Waarom kom ik altijd Renault Clio's tegen zonder licht?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Misschien dat iemand op GoT me kan helpen met een vraagstuk die me al een hele tijd bezighoudt.

Vanmorgen (en absoluut niet voor het eerst) kom ik weer een Renault Clio tegen (huidige model) *zonder* licht. Enige wat er aan staat zijn die irritant felle DRL's die dan in je bakkes schijnen.

Het is niet toevallig dat ik er eentje tegenkom, maar meerdere en ook verschillende auto's.

Is er geen lichtsensor verkrijgbaar op dit model?
Of zijn deze erg prijzig?
Of werkt het slecht?
of zijn de bestuurders gewoon niet erg intelligent?

Wie het weet mag het zeggen.....

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2016 08:48 ]

Beste antwoord (via RodeStabilo op 08-11-2016 09:03)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat komt omdat mensen tegenwoordig lui zijn geworden door al die automatische verlichting :') Zelf nadenken over zaken zoals verlichting is er totaal niet meer bij tegenwoordig.

Ik denk dat het probleem van de Clio is dat de DRL erg fel is. Daardoor valt het denk ik niet zo heel erg op dat je verlichting niet brandt.. mits je natuurlijk op verlichte wegen rondrijdt. En van die dimlichtjes komt ook al niet bijster veel licht af :)

Vindt de DRL van de Clio en Megane zelfs nog fel als de dimlichten wel branden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Rmg

Er zit een clio rijder met een defecte lichtsensor op je vaste route en heeft ook nog eens hetzelfde slaapritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:43:
Er zit een clio rijder met een defecte lichtsensor op je vaste route en heeft ook nog eens hetzelfde slaapritme.
nee helaas; echt een andere auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bedoel je in het donker of zo?
Ik zet mijn achteruitkijkspiegel in het donker altijd op de dimstand, dan verblinden die auto's achter mij me niet zo. Vooral met bumperklevers is dat handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 13:57
Ik weet van mijn Mégane (geen Clio, snap ik, en model 2012, geen 2016) dat er inderdaad een sensor is, die over het algemeen prima licht/donker weet te onderscheiden. Enige minpuntje wat die sensor niet doet is goed regeren als het wat donkerder is door dreigende regen. Dan is de lucht nog relatief lichtgrijs, hij meet voldoende licht maar dan moet ik toch wel over op manual dimlicht aan.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Het gaat gewoon om echt donkere situaties zoals het nu gewoon zo in deze tijd rond zeg maar 07.00 is.

De lichtsensor in mijn wagen gaat vrij snel aan, zelfs als ik hem instel op standje 'laat'. Als ik nu rond 16.00 wegrijdt van m'n werk gaat ie al aan.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
*vriendin-met-clio, dus spreek uit ervaring*

De dagrijverlichting (die led) is soms net fel genoeg om eerst mee rond te rijden. Er zit op de basisuitvoering van de Clio geen lichtsensor, je moet handmatig de normale verlichting inschakelen.

Als ik het vergeet is het overigens meestal als het donker wordt, 's ochtends niet. Bij mijn eigen auto branden de lampen altijd (zodra ik 'm op contact zet), dus daarmee hoef ik geen rekening te houden met het schakelen van lampen.

[ Voor 32% gewijzigd door bartbh op 08-11-2016 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een Clio gehad en daarvan ging elke 2 maanden wel een koplamp kapot.
Vervangen is echt een kriem, omdat je totaal geen ruimte hebt.

PS, dit was het oude model.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 08-11-2016 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
bartbh schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:50:

De dagrijverlichting (die led) is soms net fel genoeg om eerst mee rond te rijden.
Sorry, om rond 07.00 met alleen DRL's te rijden dat is gewoon ronduit ernstig. De achterlichten branden immers ook niet.
Ernemmer schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:50:
Ik heb een Clio gehad en daarvan ging elke 2 maanden wel een koplamp kapot.
Franse auto's staan sowieso niet echt goed bekend als het gaat om duurzaamheid van de verlichting (Peugeot 307 bijvoorbeeld is echt een totale ramp op dat gebied), maar daar gaat het nu niet om :)

[ Voor 38% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2016 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:51:
[...]

Sorry, om rond 07.00 met alleen DRL's te rijden dat is gewoon ronduit ernstig. De achterlichten branden immers ook niet.
Dát ben ik ook 100% met je eens! Alleen, zoals ik later erbij heb gezet, is het bij mij vooral als ik het vergeet. Uiteraard niet bewust, want ik heb er zelf ook een schurfthekel aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat komt omdat mensen tegenwoordig lui zijn geworden door al die automatische verlichting :') Zelf nadenken over zaken zoals verlichting is er totaal niet meer bij tegenwoordig.

Ik denk dat het probleem van de Clio is dat de DRL erg fel is. Daardoor valt het denk ik niet zo heel erg op dat je verlichting niet brandt.. mits je natuurlijk op verlichte wegen rondrijdt. En van die dimlichtjes komt ook al niet bijster veel licht af :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je een nieuwere Clio hebt dan gaat de dashboardverlichting namelijk al aan (dus of je in het donker of overdag rijdt, het valt niet op) dus het valt ook niet op of je lichten aan hebt of uit zijn. Daarnaast zijn de LED strips zo fel dat je niet merkt. Ik heb het namelijk al een aantal keren in de tunnel gehad want ik heb de Clio gereden nadat mijn Astra in de puin lag. Ik ben gewend ondanks mijn automatische verlichting toch mijn lichten altijd te controleren of ze aan zijn, of dat ik ze handmatig aan zet.

Dat is trouwens zoals het bij mij al opviel, bij heel veel Franse auto's (Peugeot, Citroen en Renault). Ik vond het echt irritant worden want ik ga die mensen niet eens meer lichten. Ik zie het teveel hier gebeuren.

Ik weet niet wie het heeft ontworpen maar bij mijn Golf 7 is mijn dashboardverlichting gedimt als ik mijn lichten 's nachts niet aan heb dus dat valt duidelijk op en dan weet je dat er iets mis is.

Maar over het algemeen vallen dingen mensen echt niet op, of ze zouden een keer naar Pearle moeten. Als je 20 km achter iemand met zijn achtermistlicht rijdt, dan vraag je toch af, zouden de mensen wel weten waarvoor een lichtje op je dashboard is?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:07

Snuffel

Vroem!

[...]

[...]
Dit is nog wel het ergste van alles: DLR aan hebben staan en niet weten dat je achterlichten niet branden.
Ik kom ze regelmatig tegen 's ochtends vroeg op de binnendoorwegen zonder verlichting. Je schrikt je dood als zo'n eikel met alleen DLR aan voor je opdoemt. Heb er al eens een aan de kant gezet en aangegeven dat hij levernsgevaarlijk bezig is.
Kreeg alleen maar een grote bek terug met de opmerking: waar bemoei jij je mee.

DLR: afschaffen, of aanpassen zodat de achterlichten stnadaard mee aan gaan.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07
Jeuh, weer een DRL discussie. :)

Het zijn niet alleen de Renaults. Ook andere merken hebben felle DRL lampjes. En niet iedere auto heeft een lichtsensor (of 1 die niet goed werkt) en men is te lui om zelf de lampen aan te doen. Hoe vaak zie ik wel niet bij schemer of zware regenval dat men gewoon klakkeloos met DRL blijft rijden. Ik sein wel eens naar deze bestuurders, maar het helpt geen zak, dus daar ben ik ook maar mee opgehouden.
Mijn licht sensor werkt bijzonder goed (Toyota Yaris), maar ik check altijd zelf ook nog of mijn lampen wel aan staan. Kleine moeite.

