Wel of geen retourrecht bij geassembleerde computer?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295935

Topicstarter
Hallo,

ik heb onderdelen bij Azerty besteld en deze laten assembleren tot een computer. Nu vraag ik me af of ik recht heb om de computer binnen 14 dagen te retourneren, volgens azerty niet omdat het een op maat bestelde computer betreft, maar op internet kom ik verschillende meningen hierover tegen.

Weten jullie misschien hoe het zit?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 16:57

Thomg

Aww yiss

Computer kan je inderdaad niet retourneren, maar kan je de onderdelen niet los retourneren? Assemblagekosten krijg je inderdaad niet terug, staat expliciet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De 14 dagen zijn inmiddels verstreken, maar binnen de 14 dagen heb ik de onderdelen aangevinkt om te retourneren, maar ik kreeg als reactie dat er niet geretourneerd kon worden omdat het een computer op maat betreft.

Reactie van Azerty:
"In het geval dat u ervoor kiest voor wet koop op afstand zal ik u helaas moeten teleurstellen.
Omdat uw systeem een op maat product is kunnen we niet op uw verzoek ingaan om deze retour te nemen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:58

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hoe meer "op maat gemaakt" wil je iets hebben? Je laat ze een pc voor je bouwen op basis van door jou opgegeven specificaties. Als dat niet de definitie van "op maat gemaakt" is, dan weet ik het ook niet meer...

Misschien wel een belangrijkere vraag, bedenk ik me net; waarom wil je de boel weer retourneren? Bevalt je keuze je niet? Werkt iets niet goed?

[ Voor 26% gewijzigd door FooLsKi op 05-08-2016 23:23 . Reden: Ik zat zo te denken... :) ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01

Onbekend

...

Bij Azerty bestel je de losse onderdelen + een "montage van onderdelen". Deze staan ook apart op de factuur vermeldt.
Volgens mij zou je gewoon de onderdelen los retour mogen sturen want deze zijn niet speciaal voor jou gemaakt. De "montage van onderdelen" was wel speciaal voor jou, en kan je niet retour sturen onder de 14-dagen-retour-termijn.

Aan de andere kant: Dit is over het algemeen misbruik maken van het 14-dagen retourrecht. Azerty test de computer op werking en weet dat het werkt. Als je vervolgens thuis erachter komt dat de computer toch niet de prestaties levert dan dat je had verwacht is het raar om dat onder het 14-dagen retourrecht te laten vallen. Voor het zelfde geld had je namelijk de pc in een fysieke winkel had gekocht, en dan had je dat retourrecht niet gehad.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 23:40

KrazyJay

Ik kan me een post van Floppus herinneren waarin gesteld wordt dat dit geen maatwerk is zoals bedoeld is in de wet. Dat gaat over maatwerk zoals producten gemaakt/aangepast met specifieke afmetingen, zoals een pak dat bij verkoop ingemaakt is, gordijnen en bijvoorbeeld een handgemaakte boekenkast die precies in de werkkamer past. Aangezien de computer bestaat uit standaardonderdelen waar geen hardwarematige modificaties aan uitgevoerd zijn, zou dit volgens de wet koop op afstand retour moeten kunnen. Eventueel met uitzondering van een geactiveerde softwarelicentie, en kosten (denk aan beschadigingen) die gemaakt zijn door buitensporig testen mogen dan wel doorberekend worden aan de klant. Maar ik ben geen jurist, ik weet wel dat deze vraag eerder voorbijgekomen is op dit forum met een soortgelijk antwoord van personen die in deze materie zitten. Dat je nu voorbij die 14 dagen zit is dan ook geen probleem, omdat je je verzoek tijdig hebt gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:16
Dit is géén maatwerk zoals de wet het bedoeld heeft en dit is géén misbruik maken van je recht op bedenktijd! Volgens hun eigen voorwaarden mag je ook dit retour sturen. Artikel 10e, punt d sluit producten uit die niet geprefabriceerd en een samengesteld systeem is wel geprefabriceerd. Als je er met Azerty niet uit komt zou je nog een klacht in kunnen dienen bij ICTWaarborg, daar zijn ze lid van.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mag volgens de ACM gewoon retour:
Situaties die niet onder de uitzonderingen vallen en waarvoor dus wel bedenktijd geldt
Hieronder staan voorbeelden van situaties waarbij de bedenktijd gewoon geldt. En waarvoor dus geen uitzondering geldt:

Computers die zijn samengesteld op verzoek van de consument.
https://www.acm.nl/nl/ond...eringen-op-de-bedenktijd/

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

croxz schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:41:
Dit is géén maatwerk zoals de wet het bedoeld heeft en dit is géén misbruik maken van je recht op bedenktijd! Volgens hun eigen voorwaarden mag je ook dit retour sturen. Artikel 10e, punt d sluit producten uit die niet geprefabriceerd en een samengesteld systeem is wel geprefabriceerd. Als je er met Azerty niet uit komt zou je nog een klacht in kunnen dienen bij ICTWaarborg, daar zijn ze lid van.
Het is geen maatwerk, maar ook geen DOA. Dus de TS kan alle onderdelen retourneren. Hij moet wel voldoen aan de wetgeving, dus in orginele gesealde verpakking. Daarnaast kan bij uitpakken bepaald worden hoe veel draaiuren het systeem heeft gehad en mag dit indien dit redelijkerwijs minder dan een uurtje is (dit is de tijd wat je nodig kan hebben om te bepalen of product voldoet) alsnog onder de wet koop op afstand geretourneerd worden.

Wanneer je op de Site van Azerty kijkt kan je dus alle artikelen echter niet retourneren:In de algemene voorwaarden staat:
Artikel 10e. Uitsluiting herroepingsrecht
Volgende drie punten zijn van belang:
  • c. Geleverde diensten, maar alleen als: - de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van u; en - u heeft verklaard dat u uw herroepingsrecht verliest nadat wij de overeenkomst volledig hebben uitgevoerd binnen de bedenktijd
Deze is misschien niet zo relevant, maar assembleren is een dienst.
  • d. Producten die op basis van uw specificaties zijn gemaakt, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van uw individuele keuze of beslissing, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
Slaat volledig op assemblage.
  • j. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als: - de uitvoering is begonnen met uw uitdrukkelijke voorafgaande instemming; en - u heeft verklaard dat u hiermee uw herroepingsrecht verliest
Slaat op o.a. installeren en activeren software, bijvoorbeeld Windows.

Kortom, pech denk ik :'(

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De assemblagekosten ben je inderdaad wel kwijt, maar de pc zelf kun je gewoon retourneren zoals op de site van ACM staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:20
Wim-Bart schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:02:
[...]

Het is geen maatwerk, maar ook geen DOA. Dus de TS kan alle onderdelen retourneren. Hij moet wel voldoen aan de wetgeving, dus in orginele gesealde verpakking. Daarnaast kan bij uitpakken bepaald worden hoe veel draaiuren het systeem heeft gehad en mag dit indien dit redelijkerwijs minder dan een uurtje is (dit is de tijd wat je nodig kan hebben om te bepalen of product voldoet) alsnog onder de wet koop op afstand geretourneerd worden.

Wanneer je op de Site van Azerty kijkt kan je dus alle artikelen echter niet retourneren:In de algemene voorwaarden staat:
Artikel 10e. Uitsluiting herroepingsrecht
Volgende drie punten zijn van belang:
  • c. Geleverde diensten, maar alleen als: - de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van u; en - u heeft verklaard dat u uw herroepingsrecht verliest nadat wij de overeenkomst volledig hebben uitgevoerd binnen de bedenktijd
Deze is misschien niet zo relevant, maar assembleren is een dienst.
  • d. Producten die op basis van uw specificaties zijn gemaakt, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van uw individuele keuze of beslissing, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
Slaat volledig op assemblage.
  • j. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als: - de uitvoering is begonnen met uw uitdrukkelijke voorafgaande instemming; en - u heeft verklaard dat u hiermee uw herroepingsrecht verliest
Slaat op o.a. installeren en activeren software, bijvoorbeeld Windows.

