KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
by iCulture krijg ik altijd het gevoel dat dit door mensen gerund wordt die een enorme liefde voor apple producten hebben maar weinig tot geen technische kennis bezitten, dat is overigens niet erg. Dit was toch voorheen die www.iphoneclub.nl website?SirLenncelot schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 14:11:
[...]
inderdaad, mooi ook een artikel publiceren zonder link naar het originele artikel. En dan ook nog dit:
Origineel 9to5mac
[...]
iCulture
[...]
uiteraard zonder bronvermelding
Is meer een leuke blogj voor nieuwe apps en dat soort zaken, maar voor de techneut minder relavant.
Mijn broer benaderde me een week geleden omdat hij graag een nieuwe laptop wil. Omdat hij al een iPhone en iPad heeft wilde hij graag een MBPro. Ik heb hem toen gezegd dat binnenkort (27 okt) nieuwe modellen aangekondigd gaan worden dus dat het wel zou lonen om daar even op te wachten. De overtuiging is dat als die nieuwe modellen features hebben die heel gaaf zijn dat hij er dan zo een kon kopen. En zo niet, dan zou je zeggen dat de huidige modellen in prijs gaan zakken.
Klopt de aanname dat de prijzen van de nu huidige modellen gaan zakken na de aankondiging van de nieuwe modellen? Gebeurde dit in het verleden bijvoorbeeld ook? En zo ja, aan wat voor prijsdaling moet je dan ongeveer denken? Is dat enkele procenten, of 30% of iets heel anders?
https://freight.associates
Ik vind het "macbook" toetsenbord heerlijksmoken schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:09:
[...]
Dit is een punt dat ik vaker voorbij zie komen, is dat zo'n drama-ding dan?
Ja de prijzen, zeer grote kans (al weet niemand het 100% zeker)Daffie schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:36:
Klopt de aanname dat de prijzen van de nu huidige modellen gaan zakken na de aankondiging van de nieuwe modellen? Gebeurde dit in het verleden bijvoorbeeld ook? En zo ja, aan wat voor prijsdaling moet je dan ongeveer denken? Is dat enkele procenten, of 30% of iets heel anders?
[ Voor 48% gewijzigd door Gamebuster op 24-10-2016 10:58 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Vaak krijg je inderdaad wat "aanbiedingen" bij Resellers, althans zo is mijn ervaring met de vorige introductie (naja refresh met Force Touch en de R9 M370x)... Het kan de moeite waard zijn, als je niet gecharmeerd bent van de komende generatie en de huidige voor een leukere prijs kan halen, waarom niet? Dan kan je weer een paar leuke accessoires kopen (zoals een sleeve, externe schijf, laptop stand, o.i.d.). Met die paar daagjes die je nu moet wachten zou ik donderdag sowieso afwachtenDaffie schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:36:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, zo niet dan hoor ik dat graag.
Mijn broer benaderde me een week geleden omdat hij graag een nieuwe laptop wil. Omdat hij al een iPhone en iPad heeft wilde hij graag een MBPro. Ik heb hem toen gezegd dat binnenkort (27 okt) nieuwe modellen aangekondigd gaan worden dus dat het wel zou lonen om daar even op te wachten. De overtuiging is dat als die nieuwe modellen features hebben die heel gaaf zijn dat hij er dan zo een kon kopen. En zo niet, dan zou je zeggen dat de huidige modellen in prijs gaan zakken.
- Hardware.info: Voor het eerst quad-cores in Kaby Lake U-serie met 18W TDP
Edit: Ik was weer te snel, deze processoren komen pas in Q2 2017 beschikbaar. Maar toch zou je hier heel goed een slanke, lichte maar toch snelle MacBook op kunnen baseren.
[ Voor 19% gewijzigd door Balance op 24-10-2016 17:51 ]
Haha. Wat is een leuk bedrag? Als in: wat voor prijzen verwacht je? :-)Dennisweb schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 19:08:
Zo. Alvast een leuk bedrag overgemaakt naar mijn creditcard. Laat die aankondigingen donderdag maar komen!
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik verwacht ongeveer dezelfde prijzen als nu met een marge van 100 euro. Ik heb 2000 euro overgeboekt. Dat lijkt mij veel te veel, maar ik kan de rest zo weer terugboeken. Ik wil zeker weten dat ik er eentje kan bestellen zodra 'ie beschikbaar is. :-))THE_BASE schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:05:
[...]
Haha. Wat is een leuk bedrag? Als in: wat voor prijzen verwacht je? :-)
Ik wil een 256GB model. Die 128GB die ik nu heb is niet genoeg. Altijd al kut gevonden!
[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 24-10-2016 23:16 ]
Ik heb een Air met 128GB en een iPhone 7 met 128GB en bij beiden zo'n 90GB over. Voor mij is instap dus genoeg. Ik neig naar een MacBook 13", maar een Pro zou kunnen. Dat is afhankelijk van verschil in specs en prijs. Portable is voor mij belangrijker dan kracht.Dennisweb schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:15:
[...]
Ik verwacht ongeveer dezelfde prijzen als nu met een marge van 100 euro. Ik heb 2000 euro overgeboekt. Dat lijkt mij veel te veel, maar ik kan de rest zo weer terugboeken. Ik wil zeker weten dat ik er eentje kan bestellen zodra 'ie beschikbaar is. :-))
Ik wil een 256GB model. Die 128GB die ik nu heb is niet genoeg. Altijd al kut gevonden!
Dn zal die duurder worden dan een pro.... jammer want de air is nu én licht én betaalbaar.koentjuh1987 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 07:12:
Nieuwe 13 inch MacBook... mogelijk vervanging voor de air?
en de mogelijkheden (bij beschikbaarheid van een dataverbinding) werken in de cloud. Voor 2 dollar per maand al 50gb. Voor een paar euro meer ga je al snel richting een 1TB via icloud drive.THE_BASE schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:00:
[...]
