Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4600Wp SF panelen: wel of geen 3-fasen omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
Ik ben er bijna uit, er komen 27 SF panelen op ons dak.
Maar... Met welke omvormer?
Het wordt een Goodwe, ivm prijs enz.
Wij hebben 3x25 A, dus een 3-fasen omvormer is mogelijk.
Het kan ook op één fase, door er een 20A zekering achter te zetten.
Voordeel 1 fase: goedkopere omvormer én de kabel die we al hebben laten leggen van zolder naar meerkat is drieaderig. Voor een 3 fase omvormer moet daar een vijfaderige kabel komen en die past waarschijnlijk niet door diezelfde pvc buis. Dan zou 'ie bijv. nog prima buitenlangs kunnen, maar dat zijn dus wel weer extra kosten.

Voordeel 3 fase omvormer: tja, daar kom ik niet goed achter. Ergens wordt geschreven dat je straks, als salderen zou worden afgeschaft, minder voordeel hebt als je maar 1 van je 3 fasen gebruikt, want als je dan een grote verbruiker hebt op een andere fase dan waar de PV op zit, dan saldeert/verrekent 'ie dat niet. Dan lever je dus terug terwijl je ook aan het verbruiken bent en dan zit je dus sneller aan je maximale teruglevering.

Dat klinkt als een gek verhaal, maar het kan waar zijn.
Ik heb nu een Ferraris meter uit 1976. Daarbij speelt het niet, want die kan maar 1 ding; hij kan niet én verbruik én teruglevering registreren. Maar die meter zal vast eens vervangen worden en dan hangt hier een slimme meter met 4 telwerken. Kan het dan wél? Kan er dan verbruik worden geregistreerd (bijv de warmtepomp) terwijl mijn PV ook flink aan het leveren is?

En zijn er anders nog andere redenen om nu voor 3 fasen te gaan?

AUitdehaag adviseerde me om nu al voor een grotere omvormer te gaan, en dan liefst een SMA. Tweedehands te koop voor ongeveer hetzelfde geld, pas 1000 kWh geregistreerd dus zgn. Dat heb ik zeker overwogen, maar dat is me te ver in de toekomst kijken. Nú 27 panelen vind ik al heel wat... Bovendien was de man van Sun Solar, hier welbekend, positief over Goodwe en neutraal over SMA.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

Hkuit schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:13:

Voordeel 3 fase omvormer: tja, daar kom ik niet goed achter. Ergens wordt geschreven dat je straks, als salderen zou worden afgeschaft, minder voordeel hebt als je maar 1 van je 3 fasen gebruikt, want als je dan een grote verbruiker hebt op een andere fase dan waar de PV op zit, dan saldeert/verrekent 'ie dat niet. Dan lever je dus terug terwijl je ook aan het verbruiken bent en dan zit je dus sneller aan je maximale teruglevering.

Dit is zo onwaarschijnlijk dat het de onzin raakt. In de meetcode staat duidelijk vastgelegd dat er altijd een sommatie over de fasen plaats vindt. Ook bij de grote aansluitingen is dit het geval. Dus als men aan het einde van de salderingsregels dit zo zou inrichten moet de volledige meetcode op de schop. Lijkt mij stug.

Cedo Nulli

• Hkuit
BCM schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:41:
[...]

Dit is zo onwaarschijnlijk dat het de onzin raakt. In de meetcode staat duidelijk vastgelegd dat er altijd een sommatie over de fasen plaats vindt. Ook bij de grote aansluitingen is dit het geval. Dus als men aan het einde van de salderingsregels dit zo zou inrichten moet de volledige meetcode op de schop. Lijkt mij stug.
kijk, daar heb ik wat aan, bedankt.

Andere argumenten voor 3 fase dan?

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:48
Hkuit schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:13:
Ik ben er bijna uit, er komen 27 SF panelen op ons dak.
Maar... Met welke omvormer?
Het wordt een Goodwe, ivm prijs enz.
Wij hebben 3x25 A, dus een 3-fasen omvormer is mogelijk.
Het kan ook op één fase, door er een 20A zekering achter te zetten.
Voordeel 1 fase: goedkopere omvormer én de kabel die we al hebben laten leggen van zolder naar meerkat is drieaderig. Voor een 3 fase omvormer moet daar een vijfaderige kabel komen en die past waarschijnlijk niet door diezelfde pvc buis. Dan zou 'ie bijv. nog prima buitenlangs kunnen, maar dat zijn dus wel weer extra kosten.

Ik heb nu een Ferraris meter uit 1976. Daarbij speelt het niet, want die kan maar 1 ding; hij kan niet én verbruik én teruglevering registreren. Maar die meter zal vast eens vervangen worden en dan hangt hier een slimme meter met 4 telwerken. Kan het dan wél? Kan er dan verbruik worden geregistreerd (bijv de warmtepomp) terwijl mijn PV ook flink aan het leveren is?

En zijn er anders nog andere redenen om nu voor 3 fasen te gaan?

AUitdehaag adviseerde me om nu al voor een grotere omvormer te gaan, en dan liefst een SMA. Tweedehands te koop voor ongeveer hetzelfde geld, pas 1000 kWh geregistreerd dus zgn. Dat heb ik zeker overwogen, maar dat is me te ver in de toekomst kijken. Nú 27 panelen vind ik al heel wat... Bovendien was de man van Sun Solar, hier welbekend, positief over Goodwe en neutraal over SMA.
Dat ze positief zijn over Goodwe is denk ik omdat er veel marge voor ze op zit. Ik zelf laat binnenkort 30 sf leggen en ga voor een 3-fase, de SMA 7000TL20, kan ik in de toekomst altijd nog mijn West kant van het dak vol leggen. Zou het zelf in een keer goed doen, krijg je achteraf gezien nooit spijt. Je kan uiteindelijk veel meer aansluiten. En zeg nu zelf, energie heb je nooit te veel toch?

