Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:05
Even tussen tags gezet..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:55
Het eerste wat in mij op komt. Sorry baas maar ik heb geen smartphone.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is eigenlijk simpel gezegd: De baas moet zorgen voor de middelen die nodig zijn om het werk uit te voeren. Als ze een app op een smartphone verplicht stellen, dan moeten ze ook een smartphone aanbieden voor die zakelijke app.

Je werkgever kan je niet verplichten om je privé telefoon te gebruiken zonder dat ze daarvoor het dataverbruik vergoeden. Hetzelfde geldt hier als met een auto waarmee je bedrijfskilometers maakt: Dan heb je ook recht op een vergoeding voor de gemaakte kilometers.

Ik krijg de indruk dat ze hiermee alleen maar een beetje angst willen aanjagen bij de bezorgers die er met de pet naar gooien, zodat ze de mensen die hun werk slecht uitvoeren kunnen tracken en kunnen afrekenen op hun prestaties. Je moet je afvragen of je wel bij zo'n werkgever wil werken.

Aan de andere kant, als ze een tijdelijk contract heeft of op uitzendbasis werkt dan heb je natuurlijk goed kans dat ze er uit vliegt als ze hier niet mee akkoord gaat. Of dat nu rechtmatig is of niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:23
Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:33:
Dat is eigenlijk simpel gezegd: De baas moet zorgen voor de middelen die nodig zijn om het werk uit te voeren.
Daar zijn misschien toch wel uitzonderingen op. Postbodes gebruiken toch ook hun eigen fiets?
Als ze een app op een smartphone verplicht stellen, dan moeten ze ook een smartphone aanbieden voor die zakelijke app.

Je werkgever kan je niet verplichten om je privé telefoon te gebruiken zonder dat ze daarvoor het dataverbruik vergoeden.
Ik vind dit een beetje moeilijkdoenerij. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en die app zal echt niet veel data verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gewoon de app gebruiken en alsnog de telefoon thuislaten. Voldoe je aan hun 'verplichting' maar niemand kan eisen dat je je eigen telefoon bij je hoort te hebben. Ik neem overigens wel aan dat dat pas vragen op gaat werpen als er klachten over de bezorging komen.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19
Zeg gewoon dat je Windows Phone hebt. Die app is en komt er toch niet. :7

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:39:

Ik vind dit een beetje moeilijkdoenerij. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en die app zal echt niet veel data verbruiken.
was het maar waar, ik heb zakelijke apps gehad die even 3gb op een dag wegtikken 8)7

Als jij iets moet inleveren voor je werk dan moet dit gecompenseerd worden, ook al verbruikt de app amper data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Zo staat het nu eenmaal in de wet. Als monteur krijg ik ook gereedschap en werkkleding van de baas. Die baas kan niet van mij gaan eisen dat ik dat privé ga aanschaffen. En al helemaal als er structurele kosten gemaakt moeten worden (dataverbruik, stroom) dan hoort de werkgever daarin te voorzien als een vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

[...]

Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mission
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:47:

Members only:
das ook een leuke ja

Members only:

[ Voor 29% gewijzigd door mission op 24-08-2016 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Hebben ze al informatie over haar telefoon? Zoals telefoonnr of app al geinstalleerd? Anders zou ik aangeven geen telefoon te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:41

vhal

ಠ_ಠ

Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:46:
Zo staat het nu eenmaal in de wet. Als monteur krijg ik ook gereedschap en werkkleding van de baas. Die baas kan niet van mij gaan eisen dat ik dat privé ga aanschaffen. En al helemaal als er structurele kosten gemaakt moeten worden (dataverbruik, stroom) dan hoort de werkgever daarin te voorzien als een vergoeding.
Zeker, al vraag ik mij af of elk bedrijf een specifieke vergoeding kan leveren voor het gebruik van privé-spullen (bijvoorbeeld voor het thuiswerken) en hoe ver trek je het door?

Voor wat betreft de OP; leg het eens neer bij de OR

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 24-08-2016 11:58 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik denk eerder dat het is om track & trace te verbeteren dat men live pakketjes kan volgen en beter kan plannen wanneer een pakketje aankomt. Daarvoor is wel wat tracking vereist om te zien waar het pakketje/poststuk uithangt. Laatst zag ik ook een PostNL bezorger een pakketje met eigen telefoon scannen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
vhal schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:57:
[...]

Zeker, al vraag ik mij af of elk bedrijf een specifieke vergoeding kan leveren voor het gebruik van privé-spullen (bijvoorbeeld voor het thuiswerken) en hoe ver trek je het door?
Is een beetje bedrijfsgevoelig. Bijv. in mijn geval regel ik dit soort dingen gewoon tussendoor met de filiaalmanager, maar het hoofdkantoor mag graag een stukje moeilijker doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:41

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:58:
Ik denk eerder dat het is om track & trace te verbeteren dat men live pakketjes kan volgen en beter kan plannen wanneer een pakketje aankomt. Daarvoor is wel wat tracking vereist om te zien waar het pakketje/poststuk uithangt. Laatst zag ik ook een PostNL bezorger een pakketje met eigen telefoon scannen.
ware het niet dat...
Members only:
geen pakketten bezorgd :P

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:59
Ik vind de standaardopmerking dat de werkgever sowieso alles moet verzorgen ook een beetje een dooddoener. Je hebt ook kleding nodig om je werk uit te voeren en ook op kantoor zijn er vaak afspraken/regels voor, toch verzorg je die zelf (soms een vergoeding voor representatieve functies). Het wordt pas anders als het gaat om veiligheidskleding/schoenen die specifiek voor het werk zijn.

Standaard stellen dat alles zonder uitzondering door de werkgever verzorgd moet worden gaat mij dus te ver. Een werkgever kan eisen van een werknemer dat hij een rijbewijs B/C/D etc heeft, hij zou wat mij betreft dus ook prima kunnen eisen dat hij een android smartphone of Iphone heeft (IANAL)

Om het nu door te voeren bij bestaand personeel die mogelijk geen smartphone heeft is een ander verhaal. Echter is dat hier niet aan de orde en gaat het eerder om dwarsliggen dan om een echt bezwaar.

Uiteraard wordt het een ander verhaal als het om significant dataverbruik gaat of op een andere manier duidelijk kosten oplevert.

