Welke processor voor super zuinig hosting servertje?

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 12:57
Ik zoek een?
Ik zoek een geschikte processor voor mijn low voltage computer servertje, ik ga er geen high-end games erop hosten (zoals BF4, BF1,GTV5 ect), voornamelijk games die op huidige hardware prima kan draaien. Wil dus farming simulator 13 en 17 kunnen hosten op een dedicated server en eventueel minecraft. De build moet super zuinig worden, zo rond de 20 a 30 watt voor het hele systeem. Systeem word gebruikt via windows remote. Ik heb voor farming simulator server geen videokaart of IGPU nodig. Voor minecraft weet ik dit niet. Wil alles zo beperkt mogelijk houden en zoveel mogelijk stroom te besparen omdat de server voor langere tijd kan blijven draaien.

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen core i3 6100 en core i3 6300 en beiden in T versie Dus 6100T en de 6300T. Liefst wil ik de 35 TDP versie omdat alles in een coolermaster elite 120 advanced behuizing gaat en daar in is de koeling redelijk meer niet grandioos.

System Requirements farming simulator 17
System Requirements Windows Version (*)

Windows 7, Windows 8, Windows 10
2.0 GHz Intel or equivalent AMD dual-core processor
Nvidia Geforce GTS 450, AMD Radeon HD 6770 graphics card or better (min 1GB VRAM)
2 GB RAM
6 GB free hard drive space
Soundcard
DVD-ROM Drive (only for retail version)

Wat is je budget?
Ongeveer 150 euro. Maar dit is ook bepalend aan de hand van het advies.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor moet Intel blijven omdat AMD geen alternatief heeft voor performance en low voltage.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

De onderdelen die ik momenteel heb: (behuizing en het geheugen en de SSDs)

- Coolermaster Elite 120 advanced behuizing
- Voeding ben ik nog over aan het denken. Coolermaster V550 of ITX voeding
- 16GB Corsair 2133Mhz LPX geheugen
- Samsung 128GB ssd, eventueel een oude transcend SSD720 512GB liggen.
- Asrock H170ITX/AC moederbord. (gekozen omdat hij bij hwi.info als zuinigste bord uit de bus komt.)

Windows 7 64 bit of misschien windows 8.1 pro 64 bit *ligt eraan wat momenteel nog heb liggen*

Hoofd vraag

Ik ben op zoek naar een goede processor die goed performed en ook nog eens super energie efficient is..
Het doel is voor het complete systeem ongeveer uit te komen op 20 a 30 watt max.(liefst nog minder mits mogelijk)
Ik dacht eerder om richting een redelijk laptop platform te kiezen. Aangezien mijn oude setup nog een Core i3 330m 2.1Ghz westmere cpu heeft (met een Jetway mITX moederbord). Maar alles na westmere heeft intel de boel omgegooit (zijn naar BGA gegaan) dat het niet meer zo makkelijk is om een laptop platform als desktop systeem te gebruiken. Ik heb hier destijds voor gekozen dat zo`n platform zeer super zuinig is.. En dat is momenteel mijn doel voor ogen.. Ik heb geen zin om zelf te gaan prutsen, maar wil dit behalen aan de hand van consumenten hardware en eventueel ook met voltage tweaks mits nog iets meer uit te halen valt.

Volgens de farming simulator 17 specificaties (hier boven) zou ik genoeg hebben aan een duo core op 2 Ghz.
Uiteraard zou ik zelf ook voor een duo core kiezen omdat een quadcore gewoon een hogere stroom consumptie heeft ook een extra turbo zal het stroomverbruik alleen naar negatief beinvloeden wat ik dus niet wil. Maar nou heb ik totaal geen enkele ervaring met server achtige omgevingen.

Weet iemand misschien hoeveel clients zo`n server zou moeten kunnen trekken met die genoemde game specs? Is het niet zo, dat als er meer clients geconnect zijn dat de cpu gebruik dan ook zwaarder word belast?

