Ik heb een mix van lineair en annuiteiten (66/33), werkt erg fijn. Laste dalen iets per maand. Je kan er uiteraard ook zelf lineair van maken, maar nu moet ik wel en anders is het een optie.
m.b.t. de studieschuld, lastig. Wil je nummertjes neerzetten? Totaal netto inkomen en aankoopprijs?
Nog een voetnoot:
Mensen denken vaak dat kopen voordeliger is dan huren, maar vergeet niet;
- Standaard onderhoud, NIBUD houdt daarvoor maandelijks 0.06% van de koopprijs aan. Bij 3 ton is dat dus ruim 2000 per jaar (of 180 per maand). Ik ben sinds 2014 huisbezitter (wel een goedkoper huis) en bij mij komt die 0.06% aardig uit. Ik heb absoluut geen oude huis, maar je loopt toch tegen kosten aan; Onderhoud CV ketel, keertje verven hier en daar, diverse kleine reparaties, etc. Kijk ook hier:
https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten
Bij een nieuwbouwwoning is groot onderhoud natuurlijk voorlopig niet aan de orde, maar daar moet je weer zo teringveel geld in het begin instoppen dat het elkaar redelijk in evenwicht houdt....
- Je verzekeringen worden iets duurder
- Een keuken, badkamer, WC moeten toch wel eens per 15 jaar vervangen worden. Even grofgerekend, 10k + 8k +2k = 20k. Daar moet je dus ruim 100 euro per maand extra voor sparen,. Of je verhuist als het aan vervanging toe is, maar dat kost ook geld
Ik geloof er niet in dat kopen per definitie goedkoper is dan huren, zeker niet op de korte termijn. Als ik in 2014 niet verhuist was had ik nu 40k extra in de pocket gehad, want had ik het niet in het huis hoeven stoppen. Aan de andere kant heb ik door aflossing en waardevermeerdering nu wel een huis wat zeker 50k boven water staat (zonder overdrijven). Dit kan overigens zomaar weer verdampen, maar dat is de gok die je neemt. Op de langere termijn ben ik voorlopig beter af.
Mijn punt is, vergelijk je huurprijs niet met wat je kwijt bent aan hypotheek, in die huurprijs zitten allerlei kosten die je als woningbezitter zelf moet ophoesten/opsparen....
[
Voor 8% gewijzigd door
FreakNL op 11-10-2016 13:33
]