Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 15:07
Betreft zelfbouw, vrijstaande woning, 3 lagen, 755m3. 2 badkamers, regendouches, 1 groot bad (180x80).

Een belangrijke eis is dat er voldoende (warm)water beschikbaar is, bij vooral tegelijkertijd douchen in de 2 badkamers. Vanuit de aannemer zelf is in de staat van wijzigingen dus een CW6 ketel geadviseerd, een warmtepomp zit standaard in het "pakket".

Vorige week dus met de CV installateur gaan praten en die zei eerlijk dat hij niet zo gecharmeerd is van zo'n CW6 ketel o.a. omdat die wat storingsgevoeliger zou zijn (vanwege meer mechanische onderdelen of iets?) en dat het de cw waarde omlaag zou halen (maar dit zou dan weer rechtgetrokken kunnen worden met zonnepanelen installatie wat ik sowieso van plan ben aan te leggen).
Een voorstel wat ie had was om met 2 CW5 ketels te werken, qua prijs scheelt het niet veel en het zou 'flexibeler' zijn:
- 1 ketel voor het laag stoken van vloerverwarming op BG en voor keuken en badkamer eerste verdieping
- 1 ketel voor de radiatoren op de 1e verdieping, op zolder (2 slaapkamers) en op de zolder badkamer (warmwater en radiator) op een aparte thermostaat die ik dan bijv op de overloop zou kunnen zetten.

Ook gaf hij aan dat ik de warmtepomp evt zou kunnen weglaten (ik schrok van de grootte!), maar gaf wel eerlijk toe dat die warmtepomp icm zonnepanelen een ideale combi zou zijn ("gratis" stroom om te verwarmen).

Ik heb er echt geen verstand van, heb heel wat topics hier gelezen, met name om te begrijpen welke verschillende warmtepompen er zijn of de overweging tussen een warmtepomp vs zonneboiler, grotere leiding gebruiken voor water aanvoer etc, maar het gaat met name nu om de juiste keuzes te maken. Dus:
- Voldoende warmwater tegelijkertijd
- Goeie balans tussen zuinig, duurzaam etc
- Met het oog op domotica, hoe handig is het hebben van 2 thermostaten?

Het betreft trouwens een Intergas Xtreme (CW5) en Intergas Prestige (CW6) ketel.

Wie heeft wat goeie tips?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoveel warm water is het makkelijkst te regelen met een boiler. Die kan je het goedkoopst warmhouden met een lucht/water warmtepomp, eventueel met hulp van een pelletketel. Maar dan zit je waarschijnlijk buiten de comfort zone van je aannemer/loodgieter :)

Twee CW4 ketels zouden het ook wel trekken, als je ook een DWTW hebt.

Waarom heb je voor radiatoren op de eerste verdieping gekozen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RUFFNECK
Een boiler, als in een zonneboiler? En dan in combinatie met 1 ketel EN of OF warmtepomp...of? Een pelletketel zie ik zelf niet zitten, ik snap de argumenten wel, maar wat je zegt over de comfortzone van de installateur klopt natuurlijk, ik ben ook redelijk gebonden aan deze partij...

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

prein2

Monument verduurzamen is leuk

als je al voor twee ketels kiest dan zou ik 1 ketel puur voor warm water voor 1 badkamer gebruiken en 1 ketel voor warmwater voor de rest van het huis en de CV. Bij een modern huis is de warmtebehoefte niet zo hoog, een CV ketel geeft in CV-bedrijf snel teveel warmte. Dit wordt alleen maar erger als je met twee CV ketels je huis verwarmt.

dat gezegd hebbende: de keuze om voor een badkamer een aparte CV/geiser/boiler aan te schaffen kan natuurlijk. wellicht is een boilervat dan handiger, dan heb je het meeste warmwater van alle opties tot je beschikking (tot het vat leeg is:)) en dat vat kun je dan weer verwarmen met CV/warmtepomp/zonneboiler etc.

een CW6 ketel levert niet zo heel veel meer warmwater als een CW5 ketel, zeker als de ingebouwde boiler in een CW6 ketel leeg is. daar komen veel nadelen bij kijken in termen van efficiency. Als je echt bang bent dat 1 CW5 ketel niet voldoende is voor je warmwatervraag dan zou ik een groot boilervat nemen. hieraan kun je rekenen hoe groot ie moet zijn zodat ie bij jou gebruik niet te snel leeg is.

let wel: tegelijk douchen betekent ook dat je genoeg water tot je beschikking moet hebben. daar moet je dus ook bij het aanleggen van je huisleidingen rekening mee houden. (bv 22mm buis gebruiken voor aanvoer naar CV etc.). koudwater voor douche direct van een 22mm aftakken etc.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
RUFFNECK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:53:
Een boiler, als in een zonneboiler? En dan in combinatie met 1 ketel EN of OF warmtepomp...of? Een pelletketel zie ik zelf niet zitten, ik snap de argumenten wel, maar wat je zegt over de comfortzone van de installateur klopt natuurlijk, ik ben ook redelijk gebonden aan deze partij...
1 gewone boiler. (maar voor een +/-100€ extra heb je een extra spiraal en kun je hem ook als zonneboiler gebruiken. 3 spiralen zijn mogelijk in 1 boiler, dus keuze mogelijkheden genoeg(gas/zon/elektra/warmtepomp).)

ik zelf gebruik een bad mengkraan voor mijn douche.
voordeel is dat je dan 3x een douche kunt aansluiten.
hier op zitten 2 muur douches van 2x4,5l/m (apart aan te sturen.)
de andere schakelaar is niet een "en" maar een "of".
hier op zit een regen douche 12-17l/m.
en een gewone douche 7l/m.
op een CW4 ketel. (en nu met een helaas een kapotte zonneboiler :-( en geen douche WTW. :-( )

de CW waardes:
https://abelenco.nl/kennisbank/cw-klasse-cv-ketel/

voor jouw word het dan zoiets:
neem 2x een douche WTW en gebruik een CW4 ketel (13l/m).
gebruik in beide douches mijn bad mengkraan.

heeft maar 1 nadeel, als je alle bij tegelijk onder de douche staat, dan moet je de gewone douche gebruiken.
(mijn vrouw prefereert de gewone douche, ik ben meer van de regen douche.
straal is harder van de gewone douche.)
dan heb je 2x7l/m nodig , wat cw4 net niet trekt, maar de douche WTW help ruim voldoende, dus dat lukt wel.
als je alleen staat lukt het wel om de regen douche te gebruiken en door de douche WTW red je ook wel een muur douche er bij te doen.

