Vraag over routed IPTV en IGMP e.d.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik heb een Telfort-lijntje met daarachter een Fritz!box (7360). Daar heb ik een domme Gbit-switch achter hangen. Aan die switch hangt vervolgens KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 zodat ik snelle AC-wifi heb. Dit werkt allemaal prima, schema van de huidige opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WNQ2hBLP5uZrV6AeAhaLZJxX/thumb.png

Ik zou echter graag het accespoint in de huiskamer willen zetten, want hij staat nu in de meterkast en daardoor haal ik niet de volle snelheid.

Helaas heb ik naar de huiskamer maar één netwerkkabel lopen, en daar zit de settopbox al op. Kabel erbij trekken is niet mogelijk, heb geen loze leiding en huidige loopt onder laminaat door.
Nu heb ik al eens geprobeerd om de Fritz!box in 'routed' mode te zetten (volgens Prolution in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20"). Dit werkte en heeft ook als voordeel dat de settopbox dan internet heeft en je er Netflix mee kunt kijken (Arcadyan HMB2260). Nadeel was echter dat de Fritz!box geen goede IGMP Snooping lijkt te doen, want de switch (die aan LAN #1 hangt) kreeg ook allemaal IPTV-verkeer leek het, de lampjes knipperden allemaal op hetzelfde tempo (Lampjes op switch knipperen allemaal op zelfde ritme?). Nadat ik de Fritz!box weer terug had gezet naar defaults (bridged IPTV is dat?) was dat onrustige geknipper over.

De Fritz!box lijkt dus het IPTV-verkeer over alle poorten te sturen. Zou het helpen als ik een managed switch koop en dan de boel als volgt aansluit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wscB2QXrHEkLQwACp52QM8Xz/full.png

Het KPN accespoint moet dus eerst en daarachter de IPTV box, omdat ik dus maar één netwerkkabel die kant op heb. Maar het AP schijnt IGMP Snooping te doen, dus dan hoef ik mij geen zorgen te maken over het volspammen van m'n WiFi-netwerk toch?

offtopic:
Plaatjes gemaakt met https://www.gliffy.com/ trouwens, handig tooltje

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:39
Ondersteund je huidige GS108 wel IGMP snooping? Want lijkt me dat die momenteel zorgt voor problemen zodra je ITV via Routed mode aanzet. En staat IGMP snooping ook daadwerkelijk aan op je Fritz?

Check ook dit topic @ KPN Forum voor meer info over IGMP icm switches: https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

Deze switch ondersteund iig IGMP snooping en werkt ook prima met de KPN/Telfort Multicast streams: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Prolution schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:12:
Ondersteund je huidige GS108 wel IGMP snooping? Want lijkt me dat die momenteel zorgt voor problemen zodra je ITV via Routed mode aanzet. En staat IGMP snooping ook daadwerkelijk aan op je Fritz?

[..]
De GS108 die ik nu heb is een domme unmanaged switch. En op de Fritz!box heb ik nergens een optie om IGMP Snooping aan te zetten. Of jij moet dat ergens in je gehackte config kunnen doen :P ?

Ik had het wellicht ook zo kunnen doen:
FB > AP > Switch
Zodat de AP de IGMP Snooping doet (dat schijnt hij te kunnen volgens het topic). Maar ik wil het AP niet 24/7 hebben draaien (hij gebruikt 11-12W continu namelijk :/ ) en ik wil hem juist in de woonkamer ipv in de meterkast. Al zou ik het daar wel even mee kunnen testen natuurlijk, voor ik een nieuwe managed switch aanschaf.

Als de GS108Ev3 zorgt dat ik het probleemloos kan aansluiten zoals in m'n tweede schema, dan moet ik die maar halen. Maar ik hoor graag liever eerst bevestiging voor ik €45 betaal voor een nieuwe switch :+

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2016 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:39
Ik zou inderdaad eerst ff testen met die KPN Wifi Versterker, deze ondersteund inderdaad IGMP Snooping.

