Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Rubiks schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:41:
Is er nog een manier om de 72 uur binding te omzeilen?.....
Nee, het kan tegenwoordig zelfs 360 uur zijn. Alles hangt van de status van je account af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubiks
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:19
@elinx Senior menber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
72 uur wachten. Vind ik persoonlijk op zich niet erg.
Wil je dit niet, wordt premium member.
Die krijg je voor een jaar, alweer afhankelijk van de status en account activiteit.
Kortom, het moet je hobby zijn. Senior member ben je al snel.
Ik weet niet zeker of dit ook weer na een jaar inactiviteit op het forum verloopt. Er worden flink wat statistieken bijgehouden.

[Voor 66% gewijzigd door elinx op 08-04-2018 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubiks
elinx schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:37:
[...]
72 uur wachten. Vind ik persoonlijk op zich niet erg.
Wil je dit niet, wordt premium member.
Die krijg je voor een jaar, alweer afhankelijk van de status en account activiteit.
Kortom, het moet je hobby zijn. Senior member ben je al snel.
Ik weet niet zeker of dit ook weer na een jaar inactiviteit op het forum verloopt. Er worden flink wat statistieken bijgehouden.
Ik vind het belachelijk allemaal en snap niet waar het goed voor is. Zal wel normaal zijn in China. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Rubiks schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:05:
......
Ik vind het belachelijk allemaal en snap niet waar het goed voor is.....
Mee eens, als je bewust kiest voor unlocken lijkt me een wachttijd overbodig.
Xiaomi geeft aan dat de wachttijd met beveiliging te maken heeft.
Zo heb je na diefstal 72 tot 360 uur de tijd om op afstand je data wissen op je toestel.
Ook flauwekul volgens mij, want unlocken voer je vooral uit om een custom rom te flashen, of anderzins los te komen van Xiaomi. Google heeft een gelijksoortige service.

[Voor 3% gewijzigd door elinx op 09-04-2018 00:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:54
elinx schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:15:
[...]
Mee eens, als je bewust kiest voor unlocken lijkt me een wachttijd overbodig.
Xiaomi geeft aan dat de wachttijd met beveiliging te maken heeft.
Zo heb je na diefstal 72 tot 360 uur de tijd om op afstand je data wissen op je toestel.
Ook flauwekul volgens mij, want unlocken voer je vooral uit om een custom rom te flashen, of anderzins los te komen van Xiaomi. Ggogle heeft een gelijksoortige service.
Niet echt flauwekul natuurlijk, als je de telefoon kunt unlocken voordat iemand zijn telefoon kan resetten vanaf afstand, dan ben je je telefoon kwijt. Daar is het voor. Wel is het heeeel irritant, maar de reden is eerlijk gezegd wel legit.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

Acties:
  • 0Henk 'm!
elinx schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:59:
[...]
Nee, het kan tegenwoordig zelfs 360 uur zijn. Alles hangt van de status van je account af.
Ben diamond member maar denk 2 maanden niet actief geweest. Gaan niet moeilijk doen toch??

• elinx
  • Nu online
Koldur schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:25:
.....
Niet echt flauwekul natuurlijk, .......... Wel is het heeeel irritant, maar de reden is eerlijk gezegd wel legit.
De reden is weliswaar legit, maar wel betuttelend. Volgens mij is Xiaomi de enige die een dergelijk omslachtige methode hanteert om de bootloader te kunnen unlocken. Ik hebt echt niet de illusie dat ik mijn telefoon na diefstal terug krijg. Om je data te wissen na diefstal zijn er ook alternatieven.
theduke1989 schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:27:
.....
Ben diamond member maar denk 2 maanden niet actief geweest. Gaan niet moeilijk doen toch??
2 maanden lijkt me nu niet echt zo inactief, dat dit problemen op gaat leveren. Ik vraag me wel af als het een jaar zou zijn.

• Rubiks
[...]

Ik ben inmiddels Goldmember. Ben benieuwd of het unlocken sneller zal gaan.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Heb me paar weken geleden aangemeld bij Miui, moest 72 uur wachten, stond een Miui Global Stable versie 9.2 op mn Redmi X4, hoefde er voor de unlockprocedure geen andere rom op te zetten.

Formuler Z8 Pro, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • +2Henk 'm!
Goed nieuws voor de gebruikers die hun telefoon unlocken om daar Nederlands op te krijgen.

In de Global build wordt vanaf heden ook gebruik gemaakt van de Nederlandse taal.
De volgende telefoons zijn gespot met Nederlands als invoertaal:
Mi Mix 2 (CLB in "[Xiaomi Mi Mix 2] Ervaringen & Discussie")
Mi 6
Redmi 5A (9.5.6.0 (NCKMIFA)

Bedankt iedereen die heeft samengewerkt in dit topic:
http://en.miui.com/thread-1052212-1-1.html

Als Nederlands als locatie en taal is in te stellen, dan kan ik een Xiaomi telefoon straks ook van harte aanraden voor beginneling en non-Tweakers.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:08
Ik heb recent een Mi6 gekocht via belsimpel.
Deze heb ik geupgrade naar de laatste stable global rom.
Hierbij ging het koppelen van mijn systeem aan mijn account via developer options mis.
Op aangeven van het forum van Xiaomi de laatste developer rom geinstalleerd, en hierna ging het koppelen van mijn device wel goed.
Echter krijg ik de telefoon niet geunlocked:
Als ik locate my device klik op i.mi.com dan crasht dat proces op de telefoon.
Als ik probeer te unlocken gaat ie tot 50%, staat er device unlocked maar een rood kruisje bij de eerste stap.
Als ik hetzelfde probeer via de XiaomiTool dan reboot ie naar fastboot mode maar in de logging lijkt het er op dat fastboot devices leeg blijft.
Wat doe ik fout?

• elinx
  • Nu online
Pensacola schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:59:
............
Als ik hetzelfde probeer via de XiaomiTool dan reboot ie naar fastboot mode maar in de logging lijkt het er op dat fastboot devices leeg blijft.
Wat doe ik fout?
Het lijkt erop dat USB debugging niet aanstaat op je gsm of dat er geen fastboot drivers zijn geinstalleerd op je PC.

[Voor 11% gewijzigd door elinx op 16-05-2018 13:48]

• Rubiks
[...]

Ik ben inmiddels ook Diamond member en heb
de Redmi Note 5 Global zonder wachten kunnen unlocken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maaaall
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06-2018
Ik heb de Note 5. Ik zit nu op stable MIU-versie 9.5.6.0(OEIMIFA) en ik wil naar de MIUI EU rom. Echter als ik het proces doorloop zoals ik wel vaker heb gedaan met mijn Mi 5, Note 4 pro krijg ik nu als ik in de developer options de MIUI unlock status wil zien, en daarin het account wil koppelen met de telefoon een foutmelding. Ik krijg dan 'connect to the network and try again'. Uiteraard geprobeerd met Wifi, 3g, 4g en niets lijkt te werken. Ik heb de telefoon besteld bij Goldway van aliexpress en voorheen nooit problemen mee gehad.

Weten jullie wat er mis is? Is dit een vendor rom of een 'echte' global stable? Hoe ga ik het toch voor elkaar krijgen de unlock status te krijgen. Ik zie hier en daar test point oplossingen online maar dat wil ik eigenlijk vermijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Maaaall schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:14:
..... het account wil koppelen met de telefoon...... 'connect to the network and try again'. ......
..... een vendor rom ..... Hoe ga ik het toch voor elkaar krijgen de unlock status te krijgen...... test point oplossingen .... ......
Niet teveel in doemscenario's denken. Een vendor rom komt eigenlijk niet meer voor sinds de bootloader gelocked is bij nieuwe toestellen. De testpointmethode is alleen nodig bij een brick, Dit betekent dat de juiste driver op de PC niet meer geladen wordt en flashen via Miflash onmogelijk is.
De testpoint methode forceert dat de juiste driver wel geladen wordt. Het gebruik van een speciale flashkabel om dit voor elkaar te krijgen kan niet meer.