(maar pas op, het grootste probleem is het afvoer putje.
ik heb een putje die 27l/m kan doen, maar dat is maar net genoeg voor +/- 17l/m. :?
dat komt door dat ze vrij snel verstoppen met wat haar en zo.
dus die grens kom je eerder tegen als de kracht van de cw klasse, en dat zeker met een douche WTW er bij.
ik heb hier last van als de zonneboiler warm is, dan heb ik dus te veel warm water voor mijn afvoer. lol)

losse tip:
"normaal" heb je een zonneboiler/warmtepompboiler voor de CV gasketel zitten.
de cv ketel verwarmt dan na, maar beperkt ook het aantal l/m. :-(
die beperking kun je er ook uit halen en voor de zonneboiler/warmtepompboiler plaatsen.
na de zonneboiler/warmtepompboiler zet je een mengkraan en meng je het water terug naar een temperatuur van +/-30 graden, wat de cw4 ketel weer naar de 60 graden kan verwarmen.
je tap dan water afhankelijk van de temperatuur in de boiler van ongeveer 17l/m met een cw4 ketel.
doe daar nog een douche WTW bij en je gaat wel naar +21l/m.
(succes met het vinden van een afvoer putje die het aan kan. >:) )

edit:
persoonlijk, probeer een zonneboiler (met wamtepomp als het kan. is wel duur te noemen in aanschaf, maar goedkoop in gebruik. ;) ).
geeft erg veel luxe als je dat wil zonder echte kosten.
zo kun je in de zomer als de boiler warm is net zo goed een ring leiding warm maken voor het tap water.
dus in de zomer als je dan de douche aan zet heb je instant warm water.
(helaas niet in de winter, maar op deze manier kost het je ook niks aan stook kosten extra.)

gas is eindig, ik zou eigenlijk geen gas ketel meer willen als ik een nieuw huis zou bouwen.
kan met gemak zonder gas, en is een stuk toekomst bestendiger. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 02-11-2016 12:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

water recycling (niet alleen wtw) ---> http://www.upfallshower.com/
Is dat niet wat ???

Mijn persoonlijke insteek
Kan een cw5 met LTV radiatoren niet de 750m3 een hoop opvangen? als in verwarmen..

Hoe vaak komt het voor dat je 1x bad + 2 douched ? ..
Er zijn toch losse elektrische boilers/verwarming voor keuken/badkamer ? die in geval van gebruik de extra warmwater behoefte kunnen ondersteunen ??

Ik denk dat je beter af zoals hier gemeld word met slim(mere) koppelingen enzo dan low tech 2x cv.

TS het zou misschien beter zijn je toekomst beeld in kaart te brengen, daarmee bedoel ik ga eens na hoe groot welke kans is .. dat je 1 of meerdere dingen tegelijk gebruikt, natuurlijk is het lekker dat je oneindig warm water kan tappen, en met HRe ketels is dat zeker mogelijk maar wil je ook die kosten (maandelijk) hebben of is iets ongemak bijvoorbeeld niet tegelijkertijd ook overleefbaar.

Tja vanalles

• migjes
als je perse gas wil, kijk dan eens naar een atag cv ketel, met ingebouwde zonneboiler.
http://www.atagverwarming...lercombi/q-solar-q25sc380
(dan kun je zelfs je huis verwarmen met de zonneboiler, en geeft erg veel warm water.
veel dingen zijn mogelijk met dat ding. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RUFFNECK
Dank voor de antwoorden tot nog toe.

Het is natuurlijk een overweging hoe vaak je dingen tegelijk gebruikt. Af en toe hebben we loge's, maar ook met de 2 kinderen nu, die tzt ook tegelijk misschien willen douchen of wat dan ook. Ik zeg bewust 'tzt' omdat ze nu nog jong zijn en het nu nog niet speelt en ik dus idd ook heb nagedacht over eventueel LATER dan een extra iets toevoegen aan de installatie om DAN wel aan de behoefte te kunnen voldoen. Dit is zeker een optie, maar is wel een optie om nu over te beslissen, zodat de cv installateur daar ook rekening mee kan houden mbt aansluitingen (zoals ik het begrepen heb). Dus het kan allemaal.

Ik ga zo de voorgestelde optie even goed doornemen en kijken of ik een "set up" kan bedenken. In eerste instantie kijk ik nog niet naar aanschafkosten, ik heb geen oneindig budget, maar als investeringen voor mij het op elke termijn (kort of lang) waard zijn, dan sta ik daar altijd voor open.

• migjes
RUFFNECK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:42:
Dank voor de antwoorden tot nog toe.

Het is natuurlijk een overweging hoe vaak je dingen tegelijk gebruikt. Af en toe hebben we loge's, maar ook met de 2 kinderen nu, die tzt ook tegelijk misschien willen douchen of wat dan ook. Ik zeg bewust 'tzt' omdat ze nu nog jong zijn en het nu nog niet speelt en ik dus idd ook heb nagedacht over eventueel LATER dan een extra iets toevoegen aan de installatie om DAN wel aan de behoefte te kunnen voldoen. Dit is zeker een optie, maar is wel een optie om nu over te beslissen, zodat de cv installateur daar ook rekening mee kan houden mbt aansluitingen (zoals ik het begrepen heb). Dus het kan allemaal.

Ik ga zo de voorgestelde optie even goed doornemen en kijken of ik een "set up" kan bedenken. In eerste instantie kijk ik nog niet naar aanschafkosten, ik heb geen oneindig budget, maar als investeringen voor mij het op elke termijn (kort of lang) waard zijn, dan sta ik daar altijd voor open.
een paar kleine dingen om vast naar te kijken.

kosten zijn verdeeld over 2 posten.
aanschaf en gebruik.
warmtepomp is duur in aanschaf, maar goedkoop in gebruik.
gasketel is goedkoop in aanschaf maar duur in gebuikt.

