Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen om offerte op te vragen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:41
Ik heb jullie input nodig voor het volgende:

Momenteel verbouw ik onze woning.

1 van de dingen die we aanpakken is het energiezuiniger maken van onze woning. Zonnepanelen aanleggen is 1 van die stappen.

Situatie schets:

Totaal stroomverbruik per jaar ongeveer 4500kWh
3x25A aansluiting thuis
1 EV die ik straks met met 3x16A ga opladen (is vermoedelijk geen probleem, maar wel een groot verbruiker)
Schuin dak Zuid-Oost (+/-10m2) Zuid-West (+/-22m2) ligging, geen last van schaduw, vrijstaande woning.
Budget ongeveer 4500,- ex installatie
We koken en verwarmen op gas.

Het doel is om ongeveer 4500kWh op te wekken per jaar.

Ik wil een eenvoudige installatie, dus geen optimizers e.d. Dat maakt de installatie vrij prijzig en m.i. zijn de optimizers overbodig, omdat we de problemen die deze optimizers oplossen, zoals schaduw niet hebben.

Ik kan 2 situaties bedenken:
1 x 3 fase omvormer en 2 strings met +/- 20 panelen
2 x 1 fase omvormer beide 1 string met 1x14 en 1x 6 panelen a 260WP

Ik heb 2 offertes gehad op basis van een Solar edge systeem, maar beide bieden verschillende zaken aan.
1x 3 fase omvormer van 5Kw met 20 x260WP panelen. Totaal 8700,-
1x 1 fase omvormer van 4Kw met 20 x260WP panelen. Totaal 7600,-

Ik heb het vermoeden dat ik met 1 fase en 20 panelen van 260WP in de problemen kom met de de zekeringen van 16A, omdat deze enkelfasige omvormers van dit vermogen op 24A zijn gezekerd.

3 fase kan wel, maar deze omvormers zijn erg duur, 1600,- of meer.

Dus dan blijft 2 losse omvormers op 1 fase over denk ik. Logisch? Of is er toch nog een andere optie die ik over het hoofd zie?

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:56

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Je wilt geen optimizers en krijgt een offerte met solaredge (= optimizers).. Welke adviseur heeft lopen slapen...

2 omvormers of 1 3-fase is in principe om het even, al is 1x 3-fase mooier voor de netbalans. Dit is echter een voordeel voor de netbeheerder en niet voor jou..

Anderen op dit forum zijn zeer goed in het indelen van strings, daar heb ik geen kaas van gegeten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:39
4500kWh kan gewoon op 1 enkelfasige omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 22:32

CodeIT

Code IT

No Hands schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:07:
4500kWh kan gewoon op 1 enkelfasige omvormer.
Maar toch niet op een groep die afgezekerd is op 25A? Daar mag je max 16A op aansluiten, wat neerkomt op 3680 kW.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik denk dat je misschien in hetzelfde schuitje zit als ik

Helpt dit?
PV: Invoeden en verbruiken op dezelfde groep

Ik kreeg 1F omvormer terwijl ik 3F vermelde en een ander merk dan ik mijn voorkeur voor uitsprak.
Ook die SolarEdge met optimizers terwijl ik 2 luchtfoto's aanlever en duidelijk aangeef geen last te hebben van schaduw, dat was dus + 300,-- Euro bovenop wat ik nu als offerte heb.
Hij gaf zelfs aan dat ze zelf ook luchtfoto's hebben waarop men 1 meter van het dak kan komen.

Of wel een verkoper (en niet een adviseur) en kijken waar hij het meeste winst haal met het mooiste verhaal.

Voordeel van een 3F omvormer, ze balanceren alles mooi over de verschillende fase uit (ik wil voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen van ons huis en mogelijke wijziging van wetgeving)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
O085105116N schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:27:
3 fase kan wel, maar deze omvormers zijn erg duur, 1600,- of meer.

Dus dan blijft 2 losse omvormers op 1 fase over denk ik. Logisch? Of is er toch nog een andere optie die ik over het hoofd zie?
Bedenk ook dat je de omvormer sneller afschrijft dan de panelen. De meerprijs van je omvormer zal na 10 jaar weer 'de kop opsteken'.

