Voorrijkosten voor zowel heen- als terugweg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tijdje terug een mannetje laten komen om het riool te laten ontstoppen (huurwoning, maar verhuurder gaf al aan de factuur niet te willen betalen).

Nu staat er op de factuur van het rioolmannetje:
Arbeid incl. voorrijkosten: 1 personen 2 uur

Het bedrijf zit op 31 min. rijden van ons huis. Hij is ongeveer 20-30 min. bij ons thuis bezig geweest.
Hoe hij op 2 uur komt snap ik sowieso niet, ik kom op:
  • Halfuur rijden heen
  • Halfuur bij ons bezig
  • Halfuur terug
== 1,5h aan ons gespendeerd

Ik vraag mij alleen af, of het normaal is dat hij de terugweg ook meerekent? Hoor dit niet gewoon maar één keer gerekend te worden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik het factuurbedrag kan halveren doordat voorrijkosten maar één keer gerekend mogen worden dan zou dat nogal schelen namelijk.
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 20:22 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 10-11-2016 21:16)

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:29
naitsoezn schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:06:
Of het mag kan ik je niet vertellen, maar ik lees wel:

[Artikel 4. Prijzen
1. Prijzen zijn exclusief BTW,etc...]

Hier lees ik in dat ze de reiskosten doorberekenen?
Op de factuur is de makkelijke weg gekozen . Tijd x bedrag.
Op het moment dat alles gespecificeerd zou worden zou er veel meer werk aan deze opdracht zitten en kreeg je zaken als
€50 voorrijkosten
€30 45 min arbeid
€12,50 Administratiekosten
€8,- Materiaal

Wettelijk is hier niks mis mee. Je hebt van te voren geen prijsafspraak gemaakt en er word geen disproportioneel bedrag gerekend. (misschien €20,- meer dan concurrent, maar niet elk bedrijf is even duur)
Op de factuur is gewoon makkelijk gerekend zodat dit weinig werk is. Specificeren is veel meer werk en kost dus geld.

Voor reiskosten geld wettelijk dat de ondernemer mag vragen wat hij wilt. Met de argumentatie dat er 2x 30 minuten gereden is met een uurloon van €40,- + €10,- voor de km, is er een redelijk bedrag voor de reiskosten gevraagd. Met bovenstaande rekenmethode kom ik ongeveer gelijk uit aan het bedrag op de factuur en voldoe ik volledig aan de algemene voorwaarden.

Enige wat ik je kan aanraden is het bedrijf bellen en vragen waarom er 2 uur arbeid voor een klus van 20 minuten gerekend word. (vooral even de korte schatting noemen)
Als je geluk hebt krijg je iemand aan de lijn die het aantal gewerkte uren terug brengt naar 1,5 wegens de 30 min reistijd. Vooral bij kleinere ondernemingen heb je kans dat dit gedaan word om goodwill te kweken, al kan ik natuurlijk geen garantie geven.

Lost In Music

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee vragen/opmerkingen: is die 31 minuten rijden volgens TomTom op een lege weg of is dat reeel? Als ze 45 minuten onderweg zijn geweest, kan ik sowieso de afronding (enkele reis) naar 1 uur wel begrijpen.

Daarnaast, en dat is mogelijk de crux; was de onstopping een hele normale afspraak op basis van rondbellen, netjes een afspraak maken etc.? Of was het spoed-spoed en zijn ze op een raar/onhandig tijdstip ingeschakeld (soort nood-dienst)? Want in het laatste geval is er natuurlijk een goede kans dat ze alleen voor jou van/naar de zaak rijden en inderdaad 2x enkele reis moeten maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Artikel 4. Prijzen
1. Prijzen zijn exclusief BTW, inflatiecorrecties en heffingen van overheidswege,
alsmede eventueel in het kader van de opdracht te maken kosten waaronder
reis- en/of verblijfkosten
, tarieven van derden en administratiekosten zoals
calculaties, plannen en overige bescheiden.

Tikje van SF richting WVB trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 10-11-2016 17:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Wat had je afgesproken? Verder zie hier: Aangeklaagd worden wegens recensie ;)

Overigens reken veel van die bedrijven in hele uren (het zijn net parkeergarages. O-) ) en betaal je dus 1,5=2 uur.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 10-11-2016 17:12 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ThinkPad
  • Nu online
MAX3400 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:04:
Twee vragen/opmerkingen: is die 31 minuten rijden volgens TomTom op een lege weg of is dat reeel? Als ze 45 minuten onderweg zijn geweest, kan ik sowieso de afronding (enkele reis) naar 1 uur wel begrijpen.
Die 31 min. was via Google Maps. Die vind ik zelf ook wel wat optimistisch nu je het zegt. Via de ANWB routeplanner kom ik op 33 minuten nu om 17:40 Routekeuze is gebaseerd op de actuele verkeerssituatie. Op de getoonde route is geen vertraging.
Daarnaast, en dat is mogelijk de crux; was de onstopping een hele normale afspraak op basis van rondbellen, netjes een afspraak maken etc.? Of was het spoed-spoed en zijn ze op een raar/onhandig tijdstip ingeschakeld (soort nood-dienst)? Want in het laatste geval is er natuurlijk een goede kans dat ze alleen voor jou van/naar de zaak rijden en inderdaad 2x enkele reis moeten maken.
Excuses, had ik moeten vermelden. Hij is op 21 oktober geweest, om 12:00. Een vrijdagmiddag dus.
De reistijd is volgens ANWB ook dan 33 minuten. Geen spoedklus om 22:00 op een zaterdagavond ofzo dus.
Señor Sjon schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:10:
Wat had je afgesproken? Verder zie hier: Aangeklaagd worden wegens recensie ;)

Overigens reken veel van die bedrijven in hele uren (het zijn net parkeergarages. O-) ) en betaal je dus 1,5=2 uur.
Er is niks afgesproken qua bedrag ofzo, alleen dat ze 's middags langs zouden komen. M'n vriendin heeft contact met ze gehad, ik was aan het werk. Is een wijze les voor de volgende keer, vragen wat het kost. Als er aan de telefoon een veel lager bedrag zou worden genoemd dan heb je i.i.g. iets om op terug te grijpen.Dat topic heb ik toen wel gezien, zal het nog eens doornemen.