Vervolgens heb je nog de mensen met wannabe DRL's. Die doen hun stadslicht + mistlicht aan en denken zo te mogen rijden. Ook erg irritant, want mistlampen zijn vrij fel.

Trouwens, ik zie de laatste tijd wel vaker nieuwere auto's, met name Audi en naar ik meen ook de nieuwe Megane, die wel de achterlichten i.c.m. DRL's hebben branden. Zijn de autofabrikanten toch verstandig geworden?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
rimave schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:39:
Mijn licht sensor werkt bijzonder goed (Toyota Yaris), maar ik check altijd zelf ook nog of mijn lampen wel aan staan. Kleine moeite.
Absoluut. Doe ik ook. Even snel kijken op de schakelaar of dimlicht gewoon actief is. Common sense.
Trouwens, ik zie de laatste tijd wel vaker nieuwere auto's, met name Audi en naar ik meen ook de nieuwe Megane, die wel de achterlichten i.c.m. DRL's hebben branden. Zijn de autofabrikanten toch verstandig geworden?
Er is volgens mij een verplicht voering van het achterlicht op compleet nieuwe modellen auto's. Maar fabrikanten kunnen er voor kiezen natuurlijk om het op bestaande danwel facelifts ook zo te programmeren.

Mijn auto (op kenteken gezet begin dit jaar) daar branden geen achterlichten.
Dagrijverlichting (DRL)

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.

[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2016 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Jeuh, weer een DRL discussie. :)

Het zijn niet alleen de Renaults. Ook andere merken hebben felle DRL lampjes. En niet iedere auto heeft een lichtsensor (of 1 die niet goed werkt) en men is te lui om zelf de lampen aan te doen. Hoe vaak zie ik wel niet bij schemer of zware regenval dat men gewoon klakkeloos met DRL blijft rijden. Ik sein wel eens naar deze bestuurders, maar het helpt geen zak, dus daar ben ik ook maar mee opgehouden.

Vervolgens heb je nog de mensen met wannabe DRL's. Die doen hun stadslicht + mistlicht aan en denken zo te mogen rijden. Ook erg irritant, want mistlampen zijn vrij fel.

Er zijn bepaalde regels voor DRL.

- DRL mag alleen aan als dimlicht e.d. uit is.
- Auto's die vanaf een bepaalde datum (ik meen 1 januari 2017), zijn verplicht om, indien DRL aan staat, ook achterlicht aan te hebben. Nu is dat nog niet zo. (de auto die jij gezien hebt, was waarschijnlijk echt splinternieuw en loopt de fabrikant iets mee voor).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik neem aan dat DRL slaat op Daytime Running Lamp? (https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als "eigenaar" van een 2016 Clio:

- er zijn modellen met lichtsensor (optioneel, standaard bij Limited Editions)
- DRL standaard vanaf 2012 op iedere auto in Europa en bij de Clio felle LEDs
- modellen zonder lichtsensor en handmatig licht aan hebben de irritante eigenschap alleen maar een akoestisch signaal te geven als je vergeet het licht uit te zetten, waarom dit niet gewoon met contact aan/uit kan is beyond me
- dat kan reden zijn waarom men het vergeet, of men denkt dat DRL afdoende is..maar dan heb je aan de achterkant nog niets

In de modellen met R-Link en dus TomTom is het op zich snel te zien dat je lichten niet aanstaan, de map van TomTom wordt automatisch donker gezet als je je lichten aanzet. De meesten hebben echter geen TomTom maar MediaNAV en zullen ook daardoor niet snel zien dat de verlichting uit staat,

Zoals gezegd is dit het "probleem" bij velen die denken dat DRL wel afdoende is, niet beseffend dat de achterkant niet verlicht is. Sowieso zijn auto's die nieuw geleverd zijn vanaf 2014 zonder lichtsensor sowieso achterhaalt, dat stukje techniek mag samen met de regensensor tegenwoordig onontbeerlijk zijn en standaard. Helaas nog steeds een cash cow voor fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 20:57

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik heb het vermoeden dat sommige merken niet alleen naar de lichtsensor kijken, maar ook naar de tijd. Ik merk regelmatig dat mijn auto (recente VW Passat) 's ochtends en 's avonds de dimlichten aanstuurt, terwijl er volop (weliswaar laagstaande) zon op de sensor schijnt. Aangezien de datum, tijd en de tijdzone waarin je je bevindt, altijd nauwkeurig beschikbaar zijn via de GPS ontvanger van het navigatiesysteem, is dit een koud kunstje. Als dit zo werkt, ga ik ervan uit dat de sensor prioriteit heeft en de klok additioneel de lichten aanschakelt. Het kan dus eigenlijk nooit verkeerd gaan: in het slechtste geval branden je lichten op een moment dat het niet echt nodig is, maar da's niet zo'n probleem.

Misschien dat iemand dit kan bevestigen, mogelijk werkt het helemaal niet op basis van tijd :+

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 15:28

Jasperlamers

Carpe Diem!

Uit ervaring moet ik toch even zeggen dat de verlichtingshendel van de Clio 4 wel heel makkelijk omgezet kan worden. Tijdens het richting aangeven klik je hem zo terug op uit als je het niet een beetje voorzichtig doet.

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Bij de Auris is het net zo. Net alsof ze daar niet over hebben nagedacht bij het ontwikkelen van de auto. Ik rij zelf in een V40 uit 2015 en als je daar de verlichting op "auto" zet, krijg je overdag DRL mét stadslicht. Oftewel, dan branden je achterlichten ook. Alleen als je de verlichting uitzet rij je puur met DRL, maar waarom zou je.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jasperlamers schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:07:
Uit ervaring moet ik toch even zeggen dat de verlichtingshendel van de Clio 4 wel heel makkelijk omgezet kan worden. Tijdens het richting aangeven klik je hem zo terug op uit als je het niet een beetje voorzichtig doet.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Glashelder schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:01:

DRL wordt uitgeschakeld als de dimverlichting aangezet wordt. Volgens mij standaard gedrag op auto's met DRL.

[ Voor 39% gewijzigd door Exorcist op 08-11-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Volgens mij is dat op nieuwe auto's verplicht vanaf januari 2015.

Ik heb zelf trouwens ook een tijdje een Clio 4 gereden en ik moet zeggen dat er de felste DRL opzit die ik ooit heb gezien. Ze gingen wel helemaal uit trouwens als ik het dimlicht aanzette.
Exorcist schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:12:
[...]

Hoe geef jij in vredesnaam richting aan? Dit is me echt nog nooit gebeurd, niet eens bijna. :D
Dat is mij ook nooit gebeurd eigenlijk.
Wat soms wel gebeurde bij mij is dat als de hendel weer terugsprong naar de neutrale stand, hij eigenlijk net iets te ver doorsloeg naar de andere kant, waardoor de snelwegknipper werd geactiveerd.
Zag er vast komisch uit: Ga je ergens rechtsaf en ben je de bocht om en dan knipper je vervolgens nog even vrolijk 3 keer naar links :+

[ Voor 33% gewijzigd door InZane op 08-11-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Exorcist schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:04:
In de modellen met R-Link en dus TomTom is het op zich snel te zien dat je lichten niet aanstaan, de map van TomTom wordt automatisch donker gezet als je je lichten aanzet. De meesten hebben echter geen TomTom maar MediaNAV en zullen ook daardoor niet snel zien dat de verlichting uit staat,
De MediaNav doet dat ook, maar die is zo waardeloos dat niemand hem gebruikt ;). Verder sluit ik me volledig bij je aan als '15 Clio rijder. Overigens is het zicht met DRL beter als met dimlicht IMHO... Dit komt vooral doordat dimlicht naar beneden gedimt wordt (vandaar de naam) en DRL recht vooruit schijnt.

