Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NumesSanguis
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 02:20
Ik woon nu in een dorm (al den wel in Japan) met ongeveer 30 mensen. Ik ben lid van het high-tech team en wil de dorm wat moderner maken. 2 dingen die ik wil bereiken zijn: NAS & Media Center.
Nu verwisselen teams bestanden en foto's onderling door middel van Facebook, Line (soort WhatsApp) en/of email, wat alles verstrooid en ontoegankelijk maakt voor nieuwe generaties bewoners.
Het 2e is dat het handig zou zijn als er via de TV (geen smart tv) films, foto's, muziek, YouTube en/of Netflix van de bewoners bekeken/beluisterd kan worden zonder dat er steeds een laptop aan te pas komt. (Bijvoorbeeld event foto's te tonen op groot scherm of movie-night)

Graag zou ik van jullie weten wat een goed systeem is om het bovenstaande te bereiken op een zo goedkoop mogelijk manier. Een NAS zou handig zijn natuurlijk, maar als ik op de pricewatch kijk zit je al gauw aan de €170 (2-bays) zonder hardeschijven.
Zelf zat ik aan een Raspberry Pi 3 te denken met de setup zoals je op dit plaatje kan zien:
RaspberryPi3_NAS_MediaC

Overzicht (ongeveer €220 geschat):
- Raspberry Pi 3
- 2x 1TB hard drive in RAID-1 (crash resistant)
- Powered USB hub
- OpenMediaVault for NAS
- KODI for using as Media Center
- KODI smart phone app for control of media center

Is OpenMediaVault en KODI een goede combinatie? Ik las ergens dat RAID over USB niet zo slim is, maar kon de reden niet echt vinden (geld dit ook voor RAID-1?). Het is namelijk belangrijk als 1 HDD crasht niet alles verloren is. Punt hier is redundancy van files. Liefst zoveel mogelijk lokaal vanwege privacy overwegingen (is in Japan namelijk wat strenger en ben ik zelf ook fan van).

De belangrijkste punten zijn:
- Media Center
- NAS
- Gebruikersgemak; User hoeft niks op de Raspberry Pi zelf te doen (bijv: KODI smartphone control media center en OpenMediaVault naar een IP adres gaan)
- Goedkoop

Tips/ideeën zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:31
Interessant project ik ga het zeker volgen.
Ik zou zeker niet voor wifi gaan maar gewoon met een ethernet kabeltje.
Mij lijkt dat de producten in Japan makkelijker en goedkoper verkrijgbaar zijn?
Misschien is het ook verstandig om een Chromecast er aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Denk wel dat je al snel tegen de 100Mbit aan gaat lopen. USB gaat ook niet sneller op de Pi.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Leuk idee, maar het gaat niet werken zoals jij wil, en wel om de volgende reden.

De snelste aansluiting op een Rpi is de USB 2.0 aansluiting. Deze heeft een snelheid van 480mbps. Helaas zitten hier ook de netwerk controller op. Deze is 100mbps dus sowieso al een flink beperkende factor. Dit kan oplossen met een Gbit usb kaartje, maar het probleem blijft hetzelfde. In de praktijk is een raspberry gewoon een rete trage NAS. Meer dan 12MBps hoef je niet te verwachten in de meeste ideale situatie.

Ik heb een 5 a 6 jaar oude 2TB "NAS" van WD in mijn netwerk hangen. Deze doet zonder problemen heel ruim boven de 30MBps en is gebouwd met het doel wat jij voor ogen hebt. Destijds heb ik daar 120,- voor betaald. de opvolger staat voor 130,- in de pricewatch en het goedkoopste alternatief kost 112,- misschien heb je veel onderdelen al liggen, maar de onderdelen die je beschrijft zijn samen duurder.

Op de NAS kan je ook gewoon al je films zetten. Die kunnen vervolgens dan weer afgespeeld worden via elke mediaspeler die je kan bedenken. De enige eis die deze heeft is dat hij Kodi kan draaien. Ik zelf doe dat op een firestick van 25,- maar de betere keuze is tegenwordig een spotgoedkope mediaspeler met een S905 chip. Die zijn overal voor rond de 40,- verkrijgbaar.

Hoe zo'n goedkope nas werkt als je er met 30 man tegelijk op zit durf ik je niet te zeggen, maar ga er amar van uit dat dit heeeeel veel beter dan een Rpi is.

