Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 11:18
Mijn vraag

Ik heb een probleem wat ik niet kan oplossen. Het probleem is, is dat de moederbord de CPU niet kan koelen. De ventilator zit niet onder het stof en heb het na laten kijken bij een computerwinkel, hun zeggen dat er een defect in het moederbord zit. De PC werkt wel gewoon, alleen het koelen is dus een probleem.

Volgens de computerwinkel kan ik de PC beter niet meer gebruiken tot het probleem is opgelost. Gebruiken kan wel maar als er rook uitkomt zijn waarschijnlijk alle onderdelen dus defect en dan ben ik nog verder van huis.

Verder is het de reparateur opgevallen dat er een brandlucht in de PC aanwezig is, helaas heb zowel ik en hij niet kunnen achterhalen wat dat nou veroorzaakt, waarschijnlijk heeft het met de koeling te maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

CPU: Intel Core i7 4771 (standaard koeler)
RAM: 16 GB
Gigabyte moederbord: B85M
Videokaart: NVIDIA GT730 2GB DDR3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Computerwinkel laten nakijken, hij heeft geen oplossing.
- Ikzelf naar gekeken, brandlucht ook geroken.
- Google, maar niet echt hetzelfde situatie kunnen vinden

http://imgur.com/a/ZJaJD

EDIT: Plaatje binnenkant PC bijgevoegd

Beste antwoord (via Eric_1993 op 29-10-2016 21:36)

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Tot nu toe lees ik niks raars. zoals de rest ook al aangeeft.

CPU op idle: 45-50 = dit is wat aan de hogere kant maar als je stock cooling hebt en geen moeite hebt gedaan om wat aan airflow enzo te doen is dit niet gek.

CPU stressed: 95 = ook niet bijzonder hoog.

Brandlucht is wat vreemd. Heb je veel stof in je PC? Misschien gaat dat raar ruiken als het op hete plekken ligt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat er een koeling probleem is?
Ik kan me verder zo snel niet bedenken welk defect op een moederbord er voor zorgt dat er niet voldoende gekoeld kan worden, vaak is het alles of niks. (werken of stuk)

Welke onderdelen worden precies te warm? Heb je de cpu koeler al eens vervangen door een ander exemplaar? Heb je nog meer ventilatoren in je kast? Welke voeding gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Hippocampus schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:45:
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat er een koeling probleem is?
Ik kan me verder zo snel niet bedenken welk defect op een moederbord er voor zorgt dat er niet voldoende gekoeld kan worden, vaak is het alles of niks. (werken of stuk)

Welke onderdelen worden precies te warm? Heb je de cpu koeler al eens vervangen door een ander exemplaar? Heb je nog meer ventilatoren in je kast? Welke voeding gebruik je?
Volgens de reparateur is het de moederbord die alle sensors inleest en van daaruit de snelheid van de ventilator beslist. Omdat de CPU bij groot verbruik meer dan 90 graden wordt ookal is de ventilator schoon van stof zegt hij dat het waarschijnlijk de moederbord is die of de sensor verkeerd leest of gewoon een defect is.

Ik heb ook nog een ventilator die de lucht van de kast naar buiten blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
Ik zou eens beginnen met een andere als de stock-koeler... die dingen zijn niet gemaakt om constant grote belastingen weg te koelen.

Als je overklokt is het sowieso niet verstandig dat ding te gebruiken...

p.s. een intel cpu kan wel 98 graden worden maar fijn vindt hij dat niet, gaat terugklokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Eric_1993 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:50:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ikzelf naar gekeken, brandlucht ook geroken.
- Google, maar niet echt hetzelfde situatie kunnen vinden
Wat is nou eigenlijk concreet je vraag?
Er is vastgesteld dat je moederbord niet goed werkt. Dan is de oplossing toch een nieuw moederbord?
Of geloof je de computerwinkel niet en wil je een andere verklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Een cpu koeling is niet meer dan een blok metaal dat warmte geleid en een ventilator die het wegblaast.
Het blok metaal is voor een goede werking, afhankelijk van een goede 'verbinding' met de cpu.
De fan doet zoals gezegd, niets meer of minder dan de warme lucht wegblazen.

Nu dus de vragen. Maakt de koeler goed contact met de cpu? Eventueel even opnieuw aanbrengen met een 'rijstkorrel' koelpasta. Zijn veel youtube filmpjes die uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Draait de ventilator als je de pc aanzet? Zo ja, doet die wat die moet doen ;)

Wordt de koeler daadwerkelijk heet? Kan natuurlijk prima dat het mobo gewoon verkeerde temps uitleest.

Laatste vraag; bij welke computerboer ben je in godsnaam geweest? 8)7
Als je na een bezoek, alsnog op tweakers moet vragen wat er mis is, hoop ik dat je de pc niet daar gehaald hebt want die man is binnen de kortste keren failliet :P
;w

[ Voor 19% gewijzigd door Switchie op 27-10-2016 20:15 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Eric_1993 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:01:
[...]

Volgens de reparateur is het de moederbord die alle sensors inleest en van daaruit de snelheid van de ventilator beslist. Omdat de CPU bij groot verbruik meer dan 90 graden wordt ookal is de ventilator schoon van stof zegt hij dat het waarschijnlijk de moederbord is die of de sensor verkeerd leest of gewoon een defect is.

Ik heb ook nog een ventilator die de lucht van de kast naar buiten blaast.
Dat is onzin. Als je de boxed koeler gebruikt is het heel normaal dat je CPU zo heet wordt als je hem stresst. Hij klokt dan vanzelf terug om niet boven de ~90 graden uit te komen.

Als ik het zo lees functioneert de fan gewoon goed en maakt deze ook veel toeren als dat nodig is? Als daarnaast de temperatuur idle gewoon iets van 40 graden is, is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
job schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:11:
[...]

Wat is nou eigenlijk concreet je vraag?
Er is vastgesteld dat je moederbord niet goed werkt. Dan is de oplossing toch een nieuw moederbord?
Of geloof je de computerwinkel niet en wil je een andere verklaring?
Aangezien de computerboer het niet kan oplossen wilde ik hier dus advies vragen over wat nou echt het probleem is. Hij zegt dat er uit de pc een brandlucht komt, hij kan niet achterhalen waar dat vandaan komt. Vervolgens denkt hij aan kortsluiting, hij heeft het onderzocht maar kan nergens kortsluiting vinden. Alleen dat de ventilator niet goed kan koelen. En dat dat waarschijnlijk aan de moederbord ligt.
Een cpu koeling is niet meer dan een blok metaal dat warmte geleid en een ventilator die het wegblaast.
Het blok metaal is voor een goede werking, afhankelijk van een goede 'verbinding' met de cpu.
De fan doet zoals gezegd, niets meer of minder dan de warme lucht wegblazen.

Nu dus de vragen. Maakt de koeler goed contact met de cpu? Eventueel even opnieuw aanbrengen met een 'rijstkorrel' koelpasta. Zijn veel youtube filmpjes die uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Draait de ventilator als je de pc aanzet? Zo ja, doet die wat die moet doen ;)

Wordt de koeler daadwerkelijk heet? Kan natuurlijk prima dat het mobo gewoon verkeerde temps uitleest.

Laatste vraag; bij welke computerboer ben je in godsnaam geweest? 8)7
Als je na een bezoek, alsnog op tweakers moet vragen wat er mis is, hoop ik dat je de pc niet daar gehaald hebt want die man is binnen de kortste keren failliet :P
Ik heb geen ervaring met het doen van een koelpasta etc, daarom dat ik het schoonmaken ook aan een computerboer overlaat. Maar de ventilator draait gewoon, zodra ik de CPU stress gaat het toerental ook omhoog, rond de 2100 RPM. De temperatuur blijft rond de 95 graden.
Dat is onzin. Als je de boxed koeler gebruikt is het heel normaal dat je CPU zo heet wordt als je hem stresst. Hij klokt dan vanzelf terug om niet boven de ~90 graden uit te komen.