Overigens heb ik mijn dashboard op zijn donkerste ingesteld als extra reminder of de lampen aan staan of niet. Als ik 's nachts zonder verlichting rijd (nog niet voorgekomen) dan wordt ik door de binnenverlichting verblind.

Edit: Ik heb ook een tijdje in een Fiat Punto gehad. Daar kon je het dimlicht gewoon aan laten staan. Als je het contact uit draaide gingen de lampen vanzelf uit. Waarom fabrikanten nog steeds kiezen voor het piepen ipv de lampen uitzetten heb ik nooit begrepen. Voor de uitzonderlijke situatie dat je met lampen aan wilt parkeren kan je ze altijd weer uit en aan zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 08-11-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Deveon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:17:
[...]

De MediaNav doet dat ook, maar die is zo waardeloos dat niemand hem gebruikt ;). Verder sluit ik me volledig bij je aan als '15 Clio rijder. Overigens is het zicht met DRL beter als met dimlicht IMHO... Dit komt vooral doordat dimlicht naar beneden gedimt wordt (vandaar de naam) en DRL recht vooruit schijnt.

Overigens heb ik mijn dashboard op zijn donkerste ingesteld als extra reminder of de lampen aan staan of niet. Als ik 's nachts zonder verlichting rijd (nog niet voorgekomen) dan wordt ik door de binnenverlichting verblind.
Ah MediaNAV ook, OK. Idd toen gelezen dat het waardeloos was dus gekozen voor R-Link, betere speakers ook ;).

Mijn vrouw vergeet wel vaak de verlichting bij de Clio aan te zetten, die rijdt in een Ibiza ST die wel de nodige sensoren heeft dus die kijkt er niet meer naar. Zie ik 'r weer de straat uitrijden als het discutabel weer is (regen/mist) en app dan even dat ze de verlichting weer vergeten is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Laatst online: 08-06 15:28

Jasperlamers

Carpe Diem!

[quote]Exorcist schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:12:
[...]

[...]

Er zit een draai knopje aan de knipperlicht hendel. En daar zit nauwlijks weerstand achter dus als je even snel met je hand naar bijvoorbeeld rechts (omhoog) duwt kun je het wieltje terug naar 0 draaien.

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:57
Ik rij zelf een Opel Adam en die doet ook het nodige automatisch. Echter is die sensor wel erg fanatiek, in een helder verlichte tunnel schakelt bijvoorbeeld het dimlicht uit en bij het uitrijden van de tunnel springt dat weer aan.

Tevens gaat er een toon af in de cabine wanneer je in het donker alleen met DRL aan rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jasperlamers schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:27:
[quote]Exorcist schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:12:
[...]

[...]

Er zit een draai knopje aan de knipperlicht hendel. En daar zit nauwlijks weerstand achter dus als je even snel met je hand naar bijvoorbeeld rechts (omhoog) duwt kun je het wieltje terug naar 0 draaien.
Zeker dat die bij jou niet lam is? Dit krijg ik echt niet voor elkaar, genoeg weerstand ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
InZane schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:12:
Volgens mij is dat op nieuwe auto's verplicht vanaf januari 2015.
Alleen bij nieuwe type-goedkeuringen. zie mijn eerdere post met ANWB-linkje.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2016 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waarom zou je er eigenlijk voor kiezen om met de sensor te rijden, en niet gewoon altijd de lampen aan? Je bent gewoon stukken beter zichtbaar. Zeker voor vrachtwagens en bestelbussen met dode hoek maar ook op drukke kruispunten midden in de stad.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:17:
Overigens is het zicht met DRL beter als met dimlicht IMHO...
Wel erg vervelend voor diegene die voor je rijden trouwens. Zo fel dat ze zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mick1990 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:48:
Waarom zou je er eigenlijk voor kiezen om met de sensor te rijden, en niet gewoon altijd de lampen aan? Je bent gewoon stukken beter zichtbaar. Zeker voor vrachtwagens en bestelbussen met dode hoek maar ook op drukke kruispunten midden in de stad.
Dan moet ik ze elke keer aan en uit zetten en de lampen moeten eerder vervangen worden. Dat terwijl ik overdag geen problemen heb om een auto zonder verlichting te zien. Zodra ik wel verschil merk zet ik mijn eigen lampen natuurlijk direct aan.
RodeStabilo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:55:
[...]

Wel erg vervelend voor diegene die voor je rijden trouwens. Zo fel dat ze zijn.....
Ga is als het donker is in een Clio zitten zou ik zeggen. Kijk een minuut om je heen en zet de lampen aan. DRL is niet zo fel als het dimlicht, maar doordat het rechtvooruit schijnt verlicht het een stuk meer, maar minder ver. Zodra je op een verlichte weg op rijd doet het voor berijder niet onder voor dimlicht.

[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 08-11-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:30
Reden hiervan is simpel, het tellerhuis is dermate goed verlicht zonder dat de dimlichten hoeven te branden. Ik heb ooit hetzelfde gehad met een Yaris; een digitale kilometerteller misleidt in deze gevallen. De beste oplossing in deze zou zijn een lichtschakelaar á la Mercedes-Benz: stadslicht, AUTO en dimlicht (geen uit-functie). Én dat de dimlichten automatisch ontbranden bij het meermaals gebruik van de ruitenwisser. Als elke auto dezelfde type lichtschakelaar zou hebben zou hier ook nooit meer verwarring over kunnen ontstaan. Zo'n lichtsensor lijkt mij trouwens letterlijk tientjeswerk.
Mick1990 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:48:
Zelf heb ik een auto (Cadillac) met automatische verlichting, zodra ik deze er af haal en de dimlichten handmatig inschakel krijg ik continu een waarschuwing in beeld 'Auto lights disabled'. Om deze reden staan ze mij bij in de automatische stand. Hiervoor had ik een Grande Punto welke ik gewoon altijd op 'aan' had en dus met het contact uit gingen, dat kan bij deze auto niet. Zal wel iets met Amerikaanse logica te maken hebben 8)7 .

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 21:00
Van mij mogen ze die DRL afschaffen en mensen gewoon verplichten om de verlichting aan te zetten op elke tijd van de dag.

Ik meende gelezen te hebben dat dit al bij een aantal Scandinavische landen verplicht is. Daar wordt de normale verlichting dan ook gekoppeld net zoals DRL, auto aan lampen aan, auto uit lampen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:48
Tja, bij Peugeot, en waarschijnlijk ook Renault moet je gelijk een compleet pakket kopen als glazen dak/ledverlichting en allerlei meuk wat je auto ettelijke duizenden euro's duurder maakt om ook handige dingen als lichtsensor te krijgen. Als gevolg daarvan heb ik, en waarschijnlijk velen met mij, ook zo'n constructie met standaard DRL.

