USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Weet iemand toevallig of er een 'usb upstream' naar usb-c kabel verkrijgbaar is? De kabel gaat in mijn monitor (usb upstream, zodat de usb poorten werken) en dan naar mijn laptop usb 2.0. Echter gebruik ik een MBP 15" 2016, dus heb ik een usb-upstream die de monitor in gaat, en dan naar een usb-c voor de tb-3 aansluiting op mijn laptop.

Het betreft een Dell U2515H extern scherm.

Inmiddels gevonden: https://www.onlinekabelsh...l-usb-c-m-usb-b-m-1-meter

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Geen matches
Coldbullet schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 05:45:
Hoelang mag de thunderbolt kabel zijn zonder data verlies?
De koperen versies zijn 0,5m, 1m en 2m. Wil je langer dan kan dat zeker wel maar dat kan dan alleen met de optische versies waarbij je heel wat meters kunt overbruggen (voor TB1 en 2 kun je 60m kabel krijgen, is glasvezel en kun je dan middels die TB3-TB2 adapter ook voor TB3 gebruiken). Met een optische kabel kun je logischerwijs geen stroom doorgeven. De optische variant voor TB3 is er nog niet, de verwachtingen destijds waren dat deze mid-2016 beschikbaar zouden zijn, geen idee wat dat nu is.

Leuk linkje voor het verschil tussen de koperen en optische versie: OWC Optical Thunderbolt Cables Can Revamp Your Workspace, For a Price.
Sovereign schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:09:
Die theoretische bandbreedte wordt toch niet gehaald, op egpu.io is in de fora volgens mij inmiddels meermaals vastgesteld dat de transfer rate ongeveer ligt op 22 Gbps in de praktijk en dan hebben we het dus over TB3.
Het staat zelfs in de officiële documentatie van Intel: Thunderbolt 3 Technology Brief (zie pagina 5, 6 en figuur 7 voor een betere weergave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 15:52

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Geen matches
ppl schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:59:
[...]

De koperen versies zijn 0,5m, 1m en 2m. Wil je langer dan kan dat zeker wel maar dat kan dan alleen met de optische versies waarbij je heel wat meters kunt overbruggen (voor TB1 en 2 kun je 60m kabel krijgen, is glasvezel en kun je dan middels die TB3-TB2 adapter ook voor TB3 gebruiken). Met een optische kabel kun je logischerwijs geen stroom doorgeven. De optische variant voor TB3 is er nog niet, de verwachtingen destijds waren dat deze mid-2016 beschikbaar zouden zijn, geen idee wat dat nu is.

Leuk linkje voor het verschil tussen de koperen en optische versie: OWC Optical Thunderbolt Cables Can Revamp Your Workspace, For a Price.

[...]

Het staat zelfs in de officiële documentatie van Intel: Thunderbolt 3 Technology Brief (zie pagina 5, 6 en figuur 7 voor een betere weergave).
Zeer bedankt voor de uitgebreide en zeker informele info! Niet alleen ik maar zeker andere hebben hier wat aan. Het begint langzaam allemaal we wat duidelijker te worden wat de wereld van usb c/ thunderbolt te bieden heeft..

• Liefsnoepje
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-02-2024
Matched: M1
Martiveen schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:23:
@Liefsnoepje het scherm wat jij linkt heeft geen usb-c of thunderbold.
Als je iets zoekt wat samenwerkt moet je zoeken naar iets met USB-C en power delivery. Dan kan je aansluiten en verder. Alleen zie ik nu dat je niet heb aangegeven wat voor macbook je heb gekocht..
Heb een zoekselectie gebouwd voor je: https://tweakers.net/moni...acd65nf4GQhITCHkxvJlHN-AA
Let wel even op of het Watage overeen komt met je macbook. Als je iig een macbook van de laatste 3 jaar heb
Dankjewel, ik heb er zoals je ziet echt weinig verstand van.
Vorige week een MacBook m1 gekocht en een hub met aansluitingen gekocht.
Ik ga je link bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 16:48

UTADDICT

NERF

Heb een 16GB M1 besteld, en heb thuis dit scherm: https://www.bol.com/nl/p/...468213/?s2a=#productTitle

Moet ik nu echt aan een dock a la: https://www.apple.com/nl/...t-ts3-plus-dockingstation of zijn er betrouwbare goedkopere opties.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 10-10 13:44
UTADDICT schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:53:
Heb een 16GB M1 besteld, en heb thuis dit scherm: https://www.bol.com/nl/p/...468213/?s2a=#productTitle

Moet ik nu echt aan een dock a la: https://www.apple.com/nl/...t-ts3-plus-dockingstation of zijn er betrouwbare goedkopere opties.
Als je niet meerdere schermen tegelijkertijd wilt aansluiten, dan niet.

Je hebt alleen een kabel nodig: thunderbolt/usb-c naar HDMI-kabel of Displayport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

UTADDICT schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:53:

Wat voor M1 machine heb je gekocht? MacBook Air, MacBook Pro of Mac mini?

Bij een Mac mini kun je het scherm via HDMI of de USB-C aansluiten, bij de MacBooks alleen via USB-C. Daarvoor kun je adapters of gewoon kabels (denk aan een USB-C naar DisplayPort kabel) gebruiken. Voor de MacBooks heb je dan ook nog een aparte stroomtoevoer nodig waardoor je 2e USB-C poort ook meteen bezet is; de Mac mini heeft zijn eigen stroomaansluiting.

Heb je een MacBook en wil je meer bedraad aansluiten dan heb je iets van een dockingstation nodig. Als je alleen een scherm en stroom wilt en de rest draadloos doet dan juist niet. Een dock is altijd wel handig juist omdat je dan net weer een extra poortje hebt om iets aan te sluiten, geeft je iets meer flexibiliteit. Bovendien kun je met de wat duurdere dockingstations ook meteen je laptop van stroom voorzien waardoor je maar 1 kabel hoeft aan te sluiten. Je oplader kun je dan in je tas laten zitten of op kantoor laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

ppl schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:02:
[...]

Wat voor M1 machine heb je gekocht? MacBook Air, MacBook Pro of Mac mini?

Bij een Mac mini kun je het scherm via HDMI of de USB-C aansluiten, bij de MacBooks alleen via USB-C. Daarvoor kun je adapters of gewoon kabels (denk aan een USB-C naar DisplayPort kabel) gebruiken. Voor de MacBooks heb je dan ook nog een aparte stroomtoevoer nodig waardoor je 2e USB-C poort ook meteen bezet is; de Mac mini heeft zijn eigen stroomaansluiting.

Heb je een MacBook en wil je meer bedraad aansluiten dan heb je iets van een dockingstation nodig. Als je alleen een scherm en stroom wilt en de rest draadloos doet dan juist niet. Een dock is altijd wel handig juist omdat je dan net weer een extra poortje hebt om iets aan te sluiten, geeft je iets meer flexibiliteit. Bovendien kun je met de wat duurdere dockingstations ook meteen je laptop van stroom voorzien waardoor je maar 1 kabel hoeft aan te sluiten. Je oplader kun je dan in je tas laten zitten of op kantoor laten liggen.
Eens. Ik heb nu deze gekocht: http://shop.caldigit.com/...ct/product&product_id=207

Hoop dat dat ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Die zal ongetwijfeld werken maar je hebt daar wel je eigen oplader van de MacBook nodig.

Ik heb 'm overigens ook gekocht maar dan meer als handige cardreader en een makkelijk toegankelijke usb-c plus usb-a poort voor de Mac mini (met de M1). Dit was de enige dock waarvan de usb-c kabel naar de Mac te vervangen is en dus in lengte aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

qless

...vraag maar...

Welke kabel heb je nodig om een mac mini m1 te gebruiken met een imac mid 2011 27" als target display? De imac heeft alleen thunderbolt 1.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

qless schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:31:
Welke kabel heb je nodig om een mac mini m1 te gebruiken met een imac mid 2011 27" als target display? De imac heeft alleen thunderbolt 1.
Via een Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2 adapter:
[...]
All iMac models introduced in 2011, 2012, 2013, and mid 2014: Use a Thunderbolt cable to connect your iMac to a Thunderbolt or Thunderbolt 2 port on the other Mac. If the other Mac uses Thunderbolt 3, you can use the Apple Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter with your cable.
[...]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

ppl schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:09:
Er zijn op YouTube wat ervaringen te vinden. Die Caldigit SOHO dock werkt verder zoals het moet voor zover ik de cardreader en usb poorten heb kunnen testen. Houdt er wel rekening mee dat de verbinding tussen het dock en de computer maximaal 10Gbps is.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar; werkt 4K60 ook met de M1 :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:12
qless schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:31:
Ik was dit ook van plan dus heb een Thunderbolt 2 kabel en een TB2 naar TB3 adapter besteld maar kwam er achter dat macOS Mojave or later (ik draai Catalina) target display niet meer ondersteund.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Tomba schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:48:
[...]

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar; werkt 4K60 ook met de M1 :)
Ja, dat werkt prima via de HDMI poort en de DisplayPort poort op het dock. Idem voor de HDMI poort op de Mac mini zelf en een USB-C kabel naar het scherm (in dat laatste geval doet ie DisplayPort over USB-C en wederom is dit vanaf de Mac mini zelf). De M1 heeft er grafisch ook geen enkel probleem mee, alles is en blijft vloeiend.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 10-12-2020 20:20 ]

• Tomba

Tomba

ppl schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:41:
[...]

Ja, dat werkt prima via de HDMI poort en de DisplayPort poort op het dock. Idem voor de HDMI poort en een USB-C kabel naar het scherm (in dat laatste geval doet ie DisplayPort over USB-C). De M1 heeft er grafisch ook geen enkel probleem mee, alles is en blijft vloeiend.
Top, dank je voor de bevestiging! Zodra mijn M1 (eindelijk) binnen is ook maar eens bestellen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 22:15
Iemand toevallig een tip om mijn externe scherm aan te sluiten?
Ik krijg mijn HP 24w niet gekoppeld aan mijn Air M1, hij detecteert hem gewoon niet. Via hub niet, direct niet..
Al uren mee bezig....

Edit: TV pakt die ook niet

Zou het door een converter komen? Gebruik voor tv hdmi>usb-c en voor pc screen die ook of usb-a>usb-c..

Mijn dock is een Dell van zo'n 3 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

UTADDICT schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:00:
[...]

Update, Amazon kreeg het niet voor elkaar en ik kreeg net een email dat het bedrag is teruggestort. Helaas. Verder kan ik niet echt een betrouwbare plek vinden om de Soho te bestellen.

Dus uit pure frustratie nu de TS3 Plus besteld. Als die andere docks hebben teveel haken en ogen, missen een poort of zijn qua prijs bijna net zo duur. Voordeel, dan kan ik tenminste een TB3 connectie EN een DP connectie maken.

http://shop.caldigit.com/...ct/product&product_id=176

Sorry dat ik geen ervaring kan delen!
Begrijpelijk, erg frustrerend. Hij is nu ook niet meer leverbaar bij Amazon.de vreemd genoeg.
Benieuwd hoe de TS3 plus bevalt.

Ik heb zelf de neiging om de pricewatch: Apple USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter Wit te bestellen... (en dan icm een kleine USB-A cardreader gebruiken)

[update]
Zo gezegd, zo gedaan; de Apple USB-C naar digitale AV Multiadapter en een USB-C SD-card reader besteld. Nu de M1 Air nog ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 12-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 12:33
Ik zie hier soms vragen over de nieuwe M1 MacBooks en Mac mini voorbij komen, maar moet ik ergens op letten als ik een USB-C hub wil komen voor de M1 MacBook? Ik heb een USB-C - DisplayPort, maar daar doet de Macbook niets mee. Ander USB-C -> USB-C, HDMI, USB-A pakt hij dan weer wel, maar dit is niet ideaal met een 1440p 100Hz scherm.

Kent iemand een betaalbaar hub/dock voor de MacBook die 100Hz op 1440p afspeelt, of een DisplayPort aansluiting heeft?

EDIT:
Hier is bijvoorbeeld een hub, maar ik weet niet wat de kwaliteit is van zoiets, en of het überhaupt werkt:

Link

[ Voor 26% gewijzigd door Bioflap op 14-12-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatmarked
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10 08:56
Weet iemand beste oplossing (prijs/kwaliteit) om twee schermen aan een Macbook (pro) M1 te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:28
greatmarked schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:54:
Weet iemand beste oplossing (prijs/kwaliteit) om twee schermen aan een Macbook (pro) M1 te koppelen?
M1 kan native max 1 extern scherm aansturen. 2 of meer vereist gebruik van DisplayLink: https://www.macworld.co.u...e-silicon-m1-mac-3799794/

DisplayLink heeft echter zo z'n problemen en uitdagingen:
Note that neither Plugable nor Caldigit officially supports such a DisplayLink setup for Macs. The solution works, but they warn that this could become unstuck in future versions of the macOS.

Whenever there is a new OS update the drivers may need to be updated each time.

Plugable doesn't recommend the workaround for gaming, video editing, digital audio workstations (DAWs), and protected-content (HDCP) playback. For these workloads, users will want the full throughput of a "bare-metal" native GPU connection - such as provided by the DisplayPort or HDMI port on the dock using Alt Mode.