Natuurlijk is het erg leuk om zelf wat te bouwen, en een Rpi is een magisch apparaatje dat alles lijkt te kunnen, maar dit is niet altijd de beste oplossing. Trust me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen enkele vorm van RAID is een "fail safe". Recentelijk zelfs een topic hier op GoT van iemand die een dedicated NAS had met RAID1 en beide disks tegelijk alsnog om zeep geholpen. Redundancy van files doe je het liefst "buiten alle brandgangen / uitgangen van een gebouw"; zeker als je met/van 30 man tegelijk samenwoont en bepaalde files echt niet kan/mag missen, moet je dus vooral niet 2 disks op elkaar leggen. 1 klein minimaal ongelukje en alles is weg. Laat staan als het pand uitfikt.

Je definieert niet wat de geldende privacy-overwegingen zijn in Japan dus daar kunnen weinig/geen mensen op GoT een oplossing voor verzinnen. Maar met een goede SSL-key op je eigen data, lijkt me er absoluut geen probleem dat je "de data van de dorm" encrypted ergens op internet opslaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NumesSanguis
@Lux_Gamer Ligt er een beetje aan welk product en waar je het koopt. Het probleem is alleen dat de meeste websites in het Japans zijn, dus dat gaat wat trager. Daarom probeer ik nu eerst via tweakers een idee te krijgen, maar ik hoop idd dat het allemaal wat goedkoper uitvalt.
Ik weet niet of Chromecast veel toevoegt, want de TV heeft al TV zenders en het idee voor films enzo was dat je het via OpenMediaVault op de NAS zet en dan via KODI kon afspelen (al is dit miss wel ietsje minder gebruiksvriendelijk).

@SuperKris, Je idee klink echt super. Je hebt gelijk dat ik Rpi iets te veel als een magisch apparaatje zag en ik zin had om het zelf te bouwen. Jou idee is echter effectiever en makkelijker te beheren voor andere mensen als ik de dorm verlaat.
En heeft niet de snelheids limiet dat @DukeBox meldt.
Het voordeel van een NAS en een aparte mediaspeler zijn ook dat er geen single point of failure is (Rpi). Ik had niet verwacht dat een mediaspeler zo goedkoop kon. Aangezien sommige ook met Android komen kan ik daarmee miss ook nog iets leuks doen.

Ik zit alleen nog met 1 ding in deze setup, en dat is file loss. Als wat @MAX3400 zegt, miss is RAID niet het belangrijkste.
Ik had dit topic ook hier geplaatst: https://www.raspberrypi.o...166312&p=1071596#p1071596
Hij/zij maakt een goed punt over dat ik zoek naar file loss protection op file level, en niet op block level (al ben ik nog niet overtuigt van Plex).
Backup vs. redundancy: https://www.cnet.com/how-...t-3-backup-vs-redundancy/

Het ideale zou zijn als ik 2x een NAS kan opzetten op verschillende plekken in de dorm (is nog steeds niet veilig voor brand enzo) en dat 1 NAS als main server wordt gebruikt en de andere NAS als backup. Zou het mogelijk zijn dat deze 2 NASsen met elkaar praten elke nacht en dat de hoofd NAS wordt gesynct met de backup NAS 1x per dag ofzo? (Automatische backup is belangrijk)

@MAX3400 een cloud kan miss ook als alles encrypt is, maar dan zit je weer met storage space en het internet in onze dorm is niet altijd even stabiel, dus liever niet dat t/m 30 mensen grote files streamen via het internet.
Ik ken de specifieke regels hier ook niet, maar hier is het bijvoorbeeld redelijk normaal om eerst te vragen of foto van een persoon op FB mag en veel regels houden er ook rekening mee.