Daarbij kan ik instellen dat de navigatie op nachtmodus overschakelt als je het gewone licht aan zet. Ik ga dat dus niet onder het rijden handmatig over zetten als het donker word. De auto moedigt het dus ook niet echt aan om het gewone licht aan te zetten. Zelf ook al een keer bij tankstation weggereden en het tot de snelweg gehaald (vlakbij) zonder licht omdat het icm lantaarnpalen in de bebouwde kom gewoon voldoende ligt geeft. Echt helemaal blij ben ik er ook niet mee dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Exorcist schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:12:
[...]

[...]

DRL wordt uitgeschakeld als de dimverlichting aangezet wordt. Volgens mij standaard gedrag op auto's met DRL.
Nee, bij Renault wordt de DRL gedimt als je dimverlichting aan zet :).

In ieder geval bij de Megane.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 08-11-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:56:
[...]

Dan moet ik ze elke keer aan en uit zetten en de lampen moeten eerder vervangen worden.
Dat is waar, maar persoonlijk vind ik dat geen goede reden om daarom maar zoveel mogelijk zonder verlichting of op de sensor te rijden. En dat jij of ik wel andere auto's goed kunnen zien die zonder verlichting rijden betekent niet dat anderen dat ook kunnen. Het scheelt je bovendien een boete van €100 als je het toch per ongeluk wel een keer vergeet waar je veel lampjes van kunt kopen ;) En zie een paar reacties terug van een andere tweaker: zijn vrouw rijdt op de sensor, maar als zij in de auto van iemand anders rijdt vergeet ze de verlichting aan te zetten en moet ze geappt worden dat ze de verlichting vergeten is. Oftewel geen verlichting aan in het donker en appen tijdens het rijden... Zijn we serieus nou zo lui en verwend geworden om een simpel schakelaartje om te zetten? No offence verder trouwens en ook zeker niet persoonlijk gericht, maar je ziet wel direct de gevolgen.

Ik rijd prive ca 12.000 km per jaar en kan me nou niet echt herinneren dat ik vaak een lampje heb vervangen. Misschien eens per jaar oid, en dat met gewoon goedkope H7 lampjes van de Gamma. Voor het werk rijd ik ca 120.000 km per jaar door het hele land en ik kom elke dag weer tientallen auto's tegen die geen verlichting aan hebben bij schemer, tunnels, harde regen of in de avond. En het is knap lastig om in een bestelbus zonder zij- of achterramen in je dode hoek een grijze auto te zien die bijna dezelfde kleur als de weg heeft en zonder verlichting rijdt terwijl het hard regent en je spiegels compleet natgeregend zijn. En ik heb geen zin in een (dodelijk) ongeluk omdat iemand te lui was om zijn knopje om te draaien... Als je gewoon altijd met verlichting rijdt kun je het ook niet vergeten. Het is bij mij dan ook een automatisme geworden: zitten, gordel om, auto starten, lichten aan. Elke dag weer ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Exorcist schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:04:
- modellen zonder lichtsensor en handmatig licht aan hebben de irritante eigenschap alleen maar een akoestisch signaal te geven als je vergeet het licht uit te zetten, waarom dit niet gewoon met contact aan/uit kan is beyond me
Dit… bij o.a. Fiat en Volvo kun je de verlichting gewoon altijd aan laten staan, dan gaat hij uit met het contact (bij Volvo gaan de lampen ook aan als je ze uit zet maar dat terzijde 8)7 ). Als je zonder contact je lampen aan wilt zetten moet je de schakelaar even uit en aan zetten. Ik snap niet waarom niet alle merken dit zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Herkenbaar, ik rijd zelf met een zonnebril op snachts vanwege slecht afgestelde verblindlichting.
Helaas ook niet echt veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Grappig dat er zo'n discussie is over het voeren van Dagrijverlichting (ik neem aan dat DRL daar voor staat). Ik rijd zelf een Peugeot 208 van 2012 en deze heeft deze optie ook. Deze heeft als bijkomend voordeel dat het zowel voor als achter zit (wat op nieuwere Peugeot 308's niet altijd het geval is :S). Ik merk het zelf ook als de sensor te laat reageert ivm dashboardverlichting. Tevens nog geen lamp hoeven te vervangen (ondertussen 105k km gereden)

Zelf ben ik voorstander van dit soort verlichting omdat mensen daarmee altijd licht aan hebben. Echter zijn veel auto's uitgevoerd zonder de achter lichten en dat is zeker met regen of mist erg vervelend, dan reageren veel sensoren namelijk niet en gaan de lichten niet aan.

Wat betreft de felheid van de verlichting vind ik dit zelf niet storend. Verlichting die verkeerd afgesteld is (vanwege ballast achterin of personen) en koplampen waar er 1 niet meer goed werkt waardoor de andere feller wordt vind ik veel vervelender. Gelukkig is mijn binnenspiegel dimmend dus als er een felle koplamp achter me zit heb ik er weinig last van :)

[ Voor 3% gewijzigd door The_Ghost16 op 08-11-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:50
Ik rij zelf bijna een half jaar met mijn lampen aan tijdens woon-werk verkeer.
Ik rij namelijk in een zwarte megane en weet dat ik gewoon half onzichtbaar ben met laagstaande zon.
Daarom dus de lampen aan. En in de winter een non-issue.
Ik heb geen DRL erop en heb een hele goede reminder om mijn lampen in te schakelen :
Bij de parkeerplek thuis en op werk is bijna geen verlichting : je ziet gewoon niks als je je lampen niet in schakeld :P

Waar ik wel een stronthekel aan heb (buiten inderdaad mensen zonder licht) zijn mensen met verkeerd afgestelde lampen en die aso's die met groot licht rijden.
En bedankt op een donkere A59 -_-'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
hackerhater schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:49:
Waar ik wel een stronthekel aan heb (buiten inderdaad mensen zonder licht) zijn mensen met verkeerd afgestelde lampen en die aso's die met groot licht rijden.
En bedankt op een donkere A59 -_-'
Same here, gisteren nog een Megane die mij een halve kilometer verblindde met 2 verschillende kleuren dimlicht, lekker hoog afgesteld én mistlicht aan. Je gaat mij niet vertellen dat er zó slecht zicht is rond 8:30...
Ik had er wat van willen zeggen bij het stoplicht maar kreeg er geen kans toe.

Neem toch gewoon eens de tijd om je lampen fatsoenlijk af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Franse auto's staan sowieso niet echt goed bekend als het gaat om duurzaamheid van de verlichting (Peugeot 307 bijvoorbeeld is echt een totale ramp op dat gebied), maar daar gaat het nu niet om :)
Ik rijd al zeker 20 jaar Franse auto's en heb nog nooit problemen gehad met de koplampen, behalve in de Clio (model 2005 en 2006). Mijn 307SW had slechts een enkel keertje een nieuwe lamp nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ik was nog vergeten te vertellen dat ik bijna frontaal op iemand geklapt ben omdat die l*l zonder licht reed!
Ik wilde inhalen, maar er kwamen een aantal auto's van de tegengestelde richting. Daar zat op een gegeven moment een gat tussen. Genoeg om in te halen. Ik wachten tot het gat ter hoogte van mij was. Vervolgens begin ik aan mijn inhaal actie en zie nog net voordat ik naar de andere baan ga een auto zonder licht op mij afkomen. Ik kon nog snel weer terug achter de auto duiken die ik in wilde gaan halen, maar je schrikt je helemaal het laplazerus. En dat was dus gewoon 's avonds in het donker. Hoe kan iemand dat nu in vredesnaam nooit doorgehad hebben dat ie zonder licht reed?!

