Eneco CrowdNett - Tesla Powerwall actie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:57:
[...]

Eneco heeft in principe geen netwerk, Stedin wat tot nu toe nog steeds onderdeel van Eneco is wel maar het einde is volgens mij in zicht. Ik zie het belang eventueel wel voor de netbeheerders maar niet voor de energieleveranciers/-handelaren.
Zij moeten de stroom opwekken en/of inkopen en verkopen. Daar worden planningen voor gemaakt en ingedient. Dat is nodig, om stabiliteit te garanderen, maarja die voorspellingen die de basis vormen voor deze plannen komen niet helemaal uit. Daarom zijn er ook markten waar je op korte termijn extra energie kan kopen/verkopen om aan de contractuele afspraken te voldoen. Echter, deze reservemarkten zijn een stukje duurder.

Wat Eneco zelf wil doen weet ik zo niet (geen tijd om het uit te pluizen op dit moment), maar ze kunnen deze hoogwaardige flexibiliteit dus inzetten op die markten. Anderzijds kunnen ze deze ook voor zichzelf gebruiken. Op de lange termijn, als ze meer van dit soort systemen kunnen aansturen, kunnen ze dure energiecentrales gaan sluiten die ze nu nog nodig hebben als backup reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:58:
Zo net gebeld met Eneco en eigenlijk maar gelijk een offerte aangevraagd :P

Goed te woord gestaan door iemand van de klantenservice die ook wist waar ie over praatte.

Gelijk een paar vragen uit het topic gesteld:
- Je moet bij Eneco zitten voor je stroom, qua tarieven is het gewoon regulier tarief en vastrecht.
- De powerwall wordt vooral gebruikt om piekbelasting op te vangen en de frequent stabiel houden zowel qua productie als qua verbruik. Hun trekken dus niet iedere nacht de 30% leeg als het niet nodig is.
- Als er in de overproductie is(zowel op wijk als hoger niveau) dan kunnen ze zelfs de powerwall vullen vanuit het net(met een kastje van Ampard, zal je als gebruiker uiteraard onder de streep niks van merken.
Behalve dat je na 5 jaar pas de helft terug hebt gekregen van ze, in de tussentijd niet van energieaanbieder kunt wisselen (kostenpost een kleine 150-250*5) en doordat hun hem ook mogen aansturen die cellen in de Powerwall worden gecycled als een malle.

Nee, we hebben nog 4 jaar salderen te gaan naar verwachting (en probably wel langer in 1 of andere vorm), liever het geld in extra panelen en dan tzt wanneer de prijzen lager zijn en het nut heeft (geen salderen) het geld in zoiets stoppen.

Ik ben pro groen, vind het prachtige tech, maar dit is zinloos zeker met onze marginale duurzame opbrengsten. De enige die hier beter van lijkt te worden zijn Tesla en Eneco. Zelfs voor het milieu is het zinvoller te investeren in extra opwek ipv dit soort oplossingen zolang we nog maar zo weinig duurzame energie het net in drukken. Het grootste probleem, verschil in opwek/verbruik tussen winter en zomer, wordt hiermee ook niet geadresseerd.

Toen ik het gisteren zag was ik in eerste instantie enthousiast en had zoiets van oeh leuk, dit wil ik, maar gisteravond de boel eens op een rijtje gezet en toen bleef er wat minder van over :P
menzo schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:30:
[...]

Veel Tesla model S hebben best weinig capaciteitsverlies na 5 jaar. Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Als je die Tesla dagelijks fors gaat cyclen dan gaat ook die accu gewoon achteruit. Stel dat die Powerwall elke 2 dagen een keer gecycled wordt (kan goed sneller gaan, je hebt geen zeggenschap over het cyclen door Eneco van je met privegeld gekochte powerwall), dat zou na 5 jaar al ruim 900 cycles te pakken hebben gehad. Ik geloof best dat er nog een paar honderd cycles uit te trekken zijn, maar het zal effect hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door neographikal op 01-10-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38

Airpower

Feel the Power!

Filmpje van de installatie van de powerwall:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:10
Wat een (rot)zooi.... Heb je een redelijk strakke powerwall aan je muur hangen heb je er allemaal losse leidingen en allerlei aansluitingen voor het opladen van zijn auto's en omvormer en ook nog de extra kastjes voor Eneco. Nu snap ik dat niet iedereen de ruimte heeft om de omvormer van zijn zonnepanelen mooi weg te werken, maar om dit allemaal nu bij de voordeur te hebben hangen.
Ik weet niet of dit nu een heel goede reclame is voor de tesla powerwall....
Kunnen al die extra apparaten die je blijkbaar ook nodig hebt voor de powerwall ook niet in de powerwall worden opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooi filmpje en reclame inderdaad. Maar niet heus...
Die monteurs zijn ook wel blij met een camera op hun neus.
en nog tevreden met het eindresultaat ook, hahaha
Er staan toch powerwalls voor zijn deur... 2 stuks op wielen.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2016 08:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Beetje valse info met zijn 10 jaar 450,- van eneco. Zo te zien zijn plafond binnen ook gesloopt :)
Beter even wachten tot er soepsidie op zo'n powerwall komt.
4500,- voor iets waar je zelf weinig aan hebt is geen goede investering.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 20:50

Osxy

Holy crap on a cracker

Het hing er niet veel netter bij voor de installatie... Maar inderdaad, mooie gatenkaas in het plafond zo. Mag een stukadoor langskomen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Osxy op 02-10-2016 08:53 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik gok dat het echt niet buiten hoeft al die apparatuur maar omdat er al veel buiten hing was het de beste oplossing. Maar ik vind het op zich wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ach, het was al een rotzooi, ze hebben het iets netter gemaakt. Zal wel blij zijn omdat er tesla op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Als je het buiten wil/moet hebben, maak er dan in ieder geval iets moois van. Maar het was al niks en nu is het iets georganiseerder :)
Maar even heel serieus, blijkbaar moeten er nog wat extra kastjes bij de powerwall geplaatst worden, kunnen die een eind van de powerwall af geplaatst worden?

Daarnaast schermt Eneco met dat je de BTW in aftrek kan brengen... Hoe willen ze dit voor elkaar gaan krijgen bij de mensen die al zonnepanelen hebben en daarvoor een BTW nummer aan hebben gevraagd en aansluitend ontheffing hebben aangevraagd. Dan heb je ook geen recht meer op vooraftrek. Wordt de powerwall in een keer 21% duurder.
Enige wat je kan gaan doen is de ontheffing ongedaan maken maar dan zul je ook je forfait moeten aangeven en (weer) aangiften gaan doen.
Kan de belastingdienst ook weer een aangepast forfait gaan bedenken voor de mensen met een powerwall (is namelijk meer privé gebruik van de stroom dan met alleen zonnepanelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Wat ook een beetje misleidend is, Eneco gebruikt ex- en in-BTW door elkaar in hun verhaal.

De 4500 euro installatie is ex-BTW, de 450 euro per jaar die je ontvangt is incl-BTW.

Dus nee je verdiend niet de helft van de wall terug met die jaarlijkse tegemoetkoming, maar circa 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:12
Airpower schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:14:
Filmpje van de installatie van de powerwall:

[video]
Wat een ellende in dat filmpje :D Je wilt die zooi toch niet allemaal aan je gevel hebben hangen _o-
Die Powerwall zou ik in de garage ofzo hangen en die andere meuk ook, of in de meterkast.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Gelukkig heb ik een vrouw die me behoed voor dit soort lelijkheid :-)
Wat ik apart vind, is dat de SMA omvormer ook weer terug is gekomen. Ik dacht dat deze zou worden vervangen door een andere omvormer, maar het lijkt nu en-en te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sma heeft ook een systeem...
https://www.sma.de/en/pro...sunny-boy-storage-25.html
Kan ook met ander (merk) batterijtjes
http://www.photovoltaik4a...0v-lithium-ionen-speicher

De solaredge (in het filmpje) doet alleen batterijtje laden en ontladen direkt aan de 230 VAC vermoed ik.
Niet direkt DC laden via de zonnepanelen.
Plaatje klopt dus ook niet op de eneco website (komt niet overeen met het systeem in het filmpje)
https://www.eneco.nl/-/me...infographic.ashx?la=nl-nl

Edit: dit plaatje komt beter overheen...

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Het enige wat ik me kan bedenken is dat zijn zonnesysteem een DC voltage of een aantal strings dat wat niet door de Eneco omvormer wordt ondersteund. Ik gok dat ze de Eneco omvormer nodig hebben om via die speciale interface met het afgeschermde deel van de Powerwall te communiceren

[ Voor 34% gewijzigd door menzo op 02-10-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20
Allemachtig wat een treurnis die installatie... Zowel buiten als in de meterkast, monteurs die zo opleveren zijn hun vak niet waard...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 22:52

Jiffy

God, you're ugly!

ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:17:
Wat een ellende in dat filmpje :D Je wilt die zooi toch niet allemaal aan je gevel hebben hangen _o-
Die Powerwall zou ik in de garage ofzo hangen en die andere meuk ook, of in de meterkast.
Garage, ok (mits je een garage hebt, uiteraard), maar hoe had je dit allemaal in de meterkast willen stampen? Zó groot zijn meterkasten veelal ook niet (meer).

Ik zou trouwens absoluut niet blij worden van al die bende naast m'n voordeur. Mijn hemel.