Als bijvoorbeeld 2 omvormers meer installatiekosten hebben (extra groep, extra kabel etc.), dan kan het in het begin misschien nog wel een optie lijken om de 3 fase variant te nemen, maar nadat de omvormer het begeeft zul je dan wel de 'kale' meerprijs op je dak krijgen.
2 omvormers geeft je overigens wel het voordeel dat je bij problemen even kunt spelen met de ander. Dus als 1 van de 2 'rare' resultaten geeft dan is het een kwestie van wat kabels omsteken en je kunt andersom testen.

Ik vind persoonlijk de 3 fase variant 'beter', omdat je geen ongelijke belasting van fases hebt, wat vanuit technisch oogpunt eigenlijk beter is. Maar ik zou daar eigenlijk geen noemenswaardige meerprijs voor willen betalen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt 5200 Wp wel kwijt op een 4.6 kW omvormer op een 20A zekering op een 25A hoofdzekering, maar of het een goed idee is betwijfel ik.

In dit geval is er best wat te zeggen voor een 1.5 kW omvormer voor ZO en een 3.6 kW omvormer voor ZW (allebei eigen fase) vooral omdat 6 panelen wat weinig zijn voor een driefase omvormer.
Met kabels trekken zou ik wel 5x2.5mm2 nemen zodat je alle opties in de toekomst open houdt, de grootste omvormer hang je aan de fase met het minste PV in de wijk en dat kan veranderen. Misschien wil je later wel een Fronius Hybrid om je EV met 22 kW (=17 uit het net, 5 uit de accu) vol te pompen :).

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 02-11-2016 13:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• O085105116N
Dit lijkt verdacht veel op mijn situatie inderdaad.

Mijn meterkast is letterlijk niet heel groot en zit nu al redelijk vol. De omvormer komt in de kelder vlak onder de meterkast. Ik kan dus wellicht een 2e kast ophangen daar, zeker omdat ik voor de auto ook nog e.e.a. moet regelen qua zekeringen.

3fase lijkt toch een technisch betere optie te zijn. Ik kan echter nergens prijzen vinden behalve van SMA en die is gelijk 1600,-

Heb jij al offertes gehad Ollie en zou ik die eens mogen inzien?
ollie1965 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:18:
Ik denk dat je misschien in hetzelfde schuitje zit als ik

Helpt dit?
PV: Invoeden en verbruiken op dezelfde groep

Ik kreeg 1F omvormer terwijl ik 3F vermelde en een ander merk dan ik mijn voorkeur voor uitsprak.
Ook die SolarEdge met optimizers terwijl ik 2 luchtfoto's aanlever en duidelijk aangeef geen last te hebben van schaduw, dat was dus + 300,-- Euro bovenop wat ik nu als offerte heb.
Hij gaf zelfs aan dat ze zelf ook luchtfoto's hebben waarop men 1 meter van het dak kan komen.

Of wel een verkoper (en niet een adviseur) en kijken waar hij het meeste winst haal met het mooiste verhaal.

Voordeel van een 3F omvormer, ze balanceren alles mooi over de verschillende fase uit (ik wil voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen van ons huis en mogelijke wijziging van wetgeving)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

O085105116N schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:48:

3fase lijkt toch een technisch betere optie te zijn. Ik kan echter nergens prijzen vinden behalve van SMA en die is gelijk 1600,-

Heb jij al offertes gehad Ollie en zou ik die eens mogen inzien?
De offertes zijn ook niet uitgesplitst naar onderdelen (dat lijkt niemand te doen), mijn aangegeven verschil kwam door SolarEdge en Optimizers > SMA
Ja, die mag je inzien maar dan via DM.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
O085105116N schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:48:

beter zoeken. >:)

http://shop.winkelman-zon...gorie/1249/omvormers.html
(niet speciaal een goedkope winkel, maar heeft wel alles gesorteerd staan.)

probeer wel het budget wat op te rekken, dan kun je wel 300Wp panelen gebruiken.
(verkopen van overschot is niet een probleem meer, en de toekomst kan nog veranderen, b.v. het gas er uit etc...etc.)
5,2kWp is wel een beetje krap voor een 3 fase omvormer, dan kun je bijna net zo goed een 1 fase gebruiken.
(en dan ook aan de Vmpp van de panelen, 3 fase omvormers willen iets meer(+/- 2x) als een 1fase omvormer.
10x de Vmpp van de panelen is voor somige 3-fase omvormers erg krapjes.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 02-11-2016 14:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CodeIT

CodeIT

Code IT

migjes schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:08:
[...]