Voor het geld had ik zelf eerder de intel core i3 6100T in gedachte. Maar om alles met de zelfde cpu specs hoger te komen(hogere core clock) zou ik eerder voor de 6300T gaan om toch een beetje iets meer overhead te hebben (meer performance is altijd beter op hetzelfde TDP waarde.)

Ik zie hier en daar dat bepaalde groep mensen eerder een non-T processor nemen. Sommige zeggen ook dan dat de processor prima terug te klokken is.. Ik heb dan denk ik niet de garantie dat als ik zo`n cpu terug klok dat ik dan uit kom op de 35watt TDP en dit per non-T cpu verschillend kan zijn... Ik weet dat het TDP waarde niet direct gelijk staat aan het stroom verbruik.. Maar dat een lagere waarde wel betekend dat de cpu uiteindelijk zuiniger zou moeten zijn.

Ik weet verder even 1.2.3 niet zo wat ik er nog eraan toe moet voegen (heb soms een beetje een black out en dan word het opstellen van een goed bericht voor mij een beetje lastiger.

Meer informatie zal ik tijdens de discussie verstrekken.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Neem een moederbord met ingebouwde voeding en neem hwi niet te serieus aan hun beperkte tests kun je geen conclusie verbinden.

Verwijderd

Heb je de zuinige server topic gezien ?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
Moederbord met ingebouwde voeding? Ik ken ze alleen met ingebouwde CPU.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
loki504 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:45:
Moederbord met ingebouwde voeding? Ik ken ze alleen met ingebouwde CPU.
Een hoop moederborden hebben een enkele DC-ingang vor bijvoorbeeld 12V of 18V of een ander spanningsbereik.

• loki504
Ahh op die manier. Ik dacht ik een xx watt voeding. Waar je direct een euro stekker in kon steken. je heb natuurlijk ook nog die adapters. Helemaal vergeten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 21:30

Croga

The Unreasonable Man

Robin4 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 02:34:
Ik zoek een?
Ik weet dat het TDP waarde niet direct gelijk staat aan het stroom verbruik.. Maar dat een lagere waarde wel betekend dat de cpu uiteindelijk zuiniger zou moeten zijn.
"zuinig" is een hele relatieve term.

Minecraft is aan de server kant een aardige uitdaging voor de processor. Afhankelijk van welke mods je er allemaal op los wilt laten zal dit je grootste uitdaging zijn.

Als je dan kijkt naar T versus non-T dan is over het algemeen de conclusie dat de performance-per-watt van de non-T beter is.

Die twee bij elkaar geteld: Voor een actie in Minecraft kun je de T pakken waarbij je maximale verbruik lager ligt maar de tijd die er voor nodig is om de actie uit te voeren langer. Of je kunt de non-T pakken die weliswaar een hoger piek verbruik heeft maar veel sneller klaar is. De uiteindelijk gegenereerde warmte zal bij de non-T lager liggen.

Daar komt bij dat je een aardige premium betaald voor de T toevoeging.
De 6300T zit op €152 voor 3.3Ghz
De 6100 zit op €115 voor 3.7Ghz
(voor de rest is het exact dezelfde processor)

Ik zie dan ook geen enkele reden om voor een T versie van een processor te gaan. Uiteindelijk moeten ze een bergje berekeningen uitvoeren en om tot dat eind resultaat te komen zal de T altijd meer hitte genereren/energie nodig hebben dan de non-T.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19

KrazyJay

Ik heb een systeem dat rond de 22w verbruikt. W10 en een 6100t. Maar inderdaad in het zuinige servertopic kan je beter eens gaan zien.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• loki504
9/10 servers die thuis draaien. staan niets te doen(dat is niet erg). dus moet je voornamelijk kijken naar idle verbruik. En dan maakt het niet uit of er een celeron of een i7 in zit van de zelfde lijn. De overige cores zullen gewoon gaan slapen.