Wat mij betreft is alles af te spreken tussen werkgever/werknemer, als het maar in goed overleg gaat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winandus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-08 15:46
Laatst zag ik ook een PostNL bezorger een pakketje met eigen telefoon scannen.
Maar PostNL bezorgers hebben een budget gekregen van de baas om een smartphone aan te schaffen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

assje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:03:
Standaard stellen dat alles zonder uitzondering door de werkgever verzorgd moet worden gaat mij dus te ver. Een werkgever kan eisen van een werknemer dat hij een rijbewijs B/C/D etc heeft, hij zou wat mij betreft dus ook prima kunnen eisen dat hij een android smartphone of Iphone heeft (IANAL)
Dat kan een werkgever alleen eisen bij een sollicitatie. Niet achteraf als iemand al in dienst is. Dan kan een werkgever niet eisen 'je gaat maar op rijles' of 'je koopt maar een smartphone of je wordt ontslagen'.

Mocht achteraf bijvoorbeeld blijken dat een werknemer een rijbewijs of heftruckcertificaat nodig heeft dan moet de werkgever gewoon die opleiding betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 24-08-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:11:
[...]

Dat kan een werkgever alleen eisen bij een sollicitatie. Niet achteraf als iemand al in dienst is. Dan kan een werkgever niet eisen 'je gaat maar op rijles' of 'je koopt maar een smartphone of je wordt ontslagen'.

Mocht achteraf bijvoorbeeld blijken dat een werknemer een rijbewijs of heftruckcertificaat nodig heeft dan moet de werkgever gewoon die opleiding betalen.
Dit dus of een aanhanger rijbewijs als je deze toch nodig blijkt te hebben voor je werk is het toch aan werkgever om deze te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Tis ook een beetje redelijkheid van beide kanten. Als je al n prima telefoon hebt dan hoef de werkgever naar mening niet voor toestel te zorgen, dan zou een vergoeding voor eventueel data gebruik volstaan.

Ik gebruik mijn eigen telefoon maar heb wel een abbo van de zaak.

Maar met grote ondernemingen is dat wat lastiger afspraken maken natuurlijk dan met een relatief klein bedrijf. Zo kom ik er bij gesloopte telefoons altijd wel uit met mijn baas, maar ik kan mij voorstellen dat je wel wat zekerheid wil dat als op je werk de telefoon het loodje legt dat niet jij met de (volle) kosten zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gadgeteer
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:51:
[...]

das ook een leuke ja

Members only:
Wel mijn hele reactie gelezen?
Nu is ons gezamenlijke inkomen hoog genoeg om ons te redden, maar dat is verder niet aan de orde.
Dat zou voor PostNL wel de reden zijn. Werkgever van mijn vriendin werkt niet met pakketjes

edit: Verschillende mensen roepen in dit soort topics dat het iets met dwarsliggen te maken heeft -> willen die mensen a.u.b. ophouden te reageren? E.e.a. heeft niets met dwarsliggen te maken.
Het gaat erom dat je eigen middelen moet inzetten voor je werk en daarvoor geen vergoeding krijgt en waarbij het risico op defecten voor eigen rekening komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Gadgeteer op 24-08-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:59
Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:11:
[...]

Ja maar dat is hier dus niet aan de orde, als je gaat dwarsliggen hebben ze waarschijnlijk ook geen poot om op te staan, de vraag is of je dat moet willen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Oeps sorry, Er is inderdaad nog een wezenlijk verschil tussen net rond en voldoende.

Maar als het voldoende is, wat maakt die paar mb dan uit? Dan word het dus een principe kwestie.

Maar voor ik valse aannames doe, is het bekend hoeveel data de betreffende app verbruikt? Daar hangt het naar mijn inzien vanaf. Is het een paar mb of hebben we het over een paar gb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 11:08
Zoals eerder genoemd moet je werkgever middelen leveren die nodig zijn om je werk uit te kunnen voeren, echter heb ik in het verleden als bijbaan 4 jaar voor deze toko gewerkt en weet ik uit ervaring dat ze je nergens in tegemoet gaan komen. Er kan nog geen bedankje vanaf als je besluit te stoppen.

Ik zou hun verzoek om de app te gebruiken negeren, dit klinkt als een manier om de vergoeding per poststuk nog verder om laag te brengen, want de enige reden dat je zou willen weten hoeveel km's je daadwerkelijk maakt en hoe lang je er over doet is om het stukloon nog nauwkeuriger te kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
FotW schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:37:
Zoals eerder genoemd moet je werkgever middelen leveren die nodig zijn om je werk uit te kunnen voeren, echter heb ik in het verleden als bijbaan 4 jaar voor deze toko gewerkt en weet ik uit ervaring dat ze je nergens in tegemoet gaan komen. Er kan nog geen bedankje vanaf als je besluit te stoppen.

Ik zou hun verzoek om de app te gebruiken negeren, dit klinkt als een manier om de vergoeding per poststuk nog verder om laag te brengen, want de enige reden dat je zou willen weten hoeveel km's je daadwerkelijk maakt en hoe lang je er over doet is om het stukloon nog nauwkeuriger te kunnen berekenen.
Maar met dingen als post bezorgen geld (zeker in de vakantie) voor jou 4 anderen dus als je te dwars gaat liggen dan knikkeren ze je eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
FotW schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:37:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Gewoon zeggen dat je een Windows Phone hebt, dikke kans dat de werkgever alleen de app voor IOS en Android heeft ontwikkeld :P

Daarnaast is het kansloos, zie geo spoofing: http://www.phonearena.com...cation-on-Android_id62775

[ Voor 35% gewijzigd door Bejit op 24-08-2016 12:43 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:41:
[...]

Members only:
Maar zelfs dan: is deze kwestie nou echt een mogelijk conflict of andere problemen met de werkgever waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
In dat geval:

Probeer het anders gewoon een maandje, voor t zelfde geld maakt het voor je data bundel niks uit.

En als het toestel stuk gaat dan kun je altijd nog met ze overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:44:
In dat geval:

Probeer het anders gewoon een maandje, voor t zelfde geld maakt het voor je data bundel niks uit.

