Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Water recyclen is duurder (in NL) teminste als je het over grijs water hebt zoals hemelwater, dan het tappen uit de kraan.
Je terug verdien tijd loopt snel naar 30 jaar + op.

Dit verandert snel(ler) als je met Warmte Terug Win techniek aan de gang gaat.
Hoewel dat ook relatief is, want bij bijvoorbeeld een bad heb je veel minder aan WTW dan bij een douche.

Nu vind ik de douche die veel minder gebruikt door WTW en water recycling erg intressante techniek zie http://www.upfallshower.com/ voor meer info.

Voor 130,- warm water en 130 tapwater .. is het rendement van de eerder genoemde douche bv niet super intressant, echter neem je het in de verbouw van een badkamer mee heb je sneller de investering eruit.
Als je dit uitbreid met andere warmwater bronnen (wasmachine/vaatwasser/wasbak/bad lijkt me dit sneller efficienter

Mijn vraag is:
- Kan dit op relatief grotere schaal toch benut worden? Dus nog steeds thuis maar meer apparaten op wtw winning. en het water voor wc ..

Tja vanalles

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Zoveel energie spoelen wasmachines en vaatwassers bijvoorbeeld niet meer weg, zeker niet als je het vergelijkt met de hoeveelheid energie we gebruiken om te douchen, maar nog meer om het huis te verwarmen.

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 12:40
Ik zat even te kijken, maar ik vind het wel een heel goed idee die douche. Lijkt mij ook goed uitgewerkt. Ik zou haast een keer een nachtje boeken in dat hotel in Joure waar er 1 staat geïnstalleerd volgens de site.

Iemand toevallig al een keer de beweringen die op de site staan nagerekend? :)

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:13
Ze gaan daar uit van douches die normaal 40 liter/minuut doen. Een normale douchekop doet echter iets van een 10 liter per minuut, een spaardouchekop (evt. met regenfunctie) iets van een 5 liter per minuut.
UV lamp heeft een beperkte levensduur en moet waarschijnlijk jaarlijks worden vervangen.
Pomp zal ook wel een niet te onderschatten (elektrisch) verbruik hebben.
Dit alles, in combinatie met de hoge aanschafsprijs, maakt eigenlijk al dat dit nooit terug te verdienen is.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
we zijn er wezen kijken in 2014. Als demo werden er twee tegelijkertijd aangezet, was een echt spektakel.... Enorme partij water kwam er uit,

De prijs was toen nog veel hoger en waar wij ook wat huiverig voor waren, was vuil etc. Als je de website nu ziet, lijkt dat ondertussen verder en beter uitgewerkt.

Hier dus in ons nieuwbouw huis een traditionele douche opgehangen van 10 tot 14 liter per minuut.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hij is vrij prijzig, totdat je een vergelijkbare "zelfbouw" situatie doorrekend, teminste ik kom ongeveer op een prijs verschil van een 2 duizend euro,

Stel dat je 200 p/j bespaart zit je op een TVT van 10 jaar..

Maar dat gezegd hebbende, als je bv je warme bad/douchewater kan gebruiken om de vaatwasser te vullen met reeds verwarmt (schoon) water. waarom zou je dat niet doen ??

Een dergelijk douche systeem kan je ook voor een bad gebruiken, immers ik heb 4 gezins leden, als ik relatief schoonwater + minder hoef te verwarmen ben ik wel erg blij.

ik heb hun een mailtje gestuurd en gevraagd of het mogelijk is te koppelen met bad (ik wil namelijk een bad met douche mogelijkheid dus 2 in 1)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 01-11-2016 10:58 ]

Tja vanalles

Pagina: 1