Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Testcase] Verdraaid goede foto's

Pagina: 1
Acties:

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22:42
Naar aanleiding van mijn eerste probeersel met een draaiend platform heb ik een verbeterde en grotere draaitafel gebouwd. Eindelijk rollen de eerste foto's van de band al. In deze testcase voeg ik over de tijd foto's toe welke verbetert zijn of met een andere idee erachter.

1)

2)

3)

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-07-2018
Je hebt moeite gedaan om een draaitafel op te zetten, maar eigenlijk is nauwelijks tot niet te zien dat het onderwerp draait. Lijkt meer op een long exposure foto met wat beweging en onscherpte.

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

• MRIdev
quote:
Scirocco schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:36:
Je hebt moeite gedaan om een draaitafel op te zetten, maar eigenlijk is nauwelijks tot niet te zien dat het onderwerp draait. Lijkt meer op een long exposure foto met wat beweging en onscherpte.
Bij die draaitafel is het ook niet de bedoeling dat het onderwerp draait, maar het hele gebied wat de lens ziet. Hoe krijg ik het anders voor mekaar dat er op één foto vloeistof uit het glas gaat en dat het erin wordt gegoten? ;) . Of zweeft die vloeistof in het rechts glas op de laatste foto? :)

Ik ben me ervan bewust dat deze foto's abstracter zijn dan wat meestal op tweakers voorbij komt en dat er zeker nog genoeg aan te verbeteren en proberen valt. Vandaar ook mijn opmerking in de eerste post dat ik over de tijd in deze testcase meerdere foto's toe ga voegen.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Ik krijg eerlijk gezegd nog steeds geen beeld voor mij wat je voor ogen hebt. Wat is het resultaat dat je wilt bereiken? Kan je er een schets van maken en hier eens tonen?

Fujifilm X-T2 || 23mm f/2 || 35mm f/2 || 50mm f/2

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:32
ik zie het niet :)

www.mariovisser.com

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:42

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik denk dat het woord "draaitafel" hier ook wat verwarring schept. Wat je hebt gebouwd is geen draaitafel (vergelijkbaar met een platenspeler), maar eerder een kanteltafel.

En dat is best wel een toffe constructie als ik je andere topic zo eens bekijk, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik de resultaten niet heel interessant vind om naar te kijken. Vrij rommelig, een boel onscherpte en je hebt vooral geen idee waar je naar zit te kijken.

Dat laatste hoeft op zich geen probleem te zijn voor abstracte fotografie, maar dan moet het beeld an sich op een of andere manier wel boeien en dat mis ik persoonlijk toch. Los van het feit dat naast de abstracte kleurvegen en zo er ook gewoon onderdelen in de foto zijn die wel scherp en herkenbaar zijn, wat het een beetje een raar geheel maakt.

Maar op zich moet er met deze constructie ongetwijfeld wel wat tofs te maken zijn, dus ik zou zeggen: blijf vooral experimenteren :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:16

DivWhis

Before Sunrise

De opstelling die je aan het maken bent is erg gaaf, maar het leidt nog niet echt toch interessante foto's helaas.
quote:
Hoe krijg ik het anders voor mekaar dat er op één foto vloeistof uit het glas gaat en dat het erin wordt gegoten? ;) . Of zweeft die vloeistof in het rechts glas op de laatste foto? :)
Dit komt totaal niet over. Zonder deze post had ik nooit doorgehad dat je dit wilde laten zien.
quote:
Ik ben me ervan bewust dat deze foto's abstracter zijn dan wat meestal op tweakers voorbij komt en dat er zeker nog genoeg aan te verbeteren en proberen valt. Vandaar ook mijn opmerking in de eerste post dat ik over de tijd in deze testcase meerdere foto's toe ga voegen.
Abstractie is totaal geen probleem. Maar het geheel oogt op het moment vooral rommelig bijvoorbeeld:
de glaasjes staan op een onderzetter die scheef staat, sowieso leidt die onderzetter meer af dan dat het toevoegt;
de voorgrond is niet zo zwart als de achtergrond waardoor het abstracte deels wordt vervangen door het normale (geen kleuren zwevend in het niets, maar duidelijk een glas die op een tafel/plank staat);
Je hand die duidelijk in beeld is en het laten zitten van dat plastic dingetje om de flessenhals helpen ook niet mee aan de abstractie.

