Extra subwoofer toevoegen aan 2.0 PC setup

Pagina: 1
Acties:
  • 2.015 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 826031

Topicstarter
Hallo,

Een week of twee geleden is mijn 2.1 PC setje kapot gegaan. Het was dus tijd voor een nieuwe set, ik heb toen de Edifier Studio R1280T 2.0 set gekocht (actief). Ik ben erg tevreden over het geluid maar ik mis de bas van een subwoofer enorm. Nu is mijn vraag: hoe kan ik het beste een Subwoofer toevoegen aan deze speakers en als ik een subwoofer ga kopen welke opties moet deze dan hebben? Heb ik verder nog hardware nodig?
Ik ga de speakers en subwoofer gebruiken met mijn computer.

Ik heb op google al gezocht maar ik kan er vrij weinig over vinden, vooral lastig omdat mijn speakers alleen tulp aansluiting heeft. Verder wordt de 2e speaker aangestuurd door speaker kabel vanaf de aansturende speaker.

Het zit nu dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rcq1sl.jpg

Beste antwoord (via Anoniem: 826031 op 11-10-2016 10:06)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De Edifier Studio R1280T is qua aansluitingen een redelijk beperkt setje. Zo zie ik alleen maar ingangen om signaal de speakers in te krijgen. Op andere merken zie je bijvoorbeeld dat er ook uitgangen aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld op de Audioengine A5 en sommige speakers hebben zelfs een dedicated subwoofer uitgang zoals de Argon 7450a.

Welke opties zijn er dan wel?
High Level (met speakerdraad) aansluiten gaat niet werken. Althans, deels. Je kan het signaal wat van de rechter naar de linker speaker gaat aftappen en zo eventueel de subwoofer High Level aansluiten. Echter tap je dan alleen het laag af van het rechter kanaal. Plus dat subwoofers met High Level - nieuw - duurder zijn dan met Low Level. Low Level is alleen RCA om aan te sluiten. Het wordt dan dus zoeken naar een subwoofer met RCA in. Als je die hebt dan zal je vanaf de PC het signaal moeten splitten zodat de ene naar de Edifier gaat en de andere naar de subwoofer. Op de subwoofer zelf regel je de crossover. Voorbeeldje is bijvoorbeeld de ASW 250 van Bostom Acousics. Je sluit dan de Rode en Witte RCA aan op de subwoofer. Er zijn ook subwoofers met Low Level In en - Out zoals bijvoorbeeld deze SPL-1200 Ultra. Dan hoef je niet bij de PC te splitsen, maar doet de subwoofer dat voor je. Vanaf de PC ga je dan naar de ingangen op de subwoofer en de Edifier sluit je weer aan op de uitgangen.

Let wel dat bovenstaande merken puur als voorbeeld dienen hoe je aan kan sluiten. De Velodyne zit bijvoorbeeld al ruim over de tweeduizend euro en is niet bedoelt als serieuze optie om te kopen om de Edifier aan te vullen.

Edit:
Het gros van de subwoofers die je koopt zijn actief en hebben dus hun eigen versterker aan boord. Daartom kan je ze ook aansturen door er slechts signaal naar toe te voeren. Als je een passieve subwoofer zou kopen - die zijn er ook - moet daar nog een versterker bij. Voordeel daarvan is wel dat je mogelijk wat meer vrijheid hebt met aansluiten. Alleen hangt dat af van de versterker en wordt het er ook niet netter op qua hoe alles aan moet worden gesloten. Actieve subwoofer is wel aan te raden.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 10-10-2016 16:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De Edifier Studio R1280T is qua aansluitingen een redelijk beperkt setje. Zo zie ik alleen maar ingangen om signaal de speakers in te krijgen. Op andere merken zie je bijvoorbeeld dat er ook uitgangen aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld op de Audioengine A5 en sommige speakers hebben zelfs een dedicated subwoofer uitgang zoals de Argon 7450a.

Welke opties zijn er dan wel?
High Level (met speakerdraad) aansluiten gaat niet werken. Althans, deels. Je kan het signaal wat van de rechter naar de linker speaker gaat aftappen en zo eventueel de subwoofer High Level aansluiten. Echter tap je dan alleen het laag af van het rechter kanaal. Plus dat subwoofers met High Level - nieuw - duurder zijn dan met Low Level. Low Level is alleen RCA om aan te sluiten. Het wordt dan dus zoeken naar een subwoofer met RCA in. Als je die hebt dan zal je vanaf de PC het signaal moeten splitten zodat de ene naar de Edifier gaat en de andere naar de subwoofer. Op de subwoofer zelf regel je de crossover. Voorbeeldje is bijvoorbeeld de ASW 250 van Bostom Acousics. Je sluit dan de Rode en Witte RCA aan op de subwoofer. Er zijn ook subwoofers met Low Level In en - Out zoals bijvoorbeeld deze SPL-1200 Ultra. Dan hoef je niet bij de PC te splitsen, maar doet de subwoofer dat voor je. Vanaf de PC ga je dan naar de ingangen op de subwoofer en de Edifier sluit je weer aan op de uitgangen.

