Het grote ESXi/vSphere Topic

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
jwvdst schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:41:
Kan iemand mij vertellen of ik een intel quad ethernet nic als switch onder esxi kan laten werken?
MIsschien . . .
  • De server moet pass-through ondersteunen voor het slot waar je de kaart in zet.
  • Een VM inrichten met iets als RouterOS van Microtick
  • Het (Router)OS moet je NIC ondersteunen
  • Het OS correct configureren
Suc6 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
Dronium schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:14:
[...]

MIsschien . . .
  • De server moet pass-through ondersteunen voor het slot waar je de kaart in zet.
  • Een VM inrichten met iets als RouterOS van Microtick
  • Het (Router)OS moet je NIC ondersteunen
  • Het OS correct configureren
Suc6 !
dat is dus nu de huidige situatie waar ik juist vanaf wil. Ik heb dat nu gedaan met behulp van pfsense en om die quad ethernet kaart in pass through te kunnen zetten moest ik de acs check uitschakelen. Ik heb sinds dat ik dat doe problemen met mn quad tv tuner kaart die ook in pass through staat. Dus vandaar mn vraag of ik dat kan doen met behulp vam esxi en dan kan ik ook weer mn acs check inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Nu online
jwvdst schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:34:
[...]
dat is dus nu de huidige situatie waar ik juist vanaf wil. Ik heb dat nu gedaan met behulp van pfsense en om die quad ethernet kaart in pass through te kunnen zetten moest ik de acs check uitschakelen. Ik heb sinds dat ik dat doe problemen met mn quad tv tuner kaart die ook in pass through staat. Dus vandaar mn vraag of ik dat kan doen met behulp vam esxi en dan kan ik ook weer mn acs check inschakelen
Nope. ESXi is een Hypervisor geen OS voor switching, routering of algemene zaken.

Vroeger had je ESX (zonder i). Daar kon je nog wel eens wat in de onderliggende Linux kernel bij frotten. Maar met ESXi geef ik je weinig kans.

spoiler:
Mocht je dat wel lukken kun je genoeg verdienen om een echte switch aan te schaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:37
Een NIC is sowieso geen switch, je moet dus iets zoals software bridging gebruiken. Sommige NICs hebben wel een ingebouwde virtuele switch, maar dat is wat anders.

Maar waarom moet de NIC überhaupt in passthrough, wat wil je doen wat met VMXNET3 niet kan?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
|sWORDs| schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:21:
Een NIC is sowieso geen switch, je moet dus iets zoals software bridging gebruiken. Sommige NICs hebben wel een ingebouwde virtuele switch, maar dat is wat anders.

Maar waarom moet de NIC überhaupt in passthrough, wat wil je doen wat met VMXNET3 niet kan?
kan ik dan met behulp van vmxnet3 mijn wan verbinding zonder problemen door geven aan de pfsense vm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35

Onbekend

...

Is er ergens ook een compleet overzicht te vinden van alle beschikbare licenties die je aan kunt/moet schaffen om het te gebruiken? (Voor vSphere versie 6.5.0.5300. Ja, die versie waarbij je voor het meeste Flash nodig hebt om het te kunnen configureren...)
Bij het gebruik van ESXi/vSphere loop ik namelijk continu tegen foutmeldingen aan dat ik ergens geen licentie voor heb, terwijl we gewoon de standaard licentie hebben. Maar bij de foutmelding staat totaal niet bij wat voor type licentie we dan extra zouden moeten hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
jwvdst schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:10:
[...]
kan ik dan met behulp van vmxnet3 mijn wan verbinding zonder problemen door geven aan de pfsense vm?
Ja hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Onbekend schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:25:
Is er ergens ook een compleet overzicht te vinden van alle beschikbare licenties die je aan kunt/moet schaffen om het te gebruiken? (Voor vSphere versie 6.5.0.5300. Ja, die versie waarbij je voor het meeste Flash nodig hebt om het te kunnen configureren...)
Bij het gebruik van ESXi/vSphere loop ik namelijk continu tegen foutmeldingen aan dat ik ergens geen licentie voor heb, terwijl we gewoon de standaard licentie hebben. Maar bij de foutmelding staat totaal niet bij wat voor type licentie we dan extra zouden moeten hebben.
Op het eerste gezicht lijkt dit me de juiste lijst:
http://woshub.com/vmware-vsphere-6-5-licensing-faq/#h2_2
Zie niets wat niet klopt in mijn herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
ok
Straks als ik thuis ben van mn werk er maar eens even mee stoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 08:15
Sinds een paar dagen met ESXi 7 aan het testen, en moet zeggen dat ik uitermate gelukkig word van de PCI passthrough mogelijkheden en de ondersteuning van oude hardware welke niet op de HCL lijst staat. _/-\o_

Loop echter wel tegen een uitdaging aan waar ik niet uit kom:

De 'date/time on host' lijkt juist te worden weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q-wQMW5ksT98G_c1zLf4uCqXcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tRORKlDQUfQf6R7DWJ7Giy1l.jpg?f=user_large

Maar elke actie/taak die ik uitvoer laat een foutieve tijd zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrHJI52S2huaVhf6z8Ok_VsvcR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilgELXonzk6am0oDtri4v6uF.jpg?f=user_large

Er zit precies 2 uur tussen (2 uur later), en UTC tijd is 2 uur vroeger dan onze tijdzone...
Op het eerste screenshot staat wel UTC tijd en geen UTC +2?

Als ik een VM opstart, dan klopt de tijd van die VM dus ook niet (ook 2 uur later)

VMware tools > Sync time with host verhelpt het probleem helaas niet.
Ook laatste patch geinstalleerd, en zit nu op versie 7.0.0 (Build 16324942)

Iemand een oplossing/idee?

[ Voor 3% gewijzigd door -Leon- op 17-07-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 21:18
Staat de ntpd deamon aan in Host Services? Misschien die eens een trap verkopen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
FireDrunk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:06:
Staat de ntpd deamon aan in Host Services? Misschien die eens een trap verkopen?
Ja die staat aan, maar de 'schop' is uitermate interessant :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q95lF_eveedd0adgjfQ5Q8qJq4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0tZiCYPHPsgAdvHAT92pNieG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMGxP8WPr6nPMvu143loDb7LlRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7ZMw0Eb7IMfrRwbnlLqdiNI.jpg?f=user_large

Dus nu staat de host tijd op UTC en niet de lokale tijd, maar worden de uitgevoerde taken wel op de juiste tijd gezet.
Als ik nu een VM start, dan klopt die system tijd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35

Onbekend

...

|sWORDs| schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Op het eerste gezicht lijkt dit me de juiste lijst:
http://woshub.com/vmware-vsphere-6-5-licensing-faq/#h2_2
Zie niets wat niet klopt in mijn herinnering.
Bedankt. :)
Volgens onze leverancier hadden wij een standaard licentie, maar wij blijken dus de "vSphere Essentials"-licentie te hebben waarin je een stuk minder in mag. Vandaar licentiemeldingen bij ons.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 00:12
Mag ik nog even terugkomen op mijn USB "Probleem" van vorige week?
hansdegit schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:30:
Hi,

Draai hier ESXi 7.0 op een Supermicro X10SL7-F (oudje, ik weet het). Ik probeer de USB controllers door te geven aan een W10 guest, maar om één of andere reden kan ik geen vinkje meer zetten bij de controller.