(verkopen van overschot is niet een probleem meer, en de toekomst kan nog veranderen, b.v. het gas er uit etc...etc.)
Wat bedoel je met het eerste gedeelte van die zin? Is er al iets bekend over salderen na 2020? Ik weet dat ze er dit jaar een ei over gaan leggen (ipv volgend jaar).

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:56

prein2

Monument verduurzamen is leuk

of hier: http://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/sma-omvormers/

Ik denk niet dat een 3 fase omvormer bizar veel duurder zal zijn dan 2 1 fase omvormers hoor..

• migjes
CodeIT schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:49:
[...]

Wat bedoel je met het eerste gedeelte van die zin? Is er al iets bekend over salderen na 2020? Ik weet dat ze er dit jaar een ei over gaan leggen (ipv volgend jaar).
helaas nog niks bekent over salderen.
(en denk je echt dat ze nog vlak voor de verkiezingen met een regeling gaan komen die pas in gaat na de volgende verkiezing, en dus geweizicht kan worden door de nieuwe regering, een duidelijk beeld zal geven voor de toekomst?)

dat ook zonder salderen je nog steeds winst kunt maken met zonnepanelen.
prijzen in de laatste 3 jaar elk jaar steeds weer iets gedaald.
(panelen ongeveer even duur, maar voor het zelfde geld wel meer Wp.)

samen met het feit dat hoe groter je de set kunt leggen de prijs in €/Wp omlaag gaat.
dus hoe groter de set, de sneller je het zelfs met kolenfooi kunt terug verdienen. ;)

we beginnen langzaam ook in Nederland het omslagpuntje : "poen voor groen" te bereiken. ;)
(nog wel niet voor iedereen, maar grote daken komen al een heel eind.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor ZO met 6 panelen kom je op iets van 180V, of 250 met 5" cellen. Weinig driefase omvormers maken daar wat leuks van.
Maar een Fronius Symo 4.5 heb je voor €1390 en die werkt vanaf 150V, dus dat zou kunnen.
Nog steeds duurder dan twee hosola's.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

migjes schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:08:
[...]
helaas nog niks bekent over salderen.
(en denk je echt dat ze nog vlak voor de verkiezingen met een regeling gaan komen die pas in gaat na de volgende verkiezing, en dus geweizicht kan worden door de nieuwe regering, een duidelijk beeld zal geven voor de toekomst?)
Dat schijnt toch te gebeuren: https://solarmagazine.nl/...t-en-nog-in-2016-afgerond

• migjes
ik beweer ook niet dat ze het doen.
ik beweer alleen dat het zo zinloos is dat ze het doen. >:)
wie weet wordt de hele aanpassing 3 maanden later na de verkiezing weer van tafel geveegd, lol.

(gewoon aan wennen dat we nooit een 100% duidelijkheid krijgen op dit punt, is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven. ;) )

edit:
ik snap niet dat ze dit in eens zo snel willen gaan doen. :?
originele plan was om dit na de verkiezingen te gaan doen.
zelfs de aanpassing om het te gaan doen loopt al vertraging op, want dan hebben we wel allemaal slimme/digitale meters nodig, en dat duurt nog wel even voor het zover is. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 02-11-2016 15:28 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:39
CodeIT schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:09:
[...]