Caldigit actively recommends against using DisplayLink, as it finds it unreliable and there would be no synergy between the driver and the dock. Because it requires a third-party driver, users are at the mercy of Apple and the third-party developer to support later version.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatmarked
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10 08:56
Tom Paris schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:22:
[...]

M1 kan native max 1 extern scherm aansturen. 2 of meer vereist gebruik van DisplayLink: https://www.macworld.co.u...e-silicon-m1-mac-3799794/

DisplayLink heeft echter zo z'n problemen en uitdagingen:

[...]
De beperking van max. extern scherm (macbook) was bekend. In de link staan een aantal opties, ga ik bestuderen, thx!

Advies wat de goedkoopste -werkende- optie is om twee schermen aan macbook te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:18
Gaat dat verstandig zijn om deze uit Amerika te bestellen? of ga ik door bijkomende kosten dan gewoon beter de originele Apple kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-10 10:53

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Greatsword schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Ik ken mensen die er niet blij mee zijn, vanwege krassen en beschadigingen aan de USB poorten.
Dat wist ik niet. Ik was ook aan het kijken om deze te halen voor mijn nieuwe m1 macbook pro. Zijn er hier mensen die negatieve ervaringen hebben met deze brydge ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dw1-nl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Dat wist ik niet. Ik was ook aan het kijken om deze te halen voor mijn nieuwe m1 macbook pro. Zijn er hier mensen die negatieve ervaringen hebben met deze brydge ?
https://www.amazon.com/Br...90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ&th=1

"1.0 out of 5 stars DO NOT BUY: scratched my otherwise perfect MacBook Pro"

Reviewed in the United States on July 31, 2020
Size: Fits 13-inch MacBook ProVerified Purchase

Quality is great. Too bad the plastic they used scratches the clean sharp edges of you MacBook. Not worth it unless you will carefully dock it once and never remove it. I was extremely careful and it scratched the edge of my flawlessly perfect condition MBP. I’m furious. Returning and would like to steer anyone clear of buying this product unless they don’t mind their laptop getting scratched up.

"1.0 out of 5 stars MacBook constantly pops up out of dock"

Reviewed in the United States on August 5, 2020
Size: Fits 15-inch MacBook ProVerified Purchase

For $170, this thing should be flawless. Unfortunately, it's major flaw makes it almost useless. There's way too much spring tension, so the MacBook constantly pops up out of the dock, disconnecting everything.... including video/audio/etc during conference calls. It's going back.
13 people found this helpful

[ Voor 43% gewijzigd door Greatsword op 13-01-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 13:16
Greatsword schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Al die 3rd party accessoires zijn het allemaal net niet qua kleur.

Het komt wel een beetje in de buurt, maar het is een duidelijk verschil met je Mac als je dat bedoelt.
Dat ja, wordt gek van al die andere tinten.. Apple zelf maakt zich er ook schuldig aan, hou toch gewoon een soort Silver, een soort Space Grey en een soort Gold aan. Daarnaast mogen ze helemaal los gaan met allerlei kleurtjes... Ik heb hier een iPhone 11 Pro liggen, een iPad Pro 2018 en twee MacBook Air M1, allemaal een verschillende tint Space Grey..

Dan heb je zometeen tenminste alles in dezelfde kleur op je bureau staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Rck010 op 13-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-10 08:25
Ik ben in de war over de mogelijkheden om een monitor en oplaadkabel in 1 te combineren:

Laptop: MacBook Air M1

Kan ik een monitor aansturen en laptop opladen via dezelfde kabel? Dus er gaat een video signaal van laptop naar monitor en tegelijk een spanning van monitor naar laptop om op te laden?

Waar moet ik naar zoeken of dit bestaat? Ondersteunen alle schermen en kabels dit?

EDIT: het lijkt alleen te kunnen met een USB-C naar USB-C kabel. Mijn scherm (Dell U2412m) heeft geen usb-c aansluiting dus gaat 'm niet worden

[ Voor 15% gewijzigd door drmadi op 22-01-2021 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:37
Afgelopen weekend had ik mijn MBP Retina 13" Mid 2014 verkocht en zojuist heb ik mijn MBA M1 Space Grey standard config besteld. Hopelijk wordt deze morgen al geleverd.

Omdat mijn MBP veel aansluitingen had en zo'n MBA M1 deze dus ontbeert moet ik nog even op zoek naar een USB-C Hub. Mijn minimale vereisten zijn de volgende aanslutingen USB, Ethernet en HDMI. Erg nice to have, net geen must, is een SD Card sleuf. Omdat ik geen heavy user ben en de USB-C hub incidenteel zal gebruiken is de bouwkwaliteit van minder belang, waardoor deze waarschijnlijker en hopelijk aantrekkelijker geprijsd zal kunnen zijn.

Ik ga dit topic eens door.

Als iemand Tips & Adviezen heeft, sta ik daar natuurlijk wel open voor ;)

Edit: zojuist via Tweakers V&A een fijn geprijsde hub aangeschaft, weliswaar zonder SD-sleuf, maar dat is overkomelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door RicoK op 26-01-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:47
Sinds een paar weken heb ik mijn Macbook Pro M1 aangesloten op een Satechi Multi-Port Adapter.

Om precies te zijn deze: https://www.amazon.com/Sa...hub&qid=1611761015&sr=8-4

Dit weekend heb ik een internetkabel getrokken naar mijn vaste werkplek, voor meer snelheid en stabiliteit dan met Wifi. Maar nu klapt steeds de verbinding eruit, elke 90 minuten ongeveer. Heel irritant, vooral tijdens het videobellen. Mijn Macbook geeft intussen nog steeds aan dat er wel een verbinding is, heel apart. Wanneer ik de adapter uit de usb-poort haal en er vervolgens weer in stop, doet ie het meteen weer.

Online kan ik geen oplossingen vinden, wel klachten over ethernet-aansluitingen bij (andere) Satechi-adapters.. Helaas heb ik de verpakking allang weggegooid, anders zou ik overwegen om 'm te retourneren.

Iemand hier met vergelijkbare ervaringen of een oplossing? Anders overweeg ik toch maar een nieuwe adapter te kopen puur voor ethernet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
JWPVDW schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:41:
Sinds een paar weken heb ik mijn Macbook Pro M1 aangesloten op een Satechi Multi-Port Adapter.

Dit weekend heb ik een internetkabel getrokken naar mijn vaste werkplek, voor meer snelheid en stabiliteit dan met Wifi. Maar nu klapt steeds de verbinding eruit, elke 90 minuten ongeveer. Heel irritant, vooral tijdens het videobellen. Mijn Macbook geeft intussen nog steeds aan dat er wel een verbinding is, heel apart. Wanneer ik de adapter uit de usb-poort haal en er vervolgens weer in stop, doet ie het meteen weer.

Online kan ik geen oplossingen vinden, wel klachten over ethernet-aansluitingen bij (andere) Satechi-adapters.. Helaas heb ik de verpakking allang weggegooid, anders zou ik overwegen om 'm te retourneren.

Iemand hier met vergelijkbare ervaringen of een oplossing? Anders overweeg ik toch maar een nieuwe adapter te kopen puur voor ethernet..
Hmm laatst ook een Time Machine backup willen maken via ethernet en denk dat elk halfuur de verbinding compleet weg was. Kabeltje eruit en er weer in loste het probleem elke keer op. Klinkt een beetje als jouw probleem.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik hoorde van dezelfde ethernet problemen met een Anker hub, dus ik denk dat er toch nog wat hubs rondgaan die nog niet 100% compatibel zijn.
Tja dus ik ben ook nog zoekende naar een hub rond de 50/70 euro die in ieder geval 100% goed werkt met de M1.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
merlin1201 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:14:
Ik hoorde van dezelfde ethernet problemen met een Anker hub, dus ik denk dat er toch nog wat hubs rondgaan die nog niet 100% compatibel zijn.
Tja dus ik ben ook nog zoekende naar een hub rond de 50/70 euro die in ieder geval 100% goed werkt met de M1.
Als het voor een vaste werkplek is zou ik dan iets meer uitgeven en bijv. een tweedehands Dell D6000 dock aanschaffen. Dat werkt perfect en heeft nog wat andere voordelen. Ik gebruik trouwens zowel die Dell als een Anker 8-1 en beiden werken voor mij prima! Heb ook een collega die deze Anker al tijden probleemloos gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58

Step

step@tweakers.net#

JWPVDW schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:41:

Ik ervaar dit met een HyperDrive Viper 10-in-2 hub voor mijn MBP 13". De mensen van HyperDrive adviseren een SMC-reset etc maar daar geloof ik niet in, aangezien ik mijn MacBook Pro letterlijk nieuw uit doos toen heb gehaald toen ik hem aansloot.

Mogelijk dat dit met USB-C i.c.m. MacOS Big Sur te maken heeft maar zeker weten doe ik het niet. In de Console zie ik ook geen hele rare meldingen als het gaat om connectiviteit.

Zoals je aangeeft doet 'ie het weer als je de hub even eruit haalt en er weer in plugt. :/

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met zo'n usb-c hub waar een SSD inzit? Minix heeft deze en ik moet zeggen dat ik dat toch interessant vind voor mijn M1 met 256 gb.
Ik heb deze besteld en laat jullie wel weten of het wat is.

https://www.amazon.nl/dp/...41_242579621_TE_FOCE_n_id

[ Voor 68% gewijzigd door merlin1201 op 28-01-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
merlin1201 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:11:
Heeft iemand ervaring met zo'n usb-c hub waar een SSD inzit? Minix heeft deze en ik moet zeggen dat ik dat toch interessant vind voor mijn M1 met 256 gb.
Ik heb deze besteld en laat jullie wel weten of het wat is.

https://www.amazon.nl/dp/...41_242579621_TE_FOCE_n_id
Had op Youtube al wel wat reviews gezien, SSD snelheid vergelijkbaar met de Samsung T5 dus dat is zeker niet slecht maar wel een flink stuk langzamer dan je interne ssd, of dat op lange termijn ook zo is en als je er meerdere op dingen hebt aangesloten valt natuurlijk te bezien.

Ben benieuwd en anders heeft Amazon gelukkig een goed retourbeleid ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 29-01-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Ik heb een Orico Thunderbolt 3 40Gbps externe ssd case (zo een doorzichtige) gekocht en daar een 1TB Samsung 970 Evo plus NVMe M2 ssd in geplaatst. Beetje wat aan gemod want het is een design faillure...

Wat me opvalt is dat deze verschillend presteert op een MBP Intel 16/512 en een MBP M1 8/512. Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft waar dat verschil in zit.

Dit is het resultaat op de MBP Intel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FydHAh4-AAIcxN9t90U0Axf6kUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bgQFnxpYOo8z1EVTy3XHeyyi.png?f=fotoalbum_large

En dit is het op de MBP M1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3J_lWAYqRy8W25E7gKt6kSsI90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mV8Z0BFIivSg3vUAIietfyRo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
Inmiddels heb ik de Minix usb-c muliport ssd storage hub 460 gb getest.
Er zit 1 usb-c passtrue poort op, 1 x hdmi 60 HZ en 2 usb 3.0 porten en uiteraard 460 gb ssd.
Uiteraard even geprobeerd op die 400 RW snelheid wordt gehaald, maar deze blijft jammerlijk steken op 300 RW.
Met de usb poorten haal ik de gebruikelijke 100/100 dus dat is wel normaal voor die hdd.
De hdmi aansluiting geeft regelmatig hetzelfde gele scherm maar werkt verder meestal wel redelijk.
De ethernet aansluiting werkt goed en haalt de 500 mb/s verder nog geen dropout's gemerkt.

Ik moet zeggen dat ik het idee van een ssd in een hub eigelijk wel handig vind en het is vooral interessant voor een laptop met weinig interne opslag zoals mijn MacBook Air M1 8/256 want ik dat gemis aan opslag merk je als je wat grote bestanden moet downloaden dan is die 256 wel snel vol.
De kwaliteit oogt wel prima, niet echt het idee dat het een kwalitatief top product is, ook de verpakking oogt erg simpel
maar goed uiteindelijk gaat het erom of het werkt.
Ik vind het uiteindelijk wel wat prijzig 130,- voor een 460 gb uitvoering en ga deze alsnog retour te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Even een korte ervaring: ik heb sinds vandaag een Samsung X5 (512GB) aan m'n 2019 iMac hangen omdat ik me toch wat begon te ergeren aan de Fusion Drive. Volgens mij hebben sommigen me hier nog proberen te waarschuwen maar, eigenwijs he ;).

De X5 is een mooie upgrade, door de TB3 aansluiting ook eenvoudig weg te werken achter je iMac, misschien dat ik voor de overtreffende trap nog een Twelve South Backpack bestel. Maar een tie-rap doet ook wonderen natuurlijk, desnoods de klittenband variant.

Snelheid is dik in orde, ruim 1500MB/s write en ruim 2300MB/s read. Mijn M1 MBA doet het nog iets beter met zowel R als W meer dan 2800MB/s maar dat is geloof ik ook PCIe 4.0. Apps staan nu bijna instant op het scherm, bij dagelijkse taken merk ik amper verschil met mijn M1 MBA (die laatste voelt nog iets snappier).