Als ik het zo lees functioneert de fan gewoon goed en maakt deze ook veel toeren als dat nodig is? Als daarnaast de temperatuur idle gewoon iets van 40 graden is, is er niets aan de hand.
De temperatuur is idle rond de 45 - 50 graden. Dus dat komt gewoon overeen met wat jij zegt. Blijf dit alles wel een beetje vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met welk 'groot verbruik' wordt de CPU 90 graden? Zijn dit de Core temps of de package temps? Welke voeding en behuizing heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
Als ik dit alles zo lees is er niks aan de hand.
Je cpu-temperatuur komt niet boven de 95 graden uit en je ventilator gaat harder draaien als de temperatuur oploopt...
Als je vindt dat de temperaturen van je cpu te hoog zijn.... koop een andere koeler!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:43:
Met welk 'groot verbruik' wordt de CPU 90 graden? Zijn dit de Core temps of de package temps? Welke voeding en behuizing heb je precies?
Bij het aanmaken van par files van een bestandscontainer van 50 GB wordt de temperatuur zo rond de 90 - 95 graden. Ik heb een standaard voeding van 450 W. Behuizing is een CoolerMaster 342, N200/N300
Als ik dit alles zo lees is er niks aan de hand.
Je cpu-temperatuur komt niet boven de 95 graden uit en je ventilator gaat harder draaien als de temperatuur oploopt...
Als je vindt dat de temperaturen van je cpu te hoog zijn.... koop een andere koeler!!!
Is het dan ook normaal dat er een brandlucht is in de computer? Aan de ene kant begrijp ik wel dat de CPU niet zomaar doorbrand en vooral niet een modern CPU. Maar die brandlucht blijft een heel groot vraagteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vertel even welke voeding het exact is, dus merk + model nummer. Staat gewoon op de voeding zelf. Als je het niet zeker weet plaats maar even een foto.

En welke behuizing heb je nu precies? De Elite 342, N200 en N300 zijn 3 verschillende kasten. Maak ook hier des noods een foto van.

Ohja hoe oud is alles?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Brandlucht is uiteraard niet normaal. Maar het moet toch mogelijk zijn dit te kunnen lokaliseren tot een bepaald gebied?
Desnoods even de build uit de kast halen en bij goed daglicht alle onderdelen grondig inspecteren op 'verdachte' plekken. Anders kun je op reuk echt wel uitsluiten of de geur uit de voeding of b.v. hardeschijf komt.

@hierboven, cpu en mobo zijn +/- 3 jaar op de markt.

Edit; overigens blijven mijn vragen nog staan;
1, Wordt de CPU daadwerkelijk zo heet, of is dit een aanname op basis van b.v. Bios info?
Even voelen aan het koelblok kan je direct een indicatie geven of de temp +/- klopt.
Verschil tussen 90 en 50 kun je zelf wel waarnemen ;)
2. Draait de fan van de cpu koeler gewoon? Zo ja, wordt deze in ieder geval netjes aangestuurd door het mobo. Dus wat zou er dan volgens de pc winkel specifiek defect zijn aan het bord?
3. Feitelijk noem je 3 problemen;
1. brandlucht
2. defect mobo
3. te hete cpu

De eerste hoeft niets met de 3e te maken te hebben. Zoeken we geen verbanden die er niet zijn?
Mobo defect? Heb nog nergens gelezen wat er dan precies defect zou moeten zijn?

Brandlucht zal overigens losstaan van cpu vermoed ik. Heb echt nog nergens gehoord of gelezen dat een cpu ontbrandt.

[ Voor 60% gewijzigd door Switchie op 27-10-2016 21:04 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 20:54

CPU op idle: 45-50 = dit is wat aan de hogere kant maar als je stock cooling hebt en geen moeite hebt gedaan om wat aan airflow enzo te doen is dit niet gek.

Brandlucht is wat vreemd. Heb je veel stof in je PC? Misschien gaat dat raar ruiken als het op hete plekken ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slechte computerboer als deze het probleem niet kan lokaliseren en oplossen. Deze computerboer zal ook de voeding geplaatst hebben neem ik aan. Het zal mij daarom niet verbazen als het een prul op het niveau van MS-Tech is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Eric_1993 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:40:
Aangezien de computerboer het niet kan oplossen wilde ik hier dus advies vragen over wat nou echt het probleem is. Hij zegt dat er uit de pc een brandlucht komt, hij kan niet achterhalen waar dat vandaan komt. Vervolgens denkt hij aan kortsluiting, hij heeft het onderzocht maar kan nergens kortsluiting vinden. Alleen dat de ventilator niet goed kan koelen. En dat dat waarschijnlijk aan de moederbord ligt.
Raar verhaal van de computerboer. Het probleem is het moederbord, maar dat ding vervangt hij dan niet. Apart.
Ik heb geen ervaring met het doen van een koelpasta etc, daarom dat ik het schoonmaken ook aan een computerboer overlaat. Maar de ventilator draait gewoon, zodra ik de CPU stress gaat het toerental ook omhoog, rond de 2100 RPM. De temperatuur blijft rond de 95 graden.
Voel eens aan het koelblok als je cpu 95 graden is.
Wordt deze heet, dan maakt het blok goed contact met de cpu, en moet je verder kijken.
Is je blok warm.. dan heb je de oorzaak gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Een update, omdat ik de reparateur niet vertrouwde heb ik het toch bij een andere computeriwnkel laten checken. Die kwam tot een ander conclusie en ben zijn conclusie is veel realistischer:

Het brandlucht kwam door het stof in de voeding. Stofvrij gemaakt nu geen brandlucht meer.

Het probleem met de CPU komt doordat de sensor kapot is. Hij heeft de CPU gestresst en vervolgens de CPU (nadat die de pc heeft uitgezet) in zn hand vastgepakt. Een CPU van 90 graden zou pijnlijk moeten zijn en voor hem voelde de CPU lauw aan. De sensor is dus defect.

Voorlopig kan ik mijn pc gebruiken en later maar een keer de moederbord laten vervangen.

Heel erg bedankt voor de mensen die hebben gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
Ik neem aan de CPU koelblok. Die kan ook niet goed zitten. Je kan er een betere koeler op zetten. Zonder die piep push pin dingen. Die zijn gewoon een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Een update:

CPU temp sensor blijkt dus defect te zijn. Maar tijdens het aanmaken van par-files stijgt de temperatuur naar 95 graden en als ik het parren stop daalt die gelijk naar 40 graden. De sensor lijkt mij ook defect. Toen ik bij het parren na een uur terug kwam in m'n kamer, rook het naar een brandlucht. Er is alleen een brandlucht bij het parren. Andere taken waarbij de CPU intensief wordt gebruikt, ruik ik niks. De PC en ventilators zijn stofvrij. De PC werkt ook gewoon zonder problemen. De CPU kan ik gewoon in mn hand vasthouden dus 90 graden is het echt niet.

Wat is er nou gaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Basekid schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:04:

95c niet bijzonder hoog? Komop zeg, dat is tegen thermal throttle aan, en de absolute max. :X Nu raad ik op een i7 wel een betere koeler dan stock, maar dit is geen normale gang van zaken..
Eric_1993 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:53:
Een update:

CPU temp sensor blijkt dus defect te zijn. Maar tijdens het aanmaken van par-files stijgt de temperatuur naar 95 graden en als ik het parren stop daalt die gelijk naar 40 graden. De sensor lijkt mij ook defect. Toen ik bij het parren na een uur terug kwam in m'n kamer, rook het naar een brandlucht. Er is alleen een brandlucht bij het parren. Andere taken waarbij de CPU intensief wordt gebruikt, ruik ik niks. De PC en ventilators zijn stofvrij. De PC werkt ook gewoon zonder problemen. De CPU kan ik gewoon in mn hand vasthouden dus 90 graden is het echt niet.

Wat is er nou gaande?
Met welk programma monitor je de cpu? Graag een screenshot van je cpu met Cpu-Z & Realtemp open, taakbeheer erbij graag, maak je t een stuk makkelijker om hulp te krijgen. 1 screenshot onder load, 1 in idle.

