Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 39,95€ 39,95
4Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 85,50€ 342,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,95

Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0

Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)

Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.

Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.

Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?! O-)
Geef het hieronder aan.... _/-\o_

Update:
Na research blijkt het arm niet x86 de pi :(

Slotje graag!

[ Voor 1% gewijzigd door digidokter.net op 29-02-2016 22:29 . Reden: slotje! ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Pi is idd ARM geen X86, daarnaast geen gbit poort dus als je ook een beetje snelheid wilt wens ik je veel success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:37
Probeer het nog een keer met een Asrock N3150DC-ITX.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Euhm, een Synology 2 bay met 2x 4tb niet handiger?

Betere performance, betere ondersteuning, en als de syno slaapt, weet ik niet of je pi opstelling nog heel veel zuiniger is.

#ProductPrijsSubtotaal
2Toshiba X300, 4TB€ 132,25€ 264,50
1Synology DiskStation DS216se€ 130,70€ 130,70
Importeer productenTotaal€ 395,20

[ Voor 75% gewijzigd door albino71 op 01-03-2016 08:21 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
De Raspberry Pi kan niet dual booten. Wat misschien wel kan is de twee (Kodi en 'Nas') samen laten draaien, maar dan heb ik mijn twijfels bij performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Laatst online: 10:31
Twanne schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:51:
De Raspberry Pi kan niet dual booten. Wat misschien wel kan is de twee (Kodi en 'Nas') samen laten draaien, maar dan heb ik mijn twijfels bij performance.
Het moet wel kunnen als ik deze website mag geloven!
En anders is 2 sd kaarten met verschillende os er op ook nog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-07 08:56
Daarnaast beschikt de Pi slechts over USB 2.0, wat de maximale doorvoersnelheid zeker niet zal bevorderen... Dit is gemiddeld max. 25 tot 30MB/s waarbij de LAN poort dacht ik ook via de USB interface is verbonden. Denk dat de USB controller het zwaar gaat krijgen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Laatst online: 10:31
Cassie789 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:45:
Daarnaast beschikt de Pi slechts over USB 2.0, wat de maximale doorvoersnelheid zeker niet zal bevorderen... Dit is gemiddeld max. 25 tot 30MB/s waarbij de LAN poort dacht ik ook via de USB interface is verbonden. Denk dat de USB controller het zwaar gaat krijgen dan...
Voor backup server zou het wel kunnen maar voor opslag waar je vaak bij moet zou ik het niet doen.
Dan ben je toch beter af met een synology nas. waar je dan gigabit internet heb, hdd's gaan dan over sata in plaats van usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

paranoia68 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:27:
#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 39,95€ 39,95
4Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 85,50€ 342,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,95

Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0

Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)

Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.

Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.

Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?! O-)
Geef het hieronder aan.... _/-\o_

Update:
Na research blijkt het arm niet x86 de pi :(

Slotje graag!
Je roept wel om een slotje, maar x86 vs ARM mag opzich geen probleem zijn.
Xpenology zal misschien niet in ARM smaak te krijgen zijn als compleet pakket, maar er zijn vast alternatieven. En hell, een Pi draait linux (b.v Raspbian, een RaspberryPi ARM versie van Debian) dus je kan altijd zelf de boel in elkaar knutselen.
Ook Kodi is gewoon beschikbaar voor de Pi. Kortom, ARM mag geen obstakel zijn.
Zelfs als applicaties niet direct in ARM compiled versie beschikbaar zijn, dan kan je ze altijd zelf nog vanaf sources compilen. Daar hebben we GCC Make voor onder Linux.
Souce downloaden en uitpakken dmv 'tar zxf', './configure', './make', './make install'. Voila! je applicatie is compiled voor ARM. (mits je voldaan hebt aan de dependencies natuurlijk, maar het valt best te doen)

Maja, je plempt een mooi lijstje neer wat doet lijken alsof de Pi3 een geniaal turbo apparaat is. Dat is het, helaas, niet.

