toimoi schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:16:
[...]
Met name die onderdelen ja maar het kan gekker.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn medion de vreemdste ingewanden heeft die ik ooit heb gezien. Ik had een paar jaar terug het systeem gekocht vanwege een i3 4160 icm een gtx750 voor 500 euro, praktsch ieder zelfbouw systeem kwam 10-20% duurder uit. Inmiddels draaien er een i5 en gtx1050ti en 256GB SSD in, maar wat ik tegenkwam in de kast:
-voeding met slechts 1 kabel

want
-het moederbord dient als verdeelpunt voor sata en ide molex aansluitingen
-er is specifiek 1 extra usb poort in het frontpaneel gemaakt voor een combi wifi/bluetooth stickje waar je niet bij kunt zonder het front te demonteren (zoals ik al noemde)
Ja, klopt en misschien is MEDION een uitzondering, maar normaal gesproken is een kant-en-klare PC van een merk altijd duurder en veel minder van kwaliteit. Maar ik zou sowieso altijd kiezen voor zelfbouw.
Piet91 schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:04:
[...]
Die lijst ja (had 'm nog niet verwijderd

).
Ik heb zoveel mogelijk de goedkopere onderdelen te nemen om een eerlijk vergelijking te maken met de Medion.
Dat het een duur moederbord is ligt natuurlijk aan het feit dat er geen goedkope moederborden zijn voor deze CPU(-serie).maar alsnog de goedkoopste die aan de eisen voldoet.
Voeding, SSD etc. zijn allemaal min of meer de goedkoopste opties.
En ja; straks zijn er goedkopere moederborden maar op dit moment niet.
Dat zeg ik.

Maar goed, we weten nog steeds niet wat er precies in die MEDION zit, tenzij iemand hem koopt en er CPU-Z op losgooit.
[...]
En dat is een punt waar je niet overheen moet kijken. Stel iemand vraagt je om advies voor een PC; ga jij dan altijd zelf een bouwen en service voor hem/haar verlenen?
En zoals gezegd; dergelijke specs krijg je niet als je zelf samenstelt (kijk alleen maar al naar de prijs van de CPU, moederbord, geheugen en Windows-licentie).
Altijd zelfbouw voor vrienden en kennissen. Doe het al jaren bij een select groepje vrienden en kennissen inclusief helpdesk. Uiteraard zijn de meeste problemen software gerelateerd want de hardware is gewoon goed natuurlijk.
Die prijs kan je niet één op één vergelijken, vind ik, omdat het OEM onderdelen zijn en dus niet vergelijkbaar met wat wij kopen. En nogmaals, ik weet niet welk chipset het moederbord van MEDION heeft, maar normaal zou je voor zo'n PC een B300 chipset pakken wat 50 euro scheelt en als geheugenprijzen zijn nu ook belachelijk hoog maar dat is normaal ook veel goedkoper. En Windows, tja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar dat is een keuze die ik de mensen zelf laat maken.
[...]
Mwah, ik zou deze denk ik wel aanraden aan mensen hoor.
Maar goed; ik noem hier alleen de aanbieding voor een systeem. Ga het verder niet verdedigen of aanvallen.
Serieus? Die zelfgebouwde is tien keer betere kwaliteit.
Niemand is aan het verdedigen of aanvallen. We praten gewoon.

Enige wat ik zeg is dat je deze PC niet 1 op 1 kan vergelijken met een zelfbouw want zie uitleg hierboven.