Ik heb een Air met 128GB en een iPhone 7 met 128GB en bij beiden zo'n 90GB over. Voor mij is instap dus genoeg. Ik neig naar een MacBook 13", maar een Pro zou kunnen. Dat is afhankelijk van verschil in specs en prijs. Portable is voor mij belangrijker dan kracht.
...
Kans lijkt me best aanwezig. Al zal het waarschijnlijk eerder Space Gray worden.smoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:30:
Tot nog toe nog niet echt geruchten over een zwarte MacBook Pro, of heb ik die gemist? ... daar hoop ik namelijk toch stiekem wel een beetje op... Ben erg benieuwd wat de prijzen zullen worden en wat de levertijd gaat zijn..
I reject your reality and substitute my own
Daar zit dan ook wel weer wat in!muffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:42:
Persoonlijk heb liever zo'n apparaat niet in het zwart, dat wordt toch iets warmer bij zon. Zon laptop heeft het vaak al moeilijk met koeling, elke graad is dan meegenomen.
Ik vind dat matte zwart van de iPhone 7 wel erg mooi ... kan me best een macbook voorstellen in die kleur
Rose Gold MacBook Prosmoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:44:
[...]
Daar zit dan ook wel weer wat in!
Ik vind dat matte zwart van de iPhone 7 wel erg mooi ... kan me best een macbook voorstellen in die kleur
Nee alleen zwart ... mat zwart ...
Bestellen jullie hem online bij Apple zelf?
Of zal hij ook al snel in de winkel verkrijgbaar zijn?
Les net in een ander topic dat het ook nog kan lonen om hem uit de UK te bestellen.smoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:22:
[...]
Nee alleen zwart ... mat zwart ...![]()
Ga dat ook eens bekijken maar waarschijnlijk gewoon direct bij apple zelf ja, of verschillen die prijzen zo veel tov retailers?
Denk dat het in eerste instantie over redelijk gelijk zal liggen in NL.muffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:33:
[...]
Les net in een ander topic dat het ook nog kan lonen om hem uit de UK te bestellen.
Ga dat ook eens bekijken maar waarschijnlijk gewoon direct bij apple zelf ja, of verschillen die prijzen zo veel tov retailers?
Misschien een tientje of 3 voordeliger bij MediaMarkt.
Wel is het zo dat je meer garantie krijgt bij MM / Amac, mits je NIET zakelijk koopt (hetgeen ik dus wel doe).
Als je zakelijk koopt heb je overal "maar" een jaar garantie.
Ik vraag me af hoe snel hij in de winkel zal liggen en/of verscheept zal worden...
Daarbij speelt dan ook nog de keuze US toetsenbord of NL .. dat scheelt bij de huidige modellen een week.
Waarschijnlijk bij een Reseller, Amac, vanwege de langere garantie (ja ik weet het, het consumentenrecht geldt sowieso maar is weer een gedoe), de locatie (1,5km bij mij vandaan) en de ervaringen dus ver betreffende garantie en service. Daarnaast kan ik de macbook nog als student aanschaffen dit jaarsmoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:22:
[...]
Nee alleen zwart ... mat zwart ...![]()
Wat betreft de kleuren, ik vermoed sowieso geen jet black vanwege het formaat en de problemen om het zo strak te krijgen op verschillende onderdelen (touchpad steekt er sowieso tegen af dus een no go voor Apple denk ik). Space Grey lijkt mij wel wat, een goede combi tussen krasgevoeligheid en net een tintje donkerder dan zilver. Zilver is juist weer tijdloos.
Ik gok op 95% zekerheid dat het verlichte logo verdwijnt in het scherm in navolging van de 12" rMB.
Ja, dat laatste verwacht ik eigenlijk ook.Pat-Juh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:36:
[...]
Waarschijnlijk bij een Reseller, Amac, vanwege de langere garantie (ja ik weet het, het consumentenrecht geldt sowieso maar is weer een gedoe), de locatie (1,5km bij mij vandaan) en de ervaringen dus ver betreffende garantie en service. Daarnaast kan ik de macbook nog als student aanschaffen dit jaar.
Wat betreft de kleuren, ik vermoed sowieso geen jet black vanwege het formaat en de problemen om het zo strak te krijgen op verschillende onderdelen (touchpad steekt er sowieso tegen af dus een no go voor Apple denk ik). Space Grey lijkt mij wel wat, een goede combi tussen krasgevoeligheid en net een tintje donkerder dan zilver. Zilver is juist weer tijdloos.
Ik gok op 95% zekerheid dat het verlichte logo verdwijnt in het scherm in navolging van de 12" rMB.
Al zou ik dat echt jammer vinden ... vindt dat verlichte logo echt super ..
Overigens zal ik niet snel meer iets kopen bij Amac ... echt een heel nare ervaring met mijn huidige late 2013 MBPR. Irriteer ik me nog (letterijk) dagelijks aan
Maar blij dat jij juist wel goede ervaringen met de service hebt!
Misschien verschilt het per filiaal een beetje, en wie je treft, helaas... In Middelburg heb ik niets te klagen.smoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:42:
[...]
Ja, dat laatste verwacht ik eigenlijk ook.
Al zou ik dat echt jammer vinden ... vindt dat verlichte logo echt super ..
Overigens zal ik niet snel meer iets kopen bij Amac ... echt een heel nare ervaring met mijn huidige late 2013 MBPR. Irriteer ik me nog (letterijk) dagelijks aan
Maar blij dat jij juist wel goede ervaringen met de service hebt!
1e keer: 2011 15" ATI kaart defect: geen problemen in VST, onder consumentenrecht vervangen, chip zelf defect (waarschijnlijk wel door sluiting tgv die kapotte soldeerpootjes)
2e keer: wederom de gpu, nu wel VST problemen, repair program. Onder spoed laten vervangen door Amac.
3e keer: idemditto.