Even met Carbon Copy Cloner een clone getrokken van de Fusion Drive en klaar. De Fusion Drive daarna leeg gemaakt voor massa opslag (1TB, toch lekker om aan boord te hebben). Kortom, aanrader voor iedereen die tegen trage storage aan zit te hikken op zijn verder nog prima Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:26:
Mooi ding die X5. Duur maar bloedsnel. Ik heb hem zelf niet, maar heb 'm gebruikt als referentie voor de prijs en snelheid, toen ik een nieuwe Mac met storage-upgrade aan het uitzoeken was. Gewoon omdat dat de meest eerlijke vergelijking is qua specs. En dan blijkt dat een storage-upgrade bij Apple weliswaar duurder is dan de aanschaf van een losse SSD, maar niet zo exorbitant veel duurder dan we vaak denken.
Klopt helemaal en achteraf had ik ook een andere keuze moeten maken. Maar toen ik deze iMac kocht was het hele thuiswerken nog niet zo in beeld als nu en tegenwoordig zit ik sowieso 3 a 4 dagen achter deze PC. Het is echt een verademing hoe snel Outlook nu opstart bijv. Maar ook hoe snel Photos opstart (binnen 2 personen) of een spelletje laadt. Als ik nu een iMac zou kopen (zou ik sowieso wachten op een M1 of M2 versie) zou daar absoluut een SSD inzitten. Het voelt wat raar om je boot OS extern te hebben maar functioneel gezien werkt het prima!

[ Voor 8% gewijzigd door Servor op 04-02-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08 13:51
Iemand hier die zijn Macbook Pro M1(of air of mini) heeft aangesloten op een 5120x1440 scherm via hdmi en/of displayport via een dock? Iemand ervaring met een dergelijke setup en een dock welke ook non-thunderbolt daarnaast doet?

Ik ben op zoek naar een dock welke dat doet via HDMI, of via displayport(maar dan ook zonder thunderbolt). Ik heb al veel gezocht, maar kan niet iets vinden wat ik hier makkelijk kan bestellen en waar ik ook zeker weten resultaat mee behaal. Als het via displayport gaat moeten er een macbook pro m1, surfacebook zonder usb-c en een dell laptop met usb-c en displaylink aangesloten kunnen worden. Daarnaast heb ik een losse workstation via displayport aangesloten op een scherm met 2 x displayport en 1 x hdmi.(Samsung C49RG9 5120x1440, 120hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Servor schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Klopt helemaal en achteraf had ik ook een andere keuze moeten maken. Maar toen ik deze iMac kocht was het hele thuiswerken nog niet zo in beeld als nu en tegenwoordig zit ik sowieso 3 a 4 dagen achter deze PC. Het is echt een verademing hoe snel Outlook nu opstart bijv. Maar ook hoe snel Photos opstart (binnen 2 personen) of een spelletje laadt. Als ik nu een iMac zou kopen (zou ik sowieso wachten op een M1 of M2 versie) zou daar absoluut een SSD inzitten. Het voelt wat raar om je boot OS extern te hebben maar functioneel gezien werkt het prima!
Heb het zelf ook jaren gedaan met mijn iMac uit 2015 en nooit problemen gehad. Was destijds met een Samsung T3 en daarna een T5.

Mocht je de X5 ook nog eens uit het zicht willen hebben dan zijn er dit soort leuke en handige accessoires.

https://www.twelvesouth.c...ack?variant=9173862023225

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm7puTQMa7rzAxhiq9WWe7X0xic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSKoQBtZGpqHpHRi49vGrQdD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

CR35 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:50:
Iemand hier die zijn Macbook Pro M1(of air of mini) heeft aangesloten op een 5120x1440 scherm via hdmi en/of displayport via een dock? Iemand ervaring met een dergelijke setup en een dock welke ook non-thunderbolt daarnaast doet?

Ik ben op zoek naar een dock welke dat doet via HDMI, of via displayport(maar dan ook zonder thunderbolt). Ik heb al veel gezocht, maar kan niet iets vinden wat ik hier makkelijk kan bestellen en waar ik ook zeker weten resultaat mee behaal. Als het via displayport gaat moeten er een macbook pro m1, surfacebook zonder usb-c en een dell laptop met usb-c en displaylink aangesloten kunnen worden. Daarnaast heb ik een losse workstation via displayport aangesloten op een scherm met 2 x displayport en 1 x hdmi.(Samsung C49RG9 5120x1440, 120hz).
Ik gebruik de Caldigit TS3 Plus. Kom je denk ik vrij ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Ik las in het Macbook Air M1-forum wat (via Macrumors gekomen) verontrustende brick-problemen die leken te maken te hebben met USB-hubs. Dus ik ben nu opeens een beetje bang geworden voor de mijne op mijn brand spanking new Air M1. Ik kocht deze op Bol, die gaat direct in in de twee poorten van de Mac. Recensies lijken prima, maar moet ik voor iets oppassen wellicht? Misschien niet chargen door het ding?

https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
Tja ik denk dat er niet zo heel veel gebruikers zijn met die brick ervaring, maar je hebt toch garantie op je M1?
ik zelf ben er niet zo bang voor maar aangezien ik de extra poorten niet dagelijks gebruik sluit ik heb alleen aan als ik hem nodig hebt.
Er zal eerdaags wel wat meer info hierover verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

merlin1201 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:43:
Tja ik denk dat er niet zo heel veel gebruikers zijn met die brick ervaring, maar je hebt toch garantie op je M1?
ik zelf ben er niet zo bang voor maar aangezien ik de extra poorten niet dagelijks gebruik sluit ik heb alleen aan als ik hem nodig hebt.
Er zal eerdaags wel wat meer info hierover verschijnen.
Natuurlijk heb je garantie maar je bent wel je laptop een tijdje kwijt (en als je geen time machine, iCloud of andere externe opslag/backup gebruikt ook je data permanent)

Persoonlijk heeft t topic waar zich meer mensen melden dan in t topic met de (door Apple erkende) Bluetooth problemen mij dusdanig doen schrikken dat ik alleen laad met de Apple Charger rechtstreeks aangesloten en alleen de Apple A2119 AV dongle gebruik als ‘hub’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Ambling_Alp schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:07:
Ik las in het Macbook Air M1-forum wat (via Macrumors gekomen) verontrustende brick-problemen die leken te maken te hebben met USB-hubs. Dus ik ben nu opeens een beetje bang geworden voor de mijne op mijn brand spanking new Air M1. Ik kocht deze op Bol, die gaat direct in in de twee poorten van de Mac. Recensies lijken prima, maar moet ik voor iets oppassen wellicht? Misschien niet chargen door het ding?

https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE
Gebruik deze ook maar dan gekocht bij een andere website. Gebruik 'm overigens alleen als backup als ik toch ergens ben waar ze geen HDMI -> USB C kabel hebben voor een scherm.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik ben ook op zoek naar een externe opslag voor een M1 systeem met een NVMe SSD er in. Ik heb een Thunderbolt 3 poort beschikbaar dus dan wil ik die wel graag gebruiken, maar het aanbod van accessoires is bedroevend.

In de pricewatch vind ik geen behuizingen voor Thunderbolt 3 voor minder dan 250 euro. De transparante Orico die hierboven wordt genoemd is blijkbaar ook geen aanrader.

Zelf heb ik ook de Sabrent gevonden voor 90 euro maar die heeft weer het probleem dat de aansluiting verzonken is met uitsteeksels er omheen zodat je geen andere kabels er in kan steken. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen een non-Thunderbolt USB-C kabel proberen te gebruiken. Voor 300 euro is er de Q-variant die dat probleem niet heeft en zowel USB en Thunderbolt met een SSD ter waarde van 100 euro er in. Dan betaal je dus 110 euro voor de luxe om hem met je eigen kabel en in een tragere poort te kunnen gebruiken...

Is het misschien verstandiger om eerst een USB 3.2 10Gb/s behuizing te kopen en volgend jaar opnieuw proberen of zijn er al degelijke betaalbare Thunderbolt 3 behuizingen te vinden?

[ Voor 32% gewijzigd door Johnny op 13-02-2021 14:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Johnny schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:53:
Ik ben ook op zoek naar een externe opslag voor een M1 systeem met een NVMe SSD er in. Ik heb een Thunderbolt 3 poort beschikbaar dus dan wil ik die wel graag gebruiken, maar het aanbod van accessoires is bedroevend.

In de pricewatch vind ik geen behuizingen voor Thunderbolt 3 voor minder dan 250 euro. De transparante Orico die hierboven wordt genoemd is blijkbaar ook geen aanrader.

Zelf heb ik ook de Sabrent gevonden voor 90 euro maar die heeft weer het probleem dat de aansluiting verzonken is met uitsteeksels er omheen zodat je geen andere kabels er in kan steken. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen een non-Thunderbolt USB-C kabel proberen te gebruiken. Voor 300 euro is er de Q-variant die dat probleem niet heeft en zowel USB en Thunderbolt met een SSD ter waarde van 100 euro er in. Dan betaal je dus 110 euro voor de luxe om hem met je eigen kabel en in een tragere poort te kunnen gebruiken...

Is het misschien verstandiger om eerst een USB 3.2 10Gb/s behuizing te kopen en volgend jaar opnieuw proberen of zijn er al degelijke betaalbare Thunderbolt 3 behuizingen te vinden?
Ik heb zelf deze besteld. Wordt als het goed is deze week bezorgd. Schijnt heel goed te presteren met lees en schrijfsnelheid rond de 2300 mbps : https://www.ebay.com/itm/183073245524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ambling_Alp schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:07:
Dat soort hubs zou ik sowieso vermijden. Ze werken prima wanneer je de laptop ergens plat neer kunt leggen en de hub dus ook op het oppervlak kan steunen. Wanneer dat echter niet kan, bijv. op bed of in een houder, dan komt al het gewicht van de dock plus de kabels op die 2 poorten te staan. Dat is vaak niet bevorderlijk voor die poorten.

Het opladen via dit soort hubs is ook niet altijd aan te raden omdat ze maar een beperkte hoeveelheid Watt doorlaten. Je lader in 1 van de poorten van de Mac zelf steken werkt veel beter. Bij de MacBook Air is dit van nog groter belang omdat de oplader maar heel weinig capaciteit heeft. Als je die via zo'n hub aansluit is de kans groot dat er vrijwel niks meer overblijft en je laptop niet eens gaat laden. CalDigit waarschuwt hier bijv. actief voor bij hun SOHO dock.

Btw, dat MacRumors topic is lastig om te lezen omdat heel veel mensen een heel ander probleem hebben namelijk die van het niet of niet goed ontwaken van de laptop/extern scherm. Dat is ook niet geheel nieuw, het is soms een compatibiliteitsprobleem met bijv. een scherm, een stukje software, ander stukje hardware en soms ook gewoon een issue met de M1 Macs. Het zijn dus niet heel veel die hun laptop moeten laten repareren, daarom vindt je het ook niet breed terug in de media en andere websites. De bluetooth problemen zijn veel wijdverspreider en zie je dan ook op allerlei fora terug en niet alleen bij de M1 Macs (het lijkt dan ook meer een issue met Big Sur te zijn dan met de M1).
Johnny schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:53:

8<

Dat ligt eraan welke eisen je stelt en zo te lezen is je eis "goedkoop". Thunderbolt en "goedkoop" bestaat niet, USB en "goedkoop" echter wel. Je zult dus moeten kiezen of je snel (Thunderbolt) of goedkoop (USB) wilt. M.a.w. wat ben je met die SSD van plan? Voor heel veel gevallen is een Samsung T5 (wat een SATA ssd is) al ruim voldoende. Thunderbolt 3 komt pas om de hoek kijken als je hele snelle data setups nodig hebt en dat betekent vaak ook al meer dan 1 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
ppl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Dat soort hubs zou ik sowieso vermijden. Ze werken prima wanneer je de laptop ergens plat neer kunt leggen en de hub dus ook op het oppervlak kan steunen. Wanneer dat echter niet kan, bijv. op bed of in een houder, dan komt al het gewicht van de dock plus de kabels op die 2 poorten te staan. Dat is vaak niet bevorderlijk voor die poorten.

Het opladen via dit soort hubs is ook niet altijd aan te raden omdat ze maar een beperkte hoeveelheid Watt doorlaten. Je lader in 1 van de poorten van de Mac zelf steken werkt veel beter. Bij de MacBook Air is dit van nog groter belang omdat de oplader maar heel weinig capaciteit heeft. Als je die via zo'n hub aansluit is de kans groot dat er vrijwel niks meer overblijft en je laptop niet eens gaat laden. CalDigit waarschuwt hier bijv. actief voor bij hun SOHO dock.

Btw, dat MacRumors topic is lastig om te lezen omdat heel veel mensen een heel ander probleem hebben namelijk die van het niet of niet goed ontwaken van de laptop/extern scherm. Dat is ook niet geheel nieuw, het is soms een compatibiliteitsprobleem met bijv. een scherm, een stukje software, ander stukje hardware en soms ook gewoon een issue met de M1 Macs. Het zijn dus niet heel veel die hun laptop moeten laten repareren, daarom vindt je het ook niet breed terug in de media en andere websites. De bluetooth problemen zijn veel wijdverspreider en zie je dan ook op allerlei fora terug en niet alleen bij de M1 Macs (het lijkt dan ook meer een issue met Big Sur te zijn dan met de M1).
Ik gebruik hem alleen als-ie ligt ergens, en nooit met veel dingen eraan/eruit, dus met het gewicht zal het meevallen. Laden zal ik hoe dan ook vermijden. Gaat me meer om een USB-A-poortje of twee incidenteel. Voor een MIDI-controller. Dat moet-ie vast wel trekken.