Ik heb op het mobo twee van deze: "Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB xHCI"

Onder 6.5 kon ik ze nog vrolijk doorgeven, wel prettig aangezien ik de server ook misbruik als desktop machine en dus keyboard/mouse wil gebruiken.

Ik heb dit ook al geprobeerd:
"esxcli system module set -m=vmkusb -e=FALSE", maar na de reboot kan ik de controllers nog steeds niet geschikt krijgen voor Passthrough.

Andere mogelijkheid is om een externe / nieuwe xHCI controller te kopen, maar ik kan moeilijk ontdekken welke controller dan wél geschikt zou zijn..
Hier heeft [sWords] op geantwoord dat ik de usb arbitrator ook uit moest zetten. Heb ik gedaan, maar VMware antwoordde dat -ie niet draait.

Ik kan nog steeds geen USB controller van mn mobo doorgeven en ik wil wel graag weten wat ik fout doe.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
hansdegit schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:59:
Mag ik nog even terugkomen op mijn USB "Probleem" van vorige week?

[...]

Hier heeft [sWords] op geantwoord dat ik de usb arbitrator ook uit moest zetten. Heb ik gedaan, maar VMware antwoordde dat -ie niet draait.

Ik kan nog steeds geen USB controller van mn mobo doorgeven en ik wil wel graag weten wat ik fout doe.
code:
1
2
3
4
chkconfig usbarbitrator
usbarbitrator           on

chkconfig usbarbitrator off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
code:
1
[root@esxnic0:~] chkconfig usbarbitrator

Antwoord:
usbarbitrator off

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
hansdegit schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:04:
code:
1
[root@esxnic0:~] chkconfig usbarbitrator

Antwoord:
usbarbitrator off
En je boot niet vanaf USB?

Ik kan hier gewoon mijn USB controller selecteren met 7.0.0b:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mZmKtzTB/Schermafbeelding-2020-07-21-om-14-13-14.png

code:
1
2
3
4
[root@esxi1:~] lspci | grep USB
0000:00:14.0 USB controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB xHCI Host Controller [vmhba32]
0000:00:1a.0 USB controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB Enhanced Host Controller #2 
0000:00:1d.0 USB controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB Enhanced Host Controller #1

14.0 is niet door te geven omdat deze als boot gebruikt wordt (VMHBAxx).

[ Voor 61% gewijzigd door |sWORDs| op 21-07-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 22:21
Iemand die weet hoe het zit met NSX-T en VXLAN / GENEVE, is VXLAN nog wel ondersteund op NSX-T of heb je verplicht een NIC nodig dat GENEVE ondersteund?

Ik kom er helaas niet veel over tegen, alleen dat dat o.a. het verschil is tussen NSX-V en -T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
Ik zit met een uitermate vervelende uitdaging....

Elke keer als ik mijn ESXi host reboot, lijkt de detectie van PCI devices weer anders te verlopen.
Om wat preciezer te zijn: Soms is een PCI Device gewoon verdwenen na een reboot of is de status aangepast van 'Active' naar 'Enabled/Needs reboot', en dat gooit de PCI passthrough behoorlijk door de war.

Het gaat hier niet om een GPU maar om een Digital Devices Tv Card en een LSI RAID controller, waarvan de RAID Controller sowieso op de HCL staat, en de DD Tv Kaart de afgelopen dagen prima heeft gewerkt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2YNGUb3JidlLcosJq0fcNt6U9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTVUFzfgJt9zETV6jh9Muzra.jpg?f=fotoalbum_large

En na een reboot kan het maar zo zijn dat de Tv Kaart er niet meer is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnkFbuSnTOhS0K1sxGEv-6OQORc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLL8YRw2Od7FaXj9bTDByOhy.jpg?f=fotoalbum_large

Loop ik tegen een (bekende?) bug aan?

Ik heb wel wat info online kunnen vinden, waarbij ze praten over de workaround voor een passthrough probleem met GPUs. De oplossing zou zijn om passthrough nogmaals te togglen, waarna het device 'Active' zou staan, zonder een reboot nodig te hebben.
Helaas werkt dat zelden voor de RAID Controllers, die vragen bijna altijd om een reboot na een toggle.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-sJ5oTRBqeWI02D-16oCoewTbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQnFeIp9SrhygyGJ9kmMz9Xw.jpg?f=fotoalbum_large

Sommigen zeggen dat het toevoegen van een hardware label hun probleem verholpen heeft, maar dat lost mijn issue ook niet op.

Een script gebruiken (/etc/rc.local.d/local.sh) is geen optie voor mij, aangezien de hardware adressen wijzigen als een PCI device niet herkend word tijdens het booten.

Ik kan ook geen passthrough configuratie info vinden. Het lijkt erop dat dat t/m 6.7 in esx.conf stond, maar dat het voor 7.0 anders is geworden. Kan ik die configuratie nog ergens controleren?

Er staat niks in 'error.log', alleen in 'errors-ignored.log'.

Ik ben erg beniewd of er meer mensen zijn die hier tegenaan gelopen zijn, en of er een oplossing voor is. Als het een bekende bug is, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
webgangster schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:25:
Iemand die weet hoe het zit met NSX-T en VXLAN / GENEVE, is VXLAN nog wel ondersteund op NSX-T of heb je verplicht een NIC nodig dat GENEVE ondersteund?

Ik kom er helaas niet veel over tegen, alleen dat dat o.a. het verschil is tussen NSX-V en -T.
Nee, werkt met dezelfde NICs.

“GENEVE encapsulated packets are designed to be transmitted via standard networking equipment.”

“ Using optimizations available in newer versions of the Linux kernel, we are seeing better performance with Geneve than VXLAN, despite this hardware having some VXLAN specific offload capabilities.”

Nou zou je met RSS voor Geneve misschien nog wat betere cijfers halen, maar het niet hebben is geen gemis.

[ Voor 35% gewijzigd door |sWORDs| op 25-07-2020 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
Wellicht interessant voor mensen die tegen hetzelfde probleem liepen zoals ik.

Ik wilde een UPS aanschaffen voor m'n ESXi host, eerst richtte ik mijn pijlen op een APC UPS met een netwerk interface, maar tweedehands waren deze alsnog best duur en nieuwe accu's voor deze modellen al helemaal, dus om mijn ESXi host af te sluiten met gebruik van PowerChute Network Shutdown viel af.

Uiteindelijk heb ik een Back-UPS ES 550VA gekocht die alleen via USB benaderbaar is, deze doorgegeven aan een Ubuntu VM en Network UPS Tools gebruikt (ofwel NUT) die de UPS monitort. Men heeft gelukkig ook een client geschreven die voor ESXi werkt en verbinding maakt met m'n Ubuntu VM, de UPS mee uitleest en als de accu bijna leeg is worden de VMs en host netjes afgesloten.
https://blog.mattwebb.io/...-6-7-with-freenas-11-ups/
https://zackreed.me/installing-nut-on-ubuntu/

Voor degene met interesse, bovenstaande guides hebben me op weg geholpen om dit alles te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
VikeeVeekie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:36:
Wellicht interessant voor mensen die tegen hetzelfde probleem liepen zoals ik.