Afronden naar boven is leuk, maar dan zou dat wel ergens in de voorwaarden moeten staan lijkt mij. Op deze manier wil ik ook wel geld verdienen :/

Heb nu ook de factuur en de geschreven bon toegevoegd.

Een grote club zoals RRS lijkt een stuk meer transparante kosten te hanteren: https://www.rrs.nl/riool-verstopt/wij-lossen-het-op/
We hanteren een tarief van € 99,- inclusief BTW. Dit tarief geldt voor het eerste half uur en is inclusief voorrijkosten en inzet van materieel. Mochten wij langer over onze werkzaamheden doen, denk hierbij bijvoorbeeld aan graafwerk, dan komt er € 20,- inclusief BTW per kwartier bij. Bovengenoemde bedragen zijn exclusief eventuele avond- of weekendtoeslagen. Prijzen gelden voor particulieren en betaling dient contant of per PIN te geschieden.
Ze zijn dan wel een flink stuk duurder, maar het is voor mij wel gelijk duidelijk wat je moet betalen. Bij hun was ik in dit geval maar €99 kwijt geweest lijkt mij?

Dit ziet er ook wel bruikbaar uit: https://radar.avrotros.nl...viewtopic.php?f=1&t=74205
Het is alleen even de vraag hoe het dan zit. Op de bon staat 'voorrijkosten', maar het stukje wat hier geciteerd wordt heeft het over reiskosten: naitsoezn in "Voorrijkosten voor zowel heen- als terugweg?"

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 18:11 ]

• Sgrovert
Zo te zien is er gewoon een tijdvak van 2 uur gefactureerd. Als er 2 uur voor je ingepland word, betaal je 2 uur. Verder zijn er geen transportkosten gerekend. Deze zitten dus bij het uurloon inbegrepen.
Omdat het erg lastig is om telefonisch in te schatten hoe lang het ontstoppen van het riool duurt, lijkt het me niet onredelijk dat er 2 uur voor jou opdracht gepland staat (incl reistijd). Je wilt immers niet dat de monteur na exact 30 minuten stopt met ontstoppen omdat hij naar de volgende klant door moet.

Lost In Music

• ThinkPad
  • Nu online
Sgrovert schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:30:
Zo te zien is er gewoon een tijdvak van 2 uur gefactureerd. Als er 2 uur voor je ingepland word, betaal je 2 uur. Verder zijn er geen transportkosten gerekend. Deze zitten dus bij het uurloon inbegrepen.
Omdat het erg lastig is om telefonisch in te schatten hoe lang het ontstoppen van het riool duurt, lijkt het me niet onredelijk dat er 2 uur voor jou opdracht gepland staat (incl reistijd). Je wilt immers niet dat de monteur na exact 30 minuten stopt met ontstoppen omdat hij naar de volgende klant door moet.
Allemaal leuk en aardig, maar dan zou zoiets toch in hun voorwaarden moeten staan? Mochten ze op die manier werken en dat staat netjes beschreven in hun voorwaarden dan is de discussie over, dan had ik mijzelf eerst moeten inlezen in hun voorwaarden, alvorens het mannetje langs te laten komen.

Ik ben van mening dat ik één uur 'arbeid incl. voorrijkosten' betaal, hij is een halfuur geweest Stel dat ze altijd minstens één uur rekenen dan kom ik dus op één uur. De voorrijkosten zitten al in dat 'uurloon' verrekend. De terugreis hoort naar mijn idee bij de voorrijkosten in te zitten.

De reiskosten die in de voorwaarden staan lijkt mij eerder iets voor als ze hier zijn en dan nog een stuk gereedschap van de zaak moeten halen wat ze niet bij zich hebben.

Ik gun iedereen z'n boterham, maar dit soort praktijken gaan m'n nekharen van overeind staan.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 18:37 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 17:04

DarkSide

theres no place like ::1

zou idd alleen zeggen de tijd die nodig is om naar jou toe te rijden.
Als ik dat zou doen. Zou ik mijn klant de reistijd naar de klant laten berekenen.
En dan ook de tijd terug? Welke ik dan ook kan besteden naar mijn volgende klant (welke dan ook een rekening krijgt) En ik dus dubbel verdien. Wel makkelijk.Maar niet echt eerlijk.

Meestal zijn die kosten al dekkend genoeg.
Dat men e.e.a afrond kan ik me nog voorstellen. Maar de reistijd terug zal ik zelf niet accepteren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Anoniem: 426952

Voorrijkosten zijn geen kosten om bij een andere klant voor te rijden lijkt me. Maar rioolonstoppingsbedrijven zijn vaker erg veel duurder dan dat je verwacht. Dat lijkt kenmerken te hebben van oplichting, zo ook hier. Gaan ze bij de volgende, opvolgende klant ook twee keer reistijd en kosten in rekening brengen ? Sinds wanneer heeft zo iemand een tarief van 90 euro per uur ex btw want daar komt het wel op neer.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 13:48
Anoniem: 426952 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:49:
Voorrijkosten zijn geen kosten om bij een andere klant voor te rijden lijkt me. Maar rioolonstoppingsbedrijven zijn vaker erg veel duurder dan dat je verwacht. Dat lijkt kenmerken te hebben van oplichting, zo ook hier. Gaan ze bij de volgende, opvolgende klant ook twee keer reistijd en kosten in rekening brengen ? Sinds wanneer heeft zo iemand een tarief van 90 euro per uur ex btw want daar komt het wel op neer.
hij rekent een uurtarief van 45 euro, wat vrij schappelijk is.
verder is het wel fijn dat jij weet dat hij direct doorging naar de volgende klant ;)

verder is het heel simpel: van te voren niet vragen, achteraf niet klagen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me dat iemand van klant naar klant rijdt, dus is het dubbele tarief niet eerlijk.

- Heb je geen werkbon getekend ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even een vraagje.... heb je het al aan het bedrijf zelf gevraagd? "Zeg uhm... hij is hier maar 20 minuten geweest. Hoe komen jullie eigenlijk aan die 2 uur?"

