mark-k schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:39:
Ok, nadat ik een vermoeden had maar eens de wiskunde gedaan en ik ben erachter dat IV een belangrijke rol spelen, maar niet volledig zoals iedereen denkt.
Indien je je pokemon volledig gaat poweren is een perfecte IV het beste, dat weten we inmiddels wel. Als je echter geen dust in je pokemon wil duwen moet je echter een zo slecht mogelijke IV hebben!
Ok, dat komt met een kanttekening. Het lvl van de pokemon is bepalend voor zijn sterkte. de CP van een pokemon wordt bepaald aan de hand van de IV en het lvl. Hieruit kun je dus concluderen dat een pokemon met gelijke CP maar lagere IV een hoger lvl moet hebben. Hierin zit dus die gekke conclusie. Tijdens het evolueren maakt het lvl meestal meer uit dan de IV voor de hoogte van de CP van de geevolueerde pokemon.
Een voorbeeld, we nemen een Eevee, een met perfecte IV en een met slechte IV met dezelfde CP. Dan kom je bijvoorbeeld uit op een Eevee met een CP van 615. Hierbij is de perfecte lvl20, en de slechte IV is lvl 25.5. Als je beide Eevees evolueert in een Vaporeon dan krijg je een lvl 20 met een CP van 1609, en een lvl 25.5 met een CP van 1768. De lagere IV krijgt dus een hogere CP.
Nou heb ik daarna ook maar eens even de dmg van de aanvallen berekend om te zien wat daar belangrijk is. Het lvl correspondeert met een multiplier die de dmg van een pokemon schaalt naar zijn lvl. Deze multiplier is een soort van wortelfunctie, waardoor hij minder stijgt hoe hoger het lvl wordt. Ik ben te lui om dit voor enorm veel variaties uit te gaan rekenen dus neem het volgende niet als een absolute wetenschap (het vorige stuk over de CP wel btw).
We nemen weer dezelfde Eevees en Vaporeons. De dmg wordt berekend met een functie afhankelijk van de lvl multiplier en de ATK en DEF stats van een pokemon. Beide soorten pokemon hebben dus een voordeel en een nadeel, de een hogere stats dankzij IV en de ander een hogere multiplier door het lvl. We nemen een Eevee met tackle en body slam, en een vaporeon met water gun en hydro pump, en laten ze hun eigen soort aanvallen waarbij we de tegenstander perfecte IV geven en lvl 25. Ik laat STAB en effectiveness even buiten beschouwing, deze vallen in het voorbeeld toch redelijk tegen elkaar weg.
De Eevees hebben beide dezelfde CP, en komen voor beide aanvallen op nagenoeg dezelfde dmg. De onafgeronde dmg verschilt pas op het tweede cijfer achter de komma in het voordeel van de Perfecte IV. Doordat PoGo altijd naar beneden afrondt kan het dus potentieel ergens in een bepaalde situatie wel iets uitmaken, maar praktisch gezien zullen ze eigenlijk altijd wel dezelfde dmg doen.
Gaan we echter naar de Vaporeons kijken komt er een ander resultaat. Doordat de lvl25.5 Vaporeon een hogere CP heeft gekregen bij zijn evolutie vanaf dezelfde CP Eevee doet deze nu ook meer dmg (of eigenlijk beter gezegd, doordat hij hoger lvl is en meer dmg doet heeft hij een hogere CP gekregen). Hierbij scheelt het tienden op de fast attack, maar zelfs al meer dan 2 volle punten op de charge attack, waardoor hij in alle scenarios meer dmg zal doen.
Toen nog eens gekeken wat er zou gebeuren met een Vaporeon met ongeveer dezelfde CP, een lvl23.5 met een Cp van 1630. Hierbij was het dmg verschil weer marginaal, dit keer in het voordeel van de slechte IV pokemon.
Conclusie, de CP lijkt een goede representatie van de sterkte van de pokemon, de dmg is niet significant anders als de pokemon perfecte IV heeft doordat het lvl lager is wat dit weer compenseert. Hierdor moet je dus altijd proberen om zo hoog mogelijke CP te halen. Wil je je pokemon poweren kijk dan naar de IV omdat je met het dust het lvl omhoog kunt halen. Wil je hem niet poweren kijk dan naar het lvl van de pokemon en laat IV buiten beschouwing, het lvl en de CP van de pokemon zijn dan bepalend. Een pokemon met slechtere IV's dan een andere met dezelfde CP zal sterker worden.