(Flimsy ding wel, maar goed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CashMoney
Voor de M1 - Displaylink gebruikers:

DisplayLink app is now v1.3 and Universal:

Changes in 1.3 release
----------------------------
- Added native support for Mac using the Apple M1 chip with new universal binary
- Added Retina resolutions on 4K displays
- Addressed tearing detected in some high load cases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:13:
Ik twijfel heel erg tussen 3 soorten monitoren, waarvan ik de volgende op mijn shortlist heb staan:
  1. 4K: LG UltraFine 4K 23.8" voor € 699 (of eventueel een 27")
  2. UltraWide '1440p': Dell C3422WE 34" UltraWide 3440x1440 voor € 871
  3. UltraWide '4K': MSI Prestige PS341WU 34" of LG 34WK95U 34" 5120x2160 voor €1000-1100
Ik heb een MacBook Pro 2018 15" en wil vanwege het thuiswerken wat voorlopig niet gaat veranderen binnen ons bedrijf een hele goede, grote monitor met USB-hub en USB-PD (90 Watt heb ik nodig). Daarnaast ga ik een NUC-achtig AMD Ryzen pc'tje kopen om daar Windows 10 op te draaien, dus de monitor heeft idealiter een KVM aan boord.

De Windows pc zal DP/USB-C aangesloten worden en de MacBook via Thunderbolt (USB-C) voor PD, beeld, geluid, etc. Daarnaast gebruik een Logitech MX Keys en MX Master 3 tobo/muis. Ik verwacht dat de LG UltraFine 4K hier het minst goed mee overweg zal kunnen gezien het enkel hebben van USB-C en het gebrek aan bediening via Windows, al is dat laatste secundair en zal ik ermee kunnen leven dat alleen mijn MacBook zaken als helderheid in kan stellen. Ik zal feitelijk nooit zonder de MacBook werken namelijk.

Verder zal ik de monitor vrijwel alleen zakelijk gebruiken dus gaming gerelateerde zaken als hoge refresh rate, freesync en dergelijke zijn voor mij onbelangrijk. Af en toe start ik wel Steam op, maar dat zijn vooral oudere games die zelfs op macOS gewoon meer dan prima draaien en dus ook geen enkele baat zullen hebben bij een moderne gaming monitor en al helemaal niet iets om (extra) geld aan uit te geven.

De Dell leek mij perfect, want de webcam, speakers en dubbele microfoon zijn ideaal voor het thuiswerken, ik ben alleen in afwachting van Dell support of dit ook op macOS werkt. Het is een "Teams certified" monitor, dat gebruiken wij op werk ook wel, maar die knoppen boeien me niet. De 1080p weg te klappen webcam en behoorlijk degelijke speakers zijn echter wel heel erg welkom.

Wat mij met name aan het twijfelen brengt is de 1440p resolutie, feitelijk hetzelfde als een 27" 1440p monitor, maar dan ultrawide uiteraard. Ik heb nu een 1080p 24" monitor en dat is wazig als de pest vergeleken met mijn retina laptopscherm. Ik wil daar eigenlijk niet op achteruit gaat, dus ik dacht eerst een ±150% scaling toe te passen, oftewel een 1080p interface met de scherpte van een 1440p monitor. Net zoals mijn MacBook 1440x900 draait 200% geschaald. Alleen vind ik 1080p op 34" (of zelfs 27") wel erg groot en zou je dus wel van de native resolutie moeten aanhouden, wat in mijn optiek geen verbetering is qua scherpte ten opzichte van mijn huidige 24" 1080p, ik heb alleen (veel) meer werkruimte.

Dus vandaar de andere opties: 4K UltraFine van LG op 24" (afgerond), wat feitelijk dus 1080p 200% geschaald is. Klinkt ideaal en dat hoeft zeker niet op 27", dat zou weer te groot worden met een 1080p interface als je het mij vraagt. Maar die monitor is wel extreem macOS gericht en bevat geen KVM switch. Mijn tobo/muis kunnen via BT wel switchen tussen meerdere apparaten, maar toch.

Dan de laatste optie: een 2160p 34" ultrawide monitor. Best of both worlds? 4K resolutie maar dan ultrawide ook nog eens. Alleen... kom ik op hetzelfde punt uit: 4K (dus 1080p 200% geschaald) op 27" is weliswaar erg scherp maar veel te groot qua interface, vandaar dat LG/Apple de UltraFine 5K op 27" uit hebben gebracht, feitelijk 1440p interface op 27" wat je ook continu ziet bij de niet-retina monitoren, maar die wordt me echt veel te duur met €1400. Eigenlijk wil onder de €1000 blijven, maar met een 34" 2160p ultrawide er net iets boven zou ik dat nog willen overwegen.

Welke monitor zou de beste benadering hebben van de retina resolutie zoals mijn MacBook heeft? Vanwege het formaat en het feit dat ik 2 schermen naast elkaar niet fijn vind werken, gebruik ik mijn MacBook altijd dichtgeklapt en dan wil ik met bijv. een 34" 1440p ultrawide niet het gevoel hebben continu naar een scherm van 10 jaar oud te kijken (korrelig/wazig), zeker gezien de bedragen die je daar voor neer moet leggen.
Ik heb zelf de Dell U2720Q met AE515M soundbar totaal voor ~700 euro. Deze heeft wel 4K-resolutie en 90 watt power delivery. Met de soundbar kun je ook volledig draadloos conference calls doen in alle applicaties. Je hebt dan alleen geen webcam in het scherm.

Ik heb hem ingesteld op een geschaalde resolutie van 2560x1440 waarbij je met een bureau van 80 cm diep wel een retina-ervaring hebt. Enige probleem is dat hij soms bij mijn Intel Macbook Pro (Catalina) in de 30/29.5hz stand gaat en MacOS niet de 60hz optie geeft. Om 60hz terug te krijgen moet je dan HDR via het monitor menu uitzetten en weer aanzetten. Met een Macbook Air M1 Big Sur heb ik dat probleem niet.

De Microsoft Teams integratie werkt op MacOS, maar het enige wat je daarvan merkt is dat tijdens een call de "call" knop opgelicht is en ik neem aan dat de "ophang"-knop dan werkt. De volume-knoppen passen het systeemvolume aan. De mute-knop werkt voor de microfoons in de soundbar. Maar al die functies kun je via je toetsenbord of de GUI ook doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CashMoney
CashMoney schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Ik heb zelf deze besteld. Wordt als het goed is deze week bezorgd. Schijnt heel goed te presteren met lees en schrijfsnelheid rond de 2300 mbps : https://www.ebay.com/itm/183073245524
Inmiddels binnen en in combinatie met een WD Black S750 1TB... niet normaal, net zo snel als de interne nvme!

Het vermelden waard dat ik hiervoor een Samsung Evo Plus 1TB gebruikte. Read speed was goed, maar Write Speed kwam met de MBP M1 niet boven de 840 mbps uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAyhSJage1K1Wl2fr6wV1Jb-03M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbaRsMi0Ic2ccz2cs6vLrGRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Johnny schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Ik heb zelf de Dell U2720Q met AE515M soundbar totaal voor ~700 euro. Deze heeft wel 4K-resolutie en 90 watt power delivery. Met de soundbar kun je ook volledig draadloos conference calls doen in alle applicaties. Je hebt dan alleen geen webcam in het scherm.

Ik heb hem ingesteld op een geschaalde resolutie van 2560x1440 waarbij je met een bureau van 80 cm diep wel een retina-ervaring hebt. Enige probleem is dat hij soms bij mijn Intel Macbook Pro (Catalina) in de 30/29.5hz stand gaat en MacOS niet de 60hz optie geeft. Om 60hz terug te krijgen moet je dan HDR via het monitor menu uitzetten en weer aanzetten. Met een Macbook Air M1 Big Sur heb ik dat probleem niet.

De Microsoft Teams integratie werkt op MacOS, maar het enige wat je daarvan merkt is dat tijdens een call de "call" knop opgelicht is en ik neem aan dat de "ophang"-knop dan werkt. De volume-knoppen passen het systeemvolume aan. De mute-knop werkt voor de microfoons in de soundbar. Maar al die functies kun je via je toetsenbord of de GUI ook doen.
Dat klinkt positief, want ik ga ervan uit dat Dell min of meer dezelfde support zal bieden en bijv. de C3422WE ook prima met een Mac zal werken.
ppl schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Als het je echt om benadering van de retina resolutie gaat dan vallen nummer 2 en 3 sowieso af. Die zijn namelijk meer de normale resolutie met als gevolg wazige letters. De LG UltraFine 4k is de enige van de drie die daadwerkelijk de retina resolutie van je MacBook heeft, 4k op een 24" is namelijk de perfecte combinatie voor retina.

Als je echter wat meer keus wilt of een iets groter scherm dan kun je met een 27" scherm dat 4k doet ook uit de voeten. Wel is het dan handig om in macOS de resolutie te laten schalen naar "looks like 2560x1440" want dan heb je in feite een soort van fake 5k 27" scherm. Het is wel iets minder scherp dan op de 24" maar je kunt er prima mee wegkomen doordat je er een centimeter of 50~60 van het scherm zit.

Dell heeft momenteel aardig wat leuke 27" 4k schermen met USB-C die met meer Watt kunnen opladen en die ook DisplayPort 1.4 hebben waardoor je poorten niet op USB2.0 maar op USB3.0 snelheid draaien dus 5Gbps. Niet erg als je computer dat niet ondersteund, het werkt ook wel met oudere DisplayPort (DP) versies maar dan heb je dus de poorten op USB2.0 snelheid. Voor de toekomst is het dan weer wel handig dus een DP 1.4 scherm is dan weer een betere investering dan een DP 1.2 scherm. Die schermen zijn wel onder de 1000 euro te vinden.
Ik snap je punt en ik neig dan ook naar een Ultrawide 4K monitor. Feitelijk dus een in de breedte opgerekte 27" 4K monitor. De LG 34WK95U lijkt daarin nagenoeg perfect:
pricewatch: LG 34WK95U Zilver, Zwart

Is net iets meer dan ik eigenlijk wil uitgeven, maar dan kan ik inderdaad het ultrawide equivalent kiezen van "looks like 2560x1440" en dan ongeveer 150% scaling. De 34" Ultrawide monitoren met 3440x1440 resolutie schalen gaat hem sowieso niet worden, dat zou misschien op een 1080p ultrawide gezet kunnen worden maar dan ga ik er op een klein beetje breedte na eigenlijk niet op vooruit tov mijn huidige 24" 1080p.

Het verbaast me echter dat vrijwel elke monitor die ik op het oog heb niet verkrijgbaar is of van de website van de fabrikant weg is:
  • LG 34WK95U: Wel verkrijgbaar, niet meer op LG website te vinden (behalve support), geen opvolger te vinden.
  • Dell C3422WE: Splinternieuw, alleen via Dell verkrijgbaar, geen reviews te vinden en onbekende macOS support. Daarom een grote gok en sowieso qua resolutie niet optimaal.
  • Philips 346P1CRH: Alleen voor een te hoge prijs via Amazon verkrijgbaar, Centralpoint staat hij nog via de Pricewatch voor een goede prijs, maar niet op voorraad. Deze monitor zie ik gezien de prijs en alle andere features als perfect compromis, omdat ik alleen geen retina-achtige resolutie krijg, maar wel webcam, mic, speakers, ultrawide, verstelbaar, KVM, PiP/PbP.
  • LG UltraFine 4K/5K: Beide nergens verkrijgbaar, staan wel bij sommige websites maar ofwel tegen absurde prijzen (€1800 ipv €1400 voor de 5K) of gewoon "niet op voorraad".
dhrhagenees.cro schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb zelf de Ultrafine gehad en deze werkte perfect samen met mijn Macbook Pro. Het lijkt mij dat jij zelf deze al afgeschreven hebt? ;)

Maar die Ultrafine is gemaakt om samen te werken met de Macbook. De 5K versie is volgens mij niet leverbaar of wellicht tweede hands.
Nou ja, niet helemaal hoor, maar omdat het geen ultrawide is ondersteunen de UltraFine's geen KVM of PbP. Beide zijn ook totaal niet leverbaar. Tweedehands heb ik niks aan, omdat ik een factuur op mijn naam moet indienen bij mijn werkgever. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohlowe
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-10 21:31
Coeluh schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Good to know, Dan iig better safe than sorry. Wel jammer dat de charge through vaak maar tot 50 of 60 watt gaat, maar als ie eenmaal vol zit zal t meevallen.
Was vergeten te vermelden dat ik zelf een M1 MacBook heb, dus 60 watt is meer dan voldoende. Satechi heeft ook een multiport adapter voor 100w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
lllustrious schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:58:
Ik heb flink lopen zoeken naar een oplossing om 2x 1080p beeldschermen (hdmi of vga) aan te sluiten icm. een lan-kabel en power delivery op een mbp 2017 met één werkende usb-c port. Vanwege de twee monitoren ben ik door de MST beperking volgens mij afhankelijk van thunderbolt 3 en dan wordt het dus zoeits:

Elgato Thunderbolt 3 Dock of Kensington SD5550T of de bovengenoemde Caldigit TS3?