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ThinkPad
  • Nu online
Nog niet, ik wil graag eerst weten hoe anderen erover denken :) Zit te twijfelen of ik zometeen nog bel (volgens de site zijn ze 24/7 bereikbaar), of dat ik morgen tijdens kantoortijden even bel. Heb al twee keer eerder gebeld met dat ik een vraag over de factuur had, maar toen werd gezegd dat ze niet op kantoor waren en ik teruggebeld (niet gebeurd) zou worden.

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 19:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
naitsoezn schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:06:

[Artikel 4. Prijzen
1. Prijzen zijn exclusief BTW,etc...]

Op de factuur is de makkelijke weg gekozen . Tijd x bedrag.
Op het moment dat alles gespecificeerd zou worden zou er veel meer werk aan deze opdracht zitten en kreeg je zaken als
€50 voorrijkosten
€30 45 min arbeid
€12,50 Administratiekosten
€8,- Materiaal

Wettelijk is hier niks mis mee. Je hebt van te voren geen prijsafspraak gemaakt en er word geen disproportioneel bedrag gerekend. (misschien €20,- meer dan concurrent, maar niet elk bedrijf is even duur)
Op de factuur is gewoon makkelijk gerekend zodat dit weinig werk is. Specificeren is veel meer werk en kost dus geld.

Voor reiskosten geld wettelijk dat de ondernemer mag vragen wat hij wilt. Met de argumentatie dat er 2x 30 minuten gereden is met een uurloon van €40,- + €10,- voor de km, is er een redelijk bedrag voor de reiskosten gevraagd. Met bovenstaande rekenmethode kom ik ongeveer gelijk uit aan het bedrag op de factuur en voldoe ik volledig aan de algemene voorwaarden.

Enige wat ik je kan aanraden is het bedrijf bellen en vragen waarom er 2 uur arbeid voor een klus van 20 minuten gerekend word. (vooral even de korte schatting noemen)
Als je geluk hebt krijg je iemand aan de lijn die het aantal gewerkte uren terug brengt naar 1,5 wegens de 30 min reistijd. Vooral bij kleinere ondernemingen heb je kans dat dit gedaan word om goodwill te kweken, al kan ik natuurlijk geen garantie geven.

Lost In Music

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30

Qwerty-273

Meukposter

ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:44:
Ze zijn dan wel een flink stuk duurder, maar het is voor mij wel gelijk duidelijk wat je moet betalen. Bij hun was ik in dit geval maar €99 kwijt geweest lijkt mij?
Mwa, zo'n club rekent vast wel voor 31 minuten de 99 + 20 euro. En of die laatste minuut toevallig komt omdat de monteur zijn pen zoekt om de werkbon in te vullen, tja dat zit er wel bij in.
(nu heb ik geen ervaring met RRS maar wel met vergelijkbaar geschreven kosten voorspellingen).

Volgende keer kan je ook een veermachine zelf huren voor 40 euro per dag huren (de grootste versie) + kosten voor onderhoud, brandstof, olie, slijp- en slijtage, transport, reiniging, accessoires en diverse toebehoren, eventuele milieuheffingen en toeslag voor schade-afkoop- en brand-/diefstalregelingen (die weer niet gespecificeerd staan op de website :) )

En https://www.rijksoverheid...oord/onderhoud-huurwoning
Onderhoud voor rekening van de huurder:
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool tot het aansluitpunt vanuit het woongedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel het hoofdriool voor zover de riolering door huurder bereikbaar

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Denniz0229 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:56:
[...]

hij rekent een uurtarief van 45 euro, wat vrij schappelijk is.
verder is het wel fijn dat jij weet dat hij direct doorging naar de volgende klant ;)

verder is het heel simpel: van te voren niet vragen, achteraf niet klagen.
Dit is wel een van de weinige beroepsgroepen die dit soort praktijken hanteren. Alle anderen hanteren voorrijkosten maar geen vertrekkosten. Dus of die rioolontstopper wel of niet door rijdt naar een andere klant is niet het probleem van de klant maar van de ondernemer En 45 euro per uur is goed betaald voor deze expertise.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 426952 op 10-11-2016 19:30 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Ik ben zelf in de weer geweest met een veer van 3 meter en met een plopper op de gootsteen, dat hielp niks. Zo'n apparaat had ik ook kunnen huren ja, ben handig genoeg om dat zelf te bedienen enzo. Punt is alleen dat het een huurwoning is. Wat ga je dan doen als het ding vast komt te zitten 5 meter verderop in het riool? Dan ben je nog verder van huis, vandaar dat ik iemand langs heb laten komen.

Die link had ik ook naar de verhuurder gestuurd, maar die reageerde op de mail met:
Wij zullen niet overgaan tot het betalen van deze factuur. U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van de afvoeren. Alleen bij een structureel probleem, zoals een afvoer die op tegenschot ligt zullen wij voor de ontstopping en de kosten zorgdragen. Uit de onderhoudshistorie van dit appartement is niks op te maken over een structureel probleem. Alleen in 2013 is de cv en wastafel aangepast.

Helaas kunnen wij u niet anders berichten.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als voorrijkosten een vast bedrag zijn is het eenmalig, als het daadwerkelijk reistijd is, is het toch niet gek dat daarvoor betaald moet worden?
Anoniem: 426952 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:29:
Dit is wel een van de weinige beroepsgroepen die dit soort praktijken hanteren.
In de ICT gaat het er inderdaad erger aan toe.
En 45 euro per uur is goed betaald voor deze expertise.
Het is een vrije markt, je kan een zaakje beginnen in het ontstoppen van riolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:33:
Als voorrijkosten een vast bedrag zijn is het eenmalig, als het daadwerkelijk reistijd is, is het toch niet gek dat daarvoor betaald moet worden?
[...]
In de ICT gaat het er inderdaad erger aan toe.
Nee hoor, de door ons ingehuurde ICT'ers worden afgerekend tegen een uurtarief en niks voorrrijkosten, laat staan wegrijkosten. En dat tarief verschilt niet zo heel veel van wat de rioolontstopper vraagt. Alleen is het opleidingsniveau wel fors hoger van deze ICT'ers.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43
ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:32:

Die link had ik ook naar de verhuurder gestuurd, maar die reageerde op de mail met:

[...]
Er staat in die link toch ook juist dat dit voor rekening van de huurder (jij dus) is? :?
Anoniem: 426952 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:39:
[...]