(warmtepomp met een leuke pv set op het dak is dure aanschaf, maar daarna 0€ per maand. >:)
lage maandlasten zijn een zege. ;) )

beste is het in eens zo goed mogelijk te doen, en dat is gewoon een boiler gebruiken.
vrijwel ongelimiteerde tap water hoeveelheid in liter/minuut, alleen de grote in hoeveelheid water zijn beperkt, maar een 1000l boiler zijn te krijgen zonder problemen. ;)
hoe je die boiler verwarmt is dan een ander verhaal, dat kan met zon/gas/pellet/elektra/warmtepomp etc...
(dit geeft ook de minste problemen met je afvoerputje, ieder tap punt kun je een beetje knijpen tot de max van het putje.)

een douche WTW is een nobrainer, je bent een rund als je dat niet doet. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 02-11-2016 13:10 ]

• RUFFNECK
Vergeten te melden, douche wtw zit er sowieso in (moest nog plaatsing van de koof ofzo bepalen paar weken geleden). Is dat voor beide douches? Hoe moet ik dat zien?

• migjes
RUFFNECK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:12:
Vergeten te melden, douche wtw zit er sowieso in (moest nog plaatsing van de koof ofzo bepalen paar weken geleden). Is dat voor beide douches? Hoe moet ik dat zien?
geen idee, ik weet je plannen niet, dus lastig iets van te zeggen.
ook zijn er verschillende soorten WTW's. (in de vloer of in de koof)

ook hoe je hem aansluit maakt uit (en wat mogelijk is.)
doe je het voorverwarmde water via de koud water aansluiting van de mengkraan of wil je het terug de boiler in laten lopen?
(beide methodes zijn effectief, maar maakt wel uit wat de afstanden zijn tussen de WTW's en de mengkraan/boiler)

• RUFFNECK
Ok, qua douche wtw aansluiting heb ik al helemaal geen idee. Ik ging er vanuit dat dat gewoon een recht toe recht aan ding was.

O ja, op de vraag waarom radiatoren op de 1e verdieping...waarom niet eigenlijk, ik dacht eigenlijk meer "omdat dat toch moet/hoort?", but correct me if I'm wrong. Ik ken de argumenten over de goede isolatie tegenwoordig bij vooral nieuwe woningen. Vloerverwarming op de verdiepingen (behalve badkamer) vond ik beetje overkill... (kosten en altijd aan, ook al is het LTV)?

Ik heb nu, op basis van input hier in dit topic (EN beetje van het forum) en op basis van input van mijn installateur dan het volgende in gedachten qua set up:
- 1 CW5 ketel (zit standaard in de aanneemsom)
- 1 warmtepomp (zit standaard in de aanneemsom)
- 1 zonneboiler (combinatie samen met warmtepomp heb ik wel over gelezen dat dat prima is)
- Zonnepanelen (ga ik sowieso doen, maar aantal nog te bepalen, voor zonneboiler specifiek volg ik de berekening volgens http://www.groene-energie...hoe_bepaal_ik_de_grootte/) voor de boiler, maar ook voor de warmtepomp?

Zou dit aan de behoefte nu en in de toekomst moeten kunnen voorzien qua warm water EN verwarming?
Warm water nodig in: 2 badkamers (2 douche, 1 bad, 3 wastafels), bijkeuken, keuken, wasruimte. Hier en daar kan ik natuurljk, zoals reeds gesuggereerd, werken met elektrische boilers met name in de keuken (komt ook Quooker in...)

Verwarming maak ik me minder druk om (o.a. met name vanwege goede isolatie):
BG: vloerverwarming helemaal, incl bijkeuken
1e: 5 radiatoren (incl. 1 in badkamer die ook de vloerverwarming via RTL ventiel doet)
zolder: 3 radiatoren (incl. 1 in badkamer).

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
RUFFNECK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:42:
Ok, qua douche wtw aansluiting heb ik al helemaal geen idee. Ik ging er vanuit dat dat gewoon een recht toe recht aan ding was.

O ja, op de vraag waarom radiatoren op de 1e verdieping...waarom niet eigenlijk, ik dacht eigenlijk meer "omdat dat toch moet/hoort?", but correct me if I'm wrong. Ik ken de argumenten over de goede isolatie tegenwoordig bij vooral nieuwe woningen. Vloerverwarming op de verdiepingen (behalve badkamer) vond ik beetje overkill... (kosten en altijd aan, ook al is het LTV)?
Vloerverwarming op de verdiepingen in een nieuwbouwhuis neem je om te koelen..... Dat is een groter probleem dan verwarmen.

Verder zou ik eerst een totaal plaatje maken, desnoods iemand voor inhuren, het komt op mij erg hap snap over. En veel tijd heb je op een gegeven moment niet meer als de bouw gestart is.

• RUFFNECK
Ja, iemand voor inhuren, daar heb ik de cv installateur voor mag ik hopen. Ik snap dat die natuurlijk dingen zo makkelijk en/of goedkoop voor hem misschien adviseert. Daarom probeer ik zelf op basis van input hier een totaal plaatje voor mezelf te maken, zodat ik die evt ook met hem kan bespreken. Uiteindelijk gaat het erom wat ik wil natuurlijk en zal hem dat een worst (moeten) wezen wat ik er voor over zou hebben bijvoorbeeld, maar ik wil ook redelijk zeker zijn dat ikzelf de juiste keuzes maak, vooral bij zo'n bouwproject.

