Gezocht: Leuke economy-trading-simulatie game tips

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste gamers,

Ik zou het wel leuk vinden om voor het slapen gaan even in een spelletje te verdrinken (single play) waarin ik een imperium kan opbouwen (of keihard kan falen). Het liefst met niet teveel combat. Het mag zelfs redelijk 2D / of plain text zijn.

Denk aan een klein ruimteschip waar je mee start en na een tijdje een 2e kan kopen en je handel van vergroten, etc etc. Of een klein kantoortje.. zolang het het een beetje economisch, strategisch / simulatie is. Er zijn zoveel 'kleine' en wat grotere games dat ik jullie advies vraag.

Vroeger speelde ik wel eens Gazillionaire, en is precies een beetje wat ik zoek, alleen dan natuurlijk in een modern jasje. Deze game kan je overigens nog steeds spelen maar moet je per maand voor betalen. En dat gaat me net wat te ver voor zo een oude game.

Iemand een paar leuke tips om te delen? En wellicht helpt het ook anderen aan een game!

Mijn portfolio op Instagram

• Attie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:06
Vroeger, 20 jaar geleden of langer geleden, heb ik wel eens enterprise gespeeld.
Zag net dat je het tegenwoordig vrij kan halen.

http://www.abandonia.com/en/games/538/free+enterprise.html

Bedoel je zoiets?

[ Voor 2% gewijzigd door Attie op 17-11-2016 21:42 . Reden: Typfout ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
thx voor je reactie. Nee hihi ik ben niet op zoek naar een oldtimer. Het mag best een moderne game zijn en als ie een tientje kost is het ook niet erg. Op steam staan ook wat games maar ik kan er niet echt hoogte van krijgen.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:37

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

OpenTTD of Factorio misschien. Factorio heeft wel combat maar dat kan met mods ook uitgezet worden.

Edit: linkjes:
[PC] Factorio
[PC] Het Transport Tycoon Topic - Deel 3

[ Voor 39% gewijzigd door Belindo op 17-11-2016 21:52 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Probeer Anno 1404 eens. Die voldoet hier aan en de game is extreem goed en verslavend. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
OpenTTD heb ik een poosje gespeeld nog niet zo heel lang geleden. Ik heb de game vroeger (de orginele versie) verslonden. Het heeft me toen der tijd zelfs in de problemen gebracht met school. Huiswerk maakte ik niet. Helaas is de game een beetje eentonig. Als je de boel een beetje op de rit heb, groei je snel en kan het geld niet meer op.

Is Anno 1404 niet wat meer een bouw spel / explorer?

Ik heb bijvoorbeeld wel eens zitten spelen met X3 zitten spelen. Alleen kwam daar het combat deel naar mijn gevoel iets teveel naar voren.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Anno is zeker ook bouwen maar voornamelijk het onderhouden van een stad die je bouwt. Dat gaat door economische opbouw en transport van goederen van productie-eilanden naar je stad. Oorlog is geheel optioneel. Verkennen doe je eigenlijk nauwelijks, het is vooral opbouwen en onderhouden. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14
Eerste wat bij mij opkomt, omdat ik het zelf net heb gevonden is endless sky, volgens de reviews een hele sterke game: http://store.steampowered.com/app/404410/?l=dutch .

Andere suggestie, die patrician serie, ook trading/empire building, heb aan deel 3: http://store.steampowered.com/app/33570/?l=dutch erg veel lol gehad.
Laatste aanrader: offworld trading company http://store.steampowered.com/app/271240/?l=dutch korte potjes, basebuilding en geen combat.

[ Voor 85% gewijzigd door sjaakwortel op 17-11-2016 22:47 ]

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:14
Misschien iets totaal anders zoals football manager? Ideaal spel om even (of lang) te spelen. Bevat economie en simulatie. Even een speler kopen of verkopen. Wedstrijdje simuleren. Misschien dat het toch voldoet aan je wensen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Prison architect is misschien wel iets voor je.
http://store.steampowered.com/app/233450/?l=dutch

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 13:33
Tropico serie? Geen combat, beetje laid back stad bouwen, missies voltooien, relaxt sfeertje en speciaal soort humor.

Qua tactiek wel vrij simpel en zeker niet hardcore, maar redelijk vermakelijk vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik merk in mn zoektocht dat het denk ik toch iets meer richting space gaat. Ergens op een planeet een opslagplaats bouwen, die later upgraden als hij vol raakt, snellere motoren, etc etc etc etc.

Ik denk dat ik dan bij de X2 of X3 games moet wezen.

Factorio ga ik ook even nader bekijken. Die ken ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

Offworld Trading Company is misschien ook wel het proberen waard.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Niet offline, maar Eve Online is wel echt een spreadsheet simulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Megamind schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:25:
Niet offline, maar Eve Online is wel echt een spreadsheet simulator.
Ik heb veel gelezen, gezien en gehoord over Eve. Het is een mooi spel. Maar die maandelijkse contributie heh, toch wel pittig. En ik ga er ook niet vele uren insteken. Het is een fun uurtje hier en daar. Met het risico dat je met een pirate zo alles maar kwijt ben..

