Ik ben helemaal in de ban van het bakken van Zuurdesem brood: maar nu ga ik alleen nog Volkoren Zuurdesembrood bakken, want ik had namelijk 25kg Volkorenmeel
online besteld. En ik merk echt dat het beter meel is, dan wat je bij de supermarkt koopt.
Echt heerlijk die zuurdesem broden: vooral de korst heeft een lekkere smaak. Je proeft het zuurdesem wel, maar dat maakt het brood juist zo lekker. Sinds ik ben Zuurdesem begonnen ben, heb ik geen gist meer gebruikt
En zuurdesem is helemaal niet zo moeilijk: kwestie van geduld. Maar beste tip die ik heb, is om de oven te gebruiken om deeg te rijzen en om je Zuurdesem te activeren. Allerlei stappenplannen voor zuurdesem starters, spreken namelijk over 8 uur van te voren activeren...
Nou ik heb maar 4.5 uur nodig omdat ik het potje desem in de oven laat fermenteren, met de temperatuur uit. Maar het ovenlampje aan.
Dit is mijn eigen recept in iedere geval, gebaseerd op het meel wat ik onlangs gekocht heb. Er zit 20% rogge zuurdesem in het recept, dus vandaar dat je een rijstijd van ruim 6.5 uur krijgt.
En mijn moederdesem is ongeveer 35g en dat voed ik dan telkens met 70g roggemeel en 70g water. Maar je kunt ook een desem op basis van Tarwe gebruiken. Hoe dan ook: na zo'n 4.5 uur, neem ik met een theelepeltje wat zuurdesem uit de pot en laat ik het in een kommetje met water vallen. Als het drijft dan is je zuurdesem klaar voor gebruik.
- 128g actieve desem ( 4-4.5 uur van tevoren activeren ) ( Moederdesem voeden met 70g bloem en 70g water )
- 576g Volkorenmeel
- 370g Lauwwarm water ( 35 graden )
- 12g Zout
- 10 minuten kneden met BBM
- 5 minuten met hand nakneden
- 1e rijs 4 uur ( in oven met temperatuur uit )
- 2e rijs 6 a 6.5 uur ( inclusief deeg uit koelkast halen ) ( in oven met temperatuur uit )
- Afbakken op 230graden voor 35 minuten en flink stoom creëren met plantenspuit.
Even voor de duidelijkheid: het deeg zet je na het vormen in de koelkast en dat is voor smaakontwikkeling, maar ook omdat je zo beter kan plannen. Soms haal ik het na een dag er al uit en soms pas na twee dagen, dat laatste is eigenlijk het beste i.v.m. smaakontwikkeling.
Je krijgt overigens niet dat zuurdesem brood met die grote gaten, want daarvoor heb je een Dutch oven voor nodig. En bij Volkorenbrood krijg je sowieso altijd al een wat compacter brood: vandaar dat ik graag eiwit sterk meel gebruik.
De reden dat ik na kneed met de hand is trouwens, omdat ik van mening ben dat de BBM niet goed doet kneden.