[ Voor 5% gewijzigd door Jiffy op 02-10-2016 18:51 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:04
Moet je er ook een aparte groep voor aanleggen? Of kan dit op dezelfde groep waar de PV installatie op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Garantie van 10 jaar, wat houd dat in na 9 jaar defect een nieuwe terug of dan 10 % korting en dus 90% betalen, dus pro ratio ?, over de normale prijs van 6695 euro
En ligt dus elk risico weer bij de consument.

[ Voor 10% gewijzigd door Raolte op 02-10-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Ik denk dat je mag verwachten dat je installatie weer in werkende staat wordt hersteld, dus zoals deze daarvoor was. Als dat een nieuw apparaat betreft (na 9 jaar zal dit model al weer 10 keer beter en vooral goedkoper zijn) heb je mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Osxy schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:44:
Wat ook een beetje misleidend is, Eneco gebruikt ex- en in-BTW door elkaar in hun verhaal.
De 4500 euro installatie is ex-BTW, de 450 euro per jaar die je ontvangt is incl-BTW.
Dus nee je verdiend niet de helft van de wall terug met die jaarlijkse tegemoetkoming, maar circa 40%.
Dat viel mij ook op. Maar vanuit het perspectief van een consument is klopt het wel. Het werkt hetzelfde als met zonnepanelen. Je mag de btw op de investering terugvorderen. Je betaalt dus daadwerkelijk dan maar 4500 euro. En vervolgens mag je elk jaar 450 euro inclusief btw ontvangen, je hoeft die btw dan niet af te dragen zolang je onder de grens van de kleine ondernemersregeling blijft en dat is ruimschoots het geval.
BB-One schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:40:
Daarnaast schermt Eneco met dat je de BTW in aftrek kan brengen... Hoe willen ze dit voor elkaar gaan krijgen bij de mensen die al zonnepanelen hebben en daarvoor een BTW nummer aan hebben gevraagd en aansluitend ontheffing hebben aangevraagd. Dan heb je ook geen recht meer op vooraftrek. Wordt de powerwall in een keer 21% duurder.
Je kunt die ontheffing natuurlijk ook weer ongedaan maken en gewoon aangifte doen. En daarna weer ontheffing aanvragen als je wilt. Je zult denk ik enkel in het jaar dat je de Powerwall aanschaft, er niet aan ontkomen dat je 1 jaar pv-forfait-voordeel kwijt raakt. Die btw, die je normaal mag houden, moet je in dat jaar immers verrekenen met de te terug te vragen btw voor de Powerwall.

[ Voor 33% gewijzigd door mddd op 02-10-2016 20:13 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

mddd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:08:
[...]

Dat viel mij ook op. Maar vanuit het perspectief van een consument is klopt het wel. Het werkt hetzelfde als met zonnepanelen. Je mag de btw op de investering terugvorderen. Je betaalt dus daadwerkelijk dan maar 4500 euro. En vervolgens mag je elk jaar 450 euro inclusief btw ontvangen, je hoeft die btw dan niet af te dragen zolang je onder de grens van de kleine ondernemersregeling blijft en dat is ruimschoots het geval.
Is wel gegoochel met cijfertjes op deze manier, siert niet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
mddd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:08:
[...]

[...]

Je kunt die ontheffing natuurlijk ook weer ongedaan maken en gewoon aangifte doen. En daarna weer ontheffing aanvragen als je wilt. Je zult denk ik enkel in het jaar dat je de Powerwall aanschaft, er niet aan ontkomen dat je 1 jaar pv-forfait-voordeel kwijt raakt. Die btw, die je normaal mag houden, moet je in dat jaar immers verrekenen met de te terug te vragen btw voor de Powerwall.
Dat is dus wat ik ook al schreef, maar dat duurt weer een jaar voordat je weer ontheffing mag vragen/krijgt, dus dan wordt de 450 inclusief BTW in een keer weer ex BTW voor dat jaar. En dat je het forfait dat geldt voor zonnepanelen eigenlijk niet mag toepassen omdat je privé gebruik heel anders is, omdat je meer zonneenergie zelf gebruikt dan wanneer je alleen zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
.
Wat is de efficientie van het systeem ?

Stel het net stopt 1 kwh in de opslag en het systeem heeft een efficientie van 90 %, hierna kan het net de opslag weer leeg maken , maar er komt maar 0,9 kwh uit, dan mag de klant zeker 0,1 kwh voor eigen rekening nemen, en gebeurt dit 10 maal per dag dan heb jezelf 1 Kwh betaalt maar nog geen energie afgenomen.

Ik denk dat de vergoeding van 450 euro in absolute zin sterk minder is wanneer je bovenstaand erbij gaat verekenen, een zogenaamde sigaar uit eigen doos.

The Tesla Powerwall has a 92.5% round trip efficiency when charged or discharged by a 400–450 V system at 2 kW with a temperature of 25 degrees

The daily cycle 7 kWh battery uses nickel-manganese-cobalt chemistry[9] and can be cycled 5,000 times before warranty expiration
Wiki
Wikipedia: Tesla Powerwall

Zou een cycles uit een laad en ontlaad aktie dan een efficientie van totaal 80 % kunnen opleveren ? Want ook het omzetten naar 450 V DC en terug naar 230 V 50 Hz zal het nodige verlies geven.

Als je meedoet met Eneco CrowdNett deel je 30% van je Powerwall om het landelijke elektriciteitsnetwerk in balans te houden

Daar gaat je winst
Die 450 euro per jaar word gewoon door eneco verbruikt en ze noemen het ook een vergoeding voor gebruik, dus niet voor afschrijving. :9

In de Us kost hij maar 3000 dollar retail ( enkel de powerwall, dus zonder installatie en AC to DC to AC converter

The Powerwall was unveiled on April 30, 2015,[4] with a 7 kWh Powerwall model that would retail for US$3,000
Volgens wiki

[ Voor 56% gewijzigd door Raolte op 02-10-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07
En als Eneco 30% zelf gaan gebruiken is dat 2kwh? Hoe gaan ze daar het net mee stabiliseren? Dan moe je honderden van die teslas hebben hangen.
Ik begrijp ook niet wat de solaredge omvormer met storedge erbij doet terwijl de sma er nog hangt.
Gaat de dc van die sma dan als input in de solaredge?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:12
Topictitel iets duidelijker gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:15

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

No Hands schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 07:39:
En als Eneco 30% zelf gaan gebruiken is dat 2kwh? Hoe gaan ze daar het net mee stabiliseren? Dan moe je honderden van die teslas hebben hangen.
Ik begrijp ook niet wat de solaredge omvormer met storedge erbij doet terwijl de sma er nog hangt.
Dat is wel wat ze willen natuurlijk, je kan met zo'n accu veel sneller schakelen dan met een complete energiecentrale.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Jammer dat ze niet een crowdnet actie doen met elektrische auto's.
Gewoon structureel te veel produceren op het net en dan de pieken in overproductie in de auto accu's pompen tegen laag tarief.
Omgekeerd pieken dus.

[ Voor 5% gewijzigd door TWyk op 03-10-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 14:32
TWyk schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:15:
Gewoon structureel te veel produceren op het net en dan de pieken in overproductie in de auto accu's pompen tegen laag tarief.
Omgekeerd pieken dus.
Helaas zijn de meeste auto's overdag onderweg. (In ieder geval de werkdagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
JTibben schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:57:
[...]
Helaas zijn de meeste auto's overdag onderweg. (In ieder geval de werkdagen)
Toch verwacht ik dat er overdag nog altijd meer thuis stilstaan dan dat er Powerwalls aan de muur hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 03-10-2016 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:06
TWyk schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:15:
Omgekeerd pieken dus.
Hiervoor loopt al een proef, zie http://www.volkskrant.nl/...r-zonne-energie~a4065297/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:55
No Hands schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 07:39:
Heb ik gevraagd, antwoord was best logisch:
Stel het is een zonnige dag en je zonnepanelen produceren maximaal. Dan druk je dat het net in. Dus je eigen omvormer draait al op zn nominale vermogen. Stel nu dat -om wat voor reden dan ook- eneco alsnog energie nodig heeft om het net te stabiliseren. Dan wordt dat uit je powewall getrokken. Dan heb je zowel je vermogen uit je panelen als uit je powerwall dat het net ingaat. Als je dat door je enkele omvormer wilt drukken, fikt'ie door. Of hij is zo groot, dat'ie 99% van de tijd een beetje inefficiënt hangt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Raymond schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:38:
[...]