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:38
Clio rijder hier: als de lantaarnpalen aan staan heb ik altijd mijn lichten aan. Sorry voor mijn medemens die dat niet doet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rimave schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:19:
Ik was nog vergeten te vertellen dat ik bijna frontaal op iemand geklapt ben omdat die l*l zonder licht reed!
Ik wilde inhalen, maar er kwamen een aantal auto's van de tegengestelde richting. Daar zat op een gegeven moment een gat tussen. Genoeg om in te halen. Ik wachten tot het gat ter hoogte van mij was. Vervolgens begin ik aan mijn inhaal actie en zie nog net voordat ik naar de andere baan ga een auto zonder licht op mij afkomen. Ik kon nog snel weer terug achter de auto duiken die ik in wilde gaan halen, maar je schrikt je helemaal het laplazerus. En dat was dus gewoon 's avonds in het donker. Hoe kan iemand dat nu in vredesnaam nooit doorgehad hebben dat ie zonder licht reed?!
Herfst, van vrij licht overdag naar heel snel donker, in de schemer wegrijden en het niet doorhebben. Dat kom ik vaak genoeg tegen in de stad rond een uur of 6-7. Of ze zijn natuurlijk gewoon knetter stom.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bartbh schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:50:
*vriendin-met-clio, dus spreek uit ervaring*

De dagrijverlichting (die led) is soms net fel genoeg om eerst mee rond te rijden. Er zit op de basisuitvoering van de Clio geen lichtsensor, je moet handmatig de normale verlichting inschakelen.

Als ik het vergeet is het overigens meestal als het donker wordt, 's ochtends niet. Bij mijn eigen auto branden de lampen altijd (zodra ik 'm op contact zet), dus daarmee hoef ik geen rekening te houden met het schakelen van lampen.
Het is heel simpel; is de straatverlichting aan, dan ook de verlichting van de auto aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Schijnbaar wordt er ook geen aandacht meer aan geschonken bij rijlessen. Ik moest altijd voor het wegrijden controleren of ik mijn lichten aan had. Dus ja, als het bij het lessen al mis gaat...

[ Voor 4% gewijzigd door rimave op 08-11-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 22:53
rimave schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:28:
Schijnbaar wordt er ook geen aandacht meer aan geschonken bij rijlessen. Ik moest altijd voor het wegrijden controleren of ik mijn lichten aan had. Dus ja, als het bij het lessen al mis gaat...
Dit was bij mij ook het geval en dat is nog geen acht jaar geleden.

Ik ben van mening dat je altijd je verlichting aan moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rimave schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:28:
Moest ik ook en heb mijn rijbewijs intussen 5 jaar. Weet niet hoe lang jij jouw rijbewijs hebt? :)
Ik denk dat het eerder verschilt per rijschool. Ik moest zelfs overdag het licht aan doen, al vond ik dat altijd wat overdreven.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 08-11-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JCE schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:23:
[...]

Nietes alle Franse auto's zijn kut. Dat heb ik geleerd op Tweakers.
Die ouderwetse gloeilampjes zijn gewoon ruk :p Want die gaan in zoveel merken stuk. Ik noem een VW Golf 4, 5. Audi met de A4 en de A6 :X In die A4 gingen ze bijna elke maand wel een keer stuk _O-

* Glashelder aait zijn xenon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
CH40S schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:30:
[...]
Moest ik ook en heb mijn rijbewijs intussen 5 jaar. Weet niet hoe lang jij jouw rijbewijs hebt? :)
Ik denk dat het eerder verschilt per rijschool. Ik moest zelfs overdag het licht aan doen, al vond ik dat altijd wat overdreven.
Inmiddels heb ik het roze papiertje alweer 16 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]
3 jaar, bij ons niet eens, omdat automatisch ging of ze lieten de DRL gewoon aan. Heb het zelfs de laatste les nog even voor de zekerheid gevraagd hoe het moest omdat ik wist dat ze het konden vragen/afkeuren bij examen. 8)7

En dan moet ik zeggen dat ik bij een vrij grote, bekende en volgens velen goede rijschool heb gelest. 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Laatst online: 11-06 20:02
Auto waar ik in gelest heb had het ook automatisch. Maar mij werdt ook altijd geleerde om hem niet op automatisch te zetten maar zelf te doen. Al staat hij bij mij nu wel altijd op automatisch. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Aksnes op 08-11-2016 12:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik ben intelligent en zet altijd mijn verlichting aan, dus ook overdag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:21
[...]
Ik heb met rijles weer geleerd dat ik alleen als het nodig is lichten aan moet doen. Auto had DRL en dat vond instructeur overdag (daglicht) genoeg. Als het regende, schemerde of wat dan ook moesten natuurlijk gewoon de lichten aan. Ik leste in een Clio, grappig genoeg.
Overigens zodra ik klaar was direct van m'n ouders aangeleerd gekregen om gewoon altijd met lichten aan te rijden. We reden toen nog twee auto's zonder DRL en dan was het gewoon licht aan draaien met wegrijden. Nu laat ik in m'n BMW met DRL het licht uit als ik het goed dag is, maar met dagen als vandaag waar het 's ochtends nog schemert, mistig is en overdag ook niet altijd even licht is draai ik al gauw het licht aan, al is het maar om in ieder geval achterlichten te hebben branden.

EDIT: daarnaast had mijn instructeur expres op z'n lesauto's geen zaken als licht/regensensor etc, zodat je eraan went om het zelf te moeten doen. Je zult niet altijd in een sensor-auto rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door jakob558 op 08-11-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:31:
[...]

Die ouderwetse gloeilampjes zijn gewoon ruk :p Want die gaan in zoveel merken stuk. Ik noem een VW Golf 4, 5. Audi met de A4 en de A6 :X In die A4 gingen ze bijna elke maand wel een keer stuk _O-

* Glashelder aait zijn xenon
Tegenwoordig worden halogeenlampen in de meeste auto's PWM gestuurd, dat verlengt de levensduur aanzienlijk. En als ze stuk gaan kun je ze nog steeds voor een paar euro vervangen itt Xenon of LED ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13

JB

Cédric roelt!

Grappig topic :D Heb me dat ook al meerdere malen afgevraagd. De lichtsensor lijkt inderdaad wel veel te laat in werking te treden. Mega irritant om alleen die Halfords LED tuning aan te zien komen.
rimave schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:34:
[...]

Inmiddels heb ik het roze papiertje alweer 16 jaar.
Dan zou ik 'm even laten verlengen :+

[ Voor 35% gewijzigd door JB op 08-11-2016 12:56 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bigs schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:52:
[...]

Tegenwoordig worden halogeenlampen in de meeste auto's PWM gestuurd, dat verlengt de levensduur aanzienlijk. En als ze stuk gaan kun je ze nog steeds voor een paar euro vervangen itt Xenon of LED ;)
Daarbij ga je ervan uit dat je dat zonder verwondingen voor elkaar krijgt >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Bigs schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:34:
[...]

Dit… bij o.a. Fiat en Volvo kun je de verlichting gewoon altijd aan laten staan, dan gaat hij uit met het contact
Bij Ford ook. Tenminste, bij de wat recentere modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

InZane schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:57:
[...]

Bij Ford ook. Tenminste, bij de wat recentere modellen.
VAG ook :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Onnodige flame

[ Voor 93% gewijzigd door deepbass909 op 08-11-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

knip

[ Voor 93% gewijzigd door deepbass909 op 08-11-2016 19:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Je moet niet de werkelijkheid (8) door de war halen met hun genoemde getal (30) inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Glashelder schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:01:

Als de dimlichten branden en die lelijke ledjes gaan niet uit is het geen DRL maar gewoon beuntroep die ze er zelf opgezet hebben. DRL horen uit te gaan zodra het dimlicht ingeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 11:00
mark-k schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:57:
[...]