4e keer: iPhone 6 front camera los, althans het halve maan probleempje wat sommige eerdere iPhone 6 hebben. Onder garantie vervangen, tijdens versturen kwijt geraakt tussen Amac en Apple (door het transportbedrijf), de dag erna een nieuwe iPhone 6 gekregen van Amac (mijn telefoon was op dat moment anderhalf jaar oud).
Geen leuke lijst maar wel netjes opgelost. Persoonlijk mag het verlichte logo wel "verdwijnen", het kan flink afleiden is mijn ervaring, en het haalt ook wat stevigheid uit het chassis.
Ik kan hier wel bij inkomen. Zelf erg goede ervaringen gehad bij Apple (Store, geen retail), en onwijs slechte ervaringen bij tot nu toe vier A-Mac. MM ga ik straks nog overwegen omdat een Macbook meer of minder daar minder schade aanricht dan bij kleinere retailers. Hierdoor krijg je vaker wel wat meer voor elkaar heb ik het idee.smoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:06:
Dat hebben ze allemaal zeer netjes opgelost inderdaad! En misschien ben ik ook wel een mierenneuker met mijn "probleem" .... ligt ook echt niet aan de mannen in de winkel, die hebben me altijd netjes te woord gestaan dus daar geen slecht woord over van mijn kant.
Mediamarkt haal ik liever enkel maar "wegwerp" artikelen of witgoed. Zodra er iets mee is gaat het eerst naar hun reparatiecenter, dit duurt enkele weken voordat het onderzocht is en teruggekoppeld naar de winkel/klant. Achtereenvolgens duurt het nog eens een paar weken voordat het apparaat terug is, het zij gerepareerd of vervangen. Mijn ervaringen zijn hier niet goed mee in elk geval. Mijn 2010 Macbook Pro 15" (die ik voor deze had) is in een jaar tijd 4 keer terug geweest met een doorgebrand logicboard, wat volgens mij kwam door een fout in de mag-safe/accu maar dit werd niet onderzocht door hen, enkel het logicboard werd gerepareerd. Na de vierde keer kreeg ik mijn geld terug, waar ik deze 2011 15" voor heb gehaald, die via Amac (waar deze dus niet gekocht is) beter werd onderzocht en behandeld dan bij de MM.RadiQal schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:43:
[...]
Ik kan hier wel bij inkomen. Zelf erg goede ervaringen gehad bij Apple (Store, geen retail), en onwijs slechte ervaringen bij tot nu toe vier A-Mac. MM ga ik straks nog overwegen omdat een Macbook meer of minder daar minder schade aanricht dan bij kleinere retailers. Hierdoor krijg je vaker wel wat meer voor elkaar heb ik het idee.
Kortom: je moet geluk hebben met je garantieclaim, persoonlijk heb ik dan ook mijn apparatuur verzekerd tegen vocht en valschade bij de inboedel verzekering. Mocht er iets mee zijn en het wordt hierop gestoken kost het mij €50,- eigen risico en heb ik mijn apparaat terug, gerepareerd en wel
En natuurlijk hoop ik op een MagSafe-like USB-C lader.
Nog even wachten...
3 jaar garantie ... ?Roman_Craig schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:01:
Waarom zou je je Mac kopen in een andere winkel dan de Apple stores? (fysiek dan wel online)
Prijs .... ?
Zo heeft Apple het graag ja!Roman_Craig schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:55:
och die 100 euro ga je toch niet moeilijk voor doen en na 2 jaar koop je een nieuwe
http://www.apple.com/nl/s...uct=MJLQ2N/A&step=config#Roman_Craig schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:01:
Waarom zou je je Mac kopen in een andere winkel dan de Apple stores? (fysiek dan wel online)
Bij Apple 2249
https://www.yourmacstore....na-15-4-2-2ghz-16gb-256gb
Bij MacStore 2048
Garantie bij Apple 2 jaar bij MacStore 3 jaar.
Dus ik snap niet waarom je je mac in de Apple Store zou willen kopen.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Ik hoop eerlijk gezegd wel iets langer te doen dan twee jaar met een nieuwe computer. Maar je hebt gelijk, na 3 jaar is zo'n ding zakelijk wel economisch afgeschreven. Hoewel ik wel moet zeggen dat de computer van tegenwoordig toch wel wat langer mee kunnen. 10 jaar terug merkte je na 3 jaar wel dat je processor een nieuw OS niet trok. Dat valt nu heel erg mee. Ik draai nog steeds op een i5, 4GB uit 2010, OSx of WIN10, totaal geen problemen.Roman_Craig schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:55:
och die 100 euro ga je toch niet moeilijk voor doen en na 2 jaar koop je een nieuwe
[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 25-10-2016 14:51 ]
Zou die korting nu puur zijn vanwege de nieuwe versie die op komst zijn? Snel voorraad er uit werken? Of is de macstore per definitie 10 % goedkoper?Xanion schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:41:
[...]
http://www.apple.com/nl/s...uct=MJLQ2N/A&step=config#
Bij Apple 2249
https://www.yourmacstore....na-15-4-2-2ghz-16gb-256gb
Bij MacStore 2048
Garantie bij Apple 2 jaar bij MacStore 3 jaar.
Dus ik snap niet waarom je je mac in de Apple Store zou willen kopen.
Amac. Zelfde prijzen maar dan 3 jaar garantie en is tevens een Premium Reseller en erkend servicepoint.Roman_Craig schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:01:
okay, dan weet ik genoeg.DaMarcus schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:19:
Het werkgeheugen is vastgesoldeerd en niet te upgraden. De SSD upgraden is mogelijk maar wel een prijzige hobby.