De Elgato Thunderbolt 3 Mini Dock is precies wat ik zoek alleen dan zonder power delivery, maar ik neem aan dat er geen "usb-c thunderbolt splitters" bestaan waarbij ik niet op de prijs van de andere opties uitkom?

Ik plaats dit bericht om voor de zekerheid na te gaan of er niet nog opties zijn die ik gemist heb. Het voelt nogal overkill om voor een dock te gaan (ook mn. de prijs voor mij), maar ik zag wel dat de afwezigheid van MST al meer mensen op het internet heeft gefrustreerd, dus ik ben benieuwd.
Je kan de HP G2 Thunderbolt Dock https://store.hp.com/us/en/pdp/hp-thunderbolt-dock-120w-g2 proberen, gebruik ik MST i.c.m. een Macbook Pro x86 2020. Werkt prima. En afhankelijk van je gebruik kan je ook een usb-c DisplayLink dock overwegen zoals de https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires werkt ook perfect, alleen heb je dan de Displaylink software driver daarbij nodig: https://www.displaylink.com/downloads/macos Deze laatste gebruik ik met een Macbook Pro M1 en werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:24
Iemand een goede tip voor een dock (USB-C) voor een Macbook Air M1?
Veel van die dingen zijn 4K/30hz maar ik zoek eigenlijk een goede 4k/60hz (HDMI 2.0). Voor de rest wat usb'tjes, ethernet zou leuk zijn maar niet per se nodig, sd en vga sowieso niet nodig eigenlijk.

Kwam zelf deze tegen, zouden 60hz moeten ondersteunen volgens mij;

- Satechi:
https://www.amazon.de/-/n...GV/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=
- Ugreen:
https://www.amazon.nl/-/e...9365&s=electronics&sr=1-4

Wel een behoorlijk prijsverschil :X

[ Voor 37% gewijzigd door Alexknl op 27-03-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:56
situatie: MacBook Air M1, thuiswerken. We hebben een doosje nodig dat meer poorten genereert.
Te weten:
  • Gigabit ethernet
  • HDMI (1920*1200 scherm op dit moment, maar wil wel een beetje toekomstbestendig zijn)
  • 1 * USB-c voor keyboard
  • 1 * USB-A voor Plantronics headset
  • liefst nog een poort extra voor whatever comes up
PowerDelivery ga ik nog niet aan beginnen. Deze randapparatuur hoop ik te kunnen voeden via de bus. Dus de Apple power adapter gaat via de tweede poort aangesloten worden. Ik heb ondanks de update van Apple nog geen harde uiteenzetting gezien waardoor er machines gebricked worden. Maar naar aanleiding van de verhalen lijkt het in de handshake te zitten. En het is geen doen om hier in huis een handleiding te moeten schrijven in welke volgorde alles aan en uit moet.

Vooralsnog heb ik twee ideeën:
  • Linq 6 in 1 multiport hub
  • StarTech 10 gbps Multiport adapter (DKT31CHPDL)
Het grootste verschil is de hostaansluiting, 5 gbps vs. 10 gbps, en de Linq heeft de USB-c aansluitingen in tweeën gesplitst. Ik weet niet welke USB chipset er in de StarTech zit, maar de Realtek van de Linq heeft helaas een schop nodig in de vorm van een USB 3.0 stick om de 5 gbps mode aan te slingeren. Anders blijft hij op 480 Mbps hangen. Vind ik niet wenselijk omdat ik met een powerbudget zit.
Andere merken zoals Satechi en Anker zijn ook mogelijk, maar staan minder hoog op mijn lijst. Bij Anker heb ik ook nog niet de gewenste poortindeling gevonden zonder naar TB te moeten kijken.

Zijn hier mensen die één van de twee getest hebben met een M1 Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 19:53
CR35 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:50:

Heb je al een dock gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde scherm en ook een M1. Dus ben wel nieuwsgierig 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Sphinkx schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:10:
[...]

Heb je al een dock gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde scherm en ook een M1. Dus ben wel nieuwsgierig 😁
Caldigit heeft een paar nieuwe hubs

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08 13:51
Sphinkx schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:10:
[...]

Nog niet helaas. Combo met zo'n scherm maakt het toch lastig om relevante gebruikerservaringen te vinden. Het liefst zou ik ook mijn oude SB eraan koppelen via displayport dus dat maakt het voor mij nog iets lastiger.

@MacFeek Die caldigits zien er wel interessant uit, maar zal toch eerst even wat gebruikerservaringen moeten opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 19:53
CR35 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:33:
[...]

Nog niet helaas. Combo met zo'n scherm maakt het toch lastig om relevante gebruikerservaringen te vinden. Het liefst zou ik ook mijn oude SB eraan koppelen via displayport dus dat maakt het voor mij nog iets lastiger.

@MacFeek Die caldigits zien er wel interessant uit, maar zal toch eerst even wat gebruikerservaringen moeten opzoeken.
Ik gebruik nu een gewone LINQ dock, maar mijn scherm sluit ik rechtstreeks aan op de MB Air M1. Daarbij heb ik wel nog regelmatig het probleem dat het scherm niet gevonden wordt na een boot of als het scherm is uitgevallen. Kabel uit en in lost dit probleem op, maar is natuurlijk niet de juiste manier...

Ik gebruik hiervoor deze kabel.

Via deze kabel heb ik wel de juist resolutie en 120Hz. Maar ik zoek dus ook nog het perfecte dock en heb ook mixed reviews gelezen van caldigits. Want ik zoek vooral reviews in combi met dit scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47
Ik probeer mijn MacBook Air M1 werkend te krijgen op een Dell WD15 dock met twee externe Dell U2311H monitoren die verbonden zijn via DisplayPort en HDMI.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vBaRVOK.jpg

Het meeste werkt: voeding, LAN, keyboard, muis, headset. Maar zoals je kan zien laten de twee externe monitoren hetzelfde beeld zien. Nu begreep ik dat de M1 in principe maar twee schermen tegelijk kan aansturen waarvan het interne scherm er in deze situatie natuurlijk één is.

Als ik echter de MacBook dicht klap blijven beide externe schermen nog steeds hetzelfde beeld tonen. Is het mogelijk om in die situatie echt twee aparte externe schermen aan te sturen? Systeemvoorkeuren laat bij dichtgeklapte MacBook maar één scherm zien niet twee.

Ik heb de macOS Display Link Manager geïnstalleerd maar die zegt No Monitor Detected. Zo te lezen is dat DisplayLink iets anders dan DisplayPort. Iets die met wat software trucjes toch twee monitoren kan aansluiten. Maar dan moet het dock wel DisplayLink ondersteunen wat de WD15 niet doet, als ik het goed begrijp. Iemand ervaring hiermee of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door Skidmarks op 26-05-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:06
Daar lijkt het volgens mij inderdaad te eindigen. De M1 kan over je usb-c kabel maar 1 beeld sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:06
@Nielson Niet helemaal correct. Ik heb een Macbook Pro en pricewatch: OWC Thunderbolt 3 Dock Grijs Waarbij ik toch echt wel 2 schermen met verschillend beeld kan aansluiten. (Dus in totaal 3 beelden)

Het probleem / de limitatie zit volgens mij toch eerder in de M1 grafische chip en/of in de ARM versie van MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Ja die indruk krijg ik ook dat de beperking met M1 te maken heeft. Ik wist van te voren al wel dat officieel maar één extern scherm word ondersteund. Ben benieuwd of hier ooit nog verandering in komt met een software update.

De M1 Mac mini ondersteund wel 2 externe schermen maar die heeft echt een extra chip daarvoor las ik ergens en een extra HDMI port.

Meer info in dit artikel https://www.macworld.co.u...e-silicon-m1-mac-3799794/ daar zeggen ze dat Apple belooft heeft het te fixen in een software update. Maar de link naar dat andere artikel gaat alleen over ondersteunen van meer resoluties en niet van 2 displays. Geen idee of dit dus nog ooit gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
De Dell WD19TB is een Thunderbolt dock wel bijna 300 euro. Het Dock is namelijk van mijn werk en tevens ook de Dell Latitude 5590 laptop maar die ondersteund weer geen Thunderbolt.

Op deze Dell pagina: https://www.dell.com/supp...apple-usb-c-hosts?lang=en hebben ze het over die dock. Ze benoemen ook dat de Apple geen MST ondersteund en dat je daar omheen kan werken door de monitoren op een bepaalde manier aan te sluiten, een via DisplayPort de ander via Thunderbolt. Maar zelfs daar staat specifiek dat dat niet werkt met de Apple M1 MacBooks.

Het lijkt dus echt niet mogelijk te zijn behalve dan via de DisplayLink oplossing maar dan heb je meer lag, geen hardware acceleratie en third party software nodig ook niet ideaal.

Voor de MacBook Air kan ik best wel begrijpen dat twee externe monitoren niet echt een typische use case is. Dezelfde beperking geldt echter ook voor MacBook Pro met M1 daar is het toch wat lastiger uit te leggen. Ik kan me niet voorstellen dat de nog uit te komen MacBook Pro 16" versie met Apple Silicon deze beperking ook zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
M1 gaat niet in MST werken met Thunderbolt. Enige optie is met Displaylink, en dat werkt prima. Wel een paar nadelen, bijvoorbeeld beveiligde content afspelen via Displaylink werkt niet. En verbruikt uiteraard cpu.

Met mijn Macbook Pro Intel gebruik ik een Thunderbolt G2 dock van HP en dat werkt perfect in MST. Op mijn Macbook Pro M1 gebruik ik een Dell D6000 USB-C dock en dat werkt met Displaylink driver qua MST voor mijn doeleinden ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door CashMoney op 27-05-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:13
Ik heb een vraagje over de USB-C 'carger cable' die samen met de 30w power adapter met de M1 MacBooks geleverd worden. Waarvoor kun je die kabel verder nog voor gebruiken behalve voor stroom voor je laptop?
Ik ving ergens op dat die voor data overdracht ongeschikt is? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:26

GforceNL

Out of memory....

PrimusIP schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:20:
Ik heb een vraagje over de USB-C 'carger cable' die samen met de 30w power adapter met de M1 MacBooks geleverd worden. Waarvoor kun je die kabel verder nog voor gebruiken behalve voor stroom voor je laptop?
Ik ving ergens op dat die voor data overdracht ongeschikt is? Klopt dat?
nee, werkte niet. Alleen met TB kabel.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Bij voorbaat mijn nederige excuses als dit al ter sprake is geweest in de vijftig pagina's van dit topic.

Ik heb laatst een e-reader (Kobo Clara HD) aangeschaft. Het ding heeft een micro-usb poort. Fijn ding, maar helaas wil het dat mijn MacBook Air M1 hem niet ziet. Ik heb hem aangesloten met een usb-c verloopstekkertje. Dat verloopt werkt in principe goed met USB-A spul zoals draadloze muis, USB sticks met harde schijven die ik heb. Maar niet met dat ding. Ik heb verder niet veel ander spul liggen, maar na testen op mijn oude Nikon spiegel reflexcamera kreeg ik daar ook het zelfde probleem: Mijn Mac ziet ze niet.

Nu las ik ergens op het internet weer wel dat een oude usb2.0 hub zou werken, maar anderen spraken dat tegen. Ik vind het wel opvallend want ik zou backwards compatibibiteit verwachten. Anderen geven weer de hardware en firmware van die apparaten de schuld. (de e-reader is trouwens volledig upgedate)

Mijn vraag: Waar ligt het aan dat micro-usb spul niet werkt? Of is het toeval bij mij en werken andere apparaten bij anderen wel prima? Is dit op te lossen? Liefst softwarematig, anders hardwarematig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-10 20:33
PrimusIP schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:46:
Bij voorbaat mijn nederige excuses als dit al ter sprake is geweest in de vijftig pagina's van dit topic.

Ik heb laatst een e-reader (Kobo Clara HD) aangeschaft. Het ding heeft een micro-usb poort. Fijn ding, maar helaas wil het dat mijn MacBook Air M1 hem niet ziet. Ik heb hem aangesloten met een usb-c verloopstekkertje. Dat verloopt werkt in principe goed met USB-A spul zoals draadloze muis, USB sticks met harde schijven die ik heb. Maar niet met dat ding. Ik heb verder niet veel ander spul liggen, maar na testen op mijn oude Nikon spiegel reflexcamera kreeg ik daar ook het zelfde probleem: Mijn Mac ziet ze niet.

Nu las ik ergens op het internet weer wel dat een oude usb2.0 hub zou werken, maar anderen spraken dat tegen. Ik vind het wel opvallend want ik zou backwards compatibibiteit verwachten. Anderen geven weer de hardware en firmware van die apparaten de schuld. (de e-reader is trouwens volledig upgedate)

Mijn vraag: Waar ligt het aan dat micro-usb spul niet werkt? Of is het toeval bij mij en werken andere apparaten bij anderen wel prima? Is dit op te lossen? Liefst softwarematig, anders hardwarematig?
Kijk even in je systeemoverzicht bij de USB poorten of de apparaten er wel tussen staan. Als dat zo is zit het in de drivers die er niet zijn. Heb / had ik ook met een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:19
Heeft iemand toevallig deze Satechi 'On-the-Go Multiport Adapter'? Ik zoek al een tijdje een USB-C dock voor mijn Macbook M1 maar vanwege het thuiswerken heb ik deze nog niet nodig gehad.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/810CZihhd4L._AC_SL1500_.jpg
Zowel bij Coolblue als Amazon staat dat de hub 4K@60Hz is en dus niet 30Hz. Nu zal dat voor mij weinig uitmaken gezien de monitoren op mijn werk 1080p zijn.