Maar gelukkig zijn algemene voorwaarde die in strijd zijn met de wet per definitie niet geldig. Wat zegt je rechtsbijstand hier over?(die heb je toch wel :X )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 295935 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:06:
Reactie van Azerty:
"In het geval dat u ervoor kiest voor wet koop op afstand zal ik u helaas moeten teleurstellen.
Omdat uw systeem een op maat product is kunnen we niet op uw verzoek ingaan om deze retour te nemen."
Gelukkig bestaat de Wet Koop op Afstand al een tijdje niet meer en wens je gewoon gebruik te maken van je herroepingsrecht.

Zoals The Killer al aangeeft stelt de uitvoerder van deze wet dat dit niet onder de uitzonderingen valt en dat het dus gewoon onder het herroepingsrecht valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16
Volgens mij geen recht op herroeping o.b.v. levering op basis van zaken die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd.

Azerty kan immers verpakkingsmateriaal van de losse onderdelen hebben weggegooid etc.

Hier de uitzonderingen:

Op een aantal typen overeenkomsten is het herroepingsrecht niet van toepassing, zoals overeenkomsten betreffende sociale dienstverlening, gokactiviteiten, financiële producten en diensten, onroerende zaken (dienstenovereenkomsten betreffende aanbouwen en herstel- en renovatiewerkzaamheden kunnen wel onder het herroepingsrecht vallen), pakketreizen, executieverkopen en personenvervoer.
Verder heeft u geen herroepingsrecht ten aanzien van:
- de levering van zaken die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd;
- de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;
- de levering van verzegelde zaken, als de verzegeling is verbroken terwijl deze om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggezonden;
- de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
- de terbeschikkingstelling van accommodaties (anders dan voor woondoeleinden), goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien. Dit laatste heeft verband met reservering van capaciteit door de handelaar (denk aan hotelkamers of vakantiewoningen), waarvoor anders mogelijk geen andere afnemer kan worden gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 06-08-2016 08:32 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Wim-Bart schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:02:
[...]

[...]

Nee, geen pech. Hoogstens een stapje verder moeten gaan je recht af te moeten dwingen. Voorwaarden zijn per definitie waardeloos zover strijdig met de geldende wetgeving. Dat weet zelfs ik nog wel. En Azerty ook, je zult ze er alleen nog aan moeten herinneren.

Eigenlijk, nu ik er zo over nadenk... Ik heb zowel als consument als zakelijk een klantrelatie met ze, en dit valt toch wel even tegen. Zo ken ik ze niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
Jumpman schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 08:19:
Volgens mij geen recht op herroeping o.b.v. levering op basis van zaken die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd.

Azerty kan immers verpakkingsmateriaal van de losse onderdelen hebben weggegooid etc.

Hier de uitzonderingen:

Op een aantal typen overeenkomsten is het herroepingsrecht niet van toepassing, zoals overeenkomsten betreffende sociale dienstverlening, gokactiviteiten, financiële producten en diensten, onroerende zaken (dienstenovereenkomsten betreffende aanbouwen en herstel- en renovatiewerkzaamheden kunnen wel onder het herroepingsrecht vallen), pakketreizen, executieverkopen en personenvervoer.
Verder heeft u geen herroepingsrecht ten aanzien van:
- de levering van zaken die volgens specifieke wensen zijn vervaardigd;
- de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;
- de levering van verzegelde zaken, als de verzegeling is verbroken terwijl deze om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggezonden;
- de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
- de terbeschikkingstelling van accommodaties (anders dan voor woondoeleinden), goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien. Dit laatste heeft verband met reservering van capaciteit door de handelaar (denk aan hotelkamers of vakantiewoningen), waarvoor anders mogelijk geen andere afnemer kan worden gevonden.
Wat is er op basis van speciale wensen vervaardigd dan? Ik zou even kijken wat volgens de wetgever hieronder valt. En dat de verpakking is weggegooid is hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Maar dat heeft Azerty dan toch zelf gedaan? Trouwens, de klant heeft betaald voor de onderdelen, plus een extra prijs voor de samenstelling er van. Aangezien de onderdelen momenteel nog eigendom zijn van de klant, behoort Azerty ook de verpakkingen mee te leveren, tenzij andere overeengekomen met de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Dat is het probleem van Azerty, niet het probleem van de klant.
Hier de uitzonderingen:
En hier de link van de Autoriteit Consument en Markt die stelt dat dit specifieke geval niet onder de uitzonderingen valt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Croga schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 08:34:
[...]

Dat is het probleem van Azerty, niet het probleem van de klant.

[...]

En hier de link van de Autoriteit Consument en Markt die stelt dat dit specifieke geval niet onder de uitzonderingen valt:
Ik zie het, dat een samengestelde PC blijkbaar niet onder de uitzonderingen valt. Ik dacht een aantal jaar terug een zaak te hebben gezien die gewonnen was door het bedrijf die de PC samenstelde (details weet ik ook niet meer exact). Wellicht is het één en ander veranderd de laatste jaren. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 22:58
Een computer samenstellen en laten assembleren en dan retourneren. Waarom?

[ Voor 16% gewijzigd door glnk op 06-08-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:20
glnk schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 08:54:
Een computer samenstellen en laten assembleren en dan retourneren. Waarom?
Voldoet niet aan de verwachting van de klant? Als jij eerst een i5 2500 met een r7 250. En wil spelletjes spelen op je 4k monitor en stelt een pc samen met een i7 6700k en een rx 470 met de hoop dat je vol kan genieten van je 4k monitor kom je bedrogen uit. En kan dat een reden zijn om de onderdelen terug te sturen.

Maar zal je hem zelf uit elkaar moeten schroeven of laten doen. Wat ook weer geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 705078

Assemblage is geen maatwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

Dat laatste levert wellicht schade op die gecompenseerd moet worden maar vormt geen reden dat het retourrecht niet van toepassing zou zijn. wie verantwoordelijk is voor deze schade is een tweede punt. De hoogte van de schade kan sterk gereduceerd worden door toepassing van de onderdelen in andere geassembleerde configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Rukapul schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

Dat laatste levert wellicht schade op die gecompenseerd moet worden maar vormt geen reden dat het retourrecht niet van toepassing zou zijn. wie verantwoordelijk is voor deze schade is een tweede punt. De hoogte van de schade kan sterk gereduceerd worden door toepassing van de onderdelen in andere geassembleerde configuraties.
Welke wettelijk basis is er dat dit schade is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Laatst online: 19-01 22:29
ja jullie kunnen hier verder een heel verhaal van maken maar laat de topicstarter eerst maar is uitleggen waarom die het ding wil terug sturen. Als die dat niet wil/kan/doet laat hem dan maar zelf een excuus verzinnen.

Bovendien als ik de winkelier was zou ik zeggen, prima maar je betaald 100 euro omdat we het ding weer uit elkaar moeten halen.

[ Voor 44% gewijzigd door Terrestrial op 06-08-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Assemblage is een dienst.
Het samenvoegen van computeronderdelen tot een werkend systeem betekent niet dat de waarde van het systeem ineens hoger is. Nee, er is gewoon voor 60 euro aan manuren ingestopt waarbij het eindproduct niet 60 euro meer waard is geworden.

Assemblage is dus een dienst, en diensten vallen niet onder het retourrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Waarom wil je bepaalde onderdelen eigenlijk retourneren?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
Terrestrial schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:22:
ja jullie kunnen hier verder een heel verhaal van maken maar laat de topicstarter eerst maar is uitleggen waarom die het ding wil terug sturen. Als die dat niet wil/kan/doet laat hem dan maar zelf een excuus verzinnen.