[ Voor 0% gewijzigd door NumesSanguis op 27-11-2016 03:50 . Reden: ) vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NumesSanguis
Ik zit nu te kijken naar de Nexbox A95X Amlogic S905X (van ong €38) die in Tweakers Price Watch Gift Guide werd genoemd:
http://www.banggood.com/N...ml?p=Y412046449001201609K

Ineens kwam de volgende gedachte in me op: "Waarom een mediabox en een aparte NAS gebruiken?, Misschien kan ik NAS software installeren op de mediabox en dus direct aan de mediabox een harde schijf of 2 hangen?"
Toen vond ik op een site "“MINIM8S II” model number runs Android 6.0.1 on top of Linux 3.14.29":
http://www.cnx-software.c...t-2-android-6-0-firmware/

Al gaat dat over een andere mediabox, misschien heeft de Nexbox A95X dat ook. Dus nu is er hoop dat ik of NAS software voor Linux of voor Android vind dat ik zou kunnen gebruiken. Echter kan ik nog niet veel informatie vinden over zo'n mediabox + NAS setup (vooral weinig info over een Android NAS en een mediabox NAS). Heeft iemand over deze setup ideeën?

Ik las deze blog over free NAS software:
http://www.mondaiji.com/b...ee-open-source-nas-distro
OpenNAS heeft als recommendation 8 GB RAM, maar is dan ook vooral op enterprise systems gericht.
Misschien is OpenMediaVault of Rockstor interessant voor deze setup, maar dat moet ik nog verder onderzoeken.

Een nadeel van de Nexbox A95X als NAS is dat het geen Gigabit ethernet poort heeft, dus misschien is een andere mediabox meer succesvol. Ook zit ik met deze setup dat als ik 2 HDD verbind met de mediabox in RAID 1, dat ze nog steeds tegelijk kunnen falen. Echter is dit een goedkope setup (als het allemaal werkt) en RAID 1 bied iig beschermen tegen dat als 1 HDD crashed. We kunnen nog 1 extra HDD kopen en dan maandelijks ofzo een backup manually maken.

[ Voor 10% gewijzigd door NumesSanguis op 30-11-2016 07:02 . Reden: Info over free NAS software ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Voor een NAS zou ik niet snel voor een raspi of ander systeem gaan dat alleen disks via USB kan aanluiten.

Ik heb thuis een tijd geleden mijn server vervangen door een cluster HP Microserver Gen8's, waarvan er nu 1 dienst doet als NAS met FreeNAS er op. Die beestjes zijn relatief betaalbaar (in Nederland kost 'ie kaal, zonder geheugen, ongeveer € 223,95), kunnen 16G geheugen aan (meer dan genoeg voor een NAS/Mediaserver), hebben 4 reguliere 3,5" SATA drivebays en 2 GBit netwerkpoorten. Wil je dat ding rechtstreeks op een TV aansluiten, dan kan er een half-height kaart in voor wat extra grafische performance. (De on-board kaart is logischerwijs zwak, het is een server bedoeld om headless te draaien.)

Het gaat dan om dit apparaat:
https://azerty.nl/31-2536...3-ghz-ram-4-gb-sata-.html

FreeNAS bevalt hier uitermate goed. Het maakt gebruik van ZFS en is mede daardoor extreem snel *en* voorkomt datacorruptie. ZFS is een van de weinige systemen die dat echt goed kan. Om FreeNAS te draaien moet je er wel een aparte disk in duwen voor FreeNAS zelf, maar dat kan. (Als je met 4 disks draait, kun je op de plek van de DVD speler of aan de zijkant prima een 2,5" disk er in hangen met klitteband, gebruik je maar 2 of 3 disks dan kun je een 3,5" disk gebruiken voor het OS.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

zal zelf eerder ook voor een "echte" NAS gaan.
Zoals idd een Microserver. Of een Synology NAS.
Je kan de HDD's in RAID zetten om 1 defecte HD meteen op te vangen zonder downtijd.

Je kan vanaf de NAS makkelijk bij je bestanden.
Je kan dan idd iets van een RP3 gebruiken icm kodi om media van de NAS te streamen.
Dit werkt denkt ik een stuk stabieler.

Verder wat Max3400 bedoelde is dat je RAID zelf geen Backup is. Als de data echt belangrijk is om te bewaren. Regel je naast de NAS ook nog een goede offsite backup. En dat kan bv in de cloud zijn.
Je beide disk van je NAS kunnen namelijk ook stuk gaan (Bliksem inslag bv).
En dan kan je altijd terug vallen op je Cloudbackup. Deze heeft dan ook nog goede ondersteuning voor versioning. Zodat je ook perongeluk verkeerd gewijzigde bestanden kan recoveren (Dat doet een RAID 1 ook niet).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NumesSanguis
@unezra en @Darkside Dank je voor de tip, echter is het budget van onze dorm niet zo groot, dus ik denk niet dat ik een €300+ (NAS van ~€220 + 2 HDD) setup geaccepteerd kan krijgen (+ nog eens €60 ongeveer voor een offline backup als ik het goed wil doen).
Mijn doel is een systeem te bouwen dat maximaal ~€250 kost voor de gehele setup, NAS + media player.