Ik wilde een UPS aanschaffen voor m'n ESXi host, eerst richtte ik mijn pijlen op een APC UPS met een netwerk interface, maar tweedehands waren deze alsnog best duur en nieuwe accu's voor deze modellen al helemaal, dus om mijn ESXi host af te sluiten met gebruik van PowerChute Network Shutdown viel af.

Uiteindelijk heb ik een Back-UPS ES 550VA gekocht die alleen via USB benaderbaar is, deze doorgegeven aan een Ubuntu VM en Network UPS Tools gebruikt (ofwel NUT) die de UPS monitort. Men heeft gelukkig ook een client geschreven die voor ESXi werkt en verbinding maakt met m'n Ubuntu VM, de UPS mee uitleest en als de accu bijna leeg is worden de VMs en host netjes afgesloten.
https://blog.mattwebb.io/...-6-7-with-freenas-11-ups/
https://zackreed.me/installing-nut-on-ubuntu/

Voor degene met interesse, bovenstaande guides hebben me op weg geholpen om dit alles te realiseren.
Mosterd na de maaltijd, maar Back-UPS zijn zo onbetrouwbaar als de ...,

Begin is prima, maar de accu’s worden snel minder en daarna heb je vaker een onterechte harde shutdown dan de stroom uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:23
|sWORDs| schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:27:
[...]

Begin is prima, maar de accu’s worden snel minder en daarna heb je vaker een onterechte harde shutdown dan de stroom uitvalt.
Is er een betaalbaar alternatief voor de reguliere thuisgebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
[...]
Lijkt me sterk afhankelijk van de UPS. Vele hebben ook self-tests ed.
Heb zelf nog nooit (knock on wood) problemen gehad met Eaton.
Daarnaast lijkt me een onterechte harde shutdown zonder stroomuitval sowieso een raar fenomeen, aangezien dit meestal een apart circuit is en de batterij hier niet tussen hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Nu online
Rene2322 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:31:
[...]

Is er een betaalbaar alternatief voor de reguliere thuisgebruiker?
Geen UPS zou ik zeggen. Ik heb er ongeveer 10 jaar een gehad:
Één keer profeit van gehad bij aangekondigde werkzaamheden aan het stroomnet. Één keer bij een stroomstoring, kwam ie een minuut of 5 runtime te kort maar sloot ie wel netjes alles af.
Maar wel een keer of vier alles plat wegens problemen met de UPS zelf 2 maal de batterij op zonder voor waarschuwing, de andere keren . . . . geen idee. UPS uitzetten, stroom eraf, stroom erop, UPS aanzetten en alles werkte weer |:(
In mijn huidige setup komt pas weer een UPS als ik ook een ATS (Automatic Transfer Switch) heb.

Die op het werk zijn nog lang niet aan vervanging toe :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
g1n0 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Lijkt me sterk afhankelijk van de UPS. Vele hebben ook self-tests ed.
Heb zelf nog nooit (knock on wood) problemen gehad met Eaton.
Daarnaast lijkt me een onterechte harde shutdown zonder stroomuitval sowieso een raar fenomeen, aangezien dit meestal een apart circuit is en de batterij hier niet tussen hangt.
Ik heb het hier over een specifieke serie van APC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

g1n0 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:47:
offtopic:
Niet alleen Back-UPS blijkbaar, mijn pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 230V onderbrak de (niet uitgevallen) stroomvoorziening op het moment dat het "vervang de accu" alarm af ging en dat was reproduceerbaar |:( Sindsdien staat hier een diy'd UPS, wat het diy'en makkelijk maakt is dat er geen 230V AC nodig is maar 19V DC.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 26-07-2020 09:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Dat was ook zo’n beetje wat ik bedoelde, meer problemen met dan zonder UPS. En met de Back-UPS heb ik sindsdien al van veel anderen gelezen dat ze soortgelijke problemen hadden en blijkbaar is het niet de enige serie. Als een UPS meer problemen veroorzaakt dan het oplost kan ie er beter uit.
Ben nu zo’n 5-6 jaar UPS loos, heb 0 stroomstoringen gehad (zelfs niet in de jaren met UPS) en 1x de aardlek er uit (oven doet moeilijk boven de 240 graden). De laatste maanden met UPS elke week wel een keer de UPS eruit, accu’s nog geen 2 jaar oud en de originele accu’s waren ook al binnen 2 jaar vervangen met soortgelijke problemen, plus het was mijn tweede Back-UPS, de eerste na 2.5 jaar vervangen met identieke problemen (dacht toen nog dat het niet de accu’s konden zijn).

Stroom eraf en er weer op loste inderdaad het probleem op, maar x dagen later gaat ie weer. Plus dat midden in de nacht een harde continue piep ook niet ideaal is.

In mijn vorige woning was het anders, daar had ik halogeenspots en als er een lampje ging dan klapte soms ook de zekering van de dimmer en de aardlek, hier heb ik LED lampen en tenzij een apparaat kapot gaat (broodrooster/strijkijzer, oven te heet etc., wat dus maar 1x in 10 jaar plaats heeft gevonden) is er nooit iets.
Woning voor vorige woning was ook niet ideaal, daar ging bij onweer vrijwel altijd ook de aardlekschakelaar.

Lang verhaal kort, als je eigenlijk nooit zonder stroom zit dan geeft een UPS alleen maar een extra point of failure en met goedkope UPS-en is er een grote kans op failure.

[ Voor 34% gewijzigd door |sWORDs| op 26-07-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 21:52

Falcon10

Hit it i would !

Om wat te testen met virtuele systemen zou ik graag op 2 aparte servers Vsphere willen installeren.
Op 1 server wil ik dan een virtuele server instellen, deze backuppen met Veeam ofzo om vervolgens op de 2de fysieke server te restoren in de Vsphere die daar op draait.

Op de site van VMware is het echter niet helemaal duidelijk wat ik nu juist moet downloaden :
Als je bij Downloads gaat, krijg je al 3 mogelijkheden :
Product Downloads
Free Product Trials & Demos
Free Product Downloads

Ik meen te herrineren dat voor testdoeleinden je Vsphere onder gratis licentie kon gebruiken ( met beperkte mogelijkheden, maar voldoende voor mijn tests ), dus ik kijk bij Free Product Downloads, en daar staat Vsphere Hypervisor.
Echter bij de Product Downloads zelf, noemt het gewoon Vsphere, en krijg je vervoglens nog een oplijsting tussen de verschillende types : Essentials, Essentials Plus, Enterprise, .... die ook nog eens onderverdeeld zijn in Hypervisor, Server, NSX for Vsphere etc.

Ik vermoed dat ik gewoon onder de Free Product Downloads de Vsphere Hypervisor nodig heb ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Falcon10 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:14:
Om wat te testen met virtuele systemen zou ik graag op 2 aparte servers Vsphere willen installeren.
Op 1 server wil ik dan een virtuele server instellen, deze backuppen met Veeam ofzo om vervolgens op de 2de fysieke server te restoren in de Vsphere die daar op draait.

Op de site van VMware is het echter niet helemaal duidelijk wat ik nu juist moet downloaden :
Product Downloads
Free Product Downloads

Ik meen te herrineren dat voor testdoeleinden je Vsphere onder gratis licentie kon gebruiken ( met beperkte mogelijkheden, maar voldoende voor mijn tests ), dus ik kijk bij Free Product Downloads, en daar staat Vsphere Hypervisor.
Echter bij de Product Downloads zelf, noemt het gewoon Vsphere, en krijg je vervoglens nog een oplijsting tussen de verschillende types : Essentials, Essentials Plus, Enterprise, .... die ook nog eens onderverdeeld zijn in Hypervisor, Server, NSX for Vsphere etc.