• migjes
recht toe en recht aan bestaat niet in dit soort gevallen. ;)
(je wil de korst mogelijke leiding van het voor verwarmde water naar de mengkraan of boiler(verwarmings-toestel)
bij nieuw bouw hoeft de vloerverwarming niet veel te kosten op de boven verdieping?
geeft wel lekker mogelijkheden om dan met de warmtepomp te koelen in de zomer.
(warmte gaat omhoog, maar kou gaat omlaag.
dus boven verdieping de vloer afkoelen is verkoeling in de kamer er onder)
Ik heb nu, op basis van input hier in dit topic (EN beetje van het forum) en op basis van input van mijn installateur dan het volgende in gedachten qua set up:
- 1 CW5 ketel (zit standaard in de aanneemsom)
- 1 warmtepomp (zit standaard in de aanneemsom)
- 1 zonneboiler (combinatie samen met warmtepomp heb ik wel over gelezen dat dat prima is)
- Zonnepanelen (ga ik sowieso doen, maar aantal nog te bepalen, voor zonneboiler specifiek volg ik de berekening volgens http://www.groene-energie...hoe_bepaal_ik_de_grootte/) voor de boiler, maar ook voor de warmtepomp?
we praten hier liever over een zonnecollector met boiler .
en dan over Photovoltaics (PV) panelen met omvormer.
dan is het verschil duidelijker (en warm water en elektra gaan zo slecht samen zonder vonken, lol)

een boiler met een collector, maakt mooi warm water in de zomer.
hoe groter de boiler de langer je minder zonnige dagen kunt over bruggen.
de warmtepomp gebruik je dan voor de winterdagen.

hoe mooi het goenewinkel verhaaltje ook is, ze zeggen niet voor niks: "dit zijn vuist regels"
is erg veel naar links en rechts te schuiven.
Zou dit aan de behoefte nu en in de toekomst moeten kunnen voorzien qua warm water EN verwarming?
Warm water nodig in: 2 badkamers (2 douche, 1 bad, 3 wastafels), bijkeuken, keuken, wasruimte. Hier en daar kan ik natuurljk, zoals reeds gesuggereerd, werken met elektrische boilers met name in de keuken (komt ook Quooker in...)

Verwarming maak ik me minder druk om (o.a. met name vanwege goede isolatie):
BG: vloerverwarming helemaal, incl bijkeuken
1e: 5 radiatoren (incl. 1 in badkamer die ook de vloerverwarming via RTL ventiel doet)
zolder: 3 radiatoren (incl. 1 in badkamer).
wat je nodig hebt is lastig te bepalen, daar is veel meer voor nodig.
iemand daar voor inhuren is geen gek idee, cv installateurs zijn eerder van het moet zo goedkoop mogelijk aangeschaft worden. (zodat zij veel winst maken.)
en het interesseert ze geen bal hoe duur dan de gebruiks-kosten zijn. (er zijn uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam) :-(

(volgende is met wel erg veel aan namens en gokjes, maar het geeft je wel een idee.)
je legt gewoon overal vloerverwarming.
en neemt een 12kW lucht/water warmtepomp(met koel functie).
die kan zonder problemen een boiler van +/-400l verwarmen voor je douche/bad etc... (ruim voldoende voor een bad + een douch beurt of 5)
daar doet hij dan wel een uur over voor die weer warm is, maar de boiler buffert dat wel.

een gas ketel gebruikt daar een +/-30kW voor, maar die kan niet bufferen, dus heeft perse die hoeveelheid kracht nodig.

met deze 2 voorbeelden, ben je duurder uit met de warmtepomp, maar lage gebruik kosten.
een gasketel is dan goedkoop aanschaffen maar weer duur in de gebruik kosten.

tip:
als alles te duur word, neem dan geen PV.
(maar laat wel wat loze leidingen aanleggen naar waar de omvormer komt. dat kost haast niks extra)
PV is later altijd nog bij te leggen, maar een doucheWTW of warmtepomp zijn vaak wat lastiger later toe te voegen.
zelfde geld eigenlijk voor het glas en andere isolatie.
(ja de bouw normen schrijven tegenwoordig een redelijke isolatie voor, maar dat is eigenlijk nog niet goed genoeg.)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgens mij gaat er nu het nodige mis met betrekking tot de technische installaties in je woning. Het advies van je CV boer is duidelijk gericht op zijn eigen marge en zelf lijk je onvoldoende kennis te hebben van het onderwerp. Een prima recept voor ellende.

Je woning heeft een bepaald warmteverlies die wordt bepaald door o.a. het oppervlak van de gevels en daken (vrijstaand vs rijtjeshuis), type en dikte isolatie, type glas en type ventilatiesysteem (bijvoorbeeld warmteterugwinning of niet). Daarnaast speelt de orientatie van je woning een rol, Een groot raam op het zuiden kan behoorlijk bijdragen aan het verwarmen in een wintermaand.

Op basis van deze warmteverliezen wordt een afgiftesysteem bepaald. In jouw geval kennelijk vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen.

De combinatie van warmteverliezen en afgiftesysteem stelt bepaalde eisen aan je warmteopwekker. Wat is het minimale vermogen, het maximale vermogen en welke aanvoer/retourtemperatuur heb je nodig.

Dan komt er nog het element tapwater. Je hebt het over twee regendouches en een bad. Een regendouche doet tenminste 15 liter/min (40 graden water), een bad heeft een eis die meesal tussen de 6 en 15 liter/min ligt. Stel je wilt alles tegelijkertijd aan hebben, dan vraag je 45 liter per minuut. Zoals iemand al opmerkte, dat kan je koud waterleidingnet waarschijnlijk al niet aan, dus het heeft geen zin om je ketel hierop te dimensioneren.

Wat mij tot dusver het meest verbaast is dat er kennelijk geen installatietekening is gemaakt, waar de dimensionering is bepaald: leidingdingte, pompcapaciteit, verdelers, warmtewisselaren en thermostaatknoppen. Ook de installaties horen daarbij. Combinaties van warmteopwekkers vereisen goede dimensionering en goede regeling.

Ik weet niet of je in Nederland of in Belgie woont, maar in Nederland moeten de woningen aan de EPC (energieprestatiecoeficient) conform NEN7120 voldoen. Daar vallen ook de warmteinstallaties onder. Als de EPC is berekend met een warmtepomp, mag je er nu niet zomaar een CV ketel in stoppen. Niet voldoen aan de EPC kan je echt heel veel gezeik opleveren en veel geld kosten.

Als de technische tekening er is: conform tekening aanleggen.

Als er geen technische tekening of geen installatieconcept is: deze laten maken. Daarvoor heb je een goede installateur nodig (en dus geen CV boer), of een installatie-adviesbureau. Je hebt de juiste te pakken als ze zelf (in-house) de gas-water-elektra tekeningen kunnen maken.

• RUFFNECK
Skyaero schreef op woensdag 02 november 2016 @ 18:32:
Volgens mij gaat er nu het nodige mis met betrekking tot de technische installaties in je woning. Het advies van je CV boer is duidelijk gericht op zijn eigen marge en zelf lijk je onvoldoende kennis te hebben van het onderwerp. Een prima recept voor ellende.

