jantje123456 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:39:
Wij zitten volop in de voorbereidende fase van een nieuwbouwproject.
Tegenwoordig een hot topic is verluchting.
Over systeem c of D kan je veel terug vinden... En het mag duidelijk zijn... Beide systemen hebben hun lovers en haters...
Persoonlijk vinden we systeem D niet zo interessant. We kennen onszelf en weten dat het onderhoud van filters en leidingen niet zo goed zal opgevolgd worden als nodig,...
We zijn nu op systeem E+ van Renson gestoten, een combinatie van C+ met een warmtepomp.
http://www.renson.be/nl/documentatie-systeem-e+.html
Wat denken jullie over dit systeem en zouden er eventueel al tweakers te vinden zijn die dit systeem gebruiken.
Benieuwd naar jullie ideeën en meningen.
toon volledige bericht
lol wat meer gekeken en rond gezocht.
kan niet zeggen dat renson een merk is waar ik nu erg blij van word.
maar ik wil me niet teveel met de belgiesche politiek bemoeien.
(heb al problemen genoeg met de Nederlandse.)
1 ding is wel duidelijk, E+ is marketing, het is eigenlijk een gewoon C systeem.
niet meer niet minder. zie het absolute niet als meer.
(iets meer eigenlijk, maar dat komt dat het zo wel heel ingewikkeld is met al die klepjes en onderdeeltjes.
maar dat is echt marketing.)
ik ben eerder een aanhanger van de pasief huizen norm dan de ben norm.
dus ik zou bij een nieuwbouw huis eerder voor een type D kiezen met een WTW.
simpel en effectief.
(onderhoud vind ik ook een onzinnig argument, een afzuigkap heeft veel meer onderhoud nodig.
een goed aangelegd D systeem heeft eigenlijk maar amper onderhout nodig.
minder als een gas ketel in ieder geval.)
het grootste nadeel van het E+ systeem is dat je eigenlijk best veel onderdelen hebt.
(en van sommige onderdelen zou ik blij zijn met een renson, maar er zitten ook onderdelen tussen waarbij ik dan mijn twijfels heb bij het merk renson.)
tot zo ver voor jouw.
kijk ik naar mijn situatie veranderen er wel dingen.
ik heb een bestaand huis, en kan gewoon niet met goed fatsoen een D ventilatie aanleggen.
dus ik blijf gebonden aan een C systeem.
dan heb ik nog 2 alternatieven naast de renson E+.
valliant geotherm-hybride (maar dat is te duur, omdat ik dan een geheel valliant systeem extra bij moet kopen wat ik niet nodig heb. dit is wel een leuk alternatief voor jouw als je echt een C systeem wil.)
inventum ecolution (maar eigenlijk net niet krachtig genoeg, en een te kleine boiler.)
dus voor mij is het misschien wel een leuk alternatief.

(maar ik zie ook prijzen waar ik niet speciaal vrolijk van word.)
edit:
check dit systeem eens.
https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
is ook gewoon een C systeem, maar dan lekker zonder de E+ marketing.
heb hier meer vertrouwen in als de renson systemen, maar de specs zijn wel +/- het zelfde.
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 05-08-2016 10:18
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)