Ik vermoed dat ik gewoon onder de Free Product Downloads de Vsphere Hypervisor nodig heb ?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30

Product Downloads
Free Product Downloads

De gratis ESXi 7 versie (maar ook oudere niet) ondersteunen geen backup APi's.. alles is 'read-only' gemaakt dus je kan er op het gebied van backup he-le-maal niks mee

verder is het een prima hypervisor voor testdoeleinden natuurlijk. homelab draait er thuis ook op (3 intel nuc's)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Zwelgje schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:10:
[...]

De gratis ESXi 7 versie (maar ook oudere niet) ondersteunen geen backup APi's.. alles is 'read-only' gemaakt dus je kan er op het gebied van backup he-le-maal niks mee

verder is het een prima hypervisor voor testdoeleinden natuurlijk. homelab draait er thuis ook op (3 intel nuc's)
Of je moet kijken naar XSIBackup, die werkt wel met de gratis versie. Of zelf gaan scripten met de standaard CLI tools. :p

[ Voor 6% gewijzigd door JohanKupers op 16-08-2020 09:15 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Nu online

Product Downloads
Free Product Downloads

Als het alleen voor een test is Installeer je ESXi en vraag je een Evaluatie licentie aan, deze duurt 60 dagen en bied de volledige functionaliteit. Dat is dus via Free Product Trails & Demos.
Na 60 dagen kun je eventueel terug vallen op de Free licentie met minder functionaliteit maar prima om thuis wat VM's in te draaien. Dat is dus de derde optie.

Als het wat geld mag kosten (investering in je carriere!) kun je gratis lid worden van de VMUG (VMware User Group). Vervolgens kun je voor $ 200 per jaar upgraden naar VMUG Advantage voor korting op cursussen, labs en examens.
Maar vooral voor de EVALExperience: licenties voor de laatste versie van (bijna) alle VMware producten geldig voor één jaar:

Data Center & Cloud Infrastructure

VMware vCenter Server Standard
VMware vSphere® ESXi Enterprise Plus with Operations Management™ (6 CPU licenses)

Networking & Security

VMware NSX Enterprise Edition (6 CPU licenses)
VMware vRealize Network Insight

Hyper-Converged Infrastructure

VMware vSAN™

Cloud Management

VMware vRealize Log Insight™
VMware vRealize Operations for Horizon®
VMware vRealize Operations™
VMware vRealize Automation Enterprise
VMware vCloud Suite® Standard

Desktop & Application Virtualization

VMware Horizon® Advanced Edition

Personal Desktop

VMware Fusion Pro
VMware Workstation Pro

Let wel alleen voor HomeLab c.q. studie-doeleinden niet bedoeld voor productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 15:35
Hoi, heeft iemand een idee als ik mijn ESXI reboot,
is mijn VGA compatible controller niet meer in passtrough en ik moet deze dan zelf handmatig weer in passtrough zetten.
met als gevolg dat mijn VM niet meer vanzelf kan starten aangezien hij deze nodig heeft,

iemand een idee ?

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
TomGear schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:03:
Hoi, heeft iemand een idee als ik mijn ESXI reboot,
is mijn VGA compatible controller niet meer in passtrough en ik moet deze dan zelf handmatig weer in passtrough zetten.
met als gevolg dat mijn VM niet meer vanzelf kan starten aangezien hij deze nodig heeft,

iemand een idee ?

bedankt!
esxcli system settings kernel set -s vga -v FALSE

dat lost het op. ik had ook met mijn AMD gpu. schijnt dat de kernel/console die kaart exclusief claimed en dat het daarom fout gaat.

nadeel van deze methode is dat je nu geen fysieke console/monitor meer kan gebruiken op die machine. maar ach je doet toch dingen via ssh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
Zwelgje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

esxcli system settings kernel set -s vga -v FALSE

dat lost het op. ik had ook met mijn AMD gpu. schijnt dat de kernel/console die kaart exclusief claimed en dat het daarom fout gaat.

nadeel van deze methode is dat je nu geen fysieke console/monitor meer kan gebruiken op die machine. maar ach je doet toch dingen via ssh
Ik danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 14:35
Mede Tweakers,

ik wil mijn server gaan upgraden. ik heb een tijdje met deze hardware gedraait:
- Xeon E5 2650v2 - 8c/16t 2.6GHz
- 64GB DDR3 1333MHz ECC Registered
- Generiek socket 2011 moederbord

Nu ga ik de overstap maken naar de volgende hardware:
- Intel Xeon E5-2683 v3 14/28 core's/threads, 3Ghz.
- 64Gb DDR4 2x 32Gb 2133Mhz ECC
- ASRock X99E-ITX/ac Mini-ITX
- Stille nh-u9dx-i4 Noctua koeler.

De overstap is vanwege het lage verbruik van die processor en de meer rekenkracht
en uiteraard de DDR4 geheugen sticks.

Nu is mijn vraag, alle VM machines die ik heb draaien:
Windows server
Ubuntu server
Debian Server
enz.

Kan ik deze exporteren, de SSD van mijn oude server naar de nieuwe zetten en daarna alle VM's weer importeren? ( VM's staan op de SSD ) dus kan het ook zo zijn dat ik dan de SSD gewoon over kan zetten en dan existing VM gebruik?

Alle VM's gebuiken enkel alleen de SSD, ik heb mijn storage ergens apart via NFS share op een NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 16:32

magneet

Magnetic enhanced

je nieuwe cpu heeft een tdp van 120W en de oude 95 dus lager verbruik betwijfel ik. Ook ga je van een 2.6Ghz naar 2Ghz CPU dus per core is hij op dat vlak ook nog eens langzamer en dat is vaak belangrijker dan puur meer cores (ja ik weet zo zwart wit is het niet). Het snellere geheugen zal je niet extreem veel van merken denk ik.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
magneet schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:37:
je nieuwe cpu heeft een tdp van 120W en de oude 95 dus lager verbruik betwijfel ik. Ook ga je van een 2.6Ghz naar 2Ghz CPU dus per core is hij op dat vlak ook nog eens langzamer en dat is vaak belangrijker dan puur meer cores (ja ik weet zo zwart wit is het niet). Het snellere geheugen zal je niet extreem veel van merken denk ik.
TDP zegt ook niet alles, in een thuislab kan idle power consumption wel eens belangrijker zijn. de power management van Haswell is wel beter dan Ivy Bridge en een 2683v3 draait op een 2.5GHz All Core Turbo, 2650v2 3.1GHz All Core Turbo. Haswell heeft wel een ~13% beter IPC, maar dat is inderdaad niet voldoende om het verschil in GHz te compenseren. Er is wel een hack met een oude microcode (nieuwe komt dan via ESXi, dus wel mitigations) waarbij je de hele CPU kunt locken op de 3GHz single core turbo snelheid, maar dat is weer niet zuinig.
marcel19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:17:
Mede Tweakers,

ik wil mijn server gaan upgraden. ik heb een tijdje met deze hardware gedraait:
- Xeon E5 2650v2 - 8c/16t 2.6GHz
- 64GB DDR3 1333MHz ECC Registered
- Generiek socket 2011 moederbord

Nu ga ik de overstap maken naar de volgende hardware:
- Intel Xeon E5-2683 v3 14/28 core's/threads, 3Ghz.
- 64Gb DDR4 2x 32Gb 2133Mhz ECC
- ASRock X99E-ITX/ac Mini-ITX
- Stille nh-u9dx-i4 Noctua koeler.