Je woning heeft een bepaald warmteverlies die wordt bepaald door o.a. het oppervlak van de gevels en daken (vrijstaand vs rijtjeshuis), type en dikte isolatie, type glas en type ventilatiesysteem (bijvoorbeeld warmteterugwinning of niet). Daarnaast speelt de orientatie van je woning een rol, Een groot raam op het zuiden kan behoorlijk bijdragen aan het verwarmen in een wintermaand.

Op basis van deze warmteverliezen wordt een afgiftesysteem bepaald. In jouw geval kennelijk vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen.

De combinatie van warmteverliezen en afgiftesysteem stelt bepaalde eisen aan je warmteopwekker. Wat is het minimale vermogen, het maximale vermogen en welke aanvoer/retourtemperatuur heb je nodig.

Dan komt er nog het element tapwater. Je hebt het over twee regendouches en een bad. Een regendouche doet tenminste 15 liter/min (40 graden water), een bad heeft een eis die meesal tussen de 6 en 15 liter/min ligt. Stel je wilt alles tegelijkertijd aan hebben, dan vraag je 45 liter per minuut. Zoals iemand al opmerkte, dat kan je koud waterleidingnet waarschijnlijk al niet aan, dus het heeft geen zin om je ketel hierop te dimensioneren.

Wat mij tot dusver het meest verbaast is dat er kennelijk geen installatietekening is gemaakt, waar de dimensionering is bepaald: leidingdingte, pompcapaciteit, verdelers, warmtewisselaren en thermostaatknoppen. Ook de installaties horen daarbij. Combinaties van warmteopwekkers vereisen goede dimensionering en goede regeling.

Ik weet niet of je in Nederland of in Belgie woont, maar in Nederland moeten de woningen aan de EPC (energieprestatiecoeficient) conform NEN7120 voldoen. Daar vallen ook de warmteinstallaties onder. Als de EPC is berekend met een warmtepomp, mag je er nu niet zomaar een CV ketel in stoppen. Niet voldoen aan de EPC kan je echt heel veel gezeik opleveren en veel geld kosten.

Als de technische tekening er is: conform tekening aanleggen.

Als er geen technische tekening of geen installatieconcept is: deze laten maken. Daarvoor heb je een goede installateur nodig (en dus geen CV boer), of een installatie-adviesbureau. Je hebt de juiste te pakken als ze zelf (in-house) de gas-water-elektra tekeningen kunnen maken.
Helder antwoord. Ik zal zeker niet ontkennen dat ik er geen verstand van heb, reeds aangegeven ook. Dus dat is duidelijk :)
Dat het advies van de CV installateur (ja dat is hij echt) meer gebaseerd is op makkelijk en goedkoop voor hen, heb ik ook, door bepaalde dingen die hij aangeeft (wil dingen simpel houden, vind teveel willen regelen door smart/domotica niet zo'n goed plan, raad daardoor dingen als regelkleppen etc af, want bewegende delen, dus sneller stuk etc etc).

Anyways, zij gaan de technische installatie tekening ook maken, daar wacht ik nog op, heb alleen nog een offerte gehad wat een extra ketel evt kost en hoeveel minderprijs het wordt als ik de warmtepomp en cw6 ketel laat vervallen en nog wat dingetjes als thermostatische radiatorkranen.

En dat is het nou, ook al ben ik de klant, ik wil wel met kloppende tegenargumenten kunnen komen, welke ik ook snap en welke hem wellicht ook triggert om toch ook hierin mee te gaan met zijn adviezen. Dat ik nu wat meer van de terminologie ken dmv dit topic en dit forum, zal daarin ook helpen.

Ik begrijp grotendeels de losse elementen/apparatuur wel, het is alleen de juiste combinatie samenstellen wat ik nog niet high-level zie, maar ik begrijp dat dat zo moeilijk te zeggen is, zonder allerlei onderzoeken en berekeningen.

Wat de EPC betreft, daar ben ik mij bewust van (woon in NL) en dat is ook meegenomen in het advies van de installateur om de cw6 ketel te laten vervallen, omdat dat wel invloed zou hebben. Met zijn advies voor 2 cw5 ketels zou ik nog wel aan de 0,4 eis voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door RUFFNECK op 02-11-2016 20:22 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
EPC is bij nieuwbouw simpel: paar zonnepaneeltjes en de papieren tijger is weer in orde.

• jerh
RUFFNECK schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:08:
Ja, iemand voor inhuren, daar heb ik de cv installateur voor mag ik hopen. Ik snap dat die natuurlijk dingen zo makkelijk en/of goedkoop voor hem misschien adviseert. Daarom probeer ik zelf op basis van input hier een totaal plaatje voor mezelf te maken, zodat ik die evt ook met hem kan bespreken. Uiteindelijk gaat het erom wat ik wil natuurlijk en zal hem dat een worst (moeten) wezen wat ik er voor over zou hebben bijvoorbeeld, maar ik wil ook redelijk zeker zijn dat ikzelf de juiste keuzes maak, vooral bij zo'n bouwproject.
Tja, je noemt hem zelf de installateur. Dat is iets anders dan een ontwerper.

Ik zou als ik jouw was eens wat lezen over nul op de meter woningen, duurzame woningen etc. En je wensen in kaart brengen (gedeelte staat al hier, maar gewoon voor het totaalbeeld). Dat maakt je dan in ieder geval een betere gesprekspartner. Bijna niemand heeft er genoeg verstand van als je een nieuw huis bouwt, dus het vinden van betrouwbare (gespreks)partners is van groot belang.

En denk ook aan zaken als hoe snel je het warmer in huis wilt hebben, wat je vrouw belangrijk vindt etc. Ga eens kijken bij een paar nieuwbouw huizen, bijvoorbeeld die van groothuis of van vrienden/kennisen om je een beter beeld te vormen van nieuwe huizen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kom op man het is 2016 dan neem je toch geen gas meer in een nieuwbouwhuis...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• RUFFNECK
Alright, ik zal dan zeker eens rondkijken naar dergelijke installatie adviesburo's of personen.
Wat gas betreft, ik kom eindelijk weer in een gebied waar dat er is, dus weer eens op gas koken (inductie is ook wel fijn, geef ik toe) en evt een gashaard installeren. Wellicht dat dat los kan staan van het CV verhaal, maar ik heb er in het begin ook naar gekeken (elektrische cv ketel bijv), maar zo volgens een eerste schatting/voorzichtige berekening is het op elektriciteit duurder dan op gas.