En als het toestel stuk gaat dan kun je altijd nog met ze overleggen.
In het ergste geval krijg je dan bij een defect toestel te horen dat ze niets vergoeden en ben je zomaar 420euro kwijt voor een nieuwe S6 wat neerkomt op meer dan 10% van je jaarloon :s
Wij weten liever vooraf waar we aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:47:
Wij weten liever vooraf waar we aan toe zijn.
Dan vraag je dat toch gewoon vooraf aan de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
ik weet niet hoe jullie uberhaupt postlopen maar wij hadden altijd toch de telefoon opzak voor muziek en onderling overleg. Wat maakt die app dan uit als je de telefoon toch bij je hebt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vindt het opmerkelijk dat er niemand ingaat op het privacyvraagstuk.

https://www.security.nl/p...via+gps-tracker+volgen%3F

Ik denk niet dat het volgen van een werknemer met privé apparatuur toelaatbaar is. Normaliter volgen dit soort bedrijven de bedrijfsapparatuur en dat is volkomen te rechtvaardigen omdat het doel doorgaans het verlagen van het risico op diefstal is. Dat dan ook de medewerker tijdens diensttijd gevolgd kan worden is een logisch gevolg. Hier ligt dat heel anders, want het doel is heel specifiek het volgen van de werknemer.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 24-08-2016 12:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:50:
ik weet niet hoe jullie uberhaupt postlopen maar wij hadden altijd toch de telefoon opzak voor muziek en onderling overleg. Wat maakt die app dan uit als je de telefoon toch bij je hebt?
Zoals je eerder kon lezen laat ze haar toestel meestal thuis. Nu wordt ze gedwongen hem mee te nemen. Onderling overleg? we hebben het over postbezorgen..
Wat het uitmaakt is dat het toestel makkelijk defect raakt en dat je je eigen dataverbinding zonder vergoeding beschikbaar stelt aan je werkgever.

En inderdaad om over privacy nog maar te zwijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 24-08-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Even de meest belangrijke vraag, wat zei de werkgever toen je dit vroeg? Dat lijkt me de eerste stap die je zet.

En over privacy.. je bent bezig in de baas zijn tijd. Sorry, maar ik heb met meerdere buitendienst functies gewerkt waarbij GPS heel normaal is. Heeft 0 met privacy te maken, meer met overzicht houden.

Overigens, als je kijkt dat bundels met 10GB+ steeds normaler worden, is die 2-3 MB per week van zoiets te verwaarlozen en dus geen argument.

[ Voor 65% gewijzigd door corset op 24-08-2016 12:59 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:53:
[...]

Zoals je eerder kon lezen laat ze haar toestel meestal thuis. Nu wordt ze gedwongen hem mee te nemen. Onderling overleg? we hebben het over postbezorgen..
Wat het uitmaakt is dat het toestel makkelijk defect raakt en dat je je eigen dataverbinding zonder vergoeding beschikbaar stelt aan je werkgever.
Meestal is dus soms wel, ik mag dus stellen dat het ding dus soms aanwezig is. En overleg is in jullie geval allicht niet van toepassing, het was een voorbeeld.

Maar om de telefoon op zak te hebben is toch geen accuut risico op defecten? En wederom: om hoeveel data gaat het? als je aan het eind van de maand niks te kort komt qua data en het abbo is toch al betaald, wat maakt het dan in vredesnaam uit dat een deeltje van die data opgaat aan je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:33

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Stel de vraag wat het verwachte dataverbruik is en wat hun standpunt is wanneer de telefoon tijdens werktijd kapot/verloren gaat. Daarbij aangeven dat het een S6 is.

Ligt het nu al vastgelegd.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:53:
[...]
Zoals je eerder kon lezen laat ze haar toestel meestal thuis.
Dat vind ik een beetje een vreemd en ongeloofwaardig argument, een mobiele telefoon heb je normaal gesproken bij je als je de deur uit gaat, het heet niet voor niets een mobiele telefoon. Waarom zou je dat ding anders wel bij je hebben, maar tijdens het postbezorgen ineens niet meer?
Wat het uitmaakt is dat het toestel makkelijk defect raakt
Als je je telefoon in een hoesje hebt zitten en veilig opbergt in je binnenzak, kan er weinig mis gaan en is de kans dat er iets misgaat tijdens het postbezorgen niet veel groter dan anders.

Bovendien, tijdens het postbezorgen kan je bijvoorbeeld ook je jas of je broek openscheuren aan een hek. Dat hoeft de werkgever dan toch ook niet te betalen?
en dat je je eigen dataverbinding zonder vergoeding beschikbaar stelt aan je werkgever.
Als het maar om een kleine hoeveelheid data gaat, vind ik niet dat je daar moeilijk om moet doen. Het leven is soms een kwestie van geven en nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003

Coach4All

I'm a Coach 4 All

corset schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:57:
Even de meest belangrijke vraag, wat zei de werkgever toen je dit vroeg? Dat lijkt me de eerste stap die je zet.
Dat staat toch in de TS..
Haar leidinggevende kan/wil op deze vragen niet een duidelijk antwoord geven,

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Coach4All schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:59:
[...]

Dat staat toch in de TS..

[...]
Dat is dus iets wat je eerst moet krijgen. Dat is mijn punt. Zo simpel is het. Als jij vage antwoorden blijft krijgen kan je geen beslissing nemen.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
corset schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

Dat is dus iets wat je eerst moet krijgen. Dat is mijn punt. Zo simpel is het. Als jij vage antwoorden blijft krijgen kan je geen beslissing nemen.
Gewoon net zo lang blijven vragen tot je een duidelijk antwoord hebt van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:58:
[...]

Dat vind ik een beetje een vreemd en ongeloofwaardig argument, een mobiele telefoon heb je normaal gesproken bij je als je de deur uit gaat, het heet niet voor niets een mobiele telefoon. Waarom zou je dat ding anders wel bij je hebben, maar tijdens het postbezorgen ineens niet meer?

[...]

Als je je telefoon in een hoesje hebt zitten en veilig opbergt in je binnenzak, kan er weinig mis gaan en is de kans dat er iets misgaat tijdens het postbezorgen niet veel groter dan anders.

Bovendien, tijdens het postbezorgen kan je bijvoorbeeld ook je jas of je broek openscheuren aan een hek. Dat hoeft de werkgever dan toch ook niet te betalen?