De overstap is vanwege het lage verbruik van die processor en de meer rekenkracht
en uiteraard de DDR4 geheugen sticks.

Nu is mijn vraag, alle VM machines die ik heb draaien:
Windows server
Ubuntu server
Debian Server
enz.

Kan ik deze exporteren, de SSD van mijn oude server naar de nieuwe zetten en daarna alle VM's weer importeren? ( VM's staan op de SSD ) dus kan het ook zo zijn dat ik dan de SSD gewoon over kan zetten en dan existing VM gebruik?

Alle VM's gebuiken enkel alleen de SSD, ik heb mijn storage ergens apart via NFS share op een NAS.
Je kunt de SSD gewoon overzetten, maar waarom ga je nu nog voor Haswell? Ik zou lekker op Ivy Bridge blijven zitten en zodra Milan/Ice Lake er zijn kijken naar Rome of Cascade Lake.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 26-08-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 10:50
Alles over zetten en 99% kans dat ESX start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
jadjong schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:13:
Alles over zetten en 99% kans dat ESX start.
Zeg maar 99,99% en voor de laatste 0,01% kun je altijd nog ESXi clean install er overheen doen, dan is de datastore er nog en kun je de VMs zo weer importeren.

[ Voor 29% gewijzigd door |sWORDs| op 26-08-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
De reden waarom ik overstap is mede ook vanwege de MINI-ITX mogelijkheid op dit moederboarden.
voor 2011 is er geen Mini-ITX mogelijkheid.

@|sWORDs|

Ok dus zou niet uit maken om alles over te zetten en het zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

als je de installer overzet zal ESXi het oude mac adres behouden maar mits je de oude bak niet meer aanzet voor iets anders hoeft dat geen issue te zijn. (uit ervaring, iets met sd kaartjes per ongeluk omgewisseld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
magneet schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:25:
als je de installer overzet zal ESXi het oude mac adres behouden maar mits je de oude bak niet meer aanzet voor iets anders hoeft dat geen issue te zijn. (uit ervaring, iets met sd kaartjes per ongeluk omgewisseld)
Oude IP (indien static) en hostname, maar host MAC blijft niet hetzelfde. VMs behouden wel hun MAC.
marcel19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:24:
De reden waarom ik overstap is mede ook vanwege de MINI-ITX mogelijkheid op dit moederboarden.
voor 2011 is er geen Mini-ITX mogelijkheid.

@|sWORDs|

Ok dus zou niet uit maken om alles over te zetten en het zou moeten werken?
Nee, de installer doet exact hetzelfde op elke machine. (Ik maak mijn USB sticks vaak met een VM en plug hem dan in de host.) Alleen een specifieke VIB of configuratie zou een probleem kunnen geven, maar dat is vrij zeldzaam.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 26-08-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

|sWORDs| schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Oude IP (indien static) en hostname, maar host MAC blijft niet hetzelfde. VMs behouden wel hun MAC.
Probeer maar eens uit, moet zeggen dat dit wel met 6.5 was maar volgens ESXi kwamen ook de mac adressen mee en dat leverde wat uitdagingen op. Geen idee hoe en waarom precies omdat het voor mij een foutje was met de sd kaarten wat snel zat gecorrigeerd was maar 100% dat het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
magneet schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Probeer maar eens uit, moet zeggen dat dit wel met 6.5 was maar volgens ESXi kwamen ook de mac adressen mee en dat leverde wat uitdagingen op. Geen idee hoe en waarom precies omdat het voor mij een foutje was met de sd kaarten wat snel zat gecorrigeerd was maar 100% dat het gebeurde.
Ik installeer altijd ESXi op USB met een VM op Fusion voor meerdere hosts te gelijk. Dit doe ik al jaren (dus ook met 6.5) en vaak meerdere keren per maand (builds testen). Hosts krijgen gewoon hun hardware MAC.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 26-08-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

vaag, weet toch 100% zeker dat ik het gezien heb. Ach gelukkig is het dus niet universeel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Was het toevallig een oude(re) Realtek kaart? Er is ooit een 'bug' geweest dat veel Realtek kaartjes hetzelfde MAC adres hadden, misschien heb je dat gezien?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

nee, was broadcom als ik het me goed herinner (is al een tijd geleden dus zou mss zelfs 6.0 kunnen zijn geweest) waren in ieder geval dell r420's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
kan iemand mij helpen hiermee.

als ik kijk in mijn physical nics zie ik alle poorten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM8lGJK332WnYk_e7wNQ65A23HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OoV0XMRXcROqz3x4bUuXmZ9.png?f=fotoalbum_large

maar als ik dan een virtual switch wil toevoegen zie ik er maar een paar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_3v13ezF1nz5l7uUOIycdyoyTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dNouHRffSUMFrK5EeUc4Noft.png?f=user_large

De host is al paar keer herstart helaas helpt dit niks.

Als ik een netwerk kabel in een poort steek komt deze netjes up, maar kan dus geen virtual switch toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@marcel19 En kijk nu eens bij al je vSwitches? Je kan alleen maar NIC's kiezen die nog niet zijn toegewezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Vorkie

daar staat er maar 1 vswitch0.
maar ik zie inderdaad dat daar diegene in staan welke ik dus mis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ylpy7eLvtTKYYDCaNiX_qHH9Q8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h6BXFGusXB8JlTw3gaXMgbst.png?f=user_large

hoe krijg ik die eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
marcel19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:48:
@Vorkie

daar staat er maar 1 vswitch0.
maar ik zie inderdaad dat daar diegene in staan welke ik dus mis:

[Afbeelding]

hoe krijg ik die eruit?
Beetje eigen inzet he :P , maar goed/

Edit vSwitch > kruisje achter de uplink die je wilt verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKxm8TJ6hK971d2C4P6zR4LV46w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s0axnXJoy9F7A5V1VgW5B6Jq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Beetje eigen inzet he :P , maar goed/

Edit vSwitch > kruisje achter de uplink die je wilt verwijderen.
[Afbeelding]
Die eigen inzet had ik wel. maar daar staat er maar 1 in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTAj85tik0XzmnRtuVuBzjTZJfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wTzYM0nYbZSqScbY7Hg8TQ3n.png?f=fotoalbum_large

Dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
marcel19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Die eigen inzet had ik wel. maar daar staat er maar 1 in:

[Afbeelding]

Dus vandaar mijn vraag.
Ja oké, maar zo stond het er niet :)

Maar die is wel apart. Kan je eens 2 uplinks toevoegen (Add Uplink) en kijken of ie dan die 2 toevoegt direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
Vorkie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:58:
[...]

Ja oké, maar zo stond het er niet :)

Maar die is wel apart. Kan je eens 2 uplinks toevoegen (Add Uplink) en kijken of ie dan die 2 toevoegt direct.
Dit was de truuk. even toevoegen en weer verwijderen :)
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
marcel19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Dit was de truuk. even toevoegen en weer verwijderen :)
Thanks
Top!