Maar goed, dat kan zo'n installatie adviesburo misschien wel beter uitrekenen :P

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Een WP lucht/water of grondgebonden zal stukken goedkoper zijn in verbruik dan gas in een nieuwbouw woning. Er zit ook een dikke subsidie op, wat let je?

• RUFFNECK
Rhaelak schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:48:
Een WP lucht/water of grondgebonden zal stukken goedkoper zijn in verbruik dan gas in een nieuwbouw woning. Er zit ook een dikke subsidie op, wat let je?
Ja de subsidies ben ik bekend mee voor wp's en zonneboilers. Ik overweeg sowieso om de warmtepomp die standaard bij de woning/aanneemsom is ook gewoon er in te laten. Ik ben dus nu meer aan het orienteren en adviezen aan het inwinnen wat de meest optimale combinatie van apparaten zou zijn in mijn geval, maar zoals paar keer aangegeven is dat moeilijk op deze manier echt te vertellen.

• Skyaero
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:27:
EPC is bij nieuwbouw simpel: paar zonnepaneeltjes en de papieren tijger is weer in orde.
Zo eenvoudig is het tegenwoordig niet meer. De EPC eis ligt inmiddels op 0.4. De bouwers hebben er inmiddels moeite mee om er aan te kunnen voldoen, just om de reden dat een paar zonnepaneeltjes niet meer voldoende is en er serieus nagedacht moet worden over het woningconcept.

Nul-op-de-meter woningen later echter wel zien dat het prima kan.
Erasmo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:36:
Kom op man het is 2016 dan neem je toch geen gas meer in een nieuwbouwhuis...
Lekker constructief....
Rhaelak schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:48:
Kun je dit ook onderbouwen? Het is wel lekker makkelijk schreeuwen, maar we praten hier niet over een gemiddeld rijtjeswoning van een woningcorporatie. Alleen het tapwatervraag is al een zorgenkindje.

Ik ben het overigens wel eens dat het kijken naar een optie zonder gas het wel waard is, ook al besluit je om op een gegeven moment toch voor gas te kiezen.

Een gashaard kan overigens prima vervangen worden door een houtgestookte haard. Er zijn mooie varianten op de markt en het is nog duurzaam ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.bijvoetenergie.nl/files/producten/Momo_Glasdekor_1_7.jpg

Sterker nog, je zou zelfs kunnen kijken of je in plaats van Gasgestookte CV, een houtpelletketel plaatst. Wel de voordelen van een CV (vermogen, temperatuur) maar niet de nadelen van gas. Juist omdat je woning relatief groot is, zou dit een interessante optie kunnen zijn.

Ik weet niet of je in de buurt van Heerhugowaard woont, maar anders zou je contact kunnen opnemen met Paul Bijvoet van Bijvoet Energie. Naast dat zij importeur zijn van houtpelletketels, woont de eigenaar in een boerderij die verduurzaamd is met o.a. een houtpelletketel, PV en zonnecollectoren. Kun je eens zien hoe dat in de praktijk eruit ziet.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Skyaero schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:57:
[...]

[...]

Kun je dit ook onderbouwen? Het is wel lekker makkelijk schreeuwen, maar we praten hier niet over een gemiddeld rijtjeswoning van een woningcorporatie. Alleen het tapwatervraag is al een zorgenkindje.
Indien de woning wordt gebouwd conform de EPC eis van 0.4 is de isolatie waarde al een stuk hoger dan voorheen. Zonder verder inzage in het ontwerp van de woning te hebben en of er mechanische afzuiging wordt toegepast of een WTW systeem schat ik zo in dat je met 2 x 7,5 kW WP al heel ver komt qua dekking warmtebehoefte.

Voor beide badkamers kan je dan overwegen een 500 liter SWW vat te installeren die de waterbehoefte opvangt voor gelijktijdig gebruik van beide regendouches @ 15-20 liter per minuut.

De warmtepompen springen wel bij om het vat op temperatuur te houden, zeker in combinatie met een douche WTW kan er dan behoorlijk lang gedouched worden.

Wat echter denk ik veel belangrijker is om na te gaan of de tapwater voorziening wel geschikt is om de waterstroom op te vangen als beide regendouches in gebruik zijn en er misschien in de keuken nog een teiltje water wordt getapt :)

• RUFFNECK
Ik ga idd steeds meer in de richting van iets als een (boiler?)vat te installeren van 400l oid voor warmwater opslag. Dit moet dan specifiek voor sanitair/tap water zijn, right? De warmtepomp (Inventum Ecolution 50) heet volgens mij een voorraadje van 50l, die dan voor verwarming kan? Bekijk ik het op de juiste manier?

Met zonnecollectoren dan sowieso de WP 'stoken'..en het vat? door WP warm maken of ook met zonnecollectoren?

De argumenten voor wel of niet gas CV ketel volg ik wel met interesse, het op gas koken kan ik, neem ik aan, geheel apart houden/zien van de cv ketel.

Ik heb in elk geval binnenkort weer een afspraak met de CV installateur (voor iets anders), ik wil dan de informatie van hier even aan hem voorleggen en hopelijk krijg ik mijn wensen er nu beter door. Dat wacht ik dus nog heel even af, voor ik eventueel echt met een installatie advies buro in de weer ga.

• migjes
RUFFNECK schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:32:
Ik ga idd steeds meer in de richting van iets als een (boiler?)vat te installeren van 400l oid voor warmwater opslag. Dit moet dan specifiek voor sanitair/tap water zijn, right? De warmtepomp (Inventum Ecolution 50) heet volgens mij een voorraadje van 50l, die dan voor verwarming kan? Bekijk ik het op de juiste manier?

Met zonnecollectoren dan sowieso de WP 'stoken'..en het vat? door WP warm maken of ook met zonnecollectoren?

De argumenten voor wel of niet gas CV ketel volg ik wel met interesse, het op gas koken kan ik, neem ik aan, geheel apart houden/zien van de cv ketel.

