Heb je die wel eens gemeten?Typhone schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:49:
[...]
Jouw stelling gaat niet op want de modellen van nu zuigen VEEL slechter dan de modellen van toen. Heb je ooit een Kirby gezien trouwens? Die zoog zelfs de dode cellen uit je bed (!). Zo'n ding had 3600 watt ofzo?
mijn vorige stofzuiger (2500 watt) trok nog geen 1200 watt uit het stopcontact namelijk.
Ik snap dat je anti-milieuregeltjes bent. Maar vroeger hadden we ook PC's die meer dan 1000 watt trokken. Tegenwoordig zit je met high-end al met 550 watt aan de hoge kant.
Dankzij die "milieu-maffia" is er nu gewoon een label wat aangeeft hoe goed een stofzuiger zijn werk doet. Label A tot en met F dacht ik. Eentje voor harde vloeren, eentje voor tapijt en eentje voor de uitstoot van stof. Plus dus de energiewaarde.
Als je daar naar kijkt zie je dat het dus vrij weinig uitmaakt. Vaak is de borstel nog het belangrijkst. Ik heb een Philips (label A voor harde vloeren) en die werkt uitstekend, al gebruik ik tegenwoordig de robotstofzuiger vooral.
Mijn zwager heeft ook een philips, en door de borstelkop die speciaal voor tapijt is zuigt die gewoon vacuum. Je krijgt hem dan haast niet vooruit. En die is 800 watt. Dus hoezo minder watt is slechter? Het is nog altijd de combinatie van motor + kop dat de kracht van een stofzuiger bepaald.
Ik zou trouwens geen Philips aanraden. De stofzuiger werkt prima. Maar het locking-mechanisme van de buis voor de hoogte is snel lam. En dan klapt die zomaar in.
Ik denk dat je gewoon een mindere stofzuiger hebt gekocht, of eentje met een kop die niet bij het doel past. Dan kan je de milieu-maffia wel de schuld geven. Maar dat is wel heel kort door de bocht. En net alsof Miele "the pinnacle" van het stofzuigen is. Als je kijkt naar het label doen ze het helemaal niet beter dan andere merken.
[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 06-10-2016 09:57 ]