Had op internet nog een stukje informatie gevonden over 1-fase of 3-fase, misschien interessant om te bekijken : https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/

[ Voor 3% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 21-10-2016 09:34 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Hkuit
[b]Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:26
Had op internet nog een stukje informatie gevonden over 1-fase of 3-fase, misschien interessant om te bekijken : https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/
Bedankt! Ik heb dit ooit al eens gelezen maar nu met frisse blik vanwege mijn 1 of 3 fase vraag.
Maar wat schrijft hij nu precies (ik citeer even een stukje)?:
Voorkeur 1 of 3 fase
In het grijze gebied is de voorkeur vaak een 3 fase omvormer.

- De stroom wordt over 3 fases verdeeld. Dit betekent dat de kabelverliezen lager zijn.
- De energie wordt over 3 fases verdeelt. Hierdoor neemt het eigen verbruik toe omdat het verbruik in huis ook over 3 fases verdeeld is.
- Normaal wordt stroom ook in 3 fases gemaakt door de grote centrales. De netbeheerders hebben dus liever 3 fasen omdat dit stabieler is voor het netwerk

Die middelste snap ik niet:
De energie wordt over 3 fases verdeelt. Hierdoor neemt het eigen verbruik toe omdat het verbruik in huis ook over 3 fases verdeeld is.???

Dat begrijp ik niet, en ik vraag me sterk af of het klopt. Zie de eerste reactie op mijn vraag; volgens dat antwoord wordt alles gewoon eerst opgeteld en vervolgens gaat eigen verbruik daar vanaf.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik interpreteer het als "efficiënter je eigen opgewekte stroom gebruiken".

Hoe het berekend wordt door de netbeheerder staat daar los van.

Wise enough to play the fool

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11 22:16
Netto neemt je eigen verbruik niet toe, want dit wordt door de meter alsnog goed verrekend.
Wel klopt het als je het samen ziet met de laatste regel.
Je levert niet op 1 fase terug en neemt op de andere fase dan af.
Per saldo verspreid je dan dus de teruglevering.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Hkuit schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:49:
[...]
- De energie wordt over 3 fases verdeelt. Hierdoor neemt het eigen verbruik toe omdat het verbruik in huis ook over 3 fases verdeeld is.
deze moet je in 2 antwoorden opdelen. ;)

1. het is onmogelijk om stroom van 1 fase naar een andere fase over te laten gaan.
dus wil je de stroom zelf gebruiken moet je ook gebruikers zetten op de fase waar je op levert.
dus de wasmachine in de middag aan zetten om hem zo op zonnestroom te laten draaien. ;)
(of gewoon op 3 fase leveren, dan is de kans groter dat er wel ergens een stukje sluipverbruik door eigen opwek word gedekt. ;) )

2. hoe er gemeten word.
uiteindelijk word alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
dus voor de verrekening maakt punt 1 niet uit.
(dit kan alleen veranderen met vernieuwing van de meter of de regels.
ik verwacht dat dit de komende 10 jaar niet zal gebeuren, maar ik heb geen kristallen bol. ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 21-10-2016 12:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57

Onbekend

...

Lastig te verwoorden, maar ik doe een poging:
Als je thuis een 3-faseaansluiting hebt, zit elk stopcontact op maar 1 van die 3 fases aangesloten. (Alle stopcontacten zijn evenredig verdeeld over de 3 fasen.)

Als jouw zonnepanelen 300W generen, dan is dat voor elke fase 100W.
Als je 300 watt verbruikt op 1 stopcontact, dan gebruikt je dus 100W van de zonne-energie op die ene fase en die andere 200W krijg je uit het energienet.
Die andere 2 fasen gebruik je niet, dus die resterende 200W gaan terug het energienet in.
Dus er wordt geregistreerd: verbruik 200W en teruglevering 200W.

Als je maar 1 fase hebt, dan verbruik je gewoon direct de zonne-energie, en dat wordt er 0W verbruik geregistreerd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53
Maar bij mij zijn de stopcontacten juist wel verdeeld over de verschillende aders. Ik heb dan ook 50 panelen en dus een 3fase omvormer. Ik wil maar zeggen dat het dus afhangt van de situatie.

Maar de meter maakt volgens mij een sommatie. Dus ookal leveren die 2 aders terug het totaal zal nog 0 zijn.

Always look on the bright side of life.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:38

orf

Kom je goed uit met je selectiviteit als je op één fase een 20A zekering na de hoofdzekering van 25A zet ?
Hier lees ik dat dit soms wel en soms niet kan, afhankelijk van het gebruik van een smeltzekering als hoofdzekering of een installatieautomaat als hoofdzekering: https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57

Onbekend

...

Clifdon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:08:
Maar bij mij zijn de stopcontacten juist wel verdeeld over de verschillende aders. Ik heb dan ook 50 panelen en dus een 3fase omvormer. Ik wil maar zeggen dat het dus afhangt van de situatie.

Maar de meter maakt volgens mij een sommatie. Dus ookal leveren die 2 aders terug het totaal zal nog 0 zijn.
Als je een analoge meter hebt bijvoorbeeld (met 1 telwerk dus), is er totaal geen probleem.
Het maakt pas verschil als de meter geleverde energie en teruggeleverde energie apart registreert, en jouw energieleverancier dat apart behandeld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Leesvoer :)

Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Oftewel beide manieren komen voor, de wet is duidelijk maar handhaving ontbreekt.

De reden voor 3fase is veel minder kabelverlies, wat zich ook uit in een lagere spanning bij de omvormer dus een kleinere kans op uitval op overspanning.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1