Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn avond en vrijwel nacht zit vol met VLAN frustratie. Ik hoop dat iemand mij kan helpen daar een einde aan te maken. Ik heb een "alles in één" pakket van XS4ALL. Die hebben een FritzBox 7360 met op lan poort 4 een VLAN voor de televisie. De overige geven het internet signaal door.

Nu wil ik in mijn huis meerdere decoders, maar ik wil naar elke locatie maar één netwerkkabel leggen voor zowel TV als internet. Waarom XS4All dit nu weer zo moeilijk moet maken om het TV signaal met een VLAN af te schermen snap ik niet, maargoed, zal wel zijn redenen hebben.

Om dit probleem te omzeilen heb ik Netgear GS108T-200 managed switches.

Ik had het volgende bedacht:
-Fritzbox poort 4 (tv signaal) naar meterkast GS108T-200 poort 8;
-Fritzbox poort 1 (internet signaal) naar meterkast GS108T-200 poort 7;
- Meterkast GS108T-200 poort 2 naar Woonkamer GS108T-200 poort 2 (geeft alle signalen door switch-switch, dit is dus mijn 'ene' netwerkkabel die van switch naar switch door het huis loopt.
- Woonkamer GS108T-200 poort 8 naar XS4All decoder;
- Woonkamer GS108T-200 poort 7 naar HTPC (internet);

-Op de meterkast GS108T-200 een VLAN5 aangemaakt "XS4ALL_TV" met "tagged" op poort 8 (inkomend signaal van fritzbox), ingress disabled en deze poort uit de default VLAN verwijderd.
- Op de woonkamer GS108T-200 een VLAN5 aangemaakt met "tagged" op poort 8 (verkeer naar decoder), ingress disabled en deze poort uit de default VLAN verwijderd.

Het probleem
Als ik fritsbox LAN4 direct aansluit op de XS4ALL decoder dan doet die het. Gaat deze eerst naar de switch met een VLAN in de meterkast, dan door naar een switch met hetzelfde VLAN id in de woonkamer en van daar uit naar de decoder dan geeft deze aan geen signaal te vinden.

Wat heb ik nog meer geprobeerd
Ik heb in plaats van het VLAN "tagged" te zetten de poorten op "untagged" gezet. Maakt niets uit. Ook heb ik richting de decoder ingress filtering enabled, hielp helaas ook niets. Ik kan ook frame types filtering aan zetten. Normaal staat dit per poort op allow all, ik heb ze beide aangepast naar VLAN Only, maar ook die combinatie wou niet helpen.

Ziet iemand wat ik hier fout doe? Het gaat nu dus nog maar om één decoder, in de toekomst moet ik op een andere kamer via hetzelfde principe nog een decoder kunnen toevoegen.

Zeer bedankt weer om de tijd te nemen dit te lezen en mij te helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34
Poort 8 moet juist untagged zijn.
Poort 2 moet op beide switches tagged zijn.

De configuratie is niet heel erg duidelijk bij deze switches, maar dit is wat je moet doen:
Bij "Port PVID Configuration" zet je op poort 8 aan beide kanten het PVID (default VLAN) op 5.
Bij "VLAN Membership" zet je op beide switches poort 8 untagged (U) en poort 2 tagged (T) in vlan 5.

Ik heb een vergelijkbare situatie (andere ISP), met een GS108T-200 en G110TP. Dit werkt perfect.

[ Voor 85% gewijzigd door FatalError op 30-06-2013 00:29 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Even heel simpel denkend. Als je nu eens 2 stekkers op 1 kabel maakt? Dan hoef je niet te werken met vlans. Nadeel is dat je max 100mbit per poort krijgt omdat je maar 2 aderparen per stekker hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Dat zou wel erg zonde zijn van de meerprijs van deze switches, maar het kan wel :)

[ Voor 12% gewijzigd door FatalError op 30-06-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Bedankt weer voor de tips! (en het verplaatsen van mijn topic :-). Ik heb juist overal mooi gigabit liggen om ook netjes HD films te kunnen streamen en in de toekomst hopelijk 4K films. Die andere gigabit gaat dan ook in de mediaplayer. Ik zou het erg zonde vinden om daar dan terug te vallen op 100 mbit.

Ik heb het helaas ook nog niet werkend gekregen. TV signaal van de fritzbox heb ik nu in VLAN 5 op untagged. Ik heb die poort uit de "default" groep gehaald (niet tagged of untagged). Poort 2 naar de andere switch staat ook op VLAN 5, maar ook op de default group VLAN zodat die ook het normale LAN signaal doorzet. De VLAN5 staat daar tagged. Hetzelfde op de switch waar die kabel van de meterkast switch weer in komt. De poort die vanaf de woonkamer switch dan naar de decoder gaat staat untagged in VLAN5 en ook weer niet in de default VLAN.

TV blijft fout 12 geven, "geen verbinding met thuisnetwerk". Begin er helemaal gek van te worden :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
??? Nou, ik snap echt helemaal niets meer van VLAN's. Ik type net dit bericht en met mijn laatste poging lukt het. Ik dacht dat één poort altijd maar aan één VLAN toegewezen kon zijn. Dus als ik een poort toewijs aan het TV VLAN dan haalde ik die poort uit de default VLAN. Want hoe weet de decoder anders of hij een DHCP lease vanuit de default (lan) moet halen of uit de TV VLAN van de fritzbox?