Normaal gesproken zou je Fritz wel goed ingesteld moeten staan indien je de XS4ALL Routed TV config gebruikt, dus dat is het probleem denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:18:
Nadeel was echter dat de Fritz!box geen goede IGMP Snooping lijkt te doen, want de switch (die aan LAN #1 hangt) kreeg ook allemaal IPTV-verkeer leek het, de lampjes knipperden allemaal op hetzelfde tempo
Maakt poort 3 of 4 toevallig verschil? Poort 1 en 2 (Gigabit) zijn onderdeel van de Lantiq SoC. Poort 3 en 4 (Fast Ethernet) zijn losse Atheros PHY chips. Maar ik vrees dat het resultaat hetzelfde is.
Zou het helpen als ik een managed switch koop en dan de boel als volgt aansluit
Ja, maar ondervind je er echt hinder van dan?
ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:38:
Maar ik hoor graag liever eerst bevestiging voor ik €45 betaal voor een nieuwe switch :+
De Edimax ES-5800M v2 is niet managed maar heeft wel IGMP snooping en is iets goedkoper met € 31,97. Als 5 poorten genoeg zijn, dan de ZyXEL GS-105S v2 voor € 14,95.
Het KPN accespoint moet dus eerst en daarachter de IPTV box, omdat ik dus maar één netwerkkabel die kant op heb. Maar het AP schijnt IGMP Snooping te doen, dus dan hoef ik mij geen zorgen te maken over het volspammen van m'n WiFi-netwerk toch?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dav1d schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 19:38:
[...]

Maakt poort 3 of 4 toevallig verschil? Poort 1 en 2 (Gigabit) zijn onderdeel van de Lantiq SoC. Poort 3 en 4 (Fast Ethernet) zijn losse Atheros PHY chips. Maar ik vrees dat het resultaat hetzelfde is.
Dat weet ik niet meer, maar kan ik wel een keer testen natuurlijk.
[...]
Ja, maar ondervind je er echt hinder van dan?
Nouja wat ik dus zag, is dat de lampjes op de switch allemaal in hetzelfde ritme begonnen te knipperen zodra ik de Fritz!box er op aansloot (nu niet meer, maar destijds met die bij elkaar gehackte Routed IPTV config wel). De FB spamde dus m'n netwerk. Het werd niet ineens onwerkbaar traag ofzo, maar in dat topic wat ik voor dat issue destijds had geopend werd al gezegd dat het niet optimaal is.

Hoe ben je bij die switches terecht gekomen trouwens? Als ik in de Pricewatch filter op 'Managed' dan komen ze niet naar boven. Of heb je niet gekeken naar 'Managed' maar alleen naar 'IGMP Snooping' als ondersteunde functionaliteit? Daar kan ik in de PW helaas niet op filteren :-(

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51
Tja het lijkt me niet de bedoeling om die multicast over je WiFi te gaan gooien. Er staat me iets van bij dat je bij Netgear idd de ''E'' erbij moest hebben. Dus het zou goed kunnen dat de GS108 nu niet voldoet maar de GS108E(v3) wel. Overigens met 2x GS105E kun je 2 of 4 VLANs maken en de kabel tussen meterkast/woonkamer als trunkkabel gebruiken. Dan heb je als het ware 2 of 4 netwerk(kabels) waar je op elk gescheiden een eigen subnet/multicast/intranet kan draaien, misschien een idee. Je zet dan 1 switch bij de fritz en 1 switch op de plek van je huidige GS108. Configureren is eenvoudig staat een video van op YT.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:38:
[...]

Als de GS108Ev3 zorgt dat ik het probleemloos kan aansluiten zoals in m'n tweede schema, dan moet ik die maar halen. Maar ik hoor graag liever eerst bevestiging voor ik €45 betaal voor een nieuwe switch :+
Dit is mijn opstelling, ook Telfort IPTV.
Ik heb na de GS108Ev3 de GS108 hangen zonder centje pijn.
Bij mij: Router -> GS108Ev3 met daarop 2x TV en m'n thermostaat (ICY) -> GS108 met daarop de rest.

