Ik heb jullie input nodig voor het volgende:
Momenteel verbouw ik onze woning.
1 van de dingen die we aanpakken is het energiezuiniger maken van onze woning. Zonnepanelen aanleggen is 1 van die stappen.
Situatie schets:
Totaal stroomverbruik per jaar ongeveer 4500kWh
3x25A aansluiting thuis
1 EV die ik straks met met 3x16A ga opladen (is vermoedelijk geen probleem, maar wel een groot verbruiker)
Schuin dak Zuid-Oost (+/-10m2) Zuid-West (+/-22m2) ligging, geen last van schaduw, vrijstaande woning.
Budget ongeveer 4500,- ex installatie
We koken en verwarmen op gas.
Het doel is om ongeveer 4500kWh op te wekken per jaar.
Ik wil een eenvoudige installatie, dus geen optimizers e.d. Dat maakt de installatie vrij prijzig en m.i. zijn de optimizers overbodig, omdat we de problemen die deze optimizers oplossen, zoals schaduw niet hebben.
Ik kan 2 situaties bedenken:
1 x 3 fase omvormer en 2 strings met +/- 20 panelen
2 x 1 fase omvormer beide 1 string met 1x14 en 1x 6 panelen a 260WP
Ik heb 2 offertes gehad op basis van een Solar edge systeem, maar beide bieden verschillende zaken aan.
1x 3 fase omvormer van 5Kw met 20 x260WP panelen. Totaal 8700,-
1x 1 fase omvormer van 4Kw met 20 x260WP panelen. Totaal 7600,-
Ik heb het vermoeden dat ik met 1 fase en 20 panelen van 260WP in de problemen kom met de de zekeringen van 16A, omdat deze enkelfasige omvormers van dit vermogen op 24A zijn gezekerd.
3 fase kan wel, maar deze omvormers zijn erg duur, 1600,- of meer.
Dus dan blijft 2 losse omvormers op 1 fase over denk ik. Logisch? Of is er toch nog een andere optie die ik over het hoofd zie?
Momenteel verbouw ik onze woning.
1 van de dingen die we aanpakken is het energiezuiniger maken van onze woning. Zonnepanelen aanleggen is 1 van die stappen.
Situatie schets:
Totaal stroomverbruik per jaar ongeveer 4500kWh
3x25A aansluiting thuis
1 EV die ik straks met met 3x16A ga opladen (is vermoedelijk geen probleem, maar wel een groot verbruiker)
Schuin dak Zuid-Oost (+/-10m2) Zuid-West (+/-22m2) ligging, geen last van schaduw, vrijstaande woning.
Budget ongeveer 4500,- ex installatie
We koken en verwarmen op gas.
Het doel is om ongeveer 4500kWh op te wekken per jaar.
Ik wil een eenvoudige installatie, dus geen optimizers e.d. Dat maakt de installatie vrij prijzig en m.i. zijn de optimizers overbodig, omdat we de problemen die deze optimizers oplossen, zoals schaduw niet hebben.
Ik kan 2 situaties bedenken:
1 x 3 fase omvormer en 2 strings met +/- 20 panelen
2 x 1 fase omvormer beide 1 string met 1x14 en 1x 6 panelen a 260WP
Ik heb 2 offertes gehad op basis van een Solar edge systeem, maar beide bieden verschillende zaken aan.
1x 3 fase omvormer van 5Kw met 20 x260WP panelen. Totaal 8700,-
1x 1 fase omvormer van 4Kw met 20 x260WP panelen. Totaal 7600,-
Ik heb het vermoeden dat ik met 1 fase en 20 panelen van 260WP in de problemen kom met de de zekeringen van 16A, omdat deze enkelfasige omvormers van dit vermogen op 24A zijn gezekerd.
3 fase kan wel, maar deze omvormers zijn erg duur, 1600,- of meer.
Dus dan blijft 2 losse omvormers op 1 fase over denk ik. Logisch? Of is er toch nog een andere optie die ik over het hoofd zie?