Heb ik gevraagd, antwoord was best logisch:
Stel het is een zonnige dag en je zonnepanelen produceren maximaal. Dan druk je dat het net in. Dus je eigen omvormer draait al op zn nominale vermogen. Stel nu dat -om wat voor reden dan ook- eneco alsnog energie nodig heeft om het net te stabiliseren. Dan wordt dat uit je powewall getrokken. Dan heb je zowel je vermogen uit je panelen als uit je powerwall dat het net ingaat. Als je dat door je enkele omvormer wilt drukken, fikt'ie door. Of hij is zo groot, dat'ie 99% van de tijd een beetje inefficiënt hangt te zijn :)
Dus de solaredge omvormer hangt gewoon een beetje regelneef van die powerwall te zijn. verder niks. er is geen connectie tussen solaredge en sma omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Zal denk ik ook hier mee te maken hebben: http://www.ad.nl/nieuws/n...naire-powerwall~ac52a219/

30 verkocht in NL, 50 in België. Dus ze konden niet echt een mooie installatielocatie kiezen in het filmpje. ;)

Een elektrische auto kopen en die aanhaken aan je huis is goedkoper, neemt alleen wat meer ruimte in.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 04-10-2016 11:06 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Señor Sjon schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:03:
Een elektrische auto kopen en die aanhaken aan je huis is goedkoper, neemt alleen wat meer ruimte in.
Sinds wanneer is een (nieuwe) elektrische auto voor <5000 euro te krijgen?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sinds wanneer levert een Powerwall 30 kWh? ;) Hij slaat maximaal 6,4 kWh op. Dus je hebt er minimaal 4-5 nodig om bij de capaciteit van een elektrische auto te komen. Dan praat je over hele andere bedragen en je kan er nog mee rijden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Hm. Ik heb geen auto. Wel een fiets. Met een oplaadbare koplamp. Telt dat ook? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe zit het met de temperatuur als je de powerwall buitenhangt.
Ik kan me zo voorstellen dat onder 0 C de batterijtjes niet meer volledig goed functioneren (tov kamertemperatuur)

Enige wat ik kan vinden is een bereik van -20C tot +50 C PDF
Zou er een verhitterelementje in zitten? Of maakt dat niet uit, doordat ze continu laden en ontladen?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Powerwalls zijn vloeistofgekoeld begreep ik, misschien ook vloeistof verwarmd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Vanmiddag wel een interessante video over de Australische situatie gekeken: YouTube: Battery Powered Homes

Die hebben ook salderen, maar krijgen 7 cent en betalen ergen in de 40 cent.
De energie leverancier sponsoren daar ook installaties omdat upgrades van het powergrid ook erg duur zijn, en de piekbelasting in het net beter te regelen is als er veel accu's bij mensen thuis komen te staan.
Ze laten zien dat ze daar iets als gasturbines en waterkracht gebruiken om bij te schakelen als het verbruik oploopt in de pieken en dat dat erg duur is.

Ooit ook een documantaire gezien over Engeland van boven als ik het goed heb en bij het stuk over de energie halen ze bij extra vraag energie uit Frankrijk.

Als ik dit youtube stuk goed begrijp is het sponsoren van accu's thuis simpelweg goedkoper dan het net upgraden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
L
AUijtdehaag schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:04:
Hoe zit het met de temperatuur als je de powerwall buitenhangt.
Ik kan me zo voorstellen dat onder 0 C de batterijtjes niet meer volledig goed functioneren (tov kamertemperatuur)

Enige wat ik kan vinden is een bereik van -20C tot +50 C PDF
Zou er een verhitterelementje in zitten? Of maakt dat niet uit, doordat ze continu laden en ontladen?
Ik vind de technische informatie van zowel Tesla als Eneco erg summier.
De specs zijn gegeven voor 25 C , maar wat gebeurd er bij 15 C wat is het verlies van de gehele setup bij de verschillende temperaturen.
De gemiddelde temperatuur in Nederland is veel lager dan 25 C

Hier zou een mooie taak voor TNO zijn weggelegd om voor eens en altijd
een duidelijk antwoord te geven.
I.p.v alle mooie sumiere specificaties van de leveranciers, met alle voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meestal hangen ze gewoon binnen, aan de gevel is zeldzaam. Maar de prijs per kWh opslag is gewoon enorm. Voor dat geld heb je een half dak vol panelen die zelfs zonder salderen meer opleveren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maar dat dak vol panelen doet niet veel als de zon ondergaat, dus zolang salderen nog kan is het inderdaad totaal niet interessant.

We betalen ook relatief weinig voor een kWh

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/Electricity-prices-europe.jpg
(2014 prijspijl)

Als dat nu naar Duitse/Deense prijzen gaat, en salderen valt weg wordt de rekensom anders.

Want waarop zou de prijs gebaseerd zijn? Productie, transport, belasting

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 05-10-2016 12:26 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480488

Eens kijken
4500 ex btw om 6,4 Kwh op te kunnen slaan
dat is 703€ per Kwh opslagcapaciteit.

Als ik die in 5 a 6 jaar wil terugverdienen kan ik die ca 2000(5,5*365) keeropladen/ontladen.
Per Kwh per nacht moet ik dan 703€/2000 = 0,35€ besparen. Hmmmm

Als salderen afgeschaft wordt zal het verschil van leveren en consumeren hooguit 0,10€ zijn schat ik zo. Mogelijk maar 0,05€. Binnen de garantietermijn van 10 jaar terugverdienen is er niet bij, lijkt me, eerder tussen de 20 en 40 jaar.

Als de powerwall de helft kost omdat Eneco je 5 jaar 450€ vergoed, zit je nog altijd op een terugverdientijd van 10-20 jaar. (waarbij ik de uitgeleende 30% capaciteit even verwaarloos)

Als salderen afgeschaft wordt zal de prijs per Kwh nog flink moeten dalen wil dit aanslaan.
Onder de 200€/Kwh zou ik een dergelijk Eneco voorstel(helft meebetalen in 5 jaar) pas overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Toch maar zelf een 18650 powerwall maken dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:01
Anoniem: 480488 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 07:45:
Als de powerwall de helft kost omdat Eneco je 5 jaar 450€ vergoed, zit je nog altijd op een terugverdientijd van 10-20 jaar. (waarbij ik de uitgeleende 30% capaciteit even verwaarloos)

Als salderen afgeschaft wordt zal de prijs per Kwh nog flink moeten dalen wil dit aanslaan.
Onder de 200€/Kwh zou ik een dergelijk Eneco voorstel(helft meebetalen in 5 jaar) pas overwegen.
Heb je berekening niet doorgerekend, maar ik vermoed dat je in je berekening uitgaat van zonnepanelen die je al hebt liggen en puur de aanschaf van de powerwall doorrekent?

Zo ja - betekent dat dan niet dat als salderen afgeschaft wordt, de aanschaf van zonnepanelen MET aanschaf van een powerwall absoluut onzinnig is en zich nooit terugverdient? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:33:
[...]
Zo ja - betekent dat dan niet dat als salderen afgeschaft wordt, de aanschaf van zonnepanelen MET aanschaf van een powerwall absoluut onzinnig is en zich nooit terugverdient? Of zie ik dat verkeerd?
Om het op een andere manier aan te geven: Het voordeel van 'je eigen stroom bewaren' is niet zo groot. Stel dat dat verschil 10 cent per kWh is dan moet je dus 22500 kWh 'bewaren en gebruiken' om een investering van 2250 euro eruit te halen. 22500 kWh is nogal wat, dat is meer dan 6x een gemiddeld jaarverbruik! Dat ga je hoogst waarschijnlijk niet redden binnen de levensduur van die powerwall.

Om iets preciezer te zijn: het zou kunnen dat de het totaal van zonnepanelen + powerwall zichzelf wél terugverdient. Zonnepanelen leveren immers geld op. Maar de powerwall waarschijnlijk niet, tenminste niet tegen de huidige powerwall-prijs en stroomprijs. Dus je kunt dan beter gewoon zonnepanelen kopen zonder powerwall, dan ben je beter af.

Als je je 'saldeer verlies' wilt beperken, dan kun je veel beter je verbruik opschuiven door de wasmachine, droger en vaatwasser overdag te laten draaien. Dat levert dan winst op zonder investering te hoeven doen.

[ Voor 28% gewijzigd door mddd op 05-10-2016 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Als salderen wegvalt krijgen we wellicht ook een andere prijs stelling voor stroom. Ze willen niet voor niets digitale meters overal.

Als je naar de markt kijkt zie je hoe veel de prijs per tijdseenheid scheelt:
http://www.epexspot.com/e...ayaheadauction/index_elix

Dat scheelt echt veel voor vandaag:
00-01 15.94
07-08 42.47
08-09 44.01
16-17 27.71
17-18 32.15
18-19 41.96
19-20 46.29
(€/MWh)

Stel nou doom scenario, als de zon ondergaat zie je de prijs oplopen op de markt.

Als ze dat nu doortrekken in de levering naar afnemers...
Dus geen standaard tarief of hoog/laag tarief maar in 4 verschillende tijdsblokken of zo.

Ik zie het wel gebeuren dat als ze de massa van gas naar electra krijgen daar de prijs wel weer van op gaat lopen. Al dan niet door belasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:27
ThinkPadd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Zou je die dingen niet onder de grond kunnen stoppen? Het lijkt mij tenminste niet dat je er echt voor onderhoud regelmatig bij moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:02:
Stel nou doom scenario, als de zon ondergaat zie je de prijs oplopen op de markt.
Als ze dat nu doortrekken in de levering naar afnemers...
Dus geen standaard tarief of hoog/laag tarief maar in 4 verschillende tijdsblokken of zo.
Ik zie het wel gebeuren dat als ze de massa van gas naar electra krijgen daar de prijs wel weer van op gaat lopen. Al dan niet door belasting..
Die prijzen worden uiteraard op dit moment al doorgerekend naar wat jij betaalt. Voor de leveranciers geldt allang een markt die op uur- of kwartierbasis werkt. Elke leverancier rekent dat, op basis van hun verwachting van je gebruik, om naar het dag/nacht/enkeltarief wat jij betaalt.

Dus stel dat deze beprijzing ook naar consumenten komt dan betekent dat inderdaad meer opletten wanneer je stroom gebruikt, maar netto zou het geen verhoging of verlaging moeten betekenen.