Soms krijg je van sommige dingen echt een :+ hoofd

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:07

M2M

medicijnman

Geen idee of het al gepost is, maar als iemand deze kaart in ESXI 7.0 wil gebruiken:
pricewatch: Asus XG-C100C

met de Aquantia AQtion AQC107 chipset

Dan heb je tegenwoordig een Marvell driver nodig;

atlantic 1.0.2.0 Driver for AQtion Ethernet Controllers (AQC100/107/108/109/111/112).

De driver is te vinden in de driver repository via myvmware.com

-_-

• zamaz
  • Laatst online: 12-06-2024
Cronjob persistent maken

Ik probeer mijn Server (ESXi 6.7u3) middels een cronjob op een bepaald tijdstip uit te schakelen.

Volgens informatie in de diverse fora zou dat op de volgende manier moeten kunnen:

1. Het bestand /var/spool/cron/crontabs/root openen.
2. De regel 59 23 * * * /sbin/poweroff toevoegen
3. Het commando kill $(cat /var/run/crond.pid) uitvoeren om de lopende cron deamon te stoppen
4. Cron opnieuw opstarten met het commande crond

Om de cronjob persistent te maken zou ik volgendse moeten doen:

1. Het bestand /etc/rc.local.d/local.sh openen.
2. De volgende regels toevoegen: voor de exit 0 regel
/bin/kill $(cat /var/run/crond.pid)
/bin/echo '59 23 * * * /sbin/poweroff'
crond
3. Het volgende script uitvoeren: /bin/sh /etc/rc.local.d/local.sh
4. En om de cronjob persistent te maken het script: /bin/auto-backup.sh

Dit alles heeft echter niet het gewenste resultaat.

Heeft er iemand suggesties waaraan dit zou kunnen liggen.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
zamaz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:38:
Cronjob persistent maken

Ik probeer mijn Server (ESXi 6.7u3) middels een cronjob op een bepaald tijdstip uit te schakelen.

Volgens informatie in de diverse fora zou dat op de volgende manier moeten kunnen:

3. Het commando kill $(cat /var/run/crond.pid) uitvoeren om de lopende cron deamon te stoppen

crond

Bedankt
Kan je niet gewoon een Linux VM met 128MB ram dit scriptje laten starten of een bestaande VM? Want elke ESX update gaat dit hoogstwaarschijnlijk stuk.

Of PowerCLI, als je netjes de stopactie op Shutdown OS doet moet dat helemaal goed. komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

zamaz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:38:
Cronjob persistent maken

crond

Bedankt
/etc/rc.local.d/local.sh als volgt aanpassen :
code:
1
2
3
/bin/echo "59 23 * * * /sbin/poweroff" >> /var/spool/cron/crontabs/root
crond

In jouw voorbeeld vul je de crontab niet na een reboot.

Zelf gebruik ik zo'n constructie voor het maken van backups van VM's en bij iedere reboot/upgrade van de host blijft het actief.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanKupers op 16-09-2020 20:07 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zamaz
JohanKupers schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:03:
[...]

/etc/rc.local.d/local.sh als volgt aanpassen :
code:
1
2
3
/bin/echo "59 23 * * * /sbin/poweroff" >> /var/spool/cron/crontabs/root
crond

In jouw voorbeeld vul je de crontab niet na een reboot.

Zelf gebruik ik zo'n constructie voor het maken van backups van VM's en bij iedere reboot/upgrade van de host blijft het actief.
Perfect! Dank je

• zamaz
Vorkie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:44:
[...]

Kan je niet gewoon een Linux VM met 128MB ram dit scriptje laten starten of een bestaande VM? Want elke ESX update gaat dit hoogstwaarschijnlijk stuk.

Of PowerCLI, als je netjes de stopactie op Shutdown OS doet moet dat helemaal goed. komen :)
Interessant, zeker wat betreft zomer/wintertijd. Aangezien ESXi UTC tijd gebruikt.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:11
Ik heb dit script gebruikt.
https://github.com/sixdim...n/blob/master/esxidown.sh
Sluit ook je VMs netjes af, en pas na een timeout geforceerd.

Volgens mij werkt het met recentere ESXi's ook gewoon, machine staat tegenwoordig 24/7 aan dus ik maak er niet zo vaak gebruik van.

Home Assistant logt automatisch in via ssh en trapt het script af en evt. kan het met een knop vanuit de web-interface.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36
Ik gebruik iets dergelijks om bij een UPS event mijn ESX server net af te schakelen. Als mijn UPS onder een bepaald % accu komt wordt dit afgetrapt naar mijn ESX machine (origineel 'esx' genaamd). Ik gebruik public key auth om het invoeren van een password over te kunnen slaan:

code:
1
ssh -i <SSH key path> root@esx /sbin/poweroff  && /sbin/shutdown -p now

Dit schakelt netjes de VM's uit en zet de machine vervolgens uit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06

tMb

Hey,

Ik heb ESXi 7 geïnstalleerd op een homelab server, o.a. om te leren over virtualisatie.

Ik heb een beginnersvraag over de ingebouwde firewall. In de documentatie kon ik het antwoord niet vinden, waarschijnlijk omdat het te voor de hand liggend is.

Filtert de firewall alleen het verkeer dat naar de ESXi host zelf gaat (het management netwerk)? En niet het verkeer dat naar de VMs gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Klopt, alleen voor de managementinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:06

3DDude

I void warranty's

Heeft iemand ervaring met
https://www.eglobaltech.cn/ViewDetails297.aspx

Dit soort spul?
Het zijn wel mobiele 8cores met wat pit :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
3DDude schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:44:
Heeft iemand ervaring met
https://www.eglobaltech.cn/ViewDetails297.aspx

Dit soort spul?
Het zijn wel mobiele 8cores met wat pit :)
Niet die perse, maar wel de PFsense Qotum appliances:
https://nl.aliexpress.com/item/32812678037.html

Werken verrassend goed :)
ESX erop, PFsense erop, Home Assistant en dat soort zaken en gewoon in de meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:06

3DDude

I void warranty's

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-30-ghz.html

Die CPU's supporten 128GB ram.
nu nog 2 so-dimms van 64GB vinden XD

De memory controller zit in de CPU, maar heb ze even gemaild.

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 27-09-2020 20:49 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
3DDude schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:55:

BIOS/chipset moet het ook ondersteunen natuurlijk :)

Dus let daar goed op :)

@3DDude
https://nl.aliexpress.com...057483.0.0.5ada12b5Ct8mkY

Hier op AliExpres staat specifiek tot 64GB.

[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 27-09-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
3DDude schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:55:

De memory controller zit in de CPU, maar heb ze even gemaild.
Kan zijn dat het 128GB met twee DIMMs per channel is, maar met maar twee SODIMM sloten is het dan 64GB.

