Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV: Invoeden en verbruiken op dezelfde groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Ik ben bezig met offerte traject om PV te gaan leggen, vanwege het aantal Wp zal dit een 3F omvormer moeten worden. Netaansluiting van 3x 25A wordt volgende week gerealiseerd
Totaal zal er iets van 5200Wp komen

Dan komt nu de beroemde/beruchte vraag wat mag ik invoeden en mogelijk verbruiken op eenzelfde groep/fase volgens de bijbel (NEN 1010).
Mijn kennis van deze bijbel stamt van zo'n 36 jaar terug (moest er ook even voor rekenen ;) )

Ik heb al gevonden dat er een recente aanpassing is geweest van deze NEN 1010.
Gasschuif in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Klopt het dat ik dan op de volgende 2 manieren mag invoeden/verbruiken?

Invoeden en verbruiken op 1 enkele groep. Invoeden en verbruiken op klemmen groep in de groepenkast
Moet ik me houden aan maximaal 3680W invoeden/verbruiken?
Dus 3680W max groep - 1680W invoeden = 2000W verbruiker (bijvoorbeeld wasmachine)
3F omvormer met 3 verbruikers

Invoeden en verbruiken op 1 fase.
Mag ik in deze situatie op iedere groep 3680W verbruiken?
3F omvormer met 3 verbruikers invoeden voor aardlek

Of moet het totaal anders.........

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Beste antwoord (via ollie1965 op 19-10-2016 13:56)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik gok dat je uiteindelijk naar deze situatie wil?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld6.jpg
(pfff, heftig, lol)
de rode blokjes zijn dan je 16a groepen. (12X heb je dat echt nodig?)
dan plaats je nog een extra kastje naast je meter kast, met daar in 1. 3fase aardlek en 2 3x een 3fase groep van 8A?
die zijn dan voor je warmtepomp/kookplaat/omvormer.

ik twijfel zwaar of dit eigenlijk wel kan?
je hebt maar 3x25A en dit zijn wel heel veel groepen, lol.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je hier wat aan?
http://www.solarnrg.nl/ve...an-een-zonnestroomsysteem

Heb ik gevonden met google...
Eerste plaatje is niet juist natuurlijk. 2e plaatje komt in de buurt (je mist nog beveiligingen). ;)

En je hebt al een 3-fase groepenkast? Anders zullen ze het niet omzetten vermoed ik.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2016 13:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Je hoeft alleen een 3fase hoofdschakelaar te hebben.

Dat eerste plaatje is volgens mij onmogelijk. De omv. moet op 1 3-fasegroep zitten, niet op 3 losse groepen.

[ Voor 51% gewijzigd door No Hands op 18-10-2016 13:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• migjes
5,2kWp is niet zo heel veel hoor. >:)
ik heb nu 7x190Wp(15graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp op west of 5,66kW
op een 1fase 4kW omvormer op een 16A groep.
(ik weet nog niet zeker of mijn 16A het gaat houden komende lente, maar ik verwacht het wel.
anders vervang ik die wel voor een 20A.)
dit kan dus zelfs met wat trukjes op 1x25A en zonder de selectiviteit te breken. (die nog breekbaar is ook.)

alleen mijn 2,5mm2 kabel is wel doorgebrand, lol.
(dit komt niet doordat het 2,5mm2 was, er zat een licht kabel breukje in wat het veroorzaakte.
normaal moet dit wel gaan.)

ik denk dat ik straks zelfs de 2x7x190Wp ga vervangen voor 245Wp panelen.
de 2x7 bevalt me goed tot nu toe. ;)
(als ik het geld heb) 6,4kWp op een 16A groep >:)

eigenlijk kan een 1fase omvormer van +/-5kW ook gewoon op een 3 fase 25A aansluiting.
geen probleem, maar ook ik snap dat een 3fase soms wel beter is. ;)
word de kabel naar de omvormer wat lang, dan is 3fase kabel snel een stuk beter te doen als een 1 fase kabel, b.v.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:28:
Heb je hier wat aan?
http://www.solarnrg.nl/ve...an-een-zonnestroomsysteem