Ondanks dat ik geen USB-A meer gebruik, zijn zowel VGA, HDMI en ethernet voor mij de belangrijkste poorten. MicroSD en SD zijn weer handig om te hebben gezien ik nog een aantal geheugenkaarten heb liggen, maar nu alleen kan gebruiken op mijn oude computer.
Deze dock lijkt een handige alleskunner maar ik ben benieuwd of de prestaties van de dock dik in orde zijn vanwege de prijs.

Een andere dock waar ik naar kijk is de pricewatch: Dell USB-C mobiele adapter - DA300. Bij deze heb ik geen microSD en SD-kaartlezer, de USB-C kabel is geintegreerd maar is wel enigszins goedkoper en lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joranoud
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08 13:16
Ik ben voor mijn nieuwe m1 MacBook Air op zoek naar een simpele usb c adapter. Geen eisen over 60hz of dubbel monitor. De enige wensen zijn HDMI, usb en kaartlezer.

Ik vind op Amazon en bol veel goedkope adapters, zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE

Maar ook wat geschrokken van de verhalen dat de MacBook wordt gebrickt. En ik wil graag een goede en kwalitatieve aankoop doen, goedkoop is duurkoop en ik ga graag voor duurzaam.

Heeft iemand ervaringen met een fijne adapter? Het liefste met 1 poort zodat ik kan laden tegelijkertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Paar maandjes geleden dit gekocht: Klik

Heeft geen sd kaart lezer. En voor serieus gebruik zou ik aanraden om niet Ali express te gebruiken (ik bedoel, je koop een duizend plus laptop, dan moet je niet voor paar euro op randapparatuur bezuinigen), dus een echt advies geef ik je niet. ;)
Ik kocht het ding vooral om op een goedkope manier te kijken of mijn oude monitor werkt. Op een oude MacBook Pro 2014 (met hdmi poort) was het scherm vreselijk. Tot mijn verbazing werkt hij op mijn m1 MacBook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
joranoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:07:
Ik ben voor mijn nieuwe m1 MacBook Air op zoek naar een simpele usb c adapter. Geen eisen over 60hz of dubbel monitor. De enige wensen zijn HDMI, usb en kaartlezer.

Ik vind op Amazon en bol veel goedkope adapters, zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...YAX15Fb4AF2RoCkdsQAvD_BwE

Maar ook wat geschrokken van de verhalen dat de MacBook wordt gebrickt. En ik wil graag een goede en kwalitatieve aankoop doen, goedkoop is duurkoop en ik ga graag voor duurzaam.

Heeft iemand ervaringen met een fijne adapter? Het liefste met 1 poort zodat ik kan laden tegelijkertijd
Ik gebruik thuis soms ook een ali expres ding, werkt prima. Is wat gammel en plastic achtig, kan me voorstellen dat 'ie ook stuk kan gaan maar verder prima. Voor werk gebruik ik een Caldigit dock en die zijn onverwoestbaar, betrouwbaar en mijne heeft een voeding om m'n macbook op te laden... maar wel duur. Als je 'm vaak gebruikt of het moet betrouwbaar zijn heeft onder andere OWC, Satechi en Caldigit goeie dingen. Veel functies voor heel weinig geld zoals je voorbeeld zijn vaak wat gammel.

Dat bricken was met docks die ook stroom leveren en is door Apple opgelost in een software update > link. Daar zou ik niet te bang voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-10 20:33
joranoud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:07:

Kijk even op de site van Apple of amac welk merk ze aanbieden. Ik zou op je nieuwe MacBook zeker geen Ali of Amazon huismerk dingen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 20:59
Omdat ik kortgeleden een MacBook Air M1 gekocht heb, heb ik een USB-C -kabel gekocht om mijn externe harde schijf te kunnen blijven gebruiken.

Dat is deze 1TB van Seagate, geen SSD, maar een ouderwetse HDD.
Ik dacht klaar te zijn met een nieuwe USB-C kabel met dezelfde HDD-stekker.
Ik heb deze gekocht op Ali.

Bij het testen gaat het een en ander mis.
Aansluiten gaat prima want de harde schijf wordt gedetecteerd door OS X en ik kan browsen door m'n mappen. Een bestand kopieren van de externe HDD naar de Mac gaat ook goed.
Maar na een paar minuten verbreekt opeens de verbinding en geeft OS X de melding dat ik de schijf op de nette manier moet verwijderen. Het lukt me ook niet om een bestand terug te kopieren van m'n mac naar de externe HDD. Het kopieren begint niet en Finder blijft bezig met het berekenen hoelang het kopieren gaat duren.
Met Schijfhulpprogramma heb ik gekeken of ik Schijf EHBO kan toepassen. Daar krijg ik de melding (met een foutcode) dat dat ook niet lukt.

Het gaat ook mis wanneer ik de originele kabel gebruik met een USB-A naar USB-C verloopje, ook van Ugreen. Precies dezelfde problemen.

Het gaat wel goed wanneer ik de schijf aankoppel via m'n Dell docking station. Daar zit een USB-A poort op waarbij ik de oorspronkelijke kabel kan gebruiken.

Wat zou er mis kunnen gaan? Heb ik kabels van prutkwaliteit gekocht in China? Of gaat deze manier nooit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Als die tijdens kopiëren verbinding verliest klinkt dat alsof ergens met je kabeltje het contact wordt verbroken of dat er iets is met de stroomvoorziening via dat kabeltje. Als het wel met je hub werkt denk ik idd dat je kabel een prutproduct is.

Aantal maanden geleden heb ik via Ali een usb C -> USB B micro kabel gekocht voor mijn externe HDD. Die werkt prima op mijn M1 air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
PrimusIP schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:46:
Ik heb laatst een e-reader (Kobo Clara HD) aangeschaft. Het ding heeft een micro-usb poort. Fijn ding, maar helaas wil het dat mijn MacBook Air M1 hem niet ziet.
[...]
Ik heb het werkend gekregen via een goedkope USB 2.0 hub van Ali. Het zal hem wel in die 2.0 ondersteuning zitten. Op een MacBook Air 2017 (dus met USB A poorten) deed hij het ook niet, terwijl die hem wel ziet op mijn rasberry pi 4 (op de usb 2.0 poort). Nou, nu ook op mijn M1 air met hulp van die 2.0 hub.
Dan denk concludeer ik dat sinds iig 2017 Apple USB 2.0 niet meer ondersteund, direct op hun poorten.

Van Apple valt me dat best tegen. Ik kan me voorstellen dat zat mensen zijn die nog oude spullen hebben liggen. En transitie naar USB C is al onaangenaam genoeg. (Al ben ik daar dan wel voorstander van, ik hoef geen USB A in mijn laptop.) Maar vooral haat ik dat er een stekkertje bestaat met de naam "Universal" in zich, maar die dat niet is.

Van Kobo vind ik het al helemaal idioot. Dat ze een apparaat uitbrengen met dusdanig gedateerde aansluitingen. USBC bestaat inmiddels ook al weer eventjes (langer dan dit model). Waarom dan nog micro USB uitbrengen die blijkbaar alleen met 2.0 werkt......
En dan vervolgens wel vrolijk op je site zeggen dat het met Apple werkt. Ja, met een Powerbook zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:45

the mod man

iets van beeldmaker

Na het eeuwig uitstellen van de aanschaf van een nieuwe Macbook ben ik nu in het bezit van een M1 macbook pro

Als professioneel fotograaf heb ik altijd te weinig usb poorten en sd kaart lezers. Helemaal met de M1

voor mn ouwe 15 inch retina uit 2014 had ik een simpel usb 3.0 4 poorts switch waarop ik 2 SSD's en 2 QXD kaartlezers (of 4 keer kaartlezer en ssd op andere interne poort) kon aansluiten en dit zonder omkijken een uurtje kon laten importeren/kopiëren om daarna aan het editten te slaan

Nu zoek ik voor de M1 een goeie adapter/dock waarop ik vooral heel veel usb-a poorten beschikbaar heb.

Helaas werkt de oude usb a 3.0 niet met een simpel usb-c -> usb-a kabel ertussen.

Idealiter importeer ik van 2-6 geheugenkaarten tegelijkertijd naar 2 verschillende ssd's hiervoor zou ik 4 usb-a poorten nodig hebben en 2 usb-c poorten. Dat het dan allemaal net iets minder snel werkt neem ik voor lief.

Ik heb allerlei docks bekeken die ethernet en hdmi en Displaypoort leveren en daar heb ik weinig mee. Het levert daarnaast mij inziens een onnodig groot blok op welke weer mee moet in de tas die al overvol zit.

Iemand de gouden tip ?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Herax10NL ik heb zojuist deze besteld:

HyperDrive GEN2 USB-C 18-in-1 Hub

Ik wil graag drie schermen kunnen aansturen straks op mijn Macbook Pro met Max CPU. De schermen die ik heb zijn slechts 1080P dus dat moet vast gaan lukken. Ik hoop dat ik ze dan minimaal op 120hz kan laten draaien. Maak daar nu ook gebruik van maar dan via discrete graphics op een Hackintosh machine en daar werkt het perfect op. Het is te hopen dat dat op mijn nieuwe Macbook ook gaat lukken. Werkt wel zo fijn. De Macbook moet ik helaas nog even op wachten. Die kan van 9 tot 16 November verschijnen maar de hub komt morgen al binnen. Hij heeft genoeg aansluitingen en volgens de specs zou hij op alle poorten 4K @ 60hz moeten kunnen doen dus voor jouw wensen prima te doen. Hoop dat ik op de 1080P resolutie de hogere refresh rate mag gebruiken. Met 250 euro is het wel een dure jongen maar voor mij maakt dat niet uit. Het is een zakelijke investering welke het mij prima waard lijkt.

Zodra ik de hub en mijn nieuwe Macbook Pro Max binnen heb wil ik je best nog even een update doen in dit topic over of het werkt of niet. Maar lijkt mij wel als ik de specs zo zie? Wat denkt de rest hiervan? Het ideale aan deze hub is dat er achter op twee usb 2.0 poortjes zitten voor een muis en toetsenbord plus een gigabit ethernet poort. Verder zijn er nog genoeg poorten voor eventueel een extra storage device als een externe SSD.

Edit: ik lees nu dat MacOS nog steeds geen MST zou ondersteunen dus dat ik zelfs met een hub er aan maar één video stream kan uitsturen? Oftewel ik kan dan wel 3 monitoren aansluiten op de hub maar die tonen dan allemaal het zelfde beeld? Weet iemand toevallig of dat met de komende M1 Max gefixed is? Of is het puur een software dingetje? Wellicht gefixed in de komende MacOS update? Zou balen zijn als ik straks alsnog naast de hub de andere monitoren via andere poortjes zou moeten aansturen. Zou zo mooi zijn als je gewoon èèn kabel kunt gebruiken zodat je de Macbook snel aan en af kunt sluiten.

Edit 2: @Herax10NL ik besef mij nu pas dat jij waarschijnlijk echt een scherm met Thunderbolt aansluiting wilt gebruiken. Dus niet wat ik zoek. Thunderbolt kun je schijnbaar wel chainen.

[ Voor 21% gewijzigd door DAMAGE op 21-10-2021 03:42 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-10 18:44
@DAMAGE
Wat ik lees is dat Monterey nog steeds geen MST ondersteund, wat betekend dat je er maar maximaal 1 scherm aan kan hangen. Heel veel kan ik echter weer niet vinden:
https://www.google.com/search?q=monterey+MST+support

Zelf heb ik een Air M1 en gekozen voor de DisplayLink oplossing. Hier hangen 2x 49' super ultra wide schermen aan (met 1 aangesloten USB-C) en voor mijn usecase werkt dit prima. Ik vrees echter dat voor de video editors dit niet goed gaat werken.

Als MST niet wordt ondersteund is de enige manier om meerdere schermen te gebruiken, alle Thunderbold poorten te gebruiken (of de hoeveelheid schermen) en dus elk scherm apart aan een USB aan te sluiten. Ik ben daarom blij dat ik alleen code schrijf ;) en met een elegantere oplossing meerdere schermen kan aansturen met USB hub.

Ik gebruik echter dan weer een D6000 van Dell, geen echte thunderbold, maar met wat er op aangesloten zit (2x beeldscherm, Muis, toetsenbord, headset) red USB-C het prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Als je het zo wilt doen heb je genoeg aan je Dock die je gekozen hebt, die ondersteund 1x HDMI uit (ja hij heeft er meer, maar die dupliceren het scherm alleen). Je tweede scherm aan je HDMI van je Pro en klaar ben je.

Vind het wel jammer dat MST (nog) niet wordt ondersteund, ik vind mijn huidige setup (1 kabel inpluggen en klaar) echt heel praktisch... Wordt direct opgeladen, heeft LAN, heeft mijn randapparatuur en stuurt 2 schermen aan (mijn collega's hebben er zelfs 3 schermen aan hangen).