Ik wil niet verder dan 2000 gaan en wil 512 GB ssd en 16 GB ram(nu ik vernomenheb dat dat wel handig is met VM) de rest (cpu, gpu, scherm boeit mij minder)
Wellicht dat ik voor een oudere generatie ga als blijkt dat bovenstaande config niet haalbaar is voor 2000
En 'vroeger' kon je je mac nog nieuw leven inblazen met wat extra geheugen en een ssd, zodat je er langer mee kon doen. Dat gaat niet meer. Gezien de 2de hands verkoopwaarde is het zo gek nog niet om na 2 jaar gewoon een nieuwe te kopen.muffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:50:
[...]
Ik hoop eerlijk gezegd wel iets langer te doen dan twee jaar met een nieuwe computer. Maar je hebt gelijk, na 3 jaar is zo'n ding zakelijk wel economisch afgeschreven. Hoewel ik wel moet zeggen dat de computer van tegenwoordig toch wel wat langer mee kunnen. 10 jaar terug merkte je na 3 jaar wel dat je processor een nieuw OS niet trok. Dat valt nu heel erg mee. Ik draai nog steeds op een i5, 4GB uit 2010, OSx of WIN10, totaal geen problemen.
Ik hoop dit keer op meer GPU power voor ook de instap-Mac's..
[ Voor 3% gewijzigd door Roman_Craig op 25-10-2016 15:35 ]
512GB dan voor de prijs van de 256GB
Hoe dan ook zal ik gaan voor een 256GB model aangezien ik daar nu al 3 jaar mee werk en nog nooit in de knel gezeten heb qua opslag. Magic Mouse 2 erbij en dan "bestel nu" ;-)
Mogen ze hem maandag komen afleveren .... wishful thinking .....
Dat hoopt iedereen en dus kan je er bijna vanuit gaan dat apple dat niet doet, want minder inkomsten. Geheugen is altijd al een melkoe geweest.smoken schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:29:
Ik hoop dat 256GB de instap wordt met een vergelijkbare prijs als de 128GB nu.
512GB dan voor de prijs van de 256GB
Hoe dan ook zal ik gaan voor een 256GB model aangezien ik daar nu al 3 jaar mee werk en nog nooit in de knel gezeten heb qua opslag. Magic Mouse 2 erbij en dan "bestel nu" ;-)
Mogen ze hem maandag komen afleveren .... wishful thinking .....
De iphone 3GS werd met 16GB gelanceerd en later kwam daar nog een 8 GB versie bij. Moet je nu kijken, nog steeds 16 GB.
Uitgezonderd de SE kan je bij Apple geen 16GB iPhones en iPads kopen hoor.muffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:37:
[...]
Dat hoopt iedereen en dus kan je er bijna vanuit gaan dat apple dat niet doet, want minder inkomsten. Geheugen is altijd al een melkoe geweest.
De iphone 3GS werd met 16GB gelanceerd en later kwam daar nog een 8 GB versie bij. Moet je nu kijken, nog steeds 16 GB.
Met zo'n redenering zou het nog wel eens kunnen dat het 256GB model eruit gaat, en je enkel 128, 512 of 1024 kunt kiezenmuffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:37:
[...]
Dat hoopt iedereen en dus kan je er bijna vanuit gaan dat apple dat niet doet, want minder inkomsten. Geheugen is altijd al een melkoe geweest.
Er is nauwelijks nog wat te koop in 16GB ... althans, qua nieuwe modellen dan.muffstuff schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:37:
[...]
Als ze de 512GB dan de prijs geven van 256GB nu dan vind ik het prima ;-)ThomasG schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:12:
[...]
Met zo'n redenering zou het nog wel eens kunnen dat het 256GB model eruit gaat, en je enkel 128, 512 of 1024 kunt kiezen
Voor de rest ben ik heel benieuwd naar de graphics. Zowel AMD en Nvidia maar ook Intel behoren tot de mogelijkheden. AMD zou iets op Polaris 11 of 10 aan kunnen bieden, terwijl Nvidia GP107 en GP106 al mogelijkheden heeft. Echter doet zeker voor de kleinere MacBooks Intel ook een stap in de richting met hun Iris 540 en 550 en Iris Pro 580 GPU. En dan hebben we natuurlijk nog het longshot dat Apple zelf een processor voor de MacBook introduceert.
De kans dat Apple een eigen processor introduceert is vrij klein. Ze hebben enkel ARM technologie, en dat leent zich in de huidige situatie slecht voor desktops/laptops. Zeker niet als de meeste applicaties vervolgens gewoon niet meer werken. De meeste MacBooks zullen gewoon Intel graphics hebben, en enkel het top model MacBook Pro een dedicated GPU. De enige vraag is dan ook of het NVIDIA of AMD zal zijn.Balance schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:30:
Voor de rest ben ik heel benieuwd naar de graphics. Zowel AMD en Nvidia maar ook Intel behoren tot de mogelijkheden. AMD zou iets op Polaris 11 of 10 aan kunnen bieden, terwijl Nvidia GP107 en GP106 al mogelijkheden heeft. Echter doet zeker voor de kleinere MacBooks Intel ook een stap in de richting met hun Iris 540 en 550 en Iris Pro 580 GPU. En dan hebben we natuurlijk nog het longshot dat Apple zelf een processor voor de MacBook introduceert.
Zolang OS X via Thunderbolt 3 een eGPU ondersteunt (welke je zelf kan kiezen hoop ik) vind ik het geen probleem om enkel een Iris Pro 580 te hebben in mijn MacBook Pro. Weer een onderdeel minder wat kapot kan gaan. Hopelijk sluit Apple in dat geval geen 3rd party Thunderbolt 3 eGPU's uit (zoals de Razer, PowerColor, Asus en Gigabyte welke uit zouden moeten komen).ThomasG schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:40:
[...]
De kans dat Apple een eigen processor introduceert is vrij klein. Ze hebben enkel ARM technologie, en dat leent zich in de huidige situatie slecht voor desktops/laptops. Zeker niet als de meeste applicaties vervolgens gewoon niet meer werken. De meeste MacBooks zullen gewoon Intel graphics hebben, en enkel het top model MacBook Pro een dedicated GPU. De enige vraag is dan ook of het NVIDIA of AMD zal zijn.