Als de dimlichten branden en die lelijke ledjes gaan niet uit is het geen DRL maar gewoon beuntroep die ze er zelf opgezet hebben. DRL horen uit te gaan zodra het dimlicht ingeschakeld wordt.
Op mijn auto was het een optie van 400! (goed je krijgt nog paar andere ledjes en dergelijke erbij) euro om ervoor te zorgen dat de ledjes niet uit gaan wanneer de dimlichten worden ingeschakeld :P

[ Voor 6% gewijzigd door Xepos op 08-11-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mark-k schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:57:
[...]

Gast, we hebben het hier over een splinternieuwe auto die zo bij de dealer vandaan is gekomen.. :z
De DRL bij de Megane dimt als je de dimverlichting inschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zo te zien ben ik een van de weinige die DRL bullshit vind. Ik heb bij mijn auto de DRL uitgeschakeld en doe alleen mijn lampen aan als dat noodzakelijk is. In mijn optiek moeten ze DRL verbieden en alleen mensen die op moeten vallen zoals motoren, politie brandweer etc moeten overdag licht voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Glashelder schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:09:
[...]

Gast, we hebben het hier over een splinternieuwe auto die zo bij de dealer vandaan is gekomen.. :z
De DRL bij de Megane dimt als je de dimverlichting inschakelt.
Lees dan nog eens het bericht dat ik gequote heb, hij had het over DRL die branden samen met dimlicht...
Xepos schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:03:
[...]

Op mijn auto was het een optie van 400! (goed je krijgt nog paar andere ledjes en dergelijke erbij) euro om ervoor te zorgen dat de ledjes niet uit gaan wanneer de dimlichten worden ingeschakeld :P
En voor jullie beiden, zie artikel 41: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20

DRL mogen dus alleen overdag branden en alleen als alle voorwaarts gerichte verlichting uit is.
Alle andere led troep is dus of geen DRL of niet straatlegaal.

[ Voor 3% gewijzigd door mark-k op 08-11-2016 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 21:00
feep schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:12:
Zo te zien ben ik een van de weinige die DRL bullshit vind. Ik heb bij mijn auto de DRL uitgeschakeld en doe alleen mijn lampen aan als dat noodzakelijk is. In mijn optiek moeten ze DRL verbieden en alleen mensen die op moeten vallen zoals motoren, politie brandweer etc moeten overdag licht voeren.
Ja en dan net als deze ochtend dat de helft nog zonder licht door de mist rijd (Duiven/Arnhem), gewoon altijd je licht aan. Politie heeft nog extra fancy lampjes als ze willen opvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

8)7

Lees: niemand hoeft (extra) zichtbaar te zijn behalve hulpdiensten. En wat de één noodzakelijk vindt is bij de ander pas zestien tinten donkerder "noodzakelijk". Ergo precies de reden waarom DRL verplicht is sinds 2012. Zichtbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mark-k schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:13:
[...]

Lees dan nog eens het bericht dat ik gequote heb, hij had het over DRL die branden samen met dimlicht...

[...]

En voor jullie beiden, zie artikel 41: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20

DRL mogen dus alleen overdag branden en alleen als alle voorwaarts gerichte verlichting uit is.
Ja, je quotte mij ;)

En we kunnen er lang of breed over lullen, maar

A) De LED balk die overdag de DRL doet op de Megane, brandt ook gewoon als de dimverlichting is ingeschakeld, alleen gedimd. Ik vindt deze gedimde LED balk nog steeds fel.
B) Die auto is gewoon goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Best fijn die automatische verlichting; maar inderdaad wel rekening houden met mist of andere omstandigheden waarbij het systeem niet foutloos werkt. In dat gewoon zelf inschakelen. Maar ja... de meeste bestuurders zijn te achterlijk voor woorden.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De Clio is ook met de Polo en de Golf de meest verkochte auto. Misschien hebben de Polo en Golf een beter detectiesysteem als de Clio.

Dit is net zoiets als zeggen dat het meestal mensen zijn die in een grijze auto rijden die zonder licht rijden.

Ik kom ook regelmatig mensen tegen zonder licht (meestal in vrij nieuwe auto's dus die vertrouwen waarschijnlijk er helemaal op dat de auto dit zelf regelt). Zelfs na 10 keer met de lichten naar ze seinen snappen ze het soms nog niet :p Als mensen naar mij gaan seinen ga ik toch zoeken waarom, lichten check, flitscontrole check etc :p
TommyGun schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:17:
Best fijn die automatische verlichting; maar inderdaad wel rekening houden met mist of andere omstandigheden waarbij het systeem niet foutloos werkt. In dat gewoon zelf inschakelen. Maar ja... de meeste bestuurders zijn te achterlijk voor woorden.
Net als richting aangeven of als een lamme debiel de bochten afsnijden waardoor je vol in de remmen moet omdat je anders in hun deur eindigd. Dat is gewoon luiheid, niet te veel aan het stuur willen draaien enzo, met een handje zonder overpakken. Dat je dan als een F1-coureur de bocht afsnijdt en andere auto's in de weg rijdt maakt verder niet uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 08-11-2016 14:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:26
Daarbij ga je ervan uit dat je dat zonder verwondingen voor elkaar krijgt >:).
[/quote]

Hahaha. Ik heb een Golf Plus gehad waarbij ik naast nieuwe lampjes ook altijd een doos pleisters bij de hand had :-). Wat een K werk was dat zeg. Ik kan me ook nog een Opel Vectra van mijn vader herinneren waarbij de koplamp unit losgehaald moest worden + zekering kast. Niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25

DaWaN

'r you wicked ??

Veel meer auto's met een LCD instrumentenpaneel en DRL hebben hier last van: een dimlichticoontje is het enige waaraan je kunt zien dat je lampen aan staan als je in een goed verlichte omgeving wegrijdt.

Bovendien is er geen universele bediening van verlichting: de schakelaar zit nooit op dezelfde plek, de standen zijn dikwijls verschillend, sommige auto's gaat het automatisch met het contact mee, etc.

Enige wat ik wel eens doe, is vergeten de lichten aan te doen als ik de (veel te goed verlichte) straat uitrij en ik zet per ongeluk wel eens grootlicht aan als ik wat lomp richting aangeef. Beide heb ik meestal binnen enkele seconden door, maar mensen die met alleen DRL rijden kan ik ook wel begrijpen (maar absoluut niet goedkeuren natuurlijk)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 18:43
itsalex schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:01:
Als je een nieuwere Clio hebt dan gaat de dashboardverlichting namelijk al aan (dus of je in het donker of overdag rijdt, het valt niet op) dus het valt ook niet op of je lichten aan hebt of uit zijn. Daarnaast zijn de LED strips zo fel dat je niet merkt. Ik heb het namelijk al een aantal keren in de tunnel gehad want ik heb de Clio gereden nadat mijn Astra in de puin lag. Ik ben gewend ondanks mijn automatische verlichting toch mijn lichten altijd te controleren of ze aan zijn, of dat ik ze handmatig aan zet.

Dat is trouwens zoals het bij mij al opviel, bij heel veel Franse auto's (Peugeot, Citroen en Renault). Ik vond het echt irritant worden want ik ga die mensen niet eens meer lichten. Ik zie het teveel hier gebeuren.