Ook merk ik niets van DisplayLink in normaal gebruik (ofja, NLZiet laat de DRM protected video's niet zien, maar dat is de enige). Verder is alles gewoon vloeiend op mijn beeldscherm. Zou het een ieder met een M1 Air aanraden (wellicht daarvoor ook). Vooral omdat de M1 uit zichzelf maar 1 extra scherm kan aansturen.

Ben misschien de enige die de hype rondom MagSafe niet snapt ;) anders moet ik MagSafe inpluggen EN USB-C dock... maar laat ik die discussie hier niet starten :)

[ Voor 9% gewijzigd door XiniX88 op 21-10-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kesj
  • Laatst online: 07:24
Iemand tips voor een portable usb-c hub met USB3, ethernet, HDMI, charging en een snelle poort voor een externe nvme gen4 SSD?

Ik zoek er twee: een voor een Macbook Pro 2018 en een voor de Macbook Air 2020 M1. Vooral voor die laatste is het lekker als de nvme op de hub kan. Of is het advies daar om alleen het laden via de hub te doen en de externe SSD direct op de MBA aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
m_a_rnix schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:54:
Ik weet niet wat voor schermen je hebt, maar zou het niet met Displayport kunnen? https://www.displayport.o...ingle-displayport-output/
In de eerste zin wordt nog gesproken over MST wat Apple tot op heden niet ondersteund.
[…] products are beginning to take advantage of multi-stream technology
Aldus de website.
kesj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:27:
Iemand tips voor een portable usb-c hub met USB3, ethernet, HDMI, charging en een snelle poort voor een externe nvme gen4 SSD?

Ik zoek er twee: een voor een Macbook Pro 2018 en een voor de Macbook Air 2020 M1. Vooral voor die laatste is het lekker als de nvme op de hub kan. Of is het advies daar om alleen het laden via de hub te doen en de externe SSD direct op de MBA aan te sluiten?
https://m1displays.com/docking-stations-for-m1-macbooks/

Hier staan ongeveer alle beschikbare oplossingen. Ligt aan hoeveel schermen je wilt aansluiten. Meer dan 1 voor de M1 betekend dat je via DisplayLink moet werken. Voor alle normale taken werkt dit geweldig. Ga je dingen doen als video bewerken kan ik me voorstellen dat dit trager is, maar heb er geen ervaring mee.

Zelf kan ik enkel de D6000 aanbevelen van Dell, je dient hem wel via een Windows PC te updaten om te zorgen dat hij bijna vlekkeloos werkt. Mocht je hem aanschaffen, update het niet via een USB-C poort, dit werkt niet, gebruik de normale USB poort…

P.s. Wil je alles via 1 kabel doen en meer dan 1 scherm aansturen zit je vast aan DisplayLink omdat Apple geen MST ondersteund. Heb je de M1 pro of Max had ik meerdere kabels aangesloten, dan maak je het best gebruik van je GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Laatst online: 07:24
XiniX88 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

In de eerste zin wordt nog gesproken over MST wat Apple tot op heden niet ondersteund.

[...]

Aldus de website.

[...]

Hier staan ongeveer alle beschikbare oplossingen. Ligt aan hoeveel schermen je wilt aansluiten. Meer dan 1 voor de M1 betekend dat je via DisplayLink moet werken. Voor alle normale taken werkt dit geweldig. Ga je dingen doen als video bewerken kan ik me voorstellen dat dit trager is, maar heb er geen ervaring mee.

Zelf kan ik enkel de D6000 aanbevelen van Dell, je dient hem wel via een Windows PC te updaten om te zorgen dat hij bijna vlekkeloos werkt. Mocht je hem aanschaffen, update het niet via een USB-C poort, dit werkt niet, gebruik de normale USB poort…

P.s. Wil je alles via 1 kabel doen en meer dan 1 scherm aansturen zit je vast aan DisplayLink omdat Apple geen MST ondersteund. Heb je de M1 pro of Max had ik meerdere kabels aangesloten, dan maak je het best gebruik van je GPU.
Dank voor je reactie. Er hoeft maar één scherm aan. Een simpele full HD 60hz. Ik zoek echt een simpele hub, zo'n mobiele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-10 18:39
Dus als ik het goed begrijp gaan we het ook op de nieuwe macbooks met m1 pro/max niet redden om 2 monitoren aan te sturen via 1 kabel? Rechtstreeks hdmi en usb c pluggen dan maar (of hdmi rechtstreeks en een dock met hdmi)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Alcides Nee. Dat ga je niet redden. Tenzij je dus Thunderbolt schermen gebruikt, die schijn je wel te kunnen daisy-chainnen. Probleem met de eerste M1 was volgens mij dat je wat minder USB-C poortjes had zodat je maximaal slechts 2 extra schermen kon aansluiten. Maar nu hebben we echt wel wat meer mogelijkheden gelukkig.

Ik heb mij er bij neer gelegd. Elk scherm krijgt een kabel. Wat je wel kunt doen, zoals ik nu gedaan heb; ik heb een grote hub gekocht waar ik één scherm op aan kan sluiten en daarbij ook al mijn rand apparatuur zoals een Ethernet kabel en een muis en toetsenbord. Daarmee zorg je er voor dat die poort niet onbenut blijft door enkel een scherm aan te sturen; nee je kunt er dus nog extra apparaten mee aansturen. En je zou eventueel zelfs nog een externe schijf op de hub kunnen aansluiten.

Dan heb ik voor mijn tweede scherm nog een extra, wat kleinere hub gekocht, die ik tevens zou kunnen gebruiken voor als ik de Macbook op lokatie mee zou moeten nemen. Daar kan ik ook een scherm op aansluiten, plus eventueel een Ethernet kabel (niet nodig op mijn eigen kantoor omdat de andere hub dit al vervult MAAR als ik op lokatie ben is deze handzaam dus prima en kan ik daar ook alles aansluiten. De grotere hub blijft op kantoor staan) en heb er ook twee USB aansluitingen op voor een muis en toetsenbord. Eventueel ook weer te gebruiken voor externe opslag, want de aansluitingen zijn aanwezig op de hub.

Dan sluit ik mijn derde scherm aan op de HDMI poort die al op de Macbook zit en daarmee zorg ik dat ik de laatst overgebleven Thunderbolt 4 poort op de Macbook onbenut blijft zodat ik daar een hele snelle SSD op zou kunnen aansluiten mocht dat nodig zijn.

Ja het is vervelend dat het niet gewoon één kabel is zodat je de Macbook makkelijker kan afkoppelen maar helaas het is iets waar je mee zou moeten dealen. Er is gewoon geen andere optie. Hardware-matig kan de Macbook dat prima doen maar om een of andere reden heeft Apple de support in het OS (of de drivers) nog al die tijd niet ingebakken. En om eerlijk te zijn heb ik liever dat het allemaal maar gewoon werkt dan dat ik er over in ga moeten zitten dat het meerdere kabels zijn. We mogen met deze nieuwe Macbook uberhaupt blij zijn dat we op de M1 nu maximaal 4 schermen kunnen aansluiten. Daar ben ik al dankbaar voor.

Ik heb zojuist mijn hubs getest op een andere notebook met USB-C (Thunderbolt) aansluiting en daar haalde ik 144hz op mijn monitoren mee. Daar ben ik al erg blij mee. Ik denk daarom dat het ook op de Macbook helemaal goed gaat komen. Super nice :) Als je kijkt wat het gekost heeft om die hubs aan te schaffen dan is dat toch nog een behoorlijk bedrag maar ik koop alles zakelijk dus vind het al met al een prima investering. Zolang ik prettig kan werken is het prima.

Rechtstreeks USB-C kan zeker, maar daarmee zorg je ervoor dat je die poort niet meer kunt gebruiken om extra randapparatuur aan te sluiten. Dus ik zou zeker voor een hub gaan. Zijn prijzig, zeker, maar in mijn optiek het meer dan waard. Kijk bij het aanschaffen van een hub wel goed naar de HDMI specs. Als je een 4K 60hz monitor wilt aansluiten dan wil je er zeker van zijn dat hij UHD ondersteunt en dat je die 60hz dan ook wel kunt halen. Wil je van hogere refresh rates genieten dan heb je ook een 4K 60hz support nodig. Ik haalde op 1080p op mijn PC 240hz en op de geteste notebook 144hz max wat zeer prima is. Sommige hubs halen max 30hz op 4K en dat wil je écht niet.

[ Voor 20% gewijzigd door DAMAGE op 24-10-2021 04:31 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Herax10NL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Even een korte update. Ik heb op Reddit (hier en hier) ook wat navraag gedaan. En daaruit begrijp ik dat macOS wel dual SST ondersteund en dat het dus zou moeten werken via USB-C kabel van monitor > TB4 dock > TB4 kabel in Macbook.
1 van de gelinkte docks geeft mij toch niet het idee dat het goed zal werken:

https://www.amazon.com/dp...N89B?_encoding=UTF8&psc=1

Productpagina zegt zelf dat er maar 1 scherm kan worden aangestuurd. Nu was dit normaal op de non Pro of Max M1, dus wie weet werkt het wel op de Pro of Max.

Ik kan er echter te weinig over lezen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Laatst online: 19:06
Voordat ik mij wat meer verdiept had in zogenaamde usb-c hubs dacht ik dat er meer dan voldoende keuze was voor onder de €100.

Nu ik wat dichterbij een aankoop staat, lijkt dit vrijwel minimaal te zijn voor hetgeen wat ik zoek.

Ik beschik over een dell xps (15) en macbook pro m1max. In de ideale situatie zou ik dmv 1 usb-c kabel:

2 monitoren aansturen (minimaal 1440p en 60hz)

Opladen

Maar wat ik al snel las is dat de dell minimaal 130watt nodig zou hebben wil die op volle performance kunnen draaien.. En ook 2 schermen aansturen is nog niet zo makkelijk gebleken. Lees veel over dat apple het niet volledig ondersteund bv.

Nou heb ik wel verschillende docking stations tegen gekomen, maar volgens mij voldoen die allen ook niet aan mijn eisen/wensen.(en zijn tevens €250+)

Hebben jullie nog tips/adviezen, of is dat wel echt de prijsrange waar je in terecht komt?

Die zogenaamde hubs waar ik oversprak zijn bijvoorbeeld die van anker (€150 en goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:28
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:40:
Voordat ik mij wat meer verdiept had in zogenaamde usb-c hubs dacht ik dat er meer dan voldoende keuze was voor onder de €100.

Nu ik wat dichterbij een aankoop staat, lijkt dit vrijwel minimaal te zijn voor hetgeen wat ik zoek.

Ik beschik over een dell xps (15) en macbook pro m1max. In de ideale situatie zou ik dmv 1 usb-c kabel:

2 monitoren aansturen (minimaal 1440p en 60hz)

Opladen

Maar wat ik al snel las is dat de dell minimaal 130watt nodig zou hebben wil die op volle performance kunnen draaien.. En ook 2 schermen aansturen is nog niet zo makkelijk gebleken. Lees veel over dat apple het niet volledig ondersteund bv.

Nou heb ik wel verschillende docking stations tegen gekomen, maar volgens mij voldoen die allen ook niet aan mijn eisen/wensen.(en zijn tevens €250+)

Hebben jullie nog tips/adviezen, of is dat wel echt de prijsrange waar je in terecht komt?

Die zogenaamde hubs waar ik oversprak zijn bijvoorbeeld die van anker (€150 en goedkoper)
USB C is max 100W - vandaar dat Apple nu op de 16" Pro als optie Magsafe aanbiedt om met een hoger wattage te laden. 1 USB C hub voor jouw scenario ga je niet vinden; behalve bij Dell volgens mij - die halen een truc uit schijnbaar om dat toch mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:52
Dat is wel een beetje de price range ja. Iets naarboven heeft iemand een kensington dock. Zelf heb ik een caldigit usb-c pro besteld en een ander merk dat vaak genoemd wordt is OWCdigital.

Mooie van de caldigit is dat deze TB3(4?)(40Gb/s) is en ook werkt met USB-c(10Gb/s) laptops. Wellicht dat de andere dat ook doen maar die vielen voor mij af vanwege te weinig info. Dat is afhankelijk van de gebruikte chip en nog maar pas sinds begin dit jaar een optie zoals ik lees. Slecht leverbaar ook!

CalDigit claimt nu op hun site dat deze en diverese anders docks twee schermen (extended) kan aansturen op een m1 pro/max. In de tabel staat de gewone m1 specifiek benoemd en daar is het slechts 1 scherm. Vorige week stond deze claim er nog niet. Heb er vertrouwen in maar heb nog geen bewijs(gezien).

Mijn ervaring zover is dat je keuzes moet maken.

