Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Als het alleen bij intensief gebruik is ligt het vrijwel zeker aan de PSU. Koop nu maar ala eerst even een fatsoenlijk PSU. Voor dat je CPU is rook opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 11:18
loki504 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 23:14:
Als het alleen bij intensief gebruik is ligt het vrijwel zeker aan de PSU. Koop nu maar ala eerst even een fatsoenlijk PSU. Voor dat je CPU is rook opgaat.
Parren doe ik voorlopig ook niet meer. Alleen af en toe om zelf te kijken wat nou precies het probleem is. Ik ga morgen naar CDromland in Breda en hopen dat hun het kunnen oplossen :+ . Mocht de CPU sensor defect zijn laat ik ook gelijk een nieuwe moederbord inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
En wat had CDromland te vertellen? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
loki504 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:00:
En wat had CDromland te vertellen? Ben wel benieuwd :)
Die konden er nog niks over zeggen. Ze gaan het onderzoeken en dan hoor ik binnen een week wat nou het probleem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 21:37
Je kan eens proberen om in windows de max CPU speed op 80% zetten en dan proberen te parren. Op 80% hoeft de processor (veel)minder werk te doen en zou ook minder heet moeten worden.

Is verder de airflow in de kast wel OK, gaat het bijvoorbeeld wel goed met de kast op en een ventilator gericht op het moederbord? Als het dan wel goed gaat weet je dat het misschien door de algehele airflow komt ipv alleen de koeling op de processor.

Afbeeldingslocatie: http://lilydevries.nl/max%20speed.png

[ Voor 55% gewijzigd door barfieldmv op 02-01-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-09 12:36
Ik heb eenzelfde probleem gehad met een gigabyte moederbord en een i5-4690k. Nu heb ik een nieuw moederbord aangeschaft en draait de processor vele graden cooler. Wat opviel is dat in HWmonitor kun je het verbruik van de processor zien. die schoot met het oude gigabyte bord naar 150w op 100%. Ik heb nu een nieuw zwaarder moederbord en het probleem is opgelost.

Misschien kun je ook kijken naar het verbruik in HWmonitor als processor op 100% werkt.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
quadrofource schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:21:
Ik heb eenzelfde probleem gehad met een gigabyte moederbord en een i5-4690k. Nu heb ik een nieuw moederbord aangeschaft en draait de processor vele graden cooler. Wat opviel is dat in HWmonitor kun je het verbruik van de processor zien. die schoot met het oude gigabyte bord naar 150w op 100%. Ik heb nu een nieuw zwaarder moederbord en het probleem is opgelost.

Misschien kun je ook kijken naar het verbruik in HWmonitor als processor op 100% werkt.
Een moederbord heeft niets met de temps van de CPU te maken tenzij het voltage te hoog staat, wat gewoon een instelling is. Een nieuw moederbord gaat een te hete CPU ook niet oplossen. Mogelijk zat de koeler bij jou gewoon niet goed en bij het nieuwe moederbord wel. Of het voltage stond te hoog. Bij een te hete CPU het moederbord vervangen is onzin.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
Toch was het het moederbord, oude moederbord draaide 1.09v en de nieuwe 1.07v stock .lag aan het moederbord. De koeler zat goed gemonteerd

Ik praat uit eigen ervaring met meerdere Haswell Gigabyte moederborden die dit gedrag hadden.

[ Voor 26% gewijzigd door quadrofource op 02-01-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:19
quadrofource schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:06:
Toch was het het moederbord, oude moederbord draaide 1.09v en de nieuwe 1.07v stock .lag aan het moederbord. De koeler zat goed gemonteerd

Ik praat uit eigen ervaring met meerdere Haswell Gigabyte moederborden die dit gedrag hadden.
Dan had je dus net zo goed auto overclock meuk uit kunnen zetten en het voltage zelf lager kunnen zetten.. Of een bios-update doen. (mijn asus z170A liep eerst ook op 1.340v en nu 1.25v nog wat (6700k))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
Goede tip maar helaas liep hij al op de laatste bios en minder volt mocht niet echt baten. ik denk dat het of een defect was of het moederbord trok het niet wat ik al eerder ben tegengekomen maar dan met een i7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Hey, heeft iemand al opgemerkt dat dit mobo nogal wat... 'budget cuts' heeft moeten doorstaan in het VRM gedeelte? Zie http://www.guru3d.com/new...ard-revision-too-far.html

Als ik naar de foto's kijk heeft de TS een rev 2.0 bord. Het zou mij helemaal niet verbazen als de combinatie van:
- zware proc
- net de verkeerde uitvoering van het mobo
- pech met pasta tussen core & IHS van de proc
samen alle problemen veroorzaakt. Verklaart de brandlucht (onderdelen rondom socket oververhitten) en de idioot hoge temps: bord overcompenseert de bagger hardware stiekem met overvoltage, deze proc word snel warm met extra verbruik/stroom want slechte geleiding naar de IHS.