Maar toch niet op een groep die afgezekerd is op 25A? Daar mag je max 16A op aansluiten, wat neerkomt op 3680 kW.
Dat kan prima. Die omvormer gaat zeker in jouw setup never nooit geen 25A draaien. Dus dat kun je prima zo aansluiten. Ik kan een apparaat van 4000w ook gewoon aanlsuiten en dan is er niemand die nerveus wordt van onbalans in de fases.
1 string van 14 en 1 van 6 is alleen een beetje raar aansluiten, een Solis 5000 moet dat wel trekken. Ee zitten best voordelen aan 2 kleinere omvormers maar ook kosten. Je geeft zelf al aan dat je geen poespas nodig hebt omdat alles eenvoudig en schaduwloos is. Dan is 2 omvormers ook wat onnodig. 3 fase is altijd duurder en levert jou geen enkel voordeel op.

Laten we nou in dit verhaal nou niet weer die 'o maar wat als ze iets gaan aanpassen in het saldeer verhaal' angst erbij halen want het is nog lang geen 2020 en ook dan gaat al je stroom door 1 meter en betalen doe je niet per fase.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Proton_

Proton_

Team Welles

No Hands schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:43:
[...]
Dat kan prima. Die omvormer gaat zeker in jouw setup never nooit geen 25A draaien. Dus dat kun je prima zo aansluiten. Ik kan een apparaat van 4000w ook gewoon aanlsuiten en dan is er niemand die nerveus wordt van onbalans in de fases.
De netcode schrijft voor dat alles boven de 4 kW op drie fasen wordt aangesloten (maar dat is geen wet).
Bij topics hier is al een aantal keer voorbijgekomen dat een 4 kW+ omvormer uitvalt omdat de netspanning bij de omvormer te hoog wordt door veel PV in de wijk / een hoge netimpedantie.
Een driefase-omvormer heeft 89% B) minder last van netimpedantie.
Je geeft zelf al aan dat je geen poespas nodig hebt omdat alles eenvoudig en schaduwloos is. Dan is 2 omvormers ook wat onnodig. 3 fase is altijd duurder en levert jou geen enkel voordeel op.
Discutabel (daarom zijn we hier ;)).
Laten we nou in dit verhaal nou niet weer die 'o maar wat als ze iets gaan aanpassen in het saldeer verhaal' angst erbij halen want het is nog lang geen 2020 en
Eens.
ook dan gaat al je stroom door 1 meter en betalen doe je niet per fase.
Helaas houden niet alle geïnstalleerde meters zich aan de meetcode. Er zijn meters die bij teruglevering op één fase en verbruik op een andere fase, beide telwerken laten lopen.
Maar dat is geen argument om voor een 1fase of 3fase omvormer te gaan.

• O085105116N
Wil je die eens sturen aub?

Ik heb een zeer vergelijkbare situatie met Ollie, dus ik ben benieuwd hoe zijn offertes zijn opgebouwd.
Tevens heb ik iemand gecontacteerd die hier in de buurt woont en ook omvormers en panelen verkoopt.

1 of 3 fase die discussie zou ik wel nog graag willen voortzetten.
ollie1965 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:02:
[...]

De offertes zijn ook niet uitgesplitst naar onderdelen (dat lijkt niemand te doen), mijn aangegeven verschil kwam door SolarEdge en Optimizers > SMA
Ja, die mag je inzien maar dan via DM.

• migjes
O085105116N schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:22:
1 of 3 fase die discussie zou ik wel nog graag willen voortzetten.
[...]
ach zo moeilijk is het eigenlijk niet.
je wil maar +/-5000Wp, dat kun je gerust doen over 1 fase.
(ik doe al 5660Wp op 1 fase.
straks is het de bedoeling dat ik een 8000Wp op 1 fase zal gaan doen.
ik heb niet anders dus kan ook niet anders doen.)

maar je kunt het ook doen met 3 fase.
alles tussen de 4000Wp en 6000Wp zitten in een tussen fase, dus kunnen 3 of 1 fase uitgevoerd worden.
het is maar net wat makkelijker uit te voeren is in je huis.

het verhaal over hoe en wat kun je wel bij ollie lezen. ;)

maar zoizo moet je opletten of alles werkt en of de meter het ook goed registreert.
maar dat moet je eigenlijk altijd al doen. :?