Bovendien als ik de winkelier was zou ik zeggen, prima maar je betaald 100 euro omdat we het ding weer uit elkaar moeten halen.
WKOA vereist geen rede. We hebben in nl wetten. Het is niet aan de winkelier om hiervan af te wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Er is inderdaad geen reden nodig om iets retour te sturen. Het product moet in originele staat terug gestuurd worden, de verkopende partij moet dit zonder te mauwen aannemen en het geld terugstorten. Ook al is het geassembleerd.
Het niet aannemen van retour is voor op maat gemaakte producten of met de hand gemaakte producten. Eten en cds / digitale media zijn daarop volgens mij een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie nergens meer een reactie van TS.

Waarom moet de PC terug ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:59
Waarom het terug moet doet er niet toe, staat ook in de wet.
Imo is alleen de assemblage 'op maat', de onderdelen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Onbekend schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:27:
Assemblage is dus een dienst, en diensten vallen niet onder het retourrecht.
Klopt. Dat geld zal hij dan ook niet terug kunnen krijgen. Maar TS wil de assemblage ook niet terugsturen, hij wil de producten terugsturen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 23:03
TS ? Waarom wil je eigenlijk terugsturen ? Heeft niet veel zin een Topic te starten zonder het hele verhaal te geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Anoniem: 705078 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:12:
Er is inderdaad geen reden nodig om iets retour te sturen. Het product moet in originele staat terug gestuurd worden, de verkopende partij moet dit zonder te mauwen aannemen en het geld terugstorten. Ook al is het geassembleerd.
Het niet aannemen van retour is voor op maat gemaakte producten of met de hand gemaakte producten. Eten en cds / digitale media zijn daarop volgens mij een uitzondering.
Nou ik dacht het niet. Zoals eerder is uitgelegd, de pc is speciaal voor hem assembleert en dat kost geld, die kosten krijg hij niet terug en hij moet voor de kosten opdraaien om het weer uit elkaar te halen. Bovendien is WKOA helemaal niet zo vrijblijvend, zo mag het item bijv. geen gebruikerssporen vertonen.

Anders krijg je pipo's die gaan een dikke vette game pc laten samen stellen, nemen die mee naar campzone en zeggen achteraf ik wil hem terug brengen. Je begrijpt dat je dit "klaploper" gedrag niet wil promoten.

Gezien TS hier nauwelijks informatie deelt vrees ik dat hij onder de term ""klaplopert" valt. Of we zitten zijn huiswerk voor hem te maken... Hoe dan ook pluim voor de winkel dat ze niet akkoord gaan! Als hij zijn gelijk wil halen laat hem maar een berg instanties inschakelen. Dat kost tijd en geld waardoor het niet meer loont om misbruik te maken in dit soort situaties.

Uiteraard als hij een goede reden heeft of als consument bescherming nodig heeft omdat hij belazert wordt door de winkelier kies ik de kant van de consument maar in dit geval lijkt het eerder andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Terrestrial schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:40:
...
Hoe dan ook pluim voor de winkel dat ze niet akkoord gaan!
...
Je niet aan de regels houden omdat je een bepaald risico niet wil lopen is niet de goede weg, een winkel kan hetzelfde doel ook bereiken zonder de regels te negeren.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 06-08-2016 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]
Hoe dan ook pluim voor de winkel dat ze niet akkoord gaan! Als hij zijn gelijk wil halen laat hem maar een berg instanties inschakelen. Dat kost tijd en geld waardoor het niet meer loont om misbruik te maken in dit soort situaties.

Uiteraard als hij een goede reden heeft of als consument bescherming nodig heeft omdat hij belazert wordt door de winkelier kies ik de kant van de consument maar in dit geval lijkt het eerder andersom.
Dit is je reinste onzin. WKOA voorziet juist in een zichtperiode, waarin je het product mag bekijken en testen. Als je dit op campzone wilt doen is dat je goed recht, al moet je idd wel zorgen dat er geen gebruikssporen ontstaan. De webshop heeft producten die op een normale manier getest zijn gewoon zonder opgaaf van redenen terug te nemen. Als je dat niet wilt accepteren moet je geen webshop beginnen.

Als er sprake is van oplichting, DOA of andere garantiegevallen, dan valt dat helemaal niet onder de WKOA maar gewoon onder garantierecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
[...]

Nou ik dacht het niet. Zoals eerder is uitgelegd, de pc is speciaal voor hem assembleert en dat kost geld, die kosten krijg hij niet terug en hij moet voor de kosten opdraaien om het weer uit elkaar te halen. Bovendien is WKOA helemaal niet zo vrijblijvend, zo mag het item bijv. geen gebruikerssporen vertonen.

Anders krijg je pipo's die gaan een dikke vette game pc laten samen stellen, nemen die mee naar campzone en zeggen achteraf ik wil hem terug brengen. Je begrijpt dat je dit "klaploper" gedrag niet wil promoten.

Gezien TS hier nauwelijks informatie deelt vrees ik dat hij onder de term ""klaplopert" valt. Of we zitten zijn huiswerk voor hem te maken... Hoe dan ook pluim voor de winkel dat ze niet akkoord gaan! Als hij zijn gelijk wil halen laat hem maar een berg instanties inschakelen. Dat kost tijd en geld waardoor het niet meer loont om misbruik te maken in dit soort situaties.

Wil je even aangeven waar in de WKOA staat dat het product geen gebruiksporen mag hebben? Een pluim voor een winkelier die moetwillig de wet negeert? De klaploper in deze is duidelijk de winkelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)

De verpakkingen zijn meegeleverd. Sommigen van jullie zeggen dat ik de losse onderdelen in de verpakking moet terugsturen, maar als de computer onder het herroepingsrecht valt, is dat niet vereist?
Croga schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 08:11:
[...]
Gelukkig bestaat de Wet Koop op Afstand al een tijdje niet meer en wens je gewoon gebruik te maken van je herroepingsrecht.

Zoals The Killer al aangeeft stelt de uitvoerder van deze wet dat dit niet onder de uitzonderingen valt en dat het dus gewoon onder het herroepingsrecht valt.
Ik heb op Autoriteit Consument en Markt gekeken, hoe zien jullie zo duidelijk dat een computer op maat niet onder de uitzonderingen valt? Ze noemen als voorbeeld aan pak op maat, dus kunnen ze wellicht ook een computer bedoelen?
Terrestrial schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:22:

Dit zijn regeringspraktijken en doen me denken aan het referendum over het Ukraine associatie verdrag. Daar willen ze nu ook een eigen invulling aan geven door zogenaamd de kiezer tegemoet te komen, maar de regering kan de uitslag gewoon naast zich neerleggen als ze daar het lef voor hebben. Nee is nee en ja is ja. Zo ook in dit geval is de vraag, kan een samengestelde computer worden teruggestuurd ja of nee :) . Maar oke, zal toch ff uitleggen, de computer is groter en zwaarder dan verwacht, maakt meer herrie en ventilaroren van de behuizing draaien niet helemaal stabiel lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:25
Anoniem: 295935 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:02:
Maar oke, zal toch ff uitleggen, de computer is groter en zwaarder dan verwacht, maakt meer herrie en ventilaroren van de behuizing draaien niet helemaal stabiel lijkt het.
Dit had je toch kunnen achterhalen toen je de behuizing koos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed gesproken :) Erg klaploperig van winkelier om herroepingsrecht te negeren.
pacificocean schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 12:57:
[...]