Dus ik wil graag weten of een Mediabox zoals Nexbox A95X (ipv Raspberry Pi) ook als NAS opgezet kan worden (dit zou ongeveer €40 voor mediabox + 2x €60-70 voor HDD + kabels voor in dorm = €180) of een andere goedkope optie. Het belangrijkste is dat het gebruiksvriendelijk, goedkoop en redelijk goed genoeg werkt. Onze infrastructuur hangt niet van deze setup af, het is meer als een addon tot onze dorm. Helaas moet ik dus genoeg nemen met goedkopere opties, maar ik hou een NAS in mijn achterhoofd. RAID 1 (kan dit fatsoenlijk over USB?) moet ik genoeg mee nemen + miss een offline backup.

[ Voor 4% gewijzigd door NumesSanguis op 30-11-2016 07:45 . Reden: Verwachte kosten mediabox + HDD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Een android device is geen server.
De Nexbox heeft wel 2 usb poorten maar daar ga je geen RAID set van maken.

De nexbox is denk ik prima als je een kleine android device wilt hebben met kodi.
Maar zou dan eerder denken om een WD mycloud oid aan te schaffen voor de data.

Een WD mycloud 2TB kost iets van 135,
En dan een goedkoop Android mediaspelertje. Daar zijn er genoeg van tussen de 40 & 70,-.
Een paar netwerkkabels en een switchje. Klaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Een RPi3 heeft geen Youtube en Netflix support, houd daar wel rekening mee. Dan kan je beter voor een Android doosje gaan. Als je HD Netflix wilt zal je wel een officiele moeten kopen. Een Nexbox A95X kan alleen SD tonen. Zie hier: https://devices.netflix.com/en/

[ Voor 8% gewijzigd door Megamind op 30-11-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Zo'n Nexbox A95X is een perfecte keuze voor mediaplayer. Kodi er op met eventueel een add-on en gaan! Moet je echter nergens anders voor willen gebruiken zo'n ding.

Zoals ik al eerder zei; koop nou gewoon een simpele kant en klare NAS zoals de WD uit mijn eerdere link of als je budget hebt, ga voor een Synology. Maar zoals je zelf al aangeeft, dat budget heb je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

NumesSanguis schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:43:
@unezra en @Darkside Dank je voor de tip, echter is het budget van onze dorm niet zo groot, dus ik denk niet dat ik een €300+ (NAS van ~€220 + 2 HDD) setup geaccepteerd kan krijgen (+ nog eens €60 ongeveer voor een offline backup als ik het goed wil doen).
Mijn doel is een systeem te bouwen dat maximaal ~€250 kost voor de gehele setup, NAS + media player.
Hoe belangrijk is de data die er op staat voor jullie?

Als het volstrekt vervangbare data is, kan ik me voorstellen dat je je eisen wat omlaag schroeft maar het feit dat je het hebt over "offsite backups" doet me ergens vermoeden dat jullie de data *wel* belangrijk vinden. Dat is het moment waarop je serieus moet gaan nadenken of je niet toch dat beetje extra geld wilt uitgeven.

Daarbij, dit zijn NL prijzen, je hebt het over een dorm in Japan, ik kan me voorstellen dat de prijzen daar anders liggen dan hier in Nederland. :)
NumesSanguis schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:43:Helaas moet ik dus genoeg nemen met goedkopere opties, maar ik hou een NAS in mijn achterhoofd. RAID 1 (kan dit fatsoenlijk over USB?) moet ik genoeg mee nemen + miss een offline backup.
USB is voor dit soort dingen notoir onbetrouwbaar. Technisch kan RAID1 over USB, in de praktijk moet je het absoluut niet willen. De kans dat je daarmee je array verliest is te groot.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NumesSanguis
Sorry, ik heb de WD My Cloud 2TB te snel afgeschreven. Dit kwam omdat het project een langere levensduur moet hebben dan 1 HDD en aangezien de opslag niet verwisselbaar was en maar 1 bay had (waardoor RAID 1 niet kon). De data mag niet verloren gaan, want ik verwacht dat het belangrijke dingen gaat bevatten.