Maar terzake, dat je het account niet kan aanmelden kan te maken hebben met het feit dat je de server niet kan bereiken. Vandaar de melding "try again". Dit meteen doen heeft weinig zin.
Heb je al geprobeerd om eerst de "find my phone" functie aan te zetten en dan via i.mi.com je telefoon te vinden? Als dit lukt kan je de telefoon waarschijnlijk wel koppelen. Anders deze functie aanlaten en met wifi verbonden houden en het bv 24 uur later nogmaals proberen.

[Voor 3% gewijzigd door elinx op 20-05-2018 22:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerard4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01-2022
Maaaall schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:14:
Is dit een vendor rom of een 'echte' global stable?
De internationale global version wordt doorgaans niet voorzien van een vendor /resseller rom

• Alexo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10-2022

Alexo

groots met een zachte o

... nu is de wachttijd om de bootloader te unlocken 720(!) uur (althans, voor mijn nieuwe Mi Mix 2S). Ze doen er echt alles aan om dit te ontmoedigen :F

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

• elinx
  • Nu online
Alexo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:19:
....wachttijd om de bootloader te unlocken 720(!) uur........... Ze doen er echt alles aan om dit te ontmoedigen
Dan bof je, het had ook 1440 uur kunnen zijn.

De ontmoediging gaat nog veel verder dan dat. Dit gaat slechts om irritant wachten.

Je moet je echter tweemaal gaan bedenken of je het risico van unlocken wilt aangaan om een custom rom te installeren. Voor Nederlandse taal alleen hoeft het nl niet meer.

Vanaf de Redmi Note 5 (Whyred) en alle toestellen die daarna op de markt zijn gekomen is het namelijk niet meer mogelijk om zomaar elke rom te flashen.
Xiaomi heeft namelijk besloten om elk toestel te blokkeren als er oudere firmware op geïnstalleerd wordt (anti roll back). Dit ongeacht of de bootloader unlocked of gelocked is.
Flashen via MiFlash is dan alléén nog mogelijk met een geauthoriseerd account, die NIET (meer) uitgegeven wordt.

Een zeer korte tijd zijn er nog accounts geautoriseerd voor éénmalig gebruik van Mi Flash, maar nu wordt standaard verwezen dat je toestel naar een Mi store moet worden opgestuurd om gerepareerd te worden.
Een andere mogelijkheid is (nu nog) een authorized account te kopen voor éénmalig gebruik (ca 30-60 usd) via duistere aanbieders.
EDIT: Deze zijn niet meer te koop, uitverkocht of door ingreep van Xiaomi

Het is niet meer mogelijk om met Mi Flash een originele Xiaomi rom te flashen om je toestel tot leven te wekken. Flashkabel, testpoint werkt niet meer. Je toestel blijft op zwart.

Als je dan ook van plan bent om een custom rom of originele (recovery) rom van Xiaomi te installeren ga je dan vooraf zeer goed informeren over de procedure om te voorkomen dat flashen via TWRP een brick veroorzaakt.

Zoek via Google bv eens op Xiaomi "anti rollback" of "authorized ID"
Dan begrijp je waarom goed informeren nuttig is

Verder is het afwachten tot er een mogelijkheid is om de flash autorisatie van Xiaomi te omzeilen. Er is al een Indiase betaalde service, maar hoogstwaarschijnlijk zal er ook een vrij beschikbare methode komen.
Misschien dat Xiaomi ook nog met een werkbare oplossing komt. Momenteel is er zeer veel heisa over, maar geeft Xiaomi niet thuis.

NB
Wil je weten of MiFlash voor jouw account wel werkt?
Download dan MiFlash tool
Pak de zip uit naar een lege map.
Open met verkenner de Mi submap en klik op "account_auth.exe".
Log in en wacht af.

[Voor 30% gewijzigd door elinx op 13-09-2018 22:59]

• Alexo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10-2022

Alexo

groots met een zachte o

elinx schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:19:
[...]
Dan bof je, het had ook 1440 uur kunnen zijn.

De ontmoediging gaat nog veel verder dan dat. Dit gaat slechts om irritant wachten.

Je moet je echter tweemaal gaan bedenken of je het risico van unlocken wilt aangaan om een custom rom te installeren. Voor Nederlandse taal alleen hoeft het nl niet meer.

(...)
De 1440 uur zijn teruggebracht naar 720. Ik hoef (voor nu) geen ROM te flashen, vind de Global Rom prima (met o.a. Blokada en Nova Launcher). Wil BL unlocken voor root :Y Bedankt voor je heldere uitleg.

And now we wait :O

[Voor 3% gewijzigd door Alexo op 01-09-2018 15:42]

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
@elinx Wat ik begrijp uit het hele verhaal is dat je niet naar een andere lagere firmware kan. Ik heb op dit moment de Chinese versie van de redmi 6. Ik wil in ieder geval root en indien mogelijk naar de global versie danwel de miui.eu versie. Ik begrijp dat root in ieder geval wel kan en dat de eu/global versie nog wel mogelijk is mits deze versie niet lager is, correct?

• elinx
  • Nu online
BB-One schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:07:
@elinx Wat ik begrijp uit het hele verhaal is dat je niet naar een andere lagere firmware kan. Ik heb op dit moment de Chinese versie van de redmi 6. Ik wil in ieder geval root en indien mogelijk naar de global versie danwel de miui.eu versie. Ik begrijp dat root in ieder geval wel kan en dat de eu/global versie nog wel mogelijk is mits deze versie niet lager is, correct?
Van originele Chinese naar Global rom en vice versa gaat tegenwoordig fout als je geen maatregelen neemt ongeacht of dit dezelfde Miui versie is. Van developer naar stable kan ook fout gaan omdat stable ongeacht versienummer meestal een oudere rom is.
Mbt de EU rom, dit is een custom rom. Daarvoor heb je TWRP nodig.

Probleem is als binnen de desbetreffende (custom) rom oudere firmware zit ingesloten heb je zonder waarschuwing een brick die alleen via MiFlash hersteld kan worden. Dit geldt voor alle (custom) roms die via TWRP geflasht worden.

Aangezien ikzelf in het verleden 2x een brick hebt gehad die ik alleen via MiFlash kon herstellen (en wat dus nu niet meer kan) ben ik me erin gaan verdiepen, maar praktisch ervaring heb ik met antirollback cq antiflashback (nog) niet. Dat komt dus pas bij een volgend Xiaomi toestel.

De meest uitgebreide uitleg heb ik op XDA gevonden. Daar worden ook maatregelen genoemd om bovengenoemde problemen te voorkomen.

Ook XiaomiTool geeft eea aan informatie, want die kan er ook nog niet mee omgaan.
Wat er moet gebeuren is, dat vooraf aan het flashen, het contact met de Xiaomi server voor de controle van je account gemanipuleerd moet worden en altijd een flash goedkeuring geeft voor Miflash. Of dit kan en hoelang dit nog duurt is onbekend.

Dus voorlopig is voorzichtigheid geboden als je gaat flashen.

[Voor 4% gewijzigd door elinx op 04-09-2018 21:20]

• Morzun
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-03 21:11

Morzun

kan heel goed pizza's maken

Potverdomme, ik heb het wachten op MIUI 10 eindelijk opgegeven en besloot daarom mijn Mix 2s te unlocken. Netjes alle stappen gevolgd van Xiaomi zelf, toestemming gekregen en dergelijke, maar ik moet alsnog 720(!!) uur wachten.

Echt belachelijk, want mijn Mi account en telefoon zijn al een paar weken in mijn bezit.

• elinx
  • Nu online
Morzun schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:03:
,,,,,, wachten op MIUI 10 eindelijk opgegeven...........Mix 2s te unlocken.......720(!!) uur wachten..........
Echt belachelijk, want mijn Mi account en telefoon zijn al een paar weken in mijn bezit.
Het kan nog erger als je even enkele berichten terugleest.