Wil je even aangeven waar in de WKOA staat dat het product geen gebruiksporen mag hebben? Een pluim voor een winkelier die moetwillig de wet negeert? De klaploper in deze is duidelijk de winkelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Irrelevant, ik zei nog regereningspraktijken. Er zijn nog wat dingetjes en misschien houd ik de computer ook wel, maar de vraag is of een samengestelde computer onder het herroepingsrecht valt, voor andere mensen kan het ook nuttig zijn om te weten.
ExploitSolo schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:09:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Heb je zelf al contact gehad met Azerty of er wat anders mogelijk is? (Behalve het korte antwoord dat het maatwerk betreft). Normaal zijn ze redelijk coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Maar oke, zal toch ff uitleggen, de computer is groter en zwaarder dan verwacht,
Dit had je meteen bij aankomst van het systeem al kunnen zien en is niet ineens na 10 dagen veranderd.
maakt meer herrie en ventilaroren van de behuizing draaien niet helemaal stabiel lijkt het.
Dit is een punt waarbij je kan aangeven dat het volledige product niet goed werkt.
Dit heeft dan niets met de 14 dagen bedenktijd te maken, maar gewoon onder "garantie" valt.

En dan is het nog eventjes uitzoeken of de ventilatoren ook inderdaad niet goed zijn, of dat het gewoon zo hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ExploitSolo schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:09:
[...]

Ik snap deze vraag trouwens ook niet. Als je los een behuizing koop, valt ie ook onder het herroepingsrecht en als je een laptop bij coolblue koopt, kan je ook alles achterhalen, maar toch heb je herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ExploitSolo schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:18:
Heb je zelf al contact gehad met Azerty of er wat anders mogelijk is? (Behalve het korte antwoord dat het maatwerk betreft). Normaal zijn ze redelijk coulant.
Ja een paar keer telefonisch, ze zeiden hetzelfde, geen herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb op Autoriteit Consument en Markt gekeken, hoe zien jullie zo duidelijk dat een computer op maat niet onder de uitzonderingen valt? Ze noemen als voorbeeld aan pak op maat, dus kunnen ze wellicht ook een computer bedoelen?
letterlijk van de acm site: (kopie van The Killer hierboven )
Situaties die niet onder de uitzonderingen vallen en waarvoor dus wel bedenktijd geldt

Hieronder staan voorbeelden van situaties waarbij de bedenktijd gewoon geldt. En waarvoor dus geen uitzondering geldt:

Verkoop van producten of diensten op een online veilingsite.
Gordijnen die in verschillende standaardmaten te bestellen zijn.
Sieraden die op de website worden getoond en die na bestelling worden gemaakt volgens het voorbeeld op de website.
Een bepaald aantal knoopjes dat de webwinkelier afgepast in een zakje doet.
Vitaminepillen die zogenaamd speciaal voor de consument zijn samengesteld.
Kleding die in verschillende maten te bestellen is.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 06-08-2016 13:34 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Anoniem: 295935 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:20:
[...]

Ik snap deze vraag trouwens ook niet. Als je los een behuizing koop, valt ie ook onder het herroepingsrecht en als je een laptop bij coolblue koopt, kan je ook alles achterhalen, maar toch heb je herroepingsrecht.
Als ik een PC samenstel, kijk ik onder andere naar afmetingen, dit om dit soort verrassingen te voorkomen. Of het onder herroepingsrecht valt, heb ik het hier niet eens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 295935 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Ja een paar keer telefonisch, ze zeiden hetzelfde, geen herroepingsrecht.
Pfff... je kan het nog eens proberen. Doorgaans zal een 'op maat gemaakte computer' geen 'op maat gemaakt product' zoals wordt bedoeld in de richtlijn/wet zijn (tenzij je echt unieke PCBs of zelfs chips volgens jouw specificaties hebt laten produceren). In dit geval zou men trouwens wel kunnen betogen dat je standaardonderdelen + een dienst hebt gekocht, maar dan moet je de koop van de standaardonderdelen gewoon kunnen herroepen. Omdat de dienst al was uitgevoerd voor de herroepingstermijn afliep ligt dat wat ingewikkelder, ook zijn er op allerlei punten alerlei vereisten of voorwaarden. Op zich zou alles in de wet te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, dat had ik nog niet gezien. Duidelijk dus, een samengestelde computer valt onder het herroepingsrecht, geen uitzondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 295935 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:33:
[...]

Bedankt, dat had ik nog niet gezien. Duidelijk dus, een samengestelde computer valt onder het herroepingsrecht, geen uitzondering :)
Dat klopt (behoudens onrealistische situaties)

alleen is het nog wel de vraag of je in dit geval 'een samengestelde computer' hebt gekocht of 'computeronderdelen + assemblage van die onderdelen tot een computer'. Wat het is zou uit de overeenkomst met de verkoper moeten blijken. Vervolgens is het de vraag of je dan de dienst nog kan herroepen of niet, ook dat is weer afhankelijk van of aan bepaalde voorwaarden is voldaan (expliciete instemming met beginnen van de dienst voor afloop van de termijn voor het ontbindingsrecht bijvoorbeeld)

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 06-08-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
begintmeta schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:34:
[...]

Dat klopt (behoudens onrealistische situaties)

alleen is het nog wel de vraag of je in dit geval 'een samengestelde computer' hebt gekocht of 'computeronderdelen + assemblage van die onderdelen tot een computer'. Wat het is zou uit de overeenkomst met de verkoper moeten blijken.
ik heb computer onderdelen gekocht + aparte assemblage erbij. Wat maakt het verschil, assemblage kosten vallen niet onder de herroeping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
Assemblage is een dienst, geen product. Als je de computer dus terug zou willen doen zul je deze m.i. zelf netjes uit elkaar moeten halen en de losse producten in de originele verpakking moeten retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Wat een lelijke streek van Azerty. Geeft je weer wat te denken over waar je in het vervolg een complete PC moet bestellen.

Concreet zou ik nogmaals bij Azerty aankaarten dat je de PC wilt retourneren, zonder opgaaf van reden (luister niet naar de onzin dat een reden nodig is). Stuur de link naar de ACM site mee.

Als er inderdaad extra kosten achterweg komen (disassemblage kosten ik noem maar wat), dan alleen accepteren als deze redelijk zijn. Ik kan me voorstellen dat disassemblage niet duurder kan zijn dan assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Nielson schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:41:
Assemblage is een dienst, geen product. Als je de computer dus terug zou willen doen zul je deze m.i. zelf netjes uit elkaar moeten halen en de losse producten in de originele verpakking moeten retourneren.
Assemblage is wel degelijk een product. De dienst is assembleren.
Edit: Assemblage betreft ook de activiteit zie ik nu.

[ Voor 7% gewijzigd door pacificocean op 06-08-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ExploitSolo schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Als ik een PC samenstel, kijk ik onder andere naar afmetingen, dit om dit soort verrassingen te voorkomen. Of het onder herroepingsrecht valt, heb ik het hier niet eens over.
Heb ik naar gekeken, maar dit is de eerste keer dat ik een samengestelde computer koop en is toch nog wat groter dan verwacht en niet gekeken naar het gewicht. Zo zijn er nog wat dingetjes. Alleen valt een losse behuizing dus sowieso onder het herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
170074 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:47:
Wat een lelijke streek van Azerty. Geeft je weer wat te denken over waar je in het vervolg een complete PC moet bestellen.

Concreet zou ik nogmaals bij Azerty aankaarten dat je de PC wilt retourneren, zonder opgaaf van reden (luister niet naar de onzin dat een reden nodig is). Stuur de link naar de ACM site mee.

Als er inderdaad extra kosten achterweg komen (disassemblage kosten ik noem maar wat), dan alleen accepteren als deze redelijk zijn. Ik kan me voorstellen dat disassemblage niet duurder kan zijn dan assemblage.
Ik had ook het idee dat ze wel wisten hoe het echt zit. Als ze moeilijk gaan doen, kan ik de koop ontbinden en idd met die ACM site aankomen. Heb al eens eerder zo'n situatie gehad, maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pacificocean schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

Oke dus assemblage valt ook onder het herroepingsrecht, zo komen we er toch mooi uit dankzij jullie tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pacificocean schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

Waarom zou assemblage een product zijn? Of iets een zelfstandig naamwoord of een werkwoord is zegt niet direct iets over of iets een dienst of een product is. 'Het samenstellen uit onderdelen' is een dienst net als 'samenstellen uit onderdelen)

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 06-08-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
begintmeta schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:56:
[...]

