Zij moeten de stroom opwekken en/of inkopen en verkopen. Daar worden planningen voor gemaakt en ingedient. Dat is nodig, om stabiliteit te garanderen, maarja die voorspellingen die de basis vormen voor deze plannen komen niet helemaal uit. Daarom zijn er ook markten waar je op korte termijn extra energie kan kopen/verkopen om aan de contractuele afspraken te voldoen. Echter, deze reservemarkten zijn een stukje duurder.Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:57:
[...]
Eneco heeft in principe geen netwerk, Stedin wat tot nu toe nog steeds onderdeel van Eneco is wel maar het einde is volgens mij in zicht. Ik zie het belang eventueel wel voor de netbeheerders maar niet voor de energieleveranciers/-handelaren.
Wat Eneco zelf wil doen weet ik zo niet (geen tijd om het uit te pluizen op dit moment), maar ze kunnen deze hoogwaardige flexibiliteit dus inzetten op die markten. Anderzijds kunnen ze deze ook voor zichzelf gebruiken. Op de lange termijn, als ze meer van dit soort systemen kunnen aansturen, kunnen ze dure energiecentrales gaan sluiten die ze nu nog nodig hebben als backup reserve.