GS108Ev3 is redelijk uitgebreid in te stellen maar staat nieuw uit de doos (helaas) al goed.
Plug and play/watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jim423 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:45:
Tja het lijkt me niet de bedoeling om die multicast over je WiFi te gaan gooien. Er staat me iets van bij dat je bij Netgear idd de ''E'' erbij moest hebben. Dus het zou goed kunnen dat de GS108 nu niet voldoet maar de GS108E(v3) wel. Overigens met 2x GS105E kun je 2 of 4 VLANs maken en de kabel tussen meterkast/woonkamer als trunkkabel gebruiken. Dan heb je als het ware 2 of 4 netwerk(kabels) waar je op elk gescheiden een eigen subnet/multicast/intranet kan draaien, misschien een idee. Je zet dan 1 switch bij de fritz en 1 switch op de plek van je huidige GS108. Configureren is eenvoudig staat een video van op YT.
Dan moet ik al twee nieuwe switches kopen ipv één :/ Bedankt voor het idee hoor, maar dat vind ik geen handige optie :)

Plus ik wil geen gezeur met trunks, VLAN's e.d. Ik wil gewoon alles kunnen inpluggen waar ik wil, waarbij de switch maar zorgt dat het IGMP verkeer alleen naar de settopbox gaat. Volgens mij moet dat met zo'n GS108Ev3 prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zonet de FB even in 'routed mode' gezet en wat getest:

FB > AP > Switch & TV (allebei aan het AP dus, niet TV achter de switch) = OK, lampjes op de switch knipperen een stuk rustiger.

Wat moet ik nou precies testen om uitsluitsel te krijgen? Dat het AP goed z'n werk doet met IGMP Snooping is inmiddels duidelijk, maar ik kan er niet goed de vinger op leggen of ik er ook zou zijn als ik het als volgt zou aansluiten:
FB
- LAN3: switch
- LAN4: AP (met daaraan TV)
(Om de theorie van Dav1d te testen, of de Atheros chipset op poort 3 & 4 wellicht wél IGMP Snooping doet).
Ik zie niet heel erg veel verschil met de switch op 1 (en AP met daaraan TV nog op 4) qua knipperritme. Op een gegeven moment word je ook helemaal leip van het kijken naar die knipperende lampjes 8)7

Zou ik dat wellicht met Wireshark kunnen zien? Eerst verkeerd aansluiten (FB > Switch > TV, zodat switch als een dolle alle poorten tegelijkertijd laat knipperen) en dan kijken wat er voorbijkomt op m'n PC (bekabeld aangesloten) Daarna switch op 3 en AP met TV aan 4 en dan weer vergelijken? Als dat zou werken dan zou dat de aanschaf van een nieuwe switch schelen. Dat de uplink van switch naar Fritz!box maar 100Mbit is (1 & 2 zijn Gbit, 3 & 4 zijn 100Mbit) geeft niet, m'n internet abbo is ook maar 100Mbit.

Wie heeft een testmethode zodat ik met zekerheid kan zeggen of de Fritz!box nou wel of niet aan IGMP Snooping doet?

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-07 18:49
In dit topic kun je lezen dat de Fritz!Box wel degelijk IGMP v3 ondersteunt. Je moet het natuurlijk wel aanzetten ;) .
Maar aan een enkele managed switch zou je dus genoeg hebben. Een TP-Link TL-SG108E of TL-SG105E is ook het overwegen waard. Scheelt je weer een paar EURO ten opzichte van de Netgear. Na een reset hapert het even, maar verder heb ik geen problemen met die switches.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die Bruine schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:18:
In dit topic kun je lezen dat de Fritz!Box wel degelijk IGMP v3 ondersteunt. Je moet het natuurlijk wel aanzetten ;) .
Maar aan een enkele managed switch zou je dus genoeg hebben. Een TP-Link TL-SG108E of TL-SG105E is ook het overwegen waard. Scheelt je weer een paar EURO ten opzichte van de Netgear. Na een reset hapert het even, maar verder heb ik geen problemen met die switches.
Maar hoe zet je dat aan dan? Dat kan ik nergens vinden. Ik zie in de export van de Fritz!box config wel dit staan:
code:
1
2
3
4
5
mrouter {
        igmp_version_for_upstream = 3;
        igmp_version_for_other = 3;
        igmp_prio = 48;
}

En verderop onder bridges {} nog disable_igmp_fwd = no;
Zou dat betekenen dat IGMPv3 snooping al aan staat?