Als ik jou was zou ik eerst eens twee stappen terugzetten. Begin eerst eens foto's te maken zonder alle fancy kleuren/lampen en probeer goed in beeld te krijgen wat je nu precies wilt laten zien. Bedenk dan wel belichting en welke opstelling daar het beste bij werken.
Als je zowel wel het inschenken als uitvloeien wilt laten zien in een beeld, ben je wellicht beter af bent met een stroboscoop als verlichting bijvoorbeeld.

• PdeBie
  • Niet online
quote:
DivWhis schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:42:
Als je zowel wel het inschenken als uitvloeien wilt laten zien in een beeld, ben je wellicht beter af bent met een stroboscoop als verlichting bijvoorbeeld.
Of twee losse foto's maken en die in Photoshop mergen. Of denk ik nu te simpel?

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

quote:
PdeBie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:03:
[...]

Of twee losse foto's maken en die in Photoshop mergen. Of denk ik nu te simpel?
Dat is waarschijnlijk ook een mogelijkheid. Maar ik denk dat het idee juist is om iets speciaals te bereiken zonder gebruik te maken van Photoshop. En dat is op zich ook wel een mooi streven :-)

• MRIdev
Wat ik in beeld wilde brengen is de illusie dat er zowel vloeistof omhoog en omlaag gaat, dat is nog niet al te best gelukt.

Met deze opstelling wil ik nog meer gaan experimenteren en eerlijk gezegd heb ik nog niet precies voor ogen wat er nu uit gaat komen. Naast deze drie foto's heb ik nog wat gespeelt met verschillende belichtingen, bijvoorbeeld met flits of dat de vloeistof ook oplicht als er naast black light ook een gewone TL aanstaat. Is het mogelijk om een UVA-flitser te maken? Wat is de combi lange sluitertijd met tussendoor één of meer flitsen, of een andere kleur achtergrond,

Naast bovenstaande creatieve 'vragen' zijn er ook nog wat technische dingen op te lossen. Zo zie je bijvoorbeeld in de laatste foto dat de glazen min of meer twee posities hadden t.o.v. de camera. Hoe creëer ik beter de illusie van vloeistof die valt in ingeschonken wordt. Het voorste deel van het zwart licht meer op waardoor het abstracte effect weg valt en dan heb ik al een stuk van de foto afgeknipt

Divwhis stelt al eigenlijk voor wat ik eigenlijk al een beetje in gedachte had, even wat eenvoudiger. Ik zal eerst proberen de foto, of beter gezegd collage, te maken waardoor ik op dit idee ben gekomen.

En ja Pdebie, dit kan waarschijnlijk een stuk makkelijker in photoshop ;) :+

Edit, en iedereen bedankt voor de tips en kritieken!

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-07-2018
Ik denk dat het belangrijk is dat je kan zien dat er iets vreemds aan de hand is. Je hoeft niet meteen te zien wat, want het is als abstract bedoeld. Maar in dit geval lijkt het op een mislukte long exposure met veel beweging.

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
Weer wat tijd gehad om de opstelling te verstevigen en wat ideeën uit te voeren. Na het commentaar van de vorige set deze keer wat eenvoudiger gehouden. Helaas ging het nog niet perfect aangezien er iets los zat waardoor de opstelling wat instabiel was. Zodoende is er ook soms dubbel glas te zien. De volgende keer gaat dit hoop ik beter. Ondanks dit euvel(tje) ben ik toch benieuwd wat jullie van deze foto's vinden.

1: dieptepunt van oranje?

2: mixed dubbel

3: gespleten persoonlijkheid

• Nathuran
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-03 00:12

Nathuran

Koffie!

In het kader van Testcase ziet het er uit als een leuk experiment, de foto's op zich doen me helemaal niets.