[ Voor 40% gewijzigd door millman op 11-11-2016 15:13 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik monitor de CPU met het programma Speccy. Daarmee kan ik ook de temperaturen van andere hardware zien, en die zijn normaal. Hierbij de screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/iljmj8ohhcfxg.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/krpn96aqdtwgv.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/svthxpbchsk5k.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:14
Is dat par2j64 geen virus/malware? Zou er maar even een virusscanner op los laten en antimalwarebytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric_1993 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:53:
Een update:

Wat is er nou gaande?
Sorry dat ik het zeg, maar ik geloof er nog steeds geen bal van dat de sensor defect is.

Je hebt het er over dat de CPU na een stresstest niet warm aan voelt. Je gaat dus eerst stresstesten, vervolgens zet je de pc uit, haal je de cooler van de CPU af, haal je alle koelpasta weg met alcohol en haal je daarna de CPU uit het moederbord om te voelen of hij warm is? In dat stadium kun je namelijk pas de CPU vast pakken. De temperatuur is dan inmiddels sowieso ook al flink gedaald.

Of bedoel je i.p.v. de CPU niet gewoon dat de heatsink van de CPU koeler die niet warm aanvoelt? Dus het alluminum blok waar een fannetje op zit? Dus dit ding:
Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/06/lga1150-heatsink-G3258-645x321.jpg

Je moet voelen of die heatsink tijdens het stresstesten warm aanvoelt, en niet pas nadat de pc is uitgezet. Het klopt ook gewoon dat de CPU dan zomaar ineens 40-50 graden koeler kan zijn.

Maak ook eens wat duidelijk foto's van de binnenkant van je pc en plaats ze hier (al dan niet via bijvoorbeeld https://imgur.com/ als je het fotoalbum hier op Tweakers nog niet unlocked hebt. Edit: ik zie dat je hierboven al mupload hebt gebruikt, ook prima) en noem ook voor de volledigheid nu even uit welke onderdelen je pc allemaal bestaat. Dus ook behuizing, voeding, eventueel exta case fans etc. De kans is namelijk ook gewoon erg groot dat je beroerde airflow hebt of dat de CPU koeler er gewoon niet goed op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
cordonbleu schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:03:
Is dat par2j64 geen virus/malware? Zou er maar even een virusscanner op los laten en antimalwarebytes.
Het is het programma MultiPar, geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:07:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar ik geloof er nog steeds geen bal van dat de sensor defect is.

Je hebt het er over dat de CPU na een stresstest niet warm aan voelt. Je gaat dus eerst stresstesten, vervolgens zet je de pc uit, haal je de cooler van de CPU af, haal je alle koelpasta weg met alcohol en haal je daarna de CPU uit het moederbord om te voelen of hij warm is? In dat stadium kun je namelijk pas de CPU vast pakken. De temperatuur is dan inmiddels sowieso ook al flink gedaald.

Of bedoel je i.p.v. de CPU niet gewoon dat de heatsink van de CPU koeler die niet warm aanvoelt? Dus het alluminum blok waar een fannetje op zit? Dus dit ding:
[afbeelding]

Je moet voelen of die heatsink tijdens het stresstesten warm aanvoelt, en niet pas nadat de pc is uitgezet. Het klopt ook gewoon dat de CPU dan zomaar ineens 40-50 graden koeler kan zijn.

Maak ook eens wat duidelijk foto's van de binnenkant van je pc en plaats ze hier (al dan niet via bijvoorbeeld https://imgur.com/ als je het fotoalbum hier op Tweakers nog niet unlocked hebt) en noem ook voor de volledigheid nu even uit welke onderdelen je pc allemaal bestaat. Dus ook behuizing, voeding, eventueel exta case fans etc. De kans is namelijk ook gewoon erg groot dat je beroerde airflow hebt of dat de CPU koeler er gewoon niet goed op zit.
Helemaal mee eens! Dat had die computerboer overigens ook moeten doen voordat ie je naar huis stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
De computerboer zei dat het de sensor was, staat ook op het factuur. Ik nam aan dat het klopte wat hij zei, maar heb nu dus toch mijn twijfels erover.

Dit zijn de specs van mijn PC:

- Voeding: Spire SP-ATX 550W-PFC
- Intel Core i7 4771 3,50 Ghz
- 16 GB DDR3 RAM
- Moederbord Gigabyte B85M-HD3
- Nvidia Geforce GT 730 2 GB
- Windows 10 Home 64-bit

Windows staat op een SSD van Samsung Evo 850 250GB,
Daarnaast heb ik als D schijf een WD Blue van 1 TB
en een WD Black van 2 TB die ik gebruik bij het parren.

EDIT: De computerboer heeft de CPU ook gestresst met andere heatsinks, en kreeg dezelfde temperaturen

[ Voor 34% gewijzigd door Eric_1993 op 11-11-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke temp geeft CoreTemp aan?

http://www.alcpu.com/CoreTemp/Core-Temp-setup.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is vragen om problemen. Het is niet gezegd dat het huidige probleem met de voeding te maken heeft. Dat dit één van de slechtste voedingen is is een feit. Vervang deze eerst eens voor een fatsoenlijk exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Rond de 95c bij intensief gebruik, zelfde als Speccy

Screenshot: http://imgur.com/a/fX7M5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou idd eerst eens een fatsoenlijke voeding aanschaffen, da's altijd een verbetering, maar daarnaast ook eens een andere koeling.

Het vreemde is namelijk, dat stel dat idd je temp sensor kapot zou zijn, waarom kloppen je idle temps dan wel? Die zouden dan toch ook een vreemde afwijkende temp moeten aangeven?

Zit er wel voldoende, dus niet te weinig maar ook niet te veel, koelpasta tussen je cpu en cpukoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 23:22
Weet je zeker dat de koeler goed zit? Die rondingen van die pinnen zitten volgen mij nooit naar het koelblok toe.
Volgens mij kun je zo je koeler er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:57:
Ik zou idd eerst eens een fatsoenlijke voeding aanschaffen, da's altijd een verbetering, maar daarnaast ook eens een andere koeling.

Het vreemde is namelijk, dat stel dat idd je temp sensor kapot zou zijn, waarom kloppen je idle temps dan wel? Die zouden dan toch ook een vreemde afwijkende temp moeten aangeven?

Zit er wel voldoende, dus niet te weinig maar ook niet te veel, koelpasta tussen je cpu en cpukoeler?
Ergens zit iets behoorlijk fout maar ik weet dus nog steeds niet waar precies :+ . Ben al bij 2 computerboeren geweest, de een krijgt de CPU temperatuur niet naar beneden en de ander zegt dat de sensor defect is. Dat er een brandlucht is en dat dat precies op de momenten is waar m'n pc aan het parren is zegt toch wel heel wat.

Koelpasta is sowieso niet teveel, klein beetje zodat de oneffigheden goed aansluit op de heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je cpu zelf wel goed in de socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb eens getest met LinX en een 4770K op standaard snelheden. Dan kom je makkelijk aan de 100 graden. Voor de stockkoeler is 100% belasten op alle core's gewoon teveel. Het gaat prima als je een game speelt waarbij de core's op 60 tot 80% lopen, maar alles op 100% trekt die koeler gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:02:
Zit je cpu zelf wel goed in de socket?
Ja, de mensen van de computerwinkel hebben de CPU eruit en erin gezet en kregen allebei hoge temperaturen, ik had het zelf ook ff ingezet, maar ik krijg dus nog steeds de hoge temperaturen. Er is bij de computerboer verschillende koelingen geprobeerd, maar die krijgen allemaal de CPU temperatuur niet naar beneden.

De eerste computerboer waar ik ben geweest zei dat de moederbord de CPU dus niet kan koelen, zou hij toch gelijk kunnen hebben op 1 of andere manier? Want ikzelf weet het ook niet meer :?
Ik heb eens getest met LinX en een 4770K op standaard snelheden. Dan kom je makkelijk aan de 100 graden. Voor de stockkoeler is 100% belasten op alle core's gewoon teveel. Het gaat prima als je een game speelt waarbij de core's op 60 tot 80% lopen, maar alles op 100% trekt die koeler gewoon niet.
Ja waarschijnlijk laat ik er dus toch gewoon een andere betere koeling inzetten. Heb alleen weinig verstand van koeling, heb wel is van koeling gehoord met koperen buizen of iets :+

Hebben jullie een koeling wat jullie mij zouden aanraden?