Maar nu ik alles altijd in de default VLAN heb zitten en de rest exact zoals FatalError al schreef werkt het nu inderdaad met één decoder (tweede moet nog binnen komen). FatalError schreef ook al niets over het verwijderen van de VLAN uit de default pool, dus eigenlijk moest ik gewoon exact de instructies opvolgenen en er geen dingen bij bedenken en dan had ik mij een hoor frustratie kunnen besparen :-)

Heel erg bedankt dus weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Fijn dat het werkt! Een extra IPTV doos moet nu ook wel lukken :)

Overigens.. je moet ook nog even zorgen dat vlan 1 verkeer niet op de IPTV poorten naar buiten kan, dwz: stel bij VLAN 1 onder 'VLAN membership' in dat dit vlan niet op poort 8 zit op beide switches. Het vakje erbij moet dus leeg zijn, in plaats van de U die er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 22:50
---

Ik wil precies hetzelfde als Mammaplank:
-Ook IPTV van xs4all
-Ook 2 Netgear GS108T-200 managed switches.

Heb de instellingen van FatalError gebruikt:
-Fritzbox poort 4 (tv signaal) naar meterkast GS108T-200 poort 8;
-Fritzbox poort 1 (internet signaal) naar meterkast GS108T-200 poort 7;
- Meterkast GS108T-200 poort 2 naar Woonkamer GS108T-200 poort 2 (geeft alle signalen door switch-switch, dit is dus mijn 'ene' netwerkkabel die van switch naar switch door het huis loopt.
- Woonkamer GS108T-200 poort 8 XS4All decoder;
- Woonkamer GS108T-200 poort 7 (internet);

-Op de meterkast GS108T-200 een VLAN5 aangemaakt "XS4ALL_TV" met "untagged" op poort 8 (inkomend signaal van fritzbox), en tagged op port 2.
-Op de woonkamer GS108T-200 een VLAN5 aangemaakt met "untagged" op poort 8 (verkeer naar decoder), en tagged op port 2.

Bij "Port PVID Configuration" op poort 8 aan beide kanten het PVID (default VLAN) op 5 gezet.
Toch werkt het niet. Ik krijg foutcode 12: TV -ontvanger heeft geen verbinding met het netwek.
Als ik de TV-decoder direct op port 4 van de Fritz!Box aansluit werkt het wel.

Wie kan mij helpen?
Moet ik nog iets met andere instellingen op de swiches? iets met ingress enabled/disabled?

Bijvoorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Heb je ook vlan 1 van beide 'poort 8' afgehaald?
Bij vlan1 moet daar dus geen T en ook geen U staan.
Verder staat het volgens mij goed zoals jij het beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer hetzelfde te bereiken, maar kom er ook niet uit.

Context:
  • XS4ALL Glasvezel, FRITZ!Box 7390
  • 2x Netgear GS108Tv2 (firmware v5.4.2.18), genoemd GS108T-METERKAST en GS108T-WOONKAMER
GS108T-METERKAST configuratie
  • VLAN 1 "Default"
  • VLAN 4 "XS4ALL-IPTV"
  • UTP van FRITZ!Box port LAN4 naar GS108T-METERKAST port g8
  • UTP van FRITZ!Box port LAN2 naar GS108T-METERKAST port g7
  • UTP van GS108T-METERKAST port g2 naar GS108T-WOONKAMER port g2 (kabel met gebundelde VLAN's)
  • VLAN 1 Default Membership: g1, g2, g3, g4, g5, g6, g7 = allemaal U, g8 = <leeg>
  • VLAN 4 XS4ALL-IPTV Membership: g1, g3, g4, g5, g6, g7 = allemaal <leeg>, g2 = T, g8 = U
  • PVID: g1, g2, g3, g4, g5, g6, g7 = 1, g8 = 4
GS108T-WOONKAMER configuratie
  • VLAN 1 "Default"
  • VLAN 4 "XS4ALL-IPTV"
  • UTP van GS108T-METERKAST port g2 naar GS108T-WOONKAMER port g2 (kabel met gebundelde VLAN's)
  • VLAN 1 Default Membership: g1, g2, g3, g4, g5, g6, g7 = allemaal U, g8 = <leeg>
  • VLAN 4 XS4ALL-IPTV Membership: g1, g3, g4, g5, g6, g7 = allemaal <leeg>, g2 = T, g8 = U
  • PVID: g1, g2, g3, g4, g5, g6, g7 = 1, g8 = 4
Internet werkt, TV niet (foutcode 12)....

Elke verheldering of hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wachten doet wonderen: bleek dat het XS4ALL IPTV signaal nog niet volledig was opgeleverd. Nu dat wel het geval is, werkt bovenstaande setup vlekkeloos.

Dank aan de originele posters!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• molekuul
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01-2024
Je moet natuurlijk niet vergeten om in de IGMP snooping op het juiste VLAN te zetten.

onder de tab System/Multicast moet jij in jouw geval VLAN ID 4 enabelen voor IGMP Snooping, en de IGMP Snooping Status enablen

groetjes,

Joris
Pagina: 1