Het grote snowboard topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterr!
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-03-2024
Goedemorgen Snowbord experts :-)

Ik ben van plan een snowboard te kopen maar komt er niet uit. Ben een beginner en wil een paar keer per jaar een weekend naar Winterberg of Oostenrijk en verder af en toe indoor. Beetje de berg op en af dus ;)

Ik ben 185 lang en weeg 72/73 kg. Mijn schoenmaat is 41.

Ik heb 2 borden gezien waarvan de reviews goed zijn en beide door kunnen voor all mountain maar weet niet wat verstandig is om te kopen en wat goed past bij mijn lengte en gewicht.

Optie 1: All road 500
158cm of 163cm lang.

Optie 2: Endzone 500
156cm of 160cm lang

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en alvast bedankt daarvoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wouterr! schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:48:

Ik ben van plan een snowboard te kopen maar komt er niet uit. Ben een beginner en wil een paar keer per jaar een weekend naar Winterberg of Oostenrijk en verder af en toe indoor. Beetje de berg op en af dus ;)

Ik heb 2 borden gezien waarvan de reviews goed zijn en beide door kunnen voor all mountain maar weet niet wat verstandig is om te kopen en wat goed past bij mijn lengte en gewicht.

158cm of 163cm lang.

156cm of 160cm lang

Wat is je definitie van beginner? Heb je nog nooit gesnowboard of al 1 of meerdere jaartjes?

Wat wil je graag doen, en wat zou je in de komende paar jaar willen leren? Berg op en af, betekend dat alleen pistes? Snowboarden heeft een steile leercurve, maar dat betekend ook dat als het je goed af gaat, je snel een stukje beter wordt :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterr!
M3rcury schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Wat is je definitie van beginner? Heb je nog nooit gesnowboard of al 1 of meerdere jaartjes?

Wat wil je graag doen, en wat zou je in de komende paar jaar willen leren? Berg op en af, betekend dat alleen pistes? Snowboarden heeft een steile leercurve, maar dat betekend ook dat als het je goed af gaat, je snel een stukje beter wordt :)
Ik heb nog nooit gesnowboard, ik ga een aantal lessen nemen indoor en daarna wil ik lekker zelf ergens heen gaan. Ik heb wel jaren op een wakeboard gestaan achter de boot maat weet niet of dat hetzelfde is.
Wil wel een snowboard waar ik dan even een paar jaar mee vooruit kan dus misschien net even wat meer uitgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wouterr! schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Ik heb nog nooit gesnowboard, ik ga een aantal lessen nemen indoor en daarna wil ik lekker zelf ergens heen gaan. Ik heb wel jaren op een wakeboard gestaan achter de boot maat weet niet of dat hetzelfde is.
Wil wel een snowboard waar ik dan even een paar jaar mee vooruit kan dus misschien net even wat meer uitgeven?
De vraag is of je dan niet beter eerst 1 of 2 jaartjes kan huren? Het onderhoud van je snowboard kost ook al snel 50 euro per jaar, en als je indoor wilt gaan boarden, wellicht nog meer, daarnaast heb je ook het gehannes met het materiaal in de auto / bus.

De echte beginnersboards zijn niet zo stijf, hebben over het algemeen een rocker tegenwoordig (die ze verhuren), en zijn directional (heb je iets meer gevoel op de piste en makkelijker sturen).

Vergeet daarnaast niet dat je ook nog bindingen nodig hebt, die voor beginners over het algemeen minder stijf zijn, maar daardoor vergevingsgezind. Daar zou je ook snel op uitgekeken kunnen zijn (tenzij je het park in wilt)

Wakeboarden heeft wel overeenkomsten, maar meer met off-piste snowboarden dan met boarden op de piste (waar je het toch moet leren). Echter blijft het een board sport, dus je zal het zeker snel oppakken.