Ik weet niet wie het heeft ontworpen maar bij mijn Golf 7 is mijn dashboardverlichting gedimt als ik mijn lichten 's nachts niet aan heb dus dat valt duidelijk op en dan weet je dat er iets mis is.

Maar over het algemeen vallen dingen mensen echt niet op, of ze zouden een keer naar Pearle moeten. Als je 20 km achter iemand met zijn achtermistlicht rijdt, dan vraag je toch af, zouden de mensen wel weten waarvoor een lichtje op je dashboard is?
Bij mij (Peugeot 308 SW eind 2015) is het juist zo dat als de lampen aan zijn, dat de dashboardverlichting minimaal is. Dus als ik mijn lampen niet aan heb in het donker, wordt ik zelf verblind door de dashboardverlichting, die dan echt heel erg fel is. Gebeurt me in het donker ook eigenlijk nooit dat de verlichting niet aan is. Andersom (zoals jij schetst) lijkt me, mogelijk doordat ik dit zo gewend ben, heel vreemd om te ervaren, omdat je dan zelf ook in het donker zit en je doordat je ogen aan het donker wennen juist meer ziet voor je/ om je heen, dan wanneer je van binnen bijna verblind wordt door het felle dashboard en dan probeert het donker te doorboren.

Alleen met dreigende regen gaat het wel eens mis met de sensor(en), dan vindt de sensor het licht genoeg, maar draai ik toch maar de verlichting handmatig op aan. Overigens als ik dan de ruitenwissers inschakel, gaat de verlichting mee aan wanneer de automatische stand voor de verlichting is ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambann
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 13:04
Mooie discussies.

Hoe mooi en fancy DRL er in het huidige wagenpark er uit ziet (en in de meeste gevallen voldoet het ook wel aan zijn taak), ik zal het persoonlijk zo lang mogelijk vermijden.
Ik rij in een Renault Megane uit 2001 waar ouderwets H7 lampen in gaan. Ik rij gemiddeld makkelijk 1,5 jaar op een setje (uitzondering daargelaten). Ik zet de Dimlichten altijd aan (20k km per jaar en heb de auto nu inmiddels 8 jaar).

Ik ben al voorzichtig aan het rond kijken naar een andere auto wat waarschijnlijk een Megane 3 word. En dan in ieder geval zonder LED DRL, want Dimlichten kunnen ook gewoon standaard aan wanneer de auto op het contact gezet wordt en dan praat ik niet over een "auto" knopje ;) .
Want het is nu echt een kwestie van tijd (heb al enkele gevallen gezien) waarbij LED units (deels) kapot gaan (door wat voor reden dan ook), van tegen die tijd auto's van 10 jaar of ouder.
Ik wil dan niet weten wat dergelijke units kosten of wat het kost om de units te repareren, want APK afkeur... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:38
Zo te zien ben ik een van de weinige die DRL bullshit vind.
Ben ik het helemaal mee eens. Sinds de introductie van DRL kom ik tig auto's tegen die in het pikkedonker gewoon met DRL rond rijden (dus achterlichten uit in veel gevallen!). DRL moest bij dragen aan de veiligheid in het verkeer, maar tot ze beslist hadden dat de achterlichten ook aan moeten bij DRL deed het dat absoluut niet.

Mijn huidige auto heeft overigens ook een lichtsensor, maar als de lichtsensor vind dat het te licht is om de verlichting aan te zetten zet ik de lampen altijd zelf aan. Is me bij de rijles ook geleerd, altijd verlichting aan, dag en nacht.

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 08-11-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 11:00
mark-k schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:13:
[...]

[...]

Hm ja het is de fabrikant die het aanbied dus ik weet niet hoe ze het doen waardoor het wel door de keuring komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 19:32

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

rambann schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:57:
Mooie discussies.

Hoe mooi en fancy DRL er in het huidige wagenpark er uit ziet (en in de meeste gevallen voldoet het ook wel aan zijn taak), ik zal het persoonlijk zo lang mogelijk vermijden.
Ik rij in een Renault Megane uit 2001 waar ouderwets H7 lampen in gaan. Ik rij gemiddeld makkelijk 1,5 jaar op een setje (uitzondering daargelaten). Ik zet de Dimlichten altijd aan (20k km per jaar en heb de auto nu inmiddels 8 jaar).

Ik ben al voorzichtig aan het rond kijken naar een andere auto wat waarschijnlijk een Megane 3 word. En dan in ieder geval zonder LED DRL, want Dimlichten kunnen ook gewoon standaard aan wanneer de auto op het contact gezet wordt en dan praat ik niet over een "auto" knopje ;) .
Want het is nu echt een kwestie van tijd (heb al enkele gevallen gezien) waarbij LED units (deels) kapot gaan (door wat voor reden dan ook), van tegen die tijd auto's van 10 jaar of ouder.
Ik wil dan niet weten wat dergelijke units kosten of wat het kost om de units te repareren, want APK afkeur... ;(
Ik denk dat tegen die tijd de makkelijkste oplossing is om die LED units te ontkoppelen.
Dan is het nog wel de vraag of je dan geen storingsmeldingen krijgt en of die uit te schakelen zijn.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mick1990 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:30:
[...]

Dat is waar, maar persoonlijk vind ik dat geen goede reden om daarom maar zoveel mogelijk zonder verlichting of op de sensor te rijden. En dat jij of ik wel andere auto's goed kunnen zien die zonder verlichting rijden betekent niet dat anderen dat ook kunnen. Het scheelt je bovendien een boete van €100 als je het toch per ongeluk wel een keer vergeet waar je veel lampjes van kunt kopen ;) En zie een paar reacties terug van een andere tweaker: zijn vrouw rijdt op de sensor, maar als zij in de auto van iemand anders rijdt vergeet ze de verlichting aan te zetten en moet ze geappt worden dat ze de verlichting vergeten is. Oftewel geen verlichting aan in het donker en appen tijdens het rijden... Zijn we serieus nou zo lui en verwend geworden om een simpel schakelaartje om te zetten? No offence verder trouwens en ook zeker niet persoonlijk gericht, maar je ziet wel direct de gevolgen.

Ik rijd prive ca 12.000 km per jaar en kan me nou niet echt herinneren dat ik vaak een lampje heb vervangen. Misschien eens per jaar oid, en dat met gewoon goedkope H7 lampjes van de Gamma. Voor het werk rijd ik ca 120.000 km per jaar door het hele land en ik kom elke dag weer tientallen auto's tegen die geen verlichting aan hebben bij schemer, tunnels, harde regen of in de avond. En het is knap lastig om in een bestelbus zonder zij- of achterramen in je dode hoek een grijze auto te zien die bijna dezelfde kleur als de weg heeft en zonder verlichting rijdt terwijl het hard regent en je spiegels compleet natgeregend zijn. En ik heb geen zin in een (dodelijk) ongeluk omdat iemand te lui was om zijn knopje om te draaien... Als je gewoon altijd met verlichting rijdt kun je het ook niet vergeten. Het is bij mij dan ook een automatisme geworden: zitten, gordel om, auto starten, lichten aan. Elke dag weer ;)
toon volledige bericht
Klopt, maar met 60k p/j sta ik dan om de maand mijn lampen te wisselen. Daarnaast schakelt mijn navigatie en interieur verlichting ook op de stand van de dimlichten. Ik word liever 's avonds niet verblind door mijn dashboard verlichting en overdag is het prettig om te zien wat de navigatie mij wilt vertellen en hoe hard ik rijd, helemaal wanneer ik mijn zonnebril op heb vanwege laagstaande zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mick1990 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:30:
Het scheelt je bovendien een boete van €100 als je het toch per ongeluk wel een keer vergeet waar je veel lampjes van kunt kopen ;)
Krijg ik ook een boete als een van m'n Xenon lampen er mee ophoud en de garage een nieuwe in bestelling heeft staan? Ik mag zelf niet aan Xenon lampen zitten aldus gebruiksaanwijzing van de auto. Daarbij wil ik daar zelf ook niet aanzitten, zijn lenzen die mee draaien met de bochten (in plaats van die poeplelijke goedkope variant van bochtenverlichting, waar 1 mistlicht gaat branden 8)7 ), dus die units zijn vrij prijzig zeg maar...