Nee hoor, de door ons ingehuurde ICT'ers worden afgerekend tegen een uurtarief en niks voorrrijkosten, laat staan wegrijkosten. En dat tarief verschilt niet zo heel veel van wat de rioolontstopper vraagt. Alleen is het opleidingsniveau wel fors hoger van deze ICT'ers.
En die ICT'ers moeten hun dagen ook vullen met klusjes van 30 minuten bij verschillende klanten? :P

Dat zo'n rioolontstopper voorrijkosten rekent lijkt me niets vreemds. Dat een ICT'er die 8u per dag op dezelfde werklocatie zit dit niet doet lijkt me ook logisch.

[ Voor 52% gewijzigd door Xander op 10-11-2016 19:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Komen ze ook voor 20-30 minuten?

RemcoDelft schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:46:
[...]

Komen ze ook voor 20-30 minuten?
Nee, uiteraard niet. Maar jij trekt de vergelijking met een ICT'er, niet ik.

Xander schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:45:
[...]

Er staat in die link toch ook juist dat dit voor rekening van de huurder (jij dus) is? :?

[...]

En die ICT'ers moeten hun dagen ook vullen met klusjes van 30 minuten bij verschillende klanten? :P

Dat zo'n rioolontstopper voorrijkosten rekent lijkt me niets vreemds. Dat een ICT'er die 8u per dag op dezelfde werklocatie zit dit niet doet lijkt me ook logisch.
Nee, maar dat zijn monteurs en geen ICT ers. En dan nog ken ik geen enkele beroepsgroep die wegrijkosten in rekening brengt. Dit is pure oplichting. 30 minuten werk, 2 uur in rekening brengen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nog even een tip:

De gootsteenontstopper / plopper, lost de meeste verstoppingen op.
Draai gewoon wat stroomdraad om het deel waar de steel zit, zodat ie goed vast zit.
Druk het rubber binnenste buiten en klaar is je ontstopper.

- reinig eens in de zoveel tijd de sifons van de wasbakken.
- spoel geen Glorix doekjes door en ook geen Dameshygiëne producten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je betaald niet het uurloon van een persoon

Je betaald een voor dienst

Er zijn nog veel meer kosten om een bedrijf draaiende te houde. Je moet een lokatie betalen, auto's, gereedschap. administratie etc etc ..

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 10-11-2016 20:06 ]

Iperf

• ThinkPad
  • Nu online
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:52

rjong5

?

Anoniem: 426952 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:51:
[...]

Nee, maar dat zijn monteurs en geen ICT ers. En dan nog ken ik geen enkele beroepsgroep die wegrijkosten in rekening brengt. Dit is pure oplichting. 30 minuten werk, 2 uur in rekening brengen.
Als ik als ict-er 4 uur enkele reis in de auto zit naar ergens onderin België en een defecte switch moet vervangen wat een half uur kost en dan nog terug moet ook incl files word de reistijd ook gewoon doorgefactureerd. Echter zijn dat ook afspraken die met (vaste) klanten gemaakt worden mbt reistijd.

Rioolontstopper of andere soortgelijke dienstverleners valt niet echt te vergelijken met ict-ers denk ik.

Anderzijds heb ik nog nooit eerder gezien dat dienstverleners in de categorie rioolontstopper s op die manier reistijd doorberekenen. Voorrijkosten is daar toch meer regel dan uitzondering toch?
En voorrijkosten vaak vast bedrag ongeacht afstand of reisduur.

In elk geval vind ik dit ook niet echt kloppen, maar weinig wat je eraan kunt doen denk ik.
Dit bedrijf voortaan maar overslaan denk ik zo

[ Voor 21% gewijzigd door rjong5 op 10-11-2016 20:25 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Members only:

Niet betalen, brief schrijven, duidelijk aangeven dat er een geschil in de betaling is, tegenvoorstel doen. Boekhoudkundig en fiscaal juridisch heet dat een geschil. Vziw (ben geen fiscalist of boekhouder, wel jaren financiele systemen in beheer gehad) kunnen betalingsgeschillen niet gemaand worden, danwel aan een incassobureau gegeven worden. Kun je wellicht nog even nachecken, jurofoon oid. En dan is het jaareinde, worden de boeken gesloten en willen ze de boel afboeken. RRS is een grote toko en het gaat relatief om peanuts. Wordt dikke kans gewoon afgeboekt als oninbaar. En je wordt wellicht gemarkeerd als ongewenste klant, maar dat was toch al wederzijds ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:14:
Zonet even gebeld, gesprek sloeg echt alles 8)7
Persoonlijk: lekker negeren en volgende keer gewoon de concurrent bellen. En op een subtiele manier dit ook kenbaar maken bij je familie, vrienden, followers etc.

Op jouw gevoel gericht; is er geen regionale/landelijke toko waar dat bedrijf is aangesloten? Allicht kan je daar de situatie in ieder geval navragen en eventueel toetsen of de algemene voorwaarden wel netjes zijn?
rjong5 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:17:
[...]

Rioolontstopper of andere soortgelijke dienstverleners valt niet echt te vergelijken met ict-ers denk ik.
Elke beroepsgroep heeft zijn/haar reistijd. Hoe dat wel/niet gefactureerd wordt, zou je natuurlijk van te voren kunnen navragen. Niet iedereen vraagt en niet iedereen schrijft even correct. Da's jammer maar het geldt echt niet alleen voor "ict kutklusjes in Verweggistan".

* MAX3400 kan het weten want is ook ICTer en mag elke minuut na 90 minuten reistijd schrijven.

• ThinkPad
  • Nu online
Het is geen RRS maar een andere toko. Geen vereniging ofzo waar ze zijn aangesloten.

Ik had zo gehoopt dat ik er met wat normaal overleg een halfuurtje vanaf kon praten, dat had ik nog redelijk gevonden. Maar dat ze er dan zo stug in zijn. Halfuurtje eraf boeken kost ze misschien 2-3 tientjes. Met wat ze nu hebben veroorzaakt bel ik volgende keer een ander en lopen ze meer geld mis 8)7

Deze brief is wel netjes: https://radar.avrotros.nl...viewtopic.php?f=1&t=74205
Maar eerlijk gezegd heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in. Heb ook geen rechtsbijstand (al zou dat geen slecht idee zijn, na dat gezeik met die uitgever toen ook al), dus het kost mij veel tijd die ik er eigenlijk niet voor over heb.