• TomGear
Ik heb sinds vandaag de melding

Shutting down firmware services
Relocating modules and starting up the kernel

Wat ik al geprobeerd heb is
Ignoreheadless=true
Bios cms UEFI uit
Ram latjes wisselen

Maar ik krijg het niet in orde ?
Iemand meer ideeën :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tMb

tMb

Vanmorgen in m'n mailbox (ik ben geabonneerd op de security updates):
VMSA-2020-0023 - VMware ESXi, Workstation, Fusion and NSX-T updates address
multiple security vulnerabilities (CVE-2020-3981, CVE-2020-3982,
CVE-2020-3992, CVE-2020-3993, CVE-2020-3994, CVE-2020-3995)

Please see the advisory here:
https://www.vmware.com/se...ories/VMSA-2020-0023.html

Impacted Products:
VMware ESXi
VMware Workstation Pro / Player (Workstation)
VMware Fusion Pro / Fusion (Fusion)
NSX-T
VMware Cloud Foundation
Is een kritieke kwetsbaarheid (wel vanaf het management netwerk).

Wat gebruiken jullie als manier om een standalone ESXi host te patchen? Command line? ISO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

tMb schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:40:
Vanmorgen in m'n mailbox (ik ben geabonneerd op de security updates):

[...]

Is een kritieke kwetsbaarheid (wel vanaf het management netwerk).

Wat gebruiken jullie als manier om een standalone ESXi host te patchen? Command line? ISO?
In mijn thuis ESXi gebruik ik gewoon de CLI a la:
code:
1
esxcli software vib install -d/vmfs/volumes/465/ESXi670-201901001.zip

Edit: homelab weer bijgewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanKupers op 20-10-2020 10:50 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 12:25
Goede Avond,

Ik probeer VMWare ESXI 7b te installeren (gratis variant). Echter loop ik tegen een netwerk driver probleem aan. Het probleem zit hem in de netwerk kaart Intel i219-V
moederbord; Asrock H470M-ITX/ac 10th gen ik probeer nu via powershell een custom esxi.iso te bouwen gebaseerd op een Intel NUC topic. Even kijken hoe ver ik daar mee kom. https://www.virten.net/20...sxi-7-0-run-on-intel-nuc/
Dit laatste geprobeerd maar helaas werkt dat ook niet.

Groetjes,

[ Voor 21% gewijzigd door R1ck3rd op 26-10-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
R1ck3rd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:00:
Goede Avond,

Ik probeer VMWare ESXI 7b te installeren (gratis variant). Echter loop ik tegen een netwerk driver probleem aan. Het probleem zit hem in de netwerk kaart Intel i219-V
moederbord; Asrock H470M-ITX/ac 10th gen ik probeer nu via powershell een custom esxi.iso te bouwen gebaseerd op een Intel NUC topic. Even kijken hoe ver ik daar mee kom. https://www.virten.net/20...sxi-7-0-run-on-intel-nuc/

Groetjes,
wellicht eerst de 6.7 versie installeren en dan upgraden naar 7? had gelezen dat er meer mensen zijn die dat op die manier voor elkaar hebben gekregen

niet heel netjes maar toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

R1ck3rd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:00:
Goede Avond,

Groetjes,
Probeer anders eens de installatie vanaf een 7.0.0. Update 1 ISO, daar zit een nieuwe Intel driver in. Hoe je zo'n ISO kunt maken kun je hier lezen. Het PowerShell deel kun je via hier configureren voor de nieuwere versie.

Via deze manier bouw ik bij iedere patch een nieuwe installatie ISO zodat ik altijd de laatste versie heb als ik iets installeer op mijn homelab.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
Oke bedankt mensen ga zodra ik thuis ben dat stukje van JohanKupers proberen. Kijken of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
Nog even een status update, het is me gelukt om de iso te bouwen maar helaas niet gelukt om ESXI te installeren. Nog steeds liep ik tegen het probleem aan van de netwerk driver.... helaas. Ben Proxmox VE gaan gebruiken en doet naar verwachting wat het moet doen. Maar bedankt heren om me te helpen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
R1ck3rd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:44:
Nog even een status update, het is me gelukt om de iso te bouwen maar helaas niet gelukt om ESXI te installeren. Nog steeds liep ik tegen het probleem aan van de netwerk driver.... helaas. Ben Proxmox VE gaan gebruiken en doet naar verwachting wat het moet doen. Maar bedankt heren om me te helpen. :D
Ik heb een iso met een nieuwere Intel driver die wel alle 219v’s pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
@|sWORDs| zou je die kunnen/willen delen? Ga ik dat nog proberen wil toch wel eigenlijk esxi draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
Moet er misschien wel bij vermelden I-219v 11 zie staan als ik ESXI opstart en op alt+F1 druk inlog onder root installer en lspci in typ. Die in de versie 7.0.1 zit is 8 denk dat daar iets niet goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
R1ck3rd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:46:
@|sWORDs| zou je die kunnen/willen delen? Ga ik dat nog proberen wil toch wel eigenlijk esxi draaien.
Driver in de ISO (zie DM) gaat tot -18.

Na installeren nog wel even updaten naar laatste patch level:
code:
1
2
3
esxcli network firewall ruleset set -e true -r httpClient
esxcli software profile update -p ESXi-7.0.1-16850804-standard -d https://hostupdate.vmware.com/software/VUM/PRODUCTION/main/vmw-depot-index.xml
esxcli network firewall ruleset set -e false -r httpClient

Mocht ie nou niet werken, paste dan even de exacte gegevens uit LSPCI:
code:
1
2
lspci -v|grep "200:"
lspci -p

[ Voor 49% gewijzigd door |sWORDs| op 28-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
Yes ga vanavond even proberen Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ck3rd
@|sWORDs| mag ik jou hartelijk bedanken!! ESXi is geinstalleerd. helemaal top. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwerveShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 11:08
Hallo fellow tweakers!

Ben voor het vernieuwen van mijn certificeringen en spielerei me aan het oriënteren voor een mooi homelab systeem. Omdat ik het systeem niet idle wil laten staan als ik er geen labs op draai moet deze ook Windows kunnen draaien.

Ik heb een mooi systeem samengesteld waar ik graag feedback op zou krijgen. Waar ik aan gedacht heb:
  • Zo klein mogelijke behuizing
  • 128GB RAM
  • 8 cores / 16 threads
  • Genoeg mogelijkheid voor extra storage
  • ESXi compatible NIC(s)
  • Ruimte voor een GPU (deze heb ik al aangeschaft, want die werd een beetje schaars)
  • Ruimte voor een 10GbE NIC
Vanwege mijn uiteinlopende eisen is dit systeem absoluut een compromis en zal hij niet op alle vlakken excelleren. Maar goed, dat geldt natuurlijk voor de meeste homelab systemen. :*)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900 Boxed€ 362,30€ 362,30
1VideokaartenInno3D GeForce GTX 1650 Single Slot€ 0,-€ 0,-
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart€ 5,90€ 5,90
1BarebonesShuttle XPC cube SH370R8€ 355,69€ 355,69
1VentilatorenNoctua NF-A9 PWM, 92mm€ 17,55€ 17,55
4Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 110,14€ 440,56
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB€ 92,84€ 92,84
1Overige componentenShuttle PHD3€ 13,27€ 13,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.394,01

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@SwerveShot Je kan beter gewoon een goeie super Windows 10 machine samenstellen en dan erbovenop Workstation?

Daar kan je ook ESX in nesten voor Lab werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwerveShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 11:08
Je kan beter gewoon een goeie super Windows 10 machine samenstellen en dan erbovenop Workstation?
Heb deze optie ook overwogen. Maar werk voor 99% van de tijd op m'n laptop.Waar ik ook workstation heb draaien. Dus de Windows functie is voor die paar keren dat ik iets GPU intensievere games speel.

