Welk type ventilatiesysteem, C, D of E+ ? (België)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje123456
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-02 17:52
Wij zitten volop in de voorbereidende fase van een nieuwbouwproject.

Tegenwoordig een hot topic is verluchting.

Over systeem c of D kan je veel terug vinden... En het mag duidelijk zijn... Beide systemen hebben hun lovers en haters...

Persoonlijk vinden we systeem D niet zo interessant. We kennen onszelf en weten dat het onderhoud van filters en leidingen niet zo goed zal opgevolgd worden als nodig,...

We zijn nu op systeem E+ van Renson gestoten, een combinatie van C+ met een warmtepomp.

http://www.renson.be/nl/documentatie-systeem-e+.html

Wat denken jullie over dit systeem en zouden er eventueel al tweakers te vinden zijn die dit systeem gebruiken.

Benieuwd naar jullie ideeën en meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben zelf wel voorstander van een D systeem aangezien je dan alleen de filters in het apparaat schoon hoeft te maken en niet al je ramen 2 keer per jaar langs hoeft te gaan.
Ook zijn de filters bij een D systeem vaak een stuk beter dan de filters boven de ramen.
Als laatste grote voordeel is dat je minder geluid van buiten hebt bij een D systeem.

Ik kende het E+ systeem nog niet maar ziet er op het eerste gezicht best interessant uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:53
De term E+ kende ik ook niet, het lijkt een marketing term te zijn.
Het principe wordt besproken op Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp , met daarin ervaringen/overwegingen. Zelf lijkt het me alleen handig als aanvullende verwarming (als het buiten echt koud is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:16

Jack

MHz Matters

Nog nooit van gehoord van die Renson ventilatie. Voor zover ik weet ook nog niet voorbij gekomen hier.

Leuk systeem verder. Niet heel bijzonder.
De nadelen die ik zo zie zijn het beperkte verwarmingsvermogen van zowel de ruimteverwarming (2,67 kW) als het sanitair warm water (3,5 kW). Dus een CV ketel ernaast is sowieso nodig.

Geluid kan een probleem zijn à 59 dB(A). De ventilator doet nominaal 350m3/h namelijk. En dat is flink veel.

Zie de link hierboven voor algemene ervaringen met warmtepompboilers.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De afgezogen lucht bij E wordt aangevuld met koude buitenlucht. Daar verander je niets aan met een warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01
Topictitel iets duidelijker gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:14
Wij hebben onlangs gebouwd en hebben een C+ Evo Smart. Wat je ook kiest let op wat je krijgt :)

Zo'n Rensom Box heeft maximaal 8 aansluitingen (standaard 6). Verder hebben we verluchtingsroosters op volgende locaties:
- Keuken / Living (GEEN dampkap achtige toestand)
- Berging
- Toilet beneden
- Toilet boven
- Badkamer
- Slaapkamer 1
- Slaapkamer 2
- Slaapkamer 3
- Toekomstige Slaapkamer 4 (beneden, voor onze oude dag)
- Toekomstige badkamer 2 (beneden, voor onze oude dag)

Dat zijn dus 10 aansluitingen... Wat wil zeggen dat je moet gaan groeperen. Hier kan je allerlei afspraken initeel rond maken, maar wat een gedoe is dat geweest en uiteindelijk heeft de installateur toch zijn eigen zin gedaan en naar zijn inschatting het beste geregeld. Time will tell I guess if that is indeed the case...

Wij zijn gegaan voor een C+ systeem omdat we:
- Niet geloven in filters die je moet vervangen. Onszelf kennende vergeten we dat toch.
- We eerder nieuwe lucht binnentrekken dan lucht blijven herbruiken. Dit wil ook zeggen dat er sowieso residu in de buizen blijft zitten wat op zich ook weer een bron van vervuiling kan zijn. Bij C+ is het simpel > frisse lucht binnen > slechte lucht buiten.
- Nadeel dan uiteraard dat je warmte verliest, maar dat is met je dampkap ook
- Wij hebben er zo'n touchpanel bijgenomen omdat we dat veel duidelijker / makkelijker vonden naar bediening toe en omdat we ook we geinteresseerd zijn in wat de luchttoestand op een bepaald moment is.
Je hebt er ook meer modi bij zodat je het wat fijner kan instellen.
- Naar geluid toe hebben wij geen extra dempende roosters. Het geluid van auto's is niet storend, maar wat wel opvalt is dat al er mensen vlak bij je huis staan te praten, je hun gesprek perfect hoort.
Omgekeerd is dat minder
- Let ervoor op je roosters niet te ver open te zetten :) In de winter kan het dan aardig snel naar beneden gaan qua temperatuur :)

Tip: Laat je niet gek maken door verkopers.