Waarom zou assemblage een product zijn? Of iets een zelfstandig naamwoord of een werkwoord is zegt niet direct iets over of iets een dienst of een product is. 'Het samenstellen uit onderdelen' is een dienst net als 'samenstellen uit onderdelen)
Een assemblage is een geheel dat bestaat uit een aantal verschillende onderdelen.
Wikipedia: Assemblage
Onder een dienst verstaat men in de economie niet-fysieke goederen.
Wikipedia: Dienst (economie)
Edit: assemblage betreft ook de activiteit en kan dus ook een dienst zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door pacificocean op 06-08-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
pacificocean schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:05:
[...]

Een assemblage is een geheel dat bestaat uit een aantal verschillende onderdelen.
Op de factuur van ts zal ws niet '1 x Geassembleerde PC' staan maar gewoon een lijstje van losse onderdelen met daarbij een assemblage optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
....
...
Een/de assemblage kan inderdaad het product zijn wat ontstaat door de assemblage, maar het kan ook de activiteit van het assembleren zijn. IMHO was duidelijk wat hier bedoelt werd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Het gaat hier om (eind)montage van verzamelde onderdelen wat een dienst is. net als repareren van een auto of wielen monteren ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké dus toch een dienst? Op de factuur staan idd de losse onderdelen + assemblage. Bij een dienst moet ik de computer zelf uit elkaar halen en de losse onderdelen in de verpakking terugsturen, begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

170074

Je bent teveel bezig met definities. Ik zou vragen wat Azerty wenst. De losse onderdelen of een computer. Ik zou zelf de hele computer niet openmaken. Als ze echt vervelend doen kunnen ze namelijk beweren dat je bij het disassembleren een defect hebt veroorzaakt. (Dat is overigens nog steeds geen reden om retour te weigeren, maar dan kunnen ze nog meer korten op het retourbedrag).

Kortom, ik kan me niet voorstellen dat Azerty wenst dat je zelf de onderdelen los haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Of Azerty het systeem in opdracht van jou in elkaar zet, je hetzelf doet of de buurjongen maakt geen verschil. De onderlinge onderdelen zijn mijns inziens bij volledige 'persoonlijk samengestelde' assemblage niet meer redelijkerwijs overeenkomstig de voorwaarden om dit te mogen retourneren.

Deze assemblage had je nl tijdens een bezoek aan de winkel ook niet mogen doen tijdens een 'zicht/gebruiktermijn' iets wat door wkoa eigenlijk wordt vervangen. 1 onderdeel zijn ze waarschijnlijk nog wel coulant mee, maar met alles... Hiermee rek je de grenzen van herroepingsrecht wel heel erg op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
Delakhan schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:41:
Of Azerty het systeem in opdracht van jou in elkaar zet, je hetzelf doet of de buurjongen maakt geen verschil. De onderlinge onderdelen zijn mijns inziens bij volledige 'persoonlijk samengestelde' assemblage niet meer redelijkerwijs overeenkomstig de voorwaarden om dit te mogen retourneren.

Deze assemblage had je nl tijdens een bezoek aan de winkel ook niet mogen doen tijdens een 'zicht/gebruiktermijn' iets wat door wkoa eigenlijk wordt vervangen. 1 onderdeel zijn ze waarschijnlijk nog wel coulant mee, maar met alles... Hiermee rek je de grenzen van herroepingsrecht wel heel erg op.
Wat is er niet duidelijk aan de acm site?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Ik heb zelf 3 webshops. Dit valt gewoon onder de zichttermijn. Men mag het product uitproberen en terugsturen. Dus een pc meenemen naar een lan party moet gewoon kunnen. Pluim voor de winkel dat ze de wet negeren en lopen te muggenziften? Alsof ze die producten niet meer kunnen verkopen. Ze kunnen dit van te voren weten, dat men een geassembleerde pc terugstuurd.

Zelf de pc uit elkaar niet doen, ook al eisen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 705078 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:44:
[...]

Ik heb zelf 3 webshops. Dit valt gewoon onder de zichttermijn. Men mag het product uitproberen en terugsturen. Dus een pc meenemen naar een lan party moet gewoon kunnen. Pluim voor de winkel dat ze de wet negeren en lopen te muggenziften? Alsof ze die producten niet meer kunnen verkopen. Ze kunnen dit van te voren weten, dat men een geassembleerde pc terugstuurd.

Uitproberen, dan denk ik niet gelijk aan een LAN party. Als je zelf 3 webshops hebt, dan weet je hopelijk ook dat je al de producten die in deze PC zitten, niet zomaar meer als nieuw te verkopen zijn.

Ze kunnen dit van te voren weten, dat men een geassembleerde pc terugstuurd.

?
Wat is daar de logica achter. Ik zou van een consument die een hele PC in elkaar laat knallen, juist enige eigen inzet verwachten, en niet klakkeloos "oh, hij is toch eigenlijk wel groot. Terugsturen!"

Normaal valt met Azerty prima te praten, en doen ze nergens moeilijk over. Maar als iemand een compleet systeem gaat terugsturen, zonder opgaaf van redenen... dan zou ik me toch ook even gebruikt voelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroenneman schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:51:
[...]

Uitproberen, dan denk ik niet gelijk aan een LAN party. Als je zelf 3 webshops hebt, dan weet je hopelijk ook dat je al de producten die in deze PC zitten, niet zomaar meer als nieuw te verkopen zijn.

?
Wat is daar de logica achter. Ik zou van een consument die een hele PC in elkaar laat knallen, juist enige eigen inzet verwachten, en niet klakkeloos "oh, hij is toch eigenlijk wel groot. Terugsturen!"

Normaal valt met Azerty prima te praten, en doen ze nergens moeilijk over. Maar als iemand een compleet systeem gaat terugsturen, zonder opgaaf van redenen... dan zou ik me toch ook even gebruikt voelen.
Denk ook dat het de manier is van communiceren met webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
De vraag is, is wat Azerty in de voorwaarden heeft staan wettelijk correct?
Uitsluiting herroepingsrecht
Het herroepingsrecht is uitgesloten voor:
Producten die naar uw specificatie gemaakt zijn, zoals op maat gemaakt systeem
• CD's, DVD's, Blu-Ray discs of software waarvan de verzegeling verbroken is.
• Zakelijke overeenkomsten
Terwijl de ACM op de site heeft staan:

Verkoop van producten of diensten op een online veilingsite.
Gordijnen die in verschillende standaardmaten te bestellen zijn.
Sieraden die op de website worden getoond en die na bestelling worden gemaakt volgens het voorbeeld op de website.
Een bepaald aantal knoopjes dat de webwinkelier afgepast in een zakje doet.
Vitaminepillen die zogenaamd speciaal voor de consument zijn samengesteld.
Kleding die in verschillende maten te bestellen is.
Als ik dit onder zo lees (het gaat in op maatwerk) dan krijg ik het idee dat in dit geval het geen maatwerk is omdat je gewoon verschillende opties op de site aanklikt (analoog aan de sticker casus, zei het iets complexer)

link
Uitsluiting herroepingsrecht wegens maatwerk: hoe zat het ook alweer?

23 november 2012 door Maaike Lassche

Enige tijd geleden kocht ik bij yourdecoshop.nl een muursticker. Op de website kon je de maat en kleur van de sticker selecteren.

Toen ik echter de bevestiging in mijn mail controleerde, zag ik dat ik de verkeerde kleur had aangevinkt. Ik heb daarop direct een mail teruggestuurd met de vraag of de sticker in de juiste kleur geleverd kon worden. Bellen ging helaas niet, daar er geen telefoonnummer op de website staat.