[ Voor 29% gewijzigd door Eric_1993 op 11-11-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eric_1993 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:06:
[...]

Ja, de mensen van de computerwinkel hebben de CPU eruit en erin gezet en kregen allebei hoge temperaturen, ik had het zelf ook ff ingezet, maar ik krijg dus nog steeds de hoge temperaturen. Er is bij de computerboer verschillende koelingen geprobeerd, maar die krijgen allemaal de CPU temperatuur niet naar beneden.

De eerste computerboer waar ik ben geweest zei dat de moederbord de CPU dus niet kan koelen, zou hij toch gelijk kunnen hebben op 1 of andere manier? Want ikzelf weet het ook niet meer :?

[...]

Ja waarschijnlijk laat ik er dus toch gewoon een andere betere koeling inzetten. Heb alleen weinig verstand van koeling, heb wel is van koeling gehoord met koperen buizen of iets :+

Als je nu de standaard koeler hebt, vervang deze door een goede aftermarket koeler en je probleem is opgelost. De standaard koeler is gewoon niet voldoende. Wat die computerboer allemaal wel of niet gedaan heeft snap ik sowieso niet. Ieder probleem is op te lossen, dus deze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Eric_1993 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:06:

Daar hebben we gewoon de pricewatch en evt de bbg's voor:
categorie: Processorkoeling

Volgens mij heeft Tweakers een jaar geleden of zo ook een grote shootout tussen verschillende koelers gedaan, vast nog wel terug te vinden bij de reviews.

Voor een kleine 30 euro heb je al prima keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Het wordt de Coolermaster Hyper 103. Met blauwe led verlichting :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig zijn er veel betere koelers voor dezelfde prijs pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim, pricewatch: Arctic Freezer i11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik geloof er niks van dat een andere koeler iets helpt als de oude niet warm werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
MikeyMan schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:04:
Ik geloof er niks van dat een andere koeler iets helpt als de oude niet warm werd.
Het nadeel met die push pins is dat het makkelijk fout kan gaan zonder dat je het weet. En dan hou je maar een klein deel over wat koelt. En minder oppervlak van een toch al crap koeler gaat niet ten goede komen.
En 40-50 graden op een los zittende stock koeler is prima te verklaren. Heb ik zelf vaak genoeg meegemaakt.

YouTube: Install an Intel LGA1150 or LGA1155 CPU Processor as Fast As Possible

En dan vanaf 1.20. En de foto die de OP heeft gepost

Ik zie het probleem al. En ik ben geen computer boer. En vraag er ook nog eens stukken minder voor.

Dus daarom het advies koop een fatsoenlijke koeler. Een die met schroeven werkt en niet met push pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Due koeling zit ook vol met stof. Dat is toch het eerste dat je weghaalt bij een koelprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
job schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:20:
Due koeling zit ook vol met stof. Dat is toch het eerste dat je weghaalt bij een koelprobleem?
De computerboer heeft de voeding en de koeler stofvrij gemaakt, zei hij. Hij zat ook eerst behoorlijk onder het stof dus dit ziet er aardig stofvrij uit. Ik moet alleen nog kijken of er een noodzaak is voor een betere koeling. Alleen tijdens het parren stijgt de temperatuur van de CPU naar 100 graden. Verder zijn de temperaturen oké.

offtopic: Wat is het nut van de bronblokken bij MultiPar? Ik ga het niet uploaden op een Usenet, dus lijkt voor mij vrij zinloos. Als ik de bronblokken zet op 32k merk ik dat de CPU meer tijd nodig heeft om te parren en stijgt de temperatuur ook behoorlijk. heb ik er enig voordeel mee als ik de bronblokken op 32k zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eric_1993 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:35:
[...]

De computerboer heeft de voeding en de koeler stofvrij gemaakt, zei hij. Hij zat ook eerst behoorlijk onder het stof dus dit ziet er aardig stofvrij uit. Ik moet alleen nog kijken of er een noodzaak is voor een betere koeling. Alleen tijdens het parren stijgt de temperatuur van de CPU naar 100 graden. Verder zijn de temperaturen oké.
De standaard koeler kan geen 100% load aan met fatsoenlijke temps. Dat zou de computerboer ook gewoon moeten weten.

Zelfs met een nieuwe koeler net uit de doos en dus 0,0 stof en goede pasta tikt een 4770 makkelijk 100 graden aan met alle core's op 100%.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 12-11-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
PilatuS schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:47:
[...]

De standaard koeler kan geen 100% load aan met fatsoenlijke temps. Dat zou de computerboer ook gewoon moeten weten.

Zelfs met een nieuwe koeler net uit de doos en dus 0,0 stof en goede pasta tikt een 4770 makkelijk 100 graden aan met alle core's op 100%.
Ja dat is mij ook duidelijk geworden. Maar wat ik probeer te zeggen is dus dat ik alleen met het parren 100% load gebruik en verder de CPU niet intensief gebruik. Ik ben dus aan het kijken of ik ook zonder het parren de bestanden kan uploaden en te voorkomen dat het corrupt raakt.

Ik zou met de source blok kunnen spelen, maar snap na wat onderzoek nog steeds niet precies wat het nadeel is als ik de source blokken op 5k of 10k zet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gewoon voor een paar euro een fatsoenlijke koeler er op zetten. ja kost je iets van geld. Maar verhelpt wel al je problemen. En maakt je build ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:00:
Gewoon voor een paar euro een fatsoenlijke koeler er op zetten. ja kost je iets van geld. Maar verhelpt wel al je problemen. En maakt je build ook stiller.
Dit dus.

Voor 2 of 3 tientjes heb je een goede koeler. Er zijn meer situaties waarbij je op 100% load kan komen. Dan heb je ook nog eens de kans dat ie boven de 100 graden komt en dan valt je PC uit om schade te voorkomen. Niet echt fijn als je PC ineens uit gaat terwijl je wat aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ja ga sowieso de koeler vervangen, beter gelijk goed doen dan dat ik straks grotere problemen krijg, laat het jullie nog weten of de temp zijn gedaald :)

Heeft er niemand duidelijkheid over wat nou een nadeel zou zijn als ik bijvoorbeeld 5k bronblokken selecteer ipv de max (32k)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Ik zie dat je dat pas op pagina 2 een foto van de binnenkant hebt neergezet, zou beter zijn dit in de startpost te doen.

Daarom ook dat veel posters aan het raden zijn naar je situatie/welke onderdelen en of het stoffig is, enzovoorts... , en ook blinde aanbevelingen doen als "Koop een nieuwe voeding of koop een nieuwe koeler"

Aan de posters ook om dat wat eerder/meteen te vragen om dingen sneller helder te krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door enchion op 12-11-2016 21:29 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Eric_1993 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:10:
Ja ga sowieso de koeler vervangen, beter gelijk goed doen dan dat ik straks grotere problemen krijg, laat het jullie nog weten of de temp zijn gedaald :)

Heeft er niemand duidelijkheid over wat nou een nadeel zou zijn als ik bijvoorbeeld 5k bronblokken selecteer ipv de max (32k)?
Er is geen nadeel. De grotere bronblokken heb je alleen nodig als de kleine niet genoeg pariteit hebben om het bestand te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
enchion schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:22:
Ik zie dat je dat pas op pagina 2 een foto van de binnenkant hebt neergezet, zou beter zijn dit in de startpost te doen.
Ik zie die foto ook nu pas. De pinnen van de koeler staan compleet in de verkeerde stand. Er zijn 2 standen, 1tje voor vast en 1tje voor los. Deze pinnen zitten in een stand die niet eens de bedoeling is. De pinnen zitten in geen van beide 2 normale standen. Een nieuwe koeler is sowieso nodig, ook als de pinnen wel goed staan, maar dit is ook zeker niet de bedoeling.

Als de PC met koeler op deze manier teruggekomen is van de PC boer is het echt een grote prutser. Als je niet weet hoe een stock koeler van Intel hoort te zitten moet je niet aan PC's zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 12-11-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Foto is inmiddels op de startpost gezet
Ik zie die foto ook nu pas. De pinnen van de koeler staan compleet in de verkeerde stand. Er zijn 2 standen, 1tje voor vast en 1tje voor los. Deze pinnen zitten in een stand die niet eens de bedoeling is. De pinnen zitten in geen van beide 2 normale standen. Een nieuwe koeler is sowieso nodig, ook als de pinnen wel goed staan, maar dit is ook zeker niet de bedoeling.