Zonder quadrofource's opmerkingen (en feedback van de eerste computerwinkel!) had ik dit ook niet geconcludeerd, maar het is volgens mij waarschijnlijker dan een probleem met voeding of meerdere foute heatsink installs.

Ik gok dat CDromland het probleem oplost met een BIOS update die beter om kan gaan met de VRM tekortkomingen van Rev 2.0 of gewoon het mobo vervangt.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
edit: -

[ Voor 89% gewijzigd door quadrofource op 02-01-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
@Cio Ja ze zullen warmer worden. Maar vermoed echt niet dat dat het probleem is. Vergeet niet dat het een 360W gare voeding op de 12v lijn kan leveren. Trek dit door naar dat hij mogelijk maar 150/200w kan leveren en je zit met een zwaar gestreste voeding. En hij heeft nog steeds een top/down koeler. Wat ook wat minder stress geeft op de VRM'S

Ik zit nog steeds mijn geld op een voeding.(brandlucht). En stock koeler voor de 90+ graden processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
Mijn geld staat op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels zijn we twee maanden verder... Zou toch wel opgelost moeten kunnen zijn inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:17:
Inmiddels zijn we twee maanden verder... Zou toch wel opgelost moeten kunnen zijn inmiddels?
Pc ligt bij CD-Rom Land te Breda. Meerdere incompetente pc boeren in Zevenbergen..... en verder ben je nu helemaal bij qua info. :P

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

loki504 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:39:
@Cio Ja ze zullen warmer worden. Maar vermoed echt niet dat dat het probleem is. Vergeet niet dat het een 360W gare voeding op de 12v lijn kan leveren. Trek dit door naar dat hij mogelijk maar 150/200w kan leveren en je zit met een zwaar gestreste voeding. En hij heeft nog steeds een top/down koeler. Wat ook wat minder stress geeft op de VRM'S

Ik zit nog steeds mijn geld op een voeding.(brandlucht). En stock koeler voor de 90+ graden processor.
84w TDP van de proc, 2 schijven, SSD, GT 730, 3 fans? Knap als je daarmee boven de 200w uit komt, voeding zou 300w op de 12v moeten kunnen in theorie. Dat de brakke voeding een bijdrage levert zou me niets verbazen, maar het is niet de kern van het probleem. Oh, en de voeding stofvrij maken hielp niet tegen de brandlucht.

De VRM's daarintegen worden in een test van HW.info veel te warm. Laat de TS nu ook nog een onderdruk rondom CPU hebben omdat er 2x 120mm fans zuigen en kabels verse luchtaanvoer van de andere kant blokkeren!
PilatuS schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:05:
Ik heb eens getest met LinX en een 4770K op standaard snelheden. Dan kom je makkelijk aan de 100 graden. Voor de stockkoeler is 100% belasten op alle core's gewoon teveel. Het gaat prima als je een game speelt waarbij de core's op 60 tot 80% lopen, maar alles op 100% trekt die koeler gewoon niet.
Kortom: Intel's heatsink is slecht, Intels goedkope koelpasta tussen cpu cores en IHS is slecht, mobo is slecht, airflow is slecht en alles bij elkaar is dit wat je krijgt als je een peperdure CPU combineert met de goedkoopste budgettroep die je kan vinden en verder niet weet wat je doet, maar wel alles 100% gaat belasten. Dat is vooral een verwijt naar de shop die dit misbaksel in elkaar heeft gezet en precies de reden dat consumenten naar merknamen als Dell/HP/Apple kijken.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
De PC ligt nu bij CDromland in Breda. Dus kan nu niks uitproberen. Ik vind de voeding verdacht vinden.

- Vorig jaar was mijn videokaart stuk terwijl ik in die periode geen tijd had om games te spelen dus oververhitting was uitgesloten

- Toen de pc was gebouwd zat er 1 SSD en een intel core i5 in. Nu zit er dus een i7 en 2 harde schijven in. Zou het kunnen zijn dat de voeding aan zn max zit bij intensief gebruik? Maar heb geen last van pc die uitvalt ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Tja zonder testen is het gissen. Ze zullen gewoon moeten testen met onderdelen waarvan ze zeker weten dat ze goed zijn. En dan kunnen ze er snel uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
loki504 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:39:
Tja zonder testen is het gissen. Ze zullen gewoon moeten testen met onderdelen waarvan ze zeker weten dat ze goed zijn. En dan kunnen ze er snel uit zijn.
Mee eens. Nog een paar dagen geduld hebben ben echt benieuwd welk onderdeel nou de schuldige is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Maar die PC toko in breda vervangt nu wel sowieso die intel koeler?