[...]

Als het maar om een kleine hoeveelheid data gaat, vind ik niet dat je daar moeilijk om moet doen. Het leven is soms een kwestie van geven en nemen.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 24-08-2016 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:58:
Schade als gevolg van een ongeval onder werktijd is anders wel degelijk voor rekening van de baas. Die heeft als goed is een verzekering daarvoor (want wettelijk verplicht). Als jij een privé telefoon mee moet nemen van je werk dan zullen ze ook daar eventuele schade als gevolg van een ongeluk moeten vergoeden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
[quote]Gadgeteer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:04:
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Ik heb nog nooit met warm weer last gehad van een telefoon.

En het is een persoonlijke keuze maar: wat nu als je in geval van nood moet bellen? of andersom

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:18
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:09:

En het is een persoonlijke keuze maar: wat nu als je in geval van nood moet bellen? of andersom
Dat ging 20 jaar geleden ook prima zonder mobiele telefoon :/

Ik vind het allemaal maar een beetje dooddoeners omdat je dat ding al hebt hem dan ook maar zakelijk in te zetten. Daar hoort of een zakelijke variant van te komen of een redelijke vergoeding.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
LordSinclair schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:10:
Ik vind het allemaal maar een beetje dooddoeners omdat je dat ding al hebt hem dan ook maar zakelijk in te zetten. Daar hoort of een zakelijke variant van te komen of een redelijke vergoeding.
Ik vind een zakelijke telefoon voor postbezorgers toch een beetje overdreven. En zelf willen ze waarschijnlijk ook niet met twee telefoons rondlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 12:37
En nog even een privacy vraagje:
Als je de app geinstalleerd hebt staan, wordt dan ook je locatie/beweging getrackt ook als je de app niet activeert?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:12:
[...]

Ik vind een zakelijke telefoon voor postbezorgers toch een beetje overdreven. En zelf willen ze waarschijnlijk ook niet met twee telefoons rondlopen.
Werknemers met een app volgen op een privé apparaat vindt je niet overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
LordSinclair schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:10:
[...]

Dat ging 20 jaar geleden ook prima zonder mobiele telefoon :/
Dat is echt een kut argument, ga ik niet eens op in.

Als je al n toestel hebt, dan is een tweede toestel alleen maar millieu vervuiling en overbodig. En het is nog steeds niet gezegt dat de betreffende app dermate veel data verbruikt dat ts op kosten gejaagd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:09:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:12:
[...]

3/4 uur in de week ook nog, dat is een bijbaantje geen echt werk

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, Koos klinkt als een PZ-medewerker die de belangen van de baas verdedigt (niet moeilijk doen, toegeven etc). Die zie ik niet vaak de werkgever bekritiseren.

Ik zou met een Nokia 3310 aankomen. Dit is typisch zo'n idee van iemand op het hoofdkantoor die totaal niet nadenkt over de specifieke invulling.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Werknemers met een app volgen op een privé apparaat vindt je niet overdreven?
Als die app alleen doet waar die voor bedoeld is... nee, dan vind ik dat niet overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
gambieter schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:16:

Ik zou met een Nokia 3310 aankomen. Dit is typisch zo'n idee van iemand op het hoofdkantoor die totaal niet nadenkt over de specifieke invulling.
_/-\o_ Dat soort dingen heb ik ook wel eens gedaan met hoofdkantoren.

Maar we hebben het hier naar mijn inzien toch over een bijbaantje. En daar kun je nu niet echt moeilijk lopen dan want dan lig je er gewoon uit doorgaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:17:
[...]

Als die app alleen doet waar die voor bedoeld is... nee, dan vind ik dat niet overdreven.
Oke. Maar goed dat de wet er dan nog is. Die staat dit naar alle waarschijnlijkheid namelijk niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:17:
[...]

Is het ook niet. Als je naar buitendienst medewerkers tegenwoordig kijkt:

GPS in de auto (logisch)
GPS op de telefoon via app

Is dat dan ook opeens privacy problematiek?

Ik vind het wel leuk dat mensen als Gambieter het gelijk "verdedigen van de baas" vinden. Dat heeft daar niks mee te maken.

OP komt met vage excuses
Totaal geen antwoord van de werkgever

En het enige wat OP wil horen is, waarom zijn vriendin wettelijk toegestaan is dit te weigeren.

Gek he dat mensen dat dan vreemd vinden.

En heel hard gezegd, maar voor je vriendin tientallen anderen. Als je je zo moeilijk gaat maken over die paar MB per maand, dan maak je echt geen goede indruk bij je bedrijf. Hoe goed het contact ook is.

[ Voor 12% gewijzigd door corset op 24-08-2016 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
We zien wel vaker op dit forum in discussies allerlei juridische argumenten. Maar bedenk wel dat de realiteit anders is, want met principieel op je rechten staan bereik je als werknemer uiteindelijk niet veel. Heel oneerlijk, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Met een flexibele houding richting je werkgever bereik je veel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 24-08-2016 13:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:21:
We zien wel vaker op dit forum in discussies allerlei juridische argumenten. Maar bedenk wel dat de realiteit anders is, want met principieel op je rechten staan bereik je als werknemer uiteindelijk niet veel. Heel oneerlijk, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Met een flexibele houding bereik je veel meer.
En precies door die houding kunnen werkgevers heel makkelijk over hun werknemers heen lopen, ze onderbetalen, ze overdreven uren laten werken in onveilige omgevingen, enzovoort.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vind het echt bijzonder om te zien hoe mensen maar gewoon hun rechten opgeven.

Het is toch van de zotte dat je je gewoon vrijwillig laat volgen met privé apparatuur _O- Een zakelijke auto valt te verdedigen (en dan alleen de zakelijke ritten, prive ritten mogen niet zonder meer zomaar gecontroleerd worden), een zakelijke telefoon ook (voor opsporing bij diefstal).

Dit land wordt debieler en debieler :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

En precies door die houding kunnen werkgevers heel makkelijk over hun werknemers heen lopen, ze onderbetalen, ze overdreven uren laten werken in onveilige omgevingen, enzovoort.
En juist door de houding van werknemers die denken "De wet zegt dit! DUS IK MAG HET EISEN!" worden ze weer snel werkeloos en gaan ze klagen.