Echter zijn er weinig andere goedkope oplossingen, dus was ik nog wat meer gaan uitvogelen hoe de WD cloud werkte. Ik kwam erachter dat de WD cloud een backup functie naar een externe HDD via USB 3.0 heeft (en ook over netwerk). Deze kan je instellen om dagelijks, wekelijks of maandelijks te laten backup-en.
https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=10428
Dus via die optie heb ik een backup van alle data en ben ik niet afhankelijk van 1 HDD, wat dus voldoet aan mijn eisen (al is het nog niet veilig voor alles, zoals natuurrampen).

Mijn huidige plan van aanpak:
- WD My Cloud 2TB (€ 142,50)
- Externe HDD (bijv WD Elements Portable Storage 2TB: €93)
pricewatch: WD Elements Portable Storage 2TB Zwart
- Nexbox A95X Amlogic S905X (€38)
http://www.banggood.com/N...ml?p=Y412046449001201609K

Totale prijs: €273,50
Das een best goede prijs denk ik :9

Over RAID-1 over USB, ik vond ergens over het internet dat het probleem vooral lag aan dat USB 2.0 traag was en als je verschillende (oude) HDD had. Echter met 3.0 is het ook snel en ook als de RAID controller faalt, heb je toch nog gewoon op beide HDD alle files (dus het is dan alleen vervelend, maar je verliest geen data)?
Niet dat dit van toepassing is op de bovenstaande opzet.

[ Voor 2% gewijzigd door NumesSanguis op 02-12-2016 09:24 . Reden: link safepoint WD cloud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Excuses voor de heropening van dit topic, maar vond het via Google. Zo ben ik (ook) opzoek naar een NAS oplossing voor lokale backup en storage.

En dat RAID1 van OMV lijkt me ideaal t.o.v. duurdere oplossing van Synology / Drobo. En aangezien ik voor Plex/Kodi dit al heb: Rhy in "RDP werkomgeving via Windows VPS ?" ... anyway, je aanpak / gedachtengang was soortgelijk aan die van mij. Daarom vroeg ik me af of je het RPI3 projectje ooit heb doorgezet dan wel getest?

Zo wil ikzelf i.p.v. te werken met 2x USB3 2.5" externe harddisks, gaan voor 2x 3,5" via een pricewatch: Ewent Dual Docking Station USB 3.1 Gen1 (USB3.0) voor 2.5 en 3.5 ... ... om zo meer opslag te hebben voor betere prijs/prestatie. En ja ik ben me bewust van de budget NAS suggestie van een tweakers' review (NAS samenstellen Raspberry Pi 3 en 2 tot 4 Externe USB HD's), maar ben 'passieve koeling' / RPI fanboy :+ en een nieuw hobby projectje als deze leek me wel wat. Tenzij het toch een 'no-go' blijkt te zijn? Zie graag jullie reacties tegemoet.

*edit* of RPI-achtige boardjes die het wellicht beter kunnen (met b.v. 1Gbit LAN en SATA2 i.p.v. USB3) https://www.raspberrypist...aspberry-pi-alternatives/ ? Informatie te over, maar gaat me met name om praktijkervaring van mede tweakers m.b.t. RAID1 OMV :9 i.p.v. generieke info als [Orange Pi] Ervaringen en Discussie.

edit2* i.i.g. alweer een gaaf tooltje gevonden om straks e.e.a. objectief te gaan vergelijken: http://www.helios.de/web/EN/products/LanTest.html + alsmede: http://www.intel.com/cont...-performance-toolkit.html

*edit3* hmz :+ dat 100mbit lijkt dubbel nix, maar heb nu USB2.0 HDD via PC en DD-WRT FTP via router met USB3.0 was ook geen succes. En aangezien mijn Ziggo upstream nogsteeds 15Mbit is OVH ook geen optie. Ik denk dat ik gewoon maar eens wat ga kopen en kom er later wel weer op terug. Te beginnen met RPI3 :)

[ Voor 33% gewijzigd door Rhy op 29-04-2017 21:02 . Reden: raspberry pi 3 alternatives 2017 en wat extra links ingevoegd wat ik nog meer vond ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NumesSanguis
Sorry dat ik dit nooit geüpdate heb.