Heb ik gevonden met google...
Eerste plaatje is niet juist natuurlijk. 2e plaatje komt in de buurt (je mist nog beveiligingen). ;)

En je hebt al een 3-fase groepenkast? Anders zullen ze het niet omzetten vermoed ik.
Nee overzicht geeft niet weer of verbruikers wel/niet gelijk op een groep mogen staan (mijn situatie 1 schets), maar geeft wel weer dat het niet handig is om achter de aardlek te zitten vanwege het versneld "eruit" springen van die aardlekschakelaar bij opstarten. Dacht dat sommige omvormers hiervoor ingesteld konden worden.

Ja, 3F groepen kast was er al (1F ingericht).

Dit , hierom en hierom

• migjes
ollie1965 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Nee overzicht geeft niet weer of verbruikers wel/niet gelijk op een groep mogen staan (mijn situatie 1 schets), maar geeft wel weer dat het niet handig is om achter de aardlek te zitten vanwege het versneld "eruit" springen van die aardlekschakelaar bij opstarten. Dacht dat sommige omvormers hiervoor ingesteld konden worden.

Ja, 3F groepen kast was er al (1F ingericht).
je moet ook echt niet te moeilijk gaan denken.

desnoods pak je een sma5000tl 1fase omvormer die je aan een eigen aardlek hangt + een 24A groep.
(eventueel een alamat, zekering en aardlek in 1x.)
een 3x4mm2 kabel is dan wel aan te raden.
dat hang je gewoon aan je 3fase kast op een willekeurige fase.
en je bent eigenlijk al klaar. ;)

andere opties zijn mooier en beter, maar hoeven niet perse. ;)
(ik zie wel liever dat je 3fase doet, maar echt nodig is het niet.
heeft meer met de kabel en afstand te maken en wat mogelijk is in huis eigenlijk.
pas bij +/- 5,4kW omvormer vermogen(niet kWp) word 1 fase erg lastig en erg af te raden nog te doen.
daar onder is het een keuze ;) )

edit:
het is eigenlijk heel simpel.
1x 22A sma5000 1 fase omvormer, is wat lastiger naar de meter kast te krijgen als.
3x7,3A sma5000 3fase omvormer.

3x7,3A kun je erg licht af zekeren en misschien zelfs met 5x1,5mm2 naar de omvormer toe gaan.
1x 22A is erg veel voor een 3x2,5mm2 kabel dus een 3x4mm2 is wel verstandig.
(niet precies berekend, is een ongeveer.)
dan is het de vraag hoe ver komt de omvormer van de meterkast af te zitten en wat voor kabel kun je het makkelijkst leggen.

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 18-10-2016 14:39 ]

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:15:
[...]

je moet ook echt niet te moeilijk gaan denken.

........................................
Het gaat niet om moeilijk denken, het gaat om veilig werken en dat het klopt volgens de NEN 1010.
Wil nooit meer met een verzekeraar lopen te steggelen omdat het niet volgens de regels is gedaan.

Tevens wil ik mooi balanceren over de groepen heen voor toekomstige 3F verbruikers.

Ollie heeft wel eens héél véél euro's misgelopen omdat het niet volgens de regels bewezen kon worden

Dit , hierom en hierom

• migjes
ollie1965 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

Het gaat niet om moeilijk denken, het gaat om veilig werken en dat het klopt volgens de NEN 1010.
Wil nooit meer met een verzekeraar lopen te steggelen omdat het niet volgens de regels is gedaan.

Tevens wil ik mooi balanceren over de groepen heen voor toekomstige 3F verbruikers.

Ollie heeft wel eens héél véél euro's misgelopen omdat het niet volgens de regels bewezen kon worden
tof dat je wil balanceren (zie ik ook het liefste, cool)
maar ook als je dat niet doet zit je NEN 1010 goed, maar je moet dan wel een dikkere kabel gebruiken. ;) .
(die dikkere kabel mag dan weer niet door een standaard buis lopen die moet dan ook dikker zijn.
en daar zit meestal het probleempje)

en voor de veiligheid is het dan alleen nog de kabel, een 22A is gewoon een stuk lastiger als 3x7,3A.
of te wel de rest die je uit mijn verhaal knipt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-10-2016 14:58 ]

• migjes
ik zal het met een plaatje doen, misschien valt het kwartje dan.

alle kabels in de meter kast wel graag 6mm2. ;)
dus tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars/groepen.
(dit is eigenlijk standaard al zo in 90% van de meterkasten.)