Let wel dat bovenstaande merken puur als voorbeeld dienen hoe je aan kan sluiten. De Velodyne zit bijvoorbeeld al ruim over de tweeduizend euro en is niet bedoelt als serieuze optie om te kopen om de Edifier aan te vullen.

Edit:
Het gros van de subwoofers die je koopt zijn actief en hebben dus hun eigen versterker aan boord. Daartom kan je ze ook aansturen door er slechts signaal naar toe te voeren. Als je een passieve subwoofer zou kopen - die zijn er ook - moet daar nog een versterker bij. Voordeel daarvan is wel dat je mogelijk wat meer vrijheid hebt met aansluiten. Alleen hangt dat af van de versterker en wordt het er ook niet netter op qua hoe alles aan moet worden gesloten. Actieve subwoofer is wel aan te raden.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 10-10-2016 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:33
Kan er niet gewoon een geluidskaart gebruikt worden? Ik zie dat je voor een paar 10tjes al een meerkanaals kaart hebt. De sub sluit je dan aan met een apart kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:01:
Kan er niet gewoon een geluidskaart gebruikt worden? Ik zie dat je voor een paar 10tjes al een meerkanaals kaart hebt. De sub sluit je dan aan met een apart kabeltje.
Zit je dan niet dat je alleen de LFE/.1 aan stuurt naar de subwoofer en niet het laag van de overige kanalen? Of kan je daar ook een crossover op instellen vanaf de andere speakers?

Mocht dat kunnen blijft mijn post voor 99% in stand. Enige verschil is dan dat de geluidskaart het geluid splitst en niet een verloopje.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 10-10-2016 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:33
Ik moet toegeven dat ik het zelf nooit heb geprobeerd, maar het lijkt mij goed mogelijk dat sommige kaarten hier wel opties voor hebben. Ik geloof dat ik in de software van mijn geluidskaart een crossover kan instellen.

Het is maar een suggestie en als het werkt, is de meest simpele. Het is ook niet duidelijk of het laag gemist wordt bij films of ook bij muziek. Indien alleen films zou een sub voor enkel het 0.1 kanaal ook al voldoende kunnen zijn.

Het lijkt me iig de moeite waard voor de ts om er eens wat info over op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 826031

Topicstarter
Bedankt mannen, ik ga de nodige spullen bestellen en uitproberen. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:57
Ik zat een tijdje geleden in grofweg dezelfde situatie: een klein actief monitorsetje met een goede geluidsweergave (M-Audio AV42, enkele tientjes duurder dan de R1280T), maar toch een gebrek aan een beetje oempf. Via Marktplaats voor 2 tientjes een actieve sub op de kop kunnen tikken die line in én out heeft (Jamo SW1008). Dan loopt je keten dus zo: PC -> Sub Line in -> Sub line out -> Front line in.

Die sub is echter wel belachelijk groot en staat dan ook op ongeveer 10% van het vermogen omdat anders mijn bureau opstijgt. Maar op dat niveau en crossover rond de 65Hz krijg je een veel betere geluidservaring.

Maar ik zou je zoektocht beginnen hier in de V&A en op Marktplaats en kijken wat je daar kan vinden. Het is zonde om nu 100 euro neer te gaan leggen voor een subwoofer om een setje van nog geen 100 euro te ondersteunen.

[ Voor 10% gewijzigd door Micktator op 12-10-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sab017
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-08-2024
Hello,

Ik heb een set van Bowers en Wilkins 684 met reciever Yamaha RX-S600 , zou het eventueel aan te raden zijn om daar een subwoofer aan toe te voegen?afmetingen plaats is een 6 meter op 5 meter ( stuk living)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

sab017 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:23:
Hello,

Ik heb een set van Bowers en Wilkins 684 met reciever Yamaha RX-S600 , zou het eventueel aan te raden zijn om daar een subwoofer aan toe te voegen?afmetingen plaats is een 6 meter op 5 meter ( stuk living)
Vraag het eens in Het Grote Subwoofer Topic zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

aan te raden of niet?
Een keer is genoeg; je hebt een eigen topic, dus een ander zijn topic hijack-kicken is niet lief. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 06-08-2023 13:48 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.