paranoia68 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:27:
Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op
http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0
Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)
Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.
Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.
Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?!
Geef het hieronder aan....
Update:
Na research blijkt het arm niet x86 de pi
Slotje graag!
Je roept wel om een slotje, maar x86 vs ARM mag opzich geen probleem zijn.
Xpenology zal misschien niet in ARM smaak te krijgen zijn als compleet pakket, maar er zijn vast alternatieven. En hell, een Pi draait linux (b.v Raspbian, een RaspberryPi ARM versie van Debian) dus je kan altijd zelf de boel in elkaar knutselen.
Ook Kodi is gewoon beschikbaar voor de Pi. Kortom, ARM mag geen obstakel zijn.
Zelfs als applicaties niet direct in ARM compiled versie beschikbaar zijn, dan kan je ze altijd zelf nog vanaf sources compilen. Daar hebben we GCC Make voor onder Linux.
Souce downloaden en uitpakken dmv 'tar zxf', './configure', './make', './make install'. Voila! je applicatie is compiled voor ARM. (mits je voldaan hebt aan de dependencies natuurlijk, maar het valt best te doen)
Maja, je plempt een mooi lijstje neer wat doet lijken alsof de Pi3 een geniaal turbo apparaat is. Dat is het, helaas, niet.
USB is 'slechts' USB2. Geen ubersnel iets, maar 480Mbps in theorie. Opzich vrij rap en in theorie dus ook goed voor bijna 50MByte/sec.
LAN is 'slechts' 100Mbps, wat goed is voor 10MByte/sec. Opzich ruim voldoende voor FullHD video streamen.
Iets doet me sterk vermoeden dat je nu ook al een 100Mbps netwerkkaart hebt... Upgrade die eens naar een fatsoenlijke Gigabit kaart, b.v. een Intel Pro/1000 CT (PCIe) of GT (PCI).
En zorg ook dat al je andere apparatuur aan GIgabit doet. Zoals je switch/router, de PC die data stuurt naar je NAS, je kabels allemaal minimaal Cat5E zijn, enzo.
De maximale snelheid wordt namelijk bepaald door de zwakste schakel.
Maargoed, een Pi heeft niet echt heel veel rekenkracht. Prima voor een enkele taak, maar om hem te gebruiken als NAS en Kodi device tegelijk, lijkt me geen strak plan.
Daarbij is het doel van een NAS om constant beschikbaar te zijn, dus lijkt me dualbooten al geen heel handig plan.
Als je al met Pi's aan de slag wil, neem er dan twee. Eentje als mediaplayer en eentje als NAS.
Of check eens goed of alles wel Gigabit is en koop één Pi als mediaplayer.