ollie1965 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:56:
[...]
Ja, dat wordt hem dan.
3x25A en het aantal groepen > ik dacht dat er niet meer gekeken werd naar de maximale last t.o.v. van de aansluiting
En heb ik zoveel groepen nodig?
3F Omvormer (komende weken hopelijk rond)
3F Warmtepomp (nabije toekomst)
3F Inductie kookplaat (nabije toekomst)
EDIT-----
3F Doorstroomverwarmer (als het gas de deur uit gaat)
------------
Verwarmingselement in een zonneboiler (nabije toekomst/dit jaar?)
Elektrische oven
Wasmachine/droger (die sinds 2008 niet meer aan geweest is)
En vervolgens het huis/garage/schuur/buiten netjes verdeeld met vele kruisverbanden,
Bijvoorbeeld, WCD in kamer komende vanuit een andere kamer welke op een andere groep zit. Ik weet het overkill maar dat komt door de tik (dat is mijn tik ja), alles moet (zeer) goed zijn en anders niet.
sorry, ik vind hem zelf nog niet het beste antwoord.
of anders gezegd nog niet af.
maar dat is lastig uitleggen, ik doe een poging.
(en sorrie maar meer groepen is niet per definitie veiliger, ik tel dat je er geen 12x16A nodig hebt, een stuk of 8 lijkt mij eigenlijk genoeg.)
stel je hebt een rolade in de oven zitten (16A op 1 fase.).
en je maakt aardappels + groente op je kookplaat en je trekt daar 3x8A (de fase waar de oven heeft dan al 24A.)
en omdat het winter is reageert je warmte pomp, omdat hij b.v. een defrost wil doen.
dan ga je op 1 fase van de 3 wel over de 25A, dus die kan er uit klappen.
nu moet je ook weer niet over reageren op dit verhaal, vanwege:
1. een 25A hoofdgroep gaat echt niet uit als je 25,001A er door heen laat gaan.
zelfs een +/-30A voor een 15minuten is vaak geen probleem, begrijp alleen dat er een grens is.
2. een oven die 16A gebruikt bestaat volgens mij helemaal niet, de meeste consumenten modellen doen maar een +/-14A. (ik heb "toevallig" een oven die wel 15,5A doet

)
3. meeste kookplaten hebben vaak wel een 10kW aan verwarmings-elementen, maar ook hier zie je vaak dat als alle elementen aan staan de booster word uitgezet en dan komt hij elektrisch niet boven een bepaalt getal(je ziet dan vaak een +/-7kW).
met de juiste keuzes in apparatuur kun je dus een heel eind komen, welke keuzes, sorrie word ook voor mij wel iets te lastig omdat voor jouw te bepalen, dat moet je zelf even in de gaten houden.
maar weet dat 3x25A veel lijkt maar ook zeker een grens heeft.
ik kan je nog wel vertellen hoe ik het nu bijna doe.(oke de warmtepomp moet nog, ben aan het sparen.)
ik heb 1x35A of 8kW en dat is het.
erger nog ik heb best wel een slechte aansluiting en eigenlijk is het niet de bedoeling dat ik niet meer als 5,4kW tegelijk uit het net trek. (ook de netbeheerder pas een selectiviteit toe in mijn wijk, hier hoef ik mij niet aan te houden maar verstandig is het wel.

)
in de keuken heb ik een kleine hotfill boiler(1,5kW), die gevoed gaat worden van uit de warmtepomp(50 graden).
zodra de oven aangaat, dan gaat de hotfill boiler uit, geen probleem want er zit dan nog wel genoeg warm water in de boiler.
op zolder heb ik een gewone boiler(2kW) die gehotfilt word straks door de warmtepomp.
zodra de wasmaschien(die staat er naast) aan gaat dan gaat de boiler uit.
dit doe ik met dit soort dingen:
https://www.elektroshop.n...e-droger-regelaar-nl.html
op die manier hou ik bijna in alle gevallen mijn max gebruik wel onder de 5,4kW.
zonder dat ik de vrouw moet uitleggen dat ze niet te veel tegelijk kan doen.
koken op elektra heb ik eigenlijk opgegeven om dat te gaan doen met dit huis.
misschien in de toekomst dat ik er nog naar ga kijken, maar ik vind gas nog steeds het prettigst, jammer maar het zij zo maar.
(het gas laten afsluiten levert toch geen geld op, en dat beetje gas wat je daar voor nodig hebt,het zij zo dan maar.)
aan mijn verhaal heb je niet veel, omdat je met 3fase wil gaan werken, maar misschien heb je wel wat aan de voorbeelden.
(het is vaak niet voor niets dat de grotere warmte pomp de elektrische bij verwarming apart aansluiten.
die zou je dan met een voorwaarde schakelaar kunnen doen, wel een andere als ik hier boven gebruik.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)