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:52

rjong5

?

MAX3400 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:23:
[...]

* MAX3400 kan het weten want is ook ICTer en mag elke minuut na 90 minuten reistijd schrijven.
Na 90 minuten pas?. Tja. Hieruit blijkt al het verschil zelfs in dezelfde beroepsgroep.
Bij mij geldt reistijd=werktijd. ( Tenzij anders afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:27:
...dus het kost mij veel tijd die ik er eigenlijk niet voor over heb.
Dus gewoon niet doen; scheelt je een stuk bloeddruk en ergernis... En niet dat ik meteen het slechtste van die personen denk, maar ikzelf zou het niet fijn vinden om thuis te komen en het ontstopsel van een andere klus in mijn brievenbus te vinden.

On-topic; is het probleem bij jou wel goed verholpen na het bezoek van het bedrijf? Dat lijkt me veel belangrijker dan die "paar tientjes" :)
rjong5 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:32:
[...]

Na 90 minuten pas?. Tja. Hieruit blijkt al het verschil zelfs in dezelfde beroepsgroep.
Bij mij geldt reistijd=werktijd. ( Tenzij anders afgesproken.
Moet je je uurtarief ophogen... ;)

• ThinkPad
  • Nu online
:D Dat lijkt mij ook niet erg fijn, gelukkig heeft iedereen een brievenbus in het portiek hangen i.p.v. in de voordeur.

De verstopping is inderdaad verholpen, maar ik weet wel dat ik volgende keer zelf gewoon gereedschap regel. Als zowel de verhuurder als het rioolbedrijf je die kant op willen duwen :S ...

Denk dat we maar gewoon betalen, al gaat dat wel héél erg tegen m'n gevoel van rechtvaardigheid in.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 20:45 ]

• MAX3400

MAX3400

ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:38:
De verstopping is inderdaad verholpen, maar ik weet wel dat ik volgende keer zelf gewoon gereedschap regel. Als zowel de verhuurder als het rioolbedrijf je die kant op willen duwen :S ...
Ter info; gaf verhuurder jouw als suggestie om dat bedrijf te bellen? Of trekt verhuurder handen af van dit soort ongemakken en zeiden ze "bel zelf maar iemand"? Je zou allicht de verhuurder kunnen inlichten over de gang van zaken; want dan alleen weer echt nut heeft als het een grote verhuurder is en geen huisjesmelker met maar 6 panden ofzo.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sterker nog, ik zou je huur ontract ff nakijken. Als de verhuurder dit op moet lossen mag de factuur linea recta door :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ThinkPad
  • Nu online
De verhuurder (MVGM, geen kleine jongen) heeft normaal een klusjesbedrijf die ze je kant opsturen voor kleine dingetjes in huis. Met dat klusjesbedrijf hebben we contact gehad en zij verwezen ons door naar het rioolbedrijf omdat dit meer iets voor hen was. Klusjesbedrijf is meer voor gootsteen, sifon etc. Vervolgens moesten we zelf contact opnemen met het rioolbedrijf. We zijn dus ook zelf de opdrachtgever van deze ontstoppingsklus :-(

Huurcontract al bekeken, daar staat dit in onder 'voor rekening verhuurder':
- het opheffen van verstoppingen van de gezamenlijke afvoeren en het herstellen van beschadigingen in de gemeenschappelijke ruimten, indien door verhuurder niet kan worden vastgesteld door wie de verstoppingen of beschadigingen zijn veroorzaakt;
In de onderhoudswijzer staat onder 'voor rekening huurder':
het ontstoppen van individuele afvoeren
Heb het de verhuurder al voorgelegd, reactie hier: ThinkPadd in "Voorrijkosten voor zowel heen- als terugweg?"

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 13:48
Anoniem: 426952 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:29:
[...]

Dit is wel een van de weinige beroepsgroepen die dit soort praktijken hanteren. Alle anderen hanteren voorrijkosten maar geen vertrekkosten. Dus of die rioolontstopper wel of niet door rijdt naar een andere klant is niet het probleem van de klant maar van de ondernemer En 45 euro per uur is goed betaald voor deze expertise.
ik zie nergens terug dat het bedrijf dit werkelijk als vertrekkosten rekent.
verder zijn er genoeg beroepsgroepen die dit soort praktijken hanteren.
in de bouw bijvoorbeeld (niet particulier) is het heel normaal om per 4 uur af te rekenen.

wat de expertise waard is mag het bedrijf gelukkig ook zelf bepalen. dus nogmaals, van te voren niet vragen achteraf niet klagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Denniz0229 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:56:
[...]
dus nogmaals, van te voren niet vragen achteraf niet klagen.
En dat vind ik een mooie afsluiter. Ze waren snel ter plekke en de verstopping is opgelost.
Dat is waar het om draait. Ik weet nu hoe dit soort dingen werken (of eigenlijk hoe het niet werkt) en regel volgende keer zelf gereedschap en spaar zo een hoop geld en vooral gezeur uit.

De factuur is inmiddels betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2016 21:18 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Denniz0229 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:56:
[...]

wat de expertise waard is mag het bedrijf gelukkig ook zelf bepalen.
De expertise zit in het uurtarief. Dat tarief staat hier niet ter discussie.

Wat in rekening gebracht kan worden, is onder meer afhankelijk van wat gebruikelijk is, en wat je redelijkerwijs had kunnen verwachten (en niet van de Algemene Voorwaarden omdat daar waarschijnlijk niet op is gewezen). Het is niet zo dat wanneer je vergeet te vragen hoe duur het was, dat een bedrijf overal mee wegkomt. De beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid heet dat in bepaalde kringen. De volledige reistijd in rekening brengen is niet onredelijk (zeker aangezien contact is gelegd met een bedrijf dat op een half uur afstand zit).