Overigens dat zal nog wel even duren want ook de slimme meters die momenteel geplaatst worden, kunnen dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480488

Maar ook als je als particulier tegen bovengenoemde http://www.epexspot.com/e...ayaheadauction/index_elix
prijzen zou mogen in en verkopen verdien je nu een powerwall niet terug. De prijzen varieren tussen grofweg 1 cent en 6 cent per Kwh. Dit is procentueel natuurlijk enorm maar absoluut nog steeds maar 5 cent verschil.

Als we over een paar jaar thuis komen als de zon onder is op een windstille dag, en massaal de elektrische auto aan de stekker hangen, de kookplaat en magnetron aanzetten, dan zou het prijsverschil op dat moment nog veel verder kunnen oplopen.

Er zal iets moeten gebeuren om aanbod en afname te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mddd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:38:
Overigens dat zal nog wel even duren want ook de slimme meters die momenteel geplaatst worden, kunnen dit niet.
Is dat zo? Ik geloof dat ze iets van 6 tarieven aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 20:56
Blijkbaar kan dezelfde setup met de LG CHEM RESU 6.4 LI-IO 6.4 kWh:
http://www.solaredge.com/...consumption_flyer_nld.pdf
http://www.mg-solar-shop....for-SMA-Sunny-Island.html

Scheelt qua prijs nog wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Shipping: cancelled

Denk het niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 20:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 22:13
Als je al een solaredge omvormer hebt is in duitsland een teslabatterij met solaredge storedge regeling te koop voor 5300 euro.
http://www.photovoltaik4a...ichersystem-von-solaredge
Zonder 19% btw is dit ook 4500 euro. De 'korting' van eneco is betreft dus alleen de installatie en de hardware voor de cowdnett functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-06 01:39
Jammer dat er geen subsidie of andere regeling is :)

Wij hebben al solaredge+optimizers.

Maar zoals eerder gezegd is dit niet zo aantrekkelijk zolang je kan salderen!

Misschien leuk project om ooit de Lithium DIY batterij te gebruiken voor opslag. Binnenkort met flippy een 2.7 (of meer) kWh batterijpakket maken op 48V voor de (dan omgebouwde) e-scooter!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tesla heeft toch al een version 2.0 met 14 KWh voor $5500 aangekondigd ?
Die is al een stuk interesanter denk ik.

Edit:
Ietsje meer :

Eén Powerwall-accu van 14 kWh à € 6.100
Installatie en ondersteunende hardware kost vanaf € 1.100
Geschatte totaalprijs € 7.200*

*Inclusief schatting van € 1.250 voor btw

Zie: https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 04-11-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cyberstalker schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:13:
[...]

Hoe zou je het willen gaan terugverdienen dan? 's Nachts opladen tegen daltarief en dan overdag tegen piektarief weer terugverkopen (onder de noemer 'salderen')? Dat lijkt me weinig kans hebben. De minieme prijsverschillen tussen piek- en daltarief maken het onrendabel door het verlies dat je in de accu zult hebben (je krijg nooit 100% van de energie die je erin stopt er weer uit).
Die prijsverschillen zijn er sowieso niet bij salderen. Als je verbruik in piektarief negatief is en je verbruik in daltarief positief, dan wordt het piekverbruik eerst weggestreept tegen het dalverbruik. Het is niet zo dat het negatieve verbruik in piektarief in een fictieve creditnota wordt omgezet en die wordt verrekend met het dalverbruik.

Voorbeeld:
piek: -1000 kWh, 20 ct/kWh;
dal: +1500 kWh, 18 ct/kWh;
Verbruik: 500 kWh, afgerekend tegen 18 ct/kWh: kosten € 90

Het is dus niet:
piek: -1000 kWh, 20 ct/kWh = € -200
dal: +1500 kWh, 18 ct/kWh = € 270
Kosten: € -200 + € 270 = € 70.

Met de huidige vorm van salderen levert een powerwall je 0 financieel voordeel op.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij mij dus wel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3okmj8w.png
hoog is 7,97 cent, laag is 6 cent omgerekend. Afrekeningen lopen via United Consumers.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 21:09

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Ik heb aan Eneco een offerte gevraagd, en werd opgebeld door een adviseur om e.e.a. toe te lichten.

Men wil in deze pilot lokale opslag gebruiken om onbalans in het net op te vangen. 30 % van de capaciteit van de Powerwall wordt gereserveerd voor Eneco. Omdat deze 30 % niet tot je beschikking staat ontvang je de vergoeding van € 450/jaar. Er zouden op dit moment ca. 1000 PV eigenaren belangstelling hebben.

Eneco plaatst een Powerwall 1 (capaciteit 7 Kwh), een tweede (SolarEdge) omvormer en een Storedge apparaat voor de besturing, alsmede extra bekabeling naar de meterkast. Vanwege het gewicht van de PW komt e.e.a. op de begane grond. Er zijn enige aanpassingen in de meterkast nodig. Er komt geen directe verbinding tussen mijn bestaande omvormer (ook een SE) en de additionele omvormer. De tweede omvormer hangt met een eigen kabel aan de meterkast.

Maart 2017 jaar komt het duurdere model 2 (capaciteit 10 Kwh) in NL beschikbaar, die ook door Eneco zal worden aangeboden binnen deze pilot. De jaarvergoeding is hetzelfde omdat Eneco dezelfde Kwh capaciteit binnen de PW wil reserveren. Je hebt dan wel een groter capaciteit to je eigen beschikking.

Er wordt nog gekeken of een slimme meter verplicht is --> die heb ik niet, en wil hem eigenlijk ook niet.

Stroomafname van Eneco is verplicht, ik zou mijn contract met Greenchoice helaas moeten opzeggen (hoewel Greenchoice eigendom is van Eneco).

Een nadeel is wel dat - omdat ik in 2013 al een keer BTW heb teruggevraagd voor de aanschaf van panelen - je dit blijkbaar niet een tweede keer kunt doen: oftewel ik moet blijvend BTW afdragen over de teruggeleverd stroom. Op de vraag of deze BTW afdracht gebaseerd is op een forfaitair bedrag of op werkelijke teruggeleverde Kwh'n wist hij geen antwoord.

Mijn vraag of je de PW kunt vullen met nachtstroom (bijv. in de wintermaanden) werd bevestigend beantwoord, met de bemerking dat door technische verliezen en het beperkte tariefverschil tussen dag - en nachtstroom dit eigenlijk financieel niks oplevert.

Bovenstaande info komt uit het telefoongesprek met de Eneco adviseur, ik krijg alles nog een keer op papier. Zodra ik dit heb ga ik aan de slag met Excel om e.e.a. eens terdege door te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan er ook de winkelprijzen naast houden en kijken of het niet interessanter is om alles aan jezelf te houden.
http://www.photovoltaik4all.de/tesla-powerwall

Ook Sma heeft een systeem
http://www.photovoltaik4a...b-storage2-5-speicher-set

Hoe leuk het ook is, persoonlijk zie ik nog geen noodzaak, maar over een paar jaar wel.
En dan zijn de prijzen vast gedaald voor zo een systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
hetgos schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:43:
Bovenstaande info komt uit het telefoongesprek met de Eneco adviseur, ik krijg alles nog een keer op papier. Zodra ik dit heb ga ik aan de slag met Excel om e.e.a. eens terdege door te rekenen.
Zolang salderen bestaat, bespaar je de moeite. Zelfs daarna is het zonder grotere verschillen in energieprijzen op tijdstippen uitermate moeilijk, de initiele investering is te groot. Je doet voornamelijk Eneco een plezier. Al was het maar omdat je niet meer elk jaar van energiecontract kunt wisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 13-11-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 21:09

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Concretisering van het aanbod voor de Powerwall 2 via een update mailtje:
* Bruto capaciteit 13,2 Kwh (zonder Crowdnett 13,5 Kwh). Specs van Tesla: 14 Kwh.
* Kosten € 7.500 ex BTW (incl BTW € 9.075).
* Vergoeding per jaar € 650.
* Beschikbaarheid maart 2017

Wat mij opvalt is
A: Dat de jaarvergoeding voor de PW 2 hoger is dan bij de PW 1. Eerder werd mij telefonisch verteld dat de vergoeding gelijk zou zijn (€ 450), omdat dezelfde capaciteit gereserveerd zou worden (ca 1,9 Kwh). Mogelijk wordt de capaciteitsreservering dan ook verhoogd.
B: Het capaciteitsverschil van de PW 2 met en zonder Crowdnett

Via een andere route heb ik gevraagd wat er gebeurd na de vergoedingsperiode van 5 jaar. Respons was dat Eneco de gebruiker 'een aanbod gaat doen'. De inhoud van dit aanbod was niet bekend.
Als je niet op dit aanbod ingaat wordt de voor Crowdnett gereserveerde capaciteit weer vrijgegeven aan de eigenaar.