Poorten: Veel vermogen voor te laden (PD) is vaak wat minder poorten. Logisch want alle poorten hebben ook stroom nodig. Zelf heb ik daarom een tweede hub/dock erbij besteld die puur alleen usba+c/tb poorten heeft en eigen stroom. Tevens in dit geval ook laden als er geen laptop is aangesloten. Dat is niet altijd het geval of enkel sommige poorten. Wel handig om watch/ipad/iphone of andere mobile devices aan te hangen maar niet perse met je laptop aan je bureau wil zitten.
Laden: Vraag is ook hoeveel vermogen je nodig hebt. Vermogen zoals geleverd voor de 16" via magsafe is voor snelladen. Heb je dat nodig bij een dockingstation? Ook is het zo dat je laptop niet constant op max vermogen draait (in mijn geval tenminste). Heb ergens in een review van docks gelezen dat je met 60W een macbook (m1 of intel weet ik even niet) kunt opladen tijdens normaal gebruik. Bij 27W loopt ie langzaam leeg. Volgens mij leveren alle docks in deze prijsklasse minimaal 60W, meestal meer. Max 96W heb ik gezien. Meer dan 100W kan niet conform specs. Vraag is wel of je laptop alle vermogen accepteert en er het beste van maakt of gaat klagen als het niet een bepaald minimum is.
Schermen: Zoals gezegd, CalDigit claimt nu dat ze twee schermen extended ondersteunen via TB3/4 op een m1 pro/max. En dan tevens 4k/60HZ. In dezelfde tabel staat echter een windows usb-c laptop genoemd waarbij de schermen op Single 4k/30HZ of dual HD draaien. 30Hz is niet acceptabel voor langdurig gebruik naar mijn idee maar sommige merken het niet...

Hier wat meer info van CalDigit over schermen en laden: CalDigit on m1 Pro/Max compatibility
Hier de dock die ik heb besteld. https://www.caldigit.com/usb-c-pro-dock/

Hopelijk heb je er iets aan.
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Check, dan moet ik gaan denken aan een oplossing die niet specifiek 1 kabel heeft, maar misschien 2.

Ik dacht namelijk dat als ik de 140watt oplader van apple gebruikt + usb-c in plaats van magsafe ik ook die 130watt zou kunnen halen op m’n dell. Maar door het limiet van 100watt usb-c is dat dus nooit haalbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door DomiGijzen op 27-10-2021 11:21 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Laatst online: 19:06
DomiGijzen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:21:
Dat is wel een beetje de price range ja. Iets naarboven heeft iemand een kensington dock. Zelf heb ik een caldigit usb-c pro besteld en een ander merk dat vaak genoemd wordt is OWCdigital.

Mooie van de caldigit is dat deze TB3(4?)(40Gb/s) is en ook werkt met USB-c(10Gb/s) laptops. Wellicht dat de andere dat ook doen maar die vielen voor mij af vanwege te weinig info. Dat is afhankelijk van de gebruikte chip en nog maar pas sinds begin dit jaar een optie zoals ik lees. Slecht leverbaar ook!

CalDigit claimt nu op hun site dat deze en diverese anders docks twee schermen (extended) kan aansturen op een m1 pro/max. In de tabel staat de gewone m1 specifiek benoemd en daar is het slechts 1 scherm. Vorige week stond deze claim er nog niet. Heb er vertrouwen in maar heb nog geen bewijs(gezien).

Mijn ervaring zover is dat je keuzes moet maken.

Poorten: Veel vermogen voor te laden (PD) is vaak wat minder poorten. Logisch want alle poorten hebben ook stroom nodig. Zelf heb ik daarom een tweede hub/dock erbij besteld die puur alleen usba+c/tb poorten heeft en eigen stroom. Tevens in dit geval ook laden als er geen laptop is aangesloten. Dat is niet altijd het geval of enkel sommige poorten. Wel handig om watch/ipad/iphone of andere mobile devices aan te hangen maar niet perse met je laptop aan je bureau wil zitten.
Laden: Vraag is ook hoeveel vermogen je nodig hebt. Vermogen zoals geleverd voor de 16" via magsafe is voor snelladen. Heb je dat nodig bij een dockingstation? Ook is het zo dat je laptop niet constant op max vermogen draait (in mijn geval tenminste). Heb ergens in een review van docks gelezen dat je met 60W een macbook (m1 of intel weet ik even niet) kunt opladen tijdens normaal gebruik. Bij 27W loopt ie langzaam leeg. Volgens mij leveren alle docks in deze prijsklasse minimaal 60W, meestal meer. Max 96W heb ik gezien. Meer dan 100W kan niet conform specs. Vraag is wel of je laptop alle vermogen accepteert en er het beste van maakt of gaat klagen als het niet een bepaald minimum is.
Schermen: Zoals gezegd, CalDigit claimt nu dat ze twee schermen extended ondersteunen via TB3/4 op een m1 pro/max. En dan tevens 4k/60HZ. In dezelfde tabel staat echter een windows usb-c laptop genoemd waarbij de schermen op Single 4k/30HZ of dual HD draaien. 30Hz is niet acceptabel voor langdurig gebruik naar mijn idee maar sommige merken het niet...

Hier wat meer info van CalDigit over schermen en laden: CalDigit on m1 Pro/Max compatibility
Hier de dock die ik heb besteld. https://www.caldigit.com/usb-c-pro-dock/

Hopelijk heb je er iets aan.
[...]
Poeh flink geld zeg. Denk dat ik binnenkort even een simpele schema opstel om te kijken wat ik nou precies nodig heb. Of dat ik misschien zoveel mogelijk via usb-c doe, en daarnaast wel nog de power adapter voor de dell laptop ernaast houdt. Thanks iig, genoeg leesmateriaal om wat verder onderzoek te doen :)
dlare schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:33:
Ik heb gisteren deze besteld:
https://www.razer.com/eu-...4-Dock/RC21-01690200-R3G1
Is volledig TB4, dus ik verwacht dat deze prima 2 schermen kan aansturen vanaf de bestelde Macbook Pro 16.
Dit staat bij de specificaties:
"Connect up to 2 x 4K displays (Intel Mac) and 1 x 4K (M1 Mac)", dus maar 1 (4k) scherm op de nieuwe macbook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:03
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:14:

"Connect up to 2 x 4K displays (Intel Mac) and 1 x 4K (M1 Mac)", dus maar 1 (4k) scherm op de nieuwe macbook.
De M1 heeft TB3. De M1 Pro en Max hebben TB4.
Dit dock is TB4.
Ik durfde de gok wel aan en ga ervan uit dat de specs nog niet zijn geüpdate op de site van Razer na de komst van de nieuwe TB4 Macbooks.

We gaan het zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:52
Volgens mij ligt het aantal schermen niet aan de TB3 vs TB4 maar is dat meer gerelateerd aan de M1 vs M1Pro/Max.
TB3 is niet namelijk niet heel anders dan TB4. Belangrijkste is echter dat voor TB4 leveranciers verplicht zijn aan de gehele standaard te doen en niet kunnen cherry picken zoals bij TB3. Wat ik zoal lees is TB3 op de mac redelijk gelijk aan TB4. Kabellengte is wel een groot verschil. TB4 kun je tot 2meter bestellen. TB3 maar tot 0,7 of 0,8 meter.

De sites gaan inderdaad langzaam qua updates. Enige met meer info dan een week geleden is zover CalDigit. Maar ben gisteren gestopt met lezen dus wellicht dat andere nu ook meer info geven.
nDirect090 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Poeh flink geld zeg. Denk dat ik binnenkort even een simpele schema opstel om te kijken wat ik nou precies nodig heb. Of dat ik misschien zoveel mogelijk via usb-c doe, en daarnaast wel nog de power adapter voor de dell laptop ernaast houdt. Thanks iig, genoeg leesmateriaal om wat verder onderzoek te doen :)

[...]

Ja. Het kost wat :). Maar dat is evenzo voor Dell/HP/MS en andere docs met een beetje specs. Je zou iets goedkoper uitkunnen als je niet en usb-c en TB3/4 nodig hebt. Maar dan nog 150-200 euro schat ik.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
XiniX88 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:50:

Dit is wat ik wil bereiken met een macbook air m1, 1 kabel voor 1 extra monitor, peripherals en laden.

Ik heb hier een lenovo tb3 docking station staan en wanneer ik de macbook air m1(van broertje) erop aansluit dan ziet hij het scherm(1 maar) wel, echter krijg ik daarop alleen een zwart scherm te zien. Verder laadt hij wel en ziet hij alle peripherals. Nu als ik een macbook air i3 erop aansluit werkt alles vloeiend zonder problemen en ziet hij het scherm meteen.

Nu heb ik een dongel van usbc naar hdmi en dat werkt wel op de MBA m1, echter krijg ik het niet werkend via de dock en dus 1 kabel. Is dit wel mogelijk via deze dock? Toch handig als ik 1 setup voor mijn werk en persoonlijke laptop kan gebruiken. Deze dock heeft geen DisplayLink helaas, geen enkele lenovo dock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
BarendBotje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:20:
[...]

Dit is wat ik wil bereiken met een macbook air m1, 1 kabel voor 1 extra monitor, peripherals en laden.

Ik heb hier een lenovo tb3 docking station staan en wanneer ik de macbook air m1(van broertje) erop aansluit dan ziet hij het scherm(1 maar) wel, echter krijg ik daarop alleen een zwart scherm te zien. Verder laadt hij wel en ziet hij alle peripherals. Nu als ik een macbook air i3 erop aansluit werkt alles vloeiend zonder problemen en ziet hij het scherm meteen.

Nu heb ik een dongel van usbc naar hdmi en dat werkt wel op de MBA m1, echter krijg ik het niet werkend via de dock en dus 1 kabel. Is dit wel mogelijk via deze dock? Toch handig als ik 1 setup voor mijn werk en persoonlijke laptop kan gebruiken. Deze dock heeft geen DisplayLink helaas, geen enkele lenovo dock...
Die met DisplayLink werken vlekkeloos. Ons hele bedrijf gebruikt ze, sommige met 3 schermen, wat in het geval van de D6000 mogelijk is. Werkt hier top voor kantoor werkzaamheden.

Trouwens zonder MST support is het hopen dat je meerdere schermen kunt gebruiken op elk Dock zonder DisplayLink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-10 21:55
Ik heb ondertussen mijn Kensington SD5700T TB4 Dock en mijn MacBook Pro M1 Max binnen en het dus kunnen testen met 2 (USB-C) 4K 60Hz monitoren. Beide monitoren heb ik aangesloten op de TB4 Dock en vervolgens 1 TB4-kabel naar de MacBook. Dit werkt zonder problemen en zonder additionele software of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanoSector
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-10 00:45
Hoi! Ik ben al een tijd aan het graven naar een dock met een aantal eisen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Wellicht denk ik te lastig en/of is er een betere oplossing. Of ik ben te veeleisend :+

Ik heb laatst een MacBook Pro met M1 Pro gekocht, dus met ondersteuning voor 2 externe displays. Mijn werkplek heeft twee schermen + een Onkyo receiver die output naar een TV. Daarnaast heb ik drie andere USB apparaten die op mijn bureau staan. Toetsenbord en muis gaan over bluetooth.

Nu wil ik beide schermen aansluiten en op één of andere manier digitaal geluid naar de Onkyo sturen, desnoods via SPDIF aangezien ik aan tweekanaalsaudio in principe genoeg heb.

Wat ik graag wil is dus als volgt:
- Twee display outputs, het liefst één HDMI en één full size DisplayPort, maar met 2xHDMI kan ik ook werken
- Iets van audio uit. Ik ben niet moeilijk met audiokwaliteit dus eventueel zou een 3.5mm ook voldoen, maar liever optisch
- Het allerliefste als een desktop model met de kabels naar achteren gericht ivm relatief klein bureau dus weinig ruimte

In principe heb ik beide schermen al werkend met een combinatie van een Ugreen USB-C dock met HDMI + de HDMI poort op de laptop, en ik zou eventueel nog een USB C naar HDMI kabel kunnen aanschaffen indien er een dock is dat DisplayPort over USB-C doet. Maar het is nu wel een enorme bende op mijn bureau aangezien dat dock niet bepaald bedoeld is voor gebruik op een bureau, maar voor on-the-go.

Nu heb ik een hoop docks voorbij zien komen, maar lijken de meeste docks op Thunderbolt 3/4 en dus een prijskaartje van minimaal 250 euro. Ik vind dit erg fors, dus ik hoopte hier wat extra suggesties te kunnen krijgen.

Kandidaten wat mij betreft zijn:
- Hagibis dual USB C dock
- pricewatch: Caldigit TS3 Plus Thunderbolt station 3
- HyperDrive Viper
- HyperDrive triple display dock (13-14" variant)

In de puur USB-C omgeving vind ik genoeg opties, maar omdat macOS geen MST ondersteuning heeft vallen die eigenlijk allemaal af, minus degenen met meerdere USB C inputs zoals de Hagibis en de HyperDrive Viper.

De Caldigit TS3 Plus is wat mij betreft een favoriet. Ik zou daar een USB C naar HDMI kabel bij moeten kopen, maar voor de rest faciliteert het overal in, behalve op het portemonnee aspect; ik vind hem erg duur voor wat hij biedt.

De Hagibis doet het hier beter in aangezien die rond €100 verkrijgbaar is, maar ik vraag me af hoe dat zit met audio & screen mirroring. Als ik hiermee ook audio kan dupliceren naar mijn Onkyo zijn we daarmee ook rond met de toegevoegde bonus dat ik mijn TV zou kunnen gebruiken.

De HyperDrive Viper is ook heel compelling maar hiermee zou ik kabels aan alle kanten over mijn bureau hebben lopen; niet heel fraai. Die Triple display dock kan ik nergens vinden en de Indiegogo campaign is uitverkocht.

Sorry voor de lange post; ik ben al relatief lang op zoek, ik hoop dat jullie suggesties hebben :)
Pagina: 1 2