Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omegium
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 16:34
Ik ben als (java) software ontwikkelaar werkzaam, en ik heb op het moment een Macbook Pro. Ik kan binnenkort weer een nieuwe machine uitzoeken, maar de nieuwe Macbook Pro's vallen eigenlijk nogal tegen. Relatief zwakke hardware, en erg duur.

De voornaamste reden dat ik altijd een Mac heb gehad is dat het een Unix like terminal heeft, maar toch een OS met een grafische user interface, en support voor Microsoft Office. Het werk wat ik doe op de terminal is niet zo heel geavanceerd, met name SSH naar andere machines, tools zoals maven en git aanroepen, en simpele automatisering van taken dmv bash scripts.

Een mogelijk alternatief voor een macOS is Windows, met de nieuwe Bash implementatie die er in zit. Ik heb het kort getest op mijn prive pc, en standaard zaken zoals apt-get, ssh, en interactie met het filesystem lijkt prima te werken.

Heeft iemand al praktijkervaring met het werken met de Linux Subsystem? Wat zijn de beperkingen ten opzichte van een echt Linux of macOS systeem?

PS. Ik wist niet helemaal of dit op het beste op het linux of het windows forum kon, maar aangezien het om linux ervaringen gaat heb ik het maar hier gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je wilt ontwikkelen is de Bash shell op Windows verre van ideaal. Zo kan je bestanden die je daarin met Git bijvoorbeeld ophaalt niet via verkenner openen. Er is een hoop gescheiden wat je alleen maar in de weg gaat zitten.

Heb je wel eens goed naar Linux gekeken? Want je hebt daar ook gewoon een grafische interface voor. Je kan zelfs de stijl kiezen die je wilt. Zie hiervoor De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments. Het klinkt namelijk alsof je beter op Linux kan gaan werken, of de verschillende grafische oplossingen voor Git en Maven gaan leren voor Windows. Je kan uiteraard ook kiezen om MS Office via Wine te draaien, al kan dat suboptimaal zijn. Andere optie is met virtuele machines aan de slag. Hoofd OS Windows voor je Office taken en dan Linux in een VM voor programmeren. Of andersom, als je Office toch niet zo vaak gebruikt.

TL;DR: de Bash shell in Windows is niet ideaal voor jouw doeleinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28
Ik heb zelf geen directe ervaring maar van wat ik zo hoor is het nog niet productie-waardig. Volgens mij is het prima om af en toe wat kleine dingetjes mee te doen maar ik zou er nog niet van afhankelijk willen zijn.

Er zijn nog andere manieren om bash onder Windows te draaien zoals Cygwin. Die integreren minder mooi maar zijn wellicht wat verder uitgekristalliseerd.

Zelf zou ik uiteraard op Linux developen, Office draai ik wel in de cloud als ik dat zou willen, maar dat is een andere discussie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28
Maar heb je bash echt nodig? Voor SSH bestaan er voldoende clients (waarvan putty de bekendste is), maven en git werken gewoon onder windows. Enkel voor wat automatisering zal je je moeten heroriënteren met bijvoorbeeld powershell ipv bash.

Verder kan je ook altijd een laptop uitzoeken die goed overweg kan met Linux of kan je linux gevirtualiseerd draaien binnen Windows, zij het met Hyper-V danwel met een virtualbox.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omegium
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 16:34
Ja, ik wil wel bash blijven gebruiken. Het lijstje van tools wat ik gebruik is niet beperkt tot maven en git, ook tail, grep, find, less, lsof, nc, wget, curl, etc. En putty heb ik nooit prettig gevonden. Het idee alleen al dat ik een ander programma nodig heb of ik nu commando's op mijn eigen machine wil uitvoeren of een andere machine.

En de meeste hiervan zullen wel een powershell/windows cmd equivalent hebben, maar omdat ik ook nog op linux systemen zal werken, heb ik geen zin om twee systemen door elkaar te leren.

[ Voor 21% gewijzigd door Omegium op 06-11-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als dat je Linux gaat draaien. Als je nog geen idee hebt welke distro, kijk eens in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
maar omdat ik ook nog op linux systemen zal werken, heb ik geen zin om twee systemen door elkaar te leren.
Dan kan je best gewoon een Linux Desktop gebruiken.
Pagina: 1