Als de PC met koeler op deze manier teruggekomen is van de PC boer is het echt een grote prutser. Als je niet weet hoe een stock koeler van Intel hoort te zitten moet je niet aan PC's zitten.
Hier schrik ik van, dat jij dit constateert, wel goed overigens en ben erg dankbaar dat ik eindelijk de oorzaak heb van de hoge CPU temp. Maar dit komt echt zo van de PC boer, ik ben zelfs bij 2 PC boeren geweest, omdat de ene dus voorstelde om de moederbord te vervangen. Ik ben zelf niet zo heel technisch en daarom ga ik zelf niet prutsen hieraan. Maar blijkbaar kunnen de PC boeren er ook niks van :+

Zou de brandlucht dan ook van de CPU afkomstig zijn? Heb nu al een dag niet gepart en ruik echt geen brandlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik zou maar even stoppen met parren tot je de temperatuur onder controle hebt. Kan opzich geen kwaad dat de processor zo warm wordt maar fijn is het niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Mee eens, ik ga maandag gelijk naar de pc boer om hierover te overleggen. En in de tussentijd ga ik onderzoeken hoeveel bronblokken ideaal is in mijn situatie

Met 32k bronblokken duurt het 20uur,
Met 15k bronblokken duurt het 6uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Arn0uDz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:48:
Ik zou maar even stoppen met parren tot je de temperatuur onder controle hebt. Kan opzich geen kwaad dat de processor zo warm wordt maar fijn is het niet natuurlijk.
Die temperatuur baart me het minste zorgen. Maar die brandlucht is toch verdacht. Kan natuurlijk zijn dat er een vliegje ergens onder de CPU koeler gekropen is die nu iedere keer geroosterd wordt als het daar goed warm wordt of zo, want voor de rest heb ik nog steeds niets gehoord wat niet zou kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Gaat er niet teveel volt door de processor? Misschien teveel koelpasta? Zijn dingen die in mij opkomen.. voeding vervangen en/of lenen om te proberen.. andere koeler is ook al vaker gezegd..

Misschien een mede tweaker die in de buurt woont, die even mee wil kijken en assisteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Eric_1993 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:24:
Foto is inmiddels op de startpost gezet

[...]

Hier schrik ik van, dat jij dit constateert, wel goed overigens en ben erg dankbaar dat ik eindelijk de oorzaak heb van de hoge CPU temp. Maar dit komt echt zo van de PC boer, ik ben zelfs bij 2 PC boeren geweest, omdat de ene dus voorstelde om de moederbord te vervangen. Ik ben zelf niet zo heel technisch en daarom ga ik zelf niet prutsen hieraan. Maar blijkbaar kunnen de PC boeren er ook niks van :+

Zou de brandlucht dan ook van de CPU afkomstig zijn? Heb nu al een dag niet gepart en ruik echt geen brandlucht.
Ik was er niet heel duidelijk in. Maar ik constateerde dit ook al hoor. Tevens heeft Willem1981 het ook al gemeld.
loki504 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:44:
[...]

Het nadeel met die push pins is dat het makkelijk fout kan gaan zonder dat je het weet. En dan hou je maar een klein deel over wat koelt. En minder oppervlak van een toch al crap koeler gaat niet ten goede komen.
En 40-50 graden op een los zittende stock koeler is prima te verklaren. Heb ik zelf vaak genoeg meegemaakt.

YouTube: Install an Intel LGA1150 or LGA1155 CPU Processor as Fast As Possible

En dan vanaf 1.20. En de foto die de OP heeft gepost

Ik zie het probleem al. En ik ben geen computer boer. En vraag er ook nog eens stukken minder voor.

Dus daarom het advies koop een fatsoenlijke koeler. Een die met schroeven werkt en niet met push pins.
Zit nu ook een fimpje bij hoe hij WEL aangebracht moet worden.
mcDavid schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:35:
[...]

Die temperatuur baart me het minste zorgen. Maar die brandlucht is toch verdacht. Kan natuurlijk zijn dat er een vliegje ergens onder de CPU koeler gekropen is die nu iedere keer geroosterd wordt als het daar goed warm wordt of zo, want voor de rest heb ik nog steeds niets gehoord wat niet zou kloppen.
Ik vermoed gewoon verbrand stof. Als er veel stof op zit. En de CPU zit rond de 100 kan je makkelijk een brand lucht ruiken.

En OP. Waar woon je? Zodat we je een computer boer dicht bij kunnen aanbevelen. Of misschien kan er zelf wel iemand bij je langs gaan. En de CPU koeler instaleren. Kost je vele malen minder. En grotere kans dat het goed gebeurt.

[ Voor 17% gewijzigd door loki504 op 13-11-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
En OP. Waar woon je? Zodat we je een computer boer dicht bij kunnen aanbevelen. Of misschien kan er zelf wel iemand bij je langs gaan. En de CPU koeler instaleren. Kost je vele malen minder. En grotere kans dat het goed gebeurt.
Ik woon in Zevenbergen, ligt in West Brabant. Mocht er iemand in de buurt zijn die mij wilt helpen, hoor ik het graag. De kosten betaal ik, zolang het maar goed gebeurd dit keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Zevenbergen is mij iets te ver weg(almere). Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Bij het kijken naar koelers zag ik ook een CPU waterkoeling. Zijn wel wat duurder dan de gewone koelingen. Zou een waterkoeling alleen voor de CPU beter zijn dan een luchtkoeling?

Deze koeler bijvoorbeeld: http://www.mediamarkt.nl/...0z0wodbEoB8g&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eric_1993 schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:03:
Bij het kijken naar koelers zag ik ook een CPU waterkoeling. Zijn wel wat duurder dan de gewone koelingen. Zou een waterkoeling alleen voor de CPU beter zijn dan een luchtkoeling?

Deze koeler bijvoorbeeld: http://www.mediamarkt.nl/...0z0wodbEoB8g&gclsrc=aw.ds
Waterkoeling is beter dan luchtkoeling als de radiator groter is dan een heatsink van een luchtkoeler. Deze heeft een 1x120mm rad wat niet meer oppervlak is dan een goede luchtkoeler. Pas bij 2x120mm word waterkoeling beter dan luchtkoeling.

Waterkoeling is niets meer dan luchtkoeling waarbij het water als transportmiddel dient. Uiteindelijk is de radiator gewoon een heatsink die met lucht word gekoelt. Het grote voordeel van waterkoeling is dat je met water de hitte naar een plek kan transporteren waar je meer ruimte hebt dan op de CPU. Als je een 3x120mm rad hebt koelt dit veel beter dan lucht omdat er meer koeloppervlak is. Waterkoeling met een 1x120mm rad is vrij nutteloos, een goede luchtkoeler is net zo goed of zelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Komt bij dat je CPU-koeler normaliter ook voor wat airflow over je geheugen en VRM's zorgt. Met waterkoeling mis je dat. Daarnaast is waterkoeling vaak luidruchtiger door de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:49:
Daarnaast is waterkoeling vaak luidruchtiger door de pomp.
Hangt natuurlijk heel erg van de pomp af. Je hebt goede en slechte pompen. Een slechte pomp zal je inderdaad horen, een goede pomp is onhoorbaar. Ik draai zelf met 2x een D5 pomp op stand anderhalf van de 5, totaal onhoorbaar dan. Het is wel zo dat de pompen van setjes onder de 100 meestal niet geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Duidelijk, ik koop gewoon een goede luchtkoeling, ben benieuwd wat de pc boer gaat zeggen als ik zeg dat hij de ventilator verkeerd heeft gemonteerd :D

Ik heb nog een vraag over het parren van belangrijke bestanden van 50 tot 100 GB:

- Bronblokken selecteren op 5.000 met 30% redunancy, het parren duurt 5uur

- Bronblokken selecteren op 32.000 met 10% redunancy, het parren duurt ongeveer 7 uur.