3 fase voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld.jpg
1 is dan een 3 fase aardlek en 2 is een 3x8A groep (lastig te krijgen maar vaak zie je hier een 3x16A groep, kabel dan wel minimaal 5x 2,5mm2 gebruiken.)
kabel kan nu vrij dun omdat de max 8A is per ader(misschien mogelijk met 5x1,5mm2 :? ).
(oven wasmaschien grootverbruik doen allemaal niet mee in het verhaaltje.
die zijn apart af gezekerd, dus geen problemen.)

1 fase voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld3.jpg
1 is dan een aardlek en 2 is een 24A groep.
maar je moet wel een vrij dikke kabel gebruiken door een dikkere buis, en dat kan niet altijd.
die zijn apart afgezekerd, dus geen problemen.
omdat je 3x25A hebt is dit geen probleem, met 1x35A komen er wel extra zaken bij kijken, maar dat is een ander verhaal. ;) )

in dit verhaal doe ik een aparte aardlek zodat als de aardlek er uit springt niet je hele huis zonder stroom zit.
in principe is die zelfs niet nodig.
die heeft wel een prijs, maar veiligheid heeft geen prijs, dus liever wel. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 18-10-2016 16:23 ]

• migjes
hoe ik het thuis nu heb zitten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld4.jpg
ik heb 1x35A met een 3fase hoofdschakelaar, en voeg dus gewoon in op de aardlek van een paar huis groepen.
de aardlek is er nog nooit uitgeschoten dus heb ik niet meer veranderd.
maar dit moet je dus niet doen met jouw planning. ;)
(je komt dan in de problemen met die aardlek. de kans word in ieder geval groter.)

ik wil zelf de pv nog eens een keer aan de 3fase schakelaar gaan hangen, zo dus.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld5.jpg
dit is niet nodig volgens de nen1010.
het voordeel van het zo doen voor mij is eigenlijk simpel.
zodra ik dan de hoofdschakelaar op uit zet, doe ik niet alleen mijn huis zonder stroom zetten.
maar ik koppel met 1 knop ook meteen mijn PV los van het huis.
ook kan ik dan mijn huis apart af zekeren met een 32A en de PV apart af zekeren met 32A(2x16A).
dat zou mij roomser maken als nen1010. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-10-2016 16:29 ]

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:20:
ik zal het met een plaatje doen, misschien valt het kwartje dan.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
alle kabels in de meter kast wel graag 6mm2. ;)
dus tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars/groepen.
(dit is eigenlijk standaard al zo in 90% van de meterkasten.)

3 fase voorbeeld:
[afbeelding]
1 is dan een 3 fase aardlek en 2 is een 3x8A groep (lastig te krijgen maar vaak zie je hier een 3x16A groep, kabel dan wel minimaal 5x 2,5mm2 gebruiken.)
kabel kan nu vrij dun omdat de max 8A is per ader(misschien mogelijk met 5x1,5mm2 :? ).
die zijn apart af gezekerd, dus geen problemen.)

1 fase voorbeeld:
[afbeelding]
1 is dan een aardlek en 2 is een 24A groep.
maar je moet wel een vrij dikke kabel gebruiken door een dikkere buis, en dat kan niet altijd.
die zijn apart afgezekerd, dus geen problemen.
omdat je 3x25A hebt is dit geen probleem, met 1x35A komen er wel extra zaken bij kijken, maar dat is een ander verhaal. ;) )

in dit verhaal doe ik een aparte aardlek zodat als de aardlek er uit springt niet je hele huis zonder stroom zit.
in principe is die zelfs niet nodig.
die heeft wel een prijs, maar veiligheid heeft geen prijs, dus liever wel. ;)
En deze optie 2 is volgens NEN1010 goedgekeurd?
Dus 24A groep op 25A hoofdzekering, waar blijft de selectiviteit dan, de 1,6 faktor? (er is nog wel wat blijven hangen in die 30+ jaren ;) )

Maar is de eerste geschetse optie mogelijk, dus invoeden en verbruikers op een zelfde groep?
Dan hoef ik de groepenkast niet (direct) uit te breiden. En aangezien de ruimte beperkt is en verschuiven en uitbreiden meerwerk is (voor mij).