Het is geven en nemen. Bedrijven moeten zich aanpassen naar de wet, werknemers moeten zich sociaal opstellen tov bedrijven.
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:24:
Ik vind het echt bijzonder om te zien hoe mensen maar gewoon hun rechten opgeven.

Het is toch van de zotte dat je je gewoon vrijwillig laat volgen met privé apparatuur _O- Een zakelijke auto valt te verdedigen (en dan alleen de zakelijke ritten, prive ritten mogen niet zonder meer zomaar gecontroleerd worden), een zakelijke telefoon ook (voor opsporing bij diefstal).

Dit land wordt debieler en debieler :/
Want wat jij doet onder werktijd is totaal niet relevant voor werkgevers 8)7 wow

[ Voor 35% gewijzigd door corset op 24-08-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Wederom:

Zolang we niet weten in hoeverre TS er op achteruit gaat is geen zinning advies mogenlijk.

Telefoon op zak is geen nadeel en data verbruik is onbekend blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Stoney3K schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Dat is het andere uiterste, je overdrijft. Natuurlijk moet je als werknemer niet alles pikken. Maar om kleine dingen (en daar is in dit geval duidelijk sprake van) moeilijk lopen doen is vaak gewoon niet verstandig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:36

DataGhost

iPL dev

corset schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

En juist door de houding van werknemers die denken "De wet zegt dit! DUS IK MAG HET EISEN!" worden ze weer snel werkeloos en gaan ze klagen.

Het is geven en nemen. Bedrijven moeten zich aanpassen naar de wet, werknemers moeten zich sociaal opstellen tov bedrijven.
Maar de wet zegt het ook gewoon dus mag je het ook eisen en het hoort helemaal niet vreemd te zijn als je dat dan ook doet. Ik vind het raar dat je daarna wel zegt dat bedrijven zich aan de wet moeten houden, je spreekt jezelf nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Mee eens, er zijn nuances in aan te brengen. Als ik al een privé toestel heb dan, prima, gebruik de app maar, zolang mijn toestel ook verzekerd is en het datagebruik niet de pan uit rijst.

Maar als ze van mij gaan verwachten dat ik wekelijks 200% van mijn uren ga maken, dan mag je echt wel verwachten dat ik aan de bel ga trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Want wat jij doet onder werktijd is totaal niet relevant voor werkgevers 8)7 wow
Wat ik doe is voor mijn werkgever prima te monitoren aan de hand van de resultaten die ik boek? Dat geldt ook gewoon voor postbezorgers. Het is nergens voor nodig om die per GPS te volgen.

Kijk, het is natuurlijk ook zo dat de vriendin van de topicstarter geen vaste werktijden heeft. Zij wordt betaald om poststukken binnen een bepaalde hoeveelheid uren en afstand te bezorgen. Welke route en binnen welke tijd ze dat doet is totaal niet relevant voor de werkgever.

Anders zou je ook de situatie krijgen dat postbezorgers die fietsen meer uitbetaald krijgen dan mensen die het bezorgen per scooter/brommer doen? What is next, een werkgever die de TS gaat verplichten om een scooter aan te schaffen, zodat de werkgever op uren kan besparen? O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 24-08-2016 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:21:
We zien wel vaker op dit forum in discussies allerlei juridische argumenten. Maar bedenk wel dat de realiteit anders is, want met principieel op je rechten staan bereik je als werknemer uiteindelijk niet veel. Heel oneerlijk, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Met een flexibele houding richting je werkgever bereik je veel meer.
Het werk gebeurt nu prima zonder dat de werkgever 'spioneert' dmv. een prive eigendom van de werknemer. Dat is wat anders dan dat het werk niet uitgevoerd zou kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een rijbewijs.

Als de werkgever graag de werknemer wil volgen (daar zou uberhaupt dit idee al moeten stoppen) regelt het daar zelf maar een device voor. Niet op kosten (data, telefoon, risico) van de werknemer. Er zit tenslotte geen voordeel voor de werknemer en ook het werk kan ook exact hetzelfde worden uitgevoerd als zonder GPS app.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

offtopic:
Iemand haalde het al aan, maar het is inderdaad opvallend dat in andere topics over dataretentie bij ISP, de OV-chipkaart of cameratoezicht de hele privacy-lobby over elkaar heenduikelt om aan te tonen hoe er fundamentele mensenrechten geschonden worden als mijn ISP weet wat ik download, als de NS weet in welke trein ik zit of als een politieagent mijn gezicht ziet, maar als een werkgever iemand via een persoonlijk apparaat aan een GPS-tracker wil hangen, dan is dat kennelijk niet zo'n probleem.

Ik begrijp ondertussen wel waarom "de politiek" niet naar "het volk" schijnt te luisteren. Ik kan ze steeds minder ongelijk geven.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
bij onze buitendienst word ook live gevolgt, op basis van locatie en tijd afronding ticket word de volgende ticket aangereikt aan de monteur. Dit geeft minder reistijd, werkdruk en minder wachttijd voor klanten.

Dus het is niet een simpel geval van spioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Wat ik doe is voor mijn werkgever prima te monitoren aan de hand van de resultaten die ik boek? Dat geldt ook gewoon voor postbezorgers. Het is nergens voor nodig om die per GPS te volgen.
Postbezorgers en pakketbezorgers zijn weer een ander verhaal dan een bijbaantje van een wijkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 23:40
[...]

[...]
Hier staat helemaal niets over in de wet, dit is hooguit bij CAO geregeld.
Los daarvan: op alles wat bij wet of CAO geregeld is heb je recht, waarom zou je dat recht dan niet afdwingen als dat nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:28:
bij onze buitendienst word ook live gevolgt, op basis van locatie en tijd afronding ticket word de volgende ticket aangereikt aan de monteur. Dit geeft minder reistijd, werkdruk en minder wachttijd voor klanten.