USB is 'slechts' USB2. Geen ubersnel iets, maar 480Mbps in theorie. Opzich vrij rap en in theorie dus ook goed voor bijna 50MByte/sec.
LAN is 'slechts' 100Mbps, wat goed is voor 10MByte/sec. Opzich ruim voldoende voor FullHD video streamen.
Iets doet me sterk vermoeden dat je nu ook al een 100Mbps netwerkkaart hebt... Upgrade die eens naar een fatsoenlijke Gigabit kaart, b.v. een Intel Pro/1000 CT (PCIe) of GT (PCI).
En zorg ook dat al je andere apparatuur aan GIgabit doet. Zoals je switch/router, de PC die data stuurt naar je NAS, je kabels allemaal minimaal Cat5E zijn, enzo.
De maximale snelheid wordt namelijk bepaald door de zwakste schakel.

Maargoed, een Pi heeft niet echt heel veel rekenkracht. Prima voor een enkele taak, maar om hem te gebruiken als NAS en Kodi device tegelijk, lijkt me geen strak plan.
Daarbij is het doel van een NAS om constant beschikbaar te zijn, dus lijkt me dualbooten al geen heel handig plan.

Als je al met Pi's aan de slag wil, neem er dan twee. Eentje als mediaplayer en eentje als NAS.
Of check eens goed of alles wel Gigabit is en koop één Pi als mediaplayer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Hier op de website heb je goede voorbeelden.
Dus koop een goede moederbord, die meer snelheid heeft, want aan je ras zul je geen plezier hebben.
Is hetzelfde met de usb sticks met android erop, zijn ook langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
McKaamos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:04:
[...]
Je roept wel om een slotje, maar x86 vs ARM mag opzich geen probleem zijn.
Ik wil perse Xpenology draaien zoals ik nu draai op mijn oude PC. Ik heb freenas geprobeerd maar die is te ingewikkeld en ik krijg de nieuwse versie niet werkend op mijn oude PC. Ik heb geprobeerd freenas van usb-stick te draaien, maar hij loopt vast bij boot. Ik weet niet waar het aan ligt. Xpenology draaide gelijk goed en was makkelijk in te stellen. Ook de vele plugins vind ik voordeel.
Xpenology zal misschien niet in ARM smaak te krijgen zijn als compleet pakket, maar er zijn vast alternatieven.
Ik ga de 7 nas software komende maanden testen op virtualbox.
http://www.htpcbeginner.com/best-home-server-software-os/2/
Maja, je plempt een mooi lijstje neer wat doet lijken alsof de Pi3 een geniaal turbo apparaat is. Dat is het, helaas, niet.
Dat dacht ik de pi-2 is 100 maal sneller dan de pi-1 en de pi-3 is 150% sneller dan pi-2. Daarom dacht ik dat het snelheid had zeker met de quad-cores. Vandaar dat lijsje en de 4 ex.t usb schrijven. Ik dacht in theorie dat het mogelijk was het systeem op usb3 te draaien in een raid opstelling. maar de sata/usb controller is een probleem wat ik als noob niet wist.
De maximale snelheid wordt namelijk bepaald door de zwakste schakel.
In mijn huidige testopstelling met Xpenology en oude PC ga ik niet meer investeren. de 15mb/sec vind ik voor mijn huidige toepassingen (backup) snel genoeg. Mijn huidige NAS draait niet 24/7. Maar ik zet heb dagelijks 1 uur aan om te syncen. Dan is het weer goed.
Maargoed, een Pi heeft niet echt heel veel rekenkracht. Prima voor een enkele taak, maar om hem te gebruiken als NAS en Kodi device tegelijk, lijkt me geen strak plan.
Ik zei dat het een droom was, bedankt voor realiteit. 8)7 |:(
Als je al met Pi's aan de slag wil, neem er dan twee. Eentje als mediaplayer en eentje als NAS.
Of check eens goed of alles wel Gigabit is en koop één Pi als mediaplayer.
Daar zat ik dus ook aan te denken :)
Bedankt voor je geduld en uitgebreid advies. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
albino71 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:15:
Euhm, een Synology 2 bay met 2x 4tb niet handiger?

