Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:20:
[...]
Oftewel, het is een baan waar ze blijkbaar met pijn en moeite nauwelijks iemand voor kunnen vinden. Je krijgt een extra premie, die je naar een jaar of wat ook weer verliest. Geen hogere inschaling en bij voorbaat zelfs al een stap achteruit.
Ik heb nergens gelezen dat die premie is gemaakt als een soort lokkertje. Het klinkt meer als één of andere regeling omdat hij reeds ambtenaar is op een schopstoel en overstap maakt naar een andere ambtelijke functie. Daarbij ga ik er vanuit (misschien lees ik er overheen) dat hij niet meteen aan het einde van zijn schaal zit, dus de komende jaren gewoon elk jaar wel een trede omhoog gaat.
Overigens is 5 jaar lang 500 euro netto per maand extra toch mooi elk jaar een mooie verre reis naar het buitenland (of een nieuwe middenklasse wagen, of een leuke aflossing op een nieuw huis, etc). Allemaal dingen die de fysieke/mentale gezondheid ook kunnen doen toenemen.
Of als je het anders bekijkt; het is de komende jaren 1000 euro netto meer dan die andere baan. Twee reizen per jaar, een premum auto, eerder stoppen met werken, een tweede huisje in het buitenland wellicht...
[...]
Romantiseren is iets anders dan het praktisch bekijken. Je kunt het zien als een simpele rekensom en wat er iedere maand onderaan de streep komt te staan, maar de ontwikkeling van je carrière en kennis is ook geen kleine factor - en waarschijnlijk een best wat grotere ook.
Dat ben ik met je eens, maar wat ik wilde aangeven is dat dat veelal ook uit je zelf moet komen. Ik heb voorheen bij een 'top' werkgever gewerkt, maar daar ik had ik niet per definitie betere carrière perspectieven. Ja, het was een wat groter bedrijf dus je kan intern wellicht wat makkelijker doorgroeien, maar dat moet maar net je doelstelling zijn. Het zal aan mij liggen, maar de beste groei heb ik altijd meegemaakt (in allerlei opzichten) door gewoon van bedrijf over te stappen ipv intern te solliciteren.
Ik ken iemand die zo intern carrière heeft gemaakt bij een grote telco, verdient er een berg hoor, maar ik vraag me af hoe interessant hij echt zou zijn voor de arbeidsmarkt als je al 25+ jaar bij dezelfde werkgever hebt gezeten. Het lijkt me zelfs oersaai om zo lang voor hetzelfde bedrijf te werken. Maar dat allemaal terzijde.
Ieder voor zich moet natuurlijk bepalen wat ie uit z'n werk wil halen. Waar het zwaartepunt ligt zal voor ieder anders zijn, maar voor mij is attribuut 'werkgever' dat zeker niet. Dan vind ik de sector waar deze werkgever bezig is bijvoorbeeld veel belangrijker, omdat dat vaak toch het meest bepalend is voor de cultuur binnen een organisatie.
Daarnaast zit je dag in dag uit, het grootste deel van je vrij te besteden tijd op je werk. Dat je daar plezier aan zou beleven is niet alleen mooi meegenomen, het is absoluut vitaal voor je fysieke en mentale gezondheid.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik zie niet direct in hoe baan1 minder plezier zou opleveren dan baan 2. Ik heb door de jaren heen wel geleerd dat voor mij plezier in het werk ook een kwestie is van een goed team om je heen en de banden met de collega's sterk. Dat je ruimte krijgt dingen goed op te pakken en neer te zetten. En een manager die daar zijn waardering voor uitspreekt. Dat er daadwerkelijk iets met je input wordt gedaan. Dat je dingen kunt veranderen als je ziet dat het niet goed gaat.
Het is moeilijk te beoordelen of baan2 wel zoveel beter is in dat opzicht dan baan1. Maar ja, wie weet geeft TS daar minder om...
En als je 4x9 kan werken, zodat je drie dagen met je gezin bent plus nog 38 vakantiedagen erbij, dan is dat natuurlijk ook heel wat waard. Dan kun je daadwerkelijk ook echt wat leuks doen met de centen die je verdient.
Wederom betrek ik dit op mezelf; maar ik werkte een tijd in de detachering waarbij ik onderaan de streep ongeveer 2500 uur (werken+reizen-vakantie) kwijt was met werk. Bij mijn nieuwe baan is dat nog maar 2000 uur. Het is geen verrassing dat ik me nu een stuk beter voel. Ik heb 's avonds meer tijd (en energie) om nog iets te ondernemen. Volgens mij is dat bij baan1 een gegarandeerd vooruitzicht, maar niet bij baan2.