Waarom vraag je niet gewoon de registratie van het kastje in de auto op? Daarin staat precies wanneer een rit aanvangt en wanneer hij stopt, inclusief begin- en eindadres. Ik zou er niet direct vanuit gaan dat hij een half uur uur op een parkeerterrein heeft gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:27:
Het is geen RRS maar een andere toko. Geen vereniging ofzo waar ze zijn aangesloten.

Ik had zo gehoopt dat ik er met wat normaal overleg een halfuurtje vanaf kon praten, dat had ik nog redelijk gevonden. Maar dat ze er dan zo stug in zijn. Halfuurtje eraf boeken kost ze misschien 2-3 tientjes. Met wat ze nu hebben veroorzaakt bel ik volgende keer een ander en lopen ze meer geld mis 8)7
Aan de andere kant, als ze iedereen maar 25% korting geven omdat ze het aardig vragen dan lopen ze nog heel veel meer geld mis dan door één potentiele toekomstige klant minder.

Overigens imo, maar als je opbelt met dat je denkt dat de tijd op de factuur te lang is, en dat je graag de echte tijd wil betalen, dan is er ook wel wat voor te zeggen dat dat beide kanten op werkt. Al is het natuurlijk meer iets geweest om je af te schrikken, maar toch.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mooi he, factuurtje sturen, vakje er op hebben waarin staat "Akkoord klant" en er vervolgens niks mee doen.

Ik hoefde het destijds als servicemonteur niet te wagen om een ongetekende bon naar kantoor te sturen...

• GlowMouse
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:46:
Mooi he, factuurtje sturen, vakje er op hebben waarin staat "Akkoord klant" en er vervolgens niks mee doen.

Ik hoefde het destijds als servicemonteur niet te wagen om een ongetekende bon naar kantoor te sturen...
En ze komen ermee weg. 1-0 voor het bedrijf :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

The Eagle schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:49:
Sterker nog, ik zou je huur ontract ff nakijken. Als de verhuurder dit op moet lossen mag de factuur linea recta door :)
Hier heeft de overheid nog een duidelijk stuk over geschreven (uitleg van de wettekst betreffende dit soort zaken). Klein onderhoud is voor de huurder. Groot onderhoud en specialistisch werk is voor de eigenaar.
https://www.rijksoverheid...oord/onderhoud-huurwoning

En blijkbaar valt ontstoppen onder klein onderhoud, of is een verstopping iets wat je zelf veroorzaakt).
Onderhoud van de cv bijvoorbeeld is specialistisch werk (gevaarlijk als het mis gaat) en moet de verhuurder betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 10-11-2016 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
Anoniem: 426952 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 19:51:
[...]

Verplaats je eerst eens in de beste man voordat je dit soort uitspraken gaat doen. Ontstoppingswerk is erg vaak korte klusjes, waardoor de reistijd (en kosten) een relatief groot aandeel hebben in de kosten. Niets zegt dat de volgende klant op 5 minuten rijden van de TS zit, dan kan ook zo maar een uur zijn. Hoe kan iemand rondkomen van 2 uur bezig zijn (telefoon moet immers ook beantwoord worden, factuur uitgeschreven) als hij dan maar 1 uur mag schrijven a €45?

Ligt hier toevallig een factuur van een rioolreinigingsbedrijf voor me. Basistarief t/m 1e uur: €90 ex btw.

Overigens werk ik toevallig bij een IT bedrijf en wij brengen klanten gewoon alle reistijd (muv lange files) + reiskosten in rekening. En die uren die ik in de auto zijn ruim dubbel zo duur als van de ontstopper in dit topic. Is dat dan ook oplichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

En de reactie van de ontstopper die zegt 'we rekenen reistijd van zaak naar zaak' is heel normaal. Je kan niet van te voren gokken waar de vorige klant of de volgende klant zit, als je iedereen van zaak naar zaak laat betalen dan haal je er bij de ene klant voordeel uit en bij de andere klant lever je er misschien iets op in.

Als je dan 2 of 3 klanten die dicht bij elkaar liggen in één rit kan pakken is het winst, maar dat wordt vaak gecompenseerd door die ene klant waar je een uur voor moet rijden omdat de monteur ergens in de file staat.

Ook het afronden van de factuur van 93,5 minuten tot een volle 2 uur is hartstikke normaal.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik lees meerdere keren dat het de gewoonte van dit bedrijf is om te adverteren met bedragen zonder BTW (volgens hun algemene voorwaarden). Dit is namelijk niet toegestaan volgens de wet op de omzetbelasting.

Een particulier moet erop kunnen vertrouwen dat bedragen incl btw zijn.
Stoney3K schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:05:
Je kan niet van te voren gokken waar de vorige klant of de volgende klant zit, als je iedereen van zaak naar zaak laat betalen dan haal je er bij de ene klant voordeel uit en bij de andere klant lever je er misschien iets op in.
Kan wel zijn, maar hoe kan je daar het (financiele) probleem van je klant van maken? De term 'voorrijkosten' is toch duidelijk genoeg en zou ook imho de terugreis naar waar dan ook naartoe moeten dekken.

[ Voor 49% gewijzigd door RodeStabilo op 11-11-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zijn we niet weer een beetje aan het zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:30:
Waar doel je precies op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 12:24
[...]

Jullie huren je ICT'ers in de uitverkoop? :+ Beetje ICT'er kost wel wat meer.

Verder: 90 euro is echt niet zo'n vreemd bedrag voor het ontstoppen van je riool. 45 Euro per uur kan ik ook begrijpen (nog weinig, al zou ik het hele bedrag mogen houden wou ik er nog niet voor met stront werken de hele dag door). Het enige wat me opvalt is dat de factuur wat ongelukkig is geformuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 06:57

GforceNL

Out of memory....

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:30:
Dat idee krijg ik ook een beetje.

Ook voor dit topic gaat weer op, niet achteraf zeuren dat je teveel betaalt als je zelf niet hebt gevraagd van te voren wat het kost.

Edit:
Bij de concurrent zou je wellicht 18 (!!!) euro goedkoper uit geweest zijn. Van te voren even rond bellen had je een stuk minder tijd gekost dan het doorlezen van dit topic....

[ Voor 21% gewijzigd door GforceNL op 11-11-2016 10:37 ]

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
in/ex BTW; iemand mag wel naar je huis komen, maar niet meer terug naar de zaak, etc.