Dus het is niet een simpel geval van spioneren
Bij zulke diensten is het ook logisch en zou ik het ook nog snappen bij pakket bezorgers met track&trace voor mensen om te zien wanneer hun pakketje er ongeveer is. Bij folders/post bezorgen vindt ik dit overdreven, omdat er niks aan gekoppeld is zoals volgende klant en/of andere wijk. Indien ze denken dat de berekeningen verkeerd zijn ben ik van mening dat ze hier gewoon proefgewijs moeten uitzoeken of dit nog klopt of hoogstens dit voor een paar weken maar goed dit is een andere discussie. De gps en bus krijg je ook van de werkgever bij de telefoon is dit een andere verhaal en vaak zie je dat je acces tot alles moet geven bij deze apps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:30:
[...]

Postbezorgers en pakketbezorgers zijn weer een ander verhaal dan een bijbaantje van een wijkje
Vertel mij eens wat voor zwaarwegend belang een postbezorgbedrijf erbij heeft om postbezorgers te volgen, die niet aan vaste tijden gebonden zijn en ook niet aan afstanden?

Het enige antwoord zal waarschijnlijk zijn: uitzoeken of de afstanden en tijden wel gehaald worden om vervolgens nog minder te gaan betalen (de lonen die deze bedrijven uitbetalen zijn al schandalig laag). Als werknemer zou ik daar nooit aan meewerken.
Tinuz___ schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:31:
[...]

Hier staat helemaal niets over in de wet, dit is hooguit bij CAO geregeld.
Los daarvan: op alles wat bij wet of CAO geregeld is heb je recht, waarom zou je dat recht dan niet afdwingen als dat nodig is?
Er staan anders genoeg dingen over privacy in te wet ten opzichte van de relatie werkgever<>werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Axente schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:33:
[...]

Bij zulke diensten is het ook logisch en zou ik het ook nog snappen bij pakket bezorgers met track&trace voor mensen om te zien wanneer hun pakketje er ongeveer is. Bij folders/post bezorgen vindt ik dit overdreven, omdat er niks aan gekoppeld is zoals volgende klant en/of andere wijk. Indien ze denken dat de berekeningen verkeerd zijn ben ik van mening dat ze hier gewoon proefgewijs moeten uitzoeken of dit nog klopt of hoogstens dit voor een paar weken maar goed dit is een andere discussie. De gps en bus krijg je ook van de werkgever bij de telefoon is dit een andere verhaal en vaak zie je dat je acces tot alles moet geven bij deze apps.
Ja akkoord dat het voor een bijbaantje wat vergezocht is, maar nog steeds is het niet duidelijk in welke TS benadeeld word en of er voor dat een vergoeding nodig is

Als je baas er blij van word gebruik je die app toch, en dan kill je em na je rondje lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:36:

Vertel mij eens wat voor zwaarwegend belang een postbezorgbedrijf erbij heeft om postbezorgers te volgen, die niet aan vaste tijden gebonden zijn en ook niet aan afstanden?
We hebben het nog steeds over een bijbaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 12:37
Volgens mij is de vraag niet of een werkgever een werknemer mag volgen onder werktijd, maar is de vraag of de werkgever een werknemer kan verplichten daarvoor privé een aanschaf te doen, danwel kan verplichten een privé goed te gebruiken.
Ik denk dat die laatste vraag ontkennend beantwoord moet worden. Een werkgever dient een werknemer te voorzien van zaken zodat de werknemer zijn taak naar behoren kan uitvoeren. Blijkbaar vindt de werkgever dat de werknemer gevolgd moet worden (*ik* vraag mij af of dat in dit geval geen overkill is, maar dat terzijde) dus dan moet de werkgever ook de zaken verschaffen waarmee dat te doen is.

Tuurlijk zul je zaken in redelijkheid moeten kunnen oplossen, maar in het extreme getrokken:
Werkgever wil dat ik op kantoor werk en vraagt mij om een eigen bureaustoel mee te nemen... Mag dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:37:
[...]

Ja, en je snapt dat dat niet bepaald in het voordeel van de werkgever pleit? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:39:
[...]

Ja, en je snapt dat dat niet bepaald in het voordeel van de werkgever pleit? :D
Nee, maar als we het hebben over kosten verhalen: 3/4 uurtjes per week voor 1 app gaat echt nooit zoveel data trekken dat je er een vergoeding voor moet krijgen.

Wat we dus nog steeds niet weten want TS reageerd hier niet op

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:36

DataGhost

iPL dev

mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:41:
[...]

3/4 uurtjes per week voor 1 app gaat echt nooit zoveel data trekken dat je er een vergoeding voor moet krijgen.
Ik kan met Spotify (1 app) m'n hele databundel binnen een uur erdoorheen jassen als ik een playlist offline sync. Hoe weet jij nou iets over het dataverbruik van zo'n app? En dan nog, al gebruikt het minder, dan heb je alsnog de kans dat je de rest van de maand beter op je dataverbruik moet gaan letten alleen maar omdat je baas je graag trackt?

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 24-08-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
DataGhost schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:43:
[...]

Ik kan met Spotify (1 app) m'n hele databundel binnen een uur erdoorheen jassen als ik een playlist offline sync. Hoe weet jij nou iets over het dataverbruik van zo'n app?
Zoals ik eerder zei: We weten nog steeds niet wat het verbruik is. dus we kunnen alleen aannames doen.

En zo neem ik aan dat als je een toestel als een s6 hebt ook wel een abbo hebt met een goeie 2gb data of meer hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Nee, maar als we het hebben over kosten verhalen: 3/4 uurtjes per week voor 1 app gaat echt nooit zoveel data trekken dat je er een vergoeding voor moet krijgen.

Wat we dus nog steeds niet weten want TS reageerd hier niet op
Jij vindt het verhalen van de kosten belangrijker dan het privacy vraagstuk?

Met alle respect, maar het zal de leeftijd vast zijn :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dat is niet eens relevant. Wie weet blijft de app wel op de achtergrond draaien zodat de werkgever zijn werknemers in de gaten kan houden of ze de uurtjes wel precies vol maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 21:52
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:47:
[...]

Zoals ik eerder zei: We weten nog steeds niet wat het verbruik is. dus we kunnen alleen aannames doen.

En zo neem ik aan dat als je een toestel als een s6 hebt ook wel een abbo hebt met een goeie 2gb data of meer hebt.
Dat is totaal niet relevant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:37:
[...]

Wat zou dat moeten uitmaken? Een baan is een baan. Je hebt een contract met een werkgever die wat van jou verwacht. En jij verwacht iets van je werkgever ter compensatie.

