Ik vind het ook een beetje onzin om de posts/meningen van ChojinZ en Shadow de grond in te boren. Als er nou tot 2020 ondersteuning is voor Windows 7, en dat bevalt, dan kunnen ze daar toch makkelijk bij blijven?
Hier thuis ben ik met een laptop, desktop en 2 htpc's al sinds het begin over naar Windows 10. Vandaag op de valreep nog een nieuwe Beebox N3000 in elkaar gezet en nog snel Windows 8.1 geinstalleerd die ik nog had liggen met gratis upgrade naar Windows 10.
Alles is op zich goed gegaan, maar bij 1 htpc is er een raar probleem sinds de update naar Windows 10: Elke keer staat de tijd verkeerd! Of het nou 5 minuten is, een half uur, een paar uur eerder of een paar uur later, elke keer na opstarten staat de tijd verkeerd. Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn met Windows 10 (Google maar eens op 'Windows 10 time always wrong). Ik heb werkelijk alles gedaan, tijd van MS en andere servers automatisch checken, tijd van netwerk automatisch checken, handmatig, Windows Time services automatic zetten ipv manual, met verschillende users/rechten, registry hacks, alles maar om zoiets simpels als de tijd goed te krijgen. Maar niets helpt. Het enige dat ik kan doen na opstarten is naar de Settings gaan, en even aan het schuifje de tijd op handmatig zetten en weer op automatisch. Dan 'pakt' ie pas de goede tijd. Niet automatisch met opstarten. Heeeeel erg vreemd en jammer dat zoiets simpels en noodzakelijk blijkbaar zo ingewikkeld moet worden gemaakt zodat het niet meer werkt.
Bij mijn ouders is het helemaal de mist in gegaan en bij een kennis ook. Beiden al wat oudere computers maar o.a. toch problemen met de videokaart (terwijl ie compatible zou zijn), veel errors, dagen met meerdere uren per dag bezig geweest, zelfs nog nieuwe videokaarten gekocht, nog steeds trammelant, rollbacks gedaan, oude Windows gaf nu ook opeens errors. Bij de kennis de boel nog kunnen redden, maar mijn ouders waren er zo klaar mee dat ze maar een hele nieuwe computer gekocht hebben. Bij mijn boekhouder ging het ook helemaal mis, al zijn bestanden die hij wilde houden zaten in Windows.old, maar daar ging hij na opstarten (hij dacht al dat alles klaar was) al dingen mee doen en verplaatsen, terwijl Windows 10 daar ook nog dingen mee wilde gaan doen. Hij was not amused en echt een hele week bezig met gezeik. Terwijl hij nooit de Windows 10 update wilde en altijd het venster heeft weggeklikt om niet te hoeven updaten. Maar da's een verhaal apart.
Dan het voordeel van Windows 10: Hij start sneller op en sluit sneller af. Verder zitten er gewoon wat meer frutsels in, maar alles van metro/modern ui en al die apps kunnen mij gestolen worden. Die heb ik liever niet dan wel. Voor wat betreft de interface, die is nu kaal en strak, en voor je gevoel is het misschien iets nieuws, dus leuk, maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen Windows 7 met aero er veel mooier vinden uitzien. Ik denk dat Windows na verloop van tijd ook weer een periode wat meer randjes enzo gaat toevoegen, om dan weer nieuwer te lijken. Ze moeten toch iets?

We zullen het zien en smaken verschillen.
Lang verhaal kort: Als Windows 7 je bevalt en goed draait, en je zit niet met de wat langere opstarttijd, dan kan je het net zo goed houden tot 2020. Helemaal als je het er mooier uit vindt zien dan Windows 10, of als je software hebt die alleen nog op Windows 7 draait. En ja, ik ken personen/bedrijven/winkels waar het echt alleen op Windows 7 draait, en niet op Windows 10. Ga je upgraden naar Windows 10, dan heb je kans dat er iets niet meer goed gaat werken. Okee, als alles werkt is het in een uurtje te doen, plus reken nog maar een uur erbij voor het ophalen van de nieuwe Windows versie van nov 2015 (die ging namelijk niet in 1 keer vandaag bij de upgrade, ook al liet ik hem meteen de laaste updates van het Internet halen bij de installatie). Doe je niets en blijf je op 7, dan weet je zeker dat het in elk geval blijft werken. Ga je updaten naar Windows 10, dan heb je alleen maar kans dat er iets niet meer gaat werken. Je kan het risico nemen, maar als er iets niet goed gaat, dan zit je met de gebakken peren en gaat het je heel veel tijd kosten.
Vroegah raadde ik altijd aan om maar meteen het laatste van het laatste te nemen. Gelijk upgraden. Maar als het goed werkt, en nauwelijks verschilt, en je (meer) tevreden bent met het huidige, dan ga ik ook zeker niemand meer adviseren om up te graden als het niet hoeft. Net als The VMaster doe ik gelukkig ook al jaren geen systemen meer helpen met installs/upgrades, ook alleen nog voor 50 euro per uur, dus werd het vanzelf erg stil

, maar na deze 29 juli ben ik ook daar mee gestopt. Als er wat mis gaat, dan heb jij het weer gedaan, terwijl het met Windows 10 eigenlijk gewoon een dobbelsteen opgooien was. Iedereen moet zelf maar weten of hij het het risico en de moeite waard vindt, of niet. Maar als ze het aan me vragen 'updaten of niet?', zeg ik nu toch dat het een risico is dat er misschien iets niet meer gaat werken, dus ik ga het niet meer aanraden als Windows 7 goed werkt. Bij een hele nieuwe computer wel gewoon Windows 10, dat is geen probleem, dan kunnen ze langzaam hun dingen overzetten en op de nieuwe computer gaan werken, met de oude als backup.
Ik snap alleen die tactiek van MS niet zo, dat het tot vandaag gratis updaten was. De mensen die perse niet wilden updaten, of die nog niet wilden of konden updaten, gaan dat nu natuurlijk helemaal niet meer doen. Want nu kost het (best) veel geld. En ze moeten ze toch tot 2020 ondersteunen met Windows 7. Ik dacht dat ze zoveel mensen op Windows 10 wilden hebben. Dat zal dan nu wel heel erg gaan afvlakken met die updates. Lijkt me toch een tegenovergestelde actie met wat ze willen bereiken, nu kosten gaan rekenen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 30-07-2016 06:32
]