Heb bijna het hele topic gelezen, maar vind dat het ook wel een beetje aan de houding van TS zelf ligt.
Zomaar wat quotes van TS:
battler schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:08:
Sinds twee weken heb ik een nieuwe werkgever. De afdeling en het werk zijn erg leuk maar de HR afdeling is een drama. Zodoende had ik al mijn vraagtekens of ik bij dit bedrijf aan de slag wil, gelukkig hebben we daarvoor een proefperiode.
Als de afdeling waar je komt te werk en het werk zelf erg leuk zijn, hoeveel last heb je straks dan nog van de HR afdeling?
Ik zou mijn baan niet opzeggen, omdat ik geen vriendjes ben met HR. Ik haal mijn energie uit het werk dat ik doe, niet of ik wel / geen vriendjes ben met een bepaalde afdeling.
Nu komt de HR afdeling vandaag met de mededeling dat ze mijn lease-auto toch niet kunnen overnemen. Hij zou zodanig buitensporig zijn dat hij niet in de klasses past. Het vervelende is dat mijn vorige werkgever een boete oplegt als ik de auto niet meeneem en ik utieraard erg graag in deze auto wil rijden.
Laat voorop staan dat (eenzijdige) aanpassingen niet netjes zijn, maar je bent er zelf bij!
Pak je contract, laat zien wat zij zelf op papier hebben gezet en wat jullie zijn overeengekomen. Dat je graag je auto wilt blijven rijden, prima, maar om daar nou je baan voor op het spel te zetten... Ik heb het idee, dat de auto je meer waard is dan een baan...
In deze situatie zou ik echt heel anders hebben gereageerd... Maar goed, dat ben ik ;-)
Nu kan ik besluiten met om toch niet bij deze werkgever aan de slag te gaan maar ik vind dit wel een vreemde gang van zaken. Arbeidsvoorwaarden voorstellen om vervolgens er weer afstand van te doen. Als ik besluit om niet meer met deze werkgever verder te gaan kan ik dan nog iets van een onkostevergoeding eisen? Tenslotte ben ik van baan gewijzigd en krijg ik een boete voor het niet meenemen van de auto en wijzigen zij eenzijdig de overeenkomst.
Je kan niks eisen wat je niet bent overeengekomen. Wat voor "onkostenvergoeding" zou je uberhaubt willen eisen?! Je hebt een leasebak onder je kont...
battler schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:26:
Ze zouden sowieso de auto overnemen. Ze hebben gevraagd wat voor auto en waarschijnlijk gedacht dat moet wel lukken. Daarentegen zitten er best wat prijzige opties op waar ze zich blijkbaar op hebben verkeken.
Daarnaast ook nog luxe diensten als tanken in het buitenland, waspas etc..
Ze gaven aan dat we een goede afwikkeling moeten bespreken. Maar daaruit blijkt dus al dat ze niet zonder meer bereid zijn deze kosten op zich te nemen.
Hoe belangrijk is het tanken in het buitenland en de waspas voor jou? Ga je ieder weekend naar Italië met de auto, dan kan ik het begrijpen. Sta je om de dag in de wasstraat, dan begrijp ik het. Maar ga je een keer per jaar op vakantie naar het buitenland, maak dan gewoon de afspraak dat je de volledige kosten van buitenlandse tankbeurten vergoed krijgt.
Als ze je proefperiode niet verlengen, dan is wel meer aan de hand. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen, hoe slecht dat ze ook waren, dat de proefperiode niet is verlengd.
battler schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:29:
Mijn loonstrook hebben ze ingezien daar stond de waarde van de auto op en het bedrag wat ik betaal aan bijtelling. Daarentegen konden ze niet weten wat mijn vorige werkgever voor die auto betaalde dat hebben ze later moeten navrage. Iets dat nu blijjkbaar voor hun te veel blijkt te zijn.
Zoals ik het heb begrepen zouden ze het leasecontract overnemen. Maar ik heb de exact formulering niet voor mij liggen.
Leuk dat je jouw loonstrook heb laten zien en dat ze nu weten wat de auto kost en welke bijtelling jij betaald. Als ze jouw kenteken hebben, kunnen ze ook deze gegevens opvragen / nagaan.
De kosten die jij hebt aan bijtelling, staan los van de zaken die een werkgever heeft. Of dacht je dat de brandstof, wegenbelasting, verzekering uit jouw bijtelling werd betaald? Dat is nl. iets wat jij aan de belastingdienst betaald en niet aan je werkgever (deze houdt het alleen van je salaris in).