(ik vind alleen je budget erg gevaarlijk, doe het a.u.b. wel goed.
heb je er meer budget voor nodig dan is het maar zo, even door sparen dan.
leg geen halve bak aan daar krijg je spijt van en ga je over een half jaar zoeken naar nog meer plaatsten voor meer pv en dat maat de totaal prijs alleen maar duurder.
wees ook niet bang dat het niet werkt, daar hoef je niet bang voor te zijn. ;) )

er zijn verschillen tussen 3-fase en 1 fase omvormers.
zo willen de meeste 1 fase omvormers het liefst 350Vmpp (leest tussen de 200 en de 400).
3 fase omvormers willen graag wat meer Vmpp ongeveer rond de 720Vmpp (wat dan het berijk is is wat lastig aan te geven, dat scheelt veel per merk)

hoe weet je de Vmpp, simpel opzoekken in de specificaties van de panelen.
veel gezien getal is dan 32Vmpp, wil je dan 10 panelen dan word het 10x32Vmpp = 320Vmpp.
simpel genoeg. (helaas komen er nog meer dingen bij kijken maar ik wil het simpel houden.)
voorbeeld paneel met specificaties:
http://shop.winkelman-zon...l275d-30b-mono-275wp.html
(12x op een 1fase TL omvormer geeft het hoogste rendement.
22X op een 3fase omvormer geeft het hoogste rendement.
let op dit is per mpp, dus 2x mpp ook 2x de string. >:) )

dan kun je ook kiezen voor een ander type paneel b.v.:
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
die heeft een Vmpp van rond de 58Vmpp, die 10x geeft dan een 580Vmpp.
dat is wat leuker op een 3fase omvormer, een 1fase omvormer kan dit al vaak niet eens meer aan. ;)
(7x op een 1fase TL omvormer geeft het hoogste rendement.
12X op een 3fase omvormer geeft het hoogste rendement.
let op dit is per mpp, dus 2x mpp ook 2x de string. >:) )

het is belangrijker de juiste panelen ("hoeveelheid") bij de juiste omvormer te hebben. ;)
dus wat kun je eigenlijk op het dak?
(wat ik hier als voorbeelden geef is wel wat marge op.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 03-11-2016 10:21 ]

• migjes
mijn persoonlijke voor keur is ook wel even leuk om te doen.
ik doe het met deze gegevens:
1 string met 1x14 en 1x 6 panelen a 260WP

de string van 14 panelen zou ik dan uitvoeren met:
http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html
dus 14x320Wp = 4480Wp.
de string van 6 panelen zou ik dan uitvoeren met:
http://shop.winkelman-zon...-N325%20SJ47%20325Wp.html
dus 6x 325Wp = 1950Wp.

dat geeft een 6430Wp in totaal, maar omdat de panelen niet de zelfde richting in kijken berijken ze niet tegelijkertijd hun top productie.
voorbeeld van mijn extreme oost-west set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dus een 5000 of 6000W omvormer is wel oke voor dit aan te sluiten.
de hoeveelheid Wp en Vmpp is nu wel lekker voor een 3fase omvormer. ;)
dus een:
http://shop.winkelman-zon...--lan-en-webserver--.html
of
http://shop.winkelman-zon...n--lan-en-webserver-.html

word het allemaal wat te duur, dan leg alleen de grote string aan, maar scoor wel de omvormer.
dan kun je later altijd nog de 6x 325Wp nog een keer bijvoegen.
(hou er rekening mee, dat je straks verslaaft bent!
begin niet aan PV, is veel te verslavend, voor je het weet betaal je helemaal geen rekening meer en ga je zelfs je huis elektrisch verwarmen. niet omdat het moet, maar omdat het kan.)

edit:
lg neonX te duur?
dit is ook wel een leuk alternatief:
http://shop.winkelman-zon...--295wp--zwart-frame.html

maar 260Wp panelen, daar zou ik niet meer aan beginnen.
dat is ongeveer het zelfde als een VW diesel auto kopen met sjoemel-software van 2014.
en dan ook nog de nieuw prijs er voor betalen. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 03-11-2016 10:48 ]

• O085105116N
Kijk, nu komen we ergens.