Toen ik een dag later een mail in het Engels (?!) terug kreeg, stelde de webwinkelier echter dat de sticker al was gemaakt en was verzonden. Prima, zei ik: dan stuur ik het terug op grond van het herroepingsrecht.

En hier ging het mis: de webwinkelier stelde namelijk dat terugsturen niet mogelijk is omdat er sprake zou zijn van maatwerk. Het herroepingsrecht zou daarom uitgesloten zijn.

De wet geeft namelijk aan dat een webwinkelier het herroepingsrecht mag uitsluiten voor zaken die:

1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4 snel kunnen bederven of verouderen;

Maatwerk valt onder punt 1. Het product moet dus tot stand gebracht zijn overeenkomstig mijn specificaties.

Is dat hier het geval geweest? Nee, absoluut niet. Op de website kon ik slechts twee bestaande (!) opties selecteren, de kleur en de maat. Dit komt gewoon overeen met bijvoorbeeld het online kopen van een kledingstuk. Van maatwerk is ook dan in het geheel geen sprake.

Er zou wél sprake zijn van maatwerk indien ik contact zou opnemen met de verkoper met het verzoek een sticker in een op de website niet bestaande maat en/of kleur te laten maken. Als de sticker dus alleen te koop is in maat 33X100 cm en ik wil hem graag speciaal door de webwinkelier in maat 35X102cm laten maken, dán is er sprake van maatwerk.

Een veelgehoord antwoord van een webwinkelier is dan vervolgens dat hij het product pas produceert of bestelt nadat de klant het heeft besteld. Ook dit argument snijdt geen hout: dat een webwinkelier het product dan pas vervaardigd of besteld, maakt het nog steeds geen maatwerk.

Als een webwinkelier producten verkoopt die hij volgens de wet mag uitsluiten wegens maatwerk, moet dit wel heel duidelijk op de website worden aangegeven zodat de consument dit weet vóór hij de aankoop doet.

Staat dit niet duidelijk op de website, dan heeft de consument gewoon het herroepingsrecht en mag hij het product (ook al is het maatwerk) gewoon retourneren binnen 7 werkdagen. De consument dient dan zijn geld en de eventuele verzendkosten van de heenzending teruggestort te krijgen binnen uiterlijk 30 dagen.
arnoud kwam er ook niet zo goed uit in 2010

Maar de ACM site is gewoon duidelijk..

Trouwens, herroepingstijd is 14 dagen en diensten zijn ook gewoon te herroepen als ik het zo lees. Soms noemt men nog 7 dagen en geen diensten. (nieuwe consumentenwet voor webshops 13 juni 2014)

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 06-08-2016 15:30 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]

Er zit hier idd een kleine nuance in: je mag het product niet in gebruik nemen. De scheidingslijn tussen uitproberen en in gebruik nemen is echter vaag. Dit zou dus 2 kanten op uit te leggen zijn.
Zolang je echter binnen de wettelijke termijn van 14 dagen blijft en geen gebruikssporen maakt (wat in de praktijk op een lan-party waarschijnlijk niet lukt), is er op geen enkele manier aan te tonen dat er sprake zou zijn van ingebruikname en zal de consument dus in het gelijk gesteld moeten worden.

?

Dit, alsmede de opmerkingen als 'je had van te voren uit kunnen zoeken hoe groot hij was' of 'dit had je gelijk na het uitpakken kunnen zien' slaan totaal nergens op. Je hebt wettelijk gewoon 2 weken de tijd om je te bedenken, en hoeft nooit een reden op te geven. En juist het formaat en geluid zijn vanaf plaatjes moeilijk te schatten, dus dit is eigenlijk een schoolvoorbeeld waar de WKOA voor bedoeld is.

Het enige punt van twijfel is hier of er sprake is van één maatwerkproduct of van meerdere standaardproducten. En ik zou zeggen dat laatste want ze staan gewoon individueel op de factuur.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 06-08-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Ik heb het een paar keer telefonisch gevraagd, nog voordat ik van plan was om de computer eventueel terug te sturen en elke keer was het antwoord dat er geen 14 dagen bedenktijd is en de computer niet kan worden teruggestuurd. Ik ben zorgvuldig te werk gegaan bij het samenstellen, maar zoals ik al eerder zei is dit de eerste keer dat ik een computer heb laten samenstellen en er is meer dan dat ie alleen te groot is, dat reduceer je nu flauw. Ik heb een paar redenen genoemd en er zijn nog wat dingetjes, ik heb de computer niet op een lanparty gebruikt, of andere onzin en ga er zorgvuldig mee om. Maar dat is allemaal irrelevant, je hebt ofwel herroepingsrecht bij een samengestelde computer of niet. Geen politieke praktijken zoals ze nu dat assiocatieverdrag met Ukraine door onze strot proberen te duwen, dat ze met een oplossing proberen te komen of iets vaags, ze mogen de uitslag van het referendum gewoon naast zich neerleggen als ze dat lef hebben. Zo geldt dat ook in deze zaak, ja of nee, en de conclusie is duidelijk:

1 Ja er is sprake van herroepingsrecht
2 Azerty heeft me verkeerd voorgelicht

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 295935 op 06-08-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
En afuture sluit geasembleerde systemen ook niet uit, alleen maar de assemblage zelf:
Niet bij alle producten kan er gebruik worden gemaakt van het herroepingsrecht, zoals bij software en cartridges/toners waarvan de verzegeling verbroken is, diensten (assemblage of installatie) en digitale producten anders dan op een fysieke drager.
4launch heeft het over producten op maat zonder verdere uitweiding.

Megekko noemt het niet

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Als je onderdelen wilt ruilen stuur je de hele pc terug.
Betaalt nogmaals 60 euro, en de meerprijs van de componenten die je wèl wil.

Vraag of ze dat willen. Anders kun je altijd nog naar je rechtsbijstand. Maar dan ben je in mij ogen een enorme lastige klant. Als ik een bedrijf had kwam je op de zwarte lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
jeroen3 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:39:

Vraag of ze dat willen. Anders kun je altijd nog naar je rechtsbijstand. Maar dan ben je in mij ogen een enorme lastige klant. Als ik een bedrijf had kwam je op de zwarte lijst.
Ah mensen die volgens de wet willen handelen gaan op de zwarte lijst. Dat gaat voorbij aan civiel recht. Dat is gewoon strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:39:

Ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat sommige hier een dubbele agenda hebben. Ik wil niks ruilen, ik wil herroepingsrecht omdat we in een rechtsstaat leven. De eigenaar, *knip*, laten we even geen namen van mensen aanhalen zal dat toch wel snappen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 06-08-2016 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik snap ook al die emotie hier niet :p

Voorzover ik zo zie is een geassembleerde PC geen maatwerk (want gewoon gekozen uit bestaande keuzes op de site) en dus niet uit te sluiten van het Herroepingsrecht. Wat andere shops blijkbaar ook niet doen.

Volgens mijn interpreteerd Azerty voor het gemak hier "maatwerk" op een voor hun gunstige maar foutieve wijze.

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 23:03
De wet is 1 ding. Het is de leidraad waaraan iedereen zich heeft te houden.

Anderzijds, als iedereen dit gaat blijven doen om deze reden ??

(kast te groot en fans maken geluid - alle gekheid op een stokje - dit had je duidelijk kunnen weten)

Op langere termijn blijft elke webshop dan met vele niet 100% verkoopbare spullen zitten. Met de winstmarges van vandaag zal dit voor veel webshops ook op lange termijn een probleem gaan vormen.
Nog afgezien van de hopen werk die in elke terugzending gestoken moeten worden...

Een nuancering van de wet wanneer wel en niet terugsturen lijkt misschien toch wel op zijn plaats.

TS zijn geval is misschien een geval apart. Lijkt me een moeilijke beoordeling.