Hangt dat er nu echt vanaf of ze jou je "oude" auto laten rijden of je wilt blijven of niet? In je OT staat dat het werk en de afdeling erg leuk zijn, is dat je niet meer waard?!
battler schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:00:
Het contract zal nog niet overgenomen zijn en nog onder mijn vorige werkgever staan. Officieel ga ik daar pas eind deze maand uit dienst (veel overuren/vakantiedagen). Ik meen mij ook te herinneren dat bij contractbreuk het leasecontract ook verbroken wordt, dit zal ik vandaag nakijken.
Het nieuwe bedrijf heeft meer dan 1000 mederwerkers en een miljarden omzet. Ik had dan ook niet verwacht dat ze zich zo amateuristisch zouden gedragen.
Omvang en omzet van een bedrijf maken geen bal uit over hoe soepel ze zijn. Vaak is het, hoe groter hoe meer regeltjes en hoe minder vrijheid.
battler schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:24:
Zo een paar dagen verder en dit is de conclusie;
Ik heb mijn auto moeten inleveren bij mijn oude werkgever. Het contract was afgelopen en ik was dus verplicht om de auto in te leveren.
Dus dan zit je met een boete omdat je de auto niet hebt overgenomen. De nieuwe werkgever gaf gisteren in een gesprek aan daar niets in te kunnen betekenen. Ja ze hebben aangegeven dat ze de auto over zouden nemen maar ze nemen geen verantwoordelijkheid dat uiteindelijk niet te doen. Doordat alles in de proefperiode afspeelde had ik ook geen poot om op te staan. Aangezien ik anders per direct op staat stond en geen auto had heb ik besloten om in iedergeval even aan te blijven. Hoe ik nu verder moet weet ik niet. HR heeft al aangegeven zich niet verantwoordelijk te voelen voor de boete voor het niet overnemen van de auto.
Conclusie is dus dat ik nu mijn oude auto kwijt ben, een boete heb en bij een werkgever zit waar ik absoluut niet wil zitten.
Welk contract is afgelopen? Jouw contract of het leasecontract?
En tjah, dat je een boete hebt bij het niet overnemen was bekend toen je de auto uitkoos. Kennelijk is het niet het "standaard" model met "standaard" opties. Was het een "normale" auto, dan komt deze regeling vaak te vervallen. De rede dat er een boete aanhangt, heeft vaak te maken dat ze de auto niet snel meer kunnen her-inzetten.
Hoe lang liep overigens het lease contract nog?
En ondanks dat het in je proefperiode afspeelde, contract is contract. Je had hier zelf een pro actievere houding in aan kunnen nemen en dit niet moeten laten afhangen welke acties je werkgever onderneemt
En waarom wil je nu weg bij je (nieuwe) werkgever? Omdat ze je jouw oude lease auto hebben afgenomen? Ik neem aan dat je vanuit hun nu een passende auto bij je functie hebt gekregen? Of is dat een verkeerde aanname?
Hoezo ben je "weer" in dienst? Ben je uit dienst geweest dan?
battler schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:10:
Het stukje uit de aanstellingsbrief:
[afbeelding]
]
Uiteraard wil ik hier niet blijven werken maar ik wil er ook geen juridisch spel van maken. In het laatste gesprek met HR waarbij ik heb aangegeven dat ik hier niet wil blijven werken als we dit niet netjes konden oplossen is mij medegedeeld dat ik per direct kon vertrekken, de boete niet betaald zou worden en er geen enkele vorm van vergoeding zou komen, dit was nog in de proefperiode.
Om er geen juridisch spel van te maken ben ik aangebleven en heb ik gevraagd of ze het volgende willen doen.
- De boete betalen.
- De inhouding (bijtelling) van mijn salaris in de eerste maand terugstorten.
- Het verschil tussen mijn huidige voorloopauto en mijn vorige auto met terugwerkende kracht vergoeden.
Eind deze week hoor ik de uitslag, uiteraard neem ik daarna direct ontslag.
Begrijp ik nu goed uit de overeenkomst, dat ze nog 3 jaar jouw andere auto zouden overnemen? Dan valt 2k aan boete nog mee!
Als je tegenover mij zou zitten en de houding zou aannemen dat je niet meer zou willen blijven werken, dan had ik je ook de deur gewezen! Was je in een "mee werk modus" of modus geweest om er samen uit te komen, was er een hoop mogelijk geweest. In de overeenkomst staat dat je VW Golf kan krijgen (met een eigen bijdrage van 100 EU per maand). Die had ik je dan aangeboden, tezamen met dat ik de boete van 2k van je zou overnemen. Maar kennelijk heb jij heel veel waarde gehecht aan je oude auto en daarop alles stuk laten lopen... Tjah, als je er dan niet uit komt, zal je op de blaren moeten zitten...
battler schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:13:
[...]