Al moet ik zeggen dat ik het wel geloof met die touch-bar, ik ben vooral benieuwd naar de cpu, gpu, ram en ssd upgrades en de kosten in verhouding tot oude en nieuwe serie. Daarop beslis ik welke laptop ik aan ga schaffen...
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
De kans op een dGPU van AMD is 99%. De driver voor de Polaris chips zat al in de Sierra beta's verborgen. met wat kleine aanpassingen was het werkend te krijgen. Nu met 12.1 helemaal. Nergens een spoor van Nvidia pascal te bekennen in macOS en Maxwell is in de web drivers nog beta.ThomasG schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:40:
[...]
De kans dat Apple een eigen processor introduceert is vrij klein. Ze hebben enkel ARM technologie, en dat leent zich in de huidige situatie slecht voor desktops/laptops. Zeker niet als de meeste applicaties vervolgens gewoon niet meer werken. De meeste MacBooks zullen gewoon Intel graphics hebben, en enkel het top model MacBook Pro een dedicated GPU. De enige vraag is dan ook of het NVIDIA of AMD zal zijn.
Ergens vind ik het wel jammer dat dit soort dingen telkens al uitlekken. Hoe nieuwsgierig ik ook ben, ik vond het altijd gaaf om zo'n keynote te kijken en dan van de ene 'wow' in de andere 'wow' te vallen. Als je veel zaken al weet, is dat toch minder.
Verwijderd
Daar ben ik ook bang voor, hopelijk wel een verbeterde variant van de huidige Polaris want die vind ik qua prestaties en stroomverbruik niet Mac waardig.nelizmastr schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:59:
[...]
De kans op een dGPU van AMD is 99%. De driver voor de Polaris chips zat al in de Sierra beta's verborgen. met wat kleine aanpassingen was het werkend te krijgen. Nu met 12.1 helemaal. Nergens een spoor van Nvidia pascal te bekennen in macOS en Maxwell is in de web drivers nog beta.
Verwijderd
Denk dat dat wel een zekerheidje is, a la de MacBook kleuren.mprkooij schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:25:
Och och och... hoop toch echt dat Apple met nieuwe kleuren komt voor de MacBook Pro line-up.
Nou na het zien van de afbeeldingen vraag ik het me serieus af. Ik wacht ook nog wel even, in juli nog een splinternieuwe 2015 MacBook Pro gehaald van eBay voor slechts 860 pond. Ben in ieder geval niet van plan om 300 euro bij te leggen voor een oledstripje.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:34:
[...]
Denk dat dat wel een zekerheidje is, a la de MacBook kleuren.
[ Voor 28% gewijzigd door NotSoSteady op 25-10-2016 22:48 ]
De vraag is of kleuren nu echt een prioriteit zouden moeten zijn voor een 'pro' machine. Voor een consumer device als de MacBook, iPad, of iPhone snap ik de kleuren nog wel, maar voor de MacBook Pro zijn er diverse zaken die aanzienlijk hoger op mijn lijstje staan dan een Space Gray versie. Denk aan:NotSoSteady schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:46:
[...]
Nou na het zien van de afbeeldingen vraag ik het me serieus af.
- 32GB RAM
- Thunderbolt 3
- officiële eGPU support
- CTO optie met een Xeon E3 v5 CPU (8MB cache, Iris Pro P580, ECC support, 64GB RAM support)
- single-cable 5k support
Launching containers into space
Helemaal eens. Voor mij geen twijfel mogelijk dat er meer kleuren dan Space Gray en Silver komen. Als er überhaupt van een Pro al meerdere kleuren komen. De naam zegt het al: Pro. Dus gericht op een andere doelgroep.Whieee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:56:
[...]
De vraag is of kleuren nu echt een prioriteit zouden moeten zijn voor een 'pro' machine. Voor een consumer device als de MacBook, iPad, of iPhone snap ik de kleuren nog wel, maar voor de MacBook Pro zijn er diverse zaken die aanzienlijk hoger op mijn lijstje staan dan een Space Gray versie.
Hoe leuk zo'n OLED en Touch ID ook is: na mijn Air van 2011 voel ik meer voor een MacBook 13". Ik werd al blij van de 12" maar was me te klein destijds.
Tja, ik denk dat je de Pro-aanduiding nog iets te serieus neemt. Ik neem juist geen MacBook Air of MacBook vanwege de prestaties en het uiterlijk, maar ik hoef geen 32GB RAM, Thunderbolt 3, eGPU-ondersteuning of verwisselbaar werkgeheugen. Ik zou niet weten wat er mis is met het aanbieden van een product in meerdere kleuren.Whieee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:56:
[...]
De vraag is of kleuren nu echt een prioriteit zouden moeten zijn voor een 'pro' machine. Voor een consumer device als de MacBook, iPad, of iPhone snap ik de kleuren nog wel, maar voor de MacBook Pro zijn er diverse zaken die aanzienlijk hoger op mijn lijstje staan dan een Space Gray versie. Denk aan:
- 32GB RAM
- Thunderbolt 3
- officiële eGPU support
- CTO optie met een Xeon E3 v5 CPU (8MB cache, Iris Pro P580, ECC support, 64GB RAM support)
- single-cable 5k support
[ Voor 15% gewijzigd door NotSoSteady op 25-10-2016 23:04 ]
Tekst MacBook Pro ipv MacBook en geen esc toets zijn nog wat opvallende punten. Daarnaast natuurlijk de speaker grill aan weerszijden van het (butterfly) toetsenbord en het nieuwe "scharnier" mechanisme in het scherm.