Om ons energiepeil te halen hebben wij gekozen voor zonnepanelen omdat we daar meer in geloven dan a) een dure warmtepomp die ook continue moet draaien en dus energie vreet. b) je met energie an-sich verschillende kanten op kan. "water verwarmen" is ook maar dat... Wij hebben het gevoel dat je dan meer vast zit aan dat ene voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
mmm de systeem E+
leuk, erg leuk zelfs. :*)

dat kan wel eens een erg leuke optie zijn voor mij.
zit al lang te kijken om een inventum ecolution op te hangen, maar het is hem net niet.
maar deze heeft alle nadelen van de inventum niet.

mijn huis heeft geen 5kW nodig die ik nu heb met een gas ketel.
de inventum doet maar 1,4kW en dat is weer net te weinig. :-(
de 2,6kW maakt hem dus erg interessant.
ook de 300l in plaats van 50l is natuurlijk een grote plus.
ben alleen bang dat hij niet goedkoop is. :-(

van de week maar eens verder uit zoeken.
(en hopen dat er iemand mee leest die meer ervaring heeft met het ding.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-07 13:12
Myri schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:18:

Om ons energiepeil te halen hebben wij gekozen voor zonnepanelen omdat we daar meer in geloven dan a) een dure warmtepomp die ook continue moet draaien en dus energie vreet. b) je met energie an-sich verschillende kanten op kan. "water verwarmen" is ook maar dat... Wij hebben het gevoel dat je dan meer vast zit aan dat ene voordeel.
Dat wil je niet doen in België. Zonnepanelen kosten na installatie handenvol geld aan belastingen.
Beter is een zonneboiler en/of warmtepomp.

Ik heb een nieuwbouw (Mei 2016) en had reeds zonnepanelen besteld voor de beslissing om er een belasting op te heffen. Met 3600W omvormer betaal ik 360€ belasting (prosumententarief) op mijn zonnepanelen. In totaal betaal ik 500€ per jaar om alles zelf op te wekken...
Ergste is dat mijn woning geen energiezuinige maatregelen nodig had om aan de eisen te voldoen maar ik de zonnepanelen puur voor eigen gewin had besteld. Maar ze slaan nu geen deuk in mijn financiële planning, wss ga ik break-even spelen over de termijn en ze nooit nog vervangen als ze stuk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
jantje123456 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:39:
Wij zitten volop in de voorbereidende fase van een nieuwbouwproject.

Tegenwoordig een hot topic is verluchting.

Over systeem c of D kan je veel terug vinden... En het mag duidelijk zijn... Beide systemen hebben hun lovers en haters...

Persoonlijk vinden we systeem D niet zo interessant. We kennen onszelf en weten dat het onderhoud van filters en leidingen niet zo goed zal opgevolgd worden als nodig,...

We zijn nu op systeem E+ van Renson gestoten, een combinatie van C+ met een warmtepomp.

http://www.renson.be/nl/documentatie-systeem-e+.html

Wat denken jullie over dit systeem en zouden er eventueel al tweakers te vinden zijn die dit systeem gebruiken.

Benieuwd naar jullie ideeën en meningen.
toon volledige bericht
lol wat meer gekeken en rond gezocht.
kan niet zeggen dat renson een merk is waar ik nu erg blij van word. :-(
maar ik wil me niet teveel met de belgiesche politiek bemoeien.
(heb al problemen genoeg met de Nederlandse.)

1 ding is wel duidelijk, E+ is marketing, het is eigenlijk een gewoon C systeem.
niet meer niet minder. zie het absolute niet als meer.
(iets meer eigenlijk, maar dat komt dat het zo wel heel ingewikkeld is met al die klepjes en onderdeeltjes.
maar dat is echt marketing.)

ik ben eerder een aanhanger van de pasief huizen norm dan de ben norm.
dus ik zou bij een nieuwbouw huis eerder voor een type D kiezen met een WTW.
simpel en effectief.
(onderhoud vind ik ook een onzinnig argument, een afzuigkap heeft veel meer onderhoud nodig.
een goed aangelegd D systeem heeft eigenlijk maar amper onderhout nodig.
minder als een gas ketel in ieder geval.)

het grootste nadeel van het E+ systeem is dat je eigenlijk best veel onderdelen hebt.
(en van sommige onderdelen zou ik blij zijn met een renson, maar er zitten ook onderdelen tussen waarbij ik dan mijn twijfels heb bij het merk renson.)

tot zo ver voor jouw.
kijk ik naar mijn situatie veranderen er wel dingen.
ik heb een bestaand huis, en kan gewoon niet met goed fatsoen een D ventilatie aanleggen.
dus ik blijf gebonden aan een C systeem. :-(
dan heb ik nog 2 alternatieven naast de renson E+.
valliant geotherm-hybride (maar dat is te duur, omdat ik dan een geheel valliant systeem extra bij moet kopen wat ik niet nodig heb. dit is wel een leuk alternatief voor jouw als je echt een C systeem wil.)
inventum ecolution (maar eigenlijk net niet krachtig genoeg, en een te kleine boiler.)
dus voor mij is het misschien wel een leuk alternatief. ;)
(maar ik zie ook prijzen waar ik niet speciaal vrolijk van word.)

edit:
check dit systeem eens.
https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
is ook gewoon een C systeem, maar dan lekker zonder de E+ marketing.
heb hier meer vertrouwen in als de renson systemen, maar de specs zijn wel +/- het zelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 05-08-2016 10:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-07 13:12
Een BEN woning is geen passiefwoning hoor.
Ik heb een BEN woning (nog wat beter) en dat zit nog een stuk van een passiefwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje123456
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-02 17:52
Zijn vandaag nog wat verder gaan informeren.
Renson krijgt vooral in dienst naverkoop niet zo een briljante commentaar.
Het systeem van Vaillant ook bekeken.
Daar we zouden kiezen om onze systemen zelf te installeren zouden we binnen budget ook een warmtepomp met buitenunit kunnen plaatsen.
Onze zonnepanelen komen mee van de vorige woning. Maar deze laten we niet meetellen in onze E-pijl berekening. Want dan verliezen we €14000 aan groene stroomcertificaten...
Pagina: 1