Het grote zuinige server topic

Hier kan je genoeg info vinden. En dan nog uit zoeken hoe zwaar een minecraft server is.

Verwijderd

Robin4 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 02:34:
System Requirements farming simulator 17
2.0 GHz Intel or equivalent AMD dual-core processor
Kijk eens naar de ASRock AM1H-ITX in combinatie met AMD Athlon 5350 Boxed. Dan heb je een Passmark score van 2566 en Single Thread een score van 809. En zit je ruim onder de 150 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor moet Intel blijven omdat AMD geen alternatief heeft voor performance en low voltage.
Ik ben zelf voor de Dell T20 gegaan nieuw (incl cashback) voor 270 euro. Heeft een Xeon 1225-v3 met een Passmark score van 7025 en Single Thread een score van 2018. Zit je wel ruim 100 euro over je budget, maar dat is dan inclusief 4GB ram en 1TB hd. Cashback nog tot aankoop eind oktober.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
Samenvatting:

Moederbord:
https://tweakers.net/pric...are/527099;531547;560427/
eerste al incl celeron 3050

Processor:
https://tweakers.net/pric...279;464875;464888;466156/
kies iets wat past bij je wensen.
een T processor moet je eigenlijk alleen doen als je voeding of koeling die extra warmte niet aankan, voor de elektriciteitsrekening maakt het niet uit.

Voeding:
Edit: ik kan zo gauw even geen passende voeding vinden, de 'populaire' 90W seasonic adapter past niet.

[ Voor 50% gewijzigd door mitsumark op 23-10-2016 14:05 ]

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Eventueel interessant gezien de 24/7/365 inschakelduur: MSI heeft een ECO-range m-atx moederbordjes voor weinig geld. Blijkbaar hebben die een geoptimaliseerde pcb voor laag verbruik en heeft software om bepaalde zaken uit te schakelen (die je bij andere bordjes waarschijnlijk niet krijgt). Ook zijn ze redelijk goedkoop, te beginnen bij 50 euro. Lijkt me de moeite van het onderzoeken waard.

nieuws: MSI introduceert drie ECO-moederborden voor Skylake-chips
https://nl.hardware.info/...moederborden-voor-skylake

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 23-10-2016 16:38 ]

• Robin4
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:43:
Heb je de zuinige server topic gezien ?
Ligt eraan welke dat is.. Heb je misschien een verwijzing of url er naar toe.?

Ik heb her volgens mij gevonden door bij KrazyJay links van de naam op het linker pijltje te klikken en op posts te zoeken..

Ik kwam toen hier uit:

Het grote zuinige server topic - deel 2

Het verhaaltje van de moederbord keuzen is bij mij al bekend.. En moederbord met minder componenten en uitbreiding is in de regel ook zuiniger.. Dus geen Z170 bord maar een H170 bord bijvoorbeeld.
Aangezien een server een groot deel van de tijd idle staat te draaien, is vooral een laag idle verbruik gewenst. De techniek van zowel Intel als AMD is inmiddels zover dat het idle verbruik niet of nauwelijks meer afhankelijk is of je een single of dikke quad core gebruikt - ongebruikte cores worden namelijk uitgeschakeld. De keuze van een processor wordt daarmee voornamelijk bepaald door wat je er mee wilt doen (lichte of zware taken, virtualisatie) en welk budget je ervoor hebt. Voor de meeste taken zal een goedkope dual-core altijd voldoen. Speciale energiezuinige edities zoals de T- en S aanduiding bij Intel zegt alleen iets over het maximale verbruik. Idle verbruiken ze net zoveel. De snelheid is begrenst en zal dus op volle belasting minder vragen dan een normale processor. Dat is zonde van het geld want de normale processors kan je net zo goed begrenzen.
Kan iemand mij vertellen bij welke processoren het zo is dat de ongebruikte cores uit worden geschakeld. En bij welke dit echt optimaal werkt, vaak is het zo dat de eerste generatie daarvan niet helemaal 100% voor geoptimaliseerd zijn.
KrazyJay schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:09:
Ik heb een systeem dat rond de 22w verbruikt. W10 en een 6100t. Maar inderdaad in het zuinige servertopic kan je beter eens gaan zien.
Had je dat systeem ook met windows 7 en windows 8.1 geprobeerd? Vermoed zelf dat hij het meeste zal verbruiken met windows 7 geloof ik, omdat de power management hier volgens mij minder in werkt.
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:59:
[...]