Ik heb in elk geval binnenkort weer een afspraak met de CV installateur (voor iets anders), ik wil dan de informatie van hier even aan hem voorleggen en hopelijk krijg ik mijn wensen er nu beter door. Dat wacht ik dus nog heel even af, voor ik eventueel echt met een installatie advies buro in de weer ga.
oei, een Inventum Ecolution, mooi apparaat, maar met nieuw bouw zou ik er niet aan beginnen. ;)
een boiler snap ik dan wel.
(een 400l is wel wat veel, maar die grote hangt af van waarmee je gaat verwarmen.
wil je er zonnecollectoren bij dat is groter handiger als te klein b.v.
dan ga je wel snel naar de 400l. ;) )

maar ik denk ook dat je hulp nodig hebt.
je antwoorden spreken hier niet uit van "ik heb er kennis over wat ik wil."
geen schande, maar echte hulp is nodig en is goud waard.
(er voor betalen is verstandig, "if you pay peanuts, you get monkey's" >:) )

• RUFFNECK
Ik zou graag willen vragen waarom niet, maar misschien past dat beter in het specifieke topic van dat apparaat (heb ik ook al doorgespit, met name instellingen ed.). Maar een samenvatting mag ook :)
De installateur heeft ook gewoon andere modellen denk ik, dit is vanuit de aannemer destijds zo gespecificeerd, maar die hadden ook een ander model cw5 ketel, en de installateur heeft op zijn offerte toch ook een ander genoemd (intergas xtreme).

Je verwoordt het idd goed (ik heb er kennis over wat ik wil) :)

• jerh
Skyaero schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:57:
[...]

Een gashaard kan overigens prima vervangen worden door een houtgestookte haard. Er zijn mooie varianten op de markt en het is nog duurzaam ook.

Sterker nog, je zou zelfs kunnen kijken of je in plaats van Gasgestookte CV, een houtpelletketel plaatst. Wel de voordelen van een CV (vermogen, temperatuur) maar niet de nadelen van gas. Juist omdat je woning relatief groot is, zou dit een interessante optie kunnen zijn.
Bij een houtkachel moet je wel goed opletten in een nieuwbouwhuis, voordat je het weet zit je in je zwembroek. Wij hebben gekozen voor een massakachel en dat werkt goed, maar er waren nogal wat kachelverkopers die alleen maar houtkachels hadden met veel te veel vermogen.

Dit kan je bijvoorbeeld ook zo als bij mij oplossen, scheelt je dan weer de kosten van dakpannen, het moet wel bij je huis passen:
Zonnedak
Rhaelak schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:10:
[...]

Indien de woning wordt gebouwd conform de EPC eis van 0.4 is de isolatie waarde al een stuk hoger dan voorheen. Zonder verder inzage in het ontwerp van de woning te hebben en of er mechanische afzuiging wordt toegepast of een WTW systeem schat ik zo in dat je met 2 x 7,5 kW WP al heel ver komt qua dekking warmtebehoefte.
Ik denk dat het veel te veel is. Mijn huis is nog iets groter en ik red het met 6kW w/w wp.
RUFFNECK schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:38:
Ik zou graag willen vragen waarom niet, maar misschien past dat beter in het specifieke topic van dat apparaat (heb ik ook al doorgespit, met name instellingen ed.). Maar een samenvatting mag ook :)

Te weinig vermogen (1 kW), in het topic zie je dat het prima is tot circa 8 graden buitentemperatuur, dat is wel een behoorlijk gedeelte van het stookseizoen.

Ik ben zelf erg voorstander van een recht-toe-recht-aan installatie. Niet teveel apparaten, kleppen etc, het kan allemaal stuk en als je zelf niet handig bent of niet thuis bent in de materie geeft het alleen maar kopzorgen.

Maar ik zie dat je aan zelfreflectie doet :) en dat je kennis vooruitgaat. Dat is een goede start

• migjes
RUFFNECK schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:38:
De installateur heeft ook gewoon andere modellen denk ik, dit is vanuit de aannemer destijds zo gespecificeerd, maar die hadden ook een ander model cw5 ketel, en de installateur heeft op zijn offerte toch ook een ander genoemd (intergas xtreme).

het is maar een 1,4kW warmte pomp, en die ondersteund de verwarming.
ook het tap water is nog niet heet genoeg en moet nog na verwarmt worden.

voor 2x dat bedrag heb je een 8/12kW lucht/water wamtepomp en die verwarmen heel je huis er hoeft niet meer ondersteund te worden. >:)
(voor 3x dat bedrag heb je ook nog al je tap water bij en heb je helemaal geen gas meer nodig.)
grofjes gezegt. (prijzen wijken wel iets af, moeilijk te zeggen zonder meer gegevens. is maar bij benadering, nog dat ik de subsidies mee neem.)

ook heb je een ventilatie type C nodig voor de inventum ecolution.
terwijl je een huis laat bouwen waar in je gewoon type D kunt aanleggen, en doe daar een lucht WTW op en je bent het heertje. ;)

• RUFFNECK
Het is qua type woning: http://www.kuinbv.nl/uploads/images/Gallery/K8/CIMG4313.jpg, maar dan met een "plat" dak, zoals: http://www.desaunois.nl/w...4/03/ravensbergen9561.jpg. Het liefst heb ik de zonnepanelen dus niet op de dakpannen, maar op het vlakke gedeelte van het dak, maar dat hangt allemaal af van de hoeveelheid etc.

Anyways, ventilatie type ben ik mij idd van bewust dat type D het ideaal plaatje hoort te zijn, maar ik kom al van een woning met die ventilatie en het was niet altijd even prettig. Er is veel over gezegd (manier van correct installeren etc) dat dat allemaal van invloed kon zijn, maar toch. Het onderhoud om de zoveel tijd vond ik verder geen probleem en werd ook netjes gedaan.

Niet teveel apparaten is een goed punt, al is het alleen maar al om de ruimte, ik schrok van de grootte van zo'n warmtepomp.

Ik ga vanavond er weer even rustig voor zitten...

• Skyaero
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:31:
[...]