Even terug naar de 2 dechatlon boards. Mijn keuze zou hierbij voor de ALL ROAD 500 zijn. Direction twin, met hybrid camber. De andere is een true twin, klinkt leuk, maar is in theorie iets lastiger om op te leren, omdat de balans met je lichaam anders is. Er wordt in het begin geleerd om echt op je voorste been te leunen, wat bij een direction board betekend dat je gewicht in het midden van het board komt te staan. Hierdoor kan je jebocht inzetten. Het is overgens wel een mooie prijs voor een nieuw snowboard. :-)

Grote verschil zal hem in het belag zitten. Duurdere snowboards hebben over het algemeen een beter / sneller belag. Klinkt alsof je dat niet nodig hebt, maar kan juist helpen om een pad te halen, ipv te steppen :)

[ Voor 30% gewijzigd door M3rcury op 30-01-2024 11:14 ]

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annenas
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-11-2024
Wouterr! schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:48:

158cm of 163cm lang.

156cm of 160cm lang

Wellicht dat mijn ervaring je wat kan helpen. Ik ben vorig jaar in de zomer begonnen met snowboarden. Heb wat lesjes op zo'n rolbaan gedaan en daarna indoor gaan oefenen. Ik heb wat gevloekt, maar ondertussen kan ik makkelijk mijn vriendinnen bijhouden.

Ik ben overigens een vrouw, weeg zo'n 58kg en heb een hybrid board van Gnu gekocht. Zie de specificaties in bijgevoegde screenshot. Ik heb hem bij Downtown in Den Bosch gekocht. Ik zou je aanraden je echt goed te laten adviseren door mensen die er verstand van hebben in een winkel en te vertellen waar je naar op zoek bent i.p.v. online kopen. Zo ben ik op dit board uitgekomen. Tip: kijk niet naar hoe het board eruit ziet, maar naar de specs.

Daarnaast koop wat goede protection. Ik wilde graag het funpark in en wat leren springen ed, maar het is het niet waard je rug te breken daar 8)7. Ik ben ondertussen ook al in Winterberg geweest en net een paar dagen terug van Solden, Oostenrijk. Dat laatste is toch echt wat anders hoor, en een goed board hebben wat bij je past is naar mijn mening erg belangrijk. Ik ben helaas op de piste door een andere boarder van achteren geraakt en lag na 2 dagen zelf uit de running geblesseerd (en ik had zelfs zo'n butsbroekje aan). Wat een ellende |:( 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r16VCv9pe2Hlk4MjKyOvP_m-0Lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1C7zULvx7oWkSSqB1UFELdI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterr!
Heb een Nitro Prime Raw 155 gekocht met Nitro Rambler bindings, toch maar iets meer uitgegeven ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKLq4H4hI610L7E2WugaHLU_bGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CzyyXpbIcL7i3XPGMSRDylw2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wouterr! schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:58:
Heb een Nitro Prime Raw 155 gekocht met Nitro Rambler bindings, toch maar iets meer uitgegeven ;-)

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.

Ik heb een tijdje een K2 Parkstar gehad (heel erg vergelijkbaar), en daar kan je je prima mee vermaken. Zowel op de piste, naast de piste als in het park :-)

Door de flatbase rocker hou je wel een beetje het vergevingsgezinde (waar je als beginner vaak naar op zoek bent) zonder al te veel te verliezen aan kantgrip.

[ Voor 11% gewijzigd door M3rcury op 14-02-2024 11:58 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:07

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik ga over 3 weken voor het eerst sinds 15 jaar weer eens op wintersport. (in 2008 ben ik eenmalig in me leven eens geweest en lette toen totaal niet op voeten etc)
Af en toe wel eens naar Bottrop of Snowworld en dergelijke gegaan maar dit is natuurlijk hele andere koek.

Ik vraag me af wat jullie aanraden met bijbehorende argumenten waar je goed aan doet om te beginnen qua voet stance.

Als ik neutraal op de grond sta is mijn linker voet iets verder naar buiten dan rechts.