Punt is gewoon dat er geen afspraken vooraf zijn gemaakt, TS zijn probleem is opgelost en dat kost ~120 euro. Kan je het zelf goedkoper? Ongetwijfeld. Dat is het verschil tussen iemand inhuren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

GlowMouse schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:16:
[...]

*/*

Waarom vraag je niet gewoon de registratie van het kastje in de auto op? Daarin staat precies wanneer een rit aanvangt en wanneer hij stopt, inclusief begin- en eindadres. Ik zou er niet direct vanuit gaan dat hij een half uur uur op een parkeerterrein heeft gestaan.
Dat bedrijf mag helemaal geen gebruik maken van die ritten administratie, is alleen bedoeld om aan de belasting te laten zien dat er niet privé gereden wordt met deze auto.
Mijn werkgever mag deze administratie zelfs niet tegen mij gebruiken, dit in het kader van de privacy wetgeving.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Geurt-kun schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:44:
[...]

Dat bedrijf mag helemaal geen gebruik maken van die ritten administratie, is alleen bedoeld om aan de belasting te laten zien dat er niet privé gereden wordt met deze auto.
Mijn werkgever mag deze administratie zelfs niet tegen mij gebruiken, dit in het kader van de privacy wetgeving.
Tenzij je daar zelf toestemming voor geeft. En aangezien het bedrijf heeft aangeboden die gegevens te verstrekken, neem ik aan dat ze dat vaker doen en die toestemming schijbaar hebben van de werknemers.
RodeStabilo schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:19:
Ik lees meerdere keren dat het de gewoonte van dit bedrijf is om te adverteren met bedragen zonder BTW (volgens hun algemene voorwaarden). Dit is namelijk niet toegestaan volgens de wet op de omzetbelasting.
Ik zie nergens dat het bedrijf bedragen noemt met de aanduiding "excl. btw". Het is alleen die aanduiding die verboden is. Bedragen zonder btw presenteren mag op zich wel (maar dan mag je er later geen btw bij optellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

GlowMouse schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:54:
[...]

Tenzij je daar zelf toestemming voor geeft. En aangezien het bedrijf heeft aangeboden die gegevens te verstrekken, neem ik aan dat ze dat vaker doen en die toestemming schijbaar hebben van de werknemers.

[...]
Of ze doen alsof, om jou te laten denken dat ze sterk staan.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:54:
[...]

Als je (ook op dit forum) ziet hoe weinig werkgevers lijken te weten van de rechten van werknemers zou ik dat niet zomaar aannemen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30

Qwerty-273

Meukposter

Ben je nog in gegaan op het voorstel om de echte "van zaak - tot zaak" tijden te krijgen? Ookal zou dat kunnen betekenen dat je meer zou moeten betalen (bv als hij een bammetje onderweg zou eten en een pauze houdt voor hij op de zaak terug is).
ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:59:
En dat vind ik een mooie afsluiter. Ze waren snel ter plekke en de verstopping is opgelost.
Dus dan was het toch een "spoed" klusje, dan wel gewoon overdag, maar niet ingepland een aantal dagen van te voren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nee niet gedaan, ik laat het hierbij. Geen zin om te touwtrekken voor die paar tientjes.

Hmm we hebben niet gezegd dat het spoed had ofzo, maar gevraagd of er vandaag iemand langs kon komen. Als ze hadden gezegd dat het niet kon dan was het pech, maar lijkt mij geen gevalletje spoed. Gewoon een normale vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
ZUCHT :(

Riool begon afgelopen week al weer slechter door te lopen hadden we het idee. En ja hoor, zonet weer overstroming toen we de wasmachine aan hadden gezet. Ik ga maandag met de verhuurder bellen en dan het verhaal uitleggen. Ze laten dan nog maar een keer het rioolbedrijf langskomen op hun kosten. Mochten ze geen enkele verantwoordelijkheid nemen dan houd ik de kosten van de laatste keer ontstoppen + kosten die er evt. nog bijkomen in op de huur van volgende maand }:|

Ik snap er niks van. We hebben een zeefje in de keukengootsteen liggen om alle vaste materie tegen te houden. Die kieperen we netjes leeg in de afvalbak. Pannen met vettigheid zoals jus e.d. erin vegen we schoon met een keukenpapiertje en wassen we dan af. Dit ligt echt niet meer aan ons...

In het begin toen we hier kwamen wonen (3j geleden) ook wat troubles gehad met wasmachineafvoer die slecht doorliep. Toen zo'n busje van die korrels + kokend water in die afvoer gegooid en het was verholpen. Maar nu is dat ontstoppingsbedrijf geweest en is het heel even goed geweest en nog geen maand later alweer slecht doorlopend riool.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tja, als je ergens tot aan het grote riool een shared leiding hebt, ben je dus overgeleverd aan de grillen van andere bewoners en de bagger die zij wel/niet door de gootsteen pleuren.

Hopelijk snel opgelost en zonder teveel centjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:18
Gemaakte kosten van de verschuldigde huur afhouden zou ik persoonlijk nooit doen, krijg je alleen maar nog meer narigheid van. (of het moet in overleg met de verhuurder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

En sluit eerst eens een rechtsbijstandverzekering af. Want anders hebben we weer een topic binnenkort; "uit huisgezet wegens huurachterstand" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik ga nu eerst even bellen met de verhuurder.