Fronius Symo 5.0 + 14x 295Wp panelen, zit binnen +/-budget, dus het kan wel (min of meer, want de bekabeling etc. zit er nog niet bij). En dan kan er laten nog meer bij.

Neem ik in overweging.

thnx!
migjes schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:34:
mijn persoonlijke voor keur is ook wel even leuk om te doen.
ik doe het met deze gegevens:
1 string met 1x14 en 1x 6 panelen a 260WP

de string van 14 panelen zou ik dan uitvoeren met:
http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html
dus 14x320Wp = 4480Wp.
de string van 6 panelen zou ik dan uitvoeren met:
http://shop.winkelman-zon...-N325%20SJ47%20325Wp.html
dus 6x 325Wp = 1950Wp.

dat geeft een 6430Wp in totaal, maar omdat de panelen niet de zelfde richting in kijken berijken ze niet tegelijkertijd hun top productie.
voorbeeld van mijn extreme oost-west set:
[afbeelding]
dus een 5000 of 6000W omvormer is wel oke voor dit aan te sluiten.
de hoeveelheid Wp en Vmpp is nu wel lekker voor een 3fase omvormer. ;)
dus een:
http://shop.winkelman-zon...--lan-en-webserver--.html
of
http://shop.winkelman-zon...n--lan-en-webserver-.html

word het allemaal wat te duur, dan leg alleen de grote string aan, maar scoor wel de omvormer.
dan kun je later altijd nog de 6x 325Wp nog een keer bijvoegen.
(hou er rekening mee, dat je straks verslaaft bent!
begin niet aan PV, is veel te verslavend, voor je het weet betaal je helemaal geen rekening meer en ga je zelfs je huis elektrisch verwarmen. niet omdat het moet, maar omdat het kan.)

edit:
lg neonX te duur?
dit is ook wel een leuk alternatief:
http://shop.winkelman-zon...--295wp--zwart-frame.html

maar 260Wp panelen, daar zou ik niet meer aan beginnen.
dat is ongeveer het zelfde als een VW diesel auto kopen met sjoemel-software van 2014.
en dan ook nog de nieuw prijs er voor betalen. 8)7

• migjes
O085105116N schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:04:

Fronius Symo 5.0 + 14x 295Wp panelen, zit binnen +/-budget, dus het kan wel (min of meer, want de bekabeling etc. zit er nog niet bij). En dan kan er laten nog meer bij.

Neem ik in overweging.

thnx!
o, haal je het cool.
(had nog niet genoeg koffie op om het allemaal te berekenen.
je mag zelf ook nog iets doen dus. ;) )

ik heb zelf de 10x de lg neonX voor west.
wel de oudere variant van 300Wp.
(hebben mij ook maar een 235€ gekost tegen over een 185€ van een JA persium. ;)
als je beter gaat zoeken vind je ook betere prijzen voor beide panelen.
de prijzen op die website zijn maar richtlijnen, zoek en je vind vast beter. ;) )

ik zelf zou trouwens geen enkele moeite hebben met 14X320Wp + 6x330Wp op een fronius syma 4.5. >:)
jep je zult dan wel wat aftopping hebben, helaas dat is dan maar zo.
maar als dat je budget geeft om wel de LG's te doen is het toch beter om dat te doen. ;)
(ik heb zelf deze zomer gedraaid met een 3kW omvormer en 5660Wp er op, gaf maar een marginale verlies waar je niet te bang voor hoeft te zijn. )

even wel oppassen:
de panasonic panelen hebben een afwijkende maat.
check of het ook wel past. :?
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
(in principe kun je deze verschillende panelen van panasonic ook mixen in 1 string. >:)
word wel een lastig verhaaltje, maar er is wel iets te verzinnen.)