Is het raar om bijv als beginnen op een bord te gaan staan met +12 -9?
Of raad je aan om bijv met +15 -15 te beginnen (dat is wat ik veel online zie namelijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Ricmaniac op 30-12-2024 01:34 ]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ricmaniac schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:34:
Ik ga over 3 weken voor het eerst sinds 15 jaar weer eens op wintersport. (in 2008 ben ik eenmalig in me leven eens geweest en lette toen totaal niet op voeten etc)
Af en toe wel eens naar Bottrop of Snowworld en dergelijke gegaan maar dit is natuurlijk hele andere koek.

Ik vraag me af wat jullie aanraden met bijbehorende argumenten waar je goed aan doet om te beginnen qua voet stance.

Als ik neutraal op de grond sta is mijn linker voet iets verder naar buiten dan rechts.

Is het raar om bijv als beginnen op een bord te gaan staan met +12 -9?
Of raad je aan om bijv met +15 -15 te beginnen (dat is wat ik veel online zie namelijk)
Duck stance (+15 -15) is veel minder natuurlijk. Vaak is het als beginner veel makkelijker om met een directional of forward stance te beginnen. +12 -9 kan prima. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan zijn om iets verder nog te gaan (+18 -6) maar je kan het ook gewoon proberen.

Vroeger stonden er veel meer zo. Tegenwoordig is het allemaal duck. Als je niet switch rijdt, is dat eigenlijk helemaal niet zo prettig, omdat je houding toch redelijk onnatuurlijk is.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

M3rcury schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:17:
[...]

Duck stance (+15 -15) is veel minder natuurlijk. Vaak is het als beginner veel makkelijker om met een directional of forward stance te beginnen. +12 -9 kan prima. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan zijn om iets verder nog te gaan (+18 -6) maar je kan het ook gewoon proberen.

Vroeger stonden er veel meer zo. Tegenwoordig is het allemaal duck. Als je niet switch rijdt, is dat eigenlijk helemaal niet zo prettig, omdat je houding toch redelijk onnatuurlijk is.
Dankje. Ja precies, denk dat het gewoon even aftasten moet worden die eerste dag dan. Paar keer naar beneden met 12/-9 om te zien hoe het voelt. en dan misschien met 15/-15 een paar keer.

Ik weet wel dat ik van de vorige keren als ik mijn achterste voet dus inderdaad een stuk rechter had staan op het bordt dat ik veel moeilijker terug kon draaien als ik per ongeluk 180 graden draaide wat heel af en toe gebeurde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ricmaniac schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:46:
[...]

Dankje. Ja precies, denk dat het gewoon even aftasten moet worden die eerste dag dan. Paar keer naar beneden met 12/-9 om te zien hoe het voelt. en dan misschien met 15/-15 een paar keer.

Ik weet wel dat ik van de vorige keren als ik mijn achterste voet dus inderdaad een stuk rechter had staan op het bordt dat ik veel moeilijker terug kon draaien als ik per ongeluk 180 graden draaide wat heel af en toe gebeurde :P
Ga je huren? Winkels zijn er ook om je te helpen. Als je aangeeft hoe veel ervaring je hebt en of je wel of geen switch rijdt, kunnen ze je ook adviseren in de stance. Dan kunnen ze gelijk even kijken hoe breed je bindingen moeten staan. Als je niet bij een masse verhuur bedrijf zit, kan dat vaak wel.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

M3rcury schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:50:
[...]

Ga je huren? Winkels zijn er ook om je te helpen. Als je aangeeft hoe veel ervaring je hebt en of je wel of geen switch rijdt, kunnen ze je ook adviseren in de stance. Dan kunnen ze gelijk even kijken hoe breed je bindingen moeten staan. Als je niet bij een masse verhuur bedrijf zit, kan dat vaak wel.
Ga wel huren inderdaad. Zal dat proberen te regelen. Verhuur bedrijf ligt vlakbij de accomodatie midden in saalbach-hinterglemm dus zal wel druk zijn gok ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5arcastro
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 23:19
Weet iemand welke dagen en tijdstip een beetje het gezelligste is in het funpark van snowworld landgraaf?
Het valt me op dat het meestal helemaal leeg is.
Pagina: 1 2 Laatste