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 08-11-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
AdoraBelle schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat tegen die tijd de makkelijkste oplossing is om die LED units te ontkoppelen.
Dat volstaat dus niet bij een APK keuring, als het er op zit moet het werken ook. Loskoppelen is in dat geval dus niet de oplossing.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31

Metalfreak

Hoije woh!

Deveon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:19:
[...]

Klopt, maar met 60k p/j sta ik dan om de maand mijn lampen te wisselen.
Dat vind ik toch altijd zo'n nutteloze dooddoener... Misschien moet je dan eens fatsoenlijke lampen kopen, ik rij al zeker 30k met dezelfde lampjes rond zonder ze te hoeven vervangen. En ik zet mijn verlichting altijd meteen aan zodra ik de auto in stap, of de zon nu schijnt of niet. Ik vervang meer ruitenwissers dan lampen eigenlijk...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
R2D2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:23:
[...]

Dat volstaat dus niet bij een APK keuring, als het er op zit moet het werken ook. Loskoppelen is in dat geval dus niet de oplossing.
Koppel je ze weer aan voor de APK, of demonteer ze volledig.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 08-11-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:24:
[...]

Dat vind ik toch altijd zo'n nutteloze dooddoener... Misschien moet je dan eens fatsoenlijke lampen kopen, ik rij al zeker 30k met dezelfde lampjes rond zonder ze te hoeven vervangen. En ik zet mijn verlichting altijd meteen aan zodra ik de auto in stap, of de zon nu schijnt of niet. Ik vervang meer ruitenwissers dan lampen eigenlijk...
Dat was een reactie op dat hij elke jaar (12k km p/j) de lampen verving. Zelf heb ik ze nog niet hoeven vervangen, weet eigenlijk niet eens of ik dat zelf kan aangezien het in sommige auto's praktisch onmogelijk is om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:41
NeFoRcE schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:45:
[...]

Er zijn bepaalde regels voor DRL.

- DRL mag alleen aan als dimlicht e.d. uit is.
Er zijn redelijk wat merken waarbij de DRL verlichting gewoon aanblijft samen met dimlicht. Lekker die ledjes door de nacht. :F

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Deveon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:25:
[...]

Dat was een reactie op dat hij elke jaar (12k km p/j) de lampen verving. Zelf heb ik ze nog niet hoeven vervangen, weet eigenlijk niet eens of ik dat zelf kan aangezien het in sommige auto's praktisch onmogelijk is om zelf te doen.
Lampjes slijten vooral van het aandoen en het uitdoen. Of je 10.000 km of 60.000 km in jaar rijdt scheelt echt geen factor 6 in slijtage. Wat wel uit zal maken is of je veel ritten in het donker doet en/of dat je de lampen overdag ook aan doet en het aantal ritten.

Het kan wel ongeveer kloppen wat hij zegt, bij mij gaan er 1 tot 2 lampjes per jaar stuk (35000 km per jaar/lampen bijna altijd aan omdat ik de helft van de tijd snachts rijdt maar overdag mijn lampen ook vaak aan heb).

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 08-11-2016 16:13 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

LordSinclair schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:01:
[...]

Er zijn redelijk wat merken waarbij de DRL verlichting gewoon aanblijft samen met dimlicht. Lekker die ledjes door de nacht. :F
Normaliter dimt de DRL zodra de dimlichten aan gaan. Werkt hier in ieder geval ook zo.

Veel kanslozer zijn die mensen, die hun mistlampen gaan gebruiken als DRL :/

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 08-11-2016 16:12 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JB schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:11:
[...]

Normaliter dimt de DRL zodra de dimlichten aan gaan. Werkt hier in ieder geval ook zo.

Veel kanslozer zijn die mensen, die hun mistlampen gaan gebruiken als DRL :/
Toen de DRL net nieuw waren deden automerken dat zelf omdat er nog geen plaats was in het ontwerp voor DRL en ze toch meewilden in de trend. Dus dat kunnen gewoon goedgekeurde DRL zijn.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Marzman schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:14:
[...]

Toen de DRL net nieuw waren deden automerken dat zelf omdat er nog geen plaats was in het ontwerp voor DRL en ze toch meewilden in de trend. Dus dat kunnen gewoon goedgekeurde DRL zijn.
Waar jij het over hebt, zijn zeker geen mistlampen. De mistlamp zit bij die auto's (bijv Polo, Octavia) langs de DRL lampjes. Een mistlamp kan alleen aan wanneer je stadslicht of dimlicht inschakelt. Betreft hier de droeftoeters in de wat oudere auto's die met stadslicht of dimlicht de mistlampen inschakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 08-11-2016 16:19 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:41
Nah ja je hebt ook veel mensen die denken dat het parkeerlicht/stadslicht een prima alternatief voor DRL is. een voordeel: je ziet ze vanaf de achterkant wel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LordSinclair schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:20:
Nah ja je hebt ook veel mensen die denken dat het parkeerlicht/stadslicht een prima alternatief voor DRL is. een voordeel: je ziet ze vanaf de achterkant wel.
Dat was het vroeger ook (toen BMW de Angeleyes introduceerde en er nog geen LED was), alleen nu moet het allemaal feller en vallen ze niet meer op tussen het LED-geweld ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

ik heb het ook wel eens gehad (schaam, schaam) het licht staat altijd op auto modus, en blijkbaar had iemand, of mijn knie deze op de 0 stand gezet... :$
die led lampjes zijn zo fel, je ziet amper het verschil...

De volgende vraag komt dan altijd bij mij op: hoe attendeer je hier iemand goed op? Vind het namelijk best wel gevaarlijk. Grootlicht helpt vaak niet. Hetzelfde als, iemand rijdt continue met remlicht, hoe kan je iemand hier op attenderen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Oid schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:33:
ik heb het ook wel eens gehad (schaam, schaam) het licht staat altijd op auto modus, en blijkbaar had iemand, of mijn knie deze op de 0 stand gezet... :$
die led lampjes zijn zo fel, je ziet amper het verschil...
Oh ik ook wel 's hoor, dan is 'ie bij de garage geweest (apk of beurt) en dan zetten ze 'm op 0.

Best leuk in de winter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maar in het donker brandt de dashboard verlichting toch niet met alleen drl?
Dan zie je ook niet hoe hard je rijdt en dergelijke, dus dan moet je het wel door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Soldaatje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:41:
Maar in het donker brandt de dashboard verlichting toch niet met alleen drl?
Dan zie je ook niet hoe hard je rijdt en dergelijke, dus dan moet je het wel door hebben.
Bij moderne auto's wel (als ik me niet vergis). Zal 's testen :P

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 08-11-2016 16:45 ]

Pagina: 1 2 Laatste