• migjes
O085105116N schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:04:

Neem ik in overweging.

thnx!
trouwens ik zie deze staan:
https://www.gebruiktezonn...4-powerstocc-ps-5000.html
(is nieuw, maar wel onbekend.
ik zie zo snel wel wat vreemde dingen staan in de specs, dus weet nog niet of dit echt gaat werken met je setup?
maar vertel eerst maar eens of het plan van 14x en 6x gaat lukken.
of dat er misschien nog kleine aanpassingen nodig zijn.
dan reken ik wel even uit of het kan met deze omvormer. ;) )

sorrie, schrap maar.
staat fout op de website, dit is geen 3fase omvormer als ik het goed heb.
lol, altijd opletten met die gebruiktezonnepanelen club, die maakt wel vaker kleine foutjes. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-11-2016 11:33 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik vind het zinvol om inderdaad te streven naar je verbruik.
Er lijkt me op dit moment weinig reden om jezelf te laten verleiden tot dure sets met dure panelen die meer dan je verwachte verbruik produceren.
20 keer 260 Wp is op zich prima maar in een een solaredge (optimizers) 3-fase oplossing is het wel prijzig zeker als je geen optimizers nodig hebt

20x 250-275 Wp panelen zouden ook best op een 4.6k of 5k enkele fase aangesloten moeten kunnen worden.
Waarschijnlijk kan het dan wel in 3 strings op een omvormer met 2 trackers waarop je 1 string van 6 en 2 strings van 7 panelen kan aansluiten.
Dergelijke sets zou je voor onder de 7000 euro inclusief montage en BTW moeten kunnen krijgen.

• O085105116N
TWyk schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:34:
20x 250-275 Wp panelen zouden ook best op een 4.6k of 5k enkele fase aangesloten moeten kunnen worden.
Hoe zeker je dit dan af? Ik kan maximaal 1x16A gebruiken, maar met terugleveren ga je op momenten wel over die 3,7Kw heen lijkt me.

@Migjes, volgens mij is het idd een 1 fase met 3 strings.

[ Voor 8% gewijzigd door O085105116N op 03-11-2016 11:41 ]

• migjes
O085105116N schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:39:
[...]

Hoe zeker je dit dan af? Ik kan maximaal 1x16A gebruiken, maar met terugleveren ga je op momenten wel over die 3,7Kw heen lijkt me.
nop jij kunt max 1x25A doen, geen probleem op een 3fase aansluiting van 3x25A.
we prefereren alleen een 3fase omvormer als je dat hebt.
(geeft gewoon meer zekerheid en is makkelijker aan te sluiten.
en nog meer kleine voordeeltjes)

1 fase omvormer die op 1 mpp 2x7 configuratie aan kunnen zijn ook niet goedkoop helaas.
(eigenlijk heb je dan voor een 1 fase omvormer erg weinig Vmpp 7x32Vmpp 224Vmpp, en dan wel 2x +/- 8A = 16A.
lastig voor veel omvormers, helaas.)
O085105116N schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:39:
@Migjes, volgens mij is het idd een 1 fase met 3 strings.
ik zag het telaat, maar hij stond tussen de 3fase omvormers, foutje op website. :-(

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 03-11-2016 11:50 ]

• O085105116N
Ja maar dat mag dus niet volgens mij. Er moet een factor 1,6 verschil zitten tussen hoofdaansluiting en de groep. Daar is het mij dus ook om te doen, zeker als dit fout gaat in de meterkast (verzekeringstechnisch).
migjes schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:44:
[...]

nop jij kunt max 1x25A doen, geen probleem op een 3fase aansluiting van 3x25A.
we prefereren alleen een 3fase omvormer als je dat hebt.
(geeft gewoon meer zekerheid en is makkelijker aan te sluiten.
en nog meer kleine voordeeltjes)

1 fase omvormer die op 1 mpp 2x7 configuratie aan kunnen zijn ook niet goedkoop helaas.
(eigenlijk heb je dan voor een 1 fase omvormer erg weinig Vmpp 7x32Vmpp, en dan wel 2x +/- 8A = 16A.
lastig voor veel omvormers, helaas.)