Waarom ben ik afhankelijk van hun coulance? Ze zouden de auto overnemen, hebben ze niet gedaan. De kosten die uit hun handelen voortvloeien zijn dan toch ook voor hun rekening?
Anders had ik namelijk naar een andere werkgever gestapt met die auto maar dat kan helaas niet meer aangezien ik de auto heb moeten inleveren.
ps. Overigens ben ik erg blij met alle reacties. Dit helpt mij met het relativeren en beargumenteren van de handel.
En aan deze reactie "ergerde" ik mij het meest!
Alsof de auto bepaalt waar jij straks gaat werken! Er vallen dus kennelijk bedrijven / werkgevers voor je af, omdat ze je auto niet willen overnemen cq. de boete betalen (waar je zelf voor hebt getekend)?!
Als de auto zo belangrijk voor je is, had je niet bij je oude werkgever weg moeten gaan...
hoop andere posts over rechtsbijstaandbattler schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:02:
UPDATE: Zojuist feedback gehad van de IT directie. Het is besproken op C niveau en vrij snel is de conclusie getrokken dat hier iets goed mis is gegaan.
- HR is aangesproken.
- Alle kosten worden vergoed (krijg nog een bevestiging).
- Als ik wil kan ik dezelfde auto uitkiezen als wat ik had.
Ik ga alsnog weg, wacht nog op akkoord voor een nieuwe baan.

Het is besproken, conclusie is dat er iets goed is misgegaan en ze bieden je aan om dezelfde auto opnieuw te leasen. Waar je eerst een strijd van hebt gemaakt... Krijg je toch je zin, maar gaat alsnog weg?
Is het werk en de afdeling ineens niet meer leuk, of heb je jezelf gewoon onhoudbaar gemaakt?!
En hoezo wachten op akkoord voor een nieuwe baan? Als je weg wilt, dien je toch gewoon je ontslag in?!
battler schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:02:
De grootste reden dat ik het niet zie zitten heeft niet zozeer met mijn ervaring te maken maar vooral met de houding en gedachte van HR. Aantal voorbeelden;
- Er worden alleen HBO + Universitair opgeleide mensen aangenomen.
- Bij aanvang ga je er nooit op vooruit, je salaris wordt 1 op 1 overegnomen.
- Verplicht aanwegezheid, dus niet thuiswerken.
- 9 tot 5 mentaliteit.
Het aantall en type mensen wat ik denk dat we nodig hebben zal op deze manier niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Vandaar dat ik ga kijken of er plekken zijn waar mijn kwaliteiten beter tot uiting kunnen komen.
Het heeft niet zozeer met jouw ervaring te maken, maar met die van HR?
Damn, HR is a devil! Zij krijgen werkelijk waar echt overal de schuld van!
Misschien eens achter je oren krabben, voordat je ergens gaat solliciteren?! Het lijkt mij toch echt ook voor een deel aan jou en je houding te liggen. Hele stampij maken dat ze de auto niet overnemen, vervolgens mag je een zelfde auto toch wel weer leasen...
Ik weet niet hoe je houding en gedrag is geweest bij de gesprekken, maar het lijkt erop alsof je hebt gegokt en verloren! Was eerder in een modus gaan zitten om samen naar oplossingen te kijken en er was wellicht meer mogelijk geweest.
- En wat is er mis, met HBO + universitair opgeleide mensen? Zal waarschijnlijk met het denkniveau te maken hebben. Hierbij zeg ik niet dat een MBO'er minder is, maar voor sommige functies heb je nou eenmaal wat meer hersens nodig dan voor andere functies.
- Dat je er qua salaris niet op vooruit gaat, heeft ook met jezelf te maken. Dat is gewoon een kwestie van onderhandelen. Het bedrijf weet echt niet wat jij bij je (ex) werkgever verdiend, tenzij jij dit zelf aan hem verteld. Dus zeg gewoon dat je X + je gewenste verhoging verdiend.
- Afhankelijk van de aard van werkzaamheden, kan ik mij voorstellen dat thuiswerken niet wenselijk is. Moet je veel in teamverband werken en op ieder moment van de dag met elkaar kunnen overleggen, dan is het niet handig als Jantje maandag er niet is, Pietje dinsdag niet, Klaasje donderdag niet en Paultje vrijdag niet. Thuiswerken is een luxe, geen basis recht!
- Een 9 tot 5 mentaliteit kan ook in je voordeel werken. 5 uur de deur dicht trekken en nooit overwerken! Heerlijk!