Het is mij nu niet duidelijk of er nou wel of niet nog een switch moet komen. De kabel voor de TV en de switch komen beiden bij de Fritz!box uit, dus in principe zou ik het AP (met daarachter de settopbox) op LAN4 kunnen zetten en de switch op 1 / 2 / 3. Maar ik weet dus niet of ik de switch dan niet overspoel met multicast verkeer, dat kan ik op het oog (aan de LEDjes) niet goed zien. Het is mij nog niet goed duidelijk of de FB nou wel of niet aan IGMP Snooping doet. En of dat dan op alle poorten is op niet. De geëxporteerde config is helaas ook wat cryptisch voor mij.

Ik heb nu het AP (met TV erachter) op 4 en de switch op 3 en dat lijkt zo op het oog goed, de switch knippert niet heel druk ofzo als de TV aan staat. Maar ook op 1 zie ik niet echt verschil, zoals ik zei is het echt moeilijk te beoordelen op het oog. Het ding knippert wel, maar niet idioot snel. Soms wel alle poorten tegelijk. Vandaar dat ik graag iets wil testen zodat ik met zekerheid kan zeggen of de FB dus IGMP Snooping doet en of het ook is ingeschakeld in mijn situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Wanneer jij een switch wil aansluiten en die switch wil gebruiken om naast TV ook nog andere apparaten aan te sluiten, heb je simpelweg IGMP nodig. En voor IGMP heb je een managed (intelligent) switch nodig

IPTV werkt op basis van multicast, 1 bron, meerdere ontvangers. Zodra jij jouw STB aanzet meldt deze zich aan bij de switch voor een stream (dit is wat IGMP snooping verzorgt). De switch weet nu naar welke poort de stream moet worden gestuurd.

Stel je zet de STB aan om tv te gaan kijken:

Switch poort 1 = uplink naar Fritz
Switch poort 2 = STB
Switch poort 3 = AP
Switch poort 4 = PC

Zonder IMGP ondersteuning: de stream zal op alle poorten worden aangeboden en het normale verkeer wegdrukken. De PC/AP krijgen het simpelweg te druk met de tv stream. Het is immers een constante stroom aan informatie.

Met IGMP ondersteuning: de stream zal alleen op poort 2 worden aangeboden. De PC/AP hoeven geen stream te verwerken en hebben dus nergens last van.

En uit het topic:
onder de tab System/Multicast moet jij in jouw geval VLAN ID 4 enabelen voor IGMP Snooping, en de IGMP Snooping Status enablen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb het nog even laten bezinken en eigenlijk dacht ik veel te moeilijk. M'n conclusie is nu namelijk dat de Fritz!box inderdaad IGMP Snooping doet. Anders zou de switch toch ook als een idioot knipperen als hij op LAN1 zat en het IPTV-kastje op LAN4? (net als wanneer FB > Switch > IPTV, toen sloeg de switch op hol). De FB zou dan immers het IPTV verkeer niet alleen naar LAN4 sturen, maar óók naar LAN1, 2, 3. Dat lijkt hij nu niet te doen (lampjes van de switch knipperen nu niet heel snel en ook niet allemaal tegelijk), dus doet de FB aan IGMP Snooping. Toch?

Een managed switch is dus voor nu niet nodig :) Pas als ik een IPTV wil aansluiten die niet met een kabel rechtstreeks naar de Fritz!box kan, maar via een switch moet. Die switch moet dan IGMP Snooping ondersteunen.