Tijdens de dorm meeting was de WD My Cloud niet aangenomen omdat ik onvoldoende had getest of al onze routers goed opgezet kunnen worden. Dus uiteindelijk alleen de NexBox A95X en een 2TB HDD aangeschaft.

Gelukkig kwam vlak erna een andere oplossing erbij. Je kan als Nederlander (en Belg) gratis 1TB opslag aanvragen op STACK van transip:
https://www.transip.nl/stack/

Er is een STACK app voor Android, maar die werkt op de manier dat je handmatig een file van je STACK naar je Android device kan downloaden. De rede dat ik nog niet geüpdate had was omdat ik aan het proberen was om automatische synchronisatie op te zetten. Dit probeerde ik te doen via de app: FolderSync Lite.

Echter is vanaf Android 6 de beveiliging een probleem met NTFS geformatteerde HDD. Lezen is geen probleem, maar naar een NTFS HDD schrijven wel. Van Android moet je kiezen: Breidt je Android device's schijfruimte uit geformatteerd en beveiligd in een ?? Bestandssysteem (ipv NTFS) met het nadeel dat je HDD alleen werkt met dat Android device, of laat het NTFS, maar je kan er alleen van lezen.

Ik vond het belangrijk dat ik de HDD gewoon kon unpluggen en met een ander device de bestanden kon lezen en nieuwe bestanden erop te schrijven, dus de 1e optie was niet goed genoeg voor me.
Ik zat te kijken naar de app "Paragon ExFAT NTFS USB Android" te kijken om deze schrijf restrictie naar NTFS the omzeilen, maar was er nog niet aan toegekomen om het werkend te krijgen. Vandaar dat ik deze forum post nog niet geüpdate heb en op het moment ben ik te druk met andere dingen.

TL;DR: NexBox A95X + 2TB HDD + STACK 1TB free opslag + FolderSync Lite app met Paragon ExFAT NTFS voor automatisch synchronisatie naar 2TB HDD (nog niet werkend gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Ik ben ondertussen ook weer verder in mijn research. Ik had niet goed begrepen dat de RPI3 dus echt alleen USB2.0 poorten heeft.

En Stack (OwnCloud) heeft geen concurrent download/uploading, noch FTP mogelijkheid (alleen WebDav).1TB is veel te weinig ;) Daarbij is het bij mij een upstream probleem; 15 MBit is nog trager dan 100Mbit beperking van RPI3. Als dat allemaal geen issue was? Zou ik gaan voor https://www.ovh.co.uk/dedicated_servers/storage/ met 3x4TB / 5x6TB / 12x4TB softraid SAS met 500Mbit flatrate i.p.v. de KS-4C (https://www.kimsufi.com/nl/servers.xml) die ik nu heb voor RDP doeleinden met 100Mbit flatrate. Die Kimsufi kan je dus zelf ook Debian + OMV opzetten (dan wel Plex / Kodi). Dan heb je voor 15 euro per maand 2TB storage.

Tevens besloten een nieuwe hackintosh te gaan bouwen, en i.p.v. de te kiezen voor een SFF, toch maar een midi tower model om zo in RAID1 te faciliteren met 3,5" SATA harddisk(s) op basis van een Dell Optiplex / HP EliteDesk / HP Z-series. Wat vrijwel geruisloze machines zijn t.o.v. DIY NAS / PC. Zie ook topic op http://forum.osxlatitude....ex-9020-hackintosh-model/

Die NexBox A95X ziet er wel geinig uit, maar heb je ook al eens gekeken naar een Intel NUC? Kost iets meer, maar dan heb je minder gedoe met compatibiliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rhy op 02-05-2017 18:37 . Reden: irri typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je nu doet heet een topickaap en dat wordt niet op prijs gesteld. Beter open je een eigen topoc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

nee, dat is het dus niet, want de RPI3 (of een alternatief) was echt de insteek. Daarbij was TS er ook nog niet over uit of het wel de beste oplossing was. En zag ik diverse andere replies voorbij komen met suggesties voor DIY NAS, dus vandaar mijn eigen bevindingen dan ook maar delen; wel zo behulpzaam :P anyway ik ben eruit. En de volgende lezer die dit topic vind via Google waarschijnlijk ook :P
Pagina: 1