Dit , hierom en hierom

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Denk er eens even over na, als je invoed op dezelfde groep als een verbruiker. (en dus op 1 dezelfde zekering)

Je wasmachine heeft een probleem en trekt ipv 2000 watt, 4000 watt. (bij 3680 watt / 16 Amp springt de zekering normaliter)
Je omvormer staat lekker 2000 watt te produceren op dezelfde groep.
Gaat de zekering dan nog uit?
Ik verwacht het niet, maar je bedrading is aan het smelten...

Maw.
3-fase omvormer dus gewoon op een aparte 3-fase zekering (4 polig) en max 16Amp (ivm selectiviteit) is in mijn opinie de enige juiste op een 3-fase hoofdzekering van 3x 25A.
Nooit verbruikers en opwekkers aan elkaar knopen zonder een aparte veiligheid inbouwen.
Dat gaat niet goed. (vind je bedrading niet fijn)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2016 23:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ollie1965 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:30:
[...]

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

[...]

Dus 24A groep op 25A hoofdzekering, waar blijft de selectiviteit dan, de 1,6 faktor? (er is nog wel wat blijven hangen in die 30+ jaren ;) )
Dit is niet selectief, dus NEN1010 zal het niet aanraden. Onveilig is het niet (er is geen stuk kabel aan te wijzen dat overbelast kan worden).
Maar is de eerste geschetse optie mogelijk, dus invoeden en verbruikers op een zelfde groep?
Dit is mogelijk onder specifieke omstandigheden, die in jouw geval niet relevant zijn.
Dan hoef ik de groepenkast niet (direct) uit te breiden. En aangezien de ruimte beperkt is en verschuiven en uitbreiden meerwerk is (voor mij).
Misschien een mogelijkheid: na de hoofdschakelaar direct met 5x4mm² naar een onderverdeler naast de groepenkast die een driefase 10 of 16A aardlekautomaat heeft. Vanaf daar met 5x2.5 naar de omvormer.

Alternatief: een bestaande groep bij de eerste lasdoos splitsen met 2x16A automaten en de 5.2 kWp op een 3.6 kW omvormer, of dit geintje op elke fase herhalen (en dan dus met drie omvormers werken).

De andere opties worden al snel onoverzichtelijk, en ook als dat volgens de letter van de regels mag is het nog niet altijd een goed idee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
ollie1965 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:30:
dit kan volgens nen1010, maar het staat niet in de NPR 5310. ;)
nen1010 is zware droge theoretische kost, en dat snappen de meeste elektro monteurs niet.
vandaar dat er de NPR 5310 is, die is zwaar versimpeld aan de hand van veel voorkomende praktijk voorbeelden.
daar staat het verhaal van een 24A groep op een 25A hoofdgroep nog niet in, maar die van de wasmachine groep splitsen al wel en daar is dus ook geen selectiviteit nodig. ;)
en dat is eigenlijk het zelfde truckje. (verhaaltje is eigenlijk nog veel langer, maar zoveel zin in typen heb ik nu ook weer niet)

bij jouw is het eigenlijk nog simpel. je wil 3x25A en dan op 1x25A invoeren.
de meterkast moet dan 50A kunnen verwerken, en dat kunnen de meeste kasten wel.
het word wel snel lastiger als je 1x35A hebt en 35A wil invoeren daar op.
je meterkast moet dan 70A kunnen verwerken, en dan kom je erg in de gevaren zone met veel meter kasten.

ik zeg het iets anders als Proton_ maar ook hij heeft gelijk. ;)

(maar begrijp goed, dat ik ook voorstander ben van een 3fase omvormer zodra je dat kunt en boven de +/- 4kW omvormer gaat zitten, maar dat is om andere redenen.)
als je goed kijkt naar die optie word er dus niet ingevoerd en gebruikt op de zelfde groep?
het is totaal gescheiden van elkaar, voor de 1fase systeem en de 3fase systeem?
ik snap hier dus niet wat je zegt eigenlijk?