Vind deze app wel discutabel. Er zijn al genoeg checks aanwezig in dit werkproces om te controleren of zij haar functie goed uitvoert. Mocht een poststuk kwijt raken dan weten ze haar gelijk te vinden. Waarom een app bij deze functie? Wat is de meerwaarde voor de werkgever in deze?

Snap de argumentatie dat buitendienst medewerkers dit toejuichen, maar in dat soort functies voegt gps ook daadwerkelijk wat toe om werk sneller gedaan te krijgen. Daar is hier geen sprake van.

Daarnaast kan je ook niet uitsluiten dat de app locatiegegevens registreert op de achtergrond (waarschijnlijk gebeurt dat juist omdat je anders je scherm continu aan moet laten staan). Zonder duidelijke werktijden is voor de werkgever al niet te bepalen wat onder werktijd en onder privetijd moet worden geschaard. Wat gebeurt er met de locatiegegevens in prive tijd? Privacy moet niet onderschat worden. Ook niet voor een "bijbaan".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou dit ook niet doen. Wie betaalt de reparatie of een nieuwe mobiel als hij tijdens werktijd kapot gaat? Bij elke bezorging je telefoon uit je zak halen is een verhoogde kans op laten vallen of andere defecten. Vooral als je al een groot pakket in je handen hebt of als het regent.

Daarnaast is het jouw goed recht om op je eigen telefoon apps van je werkgever te weigeren te installeren. Of het nu privacy is, batterijverbruik, opslagverbruik of dataverbruik hoef je niet te motiveren.

De werkgever zou je eigenlijk moeten laten kiezen tussen een vergoeding voor gebruik van je prive-telefoon of het beschikbaar stellen van een zakelijke telefoon tijdens je werkzaamheden.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 24-08-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Ik ben wat de privacy in dit soort gevallen betreft vrij makkelijk. Ik doe netjes mijn werk, dus dan boeit mij die controle niet. Na het werk kill ik dat soort apps gewoon tot de volgende dienst. Dat zal ongetwijfeld veel te goedgelovig en naief zijn, maar dat zal de leeftijd wel zijn. Daarom meng ik mij ook niet in de privacy discussie.

Ik vind de stelling over de kosten wel interesant, en ik vind het aantal gewerkte uren in dit geval wel degenlijk relevant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:47
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:36:
Het enige antwoord zal waarschijnlijk zijn: uitzoeken of de afstanden en tijden wel gehaald worden om vervolgens nog minder te gaan betalen (de lonen die deze bedrijven uitbetalen zijn al schandalig laag). Als werknemer zou ik daar nooit aan meewerken.
Waarbij ze erachter komen dat de verdiensten omgerekend naar uurtarief ver onder het minimumloon zitten, en dan alle bezorgers vrolijk een salarisverhoging gaan geven :+. Dan moet de app trouwens ook het sorteerwerk timetracken. (Mijn vrouw heeft een paar jaar voor deze werkgever gewerkt dus ik weet een beetje hoe het gaat.)

Even niet ingaand op de wenselijkheid van time- danwel locatietracking: ik denk dat de discussie moet beginnen met duidelijke informatie over
  • Welke gegevens worden bijgehouden
  • Welke gegevens worden gedeeld
  • Met welk doel dit gebeurt
  • En vooral welke gegevens niet worden verzameld, gedeeld en gebruikt
Wat betreft de aansprakelijkheid: ook dit moet zwart op wit staan, of de werkgever wel of geen aansprakelijkheid accepteert in geval er iets misgaat. Concreet voorbeeld: met sneeuw en ijzel moet je ook bezorgen en het bezorgwerk brengt je op talloze plaatsen (steegjes, tuintjes) waar niet gestrooid wordt. Mijn vrouw heeft een keer de bezorging geweigerd (dag erna gedaan) omdat het door ijzel zeer gevaarlijk was. (Het jaar erna zaten er van de spikes voor iedere werknemer bij de aanlevering!)

Persoonlijke mening over telefoon en dataverkeer: bij een verplichting hoort een vergoeding voor de telefoon; bij het niet willen gebruiken van de eigen telefoon dient dit door de werkgever geregeld te worden. Dataverkeer vind ik daarentegen weer een non-issue, al is het misschien ook dáár goed om een maximum verbruik per uur te definiëren, gewoon om in te dekken. Al met al vind ik het heel ver gaan voor een 'vrije' bezorgbaan (2-3 uurtjes werk tussen 8:00 en 20:00 als ik me niet vergis). Er worden al de nodige belcontroles gedaan om te kijken of er goed bezorgd wordt, en deze score wordt ook met je gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:16
Het privacy aspect daar gelaten, verplicht gebruik van prive goederen gewoon niet accepteren, alleen als je daarmee in je contract akkoord mee bent gegaan. punt.
Wij maken ook gebruik van een GPS app, op de telefoon die door de werkgever is verstrekt, abbo wordt betaald en mag prive ook gebruik van worden gemaakt. GPS tracking is uitgeschakeld na werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Zakelijk abbo en telefoon voor 3 uur in de week, gaat wat ver vind ik

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:47
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:57:
Zakelijk abbo en telefoon voor 3 uur in de week, gaat wat ver vind ik
Verplichten een tracking app te installeren, gaat wat ver vindt de TS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
sjroorda schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:58:
[...]

Verplichten een tracking app te installeren, gaat wat ver vindt de TS :)
Touche

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54
mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:52:
Ik ben wat de privacy in dit soort gevallen betreft vrij makkelijk. Ik doe netjes mijn werk, dus dan boeit mij die controle niet. Na het werk kill ik dat soort apps gewoon tot de volgende dienst. Dat zal ongetwijfeld veel te goedgelovig en naief zijn, maar dat zal de leeftijd wel zijn. Daarom meng ik mij ook niet in de privacy discussie.