Ik denk dat X3 dan nog niets dichterbij komt betreft een space game.
Daar heb ik wel wat over gezien. Misschien eens bekijken inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 10:25
RoyK schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:50:
[...]

Ik heb veel gelezen, gezien en gehoord over Eve. Het is een mooi spel. Maar die maandelijkse contributie heh, toch wel pittig. En ik ga er ook niet vele uren insteken. Het is een fun uurtje hier en daar. Met het risico dat je met een pirate zo alles maar kwijt ben..

Ik denk dat X3 dan nog niets dichterbij komt betreft een space game.
Spel is een paar dagen geleden F2P geworden. ;) Je kan nog wel subben, maar dat hoef je pas te doen als je geen skills meer kan leren.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 17:09
Masters of Orion? Space en economie...
Nu de nieuwe versie van.. Denk dat dat is wat je zoekt

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Clavat schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:39:
Masters of Orion? Space en economie...
Nu de nieuwe versie van.. Denk dat dat is wat je zoekt
Ziet er idd best leuk uit. Beetje een soort van Civ in space
SacreBleu schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:27:
[...]

Spel is een paar dagen geleden F2P geworden. ;) Je kan nog wel subben, maar dat hoef je pas te doen als je geen skills meer kan leren.
Op steam lees ik een boel klachten dat de game Free to play lijkt, maar het niet is. Er is een addertje onder het gras die kennelijk mensen aangeven in de forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 11:55
Misschien is Banished wel iets voor je. Geen combat, wel een dorpje en economie opbouwen. Proberen te overleven en een ecosysteem een beetje in stand te houden etc. Mannetjes en vrouwtjes die dan hun werkzaamheden gaan verrichten enzo. Best heel ok en erg "zen".

Ook op steam te koop met vele mods. Ik kan er nu niet direct naar linken vanaf m'n werklaptop, dus zul je zelfstandig even moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Banished is dan wel wat voor je inderdaad.
Ikzelf speel het ook en het is zeer verslavend!
Hier op steam: http://store.steampowered.com/app/242920/?l=dutch
Vergeet dan ook niet de colonial charter 1.6 mod waarmee je tientallen extra gebouwen en gewassen, opties erbij krijgt.
Of anders zelfs de megamod met honderden extra's :D

[ Voor 8% gewijzigd door 0108daniel op 21-11-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
ziet er leuk uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 15:27
Ben zelf wel weg van Transport Fever. Een soort transport tycoon gemaakt door een klein indie team als vervolg op train fever. Met mods nog leuker.
http://store.steampowered.com/app/446800/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Aggror schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:43:
Ben zelf wel weg van Transport Fever. Een soort transport tycoon gemaakt door een klein indie team als vervolg op train fever. Met mods nog leuker.
http://store.steampowered.com/app/446800/
Ik zit al een paar dagen wat te bekijken op youtube (https://www.youtube.com/user/Keralis) deze gast volg ik graag als het gaat om Minecraft, city skylines, etc. Ziet er leuk uit.. ik lees wat reacties op forums dat het een beetje eentonig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 15:27
Je moet er toch wel heel wat uren in hebben zitten voor het vervelend wordt. Maar dat is misschien persoonlijk. Ik speel zelf voornamelijk een random map, maar je kan ook de campaign doen.

Wanneer de steden in de game groeien zijn er vaak treinsporen die dichtslippen vanwege het aantal passagiers. Goed plannen is hier belangrijk aangezien een nieuwe station bouwen met 8 baans spoor erg duur is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 13:32

Basszje

Reisvaap!]

Patrician IV (http://store.steampowered.com/app/57620/) is een beetje handelen en imperium opbouwen. Is wel een game voor de liefhebber trouwens. Sowieso is het aan te raden eens te gaan snuffelen in de catalogus van Paradox, met hun vele games.

Endless Sky kan ik ook van harte aanraden, alhoewel dat wel iets meer actie is dan bouwen. Als je iets als Freelancer leuk vond dan is deze een goede.
Morrar schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:59:
Tropico serie? Geen combat, beetje laid back stad bouwen, missies voltooien, relaxt sfeertje en speciaal soort humor.

Qua tactiek wel vrij simpel en zeker niet hardcore, maar redelijk vermakelijk vond ik.
Wel lekker deel IV complete editie halen dan. 5 vond ik toch iets minder.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RoyK schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:50:
[...]

Ik heb veel gelezen, gezien en gehoord over Eve. Het is een mooi spel. Maar die maandelijkse contributie heh, toch wel pittig.
offtopic:
Ik geloof dat EVE tegenwoordig gratis is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

RoyK schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:58:
Helaas is de game een beetje eentonig. Als je de boel een beetje op de rit heb, groei je snel en kan het geld niet meer op
OpenTTD heeft tonnen, maar dan ook echt tonnen aan mods. Je kan het zo lang en breed maken als je zelf wil. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 17:55
RoyK schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:58:
Helaas is de game een beetje eentonig. Als je de boel een beetje op de rit heb, groei je snel en kan het geld niet meer op.
Anders is Simutrans een idee. Gebaseerd op OpenTTD, maar iets geavanceerder.
Pagina: 1