Dit kan je bijvoorbeeld ook zo als bij mij oplossen, scheelt je dan weer de kosten van dakpannen, het moet wel bij je huis passen:
[afbeelding]
Maar dan graag wel veilig met ladders werken :X

• jerh
Skyaero schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:36:
[...]

Maar dan graag wel veilig met ladders werken :X
Het is de glazenwasser _/-\o_

• migjes
RUFFNECK schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:57:
Het is qua type woning: http://www.kuinbv.nl/uploads/images/Gallery/K8/CIMG4313.jpg, maar dan met een "plat" dak, zoals: http://www.desaunois.nl/w...4/03/ravensbergen9561.jpg. Het liefst heb ik de zonnepanelen dus niet op de dakpannen, maar op het vlakke gedeelte van het dak, maar dat hangt allemaal af van de hoeveelheid etc.

Anyways, ventilatie type ben ik mij idd van bewust dat type D het ideaal plaatje hoort te zijn, maar ik kom al van een woning met die ventilatie en het was niet altijd even prettig. Er is veel over gezegd (manier van correct installeren etc) dat dat allemaal van invloed kon zijn, maar toch. Het onderhoud om de zoveel tijd vond ik verder geen probleem en werd ook netjes gedaan.

Niet teveel apparaten is een goed punt, al is het alleen maar al om de ruimte, ik schrok van de grootte van zo'n warmtepomp.

Ik ga vanavond er weer even rustig voor zitten...
even een losse tip:
panelen die stijl naar zuid hangen, doen het goed in de winter.
panelen die "plat"(een beetje schuin wil je altijd) op dak liggen doen het goed in de zomer.
panelen op oost doe het goed in de ochtend en op west goed in de avond.

zie mijn oost-west variant daar van:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat de top productie niet op het zelfde moment val kan ik dus makkelijk 6000Wp op een 4000W omvormer zetten.
jij kunt nog wel een nog extremere variant daar van maken.
ben benieuwd wat je gaat verzinnen, maar als je het slim aan pakt kun je wel veel op een goedkope omvormer zetten. ;)

oke type C afzuiging in huis.
check dan eens deze warmtepomp:
https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
is beter voor jouw eisen als de inventum ecolution. ;)
(nadeel is dat je een valliant gas ketel moet hebben met dit systeem.
maar het is wel een heel aardig systeem als je nog niks hebt.)

Verwijderd

Interessant topic om te volgen...ik zit op dit moment met een vergelijkbare situatie en gezien de aannemers die je 'noemt' heb ik een vermoeden wie je installateur is...temeer om het 2 CV's verhaal wel heel bekend klinkt.

Of bovenstaande wel of niet het geval is...maakt niet uit. Ik volg het draadje in ieder geval mee.
Omdat ik zelf eigenlijk niet aan een 2CV installatie wil zit ik er nu aan te denken te kijken naar een Intergas HRX36 icm een Superflow 45/60 van Intergas. Beide apparaten zijn de komende maanden beschikbaar. Voor de Superflow 60 heb je wel een grotere/zwaardere gasmeter nodig.

De configuratie kan dan zijn (eigen gedachte)
Superflow naar de hoofdbadkamer met 2 regendouches
CV voor de 2e badkamer en de rest vh huis.

De Superflow kan je eigenlijk zien als een geyser...ik vermoed dat het rendement behoorlijk zal zijn omdat de HRX een zeer lage kw waarde heeft. Uiteindelijk is de energiezuinigheid ook wel van belang als we naar fossiele brandstoffen kijken.

Ben benieuwd of iemand een (constructieve) mening heeft over mijn gedachten en het zal de TS misschien ook helpen.

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:24:
Interessant topic om te volgen...ik zit op dit moment met een vergelijkbare situatie en gezien de aannemers die je 'noemt' heb ik een vermoeden wie je installateur is...temeer om het 2 CV's verhaal wel heel bekend klinkt.

Of bovenstaande wel of niet het geval is...maakt niet uit. Ik volg het draadje in ieder geval mee.
Omdat ik zelf eigenlijk niet aan een 2CV installatie wil zit ik er nu aan te denken te kijken naar een Intergas HRX36 icm een Superflow 45/60 van Intergas. Beide apparaten zijn de komende maanden beschikbaar. Voor de Superflow 60 heb je wel een grotere/zwaardere gasmeter nodig.

De configuratie kan dan zijn (eigen gedachte)
Superflow naar de hoofdbadkamer met 2 regendouches
CV voor de 2e badkamer en de rest vh huis.

De Superflow kan je eigenlijk zien als een geyser...ik vermoed dat het rendement behoorlijk zal zijn omdat de HRX een zeer lage kw waarde heeft. Uiteindelijk is de energiezuinigheid ook wel van belang als we naar fossiele brandstoffen kijken.

Ben benieuwd of iemand een (constructieve) mening heeft over mijn gedachten en het zal de TS misschien ook helpen.
Hey, bedankt voor de genoemde modellen, vooral de superflow. Heb je het hier ook over installateur V.....g? :)
Heb je verder ook nog het gebruik van een warmtepomp overwogen?

Verwijderd

RUFFNECK schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:01:
[...]

Hey, bedankt voor de genoemde modellen, vooral de superflow. Heb je het hier ook over installateur V.....g? :)
Heb je verder ook nog het gebruik van een warmtepomp overwogen?
We hebben het inderdaad over dezelfde installateur... ;)
Ik wil geen warmtepomp...ook niet als het aardgas over 15 jaar op is (wij krijgen biogas) haha en de ketel komt gewoon op zolder, niet in de berging...

Ik ben overigens wel benieuwd of iemand iets kan roepen voor de dikte van de (water) leidingen, zijn dikkere leidingen verstandig (dikker dan 15mm) zo ja, moet ik dan denken aan 22 of 26 mm en dan 1 leiding en splitten of elke douche een eigen (dikkere) leiding.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2016 18:37 . Reden: Aanvullende vraag ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:24:
Beide apparaten zijn de komende maanden beschikbaar. Voor de Superflow 60 heb je wel een grotere/zwaardere gasmeter nodig.
Douche (goot) wtw? Die wint bij een regendouche de helft van het vermogen terug uit het afvoerputje. Zo te horen kan dat behoorlijk schelen in gebruik en misschien ook vastrecht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1