Bij de tweede serie was het denk ik leuker geweest als je een object had gebruikt wat uiteindelijk niet herkenbaar was als een glas, de aandacht op de kleuren wordt nu veel te erg afgeleid door het driedubbele(?) glas wat er nu op staat. (ik ben nu eerst aan het verwerken wat ik precies moet zien ipv verbaast te worden door het spel met kleuren) Die laatste foto slaat alles, ik krijg het idee naar een bewogen/wazige foto van twee flesjes te kijken. (alleen het paarse 'wolkje' maakt het ietwat interessant)

(concept van de tweede serie is wel beter trouwens, hier zit al meer rust in en het is uiteindelijk duidelijk wat je wilt bereiken)

Nathuran wijzigde deze reactie 07-04-2017 13:12 (9%)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• MRIdev
quote:
Nathuran schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:11:
In het kader van Testcase ziet het er uit als een leuk experiment, de foto's op zich doen me helemaal niets.

Bij de tweede serie was het denk ik leuker geweest als je een object had gebruikt wat uiteindelijk niet herkenbaar was als een glas, de aandacht op de kleuren wordt nu veel te erg afgeleid door het driedubbele(?) glas wat er nu op staat. (ik ben nu eerst aan het verwerken wat ik precies moet zien ipv verbaast te worden door het spel met kleuren) Die laatste foto slaat alles, ik krijg het idee naar een bewogen/wazige foto van twee flesjes te kijken. (alleen het paarse 'wolkje' maakt het ietwat interessant)

(concept van de tweede serie is wel beter trouwens, hier zit al meer rust in en het is uiteindelijk duidelijk wat je wilt bereiken)
Testcase klopt zeker ;), zelf ook nog zoekende met deze opstelling. Zowel technisch als fotografisch is er nog genoeg te verbeteren en fotografisch genoeg te proberen. De tweede serie ben ik (buiten de beweging van het glas) best tevreden over, althans de ideeën zijn redelijk goed uit de verf gekomen.
Bijvoorbeeld in de tweede foto van de tweede serie mengt het licht afkomstig van de twee kleuren vloeistof tot een derde kleur.

Nadeel van deze meer statische beelden is dat het nu minder duidelijk is dat die kleuren van vloeistoffen afkomen.

En simpelweg oefening baart kunst. Er zijn stiekem best nog wel wat handelingen nodig voordat één van bovenstaande foto's is gemaakt en daar moet ik ook nog handigheid in krijgen.

Wordt vervolgd :)

MRIdev wijzigde deze reactie 07-04-2017 22:39 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Ik vind het er in ieder geval al een stuk verzorger uitzien dan de originele platen. Dat zijn grote stappen, want van een redelijk onverzorgd klierderboeltje begint het nu op iets professioneels lijken. Foto 1 en 2 vind ik ook wel lekker wegkijken, al ben je eigenlijk wel het complete "draaitafel" effect kwijt. Ik begrijp natuurlijk dat de foto's zonder draaitafel nooit gemaakt hadden kunnen worden; maar dat blijkt niet uit de foto. Voor mij lijken het nu namelijk gewoon geverfde glazen.

Lekker zo doorgaan, dit heeft zeker potentie en je gaat nog steeds vooruit!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:42

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik zou ook eens proberen de foto's achteraf wat bij te snijden. Het is nu wel heel erg een groot zwart vlak met pal in het midden een vrij klein onderwerp.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MRIdev
@DivWhis Dus ik moet een middenweg gaan vinden tussen verven en kliederen :+

@Orion84 Dat heb ik zeker overwogen, echter vond ik dat een kleurrijk onderwerp in een omgeving met niks/ruimte wel wat hebben. Dat was wel op mijn laptopscherm (17"). In de tussentijd de foto's ook op mijn telefoon gezien en dan komen de onderwerpen wel (te) klein over.

• PdeBie
  • Niet online
Je nieuwe serie is een stuk beter. En dat het glas 'dubbel' wordt weergegeven vind ik zelfs wat toevoegen aan de foto. Geeft het wat artistieks. Ik ging er in ieder geval beter naar kijken wat ik nu precies zag :)

Blijf vooral oefenen, want ik zie dat je goede stappen vooruit maakt :)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True