Het hoeft van mij niet vandaag opgelost (de was kan wel even wachten en toilet enzo loopt wel gewoon door), maar dan weten ze er iig van. Zie ik dan wel weer of ik maandag opnieuw bel en dan vraag naar de persoon ("technisch manager") die toen via de mail heeft gezegd dat ze de factuur van het rioolbedrijf niet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:55:
houd ik de kosten van de laatste keer ontstoppen + kosten die er evt. nog bijkomen in op de huur van volgende maand
dom, dommer, domst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat was een beetje vanuit emotie gereageerd. Misschien niet zo handig om te doen inderdaad :P

Net even gebeld met de verhuurder, zij zijn niet bevoegd om iemand aan te sturen. Gezegd dat dat ook niet hoeft omdat het geen spoed heeft. Ze heeft melding gemaakt en ik wordt over twee werkdagen teruggebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
ThinkPadd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:53:
De verhuurder (MVGM, geen kleine jongen) heeft normaal een klusjesbedrijf die ze je kant opsturen voor kleine dingetjes in huis. Met dat klusjesbedrijf hebben we contact gehad en zij verwezen ons door naar het rioolbedrijf omdat dit meer iets voor hen was. Klusjesbedrijf is meer voor gootsteen, sifon etc.
Het onstoppingsbedrijf is er alleen even met een veerapparaat door geweest, niet met hogedruk ofzo.
Je hebt best kans dat een beetje klussenbedrijf ook wel zo`n veerapparaat heeft. ;)
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:55:In het begin toen we hier kwamen wonen (3j geleden) ook wat troubles gehad met wasmachineafvoer die slecht doorliep. Toen zo'n busje van die korrels + kokend water in die afvoer gegooid en het was verholpen. Maar nu is dat ontstoppingsbedrijf geweest en is het heel even goed geweest en nog geen maand later alweer slecht doorlopend riool.
Dat bedrijf heeft alleen even de verstopping doorgeprikt met die veer, maar alle bagger zit nog in de leiding.
Eigenlijk had je daarna flink wat heet water met soda er doorheen moeten spoelen.
Chemische rommel/korrels is in eerste instantie nergens voor nodig, gewoon soda wat je bij de supermarkt koopt is vaak meer als voldoende.

Zelf doe het ook eens in de paar maanden preventief bij de afvoer van de douche en de wastafel, heet water erdoor en een handjevol soda. Gewoon even de vet en zeepresten wegspoelen.
Hier 1 kilo soda €0,89 http://www.ah.nl/producte...i2144/driehoek-fijne-soda

Voordat je weer een bedrijf inschakelt: Ga nu eerst zelf eens aan het hobbyen, koop zelf een simpele handbediende veer https://www.google.nl/web...ontstoppingsveer&tbm=shop misschien lukt het daar mee.
En zo gauw je een doorgang hebt spoelen met soda en heet water.

[ Voor 8% gewijzigd door bluemoon23 op 19-11-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
bluemoon23 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 15:31:
[...]
Chemische rommel/korrels is in eerste instantie nergens voor nodig, gewoon soda wat je bij de supermarkt koopt is vaak meer als voldoende.
Chemische rommel / korrels werken ook nog wel eens tegen je als je geen idee hebt wat de verstopping was...

Meer dan eens gezien dat iemand een verstopping had die doorgeprikt was, waarna de chemische rommel / korrels zoveel losmaakte dat het kleine gaatje direct weer verstopt was door te grote blokken die losgekomen waren.

In principe zou ik altijd soda gebruiken en enkel chemische rommel / korrels voor regulier onderhoud waarbij je weet dat je een redelijke doorstroming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Ja, ik had eens een verstopping in de gootsteen in het huis van mijn moeder.
Zij had ook van die chemische rommel er in gegooit, maar dat hielp niet dus belde ze mij maar.
Die chemische troep hielp niet en er stond nog een bodempje in de gootsteen en de sifon zat vanzelfsprekend ook vol met die zooi.

Om de verstopping verder te onderzoeken moest ik de sifon er onderuit halen, waar dus al die chemische troep nog inzat. 8)7
Daarvoor had ik aardige chemische bestendige handschoenen nodig hoor >:) , voordat je het weet bijt die rommel in je handen, armen en gezicht. :X ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het is opgelost, letterlijk :p

Heb in etappes een flesje van die caustic soda korrels van de Gamma er doorheen gegooid i.c.m. kokend water. Eerste twee keer hoorde je het wel borrelen enzo maar liep een emmer water die ik leegkieperde in de spoelbak nog steeds (te) traag weg. Daarna nog twee keer die korrels erin en toen kwamen er geluiden uit het putje waar je bang van wordt :o :X Grommend/brobbelend leek het. Gootsteen zoog toen ook ineens lucht aan via de overloopopening terwijl het water met een flinke draaikolk wegliep.

Toen als test de wasmachine even een emmer water in gegooid (bovenlader ;) ), spoelbak in de badkamer vol laten lopen met stop erin, spoelbak in de keuken vol laten lopen met stop erin. Toen alles tegelijk weg laten lopen en dat was mooi vlot weg.

Die korrels is inderdaad agressief spul, ik goot er water op en dan gaat het helemaal wild borrelen enzo. Heb afstand gehouden zodat ik niks op m'n handen/armen/ogen kon krijgen. En gelijk daarna een flinke emmer heet water erachteraan + hete kraan aan zodat het flink verderop in de leiding z'n werk kon doen.

Voor normaal onderhoud gooi ik vaak al eens in de zoveel tijd een theemok aan zilversoda in de afvoeren + kokend water. Voor de vaatwasser ook een dergelijke methode (bericht onderaan).

Ik ben weer blij :)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik dan nog wel zou doen is de komende weken / maanden wekelijks wat soda of aggresiever spul erdoorheen blijven gooien zodat je niet alleen het huidige gat hebt, maar dat je leidingen echt goed schoon zijn.

Want alles wat niet direct meegenomen is dat is nu een obstakel waar weer nieuw vuil achter gaat blijven zitten en opproppen. Oftewel ik zou het preventief even wat vaker herhalen dan standaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:57

Ligone

Moeha!

Los van thinkpad zijn probleem vind ik het wel gek hoe het vergelijk van kosten tov een ICT'er gemaakt wordt. Tegenwoordig is er zowat op elke hoek van de straat een ICT'er te vinde terwijl er bitter weinig mensen te vinden zijn die met hun handen in de "stront" willen zitten. Ongeacht het niveau van opleiding is het vrij logisch dat die laatste "goed" rekenen... Het zijn zij tenslotte die diegene letterlijk uit de "shit" helpen die het ook kunnen betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
En de kosten van een ICT er die zich s`morgens aan de balie meldt met een laptop om aan het werk te beginnen, dat kun je ook niet vergelijk met een rioolreiniger/installateur/aannemer die een bus vol gereedschap en machines heeft.

Vaak zie je ook wel eens de vergelijking tussen een automonteur en een ICTer hier op GoT, bij die automonteur moet je ook nog eens die hele werkplaats en duur equipment erbij betalen.
Pagina: 1