Betere performance, betere ondersteuning, en als de syno slaapt, weet ik niet of je pi opstelling nog heel veel zuiniger is.

[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc fontsize=12 cellpadding=4]
[tr]
[td bgcolor=#ededed align=center]#[/td]
[td bgcolor=#ededed]Product[/td]
[td bgcolor=#ededed]Prijs[/td]
[td bgcolor=#ededed]Subtotaal[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa align=center]2[/td]
[td bgcolor=#fafafa]Toshiba X300, 4TB[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 132,25[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 264,50[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#fafafa align=center]1[/td]
[td bgcolor=#fafafa]Synology DiskStation DS216se[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 130,70[/td]
[td bgcolor=#fafafa]€ 130,70[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ededed colspan=2] Importeer producten[/td]
[td bgcolor=#ededed]Totaal[/td]
[td bgcolor=#ededed]€ 395,20[/td]
[/tr]
[/table]
Dit en een zelfbouw nas van :
http://tweakers.net/reviews/4429/4/desktop-best-buy-guide-maart-2016-zelfbouw-nas.html
Zal ik zeker bestuderen!
Het simpele antwoord is: omdat het kan en omdat het leuk is. Bovendien kun je, als je de vele uurtjes knutselwerk niet meerekent, ook op het financiële vlak een en ander besparen.
Hoeveel tijd heb je gemiddeld nodig om deze zelfbouw nas te bouwen?

Ik zie mijn NAS echt als een testproject...dus ben nog in twijfel om zelfbouw of compleet?!
Bedankt voor de tip! _/-\o_

PS is de x300 een echte nas-HD? Zoals de WD red serie's?

[ Voor 11% gewijzigd door digidokter.net op 02-03-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

paranoia68 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:10:
McKaamos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:04:
[...]

Dat dacht ik de pi-2 is 100 maal sneller dan de pi-1 en de pi-3 is 150% sneller dan pi-2. Daarom dacht ik dat het snelheid had zeker met de quad-cores. Vandaar dat lijsje en de 4 ex.t usb schrijven. Ik dacht in theorie dat het mogelijk was het systeem op usb3 te draaien in een raid opstelling. maar de sata/usb controller is een probleem wat ik als noob niet wist.
Pi 2 100 maal sneller :? Waar haal je dat vandaan?
[...]

Ik zei dat het een droom was, bedankt voor realiteit. 8)7 |:(
Op zich heeft de Pi 3 en de 2 ook wel genoeg rekenkracht voor een NAS. Wat het niet heeft zijn de juiste interfaces. 100mbit netwerk en USB2.0 aansluitingen. Kwestie van simpelweg specs opzoeken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Pi 2 100 maal sneller :? Waar haal je dat vandaan?
ik bedoen 10x een nul teveel !:(
http://mick1990.tweakblogs.net/blog/11416/openelec-raspberry-pi-2-vs-raspberry-pi-b
143% volgens bovenstaande link bij boot

[ Voor 55% gewijzigd door digidokter.net op 02-03-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Boottijd wil niet zeggen dat de rest van de verwerkingssnelheid ook zo hoog is.
Beter kan je deze aanhouen ;)

http://hackaday.com/2016/...e-marketing-hype-is-true/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjF
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-06 18:27

DjF

Waarom kies je niet gewoon voor een thin client? Ik heb een tijd een dell fx160 gebruikt. Atom 230, 4gb geheugen, 80gb bootdisk via interne sata en 4x 320gb extern op usb. Ook heeft deze gigabit lan. €39 bij Estunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits183
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 15:17
Zou het nu de Raspberry Pi 4 er is, wel interessant zijn ?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou kijken of je een 2e hands HP Microserver Gen8 op de kop kunt tikken. Die zijn 2e hands niet zo duur en hebben 4 3,5" drivebays. In totaal kunnen er 6 disks in, met een beetje handigheid.

FreeNAS op een USB disk, paar 3,5" disks er in, klaar.

Lijkt me een betere oplossing dan gaan lopen prutsen met een Raspberry Pi.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1