Maar ...... Miui10 Global is er toch voor de Mix 2s? Of wil je alleen een stable ipv developer versie?

[Voor 43% gewijzigd door elinx op 05-09-2018 23:20]

• Morzun

Morzun

elinx schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:58:
[...]
Het kan nog erger als je even enkele berichten terugleest.

Maar ...... Miui10 Global is er toch voor de Mix 2s? Of wil je alleen een stable versie?
Haha, ik zag het inderdaad, verschrikkelijk.

Betreft Miui 10 Global: Daarvoor moet ik toch alsnog mijn Mix 2s unlocken? Volgens de telefoon zelf zijn er momenteel geen software updates beschikbaar namelijk.

• elinx
  • Nu online
Morzun schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:20:
[...]

Haha, ik zag het inderdaad, verschrikkelijk.

Betreft Miui 10 Global: Daarvoor moet ik toch alsnog mijn Mix 2s unlocken? Volgens de telefoon zelf zijn er momenteel geen software updates beschikbaar namelijk.
Ik ging er vanuit dat je dacht dat Miui10 niet beschikbaar was.
Als je nu de stable versie hebt is er inderdaad geen update naar een andere stable.
Je moet hem nu zelf downloaden.
Deze developer rom kan vervolgens via de updater app (recovery) worden geinstalleerd. (Of via XiaomiTool)
De flashguide hier waar geen sprake is van unlocken

Hier worden wel twijfels uitgesproken, maar ook is er sprake dat unlocken niet nodig is.
Ik neem aan dat je nu ook op een Global Miui versie zit.(igv een China versie kan het niet zomaar meer zonder maatregelen). Volgens mij weigert de updater app als het niet kan.

Let wel op dat je daarna niet meer zomaar terug naar je oude rom kan. Zoals ik eerder beschreven had.

[Voor 10% gewijzigd door elinx op 06-09-2018 00:08]

• Morzun

Morzun

elinx schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:55:
[...]

Ik ging er vanuit dat je dacht dat Miui10 niet beschikbaar was.
Als je nu de stable versie hebt is er inderdaad geen update naar een andere stable.
Je moet hem nu zelf downloaden.
Deze developer rom kan vervolgens via de updater app (recovery) worden geinstalleerd. (Of via XiaomiTool)
De flashguide hier waar geen sprake is van unlocken

Hier worden wel twijfels uitgesproken, maar ook is er sprake dat unlocken niet nodig is.
Ik neem aan dat je nu ook op een Global Miui versie zit.(igv een China versie kan het niet zomaar meer zonder maatregelen). Volgens mij weigert de updater app als het niet kan.

Let wel op dat je daarna niet meer zomaar terug naar je oude rom kan. Zoals ik eerder beschreven had.
Typ dit nu vanaf Miui 10, heel erg bedankt! Echt dom dat ik me dit niet eerder besefte aangezien ik dit al meerdere malen heb opgezocht, haha.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:23

Hoogie2004

Whohooooo

Als dit niet meer kan worden omzeild wordt dit mijn laatste Xiaomi toestel....

En ik ben zo tevreden met die dingen :(

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• elinx
  • Nu online
Hoogie2004 schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:20:
Als dit niet meer kan worden omzeild wordt dit mijn laatste Xiaomi toestel.... .
Deels mee eens zoals het er momenteel voorstaat.
Deels, omdat met de kennis die er nu is, er gelukkig nog wel mogelijkheden zijn voor het flashen van custom roms.
Maar inderdaad, een foutje met TWRP (bv een backup terugzetten) kan je je niet meer veroorloven.

Anti Rollback zit door Google ingebakken in de nieuwste Android releases. Daar kan je dus niet zomaar omheen.
Xiaomi heeft er echter een Anti Flashback van gemaakt door EDL nu volledig ontoegankelijk te maken, terwijl eerder daarvoor nog wel mogelijkheden waren.
Ik kan me echter ook niet voorstellen dat Xiaomi de klachten mbt een brick blijft negeren of dat er niet een manier gevonden wordt om de Xiaoimi server te omzeilen.
Er zijn wel al commerciële oplossingen mogelijk die dat doen. Het is dus mogelijk.
Het is een kwestie van tijd dat iets dergelijks breed beschikbaar komt.

edit 1
Een eerste poging voor het unbricken van de XRN5 is er, hoewel die niet perfect is.
Voor de nieuwere Xiaomi modellen kan deze bovendien niet gebruikt worden omdat er een aangepaste image geflasht wordt.

edit 2
De ontwikkelaar
Howto XRN5
Mi6X heeft ook een oplossing. (de image wordt aangepast door de "Firehose" bestanden te vervangen door een oudere versie)

edit 3
eea houdt in dat iets dergelijks (de firehose bestanden vervangen) waarschijnlijk ook voor andere Xiaomi types uitgevoerd kan worden, mits die een cpu hebben waar oudere bestanden (van voor de AntiRollBackmode) beschikbaar voor zijn.
De nieuwste firehose bestanden zijn nl verantwoordelijk voor het vragen van een autorisatie voorafgaand aan het flashen. (De firehose bestanden regelen het flashen via de usb poort).

Helaas is dit daarom niet een definitieve oplossing en is oa afhankelijk van de MiFlash versie, de status van je bootloader (locked/unlocked) en de status van je AntiRollBack (3/4)
Dit omdat EDL totaal verwijderd is door Xiaomi en afhankelijk bent van fastboot.
Daarom werkt het niet voor iedereen en kan Xiaomi met een Miui of MiFlash update roet in het eten gooien.
Is de unbrick gelukt, dan adviseer ik mbt op het vervolg zeer goed over je volgende stappen na te denken mbt Miui en OTA updates.
En in de toekomst zelfs over de aanschaf van een nieuwe Xiaomi als deze laatste zijn beleid tav een herstel-flash niet wijzigt of omzeild kan worden.

[Voor 67% gewijzigd door elinx op 12-09-2018 15:10. Reden: melding recente updates]

• GoeniGoeGoe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12-2022
elinx, bedankt voor de uitgebreide informatie!

Lees dit allemaal jammer genoeg nu pas, nadat ik mijn Mi 8 CN versie een aantal dagen binnen heb. Ik dacht dat ik even makkelijk over kon stappen op de global versie, maar begrijp van jou dat dit niet kan, of niet zonder risico's is (los van het unlocken waarop ik nog ongeveer 660 uur moet wachten :|). Brengt me toch allemaal aan het twijfelen of ik niet alsnog de OnePlus 6 ga kopen....

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:07

Nikeo

Jawelles

De meest recent bestelde redmi note 4 global van banggood kwam al met een unlocked bootloader. Ik kon zo TWRP flashen + rom naar keuze. Nog niet eerder meegemaakt met de 7 toestellen hiervoor.

• elinx
  • Nu online
GoeniGoeGoe schreef op donderdag 13 september 2018 @ 00:00:
.......

Lees dit allemaal jammer genoeg nu pas, nadat ik mijn Mi 8 CN versie een aantal dagen binnen heb. Ik dacht dat ik even makkelijk over kon stappen op de global versie, maar begrijp van jou dat dit niet kan, .............
Wees blij dat jje nog niet bent overgestapt.
Via een omweg kan het wel, maar alleen als je bootloader is unlocked en met de instructies die aangegeven zijn hier of daar.

Als je voor het flashen checked of ARB status 4 aanwezig is (Miui10) dan moet je die aanvullende zaken uitvoeren bij het flashen. Ik weet alleen niet of de dummy.img waar sprake van is toestel afhankelijk is, want ik heb geen idee welk onderdeel van de firmware hiermee gepasseerd wordt.

EDIT
In onderstaand XDA artikel wordt zeer duidelijk uitgelegd en verklaard hoe Xiaomi tot deze maatregel is gekomen en hoe je een brick kan voorkomen en welke mogelijkheden er zijn om custom roms te flashen.