Graag hoor ik jullie advies hierover

[ Voor 23% gewijzigd door Eric_1993 op 13-11-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik denk dat je dan eerder die vraag kan stellen in bv

Client Software Algemeen

Kans is groter dat ze daar beter info kunnen geven. Hier zijn voornamelijk de cooling guru's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
Eric_1993 schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:13:
Duidelijk, ik koop gewoon een goede luchtkoeling, ben benieuwd wat de pc boer gaat zeggen als ik zeg dat hij de ventilator verkeerd heeft gemonteerd :D

Ik heb nog een vraag over het parren van belangrijke bestanden van 50 tot 100 GB:

- Bronblokken selecteren op 5.000 met 30% redunancy, het parren duurt 5uur

- Bronblokken selecteren op 32.000 met 10% redunancy, het parren duurt ongeveer 7 uur.

Graag hoor ik jullie advies hierover
Vervang direct de voeding mee die dingen staan bekend te ploffen.
Daarnaast lijken de push pins en de verkeerde stand te staan zal me niets verbazen als je kokende koelpasta ruikt.

Mocht de cpu throttling uitvoeren dan is het niet vreemd dat parren zolang nodig heeft check tijdens het parren eens cpu-z of je cpu niet terug klokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Een update over de brandlucht in mijn PC:

De meneer van de computerboer zegt dat de brandlucht door de voeding komt omdat er waarschijnlijk toch nog stof in ligt. Ik kan nu al een maand geen PAR files meer maken, omdat ik niet wil dat er problemen ontstaan door de brandlucht.

Zou het kunnen dat het door de voeding komt? Dat bij intensief gebruik van de CPU de voeding de stroom niet aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De PC boer heeft toch wel even getest met een andere voeding ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het zou heel goed kunnen dat de brandlucht inderdaad door je voeding komt, die al geen hoge kwaliteit is om mee te beginnen. Enerzijds omdat deze al een tijdje oud is en mogelijk op zijn achterste benen loopt, anderzijds doordat je bij het parren ineens een stuk meer stroom vraagt en de voeding dus harder moet gaan werken. Probeer anders eens te ruiken tijdens het parren waar de brandlucht precies het sterkst is. CPU, moederbord of toch de voeding? Zo ja, dan heb je een schuldige :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je nog steeds die hele slechte Spire voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom ga je überhaupt nog naar die computerboer welke er zelf klaarblijkelijk geen ene drol van snapt? Wat die meneer nu steeds doet is gokken, maar daadwerkelijk dingen controleren om te achterhalen wat nu het probleem is gebeurt niet. Zo blijf je bezig. Eerst monteert hij de koeler met de push pins op een manier wat überhaupt al zowat onmogelijk is. Die pins horen namelijk zowel in losse als in de vaste stand niet eens de kant op te draaien zoals ze op de foto in je startpost staan. Je moet ze breken om ze zo te krijgen zoals het geval was (of nog steeds is?) bij jou.

Een beetje stof in de voeding zorgt normaal gesproken echt niet voor een brandlucht, tja zoals gezegd bij een bagger Spire voeding misschien wel, maar deze voedingen slopen sowieso je pc al naast het risico in de fik te vliegen. Een brandlucht zonder stof is dus ook prima mogelijk. Als je je pc nog even wil blijven gebruiken heb je sowieso een voeding nodig die nìet illegaal is volgens de EU wetgeving zoals de Spire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:33:
Waarom ga je überhaupt nog naar die computerboer welke er zelf klaarblijkelijk geen ene drol van snapt? Wat die meneer nu steeds doet is gokken, maar daadwerkelijk dingen controleren om te achterhalen wat nu het probleem is gebeurt niet. Zo blijf je bezig. Eerst monteert hij de koeler met de push pins op een manier wat überhaupt al zowat onmogelijk is. Die pins horen namelijk zowel in losse als in de vaste stand niet eens de kant op te draaien zoals ze op de foto in je startpost staan. Je moet ze breken om ze zo te krijgen zoals het geval was (of nog steeds is?) bij jou.

Een beetje stof in de voeding zorgt normaal gesproken echt niet voor een brandlucht, tja zoals gezegd bij een bagger Spire voeding misschien wel, maar deze voedingen slopen sowieso je pc al naast het risico in de fik te vliegen. Een brandlucht zonder stof is dus ook prima mogelijk. Als je je pc nog even wil blijven gebruiken heb je sowieso een voeding nodig die nìet illegaal is volgens de EU wetgeving zoals de Spire.
Hoe kan de computerboer dan een illegale voeding in mijn pc hebben geinstalleerd 2 jaar terug? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik snap het gewoon niet dat ik nu een gevaarlijke voeding heb, brandlucht ruik, koeling in een stand staat wat niet bestaat en mn CPU die 95 graden aangeeft.

Ben bij 2 computerboeren geweest en allebei blijven ze andere dingen zeggen. Je hebt hier verder geen andere computerboer meer (woon in een dorp).

Kan de voeding andere computer onderdelen beschadigen, zo ja hoe uit dat zich dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Computerboeren zijn net huisartsen, ze weten van alles een klein beetje. Specifieke kennis komt zelden voor. Daarom zie je maar al te vaak hele zware maar kwalitatief matige tot slechte voedingen. Zo ook bij jou. Het wordt in de EU verkocht maar het wordt gelukkig steeds minder.
Hetzelfde geldt voor cpu koeling. De boxed koeler voldoet maar wordt de cpu langdurig zwaar belast dan is een aftermarket koeler geen overbodige luxe. Ook vreemd dat ze dat nog nooit geadviseerd hebben.
Verder valt mij al jaren het probleem oplossend vermogen van de gemiddelde computerboer erg tegen laat staan dat ze de juiste diagnose kunnen stellen.

Slechte voedingen kunnen moederbord, geheugen, cpu, hdd/ssd en videokaart naar z'n grootje helpen. Bijna alles dus.

Dat er in het dorp maar 2 computerboeren zijn zegt niets. We lopen niet meer in een berenvel met pijl en boog achter ons eten aan te rennen. Tegenwoordig is de wereld groter dan het dorp, mede door het internet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2016 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Eric_1993 schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:58:
[...]

[knip]

Kan de voeding andere computer onderdelen beschadigen, zo ja hoe uit dat zich dan?
Een overleden videokaart/harddisk/moederbord of iets dergelijks.
Oh, en als je geluk heb komen er ook nog vlammen uit je pc zodat je weet dat er iets aan de hand is.

Beantwoord anders even de volgende vragen:
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:33:
Gebruik je nog steeds die hele slechte Spire voeding?
PilatuS schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:42:
De PC boer heeft toch wel even getest met een andere voeding ?
en dan voeg ik er nog even één aan toe:

Heb je er nu al een andere cpu fan inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Aparte reacties hier

1) Natuurlijk is die sensor niet defect. Een verschil van 95 naar 40 is prima mogelijk (delta 55), zeker bij een slechte koeler
2) Max temperatuur zit op 105 graden maar dit zijn geen temperaturen die je wil en die zijn ook zeker niet nodig
3) Ga niet voelen aan je electronica en blijf er lekker vanaf, zo voorkom je ESD schade.
4) Op je foto zie ik duidelijk stof tussen de heatsink zitten. Kun je wegblazen met een compressor/perslucht of een kwast (let op ESD).
5) Je lijkt ook nog een passief gekoelde GPU te hebben, hoe warm wordt die?
6) Voor onder de 25 euro inclusief verzendkosten heb je een simpele aftermarket koeler die je cpu vermoedelijk onder de 60 graden houdt: pricewatch: Cooler Master TX3 i

Succes!