Leuke dingen zijn al op te maken uit deze leak ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door smoken op 25-10-2016 23:08 ]
Of Apple neemt het niet serieus genoeg, hangt van je perspectief af. Feit is dat ik mijn MacBook Pro gebruik als een pro machine en daar dus ook pro eisen aan stel. Mijn huidige werkmachine mag in principe vervangen worden, maar dan zal Apple wel met iets moeten komen dat de moeite waard is. Doen ze dat niet, mag ik de keuze gaan maken tussen non-pro hardware met OSX en pro hardware met Linux. Mijn voorkeur gaat absoluut naar OSX, maar Apple mag zich wel realiseren dat de markt voor hun Pro machines niet louter bestaat uit mensen die een Rose Gold laptop willen.NotSoSteady schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:01:
[...]
Tja, ik denk dat je de Pro-aanduiding nog iets te serieus neemt. Ik neem juist geen MacBook Air of MacBook vanwege de prestaties en het uiterlijk, maar ik hoef geen 32GB RAM, Thunderbolt 3, eGPU-ondersteuning of verwisselbaar werkgeheugen. Ik zou niet weten wat er mis is met het aanbieden van een product in meerdere kleuren.
Ik zeg ook nergens dat meerdere kleuren fout is, maar ik ben wel van mening dat het voor een pro machine niet bovenaan de feature list zou moeten staan. Net zoals het veel mensen niet zal interesseren of de nieuwe MacBook Pro dunner is. Krachtiger, langer op accu, beter scherm. Dat zijn zaken waar de pro user meer baat bij heeft dan een kleur. Maar als Apple zowel de pro users, als de mensen die een Rose Gold rMBP willen blij kan maken -> profit!
[ Voor 18% gewijzigd door Whieee op 25-10-2016 23:20 ]
Nu hoop ik voornamelijk dat er naast de USB C poorten er ook nog USB 3 poorten op zitten. Anders lijkt me dit een hoop gedoe met het gebruik van usb sticks, harde schijven en andere randapparatuur. Een HDMI poort lijkt me ook fijn, al is dat niet iets wat ik ga missen aangezien ik nu ook altijd een tunderbolt-hdmi kabeltje nodig heb.
Verwijderd
Space grey lijkt mij een fijne optie maar zeker geen must. Ik denk overigens niet dat Apple een custom build machine met Linux als concurrent ziet.Whieee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:16:
[...]
Of Apple neemt het niet serieus genoeg, hangt van je perspectief af. Feit is dat ik mijn MacBook Pro gebruik als een pro machine en daar dus ook pro eisen aan stel. Mijn huidige werkmachine mag in principe vervangen worden, maar dan zal Apple wel met iets moeten komen dat de moeite waard is. Doen ze dat niet, mag ik de keuze gaan maken tussen non-pro hardware met OSX en pro hardware met Linux. Mijn voorkeur gaat absoluut naar OSX, maar Apple mag zich wel realiseren dat de markt voor hun Pro machines niet louter bestaat uit mensen die een Rose Gold laptop willen.
Ik zeg ook nergens dat meerdere kleuren fout is, maar ik ben wel van mening dat het voor een pro machine niet bovenaan de feature list zou moeten staan. Net zoals het veel mensen niet zal interesseren of de nieuwe MacBook Pro dunner is. Krachtiger, langer op accu, beter scherm. Dat zijn zaken waar de pro user meer baat bij heeft dan een kleur. Maar als Apple zowel de pro users, als de mensen die een Rose Gold rMBP willen blij kan maken -> profit!
Een Dell of een HP is het voor mij persoonlijk zeker niet en zeker al niet met Windows
Ik ben het wel met je eens dat ze de Pro als een Pro moeten gaan aanpakken. Ben zelf niet blij met het Intel Skylake verhaal, hoewel ze daar waarschijnlijk niet al te veel aan kunnen doen. Maar mochten jouw genoemde punten werkelijkheid worden dan bestel ik hem direct!
Voor mij is Windows een no-go. Ten eerste kan ik simpelweg niet overweg met Microsoft's workflow; ik heb elke versie van Windows sinds 3.1 gebruikt, en iedere keer was de conclusie hetzelfde: ik kan het laten werken, maar ik kan er niet productief mee zijn. Dat is persoonlijk. Daarnaast heb ik voor mijn werk bijzonder veel baat bij een degelijke shell en een Unix-like besturingssysteem.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:34:
[...]
Space grey lijkt mij een fijne optie maar zeker geen must. Ik denk overigens niet dat Apple een custom build machine met Linux als concurrent ziet.
Een Dell of een HP is het voor mij persoonlijk zeker niet en zeker al niet met WindowsMaar vandaar jouw keuze voor Linux dan (Of Hackingtosh
)
Ik ben het wel met je eens dat ze de Pro als een Pro moeten gaan aanpakken. Ben zelf niet blij met het Intel Skylake verhaal, hoewel ze daar waarschijnlijk niet al te veel aan kunnen doen. Maar mochten jouw genoemde punten werkelijkheid worden dan bestel ik hem direct!
Ik ben bang dat het de Iphone 7 kleuren worden. Ik had net besloten dat al mijn devices space gray gaan worden.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:34:
[...]
Denk dat dat wel een zekerheidje is, a la de MacBook kleuren.
Tja, het is toch al wel enige tijd duidelijk dat Apple weinig interesse meer heeft in pro gebruikers. Ze richten zich tegenwoordig op een veel grotere doelgroep en ik vermoed dat de 13-inch modellen veel populairder zijn dan de duurdere en krachtigere 15-inch modellen.Whieee schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:16:
[...]
Of Apple neemt het niet serieus genoeg, hangt van je perspectief af. Feit is dat ik mijn MacBook Pro gebruik als een pro machine en daar dus ook pro eisen aan stel. Mijn huidige werkmachine mag in principe vervangen worden, maar dan zal Apple wel met iets moeten komen dat de moeite waard is. Doen ze dat niet, mag ik de keuze gaan maken tussen non-pro hardware met OSX en pro hardware met Linux. Mijn voorkeur gaat absoluut naar OSX, maar Apple mag zich wel realiseren dat de markt voor hun Pro machines niet louter bestaat uit mensen die een Rose Gold laptop willen.