Daarbij als het geen stof zou zijn wat je ruikt zou er al lang ergens in je pc een zekering gesprongen moeten zijn....... of denk ik nu te simpel? Ben geen Voeding expert.

Als die voeding en de koeler wordt vervangen moet er niks meer aan de hand zijn.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
PaRaDoX4 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 07:32:
Maar die PC toko in breda vervangt nu wel sowieso die intel koeler?

Daarbij als het geen stof zou zijn wat je ruikt zou er al lang ergens in je pc een zekering gesprongen moeten zijn....... of denk ik nu te simpel? Ben geen Voeding expert.

Als die voeding en de koeler wordt vervangen moet er niks meer aan de hand zijn.
Ze gaan eerst kijken wat het probleem is. Als dat bekend is bellen ze mij op om het te bespreken. Ik zal dan sowieso vragen om een aftermarket cooler in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Eric_1993 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:44:
[...]

Ze gaan eerst kijken wat het probleem is. Als dat bekend is bellen ze mij op om het te bespreken. Ik zal dan sowieso vragen om een aftermarket cooler in te zetten.
En weten ze al wat het probleem is? Moet niet zo heel moeilijk zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
loki504 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:20:
[...]

En weten ze al wat het probleem is? Moet niet zo heel moeilijk zijn neem ik aan.
Ben nog niet opgebeld. Zag wel via Teamviewer dat de pc gister aan stond. Ik bel morgen of vrijdag anders even hoe het ermee zit. Zodra ik meer weet zal ik het hier aangeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Heb inmiddels m'n PC terug. De pc is grondig getest en zowel de moederbord en voeding werken gewoon naar behoren. De CPU sensor was ook niet defect. De hoge temperatuur kwam doordat de cpu koeler niet goed aangesloten was en de pinnen zelfs gebroken waren.

Ik heb er een nieuwe koeler in laten zetten en nu blijft de temperatuur van de CPU netjes rond de 60 graden bij het parren.

Probleem is dus opgelost. Bedankt voor iedereen die hier met mij een paar weken over hebben meegedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eric_1993 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:34:
Ik heb er een nieuwe koeler in laten zetten en nu blijft de temperatuur van de CPU netjes rond de 60 graden bij het parren.
Eric_1993 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:06:
[...]

Ja, de mensen van de computerwinkel hebben de CPU eruit en erin gezet en kregen allebei hoge temperaturen, ik had het zelf ook ff ingezet, maar ik krijg dus nog steeds de hoge temperaturen. Er is bij de computerboer verschillende koelingen geprobeerd, maar die krijgen allemaal de CPU temperatuur niet naar beneden.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric_1993 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:34:
Heb inmiddels m'n PC terug. De pc is grondig getest en zowel de moederbord en voeding werken gewoon naar behoren. De CPU sensor was ook niet defect. De hoge temperatuur kwam doordat de cpu koeler niet goed aangesloten was en de pinnen zelfs gebroken waren.

Probleem is dus opgelost. Bedankt voor iedereen die hier met mij een paar weken over hebben meegedacht :)
Mooi dat het temperatuurprobleem is opgelost. Nu het andere probleem nog want uit je post begrijp ik dat dezelfde slechte Spire voeding er nog in? Die heeft nooit naar behoren gewerkt want zijn uit de fabriek al defect. Dergelijke voedingen kunnen namelijk het beloofde vermogen niet leveren en is de geleverde stroom van slechte kwaliteit. Ook CD-Romland heeft blijkbaar niet kennis wat een goede voeding betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Mooi dat het temperatuurprobleem is opgelost. Nu het andere probleem nog want uit je post begrijp ik dat dezelfde slechte Spire voeding er nog in? Die heeft nooit naar behoren gewerkt want zijn uit de fabriek al defect. Dergelijke voedingen kunnen namelijk het beloofde vermogen niet leveren en is de geleverde stroom van slechte kwaliteit. Ook CD-Romland heeft blijkbaar niet kennis wat een goede voeding betreft.
Heb jij dan links waar wordt uitgelegd waarom ze vanaf de fabriek al defect zijn? Niet dat ik jou niet geloof hoor, maar ben toch wel benieuwd waarom ze vanuit de fabriek al defect uitkomen :+ . Dat zou toch moeten opvallen?

Ik moet nu een hoop werk inhalen van de afgelopen week. Nadat ik weer op werkschema zit kan ik natuurlijk altijd terug om eventueel een andere (betere) voeding erin te laten zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees http://www.hardwareinsigh...wt-pfc-350w-jewel-review/ eens door. Een lichtere uitvoering van jouw voeding. De conclusie is 1 op 1 over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Zou er zeker een andere voeding in zetten(dit is makkelijk zelf te doen door de kabels 1 op 1 de verwisselen. (even een tekening maken welke kabels je al hebt vervangen). En dan heb je weer een prima voeding.
Pagina: 1 2 Laatste