Anderzijds:

Enkele voorbeelden van dingen al meegemaakt:

MSI GTX970 terugsturen omdat hij de kleur van de condensators op de kaart niet mooi vond....
Witte smartphone besteld, terugsturen voor een zwarte want toch net iets mooier.....
12 Kabeltjes bestellen en er dan 11 terugsturen omdat hij niet wist welke de goeie was
Enz Enz... Kan er een boek over schrijven.

Dank zij dit soort mensen blijft het op termijn niet werken vrees ik.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 22:36
floorcleaner schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:58:

MSI GTX970 terugsturen omdat hij de kleur van de condensators op de kaart niet mooi vond....
Witte smartphone besteld, terugsturen voor een zwarte want toch net iets mooier.....
12 Kabeltjes bestellen en er dan 11 terugsturen omdat hij niet wist welke de goeie was

Het gekke is wel dat bijvoorbeeld kledingwinkels hier juist mee adverteren. "Koop gewoon verschillende maten en stuur terug wat niet past".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:57

Orac

Ik mis je papa.

Hennie-M schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:06:
[...]

Het gekke is wel dat bijvoorbeeld kledingwinkels hier juist mee adverteren. "Koop gewoon verschillende maten en stuur terug wat niet past".
Bij dat soort winkels koop ik juist niet.

@topicstarter: Als je nu alle tijd en moeite van dit topic nu in onderzoek had gestoken en hier om advies had gevraagd dan had je wellicht een betere componenten gekozen. Als je niet weet wat je koopt of geen verstand zaken hebt, koop dan niet online. En waarom de hele PC terug? Overleg met Azerty of je wat aanpassingen kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

(kast te groot en fans maken geluid - alle gekheid op een stokje - dit had je duidelijk kunnen weten)

Op langere termijn blijft elke webshop dan met vele niet 100% verkoopbare spullen zitten. Met de winstmarges van vandaag zal dit voor veel webshops ook op lange termijn een probleem gaan vormen.
Nog afgezien van de hopen werk die in elke terugzending gestoken moeten worden...

Een nuancering van de wet wanneer wel en niet terugsturen lijkt misschien toch wel op zijn plaats.

Anderzijds:

Ben ik met je eens, je moet niet alles om elk wissewasje terugsturen en dat doe ik ook niet. Maar het gaat me ook een om het principe dat ze me verkeerd voorlichten. Nog voordat ik van plan was om de computer terug te sturen, heb ik gevraagd of dat mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 295935 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:50:
[...]

Ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat sommige hier een dubbele agenda hebben. Ik wil niks ruilen, ik wil herroepingsrecht omdat we in een rechtsstaat leven. De eigenaar, *knip*, laten we even geen namen van mensen aanhalen zal dat toch wel snappen :)
Ga je nu een naam die reageert benoemen tot... ?

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 07-08-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waardoor de marge per artikel wel flink omhoog moet worden gestuwd.

Retourrecht is prima, en goed voor de consument, maar af en toe vraag ik me af of er niet een beetje te makkelijk misbruik van wordt gemaakt door consumenten die gewoon zelfzuchtig bezig zijn.

(In sommige topics hier zie je mensen gewoon aangeraden worden om een item te bestellen, te gebruiken terwijl hun eigen "apparaat" in reparatie is, en daarna weer terug te sturen. Daarvoor is de wet echt niet bedoeld.)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean

Anderzijds:

Zoals de wet aangeeft is de rede totaal irrelevant. Over de rede hoeft dus ook niet geoordeeld te worden. Dus waarom dit verhaal is mij totaal onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
pacificocean schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:25:
[...]

Zoals de wet aangeeft is de rede totaal irrelevant. Over de rede hoeft dus ook niet geoordeeld te worden. Dus waarom dit verhaal is mij totaal onduidelijk.
Je hebt de letter van de wet en de geest van de wet. In de praktijk zal een rechter ook vaak naar de geest van de wet kijken in plaats van naar de letter van de wet.

De bedoeling van de wet is dat mensen iets wat ze niet kunnen zien en kunnen proberen terug kunnen sturen na het kort te hebben gezien en getest. Dat is waarvoor de wet gemaakt is. Het is niet gemaakt om maar even een product te bestellen en te gebruiken omdat je het voor het weekend nodig hebt. Volgens de letter van de wet zou dat kunnen, maar daar is het niet voor bedoelt. Daar mag best rekening mee gehouden worden vind ik. In het geval van TS vind ik het ook niet onredelijk dat het afgewezen word.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 06-08-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
*knip* doe eens niet

[ Voor 92% gewijzigd door gambieter op 06-08-2016 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Jeroenneman schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:19:
Waardoor de marge per artikel wel flink omhoog moet worden gestuwd.
Ik ga wel erg offtopic maar over het algemeen is dit niet zo. Fysieke winkels hebben veel meer kosten (winkel op A locatie, personeel die relatief veel bezig is met een klant etc..). Daarnaast wordt er bij een webshop makkelijker besteld, juist omdatnde drempel laag ligt én zijn mensen lakser met terugsturen i.t.t. terugbrengen naar de winkel wat alleen maar gunstig is voor de omzet. Het gaat niet voor niets zo slecht met die branche in fysieke winkels.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mcDavid schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:29:
Er zit hier idd een kleine nuance in: je mag het product niet in gebruik nemen. De scheidingslijn tussen uitproberen en in gebruik nemen is echter vaag.
Echter is de wet in het geheel niet vaag.
Je mag het product wél in gebruik nemen. Echter enige bewijsbare schade die bewijsbaar voort komt uit verder gebruik dan voor uitproberen noodzakelijk is mag op de klant verhaald worden.
en? Wat maakt dat uit? Nergens zegt de wet dat de geretourneerde producten als nieuw te verkopen moeten zijn......
Juist de consument die een hele PC in elkaar laat knallen kun je niet van verwachten dat hij exact weet hoe groot en luidruchtig het apparaat is. Dat zou je juist eerder verwachten van iemand die het allemaal zelf bouwt; Het toevoegen van "assemblage" toont eerder een lager kennisniveau aan dan een hoger.

Maar again; het heeft er helemaal niets mee te maken. De wet zegt nergens dat de consument exact moet weten waar hij aan begint.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Zijn we niet al voorbij deze discussie? We hebben het letterlijk staan op de site van de ACM, wat hebben we nog meer nodig om tot de conclusie te komen dat de onderdelen onder herroepingsrecht vallen, en de m.i. de assemblage (dienst) niet?

Mocht je nu verder komen met Azerty, dan moet je in geen geval de computer uiteenhalen. Aan de TS: laat dit geen principekwestie worden, maar houdt het wel praktisch. Is de behuizing niet goed, zijn de fans niet goed, meldt dit, vraag aan Azerty om daar een alternatief mee uit te zoeken dat jou ook bevalt, verreken het verschil in prijs (als Azerty netjes werkt zonder opnieuw assemblagekosten). Als de CPU je bevalt, kan je Azerty vragen deze opnieuw te gebruiken in jouw aangepaste computer. Wil je er helemaal vanaf, omdat niets je bevalt, dan doe je dat en zal Azerty toch echt mee moeten werken. Anders rechtsbijstand. Of wijs ze naar dit topic en herinner ze er aan dat dit geen goede impact heeft op hun anders degelijke reputatie.

Bellen is trouwens niet handig. Zet het op mail Telefonisch kan iedereen vanalles vertellen, maar zolang er geen opnames van zijn (dat mag je gewoon als je een gesprekspartner bent), wordt het welles-nietes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 705078 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:44:
[...]