9To5Mac meldt ook nog dat Touch ID iconen aangeven dat unlocken ook gewoon mogelijk zal zijn.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik denk juist dat ze in de Enterprise markt nog een behoorlijk slag kunnen slaan en daar nu ook meer de focus op leggen, zie het Mac@IBM programma (100.000 Macs uitgerold in 2 jaar tijd en 70% van de nieuwe bestellingen daar zijn nu Macs i.p.v. Windows machines) en de recente partnerships met partijen als IBM, SAP en zelfs Microsoft (Office 2016 wordt zelfs geadverteerd op Apple's website).NotSoSteady schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:51:
[...]
Tja, het is toch al wel enige tijd duidelijk dat Apple weinig interesse meer heeft in pro gebruikers. Ze richten zich tegenwoordig op een veel grotere doelgroep en ik vermoed dat de 13-inch modellen veel populairder zijn dan de duurdere en krachtigere 15-inch modellen.
Trouwens, ik denk dat een switch naar de ARM architectuur performance wise best wel zou kunnen. Was het niet zo dat de iPhone 7 (A10 SoC) in single thread modus de vloer aanveegt met een Mac Pro van 6500 EUR?
En qua app compatibility, ik meen dat Apple sinds vorig jaar alle Apps converteert naar Bitcode in de Mac App Store dus wellicht een vooruitziende blik?
Zou ook de recente opruiming van oude legacy apps kunnen verklaren in de Mac en iOS App Stores. Zou het wel een bold move vinden
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
It's dogged that does it
Helemaal eens. Enige waar ik mee zit. Qua specs lijkt de huidige 12" erg op de Air van 2011. Dus er mag wel een specbump komen wil ik er aan toegeven. Zelfde specs in een nieuw jasje is het voor mij niet.SavageBrother schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:04:
Ik ben ook zeer benieuwd naar wat komen gaat. Een 13" variant op de huidige 12" zou voor mij echt helemaal prima zijn, al vindniknde prijs aan denhoge kant tov een MacBook pro. Ik ga het eens rustig aanschouwen en dan een keuze maken. Het is vooral voor huis, tuin en keuken gebruik, maar een de huidige Air kan echt niet meer en nu het event al zo dichtbij is kan ik nognwel even wachten.
It's dogged that does it
zwik schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:52:
Ben benieuwd of het weglaten van de escape toets vervelend gaat worden... Dat is een typisch een toets die veel gebruikt word bij programmeurs (vim anyone?) en voor het incidentele spelletje...
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Hopelijk hebben zij een soort "fail-safe" in gebouwd, zodat de touchbar bij gebrek aan drivers standaard esc + f1-12 weergeeft. Althans zo zou ik het in elkaar zetten, de touchbar heeft zijn eigen controller nodig, waarom niet gelijk deze backup inbouwen zodat er ook gebruik gemaakt kan worden van Windows / Linux indien gewenst. Ik neem namelijk aan dat deze via het USB protocol aangesloten is, net zoals de SD-kaart lezer bij de huidige generatie is aangesloten.
[ Voor 11% gewijzigd door Pat-Juh op 26-10-2016 09:59 ]
Ben ook wel benieuwd. Ben ook zeker benieuwd naar de Macbook 13 inch, maar als die 1799 (ik noem maar wat) moet gaan kosten met dezelfde specs als de 12 inch dan wordt het wel een taaie propositie...
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat er verder in verstopt zal zitten blijft vooralsnog de verrassing, maar ik mag toch verwachten dat er wel iets meer in verstopt zit.
* Delerium vindt OLED_bar nog steeds briljant.
Zijkanten lijken smaller inderdaad, geen problemen meeDelerium schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:24:
Het mooiste van het lek vind ik dat je de bezels kan zien. Volgens mij zijn ze ongeveer een cm kleiner geworden, zodat de Pro's dus als geheel 1.5-2 cm smaller zullen zijn. Een beetje XPS-ideeetje dus.
Wat er verder in verstopt zal zitten blijft vooralsnog de verrassing, maar ik mag toch verwachten dat er wel iets meer in verstopt zit.
* Delerium vindt OLED_bar nog steeds briljant.
Hier ben ik dus bang voor, zonder OS/driver aansturing een blanco balk... Dit houdt in dat je vast zit aan de drivers/software van Apple, mocht je Windows 10 willen gebruiken (of iets anders) waar op dat moment geen driver voor handen is heb je dus geen escape en functie toetsen. Hopelijk zit er een default instelling in de hardware gebakken zodat je toch functies en escape hebt. Denk aan de iPhone 7 met de homebutton welke OS gestuurd is, zodra deze uitvalt heb je een onscreen homeknop. Nu enkel andersomBeQuietAndDrive schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:11:
Die OLED bar zal denk ik default vanuit het OS aangestuurd worden, en zolang andere software geen andere aansturing hieraan meegeeft, zal die OLED bar de default waarden tonen lijkt mij.
Ben ook wel benieuwd. Ben ook zeker benieuwd naar de Macbook 13 inch, maar als die 1799 (ik noem maar wat) moet gaan kosten met dezelfde specs als de 12 inch dan wordt het wel een taaie propositie...
De meeste drivers zitten toch in bootcamp? Mocht je een exotische windows krijgen zonder speciale drivers voor Mac-hardware werkt niet alleen die balk niet naar behoren.Pat-Juh schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:15:
mocht je Windows 10 willen gebruiken (of iets anders) waar op dat moment geen driver voor handen is
Lang geleden dat ik windows heb gebruikt maar vroeger werd niet alles ondersteund tijdens bijvoorbeeld veilige modus, als dit nog het geval is kan je dus geen escape gebruikenDelerium schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:26:
[...]