[...]

ik zag het telaat, maar hij stond tussen de 3fase omvormers, foutje op website. :-(

• migjes
O085105116N schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:50:
Ja maar dat mag dus niet volgens mij. Er moet een factor 1,6 verschil zitten tussen hoofdaansluiting en de groep. Daar is het mij dus ook om te doen, zeker als dit fout gaat in de meterkast (verzekeringstechnisch).
nop, dat noem je selectiviteit.
die is er voor als je op 1x25A meer groepen wil aansluiten als opgeteld de 25A.
voorbeeld wat mag:
1x25A - > 4x16A voor gebruikers.

dit mag ook:
1x25A -> 1x25A voor gebruikers of leveren.
(let op het is niet en maar of ! )

maar dit weer niet:
1x25A -> 2x25A.
of
1x25A -> 4x20A

en dit weer wel:
1x25A -> 1x24A alleen voor leveren, mag je niet op gebruiken (dus alles vast schroeven/steken, geen stekkers of zo gebruiken!) ! + 4x16A voor gebruikers.
zolang je maar een goede scheiding maakt in je meterkast met minimaal 6mm2 kabel.

(pasop met een 1x35A is het wel iets anders. ;)
dan heb je nog wat andere problemen die je tegen komt.)

dus mogelijkheden genoeg.
(maar ook ik prefereer een 3 fase omvormer. :Y )

edit:
op deze manier dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld2.jpg
(1 = aarlek 2 = 24A groep, kan ook in 1 apparaat als het moet, een alamat of zo iets.)
kun je dus een omvormer van max 24A op 1 fase van de 3 hangen.
wel alles uitvoeren met minimaal 6mm2 kabel in de meterkast.
(maar een moderne meter kast heeft dat al als het goed is.)
en er voor zorgen dat niemand per ongeluk de stekker van de omvormer er uit kan trekken en de stofzuiger er even in stopt. (gewoon geen stekker gebruiken, maar rechtstreeks aansluiten.) ;)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 03-11-2016 12:30 ]

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 20:05
Ik heb thuis een 3x25A aansluiting en voed in met 6 omvormers van 1000W, 2 omvormers per fase, 2 omvormers op een groep, afgezekerd met een C16 automaat.
Per omvormer 5 x 260Wp panelen = totaal 7800Wp.

Werkt prima.
https://lh3.googleusercon...fFEpXtGAwd=w1441-h1081-no

Het is voor mij een soort schaduwmanagement omdat 2 groepen panelen wat schaduw hebben.
Mocht 1 omvormer of string problemen hebben, dan gaan de overige 5 vrolijk verder.

N.B. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik al een 1000W omvormer had en ik goedkoop aan 5 dezelfde (omnik) omvormers kon komen.

[ Voor 36% gewijzigd door GadgetFrank op 03-11-2016 12:13 . Reden: link plaatje ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:01
GadgetFrank schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:11:
Ik heb thuis een 3x25A aansluiting en voed in met 6 omvormers van 1000W, 2 omvormers per fase, 2 omvormers op een groep, afgezekerd met een C16 automaat.
Per omvormer 5 x 260Wp panelen = totaal 7800Wp.

Werkt prima.
https://lh3.googleusercon...fFEpXtGAwd=w1441-h1081-no

Het is voor mij een soort schaduwmanagement omdat 2 groepen panelen wat schaduw hebben.
Mocht 1 omvormer of string problemen hebben, dan gaan de overige 5 vrolijk verder.

N.B. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik al een 1000W omvormer had en ik goedkoop aan 5 dezelfde (omnik) omvormers kon komen.
Petje af voor je mooie installatie en technische ruimte, zo zie je ze maar weinig, als alle panden er zo uitzien is er voor mij weinig werk als inspecteur NEN3140/NEN1010 _/-\o_

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 20:05
MadDog11 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:24:
[...]

Petje af voor je mooie installatie en technische ruimte, zo zie je ze maar weinig, als alle panden er zo uitzien is er voor mij weinig werk als inspecteur NEN3140/NEN1010 _/-\o_
Thanx d:)b

Druk bezig met dit oude huis uit 1915. Nu al gasloos, vrijwel energie-neutraal. Nu nog wat extra isoleren...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Pagina: 1