Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:21
Fish schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:51:
[...]

Dat kon voorheen ook. Normaal gesproken doe je er verstandig aan om hem beneficiair te aanvaarden.
Ik heb het ook expliciet over de procedure bij de notaris
Wat bedoel je met 'de procedure bij de notaris'? Ik weet niet precies waar je daarbij op doelt.

Bij twijfel is boedelbeschrijving (beneficiaire aanvaarding) inderdaad verstandig. Dat kan sinds juni 2016 zelfs nog binnen 3 maanden na het overlijden. Maar bij één overleden ouder lijkt me dat een beetje onzinnig. Uiteindelijk aanvaard, of verwerp je een erfenis, maar dat heeft weinig te maken met het verhaal van TS.

[ Voor 9% gewijzigd door FreshM op 08-11-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FreshM schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:16:
[...]

Wat bedoel je met 'de procedure bij de notaris'? Ik weet niet precies waar je daarbij op doelt.

Bij twijfel is boedelbeschrijving (beneficiaire aanvaarding) inderdaad verstandig. Dat kan sinds juni 2016 zelfs nog binnen 3 maanden na het overlijden. Maar bij één overleden ouder lijkt me dat een beetje onzinnig. Uiteindelijk aanvaard, of verwerp je een erfenis, maar dat heeft weinig te maken met het verhaal van TS.
Gedragen als erfgenaam
Wanneer je nog niet weet wat je met de erfenis wil doen, is het belangrijk om je niet te gedragen als erfgenaam. Doe je dat wel, dan heb je de erfenis automatisch zuiver aanvaard. Het is dus zeer belangrijk om dat niet te doen.
Wanneer gedraag je je nu als erfgenaam? Hierover staat niets in de wet vastgelegd, maar zijn er wel rechters geweest die zich hierover hebben uitgesproken. Wanneer je de inboedel bij het vuil zet, wanneer je rond gaat rijden in de auto van de overledene, wanneer je sieraden meeneemt naar huis, omdat je niet wil dat ze in een leegstaand huis achterblijven. In al deze gevallen gedraag je je als erfgenaam, maar ook als je rekeningen gaat betalen of de televisie mee naar je eigen huis neemt. Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat je geen beslissing over de erfenis mag nemen. Wees hiermee dus voorzichtig.
er staat inderdaad ook een verwijzing naar de drie maanden hier zal ongetwijfeld een verband zijn.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Fish schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:34:
[...]

[...]
er staat inderdaad ook een verwijzing naar de drie maanden hier zal ongetwijfeld een verband zijn.
Ik zie vooralsnog geen verband met het verhaal van TS, tenzij hij zich de telefoon van zijn overleden moeder heeft toegeëigend zonder toestemming van zijn vader.
Als dát het geval is, heeft hij de erfenis zuiver aanvaard, een beetje té zuiver als je het mij vraagt, maar heeft hij ook grenzen van het erfrecht overschreden. Zijn vader had immers recht op het vermogen van zijn overleden vrouw, dus ook op haar telefoon. Heeft de broer van TS in dat geval wél een punt?
TS moet er zelf op reflecteren. Hopelijk komt hij hier ooit nog terug met een reactie.

[ Voor 12% gewijzigd door FreshM op 08-11-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het staat los van toestemming van zijn vader. Als er niets is vastgelegd over de aanvaarding en je gebruikt de telefoon gewoon als gebruiksartikel heb je de ervenis automatisch zuiver aanvaard.

En nu is het maar een telefoon. maar als de broer een hak wil zetten en er schulden zijn kan dat lelijk opbreken. De relatie is al zo goed,

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 08-11-2016 22:55 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Fish schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:54:
Het staat los van toestemming van zijn vader. Als er niets is vastgelegd over de aanvaarding en je gebruikt de telefoon gewoon als gebruiksartikel heb je de ervenis automatisch zuiver aanvaard.

En nu is het maar een telefoon. maar als de broer een hak wil zetten en er schulden zijn kan dat lelijk opbreken. De relatie is al zo goed,
Ik lees van de TS dat zijn vader het allemaal prima vond dat TS de telefoon ging gebruiken, dus ik zit een beetje te blaten. Vader heeft de telefoon dus quasi weggegeven, of in bruikleen gegeven. Dat mag hij.

Zuivere aanvaarding van de erfenis door vader staat daarmee inderdaad buiten kijf. Ik neem aan, gezien het verhaal van TS, dat beide zoons dat ook hebben gedaan. Eventuele schulden hebben ze daarmee ook aanvaard, maar over schulden spreekt TS niet.