De eerder genoemde dummy.img is een leeg bestand en niet toestel afhankelijk en maakt de weg vrij voor het flashen van oa twrp.

https://www.xda-developer...k-protection-brick-phone/

[Voor 21% gewijzigd door elinx op 14-09-2018 00:33]

• elinx
  • Nu online
Nikeo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:33:
De meest recent bestelde redmi note 4 global van banggood kwam al met een unlocked bootloader. Ik kon zo TWRP flashen + rom naar keuze. Nog niet eerder meegemaakt met de 7 toestellen hiervoor.
Dit kan alleen mi als het toestel in gebruik is geweest (want er moet een Mi account gekoppeld worden) of als er een gepatchte bootloader is geinstalleerd. Als dit laatste het geval is kan je bootloader wederom gelocked worden bij een update van Xiaomi. Heb je een custom rom, dan kan je alleen via testpoint en Miflash weer herstellen.
eea daarover is volgens mij hier eerder aan bod geweest.
Volgens mij is tevens het unlockproces anders geregeld bij de MTK cpu uitvoering van de Note 4.
Want ondanks dat je aangeeft dat het om de "Global" gaat kan dit inhouden dat het alleen een Global rom betrof en geen Global toestel met Snapdragon cpu.
Even goed opletten dus.

[Voor 26% gewijzigd door elinx op 13-09-2018 08:08]

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16
In de TS is informatie toegevoegd over de anti-rollback bescherming.

Elinx, bedankt voor je bijdrage!

Goed doorlezen en alles controleren voordat je iets flasht!

• elinx
  • Nu online
darasta schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:01:
......
Goed doorlezen en alles controleren voordat je iets flasht!
Een advies aan tweakers kan ik in ieder geval geven
(voor toestellen vanaf de Redmi Note 5 met Miui10).

Zet usb debugging aan en unlock je bootloader, ook als je voorlopig blijft bij de originele Xiaomi rom (China of Global) tot er een mogelijkheid komt (van Xiaomi of derden) om een herstel-flash uit te voeren, wat momenteel (nagenoeg) onmogelijk is met AntiRollback van Miui10.

Waarom dan toch de bootloader unlocken?
1. Omdat er bij een evt. brick meer mogelijkheden zijn voor derden om eea te herstellen.
2. Er een kans is dat Xiaomi misschien maatregelen treft voor toestellen met ontgrendelde bootloader, in overeenstemming met Google's AntiRollback.

Twrp en custom rom's zijn geen probleem, maar één (update of restore) foutje en er is een herstel-flash nodig.
Met Twrp blijft het ALTIJD goed bij de les blijven (bv igv van firmware-update) als je gaat flashen.
Er komt geen waarschuwing voor je gaat flashen.

Ook belangrijk is om te weten of je een China toestel hebt met een Global rom (bv Mi6X),
In dat geval is het verstandig om alsnog de China rom te installeren om te kunnen updaten.
Indien dit gebeurt bij de Global rom, heb je een onherstelbare brick (tgv Miui10-AntiRollback).

[Voor 25% gewijzigd door elinx op 15-09-2018 23:35]

• GoeniGoeGoe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik lees zojuist het volgende op http://en.miui.com/thread-3831680-1-1.html:
Dear Mi Fans,

Here's something VERY important before you flash or update the ROM.

1. Xiaomi Phones manufactured for Chinese market are not able to run MIUI Global ROM.
2. Xiaomi Phones manufactured for Global markets are not able to run MIUI China ROM.

We highly recommend you to buy Xiaomi Phones via official or authorized sales channels and double check the system infomation before flashing or updating.

Thank you for understanding.
MIUI Team
Ben benieuwd wat dit concreet gaat betekenen... Wellicht gaan ze officiele Xiaomi roms uitrusten met bescherming tegen 'cross-flashen' (term net zelf bedacht) of wellicht zelfs een brick?

Begin steeds meer te denken dat ik niet voor een china versie had moeten gaan.....

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-03 16:14

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Gelukkig lees ik net dat alle xiaomi.EU roms op MIUI10, niet alsnog locken. Maar dezelfde problemen met af fabriek protectie zal nog wel niet zo makkelijk worden.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• elinx
  • Nu online
imdos schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:24:
Gelukkig lees ik net dat alle xiaomi.EU roms op MIUI10, niet alsnog locken. Maar dezelfde problemen met af fabriek protectie zal nog wel niet zo makkelijk worden.
Als je opmerking de EU rom betreft.
Die heeft formeel niets met het beleid van Xiaomi zelf te maken. Dat betreft nl een custom made rom.
Daarvoor moet je bootloader ontgrendeld zijn en TWRP geflasht.
Zolang je geen Xiaomi firmware flasht gaat dat goed.

Het probleem van een brick ontstaat als je niet weet dat je een Chinees toestel hebt waar je Global firmware (van Xiaomi) op gaat flashen of een Rollback van de firmware uitvoert. Er komt dan geen waarschuwing vooraf.
Vooral (2018) Chinese toestellen met Miui9 Global rom vormen een tijdbommetje dat af gaat bij updaten naar Miui10.

Het gaat om de volgende Xiaomi toestellen:
- vanaf 2018 (China devices met Global rom)
- vanaf Android 8 (AntiRollback)
- vanaf Miui10 (Authorized Flash policy)
- gelockte bootloader

Voldoet je toestel aan deze vier zaken dan is een brick nagenoeg onherstelbaar, muv toestellen die eerder daar niet aan voldeden, waar soms (nu) nog een uitweg voor is.
Xiaomi zal dit flashbeleid waarschijnlijk niet wijzigen, eerder aanscherpen.
Misschien dat ooit zelfs de bootloader definitief op slot gaat en de verkoop volledig via officiële kanalen gaat lopen. Want het dit waar Xiaomi op uit is. (Voor Nederland is dit vooralsnog het moederbedrijf van Kruidvat)

[Voor 21% gewijzigd door elinx op 23-09-2018 22:34]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

elinx schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:45:
[...]
Die heeft formeel niets met het beleid van Xiaomi zelf te maken. Dat betreft nl een custom made rom.
<knip>
Ja; exact. Te snel geschreven. Alleen ging ik er gemakshalve vanuit dat je nog .EU zou kunnen flashen, maar dat lukt natuurlijk niet als je niet aan de eerdere voorwaarden voldoet.
Voldoet je toestel aan deze vier zaken dan is een brick nagenoeg onherstelbaar, muv toestellen die eerder daar niet aan voldeden, waar soms (nu) nog een uitweg voor is.
Misschien dat ooit zelfs de bootloader definitief op slot gaat en de verkoop volledig via officiële kanalen gaat lopen. Want het dit waar Xiaomi op uit is. (Voor Nederland is dit vooralsnog het moederbedrijf van Kruidvat)
Dan ga ik tegen die tijd op zoek naar een ander merk. De spoeling wordt toch al dun, zelfs bij Xiaomi. Alle Gsm's worden mini tablets. 8)7 ;( :F ;w Moet het toch maar een Oneplus gaan worden. Ik heb nu de MI6.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• elinx
  • Nu online
imdos schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:27:
.....EU zou kunnen flashen, maar dat lukt natuurlijk niet als je niet aan de eerdere voorwaarden voldoet.
....
Dan ga ik tegen die tijd op zoek naar een ander merk. ......Ik heb nu de MI6.
Niet zo voorbarig. De Mi6 valt inderdaad onder de 2018 modellen waarbij je later een probleem kan krijgen als je nu Miui9 Global erop hebt staan.
In dat geval moet je zeer goed nagaan of je een Chinees toestel hebt, waar de verkoper een Global rom op heeft geflasht. Nagenoeg alle resellers deden dit. Soms wel met de vermelding dat het om een Chinees toestel gaat.
Met Miui9 was dit nl nog zonder consequenties mogelijk met een vergrendelde bootloader.
Kijk op de doos en in de handleiding, Staat er vooral Chinees, dan is je toestel waarschijnlijk Chinees.