Kijk eens naar de ASRock AM1H-ITX in combinatie met AMD Athlon 5350 Boxed. Dan heb je een Passmark score van 2566 en Single Thread een score van 809. En zit je ruim onder de 150 euro.

[...]

Ik ben zelf voor de Dell T20 gegaan nieuw (incl cashback) voor 270 euro. Heeft een Xeon 1225-v3 met een Passmark score van 7025 en Single Thread een score van 2018. Zit je wel ruim 100 euro over je budget, maar dat is dan inclusief 4GB ram en 1TB hd. Cashback nog tot aankoop eind oktober.
Volgens mij heb je de vraag niet goed begrepen, 150 euro ongeveer is voor alleen de processor, niet voor het hele systeem.. Ik zie me zelf niet echt een gaming servertje draaien op een AMD athlon op 2.2Ghz zit en dus wel een erg krap bemeten systeem gaat worden.. Ik heb liever veel meer overhead dat ik straks niet in de problemen kom kwa prestatie.

Overigens heb ik al een goede ITX behuizing al staan, bedoeling is dat ik alleen nog een bord nodig heb en een processor.. Prijs voor het moederbord mag rond de 115 euro liggen en voor de processor 150 euro echt de max.

[ Voor 131% gewijzigd door Robin4 op 23-10-2016 20:44 ]

• Robin4
mitsumark schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:56:
Samenvatting:

Moederbord:
https://tweakers.net/pric...are/527099;531547;560427/
eerste al incl celeron 3050

Processor:
https://tweakers.net/pric...279;464875;464888;466156/
kies iets wat past bij je wensen.
een T processor moet je eigenlijk alleen doen als je voeding of koeling die extra warmte niet aankan, voor de elektriciteitsrekening maakt het niet uit.

Voeding:
Edit: ik kan zo gauw even geen passende voeding vinden, de 'populaire' 90W seasonic adapter past niet.
Het enigste waar mijn intresse momenteel ligt is bij die Core i3 processors.. De rest word gewoon te langzaam voor mijn doel. Zeker als er straks misschien 5 a 6 clients op de server connecten.

De voeding is voor mij nog niet duidelijk, maar ik denk dat ik dan wellicht beter af ben met de Intel core i3 6300 non T en deze zelf af regelen en dit met die coolermaster V550 voeding.

Neem aan dat Minibox psu niet tegen hoge stroompieken kan en dus gewoon een rustige DC voeding is.
govie schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:34:
Eventueel interessant gezien de 24/7/365 inschakelduur: MSI heeft een ECO-range m-atx moederbordjes voor weinig geld. Blijkbaar hebben die een geoptimaliseerde pcb voor laag verbruik en heeft software om bepaalde zaken uit te schakelen (die je bij andere bordjes waarschijnlijk niet krijgt). Ook zijn ze redelijk goedkoop, te beginnen bij 50 euro. Lijkt me de moeite van het onderzoeken waard.

nieuws: MSI introduceert drie ECO-moederborden voor Skylake-chips
https://nl.hardware.info/...moederborden-voor-skylake
Bedankt voor advies. maar er past alleen een mITX moederbord in de behuizing die ik heb liggen.

Ik vroeg me eigenlijk af, is een 2e LAN poort op zo`n moederbord niet beter, als ik het servertje via windows remote of enig alternatief wil besturen.. Wil de igpu zo ie zo niet gaan gebruiken.. Geluid en overige componenten kunnen ook wel uit.
\

DDR4 geheugen heb ik al liggen en ga ik niet meer terug sturen om dit te wisselen voor Sodimm. Neem aan dat normaal DDR4 geheugen op 1.2volt toch al enig sinds zuiniger is dan al dat oudere spul.
Croga schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:08:
[...]

"zuinig" is een hele relatieve term.

Minecraft is aan de server kant een aardige uitdaging voor de processor. Afhankelijk van welke mods je er allemaal op los wilt laten zal dit je grootste uitdaging zijn.

Als je dan kijkt naar T versus non-T dan is over het algemeen de conclusie dat de performance-per-watt van de non-T beter is.

Die twee bij elkaar geteld: Voor een actie in Minecraft kun je de T pakken waarbij je maximale verbruik lager ligt maar de tijd die er voor nodig is om de actie uit te voeren langer. Of je kunt de non-T pakken die weliswaar een hoger piek verbruik heeft maar veel sneller klaar is. De uiteindelijk gegenereerde warmte zal bij de non-T lager liggen.
[...]
Ik zie dan ook geen enkele reden om voor een T versie van een processor te gaan. Uiteindelijk moeten ze een bergje berekeningen uitvoeren en om tot dat eind resultaat te komen zal de T altijd meer hitte genereren/energie nodig hebben dan de non-T.
Het komt er dus op neer dat bij intensive taken de T versie er voor kan zorgen dat de game wel eens kan gaan stotteren?

Alleen je vergelijking klopt voor geen meter:

Daar komt bij dat je een aardige premium betaald voor de T toevoeging.
De 6300T zit op €152 voor 3.3Ghz
De 6100 zit op €115 voor 3.7Ghz
(voor de rest is het exact dezelfde processor)

Je vergelijkt hier de 6100 met de 6300T. Hetzelfde als je de 6300 zou vergelijken met de 6100T.

Komt er op neer dat

6100 of 6100T rond de 112 euro kost.
6300 of de 6300T rond de 150 euro kost..

[ Voor 73% gewijzigd door Robin4 op 23-10-2016 21:05 ]

• Robin4
Kan ik ergens een review vinden van mITX moederborden met een zuinigheids test. Heb die op hwi al gezien.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 21:30

Croga

The Unreasonable Man

Robin4 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:51:
Je vergelijkt hier de 6100 met de 6300T. Hetzelfde als je de 6300 zou vergelijken met de 6100T.

Komt er op neer dat

6100 of 6100T rond de 112 euro kost.
6300 of de 6300T rond de 150 euro kost..
Mijn vergelijking klopt inderdaad niet. Maar niet om de reden die jij aanhaalt.

Zoals ik al stelde: De performance per watt is het enige wat telt. De TDP heb je geen ruk aan. Je betaald dus een enorme opslag voor de T aan het eind terwijl je die niets oplevert.

Om die opslag te kwantificeren zou je processoren met gelijke kloksnelheid moeten vergelijken. De 6300T versus 6100 is de enige vergelijking die in de buurt komt. Daar betaal je voor een T die langzamer is, alsnog 40 euro meer. Je zou eigenlijk een 6700T (die dan op 3.7Ghz zou moeten draaien) nodig hebben om de vergelijking met de 6100 aan te kunnen gaan. Helaas bestaat die simpelweg niet.

Jouw vergelijking is zinnig om te zien hoeveel meer performance je krijgt voor je geld. De 6100 is 600Mhz sneller dan de 6100T voor hetzelfde geld. Hetzelfde geldt voor 6300 vs 6300T.

Nogmaals; de T toevoeging doet niets om je hitteproductie te verminderen. Je beste keus is dan te gaan voor de goedkoopste processor die de performance haalt die je nodig hebt. Wellicht is dat zelfs geen i3 maar een Pentium of Celeron, dan kun je nog goedkoper klaar zijn met je systeem.....
Pagina: 1