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/3fase%20voorbeeld6.jpg
(pfff, heftig, lol)
dan plaats je nog een extra kastje naast je meter kast, met daar in 1. 3fase aardlek en 2 3x een 3fase groep van 8A?

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:13:
[afbeelding]
(pfff, heftig, lol)

Ja, dat wordt hem dan.
3x25A en het aantal groepen > ik dacht dat er niet meer gekeken werd naar de maximale last t.o.v. van de aansluiting

En heb ik zoveel groepen nodig?
3F Omvormer (komende weken hopelijk rond)
3F Warmtepomp (nabije toekomst)
3F Inductie kookplaat (nabije toekomst)
EDIT-----
3F Doorstroomverwarmer (als het gas de deur uit gaat)
------------
Verwarmingselement in een zonneboiler (nabije toekomst/dit jaar?)
Elektrische oven
Wasmachine/droger (die sinds 2008 niet meer aan geweest is)

En vervolgens het huis/garage/schuur/buiten netjes verdeeld met vele kruisverbanden,
Bijvoorbeeld, WCD in kamer komende vanuit een andere kamer welke op een andere groep zit. Ik weet het overkill maar dat komt door de tik (dat is mijn tik ja), alles moet (zeer) goed zijn en anders niet.

Dit , hierom en hierom

• migjes
ollie1965 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:56:
[...]

Ja, dat wordt hem dan.
3x25A en het aantal groepen > ik dacht dat er niet meer gekeken werd naar de maximale last t.o.v. van de aansluiting

En heb ik zoveel groepen nodig?
3F Omvormer (komende weken hopelijk rond)
3F Warmtepomp (nabije toekomst)
3F Inductie kookplaat (nabije toekomst)
EDIT-----
3F Doorstroomverwarmer (als het gas de deur uit gaat)
------------
Verwarmingselement in een zonneboiler (nabije toekomst/dit jaar?)
Elektrische oven
Wasmachine/droger (die sinds 2008 niet meer aan geweest is)

En vervolgens het huis/garage/schuur/buiten netjes verdeeld met vele kruisverbanden,
Bijvoorbeeld, WCD in kamer komende vanuit een andere kamer welke op een andere groep zit. Ik weet het overkill maar dat komt door de tik (dat is mijn tik ja), alles moet (zeer) goed zijn en anders niet.
sorry, ik vind hem zelf nog niet het beste antwoord.
of anders gezegd nog niet af. ;)
maar dat is lastig uitleggen, ik doe een poging.
(en sorrie maar meer groepen is niet per definitie veiliger, ik tel dat je er geen 12x16A nodig hebt, een stuk of 8 lijkt mij eigenlijk genoeg.)

stel je hebt een rolade in de oven zitten (16A op 1 fase.).
en je maakt aardappels + groente op je kookplaat en je trekt daar 3x8A (de fase waar de oven heeft dan al 24A.)
en omdat het winter is reageert je warmte pomp, omdat hij b.v. een defrost wil doen.
dan ga je op 1 fase van de 3 wel over de 25A, dus die kan er uit klappen.

nu moet je ook weer niet over reageren op dit verhaal, vanwege:
1. een 25A hoofdgroep gaat echt niet uit als je 25,001A er door heen laat gaan.
zelfs een +/-30A voor een 15minuten is vaak geen probleem, begrijp alleen dat er een grens is. ;)
2. een oven die 16A gebruikt bestaat volgens mij helemaal niet, de meeste consumenten modellen doen maar een +/-14A. (ik heb "toevallig" een oven die wel 15,5A doet >:) )
3. meeste kookplaten hebben vaak wel een 10kW aan verwarmings-elementen, maar ook hier zie je vaak dat als alle elementen aan staan de booster word uitgezet en dan komt hij elektrisch niet boven een bepaalt getal(je ziet dan vaak een +/-7kW).