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 25-12-2016 03:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
sdk1985 schreef op zondag 25 december 2016 @ 03:30:
Aparte reacties hier

1) Natuurlijk is die sensor niet defect. Een verschil van 95 naar 40 is prima mogelijk (delta 55), zeker bij een slechte koeler
2) Max temperatuur zit op 105 graden maar dit zijn geen temperaturen die je wil en die zijn ook zeker niet nodig
3) Ga niet voelen aan je electronica en blijf er lekker vanaf, zo voorkom je ESD schade.
4) Op je foto zie ik duidelijk stof tussen de heatsink zitten. Kun je wegblazen met een compressor/perslucht of een kwast (let op ESD).
5) Je lijkt ook nog een passief gekoelde GPU te hebben, hoe warm wordt die?
6) Voor onder de 25 euro inclusief verzendkosten heb je een simpele aftermarket koeler die je cpu vermoedelijk onder de 60 graden houdt: pricewatch: Cooler Master TX3 i

Succes!
Zo vreemd vind ik de reactie niet hoor. tuurlijk is 40 van 95 prima mogelijk. Maar 40 in idle is al aan de hoge kant(Maar voor een verkeerd monteerde voeding niet)

En we vroegen om te voelen aan de heatsink. Niet direct op elektronica.

En jou advies voor een CPU koeler!!. je kiest er weer 1 met gare push/pin systeem. Iets waar hij/computer boer nu ook al de fout in is gegaan. Gewoon een met schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wat een harde conclusies hier allemaal. De lokale pc-boer heeft niet echt een oplossing gegeven. Dat is apart, maar verder kan je er weinig over zeggen, tenzij je erbij was. TS kan dingen hebben gezegd, waardoor er weinig oplossingen mogelijk waren bv.

Verder, als je (nog) weinig van pc's weet, ben je snel tevreden een ga je er vanuit dat het goed werkt. Zijn we allemaal niet eens begonnen met een pc waar je je nu hartelijk voor schaamt? Ik had een Qtec-voeding, zelf gekocht en niet die standaard bij de kast kwam. Heeft nooit problemen gegeven. Zou ik nu nooit weer doen, ik weet nu beter.

Een voeding kan idd slecht zijn voor het hele systeem. Rare piekspanningen die niet uitgefilterd worden of het volle vermogen wat niet altijd gehaald kan worden, iig niet voor lange tijd. Kan best wel de reden zijn van stank icm stof.

Je kast kan ook wel een beetje schoner, ook qua kabels. De cpu-koeling en de 12cm ventilator aan de achterkant zullen elkaar ook in de weg zitten, lijkt mij zo. Ze zullen vechten voor de zelfde lucht. Is er ook een ventilator voor de aanvoer van verse lucht?
Ik ben sowieso ook geen fan van een voeding bovenin, maar dat is waarschijnlijk iets persoonlijks. Maakt die hoek bovenin een hotspot, wat je niet wil.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Eh, als de TS alle reacties gelezen heeft kan die nu de problemen oplossen door bijvoorbeeld een Scythe Muggen 5 koeler
en een Corsair CX450M voeding te kopen.

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Laatst online: 13-09 11:43
Direct een Scythe Mugen aanraden? Waar is dat voor nodig dan? Helemaal nergens voor nodig.

De standaard meegeleverde Intel koeler is prima geschikt om deze CPU te kunnen koelen. Ook bij continu vollast. Nee je zult niet de laagste temperaturen behalen, maar dat is nergens voor nodig. Zolang het binnen de perken blijft is het prima.

Wat Eric_1993 moet doen, is de koeler even (laten) demonteren. Zoals het er nu naar uit ziet heb je een aantal bevestigingsclips los gedraaid.

Wanneer je de koeler van de processor hebt gehaald, maak je de koeler even netjes stofvrij en verwijder je de koelpasta met een doekje van de koeler en van de processor.

De bevestigingsclips moeten een kwartslag naar links om de koeler te kunnen demonteren, een kwartslag naar rechts om de koeler vast te zetten.

Monteer de boel op de juiste manier met een vers laagje koelpasta, dan zal het weer prima werken zonder absurd hoge temperaturen. Tegen de 90 graden aan is echt te hoog.

Hier een filmpje hoe je de koeler goed monteert:

En hier een filmpje hoe je in tussentijd de koelpasta aanbrengt:

[ Voor 10% gewijzigd door Bas. op 25-12-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bas. schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:07:
De standaard meegeleverde Intel koeler is prima geschikt om deze CPU te kunnen koelen. Ook bij continu vollast. Nee je zult niet de laagste temperaturen behalen, maar dat is nergens voor nodig. Zolang het binnen de perken blijft is het prima.
Voor 100% load op alle core's is de stockkoeler niet voldoende. Voor een i5 wel maar voor een i7 niet. Heb eens wat testen gedaan met LinX en Prime95 waarbij de core's over de 100 graden worden. Voor gamen is het voldoende maar voor renderen of andere dingen waarbij alle core's op 100% gaan draaien is het niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik zou gewoon een andere voeding en aftermarket cooler kopen.
Je bent al bij 2 pc boeren geweest.
Dat geld wat je daar aan besteed had, had je al een andere voeding voor gehad.
En 40 graden in idle vind ik niet absurd hoog met de stock cooler, 95 met tres wel een beetje (ook al kan de cpu 105 hebben.
Ik draai zelf 28/34 op iddle en 65/70 in stres met de stock cooler en heb een I5-4460
Maar goed ik zou zeggen probeer inderdaad eens een aftermarked cooler en een andere voeding.
Kijken als dit het probleem oplost, en ik ga er van uit van wel

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Laatst online: 16-09 18:04
Die andere koeler heeft pas zin als de huidige koeler niet loeiheet wordt bij belasting (voelen op het koellichaam). Als het koellichaam niet heet wordt zit het probleem in de warmteoverdracht van processor naar koeler. Dat kan twee oorzaken hebben:

• De koeler zit niet goed gemonteerd (aanknopingspunten genoeg daarvoor)
• De koelpasta zit niet goed aangebracht (lijkt me sterk, die zit bij boxed processoren vaak al op de koeler aangebracht in de verpakking)
offtopic:
Of die computerboer is vergeten om het beschermplasticje van de koelpasta af te halen. Dat zou wel een enorme giller zijn :+

Die brandlucht gaat niet van de CPU zijn, die klokt zichzelf immers terug en blijft (misschien wel daarom) op maximaal 95 graden steken.
offtopic:
Of zou het dan toch... Hoe ruikt een beschermplasticje van 95 graden ? :o

De brandlucht zou ik op de slechte voeding gooien maar ik zou eerst je koelprobleem oplossen.

edit:

Zo te zien wordt deze koeler zonder plastic folie over de koelpasta geleverd: *klik*. Dat speelt dus geen rol.

[ Voor 8% gewijzigd door Carpento op 25-12-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
loki504 schreef op zondag 25 december 2016 @ 08:18:
[...]

Zo vreemd vind ik de reactie niet hoor. tuurlijk is 40 van 95 prima mogelijk. Maar 40 in idle is al aan de hoge kant(Maar voor een verkeerd monteerde voeding niet)

En we vroegen om te voelen aan de heatsink. Niet direct op elektronica.
Idle 40 is voor een stockkoeler helemaal niet raar.
En jou advies voor een CPU koeler!!. je kiest er weer 1 met gare push/pin systeem. Iets waar hij/computer boer nu ook al de fout in is gegaan. Gewoon een met schroeven.
Dat is juist voor een beginner een veel beter idee dan de grotere koelers. Met skylake en later is het erg oppassen dat je de PCI lanes niet beschadigd. Ik heb dat koelertje op een skylake en een haswell draaien, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Niet toevallig perongeluk plastic bescherming op de koeler laten zitten tijdens montage?

Oeps 8)7 spuitelf

[ Voor 11% gewijzigd door Sayko op 25-12-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
sdk1985 schreef op zondag 25 december 2016 @ 17:25:
[...]

Idle 40 is voor een stockkoeler helemaal niet raar.

[...]

Dat is juist voor een beginner een veel beter idee dan de grotere koelers. Met skylake en later is het erg oppassen dat je de PCI lanes niet beschadigd. Ik heb dat koelertje op een skylake en een haswell draaien, werkt prima.
Mijn CPU's zijn met de stock koeler op idle in de zomer nooit op 40 uit gekomen 35 is toch wel de max. En het gaat hier waarschijnlijk om verkeerde montage. Wat die push pin dingen nog steeds hebben. En je hoeft geen groot bakbeest te hebben om met schroeven te werken. En als je een normaal met een schroevendraaier om kan gaan is de kans op beschadiging erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 21:15
Ik heb nog nergens gelezen hoe het met je voltage's staat , dat geeft misschien een beter beeld hoe je voeding er aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 12:16
Andere voeding en cpu koeler en de problemen zijn waarschijnlijk weg. Kost je 60 euro maar dan ben je wel van die problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:54
Ik heb zelf een Intel Core i7 4770. Met de stockkoeler komt de temperatuur tot 62graden (Blu-ray compressie mbv DVDfab).
Omdat ik 62 graden al veel vond (laat staan 90+) heb ik een CPU Cooler Noctua NH-U14S ingebouwd.
Nu komt de temp tot max 45graden.