Ik vind de stelling over de kosten wel interesant, en ik vind het aantal gewerkte uren in dit geval wel degenlijk relevant.
Dat kan inderdaad. Zelf dacht ik hier vroeger ook makkelijker over. Maar na een aantal verschillende werkgevers en uiteindelijk voor mijzelf begonnen te zijn kijk ik hier anders tegenaan. Voor mij is goed vertrouwen een basis voor een werkrelatie. Zo'n app schaadt voor mij dat goede vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Antwoord op het vraagstuk privacy:
https://www.security.nl/p...via+gps-tracker+volgen%3F

Mijn persoonlijke mening is dat de app een 'do not track of stop functie' moet bevatten. Dan zou ik 't gewoon accepteren. Wanneer zo'n functie er niet in zit, dan verwacht ik een apparaat van de werkgever die het hen mogelijk maakt om te tracken. Buiten werktijden zal het apparaat uitgeschakeld kunnen worden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mission schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:52:
Ik ben wat de privacy in dit soort gevallen betreft vrij makkelijk.
Dat mag, dat is je eigen beslissing. Waar het fout loopt is dat je jouw beslissing projecteert op anderen en hun weigering daarmee als moeilijk doen bagatelliseert.

Het gaat er niet om of je het zelf wel of niet zou doen, maar of het verplicht kan worden door de werkgever.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
BaseLine schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:00:
[...]

Dat kan inderdaad. Zelf dacht ik hier vroeger ook makkelijker over. Maar na een aantal verschillende werkgevers en uiteindelijk voor mijzelf begonnen te zijn kijk ik hier anders tegenaan. Voor mij is goed vertrouwen een basis voor een werkrelatie. Zo'n app schaadt voor mij dat goede vertrouwen.
Dat kan ik mij voorstellen, mischien veranderd mijn beeld hier ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
gambieter schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:03:
[...]

Dat mag, dat is je eigen beslissing. Waar het fout loopt is dat je jouw beslissing projecteert op anderen en hun weigering daarmee als moeilijk doen bagatelliseert.

Het gaat er niet om of je het zelf wel of niet zou doen, maar of het verplicht kan worden door de werkgever.
Het kan zijn dat ik mij af en toe wat te sterk verwoord, ik zal er eens op letten. Het was iig niet als aanval op iemand bedoeld want iedereen heeft recht op een eigen mening en geloof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Ik zou me nog het meest zorgen maken om de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken. Ik ga echt nooit van m'n leven iets verplichts van m'n werk op m'n privételefoon doen. Die moet bijvoorbeeld een paar dagen kapot kunnen zijn en in reparatie zijn, en dan wil ik niet van m'n baas horen dat ik een probleem heb aangaande m'n werk (dat ik privé even geen telefoon zou hebben is natuurlijk mijn eigen probleem waarvan ik zelf kan bepalen hoe erg het is :)).
Ik heb ook geen idee of de baas een verzekering wil betalen, of als ie valt, de schade wil vergoeden omdat je toevallig een peperdure telefoon hebt.
En als de app niet helemaal lekker werkt (of niet, omdat er geen WP-versie is bijvoorbeeld), wie is dan verantwoordelijk? Welke keuze krijg je dan van de baas?

Ik zie teveel haken en ogen om dit te willen eerlijk gezegd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 24-08-2016 14:14 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het heel brutaal van de werkgever om ziets te verlangen, wel om de volgende redenen:

- Het verplicht je tot het bezitten van een geschikte smartphone. Nu is dat meestal geen probleem, maar toch: wie weet wil je straks wel een Windows Mobile phone aanschaffen.
- Het verplicht je tot het bezitten van een databundel. (Ook dat zal niet echt een probleem zijn, toch ken ik nog wel wat mensen zonder een bundel).
- Het verplicht je tot het bij je dragen van deze smartphone en dat de accu altijd voldoende opgeladen is...
- Geen vergoeding voor de data... echt dit is een wtf.
- Lichtelijk bezwaar is dat de app an sich (dus los van het feit prive / werk smartphone) een inbreuk maakt op je privacy..

Nu maakt het ook nog een verschil of deze zaken van te voren duidelijk zijn gemaakt voordat je begint aan een dergelijke baan. Plotsklaps dit gaan eisen als werkgever lijkt me in strijd met je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Cyphax schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:12:
[...]

Ik zou me nog het meest zorgen maken om de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken. Ik ga echt nooit van m'n leven iets verplichts van m'n werk op m'n privételefoon doen. Die moet bijvoorbeeld een paar dagen kapot kunnen zijn en in reparatie zijn, en dan wil ik niet van m'n baas horen dat ik een probleem heb aangaande m'n werk (dat ik privé even geen telefoon zou hebben is natuurlijk mijn eigen probleem waarvan ik zelf kan bepalen hoe erg het is :)).
Ik heb ook geen idee of de baas een verzekering wil betalen, of als ie valt, de schade wil vergoeden omdat je toevallig een peperdure telefoon hebt.
En als de app niet helemaal lekker werkt (of niet, omdat er geen WP-versie is bijvoorbeeld), wie is dan verantwoordelijk? Welke keuze krijg je dan van de baas?

Ik zie teveel haken en ogen om dit te willen eerlijk gezegd. :)
Ik blijf zelf gewoon geen echte problemen zien in dit specifieke geval omdat het om zo weinig uren gaat en volgensmij hoeft de telefoon praktisch alleen aan te staan (je hoeft er geen gekke dingen mee te doen zoals de zaklamp ervan gebruiken in een kruipruimte ofzo)

Privacy is wel een ander verhaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Voor mij is het ook vrij simpel. Als de baas wil dat ik een app gebruik voor mijn werk, dan dient hij een device aan te leveren waarmee ik dat kan doen.

In het geval dat hij dat niet kan of wil, kan hij mij verzoeken om tegen een vergoeding mijn eigen device te gebruiken. Dan nog is de keuze aan mij.

En voor een app die mijn locatie gaat bijhouden en doorgeven aan mijn werkgever zal mijn antwoord daarop altijd nee zijn. Of dat nou geldt voor een bijbaan van 3 uur, of een fulltime job.

Dat mijn werkgever wil bijhouden met GPS waar ik in een leaseauto naartoe rij is overigens prima. Dat is namelijk een bedrijfsmiddel wat hij mij ter beschikking stelt. Dat wordt ook alweer anders als hij dat zou willen doen met de GPS van mijn zakelijke telefoon.

@TS: Goed navragen onder welke voorwaarden zij willen dat de app gebruikt wordt, dus met verzekering etc. en op basis daarvan een besluit nemen. Succes!

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Pagina: 1 2 3 Laatste