Ik ga ervan uit dat het bij een familiedebacle over een telefoon blijft, niet gerelateerd aan het Nederlandse erfrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 16:27
Fish schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:25:
[...]

Volgens mij ging het alleen maar om 200 emoties bij de broer. was was gewoon praktisch zijn telefoon is stuk. er is een telefoon over. klaar
Maak er dan maar 201 emoties van aangezien het volgende letterlijk te lezen valt:
Verkopen was voor mij een no-go, omdat ik het geen fijn idee zou vinden dat een wildvreemde met het toestel van mijn moeder zou gaan bellen... Tussen de oren misschien, maar goed.
Dat er een telefoon stuk zou zijn staat overigens nergens, de telefoon was aan vervanging toe.

Vraag me ook af waar de notaris vandaan komt, er is helemaal geen verplichting of noodzaak om naar een notaris te gaan.
Je hebt een notaris (kan gewoon online) nodig voor een verklaring van erfrecht maar de afhandeling op zich kunnen erfgenamen (enkele uitzonderingen daargelaten) zelf doen. Been there, done that.

Puur theoretisch zou de telefoon nog een rol(letje) kunnen spelen in een erfenis maar dan zou (en dat is niet te hopen voor ts en z'n broer) de vader moeten overlijden binnen 180 dagen na het schenken van de telefoon. Op dat moment is de telefoon onderdeel van de erfenis en moet deze alsnog meegeteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:17:
[...]

Maak er dan maar 201 emoties van aangezien het volgende letterlijk te lezen valt:

[...]

Dat er een telefoon stuk zou zijn staat overigens nergens, de telefoon was aan vervanging toe.

Vraag me ook af waar de notaris vandaan komt, er is helemaal geen verplichting of noodzaak om naar een notaris te gaan.
Je hebt een notaris (kan gewoon online) nodig voor een verklaring van erfrecht maar de afhandeling op zich kunnen erfgenamen (enkele uitzonderingen daargelaten) zelf doen. Been there, done that.

Puur theoretisch zou de telefoon nog een rol(letje) kunnen spelen in een erfenis maar dan zou (en dat is niet te hopen voor ts en z'n broer) de vader moeten overlijden binnen 180 dagen na het schenken van de telefoon. Op dat moment is de telefoon onderdeel van de erfenis en moet deze alsnog meegeteld worden.
Alles wordt altijd meegeteld in een erfenis. Cadeau's en giften - eerder gedaan door een erflater - echter niet.
Waar haal jij de notaris vandaan? TS spreekt daar niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allereerst gecondoleerd ;(

Uiteraard snap ik dat je vader geen zin zal hebben om zijn energie in te steken op dit moment, alleen zou hij eigenlijk jouw broer over zijn knie moeten leggen en eens een goed pak voor zijn billen moeten geven. Hoe durft hij in deze situatie te zeiken over die telefoon. Je weet in ieder geval gelijk wat voor type het is (als je dat al niet wist).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 16:27
FreshM schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:44:
[...]

Alles wordt altijd meegeteld in een erfenis. Cadeau's en giften - eerder gedaan door een erflater - echter niet.
Waar haal jij de notaris vandaan? TS spreekt daar niet over.
Waar ik de notaris vandaan haal? Fish en jij hebben het er over de laatste paar berichten, dat de ts het genoemd zou hebben zeg ik nergens,.
Voor wat betreft cadeaus en giften:
http://www.belastingdiens..._gevolgen_voor_uw_erfenis
Een schenking die u doet, heeft alleen gevolgen voor uw erfenis als u overlijdt binnen 180 dagen nadat u de schenking hebt gedaan.

Overlijdt u niet in die periode? Dan heeft de schenking geen gevolgen voor uw erfenis.

Overlijdt u wel in die periode, dan tellen wij de schenking alsnog op bij uw erfenis.

De personen die uw erfenis krijgen, betalen erfbelasting over het totale bedrag van de erfenis. Dus ook over de schenking die u eerder hebt gedaan.
http://www.belastingdiens...doen/wat_is_een_schenking
U doet een schenking als u iemand iets geeft waardoor die ander rijker wordt en u armer.

Een schenking bestaat meestal uit geld of goederen.

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-11-2016 09:34 . Reden: Eerste quote wat uitgebreid ]

Pagina: 1 2 Laatste