[ Voor 31% gewijzigd door hetgos op 05-12-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:28
hetgos schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:56:
Concretisering van het aanbod voor de Powerwall 2 via een update mailtje:
* Bruto capaciteit 13,2 Kwh (zonder Crowdnett 13,5 Kwh). Specs van Tesla: 14 Kwh.
* Kosten € 7.500 ex BTW (incl BTW € 9.075).
* Vergoeding per maand € 650.
* Beschikbaarheid maart 2017

Wat mij opvalt is
A: Dat de maandvergoeding voor de PW 2 hoger is dan bij de PW 1. Eerder werd mij telefonisch verteld dat de maandvergoeding gelijk zou zijn (€ 450), omdat dezelfde capaciteit gereserveerd zou worden (ca 1,9 Kwh). Mogelijk wordt de capaciteitsreservering dan ook verhoogd.
B: Het capaciteitsverschil van de PW 2 met en zonder Crowdnett

Via een andere route heb ik gevraagd wat er gebeurd na de vergoedingsperiode van 5 jaar. Respons was dat Eneco de gebruiker 'een aanbod gaat doen'. De inhoud van dit aanbod was niet bekend.
Als je niet op dit aanbod ingaat wordt de voor Crowdnett gereserveerde capaciteit weer vrijgegeven aan de eigenaar.
Vergoeding is 650 per jaar, niet per maand. Scheelt nogal in TVT. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nouja, vooral in hoeveel geld je verliest, van terugverdienen is op geen enkele manier sprake. Het is hobby en niet meer dan dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Aardig artikel op Ars vandaag:

https://arstechnica.com/s...solar-forget-the-battery/

Focust niet zozeer op het financiele aspect maar op het emissie-aspect. Lang verhaal kort, ook in dat opzicht hoeft het geen verbetering te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
neographikal schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:11:

Focust niet zozeer op het financiele aspect maar op het emissie-aspect. Lang verhaal kort, ook in dat opzicht hoeft het geen verbetering te zijn.
De conclusie is natuurlijk ook niet heel vreemd: "Je totale stroomverbruik neemt toe als je extra apparatuur gebruikt" (nog even afgezien dat een batterij niet 100% rendement heeft).

Ik zie dergelijke huis accu's op een macro schaal in de toekomst wellicht nodig om 'klappen' in de vraag te dempen en als er maar genoeg huishoudens zijn die én zonnepanelen én een huisaccu hebben er met zijn allen wel voor kunnen zorgen dat er 1 of meerdere centrales niet meer nodig zijn en op die manier een reductie van uitstoot weten te realiseren. Op huishouden niveau is het nu zeker vanuit financieel perspectief maar ook vanuit emissieperspectief niet nuttig om een batterij te hebben.
Persoonlijk lijkt het mij wel leuk om een huisaccu te hebben, maar dat is dan meer voor de 'heb', en op dit moment is het (mij) veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zie dit soort oplossingen eerlijk gezegd eerder in gridscale oplossingen, thuis is het relatief duur en is het maar de vraag in hoeverre het voor de netbeheerder goed te managen is. De grote klap (nl. seizoensverschuiving) is nog altijd niet op te vangen, met beide oplossingen niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:48
https://www.google.nl/amp...la-powerpacks-california/

Californië is het nu op grote schaal gedaan. Juist om de druk op het net te verlagen op piekmomenten. Lijkt me dat dat toch wel kan helpen als je centrales op een stabieler niveau kan laten draaien door ze snachts al te laten werken aan de vraag voor de volgende dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:11:

Beetje een topickick, ik kwam vandaag pas het Eneco-initiatief tegen, maar het is bij dat artikel wel belangrijk rekening te houden met het gemiddelde verbruik in Texas. Dat is namelijk bijna 1200kWh. Per maand. Ja, per maand. Het gemiddelde huishouden in Texas verbruikt zo'n 14.000kWh per jaar, 4x zoveel als in Nederland (bron). Dat zet het meerverbruik wel in perspectief, het is dus zo'n 4%. Bovendien heb je bij zo'n verbruik veel minder aan een batterij van 7kWh dan wanneer je een normaal Europees verbruik hebt. Sterker, bij een verbruik van 40kWh per dag heb je vrijwel niets aan een batterij van 7kWh. Met een Tesla Powerwall van 13kWh kan ik mijn appartement daarentegen tenminste 3 dagen van stroom voorzien en ben ik dus meestal 'los' van de grid, terwijl die Texaan na twee uur airco aan alweer van de grid moet tappen. En de grid moet daar dus ook capaciteit voor hebben. Ik denk daarom dat die conclusies niet op gaan voor de gemiddelde Nederlandse situatie.

Ik ben wel benieuwd of iemand anders nog ideeën heeft, ik vind het namelijk wel interessant en overweeg Eneco om informatie te vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cocytus op 10-12-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Deze accu is puur en alleen bedoeld om verbruik en productie meer in balans te brengen/houden. Met als bijkomend voordeel dat eigenaren er een paar centen aan kunnen verdienen.

Ze zijn nooit(!) bedoeld om een huis ook maar 1 min. van het grid los te maken/houden/krijgen.

In een nederlands duurzaam huishouden, zou je het "eigen gebruik" van PV-Stroom op kunnen krikken naar zo'n 60( heeeel misschien 70)%. Dat is gemiddeld per jaar en zal per dag/uur wisselen.

[ Voor 26% gewijzigd door markhubert180 op 10-12-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Vraag me af waar je dat vandaan haalt. Er is geen enkele reden waarom je niet al je stroom van de batterij zou kunnen halen als dat op dat moment goed uitkomt, of, van de andere kant benaderd, waarom je altijd een deel van je stroom van het net zou moeten halen. Om echt 'los' te gaan (dwz geen aansluiting op het) zul je extra apparatuur moeten hebben maar daar had ik het niet over.

Ik gebruik overigens zo'n 1300-1500kWh per jaar en dat was nog voor ik overal LED-lampen installeerde; ik doe verder niets om elektriciteit te besparen. Gemiddelde zomermaand verbruik ik 100kWh; dat is in april t/m augustus echt makkelijk op te wekken en met een 13kWh batterij heb ik dan echt geen netaansluiting nodig. De reden om die toch te houden zijn de andere maanden.

/edit je zegt het zelf al. Als je gemiddeld over een jaar 70% opwekt zit je in de lente / zomer waarschijnlijk boven de 100% en kun je met panelen en zo'n accu je hele verbruik afdekken. Dat kan een Texaan dus niet en daarom werkt die accu voor hem averechts.

[ Voor 47% gewijzigd door Cocytus op 10-12-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
Tesla PowerWall is 13kWh.
Dat zou in jouw geval 4(?) dagen stroom zijn.
Als je 3 dagen weinig zon hebt, dan zul je alweer uit het net moeten putten om de accu bij te laden.
Of je zul apparatuur op het net moeten hangen om de accu langer mee te laten gaan.

Ik ga het hier niet over een texaan hebben, want je zegt zelf al dat het voor hun niet handig is. Dus is het voor nu ook niet relevant.

In NL kan de PW, mits salderene afgeschaft wordt, uit. Maar dan nog is het een druppel op een gloeiende plaat. Zelf heb ik een uitgerekend dat wij met >5900Wp en een stroomverbruik van ~5500kWh (geen gasaansluiting) in de meest gunstige situatie naar een eigen PV verbruik kunnen van 68%.
Onze panelen leveren zo'n 4500kWh op, dus dat is dan 3060kWh wat wij zelf verbruiken.
Momenteel zitten we op zo'n 45% eigenverbruik wat dus zo'n 2025kWh is.
Per saldo kan de PowerWall ervoor zorgen dat wij(!) in de meest gunstige situatie zo'n 1035kWh zonnestroom extra via de powerwall kunnen gebruiken.

Als jij 3kWp zonnepanelen op je dat legt, dan pak je over een jaar zo'n 2800kWh zonnestroom.
In de 5 maanden april, mei, juni, juli, augustus doe je zo'n 60% van je PV opwekken;
1680kWh / (5*30) = 11.2kWh gemiddelde productie per dag.

Als jij zo'n 100kWh in de zomer gebruikt, dan is dat zo'n 3kWh per dag.

Met PV productie kun je de PowerWall in 1,2 dag vullen en de dagen erna haal je er per dag zo'n 3 kWh uit.
Dus je kan de accu ook maar weer met 3kWh opladen;
11,2kWh productie - 3kWh verbruik = 8,2kWh wat ergens heen moet......

Gaat zonder grid niet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik had mij ook ingeschreven echter zal je in deze "deal" niet beschikken over je volledige batterij. Volgens de aanbieder

Je hebt maar 30% van je vermogen en 70% van je capaciteit. Echter met 30% van je vermogen is dat lastig vol te krijgen schat ik zo.

Daarnaast gaat deze stroom weer allemaal via jou meter (voor uitbalanceren) en moet dit weer verrekend worden.

Ik heb hier toen gevraagd hoe dit zat en of deze reservering van bijv vermogen altijd zo blijft (dus ook als er geen balancering plaats dient te vinden) Echter kon niemand mij hier antwoorden op verschaffen.

Plus dat je een 5 jarig contract aan moet gaan met Eneco. En ik wilde een flexibel contract ivm geen gas meer (en ik was al klant bij eneco nog). Daar wilde ze niet aan mee werken.

Beetje pionieren is leuk. Maar er is teveel onduidelijk. En antwoorden krijg je ook niet. Tot op de dag van vandaag is het nog radio stilte vanaf de partij die de offerte heeft gemaakt na het stellen van die vragen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
markhubert180 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:34:
Tesla PowerWall is 13kWh.
Dat zou in jouw geval 4(?) dagen stroom zijn.
Als je 3 dagen weinig zon hebt, dan zul je alweer uit het net moeten putten om de accu bij te laden.
Of je zul apparatuur op het net moeten hangen om de accu langer mee te laten gaan.