De meeste drivers zitten toch in bootcamp? Mocht je een exotische windows krijgen zonder speciale drivers voor Mac-hardware werkt niet alleen die balk niet naar behoren.
Want? Ik begrijp hieruit dat je al voldoende ervaring hebt met dat toetsenbord om dat te zeggen?BeQuietAndDrive schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:59:
Ik zie op die foto's hierboven wel zo'm plat Macbook toetsenbord... en hoewel je er aan zult wennen, zal het volgens mij nooit zo prettig typen als een normaal (goed laptop) toetsenbord.
Dat zou echt mooi zijn. Power wanneer je het nodig hebt. Apple kan dan eindelijk ook aan m'n gaming behoefte voldoen, dan kan de windows bak helemaal de deur uitPat-Juh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:27:
[...]
Zolang OS X via Thunderbolt 3 een eGPU ondersteunt (welke je zelf kan kiezen hoop ik) vind ik het geen probleem om enkel een Iris Pro 580 te hebben in mijn MacBook Pro. Weer een onderdeel minder wat kapot kan gaan. Hopelijk sluit Apple in dat geval geen 3rd party Thunderbolt 3 eGPU's uit (zoals de Razer, PowerColor, Asus en Gigabyte welke uit zouden moeten komen).
Zeker niet, klein beetje ervaring maar meer niet. Maar ik heb een tijd geleden al overwogen zo'n Macbook aan te schaffen. Heb toen diverse video reviews bekeken op Youtube. Ook van mensen die hem een maand gebruikten bijvoorbeeld en de algemeen conclusie was toch wel dat 'het wel went, maar nooit zo fijn wegtypt als het Macbook Pro keyboard'. Vandaar.RadiQal schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:47:
[...]
Want? Ik begrijp hieruit dat je al voldoende ervaring hebt met dat toetsenbord om dat te zeggen?
[ Voor 24% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 26-10-2016 15:30 ]
Ik heb de MacBook een tijdje mogen proberen en het is zeker niet het slechtste toetsenbord, maar de MacBook Pro typt echt vele malen fijner weg.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:29:
[...]
Zeker niet, klein beetje ervaring maar meer niet. Maar ik heb een tijd geleden al overwogen zo'n Macbook aan te schaffen. Heb toen diverse video reviews bekeken op Youtube. Ook van mensen die hem een maand gebruikten bijvoorbeeld en de algemeen conclusie was toch wel dat 'het wel went, maar nooit zo fijn wegtypt als het Macbook Pro keyboard'. Vandaar.
Ik moet bekennen de escape toets alleen te gebruiken bij het beëindigen van fullscreen video en in games. Die laatste is sowieso niet waar een MacBook Pro voor is, dus dat valt af en bij fullscreen video is er altijd nog de muisPat-Juh schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:38:
[...]
Lang geleden dat ik windows heb gebruikt maar vroeger werd niet alles ondersteund tijdens bijvoorbeeld veilige modus, als dit nog het geval is kan je dus geen escape gebruiken. Afijn... Er zal vast over nagedacht zijn
.
Zo universeel belangrijk is die toets niet in Windows.
PowerColor Devil Box is al verkrijgbaar als het goed is zie ik netRoman_Craig schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:29:
[...]
Dat zou echt mooi zijn. Power wanneer je het nodig hebt. Apple kan dan eindelijk ook aan m'n gaming behoefte voldoen, dan kan de windows bak helemaal de deur uit
Afijn als dergelijke oplossingen goed werken onder OS X/Windows 10 op de komende Apple Notebooks zal ik een makkelijkere keuze hebben wat betreft MacBook Pro: iGPU.
Een beetje kort door de bocht dit he.nelizmastr schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:59:
[...]
Ik moet bekennen de escape toets alleen te gebruiken bij het beëindigen van fullscreen video en in games. Die laatste is sowieso niet waar een MacBook Pro voor is, dus dat valt af en bij fullscreen video is er altijd nog de muis
Zo universeel belangrijk is die toets niet in Windows.
It's dogged that does it
Dus ik zeg kom maar op met een extern scherm met gpu de thunderbolt is snel zat tegenwoordig
Niet echt een leak, meer een bevestiging dat Apple dan wel de Escape toets verwijdert, maar tenminste nog een paar software engineers heeft rondlopen die hun verstand er nog bij hebben: sinds 10.12.1 kan je onder System Prefs -> Keyboard -> Modifier Keys ook kiezen om een toets (bijvoorbeeld Capslock) te remappen naar... wait for it .... escapeTHE_BASE schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:47:
Benieuwd of we morgen nog meer leaks krijgen. Benieuwd naar specs, kleuren en of er echt een 13" of 14" MacBook komt.
Verwijderd
Eens, het zal wel even wennen zijn, maar toch.... Net zoals met de 3,5mm jack op de iPhone 7Whieee schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:53:
[...]
Niet echt een leak, meer een bevestiging dat Apple dan wel de Escape toets verwijdert, maar tenminste nog een paar software engineers heeft rondlopen die hun verstand er nog bij hebben: sinds 10.12.1 kan je onder System Prefs -> Keyboard -> Modifier Keys ook kiezen om een toets (bijvoorbeeld Capslock) te remappen naar... wait for it .... escape
Niet echt. De MacBook Pro 15" is een workstation en de 13" is er te zwak voor. Als je per se spelletjes onderweg wil koop je maar een windhoos wrakkieSavageBrother schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:55:
[...]
Een beetje kort door de bocht dit he.
~[html]In dit topic is de zogenaamde 'kroeg-mode' actief. Dat wil zeggen dat slowchat toegestaan is. Verder is het GoT beleid wél gewoon van toepassing, dus wat normaal niet mag (afgezien van slowchat), mag nu ook niet.
Houd het leuk, dan kunnen we dit ook bij toekomstige Apple Events blijven doen.
~[/html]