P.S. Die stappen om de instellingen aan te passen die jij noemt, zijn waarschijnlijk voor de managed switch die daar besproken wordt. Dat soort instellingen heb ik niet op de Fritz!box. Onder 'System' kan ik alleen eventlog bekijken, backup maken/terugzetten, rebooten, tijd instellen etc.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 04-10-2016 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:31:
Ik heb het nog even laten bezinken en eigenlijk dacht ik veel te moeilijk. M'n conclusie is nu namelijk dat de Fritz!box inderdaad IGMP Snooping doet. Anders zou de switch toch ook als een idioot knipperen als hij op LAN1 zat en het IPTV-kastje op LAN4? (net als wanneer FB > Switch > IPTV, toen sloeg de switch op hol). De FB zou dan immers het IPTV verkeer niet alleen naar LAN4 sturen, maar óók naar LAN1, 2, 3. Dat lijkt hij nu niet te doen (lampjes van de switch knipperen nu niet heel snel en ook niet allemaal tegelijk), dus doet de FB aan IGMP Snooping. Toch?

Een managed switch is dus voor nu niet nodig :) Pas als ik een IPTV wil aansluiten die niet met een kabel rechtstreeks naar de Fritz!box kan, maar via een switch moet. Die switch moet dan IGMP Snooping ondersteunen.
Het is schijnt zo te zijn dat de Tp-link sg10*e niet goed met snmp snooping overweg kunnen. Het is nu nog niet nodig maar later wel handig om uit te zoeken bij aankoop van een switch. De Fritz!ondersteund zeker snmp snooping anders krijg je het tv verkeer nog steeds overal.
P.S. Die stappen om de instellingen aan te passen die jij noemt, zijn waarschijnlijk voor de managed switch die daar besproken wordt. Dat soort instellingen heb ik niet op de Fritz!box. Onder 'System' kan ik alleen eventlog bekijken, backup maken/terugzetten, rebooten, tijd instellen etc.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:33:
[...]

Het is schijnt zo te zijn dat de Tp-link sg10*e niet goed met snmp snooping overweg kunnen. Het is nu nog niet nodig maar later wel handig om uit te zoeken bij aankoop van een switch. De Fritz!ondersteund zeker snmp snooping anders krijg je het tv verkeer nog steeds overal.

[...]
Zoals ik dus aangaf, ik heb ze. Het werkt gewoon in VLAN en routed mode. Wanneer ik een router, switch of STB reset dan heeft hij wel even een minuut nodig om de stream goed te kunnen verwerken. Dat is dus enkel na een reset van een netwerkcomponent in de keten of de STB zelf. Maar dat heb ik ook met de STB die rechtstreeks aan mijn XperiaBox hangt. Dus daarmee zeg ik dat het een onzin verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Die Bruine schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:18:
[...]

Zoals ik dus aangaf, ik heb ze. Het werkt gewoon in VLAN en routed mode. Wanneer ik een router, switch of STB reset dan heeft hij wel even een minuut nodig om de stream goed te kunnen verwerken. Dat is dus enkel na een reset van een netwerkcomponent in de keten of de STB zelf. Maar dat heb ik ook met de STB die rechtstreeks aan mijn XperiaBox hangt. Dus daarmee zeg ik dat het een onzin verhaal is.
Ik heb al genoeg topics gelezen waar de tp-links niet goed werken. Soms wel, soms niet. Kon heeft mij als gratis switch dus ook een netgeat gestuurd ipv de, voor ons, goedkopere tp-link. Dus helemaal onzin is het niet, maar het zal ook wel situatie afhankelijk zijn.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het werkt tot nu toe prima.

Switch (met m'n NAS, PC e.d.) op LAN1, aan LAN2 heb ik het accespoint, met daaraan weer de settopbox.
Performance is prima, TV-kijken werkt en m'n WiFi-snelheid is een stuk hoger nu ik het AP in de woonkamer heb staan.
Pagina: 1