Ik ga het hier niet over een texaan hebben, want je zegt zelf al dat het voor hun niet handig is. Dus is het voor nu ook niet relevant.

Als jij 3kWp zonnepanelen op je dat legt, dan pak je over een jaar zo'n 2800kWh zonnestroom.
In de 5 maanden april, mei, juni, juli, augustus doe je zo'n 60% van je PV opwekken;
1680kWh / (5*30) = 11.2kWh gemiddelde productie per dag.

Als jij zo'n 100kWh in de zomer gebruikt, dan is dat zo'n 3kWh per dag.

Met PV productie kun je de PowerWall in 1,2 dag vullen en de dagen erna haal je er per dag zo'n 3 kWh uit.
Dus je kan de accu ook maar weer met 3kWh opladen;
11,2kWh productie - 3kWh verbruik = 8,2kWh wat ergens heen moet......

Gaat zonder grid niet werken :)
Nofi, maar welk deel van
Cocytus schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:58:
Om echt 'los' te gaan (dwz geen aansluiting op het) zul je extra apparatuur moeten hebben maar daar had ik het niet over.
Snap je niet? :) Je post is op geen enkele manier een reactie op wat ik zei. Ik reageerde op een post over een studie die over negatieve invloed van thuisaccu's gaat. Ik heb het helemaal niet over of je in Nederland met zo'n accu je netaansluiting kunt opzeggen, wat ik er in m'n vorige post expliciet bij heb gezegd voor het geval dat nog niet duidelijk was.

[ Voor 42% gewijzigd door Cocytus op 13-12-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
jij zegt;
Cocytus schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:21:
[...]
Met een Tesla Powerwall van 13kWh kan ik mijn appartement daarentegen tenminste 3 dagen van stroom voorzien en ben ik dus meestal 'los' van de grid
Los gaan is niet relevant, net als het voorbeeld over een stel texanen.

Jij vraagt waar ik het vandaan haal dat;
Deze accu is puur en alleen bedoeld om verbruik en productie meer in balans te brengen/houden. Met als bijkomend voordeel dat eigenaren er een paar centen aan kunnen verdienen.
Ik heb dat nergens vandaan, maar met een beetje "nuchter nadenken" kun je die conclusie wel trekken;
  1. Het is in NL, voor een normaal gezin(3500kWh) niet mogelijk om met 1 of meerdere PW's van het grid te gaan.
  2. Als je niet los kunt, dan blijf je allerhande belastingen/netwerk kosten betalen.
  3. Als je dan niet los kunt, dan betekend het in de praktijk dat je met de powerwall PV pieken(meer productie dan verbruik) en dalen(meer verbruik dan productie) op gaat vangen.
  4. Resultaat is directe(!) netwerk ontlasting
  5. Het ontlasten van het netwerk levert de klant, op termijn(!) en afhankelijk van vele factoren, wat centen op.
Dan nog blijft staan dat als je op een zomerdag maar 3kWh per dag verbruikt, een 13kW PowerWall dikke overkill is. Als salderen dan afgeschaft is, dump je als nog een groot deel op het netwerk. Dus vlak je weinig af en bij weinig afvlakking heb je ook weinig centen.

De meer afvlakking, de meer centen.
De minder afvlakking, de minder centen.

PowerWalls hebben, nu salderen er nog is, weinig nut voor consumenten en hoofdzakelijk de netbeheerders zijn de winnende 3e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Uberhaupt is lokale opslag in de huizen, zeker zonder centrale aansturing, nogal suboptimaal. Ik dump in de goede maanden urenlang 3-5kw het net in. Zonde, moet je opslaan! Maar dat geldt alleen als je naar mijn huis kijkt, de twee buren kunnen de wasmachine aan hebben staan die prima van die energie kan draaien. Je moet het of centraal sturen zoals Eneco hier wil doen, of bv. een Tesla Powerpack naast elke wijk neerzetten.

Punt is een beetje dat ik normaal gesproken een 1-2kwh per nacht verbruik, zeker als ik de load naar de dag schuif (vaatwasser, wasmachine, boiler, etc). Misschien dat je nog een keer winst kunt halen als er een dag of anderhalf geen zon is na wat zonnige dagen. Maar verder moet ik inderdaad alsnog grote hoeveelheden energie in het net kwijt ookal kan ik 10kwh lokaal opslaan.

In de maanden dat ik écht energie verbruik doen de panelen weinig of ik soupeer het zelf al op door overdag de warmtepomp te starten. Daarbij komt die teveel geproduceerde energie de wijk niet eens uit in de huidige situatie, opslag wordt pas relevant als de penetratie van duurzame opwek veel hoger is dan nu het geval is.

Lang verhaal kort, om m'n nachtverbruik weg te werken is een accu van een kwh of 5 (iets oversizen ivm levensduur) voldoende en dan compenseer je misschien een 1-3kwh/dag (meer voor een gezin) De rest biedt relatief weinig extra buffer en wanneer het echt nodig is (winter) werkt het nauwelijks.

Misschien dat ik tzt wel een powerwall aanschaf voor eigen rekening, maar dat is meer een principekwestie dan dat het zoveel zin heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 19:18

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik ben benieuwd hoe het hier nu mee staat. Zijn er mensen hier die hem daadwerkelijk op hebben laten hangen? Hoe bevalt het?

Tweede vraagt met de wetenschap dat per 2020 er een teruglever subsidie gaat komen wordt dit nu iets om in de gaten te houden? Meer afname van dergelijke apparaten leidt tot schaalvergroting en concurrentie met als gevolg lagere aanschaf prijzen.

Ps. Crouwdnett adverteerdt hier nog steeds mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Sr_Ogel op 30-06-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
Onderdeel van de deal is dat je 4 van de 5 kW vermogen en 3 van de 13.5 kWh opslag verhuurt.
Zoals ik dat lees kun je zelf dan nog eens 1 kW vermogen onttrekken of opladen als er capaciteit is (misschien meer als Eneco het even niet nodig heeft, maar ik ga er vanuit dat Eneco het grotendeels gebruikt om solar van de buren op te slaan...). Ik schat dat je daarmee van 30% naar maximaal 50% eigen verbruik komt.

Stel dat je een 5 kW peak (5x meer dan het resterende accu vermogen) solar installatie hebt met een opbrengst van 4500 kWh (en dat is ook je verbruik):

Energieprijs is 20 cent per kWh
Terugleversubsidie is 10 cent per kWh

De winst is dan dan dat je met accu over 20% van je verbruik 10 cent per kWh wint. 0.2*4500*0.10=90 euro per jaar.
Stel dat je de btw volledig kunt terugvragen dan kost een Powerwall 7500 euro.
Crowdnet vergoeding is 2500 euro

Terugverdientijd: (7500-2500) / 90= 55 jaar

Pas zelf maar wat parameters in mijn berekening aan om dat onder de 10 jaar te krijgen... Pas mij een energieprijs van 50 cent per kWh en terugleververgoeding van 0 kom ik richting de 10 jaar...

Ik lees trouwens dat je gedurende die 5 jaar klant moet blijven bij Eneco. En als je 5 jaar afloopt willen ze wel een interessant verlengingsaanbod doen...

Als ik bij gaslicht jaarcontracten vergelijk op basis van 4500 kWh stroom verbruik en teruglevering en 400 m3 gas dan zit Eneco op 346 en Vandebron op 207 euro. Het verschil is 139 euro (ruim 1.5x de 90 euro die je met je accu had verdiend...)

edit:
is iemand in staat het na te rekenen voor ondernemers?

https://www.eneco.nl/crowdnett/voor-ondernemers/

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 30-06-2018 12:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Het is waarschijnlijk goedkoper zo veel overproductie neer te leggen dat je met zeg 25% eigengebruik de resterende 75% van je jaargebruik terug kunt kopen met wat de teruglever subsidie op gaat leveren.
Dan kom je ook in de slechte maanden uit, wat met een accu ook niet lukt zonder veel PV capaciteit, ..

Er is een nieuwe generatie accus nodig zodat je voor €2500 of zoiets 50 -100 kW op kunt slaan.
Dan zou je een redelijk aantal dagen kunnen draaien op eigen accu, en wordt de terugverdientijd anders.
busscherski schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:38:

Stel dat je een 5 kW peak (5x meer dan het resterende accu vermogen) solar installatie hebt met een opbrengst van 4500 kWh (en dat is ook je verbruik):

Energieprijs is 20 cent per kWh
Terugleversubsidie is 10 cent per kWh

De winst is dan dan dat je met accu over 20% van je verbruik 10 cent per kWh wint. 0.2*4500*0.10=90 euro per jaar.
Klopt jou redenering wel ?

Als je verbruik 4500 kWh op jaarbasis is, dan zou je iets van 13 kWh per dag verbruiken.
Als je normaal direct 20% van je opwek verbruikt kun je op een zonnige dag nog 10 kW in de accu kwijt. En daarmee kun je die dag bijna zonder stroom van net draaien. Dan win je toch 10 x 0.10 = 1€ (anders had je teruglever subsidie €0.10 gekregen voor die 10 kWh om later ze terug te kopen voor €0.20)

Dus het levert je dan tot €365 voordeel per jaar op.
Nog steeds een terugverdien tijd die langer is dan levensduur van de accu.

[ Voor 73% gewijzigd door jacovn op 30-06-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja meer productie lijkt mij ook een stuk gunstiger maar we kennen toekomstige regelingen nog niet goed genoeg om goede aanbevelingen te kunnen doen.

Als je het merendeel in de winter verbruikt voor de warmtepomp heb je in het stookseizoen dus constant minder productie dan verbruik. (op een koude dag verbruikt een warmtepomp al snel 20 tot 30 kWh terwijl het 5 kWp setje dan bijvoorbeeld maar 5 kWh oplevert). Dus in de winter stop je er dus vaak maar 1 of 2 kWh in en haal je die er ook al snel weer uit.
In de zomer heb je doorgaans 20 tot 30 kWh productie maar is je verbruik vaak lager dan 10 kWh.

In de zomer zou je wel de airco er na zonsondergang op kunnen laten draaien, maar die gaat bij veel mensen maar 10 tot 20 dagen per jaar aan

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je moet in de zomer wel een fors avond/nachtverbruik hebben wil dit een beetje lopen. In de winter is het - behoudens een goede januari/februari maand met een overbemeten set zonnepanelen - redelijk kansloos; in de meeste gevallen dekken de panelen overdags het verbruik niet eens af, laat staan dat er overcapaciteit is om de accu in te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb me suf gezocht naar de geweldige post van @antonboonstra over effect van verschillende accu's en heb het nog gevonden ook.

Ook zonder accu heeft hij al een heel hoog direct eigen verbruik. Misschien kun je een samenvatting geven hoe dat gelukt is?

Conclusie is dat een kleine accu van 1 kWh het eigen verbruik bij hem 10 procentpunt verhoogt, en elke verdubbeling in capaciteit halveert de winst.
antonboonstra schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:11:
[...]

Zojuist even een analyse gedaan met recente verbruik en opbrengstgegevens, waarbij ik 5-minuutwaarden van de afgelopen 12 maanden heb geanalyseerd. In de grafieken staan de uurlijkse waarden.

Periode: 01-05-2017 00:00 tot 30-04-2018 23:55
Laad- en ontlaadefficiëntie: 95%
Startlading accu: 0%
Aantal 5-minuut waarden: 105.107
Verbruik in deze periode: 3.009,4 kWh
Opbrengst in deze periode: 3.278,0 kWh

Zonder accu
  • Afname net: 1.549,1 kWh
  • Teruglevering net: 1.817,7 kWh
  • 48,5% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen
Accu van 1 kWh
  • Afname net: 1.259,7 kWh
  • Teruglevering net: 1.497,4 kWh
  • 58,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 30,5 kWh
[afbeelding]

Accu van 2 kWh
  • Afname net: 1.093,4 kWh
  • Teruglevering net: 1.313,0 kWh
  • 63,7% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 48,0 kWh
[afbeelding]

Accu van 4 kWh
  • Afname net: 1.022,3 kWh
  • Teruglevering net: 1.233,1 kWh
  • 66,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 55,6 kWh
[afbeelding]
Tussen 6 april en 7 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen :9~

Accu van 12 kWh
  • Afname net: 989,6 kWh
  • Teruglevering net: 1.188,6 kWh
  • 67,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 59,4 kWh
[afbeelding]
Tussen 6 april en 11 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Accu van 135 kWh (10 Tesla Powerwalls)
  • Afname net: 872,5 kWh
  • Teruglevering net: 929,6 kWh
  • 71,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 78,2 kWh
[afbeelding]
Tussen 6 april en 27 november hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Het verschil tussen 1 accu van 4 kWh en 10 Tesla Powerwalls is eigenlijk maar minimaal. Voor mij zou 2 kWh eigenlijk al voldoende zijn voor een fors verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 05:35:
Ik heb me suf gezocht naar de geweldige post van @antonboonstra over effect van verschillende accu's en heb het nog gevonden ook.

Ook zonder accu heeft hij al een heel hoog direct eigen verbruik. Misschien kun je een samenvatting geven hoe dat gelukt is?
[...]
Ten eerste ben ik een vrij zuinige gebruiker en een aantal verbruikers die ik heb, kan ik slim schakelen. Ik heb daar ooit een post aan gewijd: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Als in de winter eens de zon schijnt, wordt automatisch mijn warmtepomp opgeregeld om wat warmte in mijn huis te bufferen. Als resultaat krijg je dan onderstaande grafiek.
Verbruik en opbrengst op 7 januari 2018

Maar in de zomer rijd ik ook redelijk wat op mijn elektrische motor, die ik vervolgens weer oplaad met directe zonnestroom. In die accu past ook meer dan 10 kWh. De ca. 340 kWh die in de motor op jaarbasis gaat, zal voor misschien wel 90% direct uit zonnestroom geladen worden.

Edit: onderstaande grafiek op een dag als gisteren, toen de accu van mijn motor bijna leeg was en ik een flink deel van de dag met 1,3 kW kon laden. Voor en na het laden van de motor kun je het verbruik van mijn 500W elektraboilers nog mooi zien.
Verbruik en opbrengst op 30 juni 2018

[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 01-07-2018 11:54 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Geweldige grafiekjes! Ik heb nu alleen een vaatwasser en wasmachine die op een timer kunnen.
En binnenkort een warmtepompboiler maar die heeft liefst een lange run gedurende de dag.

Ik zit nu op een productie van 1.3 MWh volgens de converter (geen hogere resolutie beschikbaar) levering aan het net is dag 370 en nacht 848 kWh.

Nu heb ik pas sinds 25 april zonnepanelen (mooi weer en zo'n 50% overbemeten installatie) en geen moeite gedaan voor direct verbruik.

Mijn direct eigen verbruik is maar 1300-370-848=82 +/- 50

Dus ongeveer tussen de 2.5% en de 10%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik pas praktisch dezelfde regeling toe en het helpt zeker om het eigenverbruik te maximaleren. Ik zit stiekem ook naar een Zero te kijken, ik gok dat je zo'n 4000-5000km rijdt gezien het verbruik? :) Hier zou het om wat meer kilometers gaan die primair in de zonnige maanden worden gemaakt, dus dat is bingo voor het opladen vanaf de zon. Maar voor je reguliere verbruik is weinig zinvol, het nachtverbruik is met nog geen 80w gemiddeld nauwelijks te moeite waard. De grootverbruikers draaien overdag vanaf de panelen.

Ik heb trouwens ook die data voorhanden, kan hier ook wel eens een model in elkaar prutsen om te kijken wat een accu nu echt zou doen. De grootste winst zit hem hier gegarandeerd in het voor- en naseizoen wanneer de panelen overdag meer leveren dan de warmtepomp opsoupeert (helaas kan ik geen vermogensregeling op de warmtepomp doen).

In dit seizoen is een accu ook utterly useless als je een grotere set panelen hebt. Ik draai nu 40-50kwh/dag naar binnen, verbruik is iets meer dan 5kwh. Maw in 2 uur zit die accu vol, verliest in de nacht een kwh, dat is wat de accu dan opvangt.

[ Voor 25% gewijzigd door neographikal op 01-07-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

neographikal schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:28:
De grootste winst zit hem hier gegarandeerd in het voor- en naseizoen wanneer de panelen overdag meer leveren dan de warmtepomp opsoupeert (helaas kan ik geen vermogensregeling op de warmtepomp doen).
Mijn warmtepomp heeft (helaas) ook geen vermogensregeling, maar moduleert wel (inverter techniek). Het setpoint van verwarming (en koeling) kan ik wel wijzigen via een API en daarmee kan ik dus indirect het vermogen sturen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
antonboonstra schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:31:
[...]

Mijn warmtepomp heeft (helaas) ook geen vermogensregeling, maar moduleert wel (inverter techniek). Het setpoint van verwarming (en koeling) kan ik wel wijzigen via een API en daarmee kan ik dus indirect het vermogen sturen.
Dat zou ik ook wel willen, helaas doet LG dit niet, dan moet ik de MBUS van het ding hacken vrees ik. In nov-dec-jan zijn de opbrengsten praktisch nooit hoger dan de warmtepomp verbruikt, daar gaat de accu dan weinig uithalen. In het voor- en naseizoen zou de Powerwall helpen om het surplus te bufferen (warmtepomp moduleert terug naar een 600-800w dan, panelen gaan daar bovenuit) voor de avonden (dan is 10kwh nog voldoende), in de winter gaat dit domweg niet op.

Je zou trouwens ook kunnen kijken of je de Zero als opslag kan gebruiken. Als je een bestuurbare inverter aan het accupack knoopt zou het moeten kunnen werken, hoewel het voltage van de Zero wat laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 19:18

Sr_Ogel

Klop klop klop

Weinig positief dus. De powerwall heeft dus pas echt een meerwaarde als je er straks de auto mee gaat opladen. Vangt het de eerste klap op als iedereen thuis komt en alles in huis opstart (elektrisch koken verwarming aan) en de auto oplaadt.

Is het wellicht toch beter dat enexis, of welke netbeheerder dan ook,het op wijkniveau powerwalls gaat plaatsen. Voor een consument is de bruikbaarheid maar matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
In alle eerlijkheid is dit zonder centrale aansturing sowieso een heilloos verhaal, zowel financieel als qua netstabilisatie. Voor het individu is de kostprijs van stroom te laag en gaat die door het verschuiven van de energiebelasting naar gas niet beter worden; de terugverdientijd van een powerwall gaat daarmee omhoog, voor zover je al kan spreken van terugverdienen.

Dit soort zaken moeten m.i. minimaal op wijkniveau worden geregeld, zeker zolang de penetratie van zonnepanelen niet heel hoog is. Het feit dat ik nu bijna 6kw het net in duw is dan voor mijn huishouden gezien niet in balans, maar gegarandeerd dat dit de wijkkast niet verlaat; mijn buren kunnen hier mooi op draaien.

Je hebt hier wat grotere aantallen gebruikers voor nodig om wat zinnigs te kunnen doen qua netbalans. Ik vraag me af of Eneco dit kan overzien voor een hele wijk met die huuroptie. Een Powerpack per wijk/dorp zou een betere optie zijn, kun je gelijk wat doen aan het balanceren van de fasen indien nodig.

Maar ook daar geldt dat dit pas echt interessant wordt als de penetratie van duurzame energie minstens eens zo hoog is als waar nu sprake van is. Het beetje dat we nu genereren wordt moeiteloos opgesoupeerd door het net, weinig zin om nu al dure accu's te kopen: doorgaans is het niet nodig (tenzij er een lokaal probleem is, zoals bij de Amsterdam Arena schijnbaar het geval was) en kun je beter wachten tot de prijzen lager zijn en/of we daadwerkelijk een probleem hebben in het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

neographikal schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Dat zou ik ook wel willen, helaas doet LG dit niet, dan moet ik de MBUS van het ding hacken vrees ik. In nov-dec-jan zijn de opbrengsten praktisch nooit hoger dan de warmtepomp verbruikt, daar gaat de accu dan weinig uithalen. In het voor- en naseizoen zou de Powerwall helpen om het surplus te bufferen (warmtepomp moduleert terug naar een 600-800w dan, panelen gaan daar bovenuit) voor de avonden (dan is 10kwh nog voldoende), in de winter gaat dit domweg niet op.

Je zou trouwens ook kunnen kijken of je de Zero als opslag kan gebruiken. Als je een bestuurbare inverter aan het accupack knoopt zou het moeten kunnen werken, hoewel het voltage van de Zero wat laag is.
Het is eerder gedaan met een Zero. Wat van de FX trouwens super handig is dat je de accu's eruit kan nemen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mismotoselectricas.com/archivos/power-pack_11886.png

3,6kWh in een formaatje broodrooster.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

Interessant dat ik dit eindelijk gevonden heb. Probeer ook de pro's en con's hiervan (powerwall) duidelijk te krijgen. De techneut in me wil 'm, de cententeller wil dat dan ook onderbouwt zien.

Met al mijn ideeën om van het stroomnet los te gaan, bilijft het bovengenoemde probleem van de wintermaanden bij zonnepanelen, al dan niet met een fikse powerwall. (Eigenlijk wil ik vooral los vanwege de absurde vaste kosten. en, hier komt mijn stokpaardje weer: in 2009 is er nog een zooi variabele kosten overgeheveld naar de vaste kosten, met een 'bonus'-korting voor de eindgebruiker... Terwijl iedereen met zonnepanelen natuurlijk op zijn klompen aanvoelde dat ze domweg fiks minder geld kwijt waren aan salderen...),
Paar dagen geleden met een buurman met een PHEV zitten praten: ik dacht mijn Tesla (moet ik nog winnen bij een loterij) in de winter op te laden bij een fastcharger en dan deze capaciteit gebruiken voor mijn winterverbruik dat ik niet zelf opwek, terwijl ik zomers de overcapaciteit daar juist in kwijt kan. Hij (buurman) had het echter over 1,60euro per kWh bij een fastcharger. Is dat echt zo'n gouden business??? Je koopt (als grootverbruiker) je kWh voor een duppie en verkoopt hem voor 1,60??? Dat zal toch niet kloppen? Moge duidelijk zijn dat er weer een plannetje van me zo kansloos (b)leek dat verder doorrekenen niet eens meer zin heeft.

Overigens is mijn privé situatie dat ik een paar honderd kWh netto ga terugleveren (á 9 ct/kWh bij Eneco, wel mede door absurd goede zomer natuurlijk). En gezien mijn sluipverbruik van tientallen watts 's nachts moet dit nog wel beter kunnen. Ik zie afschaffen van saldering met schrik en beven tegemoet, opwek is overdag, verbruik is vooral 's avonds. Daar zou deze powerwall wel wat aan kunnen helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door R-P op 17-08-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet waar je buurman zijn informatie van heeft, maar als je moet betalen voor de supercharger in Nederland kost dat € 0,20/kWh.

En ik vind het eerlijk gezegd nogal hoogdravend om van de ene kant te schoppen tegen de vastrechttarieven maar van de andere kant het Tesla superchargernetwerk op die manier te willen misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ligt eraan bij welke snellader je staat, de prijs kan variëren van €0,06-0,35 kWh.

Maar waarom zou je perse losgaan van het net? Installeer een Pylontech accu met een EAsun omvormer en je haalt vrijwel al je elektriciteit uit de PV, ook 's nachts.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

Maasluip schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:16:
Ik weet niet waar je buurman zijn informatie van heeft, maar als je moet betalen voor de supercharger in Nederland kost dat € 0,20/kWh.

En ik vind het eerlijk gezegd nogal hoogdravend om van de ene kant te schoppen tegen de vastrechttarieven maar van de andere kant het Tesla superchargernetwerk op die manier te willen misbruiken.
Die begrijp ik niet. Mijn variabele kosten zijn hoger dan 'tanken' bij een supercharger. En bij een supercharger betaal ik (naar ik aanneem) geen vast bedrag voor het gebruik ervan maar puur per afgenomen kWh. En zij verrekenen hun vaste kosten echt wel in hun verkoop prijs. Het is hier niet de VS waar je gratis kunt(/kon?) tanken...
Een betere bevestiging van mijn stelling dat de vaste kosten mij (terecht) een doorn in het oog zijn kan ik me nauwelijks voorstellen, dus mijns inziens bevestig je alles waar ik problemen mee heb.

@Erasmo: de vaste kosten vind ik vrij hoog. Los van of dit terecht is of niet. Dus als er andere opties zijn, zal ik die overwegen. Ik zal eens zoeken op Pylontech en EAsun want dat zegt me nog niets.
Wel kwam ik dit laatst tegen toen ik wat aan het zoeken was naar regenwateropslag (in NL niet echt interessant omdat de waterprijs absurd laag is), maar de toilet spoelen met water van betere kwaliteit dan flessenwater in menig ander land staat me wat tegen. Maar geen installateurs in mijn buurt dus nog niet verder uitgezocht wat de kosten zouden zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door R-P op 22-08-2018 22:46 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

R-P schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:34:
[...]

Die begrijp ik niet. Mijn variabele kosten zijn hoger dan 'tanken' bij een supercharger. En bij een supercharger betaal ik (naar ik aanneem) geen vast bedrag voor het gebruik ervan maar puur per afgenomen kWh. En zij verrekenen hun vaste kosten echt wel in hun verkoop prijs. Het is hier niet de VS waar je gratis kunt(/kon?) tanken...
Je weet dat supercharger laden voor veel Tesla eigenaars nog altijd gratis is? En Tesla heeft meerdere malen gezegd dat zij geen winst willen maken of het superchargen. Dit is dus geen marktprijs, dit is een prijs die Tesla vraagt voor hun product.
Een betere bevestiging van mijn stelling dat de vaste kosten mij (terecht) een doorn in het oog zijn kan ik me nauwelijks voorstellen, dus mijns inziens bevestig je alles waar ik problemen mee heb.
Wat iemand anders voor hun service vraagt kun je nauwelijks gebruiken als argument dat je zelf teveel betaalt.
En natuurlijk krijgt Tesla dat geld wel op een andere manier. Het zit in de verkoopsprijs van hun auto's. In feite betaal je dus meer vaste kosten (eenmalig bij aankoop) voor een Tesla dan nodig is.

• Señor Sjon
Aangezien Tesla niet zo lekker gaat, hoe lang blijft dat nog gratis denk je?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Standaard krijg je tegenwoordig bij een nieuwe Tesla 400 kWh gratis bij een supercharger. Dat is ruwweg € 80. Met een referralcode krijg je nog wel onbeperkt gratis supercharger, maar vanaf 16 september wordt dat veranderd naar 1 jaar. Als je 25.000 km rijdt is dat zo'n € 1.000.
Daarna bestaat het alleen nog maar voor de auto's die al verkocht zijn. Dus het is de vraag hoe lang die het uithouden. Musk heeft wel altijd gezegd dat als je eens gratis superchargen had, je dat blijft houden.

De stroomkosten zijn ook peanuts voor Tesla. Dat zit allemaal in de verkoopsprijs ingecalculeerd.

En persoonlijk denk ik niet dat het slecht gaat met Tesla.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 23-08-2018 11:12 ]

• DaCoTa
  • Laatst online: 06-06 12:47
Señor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:36:
Aangezien Tesla niet zo lekker gaat, hoe lang blijft dat nog gratis denk je?
Maasluip schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:11:
En persoonlijk denk ik niet dat het slecht gaat met Tesla.
Kunnen jullie beider meningen toelichten? Wellicht meer voor het Tesla topic, maar vind het wel interessant om twee tegengestelde uitspraken zo bij elkaar te zien.
Pagina: 1 2 Laatste