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn advies zou luiden: "Stockkoeler verwijderen, schoonmaken (zowel pasta op koeler als op cpu) en tenslotte nieuwe koelpasta aanbrengen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
loki504 schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:46:
[...]

Mijn CPU's zijn met de stock koeler op idle in de zomer nooit op 40 uit gekomen 35 is toch wel de max. En het gaat hier waarschijnlijk om verkeerde montage. Wat die push pin dingen nog steeds hebben. En je hoeft geen groot bakbeest te hebben om met schroeven te werken. En als je een normaal met een schroevendraaier om kan gaan is de kans op beschadiging erg klein.
Die 5 graden verschil zijn zo te verklaren door andere fan curve en/of andere airflow. Met andere woorden dat zegt dus helemaal niets.

Puspin is verder helemaal niets mis mee, prima systeem. Wel even opletten dat ze in de goede stand staan, daarna is het even voorzichtig aandrukken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Het stomme is, is dat ikzelf geen verstand heb van voeding en koelers etc. Dus als de computerboer zegt dat het door de sensor komt die defect is kan ik er niks tegen maken. Wat fijn dat we daarom Tweakers hebben.

Ik ga nu de computer weer inleveren en vraag hun om de voeding te vervangen en de koeler te vervangen door een end market met schroeven ipv pushpins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet wel zeggen welke voeding en koeling je erin wil hebben. Doe je dat niet dan stopt die dude er weer kwalitatief waardeloze zooi in.

Voorstel voeding pricewatch: Seasonic G-series 360 watt
CPU koeling pricewatch: Arctic Freezer i32

Neem niet zomaar genoegen met alternatieven. Worden er alternatieven aangeboden eerst hier checken of het goede kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Heb het doorgegeven! Hij blijft helaas bij zn standpunt en zegt dat een andere koeler geen nut heeft omdat de sensor defect is. Hij kan eventueel de therminale throtthling uitschakelen zodat die zich niet terugklokt. En in de bios kon hij ook uitschakelen dat de pc uitschakelt na een max temperatuur. Maar dat lijkt mij niet verstandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nou ga ik het nog een keer zeggen: De standaard koeler is niet voloende voor 100% belasting van de CPU. Als de temps met een goede koeler nog te hoog zijn kan je praten over een defecte sensor, zonder te testen met een andere koeler is het een gok en geen feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Waar woon je? Is er geen andere computer boer waar je hem in kan leveren? Of een tweaker die je met een krat bier/fles wijn blij kan maken? goedkoper en beter geregeld.

En hij zet terugklokken uit zetten. Maar de pc laten uitschakelen als hij te warm wordt? Met een defecte sensor zal hij toch om te haven klap uitvallen? Ga er asjeblieft niet weer naar toe. Dit is duidelijk een kwakzalver onder de PC boeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:55:
Ga er asjeblieft niet weer naar toe. Dit is duidelijk een kwakzalver onder de PC boeren.
Sowieso is de PC terug gekomen van de PC boer met de pinnen van de stock koeler in de verkeerde stand. Dan weet je dus niet eens hoe je een stock koeler moet monteren.

Verder is het gewoon heel simpel, helemaal voor een PC boer: Gewoon onderdelen uitsluiten. Pak een andere voeding, pak een andere CPU, pak een andere koeler of zelfs een ander moederbord. Een PC bestaat maar uit een paar onderdelen waardoor de oorzaak altijd heel simpel te achterhalen is. Ik heb aan 100'en PC's gewerkt en 9 van de 10 keer is een probleem binnen 30 minuten gevonden en opgelost. Een probleem wat meer tijd en moeite kost komt maar heel zelden voor. Zulk soort dingen zijn echt enorm simpel met een beetje kennis. Dat dit nu nog steeds niet opgelost is nadat er 2 PC boeren naar gekeken hebben slaat helemaal nergens op. Stel het zou die 1 van de 1000 zijn dat het inderdaad aan de CPU ligt, dan vervang je die toch gewoon.

offtopic:
Heb ooit eens wel een erg lastig probleem gehad. De PC viel random uit. Zo'n beetje ieder onderdeel zoals voeding en moederbord vervangen. Bleek het uiteindelijk aan de CPU te liggen die de boel liet crashen wanneer er veel data over het netwerk gestuurt werd. Ik heb die klant toen een compleet nieuwe PC gegeven op 1 onderdeel na en dat was de CPU. Nieuwe CPU er in en opgelost. Dat zoiets heel veel tijd kost kan wel eens voorkomen maar dat is echt 1 op de 1000. Iedere stresstest was toen 100% stabiel. Die PC kon uren LinX draaien zonder enige problemen, maar zodra je meer dan 5MB/s over het netwerk ging sturen ging het fout. Dit is het meest vreemde probleem dat ik ooit heb gehad, vrijwel altijd is alles simpel op te lossen

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 27-12-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric_1993 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:44:
Heb het doorgegeven! Hij blijft helaas bij zn standpunt en zegt dat een andere koeler geen nut heeft omdat de sensor defect is. Hij kan eventueel de therminale throtthling uitschakelen zodat die zich niet terugklokt. En in de bios kon hij ook uitschakelen dat de pc uitschakelt na een max temperatuur. Maar dat lijkt mij niet verstandig
Koop gewoon op aan raden van hier een nieuwe cooler en voeding en installeer ze, ook met tips van hier waar je op moet letten, gewoon zelf. Dan ben je beter af dan weer naar die prutsers te gaan. Je bent er nu in 2 maanden tijd letterlijk 0,0 mee opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Update:

Ik heb mijn computer weer terug gehaald van de computerboer. Hij kwam weer met een spire voeding aan hoewel ik aangegeven heb dat ik GEEN spire wil. Ik moet maar kijken wie mij zou kunnen helpen, want ik heb echt 0,0 ervaring met computer hardware.

Overigens woon ik zelf in Zevenbergen (Noord-Brabant). Dus mocht een Tweaker hier in de buurt zijn die mij zou willen helpen, zou ik het heel fijn vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Je kan V&A aangeboden: Computerhulp MacBook(pro) en windows laptops
even een pb sturen met de kosten voor een voeding en cpu koeler inbouw. Niet super dichtbij maar ook niet super ver. Je kan ook nog cd rom land in breda kijken. Kost je waarschijnlijk 45 euro.

Helaas is Zevenbergen net iets te ver voor mij(Almere).

/edit Mycom breda is ook nog een optie. Zelf eigenlijk nooit een vervelende ervaring gehad met Mycom Almere.

[ Voor 18% gewijzigd door loki504 op 28-12-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
loki504 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:24:
Je kan V&A aangeboden: Computerhulp MacBook(pro) en windows laptops
even een pb sturen met de kosten voor een voeding en cpu koeler inbouw. Niet super dichtbij maar ook niet super ver. Je kan ook nog cd rom land in breda kijken. Kost je waarschijnlijk 45 euro.

Helaas is Zevenbergen net iets te ver voor mij(Almere).

/edit Mycom breda is ook nog een optie. Zelf eigenlijk nooit een vervelende ervaring gehad met Mycom Almere.
Cdrom land of Mycom nooit van gehoord maar hun site ziet er goed en aardig uit. Ga morgen maar is kijken en m'n probleem voorleggen :9

Edit: de computerboer snapte niet dat de brandlucht alleen ontstaat als ik de CPU intensief gebruik. Maar toch is het zo, hij staat nu aan, geen brandlucht. Net ff parren aangezet en na een half uur rook heel mn kamer naar een brandlucht 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Eric_1993 op 28-12-2016 20:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste