Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik sta echt te springen om een app die bijhoudt waar ik ben als ik aan het werk ben. Ik zou er dan ook zelf voor kiezen om mijn presence ook te publiceren in mijn privetijd.

Presence is een onderdeel van mijn functie. Ik zou het helemaal geweldig vinden als mijn collega's kunnen zien dat ik bij een klant ben, zodat zij kunnen kiezen of ze mij bellen of niet. Het hoort ook een beetje bij BYOD.

Echter, voor een postbode lijkt mij presence volledig overbodig en BYOD is nu niet echt iets wat voor een postbode nodig is. Bovendien ga ik mee met de privacybezwaren. Er moet een keuze zijn om de app niet te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 21:09

Cyphax

Moderator LNX
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:19:
[...]

Ik blijf zelf gewoon geen echte problemen zien in dit specifieke geval omdat het om zo weinig uren gaat en volgensmij hoeft de telefoon praktisch alleen aan te staan (je hoeft er geen gekke dingen mee te doen zoals de zaklamp ervan gebruiken in een kruipruimte ofzo)
Ik snap dat je, vanuit jouw eigen standpunt, geen probleem ziet. In jouw geval zou het geen belemmering zijn. Maar ik bekijk het natuurlijk weer vanuit mijn eigen standpunt. En alleen maar aan hoeven staan vind ik, als het gaat om mijn eigen apparaat, dan geen fijne eis. Ik wil geen enkele eis aan mijn privételefoon. :)
Omdat je eigenlijk vanuit elk redelijk standpunt moet bekijken of dit een goed idee is valt het wat mij betreft af. Misschien zijn er collega's die meer dan een paar uur per week lopen; dan wordt het praktisch gezien weer een ander verhaal wellicht. :)

Het is de baas die hier eisen stelt, wat mij betreft ligt de verantwoordelijkheid voor een correcte invulling daarvan bij diezelfde baas. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:44:
In dat geval:

Probeer het anders gewoon een maandje, voor t zelfde geld maakt het voor je data bundel niks uit.

En als het toestel stuk gaat dan kun je altijd nog met ze overleggen.
Of zet bij aanvang werk thuis data uit en loop je rondje
thuis met wifi wordt dan alles pas verzonden.

gelijk goede test of het systeem offline werkt en je dus niet verplicht een data bundel moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:30:
[...]

Postbezorgers en pakketbezorgers zijn weer een ander verhaal dan een bijbaantje van een wijkje
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:18:
[...]

_/-\o_ Dat soort dingen heb ik ook wel eens gedaan met hoofdkantoren.

Maar we hebben het hier naar mijn inzien toch over een bijbaantje. En daar kun je nu niet echt moeilijk lopen dan want dan lig je er gewoon uit doorgaans.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder wil ik het niet hebben over de hoeveelheid data die gebruikt wordt, dat is allemaal niet relevant voor de vraag of een werkgever dit mag eisen.
corset schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:19:
[...]

Is het ook niet. Als je naar buitendienst medewerkers tegenwoordig kijkt:

GPS in de auto (logisch)
GPS op de telefoon via app

Is dat dan ook opeens privacy problematiek?

Ik vind het wel leuk dat mensen als Gambieter het gelijk "verdedigen van de baas" vinden. Dat heeft daar niks mee te maken.

OP komt met vage excuses
Totaal geen antwoord van de werkgever

En het enige wat OP wil horen is, waarom zijn vriendin wettelijk toegestaan is dit te weigeren.

Gek he dat mensen dat dan vreemd vinden.

En heel hard gezegd, maar voor je vriendin tientallen anderen. Als je je zo moeilijk gaat maken over die paar MB per maand, dan maak je echt geen goede indruk bij je bedrijf. Hoe goed het contact ook is.
Dus het is normaal dat een werkgever je vraagt een eigen middel in te zetten, daarbij het risico te lopen dat het middel sneuvelt en jij brengt dan zonder morren meer dan 10% van je bruto jaarloon netto naar de winkel om een nieuwe te kopen? Wauw je bent de enige op de wereld denk ik.

Daarnaast is GPS in de auto logisch inderdaad, dat betreft dan wel de auto van de zaak.. je bent nogal tegenstrijdig gezien het hier gaat om een prive telefoon. Of heb jij in je prive auto ook een GPS tracker van je baas?

Verder zijn mijn excuses niet vaag. Wellicht te moeilijk voor je maar absoluut niet vaag. Een werkgever kan je niet verplichten om je prive telefoon op zak te hebben lijkt mij?

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 24-08-2016 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 22:59
Of 3 uurtjes een baan of bijbaan is, is een discussie waar we niet uitkomen, maar fair enough ik zal het geen bijbaan meer noemen.

En hoe is de hoeveelheid data niet relevant? als je geen (extra) kosten maakt dan hoeft dit toch ook niet vergoed te worden. Ik kan me er overgens wel in vinden dat er wel iets zwart op wit moet zijn voor schade en diefstal van zakelijk gebruik van prive spullen.

Maar dit alles hangt dus weer af van de privacy vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:41
Sommige dingen die horen gaan niet altijd gebeuren. Je kan natuurlijk ook een andere werkgever zoeken indien dit een brug te ver is voor jullie.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
chaoscontrol schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:49:
Je kan natuurlijk ook een andere werkgever zoeken
Ja was het maar zo simpel als dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Het is meer meeliften op zeer waarschijnlijk toch al aanwezig apparaat dan dat je er daadwerkelijk werkzaamheden mee gaat doen. Als mijn werkgever mij een smartphone zou geven ivm een app die enkel op de achtergrond draait, zou ik juist vragen of het niet op mijn eigen telefoon kan (want anders 2 telefoons).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
Iedereen maakt hier nogal iets negatiefs van helaas.

Het betreft een normale vraag volgens mij.
Vriendin is verder uiterst tevreden met werkgever en er is ook helemaal geen reden iets anders te zoeken.
Wij willen gewoon graag ontdekken of dit zomaar geeist mag worden door een werkgever.

De werkgever eist gewoon dat zijn mederwerkers prive een mobiel hebben met ondersteund OS en welke aan bepaalde eisen voldoet, met daarnaast een data mogelijkheid. En eist deze in te zetten voor het werk zonder te spreken over een vergoeding daarvoor.
Daarnaast tast werkgever in zekere mate de privacy van werknemers aan.
Vraag is of dit mag.

Meningen hierover hebben weinig te maken met de vraag of het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een vast contract maakt dit uitermate interessant. Nog interessanter dan het al was omdat je vriendin dan een stuk sterker staat.

Ik neem aan dat zij daarin haar werkuren vast heeft staan en dat er niets staat over tracking of de eis prive een smartphone te bezitten?

Dan zou ik gewoon keihard weigeren. Met een 0-uren contract of zonder vast contract had ik erover getwijfeld omdat ze dan waarschijnlijk al snel vervelend gaan doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:56:
Een vast contract maakt dit uitermate interessant. Nog interessanter dan het al was omdat je vriendin dan een stuk sterker staat.

Ik neem aan dat zij daarin haar werkuren vast heeft staan en dat er niets staat over tracking of de eis prive een smartphone te bezitten?

Dan zou ik gewoon keihard weigeren. Met een 0-uren contract of zonder vast contract had ik erover getwijfeld omdat ze dan waarschijnlijk al snel vervelend gaan doen.
In het contract staat inderdaad niets over het hebben van een telefoon of welke vorm van tracking dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 06:34
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Daar zijn misschien toch wel uitzonderingen op. Postbodes gebruiken toch ook hun eigen fiets?

[...]

Ik vind dit een beetje moeilijkdoenerij. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en die app zal echt niet veel data verbruiken.
Maar wel batterij en gps aan zorgt voor een sterke opwarming van je mobiel. Maw zal je levensduur flink achteruit gaan, met name je batterij. Er is dus zeker wat voor te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:46
AppieR schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:53:
Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Het is meer meeliften op zeer waarschijnlijk toch al aanwezig apparaat dan dat je er daadwerkelijk werkzaamheden mee gaat doen. Als mijn werkgever mij een smartphone zou geven ivm een app die enkel op de achtergrond draait, zou ik juist vragen of het niet op mijn eigen telefoon kan (want anders 2 telefoons).
Hoewel ik zelf ook mijn eigen telefoon voor werk gebruik wegens de reden die je aangeeft is dit niet echt van toepassing. Het gaat er niet om wat wij met z'n allen vinden, dat was niet de vraagstelling, toch zie ik een hoop mensen hier een waardeoordeel plaatsen of hun mening (die wellicht begrijpelijk/interessant kan zijn, maar wel off-topic).

Dit is overigens niet specifiek tegen jou bedoeld AppieR, maar meer in het algemeen.

OT: Ik denk niet dat dit mag maar kan geen uitsluitsel vinden. Wellicht daar toch het juridisch loket eens voor bellen, in het verleden heb ik wel eens moeten wachten op een antwoord (terug gebeld) maar meestal levert het wel een antwoord op.

Wat ik zou gauw wel kon vinden:
Het is mogelijk af te spreken dat werknemers zelf voor bepaalde hulpmiddelen zorgen. Denk aan bedrijfskleding die mensen liever zelf kopen omdat ze dan zelf voor iets passends kunnen shoppen. Een bring-your-own-device constructie kan dus hierop worden gebaseerd.

Een dergelijke afspraak kan echter alleen als dit in het arbeidscontract is opgenomen (of een CAO) dan wel als het een zeer gebruikelijke afspraak in de branche is. Dat je van een chefkok verwacht dat hij zijn eigen messen meeneemt, lijkt me bijvoorbeeld heel normaal. Maar van een ‘gewone’ medewerker dat hij een privételefoon meeneemt voor werk, vind ik daarmee niet vergelijkbaar.

BRON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Lees mijn eerder bericht in dit topic. Als de app het mogelijk maakt om je af te melden, dan zou het privacy-technisch gezien mogen.

Omdat het om een privé-toestel gaat mogen ze het niet keihard eisen, maar je zou het natuurlijk wel contractueel vast kunnen (laten) leggen dat ze de app op deze telefoon mag installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 24-08-2016 15:00 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Maar even alleen dit:

Een vergoeding voor wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Laatst online: 12:46
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:01:
Maar even alleen dit:

Een vergoeding voor wat?
Het gebruik van privé telefoon, aangezien dit dan gebruikt wordt als bedrijfsmiddel. Ofwel afschrijving, toestel gaat minder lang mee door meer gebruik, verzekering tijdens werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
filthymushroom schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:02:
[...]

Het gebruik van privé telefoon, aangezien dit dan gebruikt wordt als bedrijfsmiddel. Ofwel afschrijving, toestel gaat minder lang mee door meer gebruik, verzekering tijdens werktijd.
Afschrijving is in dit geval nauwelijks van toepassing. En een verzekering is geen vergoeding. Er is hooguit iets te zeggen in geval van uitermate hoog data verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
In het contract staat inderdaad niets over het hebben van een telefoon of welke vorm van tracking dan ook.
Eerst maar eens op papier uitleg krijgen waarom en eventueel risco/aansprakelijkheid en vergoeding.

geen idee of het voor alle bezorgers gaat gelden.
wie weet willen ze wel de route die zij loopt optimaliseren.
of kijken of de route waar ze voor betaald krijgt wel werkelijk gelopen wordt.

(2 rare voorbeelden)
stel je hebt 2 kinderen de route die de kinderen naar school lopen is onderdeel van haar wijk.
ze geeft dus kinders de post mee, is dus makkelijk verdient.

route is berekend op allemaal voortuinen die zij in en uit moet lopen maar ze is geoefend horde loper en neemt de tuin afscheidingen probleemloos elke voortuin is 3 meter diep 20 adressen is 6 meter per adres minder lopen is dus 120 meter minder afstand is 10 min eerder thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:28
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:56:

Vriendin is verder uiterst tevreden met werkgever en er is ook helemaal geen reden iets anders te zoeken.
Wij willen gewoon graag ontdekken of dit zomaar geeist mag worden door een werkgever.

De werkgever eist gewoon dat zijn mederwerkers prive een mobiel hebben met ondersteund OS en welke aan bepaalde eisen voldoet, met daarnaast een data mogelijkheid. En eist deze in te zetten voor het werk zonder te spreken over een vergoeding daarvoor.
Vraag is of dit mag.

Nee, jij verwacht dat wij de gedachten kunnen lezen van het bedrijf. Je verwacht ook dat de relaties van je vriendin met het bedrijf geweldig blijven als ze hier moeilijkheden over gaat zitten maken.

Ga nou eerst met het bedrijf in overleg. Dat is het meest handige.

Zolang je 0 informatie hebt over de precieze situatie (dus wat het data verbruik is, wat er wordt gelogged en waarom) kunnen wij je echt niet verder helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door corset op 24-08-2016 15:10 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 23:49
Weet je zeker dat ze hier geen vergoeding voor krijgt? Mijn broertje werkt ook een paar uur in de week bij PostNL en van hem begreep ik dat hij hier wel een vergoeding voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Mr_x007 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:09:
Mijn broertje werkt ook een paar uur in de week bij PostNL
Het was dus geen postnl waar vriendin TS werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Weet je zeker dat ze hier geen vergoeding voor krijgt? Mijn broertje werkt ook een paar uur in de week bij PostNL en van hem begreep ik dat hij hier wel een vergoeding voor krijgt.
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:16:
Members only:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gadgeteer
corset schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:08:
[...]

Nee, jij verwacht dat wij de gedachten kunnen lezen van het bedrijf. Je verwacht ook dat de relaties van je vriendin met het bedrijf geweldig blijven als ze hier moeilijkheden over gaat zitten maken.

Ga nou eerst met het bedrijf in overleg. Dat is het meest handige.
Een overleg ga je goed voorbereid in, daarom proberen we hier al e.e.a. aan informatie in te winnen.
Verder doe jij een aanname dat er iemand moeilijk doet of gaat doen, aannames zijn de mother of all fuckups.

Zoals ik al aangaf heeft ze het verder prima naar haar zin met haar baan, niemand zal moeilijk doen. Wel is het goed om misstanden bespreekbaar te maken zodat er oplossingen komen.
Ik begrijp dat jij in gesprekken met je werkgever alleen maar moeilijk doet en er geen normale gesprekken gevoerd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

rc5proxy schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:04:
(2 rare voorbeelden)
stel je hebt 2 kinderen de route die de kinderen naar school lopen is onderdeel van haar wijk.

route is berekend op allemaal voortuinen die zij in en uit moet lopen maar ze is geoefend horde loper en neemt de tuin afscheidingen probleemloos elke voortuin is 3 meter diep 20 adressen is 6 meter per adres minder lopen is dus 120 meter minder afstand is 10 min eerder thuis.
En wat dan nog. Waarom zou de werkgever dat moeten weten? Omdat hij dan minder hoeft te betalen?

Dat lijkt voor de hand te liggen, maar slaat natuurlijk nergens op. Als jij het werk (bezorgen van x poststukken) sneller doet dan een ander, waarom zou je dan minder betaald moeten krijgen? Moet dan ieman ddie het slenterend in 8 uur doet meer krijgen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:46
Ja wauw, die vergoeding van bijna niks! En daar moet je elk pakketje dat je meekrijgt ook nog inscannen (dus bij ieder pakketje, wat er ook trouwens steeds meer worden, uit je broek/jas halen).

En dan stond in de brief van PostNL: "als je niet mee wilt doen aan je privé telefoon ter beschikking stellen dan wordt er ander passend werk voor je gevonden" :?
Er is geen passend PostNL werk hier meer in de regio, alles is gecentraliseerd waardoor 'passend' werk zo'n 60 km verder weg is! 8)7 (en dus ook niet passend is).

Maar dat is niet van toepassing op deze casus, omdat de vriendin van TS NIET bij PostNL werkt.

Zelf zou ik nooit mijn telefoon beschikbaar stellen aan de baas. Zowel om de privacy reden als de de data & verzekering-kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:56:

Vraag is of dit mag.

Ja en dan? Dan mag het niet en ga je alsnog onenigheid krijgen met de werkgever? Of wil je het gewoon weten om er vervolgens niets mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

*knip* Op GoT zijn we beter gewend.

[ Voor 87% gewijzigd door Krisp op 25-08-2016 08:45 ]

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
chaoscontrol schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:20:
[...]

Ja en dan? Dan mag het niet en ga je alsnog onenigheid krijgen met de werkgever? Of wil je het gewoon weten om er vervolgens niets mee te doen?
Als het niet mag, kan dat bespreekbaar gemaakt worden. Iets bespreekbaar maken hoeft niet te leiden tot onenigheid. Je kunt ook gezamenlijk zoeken naar een oplossing die voor alle partijen acceptabel is. Lukt dat niet, dan kan ze dan altijd nog overwegen ok alsnog akkoord te gaan of op te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:24:
[...]

Als het niet mag, kan dat bespreekbaar gemaakt worden. Iets bespreekbaar maken hoeft niet te leiden tot onenigheid. Je kunt ook gezamenlijk zoeken naar een oplossing die voor alle partijen acceptabel is. Lukt dat niet, dan kan ze dan altijd nog overwegen ok alsnog akkoord te gaan of op te stappen.
Wat let je om dit sowieso te doen als je al niet gelukkig bent met wat er van je verwacht wordt? Nu kun je dadelijk enkel zeggen "Ja, maar dat mag niet!". Weet niet of dat nou veel toe gaat voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eerder werd al Arnoud Engelfriet geciteerd, met de opmerking dat het niet verboden is om use-your-own-device af te dwingen: http://blog.iusmentis.com/2016/01/11/8323/

Ik zou het wel doen, maar ondertussen bij bijvoorbeeld de ondernemingsraad melden dat op deze manier privé- en bedrijfsdata gemengd worden. Bovendien maak je je zorgen over de opslag en anonimisering van deze gegevens en de traceerbaarheid van die gegevens over jou terug naar jou. Wie kan daar allemaal bij? Iedereen met het wachtwoord, je direct leidinggevende, je collega?

Mocht je op oorlogspad willen, dan tip je de Autoriteit Persoonsgegevens. https://autoriteitpersoon...-persoonsgegevens/tip-ons

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 10:44
Een werkgever mag wellicht verlangen dat jij prive middelen inzet tbv. het bedrijf. Jij als werknemer mag dan wel verwachten dat daar een redelijke vergoeding tegenover staat.
Wat overigens niet zomaar mag is dat de werkgever vast gaat leggen waar de werknemers zich bevinden. Daarvoor moet je nog eens in de privacy wetgeving duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:45
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:12:
[...]
Het was dus geen postnl waar vriendin TS werkt
Maar wellicht toch interessante informatie aangezien de vriendin van TS in dezelfde branche werkzaam is
Fietsbel schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:22:
[...]
Anders lees je even ipv te blaten.
Anders denk je even na ipv... nou ja, you get the point
chaoscontrol schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:25:
[...]
Wat let je om dit sowieso te doen als je al niet gelukkig bent met wat er van je verwacht wordt? Nu kun je dadelijk enkel zeggen "Ja, maar dat mag niet!". Weet niet of dat nou veel toe gaat voegen.
Omdat je nu eenmaal sterker staat als je naar regelgeving of juresprudentie hieromtrent kunt refereren

[ Voor 13% gewijzigd door Tinuz___ op 24-08-2016 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
Tinuz___ schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:34:

Maar wellicht toch interessante informatie aangezien de vriendin van TS in dezelfde branche werkzaam is
je zei werkt ook bij. dat is wat anders dan werkt ook in de branche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
chaoscontrol schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:25:
[...]

Om nu direct conclusies te trekken of voor opstappen te kiezen vind ik wat voorbarig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Eens met TS, en gewoon weigeren. Werkgever denkt op een goedkope manier ingewikkelde dingen te kunnen doen, en laat daarvoor ongemerkt zijn personeel investeren. En dat voor een app die je gaat gps tracen. Ronduit belachelijk.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 14:01
Ik zie een aantal aspecten:

Privacy: In de jaren tachtig was er een bekend voorbeeld, mag op een PC van een secretaresse software worden geïnstalleerd die het aantal toetsaanslagen registreert? Destijds mocht dat alleen met instemming van de betreffende medewerker. Nu hecht men tegenwoordig veel minder aan privacy (men wil juist gevolgd worden, zie social media), maar ik denk dat dit nog steeds onwenselijk is. Je kan de casus nog altijd bij de Autoriteit Persoonsgegevens voorleggen.

Schade/aansprakelijkheid: Er is heel veel jurisprudentie over personenauto's die tijdens werktijd schade kregen, wat blijkt... de werkgever is dus aansprakelijk. Gebruiksschade (denk aan versleten batterijen) kan waarschijnlijk niet worden gedeclareerd, dit wordt geregeld in een gebruiksvergoeding. Ook dit leidt ik af uit jurisprudentie over auto's, waar werknemers het vervangen van autobanden wilden declareren.

Eisen van gebruik: Werkgever mag dit natuurlijk verzoeken aan bestaande werknemers (met een contract zonder deze eis), maar werknemers kunnen dan weigeren. Mocht de werkgever van mening zijn dat ze dan niet meer geschikt zijn voor hun werk dan dient werkgever een vervangende arbeidsplaats aan te bieden.

Overigens likt het mij een heilloze weg. Telefoons kunnen ook een lege batterij hebben, of geen pre-paid tegoed hebben, of gewoon defect zijn...
En dan? Krijgt de werknemer een officiële waarschuwing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Laatst online: 11:45
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:43:
[...]
je zei werkt ook bij. dat is wat anders dan werkt ook in de branche
Ik zei dit niet, maar dat doet er ook niet toe. Wat mij verbaast is dat 4 mensen hierover menen te moeten emmeren, terwijl het volgens mij gewoon een goedbedoelde bijdrage aan de discussie is. Net als dat het mij verbaast dat de hele discussie nogal oververhit lijkt te raken door types die hun mening belangrijker schijnen te vinden dat regelgeving, iets waar TS toch redelijk duidelijk naar vraagt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is het al eerder gezegd.

Als de werkgever geen antwoord wilt geven op de vraag wat er gedaan wordt met de gegevens, zou ik weigeren deze informatie aan te leveren. De app zou ik dus gewoon niet downloaden of gebruiken, totdat duidelijk is wat ze met de informatie willen doen.

Aangezien er vooraf al wordt aangegeven wat de vergoeding is, heb ik zo'n vermoeden dat de informatie straks gebruikt gaat worden om te kijken of de vergoeding in verhouding staat tot het werk (tijd) wat je er daadwerkelijk voor nodig hebt.
Ze kunnen het zelfs gebruiken/misbruiken, door straks een stelling in te nemen dat hun aanname in het verleden onjuist was, omdat bezorger X een bepaalde tijd meer afstand heeft afgelegd / meer poststukken heeft bezorgd.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Dido schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:19:
[...]

En wat dan nog. Waarom zou de werkgever dat moeten weten? Omdat hij dan minder hoeft te betalen?

Dat lijkt voor de hand te liggen, maar slaat natuurlijk nergens op. Als jij het werk (bezorgen van x poststukken) sneller doet dan een ander, waarom zou je dan minder betaald moeten krijgen? Moet dan ieman ddie het slenterend in 8 uur doet meer krijgen?
Ik denk juist niet. De persoon die in 8 uur evenveel meters maakt als zijn collega in 4 uur zal niet bepaald een positief beoordelingsgesprek tegemoet gaan. Want zijn collega had in 8 uur zijn wijk erbij kunnen doen...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:27:
Ik denk juist niet. De persoon die in 8 uur evenveel meters maakt als zijn collega in 4 uur zal niet bepaald een positief beoordelingsgesprek tegemoet gaan. Want zijn collega had in 8 uur zijn wijk erbij kunnen doen...
Ik was dan ook degene die reageerde op de rare voorbeelden die gegeven werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:24
Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:27:
[...]

Onzin, de een moet 100m per bezorging afleggen, de ander 10m. De een heeft te maken met verkeer, de ander niet. Zo zijn er nog meer factoren welke invloed hebben op 'de productiviteit' en 'de afstand'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rc5proxy
Dido schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:32:
[...]

Ik was dan ook degene die reageerde op de rare voorbeelden die gegeven werden.
Klopt maar het eerste voorbeeld durft niemand op te antwoorden
kinders bezorgen onderweg naar school mag dit ja of nee ?

Nog zo'n hersenspinsel:

bezorger is snel afgeleid dus om zijn werk goed te doen neemt hij juist bewust geen telefoon mee.
(op aanraden behandelend medisch onderlegd persoon die hem begeleid)

zo zijn er waarschijnlijk honderden die op deze manier toch nog beetje werken en dan ook perfect hun werk kunnen doen wat moeten die doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
rc5proxy schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:49:
[...]

Met folders zal dat wel loslopen. Maar met post mag dit absoluut niet ivm vertrouwelijke stukken. Nu zal ook daar niet direct een alarm afgaan als je een keer met een hulpje je ronde doet maar het is niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 13:07
Frontysco schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:28:
Het eerste wat in mij op komt. Sorry baas maar ik heb geen smartphone.
Dat is inderdaad een goeie, mijn vriendin doet soms ook promotie klusjes dat soort dingen waar ze ook allerlei apps hebben.
De vraag is bij het aannemen of ze een smartphone heeft. Het antwoord daarop is ja. Of ze die wil gebruiken om een app te installeren, ook geen probleem.
Akkoord, aangenomen. Ze krijgt het promotie materiaal aangeleverd en vervolgens moet ze een android/ios app gebruiken.
Tsjah, ze heeft een windows phone. 8)7

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
AppieR schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:53:
Ik dus wel. Ik verdom het om veel geld uit te geven voor een telefoon, dat vind ik zonde van mijn geld. Gevolg daarvan is dus wel dat ik telefoons met beperkingen heb (budgetrange tot 150 a 200 euro). Weinig opslag (nu nog ca. 150mb flash vrij, is al niet eens genoeg om bestaande apps te updaten), minder goede accu. Mijn databundel is ook altijd ongeveer toereikend, ik ga er niet overheen, maar ik houd ook niet echt veel over. Ik hoef er nu niet naar om te kijken, prima. En incidenteel iets voor een werkgever doen op een privetoestel is geen probleem, bijvoorbeeld een keer een belletje of even snel een adres opzoeken, maar als het structureel wordt, zullen ze ofwel een vergoeding moeten gaan geven, ofwel zelf voor de spullen moeten gaan zorgen. Zo'n app zou voor mij dus betekenen dat ik andere apps, waar ik wel waarde aan hecht, moet verwijderen of een andere telefoon moet kopen. Tevens moet ik gaan opletten dat ik niet teveel data gebruik én moet ik rekening houden met mijn accu, want GPS is een energievreter, dus wellicht tussentijds opladen.

Ik heb ooit zomerwerk gehad waar ik op gegeven moment voor 20-30 euro per week verbelde, alleen voor de werkgever. Zouden ze afdoen met 8,50 telefoonvergoeding per maand. Daar heb ik dus iedere minuut apart in rekening gebracht. Ik ga er geen geld op toeleggen omdat ik toevallig een route krijg met verouderde apparatuur die dus vaker storing veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

rc5proxy schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:49:
Mijn reactie was op beide voorbeelden.

Als jouw aannemer een onderaannemer inhuurt ga je ook geen geld inhouden omdat hij niet zelf dat muurtje metselt.

Er is eigenlijk nog geen enkele goede onderbouwing gekomen van het belang van de werkgever om die GPS-tracking op te leggen...
tweakerdennis schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:40:
Onzin, de een moet 100m per bezorging afleggen, de ander 10m. De een heeft te maken met verkeer, de ander niet. Zo zijn er nog meer factoren welke invloed hebben op 'de productiviteit' en 'de afstand'.
Het scheelt een hoop als je reageert op de discussie en niet 1 post uit zijn verband trekt ;)
Het ging erom of je iemand minder mocht betalen als die persoon minder tijd kwijt was met zijn werk dan gepland (waar je met GPS achter zou kunnen komen). Dat heb ik absurd genoemd. Dan mag je er uiteraard nog weer van alles bij halen om dat te onderbouwen, maar dat het onzin was had ik al gezegd.

Overigens slaat dit nog meer op de reactie die jij quote dan op jouw reactie, want die ging al een heel eigen kant op zonder te kijken naar de context van waarop hij reageerde.

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 24-08-2016 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:13:
Een overleg ga je goed voorbereid in, daarom proberen we hier al e.e.a. aan informatie in te winnen.
In principe mag je als werkgever je werknemers helemaal niet zo maar volgen of in de gaten houden op dergelijke manieren. Dat mag alleen met minimaal toestemming van de OR en bovendien moet je een hele goede reden hebben en geen andere mogelijkheid om dit te doen zodat er minder inbreuk op de privacy wordt gemaakt.

Hier kan je er iets meer over lezen. Onlangs nog in het nieuws een werkgever die het bewegingspatroon (met toestemming van de werknemers) volgde, maar dat mag dus helemaal niet ook al geef je toestemming.

Vooral gezien het feit dat er helemaal geen antwoord komt op normale vragen waarom en hoe of wat lijkt het dat of het bedrijf of de leidinggevende er niet goed over heeft nagedacht.

Het handigste is waarschijnlijk als die leidinggevende eens gaat navragen bij het hoofdkantoor wat de antwoorden op jullie vragen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit een simpel besluit op vrijdagmiddag door een of andere medewerker is geweest (alhoewel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Laatst online: 06-05 18:04
Koop gewoon een dumbphone (zo eentje die alleen kan bellen en smsen) en vraag techsupport hoe je die app precies installeert op je baksteen.

Dus even het antwoord op vraag 2: nee.

Hij mag het wel vragen, vragen staat vrij. Maar verplichten niet tenzij je daarvoor hebt getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wat vond de OR er van?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
corset schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:57:
Overigens, als je kijkt dat bundels met 10GB+ steeds normaler worden, is die 2-3 MB per week van zoiets te verwaarlozen en dus geen argument.
Ik heb een databundeltje van 200MB per maand. Daar red ik het prima mee. Internetten op 5,5" is gewoon onzin wanneer je thuis of op je werk een fatsoenlijk scherm voor je hebt staan. Onderweg ben ik aan het rijden, aan het gezellig doen met de bestuurder of zit ik op de fiets. Helemaal geen tijd om dan mijn data op te maken.

Wanneer een werkgever mij verplicht om zijn app te gebruiken om mijn werk te kunnen doen en ik moet daarvoor een grotere databundel nemen dan is de rekening voor de zaak. Zonder deze verplichting had ik deze onkosten immers niet gehad.

Dan is er nog de mogelijke schade aan je telefoon die ontstaat tijdens je werk. Je neemt je S6 mee, het begint te regenen, de rest van de dag dat je onderweg bent met je post. Uiteraard heb je dat ding ergens onder je regenkleding. Vervolgens gaat je telefoon stuk, om wat voor reden dan ook (werk of privé even daar gelaten). De reparatiedienst wil het niet vergoeden want waterschade, kijk maar de indicatoren zijn verkleurd. Juist, door die ene dag dat je de hele dag door de regen liep en het in je regenpak nog vochtiger was dan een Turks stoombad.

Je kunt toch prima tegen je werkgever zeggen dat je graag werk en privé gescheiden wilt houden. Geen werk-app op je privé telefoon en geen privé-apps op je werktelefoon. Klaar. Een werkgever heeft min of meer de taak om jou van de middelen te voorzien die voor je werk noodzakelijk zijn. Ben je servicemonteur dan heb je een auto en gereedschap van de baas. Maar, zoals hierboven ergens gesteld werd, wanneer je op kantoor zit en je wordt geacht om er picobello uit te zien met je eigen kleding dan zit dat meestal verwerkt in een onkostenpost die je vergoed krijgt.

Het niet willen gebruiken van een app van de werkgever op privé spullen is helemaal niks mis mee. Denk er wel aan dat "het is de toon die de muziek maakt".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

De vriendin van TS wordt per pakket betaald. De meerwaarde van GPS tracking kan dan niet zijn het aantal uren achterhalen.

GPS gegevens zijn persoonsgegevens (Artikel 1 sub a Wbp).
Hoe lang worden de gegevens bewaard?
Hoe worden ze bewaard en beveiligd?
Wie heeft er toegang toe?
Wat is het gedrag van de app? (Autoriteit Persoonsgegevens: Apps)
Wie beheert de gegevens, is er een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aangesteld (Autoriteit Persoonsgegevens: Functionaris voor de gegevensbescherming) of gemeld indien nodig (Autoriteit Persoonsgegevens: Melden verwerking persoonsgegevens)?
Heeft de Ondernemingsraad (OR) ingestemd (Autoriteit Persoonsgegevens: Ondernemingsraad)?
[q]Ook heeft de OR instemmingsrecht over het gebruik van personeelsvolgsystemen. Voorbeelden hiervan zijn:
• black box, board computer of gps-systeem;
https://autoriteitpersoon...ng/controle-van-personeel

Wat is het doel? Wat is het gerechtvaardigd belang (Autoriteit Persoonsgegevens: Controle van personeel)?
Welke voorwaarden gelden voor de controle van personeel?

Een werkgever die personeel wil controleren, moet voldoen aan de eisen uit onder meer de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De belangrijkste voorwaarden voor de controle van personeel zijn:

De werkgever heeft een legitieme reden (het zogeheten gerechtvaardigd belang). Dit belang weegt zwaarder dan het privacybelang van het personeel.
Er zijn geen andere manieren mogelijk om het doel te bereiken, die minder ingrijpend zijn voor de privacy van de werknemers.
De werkgever meldt de controle bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
De werkgever informeert de werknemers over wat toegestaan en wat verboden is, dat controle mogelijk is en op welke manier dat gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld met gedragsregels of een protocol.
De werkgever houdt rekening met het recht op vertrouwelijke communicatie van de werknemers. Bijvoorbeeld bij de controle van e-mail of telefoon.
De werkgever vraagt vooraf instemming aan de ondernemingsraad (OR) voor de controle.

[ Voor 83% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2016 01:40 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:43
[...]

Daar zijn misschien toch wel uitzonderingen op. Postbodes gebruiken toch ook hun eigen fiets?

[...]

Ik vind dit een beetje moeilijkdoenerij. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en die app zal echt niet veel data verbruiken.
Onzin.
Postbodes gebruiken hun eigen fiets. Ja, maar die ontvangen wel fietsvergoeding. Sowieso het eisen van gebruik van eigen middelen. (smartphone,databundel,batterij door gps) zonder een vergoeding. Dikke doei. Kan niet van je geeist worden. Aan de andere kant heb je ook te maken met privacywetgeving, (contant delen locatie). Arnoud heeft daar ook wel eens over geblogged ( https://www.security.nl/p...via+gps-tracker+volgen%3F )

Het eisen van 1. Eigen middelen noodzakelijk stellen zonder vergoeding en 2. Het opgeven van privacy en 3. Het niet duidelijk zijn in waar/hoe/wat met die gegevens gebeurt lijkt mij zeker reden om een gesprek aan te gaan. Want dit lijkt mij wel buiten het boekje van de werkgever te gaan. Ik zou ook zeker navragen hoe dit met CBP regelt is, en hoe/of ze we welke richtlijn aanhouden. Persoonlijk, ik zou weigeren.

cao quote.
Artikel 39 Smartphonevergoeding
Werkgever wil onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om medewerkers in te
zetten voor nieuwe initiatieven en pilots om daarvan de commerciële en
operationele mogelijkheden te onderzoeken. Doel is het verbreden van het
aanbod aan producten of diensten van PostNL, die leiden tot aanvullende omzet
en werkzaamheden voor de postbezorgers. Voor deze nieuwe producten en
diensten is toegang tot Mijn Werk op straat noodzakelijk. Er is een landelijke
planning voor de uitrol hiervan in 2016. De betreffende medewerkers worden
door hun leidinggevende geïnformeerd over de timing van de implementatie in
hun gebied
bron: https://www.fnv.nl/site/a...zorgers_2016_getekend.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Biersteker op 25-08-2016 01:43 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Iemand schreef over de kinderen laten bezorgen. Dat mag niet:
Artikel 7:659 bw
1 De werknemer is verplicht de arbeid zelf te verrichten; hij kan zich daarin niet dan met toestemming van de werkgever door een derde doen vervangen.
http://wetten.overheid.nl...el10_Afdeling7_Artikel660
Over het al dan niet geven van een vergoeding aan de werknemer:
Artikel 7:658 bw

1 De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.

2 De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.
http://wetten.overheid.nl...6-08-01#Boek7_Titeldeel10
Schade kan zowel fysieke als geldelijke zijn.

Zie verder ook http://www.rechtswinkel.n...ijn-prive-naam-af-te.html

Discussie op Ius Mentis (uit 2011): Mag de werkgever je privételefoon gebruiken voor tweefactorauthenticatie?

[ Voor 68% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2016 02:08 ]

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
De wetsartikelen vliegen ons nu weer om de oren... Maar wat heeft TS daar nou aan? Zien jullie TS zijn vriendin al met het wetboek onder de arm naar de werkgever stappen? Zou zij daarmee een positieve indruk maken bij werkgever? Komt dat de onderlinge verhoudingen ten goede? Gewoon een constructief gesprek aangaan. Met wetsartikelen smijten doe je pas wanneer er echt een conflict is waarbij partijen er niet meer uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 25-08-2016 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BB-One schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:38:
Volgens mij is de vraag niet of een werkgever een werknemer mag volgen onder werktijd, maar is de vraag of de werkgever een werknemer kan verplichten daarvoor privé een aanschaf te doen, danwel kan verplichten een privé goed te gebruiken...
Waarom is dat de vraag niet? Ik wil ook niet gevolgd worden onder werktijd. Beoordeel mij op mijn resultaat (brieven voor een bepaalde tijd in de bus, niet hoe ik dat doe).

Als je heel principieel op dit punt bent zeg je gewoon dat je het niet doet en ga je de strijd aan. Dat zou mijn manier zijn in dit geval.

Anders genoeg opties: telefoon steeds vergeten of simpelweg niet meenemen, af en toe aan je partner meegeven die als vertegenwoordiger door heel Nederland rijdt, oude Nokia zoals gezegd, et cetera. Soms heeft het systeem het nodig om 'gefuckt' te worden.

Bedenk het volgende:
- Gaat het salaris omhoog als blijkt dat je meer tijd kwijt bent dan de norm?
- Gaat het salaris omlaag als blijkt dat je minder kwijt bent dan de norm?

Als het antwoord nee, ja is, dan is dat nog een reden om nee te zeggen tegen die app. Aan de andere kant, ga je dan gewoon halverwege je dienst ook andere dingen doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Roenie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:06:

Bedenk het volgende:
- Gaat het salaris omhoog als blijkt dat je meer tijd kwijt bent dan de norm?
- Gaat het salaris omlaag als blijkt dat je minder kwijt bent dan de norm?
Grappig is dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Want als je het zelfde werk in een kortere tijd kan doen presteer je beter waardoor je meer verdiend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:13:
[...]

Grappig is dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Want als je het zelfde werk in een kortere tijd kan doen presteer je beter waardoor je meer verdiend.
Precies wat ik altijd zeg. Als je je werk goed doet en snel klaar bent krijg je er werk bij. Als je er niets van bakt en over moet werken krijg je een schouderklopje omdat je zoveel uren maakt.

Alleen jammer dat dit bij post bestellen niet op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
PcDealer schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 01:27:
De vriendin van TS wordt per pakket betaald. De meerwaarde van GPS tracking kan dan niet zijn het aantal uren achterhalen.
Als ik het bedrijf goed gok dan werkt de vriendin van de TS niet voor een bedrijf waar er met pakketjes wordt gewerkt. Alleen met poststukken.
Uiteindelijk worden alle postbezorgers betaald per volume, maar of het 1 of 2 meer zijn maakt niet uit (volgens mij werkt PostNL per 100 stuks dat ze dan de tijd aanpassen van de wijk)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:06:
[...]
Waarom is dat de vraag niet? Ik wil ook niet gevolgd worden onder werktijd. Beoordeel mij op mijn resultaat (brieven voor een bepaalde tijd in de bus, niet hoe ik dat doe).

Als je heel principieel op dit punt bent zeg je gewoon dat je het niet doet en ga je de strijd aan. Dat zou mijn manier zijn in dit geval.
Dat de werkgever jou wil volgen tijdens werktijd is zijn goed recht. Als het maar in het belang van de werkzaamheden is. Kan me voorstellen dat het voor een pakketdienst handig is om te weten waar de bezorger is, zodat aan de klant een indicatie kan worden gegeven wanneer het pakketje bij hem is.

Het gaat er hier om dat dat niet met je prive telefoon hoeft (los van het feit of het nou om volgen gaat of het gebruik van de rekenmachine app voor je werk).

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 25-08-2016 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:50:
[...]

Dat de werkgever jou wil volgen tijdens werktijd is zijn goed recht. Als het maar in het belang van de werkzaamheden is. Kan me voorstellen dat het voor een pakketdienst handig is om te weten waar de bezorger is, zodat aan de klant een indicatie kan worden gegeven wanneer het pakketje bij hem is.

Het gaat er hier om dat dat niet met je prive telefoon hoeft (los van het feit of het nou om volgen gaat of het gebruik van de rekenmachine app voor je werk).
Daar gaat het jou hier om. Mij gaat het erom dat ik niet steeds gecontroleerd wil worden. Ik word liever beoordeeld op resultaat dan de weg naar dat resultaat.

Mijn werkgever gaat mij dan ook echt niet volgen tijdens werktijd, punt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Omdat niemand hier daadwerkelijk onderzoek doet.

Het gaat om deze app volgens mij: http://www.sandd.nl/bezorgerapp

Lijkt me inderdaad een gerebrande runkeeper o.d. en niet verplicht voor werk. Meer ter motivatie van de medewerker om te sporten en bewegen. De enige vraag die ik hier nog bij zou stellen is wat de werkgever met de data doet en/of dit gebruikt kan worden tegen je. ;) Als hier ook maar enige schijn van zou zijn, zou ik de app niet installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Koos Werkloos schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:35:
De wetsartikelen vliegen ons nu weer om de oren... Maar wat heeft TS daar nou aan? Zien jullie TS zijn vriendin al met het wetboek onder de arm naar de werkgever stappen? Zou zij daarmee een positieve indruk maken bij werkgever? Komt dat de onderlinge verhoudingen ten goede? Gewoon een constructief gesprek aangaan.
De wetsartikelen zijn de basis voor vragen aan de werkgever, noem het een houvast. Met onderbuikgevoelens is het lastig een onderbouwd gesprek aan te gaan. Ts wil bovendien vooraf weten wat wel en niet kan.
Met wetsartikelen smijten doe je pas wanneer er echt een conflict is waarbij partijen er niet meer uitkomen.
Als de belangen van een werknemer in het geding zijn, laat je je als werkgever informeren en informeer je de werknemer. De werkgever moet over de inzet van de app nagedacht hebben, maar kennelijk is er vanuit gegaan dat de werknemers domme werkslaven zijn die alleen ja en amen zeggen. Als dat niet zo was, had de leidinggevende gewoon antwoord kunnen geven op vragen of in elk geval een memo gegeven waar in kort logische vragen beantwoord worden.

Die vragen staan in mijn post dan ook gemeld, de werkgever moet zich als goed werkgever dat ook kunnen beantwoorden (7:611 bw).
Ryur schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:50:
[...]

Als ik het bedrijf goed gok dan werkt de vriendin van de TS niet voor een bedrijf waar er met pakketjes wordt gewerkt. Alleen met poststukken.
Dan zijn het poststukken, mea culpa :)

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2016 09:46 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:01:
[...]
Daar gaat het jou hier om. Mij gaat het erom dat ik niet steeds gecontroleerd wil worden. Ik word liever beoordeeld op resultaat dan de weg naar dat resultaat.

Mijn werkgever gaat mij dan ook echt niet volgen tijdens werktijd, punt. :)
Het is toch niet dat jij persoonlijk gecontroleerd wordt? Het gaat erom dat het voor het proces belangrijk kan zijn dat bekend is waar de bezorger en de pakketjes zich bevinden.

Al is wat wij hierover vinden nog steeds niet relevant. Het gaat erom dat dit soort dingen niet met je eigen telefoon hoeven te gebeuren.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Palomar schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:43:
[...]

Het is toch niet dat jij persoonlijk gecontroleerd wordt? Het gaat erom dat het voor het proces belangrijk kan zijn dat bekend is waar de bezorger en de pakketjes zich bevinden.
Dat is nog helemaal niet bekend.

Hier staat het nogal vrijblijvend:
Members only: Tekst bij de app

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2016 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
[...]

Als ik goed heb (als ik het bedrijf van de vriendin van TS goed raad) is in deze casus geen sprake van pakketjes, maar van briefpost. Bij briefpost heb je helemaal geen tracking, en heb je ook niet nodig.

Waarom zou het in deze scenario dan interessant zijn?

(Sowieso vind ik dat pakketjes bij andere bezorgers moet gaan dan de briefpost, maar dat is weer een andere discussie).

• Roenie
  • Niet online
[...]

Al is wat wij hierover vinden nog steeds niet relevant. Het gaat erom dat dit soort dingen niet met je eigen telefoon hoeven te gebeuren.
Nogmaals, voor mij is dat wel relevant. Sterker nog, met mijn eigen telefoon vind ik dan weer minder boeiend. Ik gebruik regelmatig privé materiaal/'gereedschap' voor het werk. Het is aan een ieder om daar anders over te denken natuurlijk en de discussie toe te spitsen op het al dan niet gebruiken van de eigen telefoon. De discussie over privacy/vertrouwen et cetera vind ik dan juist weer interessanter....kan toch?

Het gaat hier niet om pakketjes trouwens. De relevantie waar ik op welk tijdstip ben lijkt me niet relevant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Er is een app voor Android, Ios en Windows Phone.
Welke gegevens

Door Reli worden de volgende (persoons)gegevens verzameld van de gebruiker door gebruik van het Bezorgersportaal en/of de Bezorger App:

Bij een bezoek aan het Bezorgersportaal of bij gebruik van de Bezorger App slaan de servers automatisch informatie op, zoals URL, IP-adres, browsertype en -taal, datum en tijd van het bezoek (‘Bezoekgegevens’);
Tijdens het gebruik van de Bezorger App wordt uw locatie opgeslagen
Het type van uw telefoon
De versie van het besturingssysteem van uw telefoon
Uw huidige positie als u de app open/in beeld heeft (tijdens het bijwerken van gegevens)
Uw positie/looproute terwijl u een wijk aan het lopen bent. Om de 5 meter (accuraat op 10 meter) of 5 seconden. Deze gegevens worden gebruikt voor de berekening van de kilometers en calorieën.

Doeleinden verwerking

Reli verwerkt deze persoonsgegevens voor de doeleinden ten behoeve van de uitvoering van haar dienstverlening waarvoor de gebruiker de persoonsgegevens aan Reli heeft verstrekt:

Als de gebruiker Reli om informatie over diensten en producten verzoekt, verwerkt Reli de daarvoor verstrekte persoonsgegevens om aan dat verzoek te voldoen.
De GPS gegevens van uw looproute worden gebruikt
Ander forum met dezelfde vraag: http://postbezorgers.org/forum/viewtopic.php?t=1859

Mag ik even kotsen vanwege de marketingpraat? :r
Members only: Over de app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:50
Mooi lijstje met machtigingen voor deze app:

Versie 3.8.1 heeft toegang tot:
Identiteit
accounts op het apparaat vinden

Contacten

precieze locatie (GPS- en netwerkgebaseerd)

Foto's/media/bestanden
de inhoud van je USB-opslag aanpassen of verwijderen
de inhoud van je USB-opslag lezen

Opslag

Camera
foto's en video's maken

Overig
gegevens van internet ontvangen
volledige netwerktoegang
netwerkverbindingen weergeven
voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
trilling beheren
Google-serviceconfiguratie lezen
accounts op het apparaat gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Frontysco schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:28:
Het eerste wat in mij op komt. Sorry baas maar ik heb geen smartphone.
8)
[...] Daar zijn misschien toch wel uitzonderingen op. Postbodes gebruiken toch ook hun eigen fiets?

[...] Ik vind dit een beetje moeilijkdoenerij. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en die app zal echt niet veel data verbruiken.
Ik heb zeker een smartphone, deze sinds januari 2005, en deze erbij sinds 2008. Toen bestonden Ios en android nog niet... Oh, en geen gps onboard >:) Dat ik die wel extern via bluetooth voor TomTom heb O-) Oh ja, en een accu levensduur van een week!
chaoscontrol schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:45:
Zeg gewoon dat je Windows Phone hebt. Die app is en komt er toch niet. :7
:+
assje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:03:
[...] Een werkgever kan eisen van een werknemer dat hij een rijbewijs B/C/D etc heeft, hij zou wat mij betreft dus ook prima kunnen eisen dat hij een android smartphone of Iphone heeft (IANAL)

Om het nu door te voeren bij bestaand personeel die mogelijk geen smartphone heeft is een ander verhaal. Echter is dat hier niet aan de orde en gaat het eerder om dwarsliggen dan om een echt bezwaar.

Uiteraard wordt het een ander verhaal als het om significant dataverbruik gaat of op een andere manier duidelijk kosten oplevert.

Wat mij betreft is alles af te spreken tussen werkgever/werknemer, als het maar in goed overleg gaat.
Maar iets op een privé device zetten gaat onder alle omstandigheden te ver. Er zijn al genoeg veiligheidsrisico's. Op mijn privé device geen apps van de baas. Ik had destijds aan de ene kant de privé mobiel en aan de andere kant die van de baas aan mijn riem hangen. Tijdens werktijd dan.
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:51:
Ik vindt het opmerkelijk dat er niemand ingaat op het privacyvraagstuk.

https://www.security.nl/p...via+gps-tracker+volgen%3F

Ik denk niet dat het volgen van een werknemer met privé apparatuur toelaatbaar is. Normaliter volgen dit soort bedrijven de bedrijfsapparatuur en dat is volkomen te rechtvaardigen omdat het doel doorgaans het verlagen van het risico op diefstal is. Dat dan ook de medewerker tijdens diensttijd gevolgd kan worden is een logisch gevolg. Hier ligt dat heel anders, want het doel is heel specifiek het volgen van de werknemer.
Dit !!!
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:58:
[...] Dat vind ik een beetje een vreemd en ongeloofwaardig argument, een mobiele telefoon heb je normaal gesproken bij je als je de deur uit gaat, het heet niet voor niets een mobiele telefoon. Waarom zou je dat ding anders wel bij je hebben, maar tijdens het postbezorgen ineens niet meer? [...]
Zelf weleens met die kilo's aan post om je nek gelopen? Die band van de tas die oneffenheden in je kleding in je huid drukt? Die tas die tegen je heupen komt tijdens het lopen? Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan geen harde dingen bij je wilt hebben. Maar jij reageert wel vaker uitsluitend vanuit je eigen standpunt.
En dat bewijs je maar weer met je volgende reactie. (had ik nog niet gezien tijdens typen bovenstaande)

corset, mission, en Koos_Werkloos lijken niet goed te lezen. Ze lezen iets, en reageren dan op hun eigen ideeën daarbij, voorbij gaand aan de echt geschreven zaken. Dit is terug te zien in de beoordelingen van de reacties...
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:28:
bij onze buitendienst word ook live gevolgt, op basis van locatie en tijd afronding ticket word de volgende ticket aangereikt aan de monteur. Dit geeft minder reistijd, werkdruk en minder wachttijd voor klanten.

Dus het is niet een simpel geval van spioneren
In jouw geval niet, hier wel! Maar je neemt de goed verwoordde kritiek van gambieter schijnbaar ter harte dus...
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:19:
[...] Ik blijf zelf gewoon geen echte problemen zien in dit specifieke geval omdat het om zo weinig uren gaat en volgensmij hoeft de telefoon praktisch alleen aan te staan (je hoeft er geen gekke dingen mee te doen zoals de zaklamp ervan gebruiken in een kruipruimte ofzo)

Privacy is wel een ander verhaal
Ik heb nog een apparaat dat altijd in vliegtuig-modus staat. Heb ik voor verschillende andere doeleinden. Standby tijd van weken. Laatst de camera functie niet gesloten bij het standby zetten. Leeg in een dag. Je projecteert nog teveel je eigen mening op andermans situatie zonder die goed genoeg te kennen.
rc5proxy schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:04:
[...]Eerst maar eens op papier uitleg krijgen waarom en eventueel risco/aansprakelijkheid en vergoeding.

geen idee of het voor alle bezorgers gaat gelden.
wie weet willen ze wel de route die zij loopt optimaliseren.
of kijken of de route waar ze voor betaald krijgt wel werkelijk gelopen wordt.

(2 rare voorbeelden)

Leuke voorbeelden, maar ik zou met tracking toch echt iedere keer terug lopen naar de straat. Als ik kan hordelopen is dat mijn voordeel. Zoals het ook voordeel voor de bezorger was die jaren geleden voor zowel sandd als dhl dezelfde wijk deed. Toch nog een redelijke vergoeding :+ Kan niet meer want sandd heeft de post-tak van dhl overgenomen. Opheffen dat sandd en postnl verplichten normale arbeidsvoorwaarden te geven. Weer postbodes, en die management idioten op de keien knikkeren.
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:24:
[...] Als het niet mag, kan dat bespreekbaar gemaakt worden. Iets bespreekbaar maken hoeft niet te leiden tot onenigheid. Je kunt ook gezamenlijk zoeken naar een oplossing die voor alle partijen acceptabel is. Lukt dat niet, dan kan ze dan altijd nog overwegen ok alsnog akkoord te gaan of op te stappen.
Ik zou met een vaste aanstelling dus niet opstappen, laat ze maar ontslaan als ze dit soort idiote eisen gaan stellen.
arnovos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:32:
Eerder werd al Arnoud Engelfriet geciteerd, met de opmerking dat het niet verboden is om use-your-own-device af te dwingen: http://blog.iusmentis.com/2016/01/11/8323/

Ik zou het wel doen, maar ondertussen bij bijvoorbeeld de ondernemingsraad melden dat op deze manier privé- en bedrijfsdata gemengd worden. Bovendien maak je je zorgen over de opslag en anonimisering van deze gegevens en de traceerbaarheid van die gegevens over jou terug naar jou. Wie kan daar allemaal bij? Iedereen met het wachtwoord, je direct leidinggevende, je collega?

Mocht je op oorlogspad willen, dan tip je de Autoriteit Persoonsgegevens. https://autoriteitpersoon...-persoonsgegevens/tip-ons
Wil iemand dit alsjeblieft melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Dit soort spionage moet zoveel mogelijk tegen gegaan worden. Het gevaar is dat men het sluipenderwijs steeds gewoner gaat vinden.
LordSinclair schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:13:
[...] Grappig is dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Want als je het zelfde werk in een kortere tijd kan doen presteer je beter waardoor je meer verdiend.
Jawel, maar er wordt per tijd betaald...
ninjazx9r98 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:45:

Identiteit

Contacten

Foto's/media/bestanden

Opslag

Camera
foto's en video's maken

Overig
volledige netwerktoegang
trilling beheren
Zo, dat zijn een heleboel redenen om dat op een privé device te weigeren.

Beter houden ze hun geld nog even apart, zodat ze op 1 januari a.s. die boete van 10% van de omzet kunnen betalen omdat ze zich niet aan het amendement Vos/Gesthuizen hebben gehouden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer in "Eigen telefoon gebruiken voor gebruik app van het werk"
[...]

Zo, dat zijn een heleboel redenen om dat op een privé device te weigeren.
De contacten omdat je kennelijk je chef kan bellen vanuit de app. Dat kan natuurlijk niet via de normale weg op je telefoon... De rest vind ik niet zo spannend. Zo kun je foto's maken en verzenden via de app. Dan moet de app wel toegang krijgen tot de camera en de opslag. GPS en de rest is niet zo spannend. Het gaat er om welke data exact wordt ontvangen en verzonden. Die opsomming is veel te vaag in dit geval.

Hmmm... (mits het TS inderdaad Sandd betreft):
In dusverre heb ik nu te horen gekregen dat de nieuwe GOR accoord is gegaan met dit voornemen. En dat er nu nader gekeken gaat worden hoe dit ingevuld kan gaan worden.
http://postbezorgers.org/...12&t=1859&start=50#p37989
In deze editie van Sandd de Bode wat over de app:
https://issuu.com/realcon..._bode_april-mei_1603_digi

Wat ik nou vind:
Word geen bezorger voor Sandd!

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 28-08-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 01:26

SECURITEH

Man of legend.

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:39:Ik vind dit een beetje moeilijkdoenerij. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en die app zal echt niet veel data verbruiken.
Leuk dat jij dat vind maar een werkgever moet nog steeds de benodigde middelen leveren om het werk te kunnen doen. Bij een kantoor baan is het toch ook normaal dat de werkgever voor een bureau, computer en printer zorgt, of neem jij dan ook je eigen spullen mee vanuit huis? Daarbij vallen de eigen spullen ook nog eens buiten de verzekering van de werkgever als er iets mee gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39
SECURITEH schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 23:31:
[...]

Leuk dat jij dat vind maar een werkgever moet nog steeds de benodigde middelen leveren om het werk te kunnen doen. Bij een kantoor baan is het toch ook normaal dat de werkgever voor een bureau, computer en printer zorgt, of neem jij dan ook je eigen spullen mee vanuit huis? Daarbij vallen de eigen spullen ook nog eens buiten de verzekering van de werkgever als er iets mee gebeurt...
Op zich ben ik het ermee eens dat de werkgever de werknemer van alle middelen moet voorzien om het werk uit te voeren, maar in sommige situaties vind ik dat je daar als werknemer flexibel mee om moet gaan. En daar is in het geval van TS zeker sprake. Want het gaat gewoon te ver om elke postbezorger een smartphone van de zaak mee te geven en boven heeft iedereen toch wel een smartphone.

Dat bijvoorbeeld Atos de eigen werknemers wil laten opdraaien voor hun opleidingskosten vind ik dan bijvoorbeeld duidelijk te ver gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Laatst online: 15-05 18:17
Koos Werkloos schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:48:
[...]

Op zich ben ik het ermee eens dat de werkgever de werknemer van alle middelen moet voorzien om het werk uit te voeren, maar in sommige situaties vind ik dat je daar als werknemer flexibel mee om moet gaan. En daar is in het geval van TS zeker sprake. Want het gaat gewoon te ver om elke postbezorger een smartphone van de zaak mee te geven en boven heeft iedereen toch wel een smartphone.

Dat bijvoorbeeld Atos de eigen werknemers wil laten opdraaien voor hun opleidingskosten vind ik dan bijvoorbeeld duidelijk te ver gaan.
Alleen zou ik er weinig behoefte aan hebben dat de werkgever de GPS gegevens van mijn privé telefoons vergaard. Dan een zakelijke telefoon die lekker thuis blijft liggen, en alleen mee gaat tijdens het werken, dan zijn de gegevens ook enkel relevant.

Het is gewoon echt een privacy ding. Als ik van t werk een app moet installeren die mijn locatie gebruikt, dan pass ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
[...]

PostNL levert inmiddels aan bezorgers die geen eigen telefoon hebben (of die niet willen gebruiken) een smartphone van de zaak. Dus volgens Postnl gaat dit niet te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:09

servies

Veni Vidi Servici

PcDealer schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:58:
Er is een app voor Android, Ios en Windows Phone.

[...]

Ander forum met dezelfde vraag: http://postbezorgers.org/forum/viewtopic.php?t=1859

Mag ik even kotsen vanwege de marketingpraat? :r
[membersonly=Over de app]

Adverteerder: Sandd

Bureau & Productie: mobtzu, the people’s valley (CMS)
:r Dat is hetzelfde bedrijf dat de nieuwe Rabobank app heeft 'ontwikkeld'... gegarandeerde mislukking
Die unanieme positieve reacties zal ook wel zijn nadat alle negatieve reacties zijn weggegooid...

[ Voor 4% gewijzigd door servies op 29-08-2016 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:50

PinusRigida

I put the p in pool.

no way! de WG wordt geacht om de WN de nodige middelen te bezorgen om z'n werk te kunnen doen. En als de WG verwacht dat de WN bereikbaar is op een mobiel toestel, of dat de WN een of andere werkgerelateerde app gebruikt, dan moet de WG maar voor een toestel zorgen nààst het privétoestel van de WN...

ik heb omwille van zo'n situatie maandenlang in de clinch gelegen met een gedetacheerd diensthoofd die bij haar aankomst de puntjes op de i wou zetten...

zij verwachtte o.a. dat we tijdens de werkuren bereikbaar waren indien we niet in kantoor aanwezig waren en dus ook onze vaste lijn niet konden beantwoorden. Bijna alle collega's gaven hun privé GSMnummer... één andere collega en ik deden dit principiëel niet... en uiteindelijk hebben we gelijk gekregen van hogeraf en heeft de WG dan maar geinvesteerd in DECT-toestellen voor iedereen. :-D

nu is de situatie van de TS lichtjes anders en gaat het niet zozeer om bereikbaar zijn dan wel om het volgen van trajecten d.m.v. een app... maar het principe is hetzelfde...

Zoals iemand het hierboven heel duidelijk stelt: voor hetzelfde geld héb je geen smartphone.

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 29-08-2016 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

dat zijn onvoorzichtige veronderstellingen; làng niet iedereen heeft toch wel een smartphone, ik ken genoeg mensen die geen smartphone hebben en er ook geen willen.

en waarom zou men niet aan elke postbezorger een smartphone van de zaak kunnen meegeven?! het gebeurt ontzettend veel in ontzettend veel andere bedrijven dus waarom zou het bij een postbedrijf niet lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:05
Een postbezorger is toch een aannemer ("wij rijden in opdracht van...")? Een eenvoudige Android kost 60 euro ex BTW. Weet niet hoe laag de tarieven precies liggen, maar als deze zakelijke uitgave te groot is dan moet je uit de business stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

t_captain schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:30:
Een postbezorger is toch een aannemer ("wij rijden in opdracht van...")? Een eenvoudige Android kost 60 euro ex BTW. Weet niet hoe laag de tarieven precies liggen, maar als deze zakelijke uitgave te groot is dan moet je uit de business stappen.
idd, en bedrijven kunnen deze op zich al goedkope toestelletjes nóg goedkoper aankopen in grote aantallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar dit is geen apparaat benodigd om de werkzaamheden te verrichten, en daarmee geen benodigde uitgave. Het gaat er niet om of het kan, maar of het mag en proportioneel is van de werkgever. Zoals gezegd, de Nokia 3310 doet alles wat een mobiel moet kunnen. Dat het geen software kan runnen die een nimrod op managementniveau bedacht heeft, is niet het probleem van de aannemer.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Iedereen met een eigen zaak kan een mobiele telefoon en redelijke belkosten inde zaak zetten. Je moet wel eens bellen met klanten en leveranciers, en zo'n app is ook zakelijk gebruik.

Als je op een omzet van 10k elk jaar een iPhone opschrijft, dan is het misschien niet meer zakelijk. Maar een basic Android moet altijd kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
Nee, we hebben het hier niet over een pakketjes bezorger, maar iemand die lopend of op de fiets brieven rondbrengt tegen het minimumloon. Ook nog eens parttime dus 60 euro ex is met een beetje pech een weekloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zijn die functies nog in loondienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:50
ninjazx9r98 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:45:

Identiteit

Contacten

Foto's/media/bestanden

Opslag

Camera
foto's en video's maken

Overig
volledige netwerktoegang
trilling beheren
diverse machtigingen kun je uitzetten lijkt me...
toegang tot contacten is niet noodzakelijk.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:27
t_captain schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:17:
Zijn die functies nog in loondienst?
0-uren contracten ja. Of had je verwacht dat postbezorgers allemaal ZZP´ers waren?

Dat dat idee überhaupt leeft geeft aan hoe verziekt die markt is.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vroeger had je postbodes, dat waren ambtenaren. Toen werd de postmarkt geliberaliseerd en kreeg je allemaal andere pakket- en postbedrijven. En toen moesten de postbodes eruit, want die concurreerden niet meer met de bezorgers van de concurrenten. Het verschil tussen post en pakketjes rijden is me niet duidelijk, ik krijg ook pakketjes van een PostNL bezorger en brieven van bedrijven die ik niet als postbedrijf ken (knalgeel met rood uniform, dat is toch DHL?)

Ik weet wel dat veel van die bedrijven stukloon betaalden i.p.v. uren. Omdat stukloon is verboden in dienstverband, neem ik aan dat deze mensen dan zelfstandige zijn. Vandaar toch ook de discussie over PostNL die zijn bezorgers toch weer in dienst zou willen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kennelijk tegen 50% van het minimumloon: https://josbertlonnee.wor...post-bezorgen-voor-sandd/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Laatst online: 13-05 07:56
[...]

Het is gewoon een kosten/baten afweging. Als het zo belangrijk is dan moet de werkgever maar 100E in een apparaat stoppen waarmee dit kan. Blijbkaar is dit niet zo belangrijk dat ze dat waard is, dan moeten ze ook niet zeuren vind ik. Als ik TS was had ik op marktplaats een 5 jaar oude windows foon gekocht voor 10E en gevraagd of iemand kan helpen omdat het niet werkt, IT ziet direct waarom, kan jij niets aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gadgeteer
We hebben het over een gewoon dienstverband, geen zzp o.i.d. Er is een gewoon contract met een minimaal aantal uren, dat jij alles wat bezorgt over 1 kam scheert laat wel zien hoe slecht je op de hoogte bent van de dingen waarover je kennelijk wel een mening klaar hebt |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Spectaculous schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:50:
[...]

Het is gewoon een kosten/baten afweging. Als het zo belangrijk is dan moet de werkgever maar 100E in een apparaat stoppen waarmee dit kan. Blijbkaar is dit niet zo belangrijk dat ze dat waard is, dan moeten ze ook niet zeuren vind ik. Als ik TS was had ik op marktplaats een 5 jaar oude windows foon gekocht voor 10E en gevraagd of iemand kan helpen omdat het niet werkt, IT ziet direct waarom, kan jij niets aan doen.
Waarom zou je voor 50% minimumloon nog een telefoon gaan kopen?

• t_captain
Als je voor een baas werkt en de telefoon is nodig voor je werk, is het natuurlijk zijn verantwoordelijkheid om die te verstrekken. Je mag van een werknemer op minimumniveau niet verwachten dat hij zelf een smartphone heeft.

• Spectaculous
  • Laatst online: 13-05 07:56
PcDealer schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:34:
[...]

Waarom zou je nog voor 50% minimumloon nog een telefoon gaan kopen?
Omdat als TS 10 euro in een telefoon investeert waar die toch niets mee doet deze zonder heel moeilijk te doen de app niet op het eigen toestel hoeft te installeren. Je kan wel alles gaan weigeren, maar dan ben je vaak ook de eerste die eruit vliegt in de praktijk, zo werkt het nou eenmaal. Door een alternatieve telefoon waar je niets mee hoeft te doen verder hiervoor te hebben kan je vanuit de IT afdeling "vrijstelling" krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:39
t_captain schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:59:
Als je voor een baas werkt en de telefoon is nodig voor je werk, is het natuurlijk zijn verantwoordelijkheid om die te verstrekken. Je mag van een werknemer op minimumniveau niet verwachten dat hij zelf een smartphone heeft.
Ik vind dat je dat ook niet mag verwachten van iemand die het ZZPerschap ingeduwd is om hem/haar onder het minimum te kunnen betalen en een aantal bedrijfsrisico's die bij WG zouden moeten liggen in de maag te splitsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
PcDealer schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:32:
[...]

Zijn er nog ontwikkelingen?
Het is momenteel stil aan de andere kant ;)
Ik denk dat ze of hun plannen evalueren zijn ofzo. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16

BLACKfm

o_O

Ik zie van pagina 1 (de quote) naar de laatste reacties dat het nog actueel is, maar wou het toch even kwijt:
assje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:03:
Standaard stellen dat alles zonder uitzondering door de werkgever verzorgd moet worden gaat mij dus te ver. Een werkgever kan eisen van een werknemer dat hij een rijbewijs B/C/D etc heeft, hij zou wat mij betreft dus ook prima kunnen eisen dat hij een android smartphone of Iphone heeft (IANAL)
Daar zit wel een beetje de crux van het verhaal. De werkgever kan eisen verlangen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet, tenslotte bepaald de werkgever bij het in dienst nemen van het personeel of deze voldoet aan het gevraagde in de vacature.

"Ja, ik heb een rijbewijs" en "ja, ik heb een auto" maar "nee, deze privé auto ga ik niet zonder vergoeding inzetten voor zakelijke doeleinden".

Ik ken dan ook geen voorbeelden waar zwart op wit in een contract staat dat 'geëist' is dat je privé middelen moet inzetten voor zakelijke doeleinden zonder enige vergoeding.

Dat het in de praktijk gebeurd kan vele redenen hebben, maar het feit dat men er niet op in gaat is omdat de werkgever daar vervolgens moeilijk over gaat doen en achterliggende gedachtes als "ik heb een tijdelijke contract en wil wel dat het verlengd wordt", of redenen van vergelijkbare strekking, zorgen dat mensen maar slikken ipv stikken terwijl ze 110% in hun recht staan om daar een vergoeding voor te verlangen.

Ik was er op een gegeven moment klaar mee bij mijn vroegere werkgever en dat werd me niet in dank afgenomen. Ik zou geen meter meer rijden met mijn eigen auto omdat de vergoeding niet kostendekkend was. Dat men een kilometervergoeding krijgt betekend nog steeds niet dat ze daarom maar hun privé spullen moeten inzetten voor zakelijk gebruik.

Voor de baas is het 50 euro kilometervergoeding per dag en voor de werknemer is het 2x per jaar extra bij de garage voor onderhoud en een auto die je een paar jaar eerder kunt afschrijven.

Ik zou dus zonder een betere vergoeding geen meter meer rijden met privé vervoer en ze moesten maar wat regelen als ik extern bij een klant aan de slag moest. Strikt zakelijk gezien was dat geen probleem, want er was een aftands vervoersmiddel waar je bij een ongeluk op de snelweg geheid je leven had gekost, maar het was vervoer en het klagen houd een keer op (dus ook ik ben gezwicht).

Hetzelfde geld voor een mobiel. Bij mijn huidige werkgever kan ik extern de mail alleen bekijken via de smartphone, maar die mailserver beheerd wel mijn beveiliging van de telefoon waardoor ik van een patroon naar een pincode moet en als ik dit een paar keer verkeerd doet wordt de telefoon uit veiligheidsredenen geformatteerd. Als het patroon gebleven was had ik er nog mee kunnen leven, maar een pincode en de bijbehorende formatteerbeveiliging gingen mij toch echt te ver op een privé toestel.

Als ik mijn mail dus wil kunnen lezen zijn er 3 opties. Telefoon van de zaak, mail toegankelijk via het web of af en toe langs kantoor om de mail te checken.

Ik laat me in ieder geval niet meer voor het karretje spannen door geen enkele werkgever en dat zou niemand moeten toestaan

TL:DR; Het is onder geen beding 'normaal' of 'vanzelfsprekend' dat je, zonder daar goed overleg over te hebben, privé middelen moet inzetten voor zakelijke doeleinden.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 835221

Ik wil even reageren, ik ben ook postbode bij die blauwe. Heb er speciaal een account voor aangemaakt :)
Ik zag wat mensen reageren met vragen.
Ik ben gewoon in loondienst (met vast contract inmiddels) en vele met mij. 3 tot 12 uur per week. Aangezien het zo weinig uren zijn, verdien ik maar gemiddeld tussen de 100 en de 150 euro per maand. Ik heb een te oude telefoon voor de app en te weinig loon voor een nieuwe. Hier kan je ook niet echt een abbo van betalen ;)
Ik ben hiermee naar mijn contactpersoon gegaan en zodra de app verplicht is 01-01-2017 en ik de app niet gebruik, word ik eruit gewerkt.

De werkgever is in gesprek met een telecomaanbieder voor een 'aantrekkelijk' abbo en je krijgt €3,50 per maand vergoed.

Hopelijk zijn er zo wat minder onduidelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heeft jouw werkgever dan aangegeven hoe ze van plan zijn dat te doen? Jou 'eruit werken'?

Met een vast contract zal dat niet een twee drie geregeld zijn.

Wel schandalig. Al helemaal als het gewoon gezegd wordt. Zou overwegen om zo'n gesprek op te nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 835221

Geen idee hoe ze dat willen doen. Ik heb het ook niet zwart op wit, dus ze kunnen gewoon ontkennen. Op hun facebookpagina zie je in ieder geval dat er heel veel klachten zijn, dus misschien gaan ze het nog veranderen, net als postnl dat heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Glashelder schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:48:
Heeft jouw werkgever dan aangegeven hoe ze van plan zijn dat te doen? Jou 'eruit werken'?

Met een vast contract zal dat niet een twee drie geregeld zijn.
Dat hoeft nog niks te zeggen. Ze kunnen je op het werk prima het leven zuur maken zodat je het beu wordt en gewoon zelf opstapt.

Of ze gooien het op een kopje 'werkweigering' omdat je geen app op je eigen telefoon wil gebruiken en vragen ontslag aan. Veel succes bij de rechter...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 2 3 Laatste