Je kan echter in dat geval ook weer de Chinese versie van Miui9 terug flashen. (voor of na het ontgrendelen)
twrp flashen en vervolgens de eu rom Miui10.
Vervolgens alleen nog de updates van EU rom uitvoeren.

Wordt een Xiaomi firmware update gevraagd om een update te flashen, dan alleen de Chinese versie ervan. Dan kan er feitelijk weinig mis gaan. Blijf ver weg van Xiaomi Global firmware.
Nadeel van Miu10 firmware is dat twrp verdwijnt en niet meer op de oude manier is te flashen.
Het kan nog wel, maar moet op gewijzigde manier.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]
Zolang je geen Xiaomi firmware flasht gaat dat goed.

Het probleem van een brick ontstaat als je niet weet dat je een Chinees toestel hebt waar je Global firmware (van Xiaomi) op gaat flashen of een Rollback van de firmware uitvoert. Er komt dan geen waarschuwing vooraf.
Vooral (2018) Chinese toestellen met Miui9 Global rom vormen een tijdbommetje dat af gaat bij updaten naar Miui10.

- gelockte bootloader

Ik ben er een tijdje uit geweest (heb een Galaxy S8 enorm goedkoop kunnen kopen) dus heb bovenstaande wat minder scherp gevolgd. Wil zelf een Mi Pad 4 aanschaffen en daar de xiaomi EU-rom op flashen. Er is nu een MIUI10 variant hiervan met een vage TWRP die beschikbaar is. Tot heden durfde ik dat prima aan na een tiental xiaomi's geflasht te hebben. Zou je dit nu afraden? Deze case voldoet aan alle 4 de zaken die je opnoemt (dikgedrukt).

• elinx
  • Nu online
Ik heb me wel ingelezen, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe eea met tablets is geregeld.
Ik ga ervan uit dat deze ook onder het nieuwe beleid vallen.
Ik zou me er zeer goed over inlezen voor ik aan flashen zou beginnen.
Heb je Miui 9 dan alle OTA's negeren, voor je zeker weet wat je hebt.

Vanaf Miui 10 is er een AntiRollback beleid.
Via fastbootcommando's is te achterhalen of ARB is geinstalleerd.
"fastboot getvar anti" >>>> Anti:4 is ARB

Ik heb vooral de Redmi Note 5 langs zien komen omdat dit het eerste "gegijzelde" toestel was waar dit naar voren kwam, Chinees toestel met Miui 9 Global geleverd, via OTA een update naar Miu10, onbruikbaar geworden.
Er zijn daarna nog in 2 weken ca 12000 flash autorisaties uitgedeeld voor de RN5, maar dat is nu volledig gestopt. Het blijft klachten regenen op het Miui forum.
Mi8, Mi6X en RN6 Pro heb ik ook langs zien komen, maar veel minder.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

elinx schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:17:
[...]
Niet zo voorbarig. De Mi6 valt inderdaad onder de 2018 modellen waarbij je later een probleem kan krijgen als je nu Miui9 Global erop hebt staan.
In dat geval moet je zeer goed nagaan of je een Chinees toestel hebt, waar de verkoper een Global rom op heeft geflasht. Nagenoeg alle resellers deden dit. Soms wel met de vermelding dat het om een Chinees toestel gaat.
Met Miui9 was dit nl nog zonder consequenties mogelijk met een vergrendelde bootloader.
Kijk op de doos en in de handleiding, Staat er vooral Chinees, dan is je toestel waarschijnlijk Chinees.

Je kan echter in dat geval ook weer de Chinese versie van Miui9 terug flashen. (voor of na het ontgrendelen)
twrp flashen en vervolgens de eu rom Miui10.
Vervolgens alleen nog de updates van EU rom uitvoeren.

Wordt een Xiaomi firmware update gevraagd om een update te flashen, dan alleen de Chinese versie ervan. Dan kan er feitelijk weinig mis gaan. Blijf ver weg van Xiaomi Global firmware.
Nadeel van Miu10 firmware is dat twrp verdwijnt en niet meer op de oude manier is te flashen.
Het kan nog wel, maar moet op gewijzigde manier.
Wow, geen idee. Het is een 2de-hands; weinig gebruikt, ik had hem van iemand via marktplaats. Ik weet alleen dat MIUI er op stond, ik denk dat het versie 9 was, maar ik heb er niet echt naar gekeken/het niet als belangrijk zijnde opgeslagen. Maar ik heb gewoon TWRP en LOS15.1 kunnen flashen zonder problemen.

Nu laat je me wel schrikken. Ik heb zelf al meerdere keren de firmware geflashed en alles geupdate naar een nieuwere en oudere firmware omdat ik het standby verbruik van LOS15.1 erg hoog vond.

Betekend dit dat ik ook moet opletten bij firmware versies, die ik flash via TWRP, en mogelijk alsnog de sjaak zou kunnen zijn? 8)7

Mijn huidige waarde is: anti: 1

[Voor 0% gewijzigd door imdos op 24-09-2018 09:54. Reden: even gekeken]

• elinx
  • Nu online
imdos schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:37:
.....
Nu laat je me wel schrikken. Ik heb zelf al meerdere keren de firmware geflashed en alles geupdate naar een nieuwere en oudere firmware omdat ik het standby verbruik van LOS15.1 erg hoog vond.

Betekend dit dat ik ook moet opletten bij firmware versies, die ik flash via TWRP, en mogelijk alsnog de sjaak zou kunnen zijn? 8)7

Mijn huidige waarde is: anti: 1
Anti 1 betekent GEEN Anti Rollback.
Omdat je verre bent gebleven van de originele Miui roms en firmware is er daarom niks aan de hand.
Ik zou zeggen, hou dit vooral zo. Update of flash zo vaak als je wilt naar een andere custom rom die niet van Xiaomi afkomt.

Miui10 met ARB is pas zeer kort te downoaden, dus waarschijnlijk is het steeds om oudere Miui9 firmware gegaan.
Als er toch een firmware update uitgevoerd moet worden, vergewis je er dan van of dit er één is uit een Miui 10 rom en dan China of Global. In dat geval loop je pas een risico en moet je overwegen of je dat wilt aangaan. Zo ja, ga je dan goed informeren voor je eea flasht.

Heb je een Chinees toestel kan je va Miui10 alleen nog Chinese firmware flashen.
Vaak doe je dit door een complete Xiaomi rom te installeren en vervolgens weer via twrp een custom versie.
Soms kunnen via twrp ook firmware onderdelen van die rom worden geinstalleerd. Het hangt er dan vanaf of de ARB onderdelen daarbij horen.

[Voor 17% gewijzigd door elinx op 24-09-2018 17:36]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
[...]

- gelockte bootloader
Gaat dit ook gelden voor toestellen van voor 2018?
Ik heb een paar Redmi 4X en Redmi Note 4 toestellen allemaal als Global edition gekocht. Gebruik officiële roms, geen unlock van bootloader en kan ik gewoon updaten via OTA.

Zou niet fijn zijn als die gaan omvallen.

• elinx
  • Nu online
jobr schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:04:
[...]

Gaat dit ook gelden voor toestellen van voor 2018?
Ik heb een paar Redmi 4X en Redmi Note 4 toestellen allemaal als Global edition gekocht....
Deels, maar minder extreem
Het gaat erom dat er verschil is in de uitvoering van toestellen.
Xiaomi heeft eerder alleen Chinese toestellen uitgebracht. Later pas Globale toestellen.
Tegenwoordig zelfs onder een nieuwe naam en OS:
Chinees Mi5X vs Global Mi A1 en Chinees Mi6X vs Global Mi A2

De Redmi 4X en RN4 zijn wel met Chinese of Globale roms verschenen maar zijn alleen hardwarematig afwijkend mbt tot bv de 4G banden die Chinees of Global zijn. De roms zijn/waren volledig uitwisselbaar.
Echter dat een brick ontstaat als je iets verkeerd doet is op zich niet erg (zelf 2x gehad). Mits je kan herstellen.
Echter wat Xiaomi met de nieuwste toestellen doet is dat er alleen nog met een geauthorisseerd account gerepareerd kan worden. Wat inhoudt dat het NIET meer kan.
De oude toestellen konden nog gerepareerd worden via de testpoint methode.

Echter met het uitbrengen van de RN5 en de introductie van Miui10 icm met Android 8 is ook AntiRollback ingevoerd door Xiaomi.
De RN5 is zowel als China als Global uitgebracht, maar t/m Miui9 was dat niet te merken. Het was net als eerder mogelijk om roms van Chinees naar Global te wisselen.

Echter va Miui10 plots niet meer.
De RN5 bleek heimelijk in de hardware als Chinees of Global vastgepind te zijn bij de productie ervan.(net als Mi6X en MiA2)
In tegenstelling tot Google ARB, heeft Xiaomi dit destructief uitgewerkt, terwijl feitelijk alleen flashen onmogelijk gemaakt behoeft te worden en met een ontgrendelde bootloader mogen geen beperkingen zijn.

Bootloader vergrendeld of niet. Via ARB van Xiaomi krijg je een brick en Global OTA update op een Chinees toestel ook.

Bij de oudere toestellen nog te herstellen via testpoint, waarbij alles gereset wordt.
Een brick zou dus eventueel kunnen optreden bij de 4X en RN4 (beide nog Android 7), maar herstel is vooralsnog mogelijk

[Voor 14% gewijzigd door elinx op 24-09-2018 21:01]

• jobr
elinx schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:29:
[...]

De Redmi 4X en RN4 zijn wel met Chinese of Globale roms verschenen maar zijn alleen hardwarematig afwijkend mbt tot bv de 4G banden die Chinees of Global zijn. De roms zijn/waren volledig uitwisselbaar.

In tegenstelling tot Google ARB, heeft Xiaomi dit destructief uitgewerkt, terwijl feitelijk alleen flashen onmogelijk gemaakt behoeft te worden en met een ontgrendelde bootloader mogen geen beperkingen zijn.

Bootloader vergrendeld of niet. Via ARB van Xiaomi krijg je een brick en Global OTA update op een Chinees toestel ook.
Ik heb inderdaad de betreffende 4G band (B20 dacht ik) dus dit zou betekenen dat ik een Global heb en geen chinees toch?
Dan zou ik ook in de toekomst geen probleem hebben. Ik ga toch niet zelf flashen en volg de updates van Xiaomi. Van Google ARB zal ik dan ook geen last hebben als ik het goed begrijp aangezien ik niet terug in versie zal gaan.

• XeNeRgY
  • Niet online
Van de Mi Pad 4 is alleen een China versie op basis van Android 8 en (volgens mij) MIUI10. Het zou dan sowieso niet meer lukken om naar een Globale/Xiaomi.eu rom over te stappen.

Baal hier wel van zeg. Betekent dat ik over moet op een ander merk en niet meer de beste prijs kwaliteit verhouding kan nemen want ik vertrouw de CN versies niet.

• elinx
  • Nu online
XeNeRgY schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:03:
Van de Mi Pad 4 is alleen een China versie op basis van Android 8 en (volgens mij) MIUI10. Het zou dan sowieso niet meer lukken om naar een Globale/Xiaomi.eu rom over te stappen....... ik vertrouw de CN versies niet.
Hoe kom je erbij dat je niet kan overstappen op de EU rom?
Zodra je de bootloader unlocked en overstapt naar Xiaomi.EU, Mi Globe, LOS of welke andere custom rom dan ook en daar blijft, is het geen enkel probleem dat je een CN apparaat met CN rom hebt. (die rom wordt vervangen)
Xiaomi.eu (e.a.) is namelijk een custom made rom die formeel niks met Xiaomi zelf van doen heeft en de firmware onaangetast laat. Volgens mij hebben ze zelfs niet eens ARB.

Je kan alleen nooit overstappen op de Global rom van Xiaomi zelf (als die er al is)
Feitelijk is het juist het meest veilig als op een CN apparaat een CN rom staat, zo heb je later bij een eventuele update van Xiaomi zelf ook geen probleem met een brick.
De bricks zijn ontstaan bij een OTA van de Global rom op een CN apparaat. (Miui9 naar Miui10)

[Voor 9% gewijzigd door elinx op 24-09-2018 22:40]

• XeNeRgY
  • Niet online
elinx schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:29:
[...]
Hoe kom je erbij dat je niet kan overstappen op de EU rom?
Zodra je de bootloader unlocked en overstapt naar Xiaomi.EU en daar blijft, is het geen enkel probleem dat je een Chinese versie hebt.
Xiaomi.eu is namelijk een custom made rom die formeel niks met Xiaomi zelf van doen heeft en de firmware onaangetast laat. Volgens mij hebben ze zelfs niet eens ARB.

Je kan alleen nooit overstappen op de Global rom van Xiaomi zelf (als die er al is)
Feitelijk is het juist het meest veilig als op een Chinees apparaat een Chinese rom staat, zo heb je later bij een eventuele update van Xiaomi zelf ook geen probleem met een brick.
De bricks zijn ontstaan bij een OTA van de Global rom op een Chinees apparaat.
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Heb alleen wat fragmenten gelezen en mezelf er nog onvoldoende in verdiept zo blijkt.

Ik dacht dat 1 foutje in TWRP vanaf deze versies al tot een niet-herstelbare brick leidt. Volgens mij is de EU afgeleid van de CN versie als ik me goed herinner. Maar dat gokje nemen als je meteen bricked vind ik toch riskant.

Dus als ik het goed begrijp is er geen risico wanneer je twrp gebruikt (anders dan de normale risico's bij flashen) en zit de problematiek juist bij OTA en overstap tussen CN en Global?
Dan alleen nog even uitzoeken of de bootloader unlock inderdaad altijd 720 uur duurt of dat dit afhankelijk is van het aantal unlocks op 1 Mi account. Dat was het bij mijn Redmi 5 namelijk wel.

• elinx
  • Nu online
XeNeRgY schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:39:
[...]

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Heb alleen wat fragmenten gelezen en mezelf er nog onvoldoende in verdiept zo blijkt.

Ik dacht dat 1 foutje in TWRP vanaf deze versies al tot een niet-herstelbare brick leidt. ......
Vanaf Xiaomi's Miui10 kan je TWRP niet meer zomaar flashen. Dat moet met extra handelingen.

De brick ontstaat als je met twrp een originele Xiaomi rom gaat flashen die bv ouder is of een Global versie op een CN toestel. Twrp weet niks van Xiaomi's destructieve ARB, vandaar. Je krijgt geen waarschuwing en de rom kan gewoon geflasht worden. Je toestel start echter daarna nooit meer op. .........Dus inderdaad 1 foutje met twrp.

Flash je echter een custom rom dan is er niks aan de hand.
Ga je nooit meer terug naar Xiaomi rom's dan kan er ook niks mis gaan.

• Sifir05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-10-2019
elinx schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:52:
[...]
Flash je echter een custom rom dan is er niks aan de hand.
Ga je nooit meer terug naar Xiaomi rom's dan kan er ook niks mis gaan.
Dus begrijp ik het goed? Na aankoop meteen (zonder ota's te installeren) bootloader unlocken, twrp flashen (incl extra handeling), vervolgens Xiaomi EU flashen en je zit vervolgens veilig?

Ik dacht in een andere post van jou te lezen dat een firmware update (ook bij gebruik van custom roms) riskant kan zijn. Voert Xiaomi EU deze dan niet door? M.a.w. is een custom rom zoals deze 100% veilig of moeten we ook hiermee goed opletten, vooral bij firmware updates?

In huis hebben we
- Redmi 5 plus met Xiaomi EU weekly
- Mi 5 met Xiaomi EU stable
- Plannen om een Pocophone aan te schaffen en te voorzien van EU-rom of LOS

Vooral dat laatste is de reden dat ik de vraag nog eens stel.

• elinx
  • Nu online
Sifir05 schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:14:
.......
Dus begrijp ik het goed? Na aankoop meteen (zonder ota's te installeren) bootloader unlocken, twrp flashen (incl extra handeling), vervolgens Xiaomi EU flashen en je zit vervolgens veilig?
Deels.
Wel als je nooit meer iets doet met Xiaomi en bij de EU rom blijft
Niet als je een CN toestel hebt met Global rom en later een firmware update ervan (de Global) doet
Wel als je een CN toestel hebt met CN rom en later een firmware update (de CN) doet.
.... dat een firmware update (ook bij gebruik van custom roms) riskant kan zijn. Voert Xiaomi EU deze dan niet door?...custom rom zoals deze 100% veilig of moeten we ook hiermee goed opletten, vooral bij firmware updates?
Ja, helaas
Xiaomi.eu is alleen de rom, maar kan bepaalde onderdelen van de Xiaomi firmware bevatten, vandaar dat 100% veilig (nog) niet aan de orde is en je op de hoogte moet zijn van de samenstelling van de rom.
Omdat de EU rom is gebaseerd op de Xiaomi beta CN, is de kans er dat het ook CN firmware onderdelen betreft. Voor een CN toestel geen probleem dus.
En het is natuurlijk zo, dat Xiaomi.eu ook wakker is geschud na de problemen met de RN5 en rekening gaat houden met dit probleem. Voorlopig moet je op je hoede zijn als je gaat flashen.

LOS of een andere custom rom bevat niks van Miui of Xiaomi. Zolang het gaat om "system" en "boot" en "recovery" is het veilig. Firmware updates worden dan als apart zip bestand aangeboden voor twrp. (Of je moet een complete Xiaomi (recovery) rom flashen via twrp voor een update).
Zit ook de bootloader erbij en delen van de firmware wordt het uitkijken. Ik heb dit éénmaal met LOS meegemaakt die een firmware update had bijgesloten als service.
Waarna mijn bootloader weer op slot ging en ik eerst een Xiaomi rom moest flashen om weer te kunnen unlocken. (dit flashen kan niet meer zomaar va 2018) Er was een waarschuwing bijgesloten, maar die had ik onderschat.
.......
- Redmi 5 plus .....
- Mi 5 .....
- Pocophone ....
........
Het gaat om de onderliggende firmware. Is dit Global op een CN toestel dan is het uitkijken,
Is het Chinees op een CN toestel dan is het (redelijk) veilig als je geen gekke dingen doet met twrp.
Dat is vooral van belang voor de Mi5 en Poco ivm de Android versie met ARB.

ter overweging
Zodra Miui10 en Android 8 (en hoger) standaard met het toestel wordt meegeleverd, wat bij de nieuwe modellen het geval is, kunnen resellers geen CN toestel meer als Global toestel verkopen.
Want dat is de kern van het probleem. Voor het uitbrengen van de RN5 had dit geen consequenties.
Nu echter wel, omdat een herstelflash niet meer mogelijk is.
Ga je een veeltalige custom rom installeren, dan is de enige consequentie dat je korte tijd nu met een CN rom moet doen totdat je de bootloader kan unlocken.

Waar het (imo) om gaat is dat Xiaomi de verkoop volledig wil gaan controleren via officiële kanalen en liefst wil dat je bij de originele rom blijft, want deze zit sinds Miui10 vol met reclameboodschappen in de system-apps. Deze zijn regio afhankelijk en nu vooral zichtbaar in Aziatische landen waar Xiaomi formeel wordt verkocht. In Europa is dit nu nog niet tot een beetje merkbaar. Maar dat kan veranderen als hier ook het verkoopnetwerk is geformaliseerd en grote partijen interesse hebben hun reclameboodschappen te tonen. Sinds kort is dit onderdeel van het verdienmodel van Xiaomi.

[Voor 29% gewijzigd door elinx op 25-09-2018 19:16]

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:15
Eerste Xiaomi toestel gekocht. Was ik erg blij mee en dacht 'even' mijn RN5 te unlocken en root toegang te krijgen (ads blocken enzo, mogelijk andere rom als MIUI niet bevalt). Even leek het te lukken, maar op het laatst de melding "wacht u maar even 720 uur" :? Daarna gaan zoeken en op dit topic uit te komen. Die 720 uur omzeilen kan dus blijkbaar niet en door het beleid van Xiaomi is flashen niet meer zonder gevaar. Bizarre keuzes maken ze bij Xiaomi imho.

RN5 nu maar de la in voor een maand :X

• Shuven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-12-2022
Freakster86 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:06:
Eerste Xiaomi toestel gekocht. Was ik erg blij mee en dacht 'even' mijn RN5 te unlocken en root toegang te krijgen (ads blocken enzo, mogelijk andere rom als MIUI niet bevalt). Even leek het te lukken, maar op het laatst de melding "wacht u maar even 720 uur" :? Daarna gaan zoeken en op dit topic uit te komen. Die 720 uur omzeilen kan dus blijkbaar niet en door het beleid van Xiaomi is flashen niet meer zonder gevaar. Bizarre keuzes maken ze bij Xiaomi imho.

RN5 nu maar de la in voor een maand :X
De telefoon is in die tussentijd niet te gebruiken?

Ik heb nog niet eerder een unlock aangevraagd, dus ik weet het echt niet. Maar met all het gedoe rondom xiaomi tegenwoordig, schrok ik van je laatste zin haha

Ik zal me gedragen :(

• Freakster86
@Shuven Jawel, maar unlocken wist alle user data. Geen zin om nu alles over te zetten om dat vervolgens over een maand nogmaals te doen.
@Freakster86 het wist niet alle userdata (nog nooit meegemaakt). Je moet je data wissen cache/dalvik wanneer je overstapt naar een nieuwe ROM.

Ik flash al Jaren, maar nog nooit iets gewist.

• Freakster86
@theduke1989 Ben niet zo thuis in het flashen van roms, maar daar wordt toch echt voor gewaarschuwd in dat unlock programma en lees elders dat dit ook het geval is. Vb: https://en.miui.com/thread-3498860-1-1.html Dus dan wacht ik liever dan er nu (en over een maand) weer extra tijd in te moeten stoppen.

• elinx
  • Nu online
Freakster86 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:06:
..
RN5 nu maar de la in voor een maand.......
Dan hoop ik wel dat hij aan blijft staan en verbinding met internet houdt. Want anders is er een kans dat de teller niet helemaal goed loopt. Die 720 uur is er nl niet voor niks. Xiaomi wil graag dat je gebruik gaat maken van hun diensten.

• Freakster86
@elinx Gebruik hem nog zo nu en dan, maar dank voor de tip. Goed om dat in het achterhoofd te houden. Ik wil best van Xiaomi's diensten gebruik maken, maar wel nadat ik (meer) controle over mijn eigen telefoon heb :+

• elinx
  • Nu online
Freakster86 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:09:
..... nadat ik (meer) controle over mijn eigen telefoon heb......
In dat geval moet je goed nagaan of je een Chinees toestel hebt met Chinese of Global rom.
Als er nl miui9 opstaat is er een grote kans dat het een Chinees toestel met Global firmware betreft.
Vanaf Miui10 kan dit niet meer.
Zet daarom automatisch updaten vooralsnog uit voor je dit gaat uitzoeken.
Wil je bij Xiaomi blijven zal de juiste Miui9 rom er moeten staan. (CN-CN)
Iets wat ook aan te raden is als je overstapt op een custom made rom. Alleen al voor het geval dat....

• Freakster86
@elinx Toestel komt vanuit Gearbest met Global Rom. MIUI 9 stond er op en (misschien dom) bij instellen de update van MIUI 10 gedraaid. Had nog geen idee van dit probleem destijds.

Wat mij voornamelijk tegenstaat is het niet kunnen installeren van apps zoals AdAway en het niet kunnen verwijderen van systeemapps. Ik wil mogelijk naar Lineage toe, maar heb mij hier nog niet in verdiept. Wel jouw uitgebreide posts gelezen over dit probleem, maar eerlijk gezegd kreeg ik er niet helemaal grip op. Ik dacht dat vooral CN toestellen nu problematisch zijn, maar dat internationale modellen met Global Rom wel te unlocken en flashen zijn?

• elinx
  • Nu online
Freakster86 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:00:
..........bij instellen de update van MIUI 10 gedraaid. ......
....... Ik dacht dat vooral CN toestellen nu problematisch zijn, maar dat internationale modellen met Global Rom wel te unlocken en flashen zijn?
Het probleem is dat er CN toestellen als Internationale toestellen verkocht zijn, door er slechts een Internationale rom op te flashen. Dit was ook nooit een probleem tot de RN5 verscheen.
Daar bleek dat het vanaf de Miui10 update van juli wel uitmaakt.
Blijkbaar is er bij jouw geen probleem (lees brick).
Het zou kunnen dat je dan een Miui10 versie hebt waar ARB nog niet is ingebakken, of je hebt een Internationaal toestel met Internationale rom (wat goed mogelijk is als de RN5 in augustus is besteld)
Het maakt geen enkel verschil of je toestel CN of Internationaal is, niet met unlocken of met flashen. Alleen de talen zijn op de CN rom beperkt. Als je een custom rom flasht is dat geen issue.

Via het fastbootcommando is te achterhalen of ARB is geactiveerd.
"fastboot getvar anti"
Anti:4 is ARB, een lagere waarde niet

• jobr
Valt me op dat je nu bij Xiaomi Roms downloads op http://en.miui.com/download.html alleen de downloads ziet van de Global Rom. De CN versie zie ik niet meer. Een tijdje gelden zag je die nog wel.

[Voor 3% gewijzigd door jobr op 02-10-2018 19:17]

• elinx
  • Nu online
jobr schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:17:
.... Xiaomi Roms ..... alleen de downloads ziet van de Global Rom. De CN versie zie ik niet meer. .....
Duidelijk dat de scheiding tussen CN toestellen en Global toestellen ook hier van invloed is met het invoeren van het nieuwe beleid van Xiaomi om de lokale markt van de globale te scheiden.
Voor de CN roms moet je nu op het CN deel zijn van het forum

[Voor 22% gewijzigd door elinx op 02-10-2018 20:20]

• FoccodeJ
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-03 15:54
Hi Guys,

Ik heb zelf als telefoon een Mi 6, draait op Lineage naar volle tevredenheid. Ik heb nu voor mijn vriendin een Redmi note 5 global besteld. Die is tweemaal teruggeweest voor garantie (scherm vervangen, maar toen volumerocker vastgezet -> terug om die los te krijgen om niet altijd in fastboot te starten.). Voor de eerste keer terugsturen heb ik hem al unlocked en Lineage erop gezet. Voor het terugsturen heb ik toen via de officiele xiaomi tool netjes weer originele rom en bootloader relock gedaan. Nu krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar deze weer te unlocken. Ik kan op google ook niet echt iemand vinden die dezelfde foutmelding heeft. Ik ben inmiddels uitgelogd op de telefoon om te kijken of ik dan ook een andere foutmelding zou krijgen als couldn't verify device, maar dat is niet het geval. Hij blijft deze foutmelding geven.

tried:
- andere MIUI versie, zowel developers als geen developers
- nieuwe versie unlock
- andere devices verwijderd in security bij Mi-account
- met en zonder added account in developers settings

Ik heb wat gelezen over het anti-rollback beleid, maar dat lijkt er niks mee te maken te hebben. Zijn er nog mensen met ideeën? :?

[Voor 6% gewijzigd door FoccodeJ op 07-11-2018 20:30]

• David13
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-03 13:59
Vanmiddag helaas mijn Mi Max 3 gebricked.
Wilde de laatste China beta fastboot rom flashen. Normaal duurt dat zo'n 350 seconden met MiFlash, maar nu bleef ie eindeloos doorgaan. Heb uiteindelijk bij 2000s de kabel eruit getrokken. Kan gewoon nog in fastboot modus komen, maar wanneer ik nu de Global rom wil flashen blijft ie ook eindeloos aan de gang.
Heb al geprobeerd of Mi PC Suite werkt, maar die ondersteund de Mi Max 3 niet.

Iemand nog ideeën?

Edit: Het is me inmiddels al gelukt :)
Nadat ik de lange filename ingekort had wilde hij ineens wel goed flashen.

[Voor 11% gewijzigd door David13 op 30-11-2018 19:03]

• weinstar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-12-2022
Heb sinds kort een Mi 8 en wil hier Lineage OS 16 op zetten.

Uiteraard Mi-account aangemaakt en op de telefoon de ontwikkelaarsopties aangezet, USB-debug aangezet en OEM-ontgrendeling toegestaan.

Heb verschillende versies van de Mi Unlock Tool gebruikt, maar ik kan het toestel maar niet zichtbaar krijgen in de tool als het in fastboot mode zit. Enige wat ik zie op het scherm is de tekst 'press any key to shutdown'. Heb al van alles geprobeerd qua installatie van drivers, Mi PC Suite etc., echter zonder succes.

Heeft iemand wellicht een tip om dit probleem op te lossen?
Gebruik even een andere usb-c kabel. Het kan zijn dat je de originele kabel nodig hebt. De Mate 20 pro kabel werkte bij mij niet, maar de Galaxy S9 kabel werkte wel.

• weinstar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-12-2022
Kiswum schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:18:
Gebruik even een andere usb-c kabel. Het kan zijn dat je de originele kabel nodig hebt. De Mate 20 pro kabel werkte bij mij niet, maar de Galaxy S9 kabel werkte wel.
Heb de kabel gebruikt die door Xiaomi is bijgeleverd, echter zonder resultaat :-(

Heb ook verschillende versies van de unlock tool geprobeerd, maar geen enkele zorgt ervoor dat de telefoon herkend wordt en ik op de Unlock-knop kan klikken
weinstar schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:27:
[...]

Heb de kabel gebruikt die door Xiaomi is bijgeleverd, echter zonder resultaat :-(

Heb ook verschillende versies van de unlock tool geprobeerd, maar geen enkele zorgt ervoor dat de telefoon herkend wordt en ik op de Unlock-knop kan klikken
Even enkele standaard vragen:

Gebruik je ook Windows 10 (64 bit)?
Wordt de telefoon wel herkend in Mi PCsuite?
Kun je de bestanden wel uitlezen als je de telefoon in de normale modus hebt aangesloten?
Unlocken kan wellicht pas als de 360uur voorbij zijn.

Wellicht kun je dit draadje ook in de gaten houden:

Kiswum in "[Xiaomi Mi 9] Rooten & Custom ROM's"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:36

13art

Moderator Mobile
weinstar schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:27:
[...]

Wat ik me kan herinneren van het unlocken van m'n mi pad 4 was dat het toestel alleen herkend werd als de kabel in de telefoon gestoken werd voor of na (dit is even uitproberen) het klikken op de unlock knop (of een andere knop waarmee de telefoon gedetecteerd moest worden). Anders werd m'n telefoon ook niet gezien.

Sowieso is het bij xiaomi onnodig ingewikkeld gemaakt met allemaal instellingen die je eerst in je telelefoon goed moet zetten wil je überhaupt kunnen gaan unlocken.

Enjoy the silence

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Xiaomi Mi 5s Plus is de telefoon van vriend van mij. Gewoon normale gebruiker en niks bootloader kloten etc. Geen root op dus. Echter heeft die ineens dat zijn mobiel uit valt en opstart maar 't dan weer afbreekt.

Dacht ik kan proberen om een andere rom of opnieuw de rom er op te zetten zoals ik dat ook altijd gedaan heb met m'n Samsung s2 s4, one Plus 3 etc etc. Echter zie ik dat het met xiaomi heel anders is. Kunnen we stellen dat z'n telefoon overleden is omdat hij niet meer die unlock aan kan vragen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee