Grin schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:38:
Maar waarom ik zo teleurgesteld ben, en dat riep ik heel bewust(!), is: '
om de Mac weer op de kaart te zetten'. En met '
de Mac' bedoel ik niet alleen de laptops maar de hele lineup. Dat doen ze hier niet.
En dat bedoel ik dus met onrealistische verwachtingen. Alles wat we aan data hebben laat zien dat de gehele desktop/notebook markt aan het inzakken is. Dan moet je ofwel heel erg veel lef hebben ofwel oliedom zijn om daar nog in te gaan investeren. Bedrijfseconomisch is het iets wat aan alle kanten afgeraden wordt.
Buiten dat is het ook onrealistisch om van welk bedrijf dan ook te verwachten dat ze in 1 aankondiging hun gehele productportfolio gaan vernieuwen.
De Mac Pro laten ze verslonzen, samen met de Mac Mini en de iMac(!). De geruchten waren al weinig hoopgevend voor deze Mac's, maar toch, alle hardware om deze machines een mooie refresh te geven is al geruime tijd aanwezig... maar ze doen het niet.
Dit toont aan wat het exacte probleem is: men reageert volledig met emotie en totaal niet met feiten en redelijkheid. Wat je hier beschrijft is niet meer dan je eigen gevoel waarvoor geen enkele data beschikbaar is.
Andere en ik hebben het al vaker gevraagd: waar zijn de cijfers, waar is de data die dit allemaal onderbouwd? Waarbij de conclusie is dat we dit nu al jaren vragen en nog nooit antwoord hebben gekregen. Het enige wat men doet is hun statement herhalen. Herhalen is niet onderbouwen!
Nogmaals, geen enkel bedrijf ter wereld vernieuwd zijn productportfolio in 1 aankondiging. Vroeger niet, nu niet en in de toekomst zie ik het ook niet gebeuren. De reden is heel simpel: als je alles in 1x doet betekent dat je een gigantische piek krijgt. Je zult dan ineens aan 100 miljoen orders moeten doen ipv 20 miljoen. En dan is het niet eens "je" maar "jullie" want als jij aan dat aantal moet voldoen dan moeten jouw leveranciers dat ook. Het gaat dus op voor de gehele keten.
Financieel gezien is dit ook niet gezond omdat het betekent dat je 1x per jaar je inkomsten krijgt en de rest van het jaar dus wel zit met allerlei onkosten. Ieder bedrijf wil dat graag uitgesmeerd hebben zodat je het hele jaar door zowel inkomsten als kosten hebt. Daarom is het begrip MRR, oftewel Monthly Recurring Revenue een veel gebruikte. Ook de reden waarom veel softwarebedrijven naar een lease-achtige constructie zijn gegaan.
Om even terug te komen op de leveranciers: als jij iets wil dan moeten je leveranciers dat niet alleen tijdig en in de gevraagde hoeveelheden kunnen leveren, ze moeten het überhaupt hebben. Als een producent als Intel de productie omlaag schroeft en de vernieuwing ook dan heb je een probleem. Dan moet je mee, of je nou wil of niet.
Geen idee wat men hier verwacht, maar wat we met z'n allen kunnen constateren is dat ze dit jaar de complete desktop-lijn(!) in de steek hebben gelaten.
De laatste dag van het jaar is nog altijd 31 december en niet 27 oktober dus de enige conclusie hier is dat velen niet kunnen klok kijken. Buiten dat, zie vorige alinea. Als Intel niet kan dan kan Apple nog zoveel willen, hoog en laag springen, omkopen, etc. het zal niets aan het feit dat Intel niet kan veranderen.
Laten we vooral ook niet vergeten dat het hebben van een computer anno 2016 nog altijd een luxe is. Het gejank dat men niet naar het nieuwste van het nieuwste kan upgraden is eigenlijk triest, voor sommigen zelfs walgelijk maar vooral ook dom. Leef op basis van wat je je kunt veroorloven ipv op te grote voet en schik je daar ook gewoon eens naar. Oude machines doen het nog prima en kun je, zeker tweedehands en anders via een mooie actie, goedkoper aanschaffen. Of je maakt het jezelf gewoon ontzettend moeilijk door te gaan voor datgene wat buiten bereik is. Of gaan we straks ook dit soort discussies krijgen over Aston Martin, Tesla, Mercedes, enz?