Buj jou bestel ik niks want loop ik het risico dat ik geretourneerd materiaal krijg als nieuw verkocht. Of de spullen gaan tegen flinke korting als 2e-hands de markt op?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ligt nogal aan het product of het uitmaakt imho, tenslotte kan je de boel altijd rustig bekijken en dan eventueel de koop ontbinden en je hebt altijd recht op een conform product. Bijvoorbeeld bij muziekinstrumenten of kleding is niets mis met het verkopen van uitgeprobeerde spullen als nieuw, en als ze 'te hard zijn uitgeprobeerd', kan de winkelier ze met korting aanbieden. Bij elektronica is dat misschien inderdaad wat lastiger, omdat je wellicht wat meer kans hebt op onzichtbare schade, en je dan na 6 maanden toch een beetje afhankelijk wordt van de winkelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Een PC die uit standaard componenten wordt gemaakt, is niet een volgens specificatie op maat gemaakt product. Er heft niemand een onderdeel met he handje in elkaar gezet uit componenten die niet meer uit elkaar kunnen.

Zo ook volgens Arnoud Engelfriet;
http://blog.iusmentis.com...r-de-wet-koop-op-afstand/
(Dit is niet veranderd in nieuwe wetgeving)

Bij terugbrengen naar componenten is de waardevermindering die de klant aan te rekenen zijn wellicht de assemblagekosten. Ik zou daar meer in detail naar moeten kijken kwa product / dienst.

Kwa PC is het in ieder geval duidelijk: dat is het risico voor de ondernemer. En daar is prima mee te calculeren, net als besparing van huisvesting tov fysieke winkel dat is. Dat zijn ondernemerskeuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:36:
Een PC die uit standaard componenten wordt gemaakt, is niet een volgens specificatie op maat gemaakt product. Er heft niemand een onderdeel met he handje in elkaar gezet uit componenten die niet meer uit elkaar kunnen.

Zo ook volgens Arnoud Engelfriet;
http://blog.iusmentis.com...r-de-wet-koop-op-afstand/
(Dit is niet veranderd in nieuwe wetgeving)

Bij terugbrengen naar componenten is de waardevermindering die de klant aan te rekenen zijn wellicht de assemblagekosten. Ik zou daar meer in detail naar moeten kijken kwa product / dienst.

Kwa PC is het in ieder geval duidelijk: dat is het risico voor de ondernemer. En daar is prima mee te calculeren, net als besparing van huisvesting tov fysieke winkel dat is. Dat zijn ondernemerskeuzes.
Arnoud geeft hier juist aan dat dit niet geldt voor een op maat samengestelde computer. Zie de 2e post onder de blog. Maar ik mag aannemen dat hij zijn meening daarover inmiddels heeft bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 17:06
begintmeta schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:16:
Het ligt nogal aan het product of het uitmaakt imho, tenslotte kan je de boel altijd rustig bekijken en dan eventueel de koop ontbinden en je hebt altijd recht op een conform product. Bijvoorbeeld bij muziekinstrumenten of kleding is niets mis met het verkopen van uitgeprobeerde spullen als nieuw, en als ze 'te hard zijn uitgeprobeerd', kan de winkelier ze met korting aanbieden. Bij elektronica is dat misschien inderdaad wat lastiger, omdat je wellicht wat meer kans hebt op onzichtbare schade, en je dan na 6 maanden toch een beetje afhankelijk wordt van de winkelier.
maar als het goed is test de verkoper ook goed hoe het product eruit ziet. Zelf werk ik in een winkel (sorry, naam ga ik niet noemen) en bij ons is het gebruikelijk dat een product bij terugkomst uitgebreid word gecontroleerd door een medewerker. Is deze echt helemaal schade vrij (ook het minste krasje telt dan), dan kan het zijn dat dit product als nieuw word aangeboden. Hierbij word er alleen wel rekening mee gehouden dat de seal geopend is en dat de klant op dat moment kan aangeven dat hij of zij een gloednieuwe wil. Dit word daarna natuurlijk ook gewoon gedaan.

Ontopic: vind het maar raar dat Azerty hierop terugvalt, als ik het product dus los koop en zelf inbouw en het 14 dagen test is het prima? maar als het daar compleet is gebouwd dan mag het volgens hen ineens niet meer....

De 14 dagen bedenktermijn is er voor 1 reden: Jij mag je product testen op jouw eigen manier, ook een lan-party zou je gewoon mogen doen. Hier gelden alleen simpele voorwaarden aan: Het product moet onbeschadigd en compleet terugkomen. mocht aan 1 van deze 2 voorwaarden niet worden voldaan kan er eventueel nog 75% van de waarde worden uitgekeerd ter compensatie voor het verlies van de verkoper.

Ben erg benieuwd wat het eindresultaat hiervan gaat worden!

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie verder in de posts.

Het zou ook te veel ruimte bieden de geest van de wet te ontduiken. Als u deze helemaal standaard PC bestelt kan dat alleen met onze speciaal vervaardigde schroeven die het enige zijn dat wij vervangen uit een standaard fabrieksbestelling.

Sowieso bieden winkels standaard componenten en los assemblage. Die standaard componenten zijn door assemblage (volledig reversible) niet ineens maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 16:35

aap

En dat is dus ook helemaal geen maatwerk. je koopt een aantal artikelen in standaardmaten en voor elk van die artikelen geldt dat ze onder herroepingsrecht teruggestuurd mogen worden. De teruggestuurde artikelen kunnen ook gewoon weer verkocht worden aan de volgende klant die die standaardmaat wil, dus het risico van de verkoper is klein. De winkels moeten het retourneren bij wet toestaan en presenteren het als een service. Dat noemen we nou marketing!

Als er een kleermaker aan te pas was gekomen die de mouwen van een jasje precies aan de lengte van jouw armen had aangepast, dan hebben we het over maatwerk. Het is dan ook duidelijk dat de verkoper zo'n geretourneerd jasje nauwelijks meer kan verkopen, want de kans dat hij nog een klant krijgt met precies die maten is nihil.

De geassembleerde PC bestaat gewoon uit standaardcomponenten en die componenten zijn individueel nog gewoon herverkoopbaar, want hun toestand is niet anders als toen ze net uit de doos kwamen. Natuurlijk staat een winkel niet te juichen als zo'n PC teruggestuurd wordt, maar de wet is de wet en als die je niet bevalt, dan moet je niet in die business stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:59
aap schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 00:24:
[...]
En dat is dus ook helemaal geen maatwerk. je koopt een aantal artikelen in standaardmaten en voor elk van die artikelen geldt dat ze onder herroepingsrecht teruggestuurd mogen worden. De teruggestuurde artikelen kunnen ook gewoon weer verkocht worden aan de volgende klant die die standaardmaat wil, dus het risico van de verkoper is klein. De winkels moeten het retourneren bij wet toestaan en presenteren het als een service. Dat noemen we nou marketing!

Als er een kleermaker aan te pas was gekomen die de mouwen van een jasje precies aan de lengte van jouw armen had aangepast, dan hebben we het over maatwerk. Het is dan ook duidelijk dat de verkoper zo'n geretourneerd jasje nauwelijks meer kan verkopen, want de kans dat hij nog een klant krijgt met precies die maten is nihil.
Dat snapt Hennie zelf ook wel, zijn post ging dan ook niet of het maatwerk is of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even deze:
mcDavid schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 15:29:
[...]

Er zit hier idd een kleine nuance in: je mag het product niet in gebruik nemen.
Ook als het technisch gezien in gebruik is genomen, waarvoor het bewijs echt sterk moet zijn, mogen slechts de werkelijke kosten gerekend worden het weer in een conform product te maken - om even de nuance met nieuw te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:43

paQ

Wim-Bart schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 20:45:
[...]

Buj jou bestel ik niks want loop ik het risico dat ik geretourneerd materiaal krijg als nieuw verkocht. Of de spullen gaan tegen flinke korting als 2e-hands de markt op?
Dan kun je beter nooit meer iets waar dan ook bestellen...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ik ben erg benieuwd of de TS er al uit is met de verkoper. Het wettelijke antwoord weten we nu.

Pagina: 1 2 Laatste