met de juiste keuzes in apparatuur kun je dus een heel eind komen, welke keuzes, sorrie word ook voor mij wel iets te lastig omdat voor jouw te bepalen, dat moet je zelf even in de gaten houden.
maar weet dat 3x25A veel lijkt maar ook zeker een grens heeft. ;)

ik kan je nog wel vertellen hoe ik het nu bijna doe.(oke de warmtepomp moet nog, ben aan het sparen.)
ik heb 1x35A of 8kW en dat is het.
erger nog ik heb best wel een slechte aansluiting en eigenlijk is het niet de bedoeling dat ik niet meer als 5,4kW tegelijk uit het net trek. (ook de netbeheerder pas een selectiviteit toe in mijn wijk, hier hoef ik mij niet aan te houden maar verstandig is het wel. ;) )

in de keuken heb ik een kleine hotfill boiler(1,5kW), die gevoed gaat worden van uit de warmtepomp(50 graden).
zodra de oven aangaat, dan gaat de hotfill boiler uit, geen probleem want er zit dan nog wel genoeg warm water in de boiler.
op zolder heb ik een gewone boiler(2kW) die gehotfilt word straks door de warmtepomp.
zodra de wasmaschien(die staat er naast) aan gaat dan gaat de boiler uit.
dit doe ik met dit soort dingen:
https://www.elektroshop.n...e-droger-regelaar-nl.html
op die manier hou ik bijna in alle gevallen mijn max gebruik wel onder de 5,4kW.
zonder dat ik de vrouw moet uitleggen dat ze niet te veel tegelijk kan doen. >:)

koken op elektra heb ik eigenlijk opgegeven om dat te gaan doen met dit huis.
misschien in de toekomst dat ik er nog naar ga kijken, maar ik vind gas nog steeds het prettigst, jammer maar het zij zo maar.
(het gas laten afsluiten levert toch geen geld op, en dat beetje gas wat je daar voor nodig hebt,het zij zo dan maar.)

aan mijn verhaal heb je niet veel, omdat je met 3fase wil gaan werken, maar misschien heb je wel wat aan de voorbeelden.
(het is vaak niet voor niets dat de grotere warmte pomp de elektrische bij verwarming apart aansluiten.
die zou je dan met een voorwaarde schakelaar kunnen doen, wel een andere als ik hier boven gebruik. ;) )

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Die voorwaarde schakelaar, eigenlijk een meting op 3 fasen, zit er allang in, in gedachten natuurlijk. ;)
Als we daar aan te toe zijn met teveel gemeenschappelijke verbruikers.
Verschillende 3F Warmtepompen kunnen dit ook aan. Ik heb geen zin in +600,-- aan vastrecht

Dit , hierom en hierom

• migjes
ollie1965 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:19:
Die voorwaarde schakelaar, eigenlijk een meting op 3 fasen, zit er allang in, in gedachten natuurlijk. ;)
Als we daar aan te toe zijn met teveel gemeenschappelijke verbruikers.
Verschillende 3F Warmtepompen kunnen dit ook aan. Ik heb geen zin in +600,-- aan vastrecht
geen idee hoe je een goede voorwaarde schakelaar (en niet te duur) kunt doen met een 3fase aansluiting?
ben ik nog nooit tegen gekomen. :?
(maar waar een wil is is een weg, of ik ben weg, lol.)

ik heb zelf eigenlijk nog niet zo een zin in een 3fase aansluiting, dan verlies ik ook mijn feraris meter. :-(
misschien als ik ooit gedwongen word het te vervangen dat ik dan als compensatie een 3fase meter wil.
(dan mogen hun de straat gaan open graven, ben bang dat ze wel 30 meter moeten graven. >:) )
maar goed ik red het wel met een 1fase aansluiting, alleen koken, die zie ik nog even niet zomaar lukken.

Pagina: 1