Daarbij wil ik echt ESXi bare metal kunnen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door SwerveShot op 28-10-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 17:07
SwerveShot schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:59:
[...]
Daarbij wil ik echt ESXi bare metal kunnen draaien.
Ik had tot voor kort 2 Z820 workstation met 2x 10 core v2 CPU, dual 10Gbit en quad 1Gbit, 256GB geheugen en een stapeltje SSDs draaien.
Kan je prima alles mee doen wat je wil, ook ESXi 7u1, NSX-T en vSAN (2 node cluster ftw).

Helaas is het aanbod wat beperkt op Marktplaats de laatste tijd maar met een beperkt budget kan je hier een prima home lab mee bouwen. 128GB geheugen vind ik zelf wel wat beperkt als ik kijk naar mijn eigen nested lab. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hcte2d-rM1lA_ogwLeQk3Vmrpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9cL49ZnLk8cVMPomoXc4pqn.png?f=user_large

Sidenote: Ik heb een VMUG subscription dus gebruik geen free version o.i.d.

[ Voor 24% gewijzigd door Uberprutser op 06-11-2020 19:05 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
|sWORDs| schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:09:
[...]

En je boot niet vanaf USB?

Ik kan hier gewoon mijn USB controller selecteren met 7.0.0b:
[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
[root@esxi1:~] lspci | grep USB
0000:00:14.0 USB controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB xHCI Host Controller [vmhba32]
0000:00:1a.0 USB controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB Enhanced Host Controller #2 
0000:00:1d.0 USB controller: Intel Corporation C610/X99 series chipset USB Enhanced Host Controller #1

14.0 is niet door te geven omdat deze als boot gebruikt wordt (VMHBAxx).
Niet zo netjes van mij, @|sWORDs| om hier niet meer op terug te komen; geen idee waar mijn aandacht vanaf dat moment naartoe was gegaan.

Wat wel interessant is: ik heb mn oude moederbord er weer ingeschroefd (een eerdere versie van een X10sl7-F) en nu werkt het weer zoals ik gewend was.

For the time being, want ik ga nu werk maken van nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een Microserver gen10+ Besteld en zou deze willen gebruiken voor virtual machines... welke betaalbare goeie 2.5 en m.2 SSD kan ik hiervoor nemen? Want de “gewone” ssd houden het maar een paar maand uit als je de vm’s 24/7 laat draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
>Want de “gewone” ssd houden het maar een paar maand uit als je de vm’s 24/7 laat draaien

Dat is wat overdreven, al kan je wel wel wat winst behalen met het kiezen van het juiste type voor je workload. Bij veel schrijven: MLC > TLC > QLC, zowel in levensduur als prijs.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ik heb een QLC raid1 read/write cache van 1TB die het al jaren vol houdt. Zowel statische media als 12 vm's die er gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Write endurance is iets wat inderdaad niet echt meer een issue is, tenzij je gestoorde dingen doet in je VM's.
Voor een beetje regulier test lab, krijg je zo'n SSD niet zomaar kapot.

Uiteraard kan je daar wat tuning in doen, en zorgen dat er in ieder geval zo min mogelijk naar de SSD's geschreven wordt. Dat is altijd beter voor de levensduur.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
Ik ga altijd voor goede SSDs, maar dat is voornamelijk voor de prestaties. Alleen bij de NAS read/write cache naar endurance gekeken (SATA hieronder). Consumer SSDs presteren niet bij hoge IO naar meerdere VMs en nieuwe enterprise SSDs zijn heel erg duur. Dus ik ga meestal of voor enterprise SSDs (Intel P3700, Samsung 1725B, etc.) met laag aantal write cycles via eBay of voor pro-sumer versies van enterprise SSDs, zoals Intel 750 (=P3700), 900p/905p (=P4800X/P4801X), etc.

Hier is wat ik in de afgelopen jaren bij elkaar verzameld heb:
Intel 905P M.2 PCIe 3.0 x4 380GB - Nieuw
Intel 900P Half Height PCIe 3.0 x4 480GB - Nieuw
HP 3.2TB PCI-E-3.0X8 NVME HH/HL (Samsung 1725B) - eBay nieuw in doos
HP 3.2TB PCI-E-3.0X8 NVME HH/HL (Samsung 1725B) - eBay nieuw in doos
Intel P3700 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1600GB - eBay nieuw in doos
Intel P3700 SSD U.2 PCIe 3.0 x4 1600GB - eBay nieuw in doos
Intel P3700 U.2 PCIe 3.0 x4 1600GB - eBay nieuw in doos
Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB - Nieuw
Intel 750 SSD U.2 PCIe 3.0 x4 400GB - Marktplaats nieuw in doos
Intel 750 SSD U.2 PCIe 3.0 x4 400GB - Tweede kans bij webshop, <1% write cycles
Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1200GB - eBay, <1% write cycles
Samsung SM843T SATA 480GB - Tweakers.net Vraag en Aanbod, <10% write cycles

eBay enzo is vaak maar 25-50% van nieuwprijs, zelfs bij nieuw in doos. De HPs waren toen ik ze kocht rond de 1200 euro, 430 euro betaald. De P3700s waren toen nieuw 2500 euro, 600 euro betaald, etc.

Waar je vooral goed de verschillen ziet is bij random reads/writes naar meerdere VMs of over langere tijd, dan hebben we het echt over tientallen/enkele honderden MB/s per seconde vs enkele GB/s.

[ Voor 99% gewijzigd door |sWORDs| op 30-11-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
JustSys schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:56:
Ik heb een Microserver gen10+ Besteld en zou deze willen gebruiken voor virtual machines... welke betaalbare goeie 2.5 en m.2 SSD kan ik hiervoor nemen? Want de “gewone” ssd houden het maar een paar maand uit als je de vm’s 24/7 laat draaien
gewone SSD houden het wel langer vol hoor. 9.1 Petabytes aan writes. dus als je 24x7 nonstop aan data wegschrijft doet ie er een jaar over

nieuws: Laatste ssd in Duitse duurtest bereikt 9,1PB aan schrijfacties

maar in de praktijk pomp je niet 24x7 non stop full load write op die disk maar draai je gewoon een paar VM's 24x7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb

tMb

Iemand ooit dit gekke gedrag gehad?

De web UI van ESXi (7.0 U1b) laat onderstaande zien in plaats van het login scherm. Geprobeerd in Firefox en Brave, beide met trackerbescherming uit. Cookies en andere storage weggegooid. Geen effect.

VM's draaien nog prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlAhd4JENCWwIEIGrj4-kw_8Q1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNVjzIpFOH8uaT6n4CRRk8ce.png?f=fotoalbum_large

Iemand een tip voordat ik alles opnieuw opstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
Managementdaemons herstarten via de console -> troubleshooting? Kan ook via SSH als ik me niet vergis.

[ Voor 20% gewijzigd door citruspers op 04-12-2020 15:04 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb

tMb

citruspers schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:05:
Managementdaemons herstarten via de console -> troubleshooting? Kan ook via SSH als ik me niet vergis.
Ik heb SSH uitstaan en geen keyboard en monitor aangesloten op de host 8)7. Dat wordt een reboot ben ik bang :)
Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste