Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg een melding op mijn laptop over Windows 10 dat ik deze nog tot en met 29-7-2016 gratis kan installeren. Is dit een goed idee om te doen? Ik heb een goede en nieuwe laptop (vorig schooljaar gehaald) met Windows 8.1.

Ik hoor nog steeds dat er klachten zijn over windows 10 (bestanden die niet meer bereikbaar zijn) , maar ik heb ook veel positieve reacties gelezen over Win 10.

Zelf heb ik een PC (ongeveer 3 jaar oud) met Windows 10 erop. Soms wat klachten, zoals extreem langzaam voor een paar minuten, of dat het geluid plotseling weg valt en de videokaart dan enorm slecht presteert (iemand die een oplossing weet?)

Wat vinden jullie?
Upgraden of niet.

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 00:42:
Ik kreeg een melding op mijn laptop over Windows 10 dat ik deze nog tot en met 29-7-2016 gratis kan installeren. Is dit een goed idee om te doen? Ik heb een goede en nieuwe laptop (vorig schooljaar gehaald) met Windows 8.1.

Ik hoor nog steeds dat er klachten zijn over windows 10 (bestanden die niet meer bereikbaar zijn) , maar ik heb ook veel positieve reacties gelezen over Win 10.

Zelf heb ik een PC (ongeveer 3 jaar oud) met Windows 10 erop. Soms wat klachten, zoals extreem langzaam voor een paar minuten, of dat het geluid plotseling weg valt en de videokaart dan enorm slecht presteert (iemand die een oplossing weet?)

Wat vinden jullie?
Upgraden of niet.

groetjes
Draai het op meerdere pc's zonder problemen. Er zijn mensen met soms wat gekke problemen. Wil je er zeker van zijn dat alles goed gaat zou je ook kunnen kiezen te upgraden en dan de laptop helemaal opnieuw te installeren dan is hij weer zo goed als nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 17:45
uiteraard heb je goede backups dus waarom niet? ;) Nu kun je nog gratis naar een nieuwere windows versie, mislukt de upgrade dan kan je een Win10 installatie usb stick maken en een verse install doen (en daarna documenten vanuit de backup terugzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op mijn werk-PC (4 jaar oud) draait Windows 10 vanaf dag 1. Nergens problemen mee (of gehad). Upgrade vanaf 7 gedaan.
Werklaptopje kreeg ik met Windows 8.1, anderhalve week voordat de eerste beta's van 10 uit kwamen, en die draait sindsdien insider previews. Ook geen problemen.
Beiden zijn sindsdien wel van een schone installatie voorzien, maar dat heeft niets met Windows te maken gehad.

Op basis van jou (ongedocumenteerde dan wel hearsay) problemen wil ik niet beslissen voor je... wat ik wel kan zeggen is dat een schone installatie en dan bestanden terugzetten (economisch) waarschijnlijk wat slimmer is ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zeg DOEN!!! In het begin heb ik die test builds gedraaid en daar zaten wat kleine dingetjes in die niet erg super waren/werkte. Maar nu draai ik al sinds dat het kon op al mijn computers W10 en ik zou niet meer terug willen.

Je kan proberen in eerste instantie een upgrade te doen van W7 naar 10 (als dat goed gaat) ben je niet tevreden kun je altijd nog een rollback naar 7 doen. Ben je wel tevreden zou ik toch aanraden om een verse install/recovery te doen. Zelf merkte ik omdat mijn W7 install al heel oud was er toch kwaaltjes meekwamen, na de 'recovery' gedraaid te hebben geen enkel probleem meer ondervonden.

En daar komt bij dat op oudere hardware W10 soepeler/beter/sneller draait dan b.v. Vista/W7.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Doen. Het beste is een schone installatie, maar dat betekent wel dat je al je programma's opnieuw moet installeren. Je kan binnen een maand via Windows zelf nog terug naar de 8.1 mocht 10 niet bevallen.

Wbt de problemen met je desktop: wat je beschrijft is nogal onduidelijk, en als je er echt veel last van hebt is een nieuw topic hiervoor openen een optie.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gewoon upgraden. Als het niet goed is kun je binnen een maand terug, maar dan is hij in ieder geval al wel geactiveerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draai ook al vanaf de eerste preview builds eigenlijk altijd de builds in de Fast Ring, daar zitten soms wat rare issues in. Maar het 'gewone publiek' draait (als het goed is) de 1511 release (die uit november 2015) en volgens mij zijn er sinds die tijd zeker geen 'vage' issues meer geweest.

Zou zeker upgraden, vooral nu de Anniversary Update er zowat aankomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het is tot de 29ste en niet tot-en-met. En als je het doet maak je uiteraard eerst een backup van het bestaande systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:55:
Het is tot de 29ste en niet tot-en-met. En als je het doet maak je uiteraard eerst een backup van het bestaande systeem.
Het is tot en met... :)

De teller bij Microsoft telt nu nog 4 dagen en 1 uur... dus het eindigt voor ons zelfs op 30 juli 12:00

https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-upgrade

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 26-07-2016 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Dat er nog mensen twijfelen. Vond Windows 10 in alle opzichten beter dan 8. Maargoed, gebruik verdacht weinig software op m'n windows machine, dat scheelt allicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 13:05

BLACKfm

o_O

NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:06:
Dat er nog mensen twijfelen. Vond Windows 10 in alle opzichten beter dan 8. Maargoed, gebruik verdacht weinig software op m'n windows machine, dat scheelt allicht.
Ik vind nummertje 8.1 toch nog net iets prettiger dan 10, al is het maar om het menu dat in beeld komt als je met de muis in de rechter bovenhoek gaat. Maargoed, ik houd het het er gewoon op, genoeg computers met windows 10 er op om de ervaring er wel in te houden.

En ik heb een bruin vermoeden dat er nog wel een keer een moment komt om gratis te upgraden. En zo niet, dan ben ik ook tevreden.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Doen! Top OS :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
BLACKfm schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:13:
[...]

Ik vind nummertje 8.1 toch nog net iets prettiger dan 10, al is het maar om het menu dat in beeld komt als je met de muis in de rechter bovenhoek gaat. Maargoed, ik houd het het er gewoon op, genoeg computers met windows 10 er op om de ervaring er wel in te houden.

En ik heb een bruin vermoeden dat er nog wel een keer een moment komt om gratis te upgraden. En zo niet, dan ben ik ook tevreden.
Ja, das het mooie van keuzes - we mogen het zelf weten :) Zulks features mis ik niet, vind het nieuwe startmenu wel oke en verder doe en deed ik praktisch alles door de windows toets te rammen en gewoon te gaan typen 'notepad','calc','cmd','winword', etc. Zolang dat werkt komt het goed met me :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 17:18
Ik snap de vraag niet, hoezo zou je moeten kiezen?

Upgrade lekker naar 10, werkt vast prima.. Werkt het niet, downgrade je toch gewoon weer..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 14:49
Ik zeg ook in ieder geval doen, omdat het nu nog kan.
Het is makkelijker dan je denkt. Altans zo was het bij mij ;-)

Als je het nu doet, is de pc aangemeld, en kan je evt. terug, en later altijd alsnog gaan.

Win10 upgrade op 5 pc's , bij 2 rare dingen.
Ben mee eens dat schone install beter is, ga ik later nog doen.

Rollback werkte goed, maar ik had kleine onbegrijpelijke afwijkingen.
(Rood logo in pdf-maker was ineens blauw)
Dus hou image bij de hand van oude situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door SCS2 op 26-07-2016 12:15 ]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
MicGlou schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:58:
[...]
Het is tot en met... :)

De teller bij Microsoft telt nu nog 4 dagen en 1 uur... dus het eindigt voor ons zelfs op 30 juli 12:00
3 dagen en 12 uur zei hij net bij mij om een uur of 12 op dinsdag 25-7
Expires on 29 July
Dat zegt althans de teller wanneer ik op het aanbod-icoontje klik in de balk.

:)

edit
Ze zijn het trouwens oneens
Jouw link zegt 3 dagen 23 uur
Mijn link zegt 3 dagen 11 uur

;) :+

[ Voor 11% gewijzigd door stresstak op 26-07-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Gewoon doen. Ik heb een fresh install gedaan op een laptop van 6 jaar oud, geen probleem. Daarna Windows over mijn huidige Windows 8.1 gezet, ook dat ging vlekkeloos en merk eigenlijk niks geks. Alle programma's en games bleven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Schijf image maken en upgraden. Gaat het helemaal mis en heb je geen werkbaar systeem meer, of gaat alles stuk als je de downgrade probeert, dan heb je iig nog een image om naar terug te grijpen. Met dit plan zie ik echt geen enkele reden om niet te upgraden. Zo heb je iig je laptop voorzien van een W10 licentie en kan je na 29 juli dit jaar alsnog Windows 10 opnieuw installeren zonder problemen, zelfs als je besluit om via de backup image terug te gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:15:
[...]

3 dagen en 12 uur zei hij net bij mij om een uur of 12 op dinsdag 25-7
Expires on 29 July
Dat zegt althans de teller wanneer ik op het aanbod-icoontje klik in de balk.

:)
Dinsdag 25 juli? Het is vandaag de 26ste... 8)7

Er staat 3 dagen en 23 uur op de Nederlandse site... ik zie geen link van jou dus dan moet ik je maar op je woord geloven? Maar het is sowieso tot én met de 29ste als jij de kalender eerst even goed bestudeerd :+

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 26-07-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Papieren agenda's slaan zelf geen blaadjes om .. ;)
Hoewel ik het steeds wel vreemd vond, maar niet controleerde want ver van mn bed, werden er het hele jaar meldingen gedaan door dezen en genen van upgrade TOT 29 juli.

Ach, es sei mir Wurst, Conchita..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:15
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:24:
Schijf image maken en upgraden. Gaat het helemaal mis en heb je geen werkbaar systeem meer, of gaat alles stuk als je de downgrade probeert, dan heb je iig nog een image om naar terug te grijpen. Met dit plan zie ik echt geen enkele reden om niet te upgraden. Zo heb je iig je laptop voorzien van een W10 licentie en kan je na 29 juli dit jaar alsnog Windows 10 opnieuw installeren zonder problemen, zelfs als je besluit om via de backup image terug te gaan.
Bedoel je dan een image van het hele systeem of de partitie waar bijvoorbeeld Win 7 op is geïnstalleerd? En doe je dat dan vanuit Windows of bijvoorbeeld met Acronis True Image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ryan_ schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:49:
[...]

Bedoel je dan een image van het hele systeem of de partitie waar bijvoorbeeld Win 7 op is geïnstalleerd? En doe je dat dan vanuit Windows of bijvoorbeeld met Acronis True Image?
Ik heb het eens met CloneZilla gedaan, en dan de gehele schijf. Als je alleen de Windows partitie kiest, heb je er niets aan als de indeling verandert en de bootloader wordt gewijzigd. ;) Dan moet je weer aan de slag met herstelmodus enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:15
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:50:
[...]

Ik heb het eens met CloneZilla gedaan, en dan de gehele schijf. Als je alleen de Windows partitie kiest, heb je er niets aan als de indeling verandert en de bootloader wordt gewijzigd. ;) Dan moet je weer aan de slag met herstelmodus enzo.
Oei, en dan bedoel je echt 1 op 1? Dat wordt dan wel een hele grote image. :P Ik denk dat ik dan maar voor een backup ga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ryan_ schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:54:
[...]

Oei, en dan bedoel je echt 1 op 1? Dat wordt dan wel een hele grote image. :P Ik denk dat ik dan maar voor een backup ga ;)
Oh, nee hoor, dat valt best mee. Tenzij je uiteraard een 1 TB schijf hebt waar ook Windows op staat en die nog maar 5% vrije ruimte heeft. Maar anders is het puur de blokken die in gebruik zijn worden opgeslagen. Met Windows is dat relatief groot te noemen, je zit dan al snel aan 20-30 GB, maar goed, je hebt dan iig wel een image waar je direct naar terug kan. Of zit je zelf liever een weekend lang de boel opnieuw te installeren (met driekwart van de tijd wachten op Windows Update)? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

Ik zeg upgraden, maar dan schoon. Niet een bestaande windows overzetten naar een andere versie

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:24:
En als je geen pakket weet. Gebruik Ease-us. Die heeft een gratis versie waarmee je de disk kan klonen en imagen. Net wat je nodig hebt.
GreNade schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:59:
Ik zeg upgraden, maar dan schoon. Niet een bestaande windows overzetten naar een andere versie
Da's natuurlijk persoonlijk. Als je zo min mogelijk 'hassle' wilt kun je gewoon upgraden.

Mijn advies zou zijn, upgrade gewoon en kijk of alles werkt. Daarna kun je je eventueel een schone installatie doen. Als je meteen schoon begint en daarna werkt het programma niet meer, dan weet je niet of het aan de upgrade ligt, of aan de herinstallatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 26-07-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
GreNade schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:59:
Waarom niet werkt prima? En als je in Win10 toch merkt dat het traag is en dus een schone installatie wilt dat reset je de boel naar "factory defaults".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fairy schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:00:
[...]

En als je geen pakket weet. Gebruik Ease-us. Die heeft een gratis versie waarmee je de disk kan klonen en imagen. Net wat je nodig hebt.
CloneZilla doet het prima. :) Volledig gratis, geen beperkingen, alleen is de 'interface' erg basic (text based, maar functioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:03:
[...]

CloneZilla doet het prima. :) Volledig gratis, geen beperkingen, alleen is de 'interface' erg basic (text based, maar functioneel).
Je kunt terug restoren naar Win7.. werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:03:
[...]

Het is ook maar een voorbeeld :) Ik heb hem in ieder geval met succes gebruikt om voor iemand een HDD naar een SSD te upgraden zonder reïnstall.
Ease-Us kan ook een disk clonen terwijl je gewoon in Windows zit. Hij runt dan tijdelijk de shadow copy service. Werkt perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 26-07-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Net nog een oud laptopje voor iemand van 7 naar 10 gezet. Perfect hoor!

Heb nog 1 oud beestje ergens op zolder slingeren die ik voor de 29e op 10 wil hebben.

Een backup van je 'oude' windows patities gaat erg goed met macrium reflect.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nopheros schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:04:
[...]

Je kunt terug restoren naar Win7.. werkt prima.
Ja, maar ik heb ook berichten gelezen dat het grandioos is mislukt en men met een onwerkbaar systeem zat. Die rollback functie kan dus mislukken, het is dan altijd goed om een plan B te hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 17:50
Net mijn pc naar Win10 geupgrade...

Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als ik straks een clean install wil doen. Ik heb namelijk geen key of iets ontvangen en heb alleen Win7 Pro met CD en key...

Stel ik format mijn pc, installeer Win7, krijg ik dan weer automatisch een melding dat ik kan upgraden naar Win10, of kan ik ergens een Win10 ISO downloaden?

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Ja, maar ik heb ook berichten gelezen dat het grandioos is mislukt en men met een onwerkbaar systeem zat. Die rollback functie kan dus mislukken, het is dan altijd goed om een plan B te hebben. ;)
Klopt, maar er zijn ook mensen die na een poosje de stekker er uit trekken omdat het "toch wel lang duurt" en ze verder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Brainsz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:07:

Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als ik straks een clean install wil doen. Ik heb namelijk geen key of iets ontvangen en heb alleen Win7 Pro met CD en key...

Stel ik format mijn pc, installeer Win7, krijg ik dan weer automatisch een melding dat ik kan upgraden naar Win10, of kan ik ergens een Win10 ISO downloaden?
Wordt in zo veel artikelen genoemd. En geen key nodig, als je hardware herkend wordt (zelfs zonder MS account) dan doet hij het gewoon.

Meer info:
http://www.thewindowsclub...nstallation-media-upgrade
http://winsupersite.com/w...lide-0-field_images-57241
http://www.vanderwaals.nl...s-10-de-eerste-bevindigen
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Nopheros schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:03:
[...]

Waarom niet werkt prima? En als je in Win10 toch merkt dat het traag is en dus een schone installatie wilt dat reset je de boel naar "factory defaults".
Het werkt meestal dus niet prima. Heb heel wat pc's geupgrade (70-80 stuks) , en zeker 30 a 40 procent krijgt problemen na de upgrade

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:24
GreNade schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:18:
[...]

Het werkt meestal dus niet prima. Heb heel wat pc's geupgrade (70-80 stuks) , en zeker 30 a 40 procent krijgt problemen na de upgrade
Ook een schone installatie na de upgrade gedaan? En wat voor problemen zijn het specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Brainsz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:07:
Gefeliciteerd.. ;) Is de versie inmiddels ook geactiveerd, dwz aangemeld bij Microsoft.?
Zo ja, dan kun je een clean install doen. Wanneer deze clean install zich aanmeldt bij MS, zal de activatieserver hem herkennen als juist want je was al eens aan de deur geweest..
... of kan ik ergens een Win10 ISO downloaden?
Uiteraard kun je een ISO downloaden, bij Microsoft. Dat kan sowieso voor de heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

GreNade schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:18:
[...]

Vreemd:

31 upgrades, 1 issue (Nvidia driver)
70 clean install, pro en enterprise, 0 issues (verschillende soorten hardware)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Wim-Bart schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:22:
[...]

Vreemd:

31 upgrades, 1 issue (Nvidia driver)
70 clean install, pro en enterprise, 0 issues (verschillende soorten hardware)
Clean install werkt meestal goed, bij een upgrade zie ik (nog steeds) regelmatig dat het start menu niet lijkt te werken, of dat de pc stukken trager is dan voorheen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Hier nooit problemen gehad door windows 10 zelf. 1x vergeten onze beveligings software te verwijderen (die niet compatible is met win10) waardoor het start menu niet werkte.

Verder werkt het hier uitstekend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Begrijp me niet verkeerd, windows 10 werkt geweldig. Alleen de upgrade werkt naar mijn mening te vaak slecht... Het gaat vaak goed, maar ook vaak fout naar mijn idee.

Clean install is niet veel meer moeite maat garandeert wel een fatsoenlijke installatie. Windows upgrades zijn nooit echt goed geweest heb ik het idee

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31
Op de opdracht waar ik nu aan het werk ben moeten alle 20(ongeveer, weet niet precies)identieke laptops naar windows 10. Gaat opzich prima. 1 laptop waarbij de wlan het niet meer lekker doet en DisplayLink software (monitor over usb) blijft echt een ramp. Maar dat is een kwestie van de oude software deinstalleren, herstarten en de displaylink kabel in een andere usb poort stoppen en dan start de installatie van een goede versie. Maar voordat je dat eens door hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:21:
[...]

Gefeliciteerd.. ;) Is de versie inmiddels ook geactiveerd, dwz aangemeld bij Microsoft.?
Zo ja, dan kun je een clean install doen. Wanneer deze clean install zich aanmeldt bij MS, zal de activatieserver hem herkennen als juist want je was al eens aan de deur geweest..

[...]

Uiteraard kun je een ISO downloaden, bij Microsoft. Dat kan sowieso voor de heb. :)
Ik denk dat het geactiveerd is, heb er verder geen specifieke melding van gezien.
Beide heren bedankt _/-\o_

edit: "Zolang je hardware herkend wordt"

Dus als ik mijn hardware upgrade einde van dit jaar, betekend dit dat ik opnieuw dan Win7 moet installeren en dan naar Win10 upgraden? Voordat het gaat denken dat het een andere PC is...

Beetje vage uitleg hier:
http://www.howtogeek.com/...ur-pc%E2%80%99s-hardware/

We zullen het zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Brainsz op 26-07-2016 14:00 . Reden: vraag + (deels)antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brainsz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:50:

Dus als ik mijn hardware upgrade einde van dit jaar, betekend dit dat ik opnieuw dan Win7 moet installeren en dan naar Win10 upgraden? Voordat het gaat denken dat het een andere PC is...

Beetje vage uitleg hier:
http://www.howtogeek.com/...ur-pc%E2%80%99s-hardware/

We zullen het zien.
Als je nu je systeem upgrade naar W10, kan je daarna vanaf elk moment weer een schone installatie uitvoeren. De hardware is bekend bij MS, dat is wat er wordt bedoelt met 'zolang je hardware herkend wordt'. Mocht je een probleem krijgen met je laptop en het moederbord wordt vervangen, dan heb je helaas pech, want het hardware ID is anders en valt niet meer onder de eerder verkregen licentie. Een belletje naar Microsoft kan dat oplossen, maar omdat je nu nog steeds gratis kan upgraden is het niet te zeggen wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Brainsz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:50:
Ik denk dat het geactiveerd is, heb er verder geen specifieke melding van gezien.
Zie \control panel \system of duw op winkey+Pause. Daar staat ergens vermeld of er reeds geactiveerd is.
-
Dus als ik mijn hardware upgrade einde van dit jaar,
-
Voordat het gaat denken dat het een andere PC is...
Als je de hardware gaat upgraden IS het een andere machine. De activeringscode wordt dan niet gevonden en je krijgt een foutmelding en het verzoek een Windowsversie aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:45:

[...]

Als je de hardware gaat upgraden IS het een andere machine. De activeringscode wordt dan niet gevonden en je krijgt een foutmelding en het verzoek een Windowsversie aan te schaffen.
Ligt eraan wat je verandert. Gooi je er een nieuwe videokaart in heb je nergens last van. Ga je naar een andere SSD of gooi je er geheugen bij, geen probleem. Prik je een betere CPU op je moederbord, op zich ook nog geen issue. Ga je het moederbord vervangen, ja, dan ben je de licentie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nopheros schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:00:
Ik snap de vraag niet, hoezo zou je moeten kiezen?

Upgrade lekker naar 10, werkt vast prima.. Werkt het niet, downgrade je toch gewoon weer..?
Waar je dan overigens 30 dagen de tijd voor hebt voor je licentie van de vorige Windows-versie komt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:02:
[...]

Ligt eraan wat je verandert. Gooi je er een nieuwe videokaart in heb je nergens last van. Ga je naar een andere SSD of gooi je er geheugen bij, geen probleem. Prik je een betere CPU op je moederbord, op zich ook nog geen issue. Ga je het moederbord vervangen, ja, dan ben je de licentie kwijt.
Oke helder, dan ben ik zeker straks mijn licentie kwijt. CPU, mobo en ram zijn nou net de dingen die ik einde van dit jaar nieuw wil...
Had misschien eerder mijn hardware moeten upgraden, maja..helaas. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 08:50
Werklaptop HP: vlekkeloze upgrade van 8.1 naar 10
Privelaptop HP dv7: win7 -> win10 .. gisteren upgrade gedaan ... ramp oo ramp..
Gelukkig heb ik een maand om oplossingen te vinden.

Start heel traag op.. werkte heel traag (kreeg zelfs de trash bin niet open). Eerste actie: swapfile herinstellen.. dan werkte de normale zaken al beter maar tijdens opstart nog een hele tijd zwart scherm. Civ5 proberen runnen -> zwart scherm.

Ik werk er de komende dagen verder aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Ryan_ schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:54:
[...]

Nja gewoon doen, die vraag vind ik makkelijker te beantwoorden dan wat ik in jouw profiel foto zag.. Maar dat is dus een lamp xd

Ps met gewoon doen: die laptop update haha, hoe je die backup maakt, maakt mij niks uit, zolang je het maar goed doet (zoals arconis een geschikt programma is)

[ Voor 17% gewijzigd door LopendeVogel op 26-07-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20
Koja78 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:19:

Start heel traag op.. werkte heel traag (kreeg zelfs de trash bin niet open). Eerste actie: swapfile herinstellen.. dan werkte de normale zaken al beter maar tijdens opstart nog een hele tijd zwart scherm. Civ5 proberen runnen -> zwart scherm.

Of gegevens backuppen en schone installatie uitvoeren. Denk dat je dan sneller klaar bent dan dagen zoeken naar een mogelijke oplossing >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Koja78 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:19:

Na de upgrade, heb ik direct een clean reinstall gedaan, zodat ik zeker weet dat er geen rotzooi is meegekomen. ;) Ook een Windows op een Windows installeren / upgraden heeft in het verleden ook bij mij meer koppijn bezorgd. Makkelijkste is dus om opnieuw te installeren. Kost wellicht wat meer moeite, maar werkt perfect.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
CH40S schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:27:
[...]
Na de upgrade, heb ik direct een clean reinstall gedaan, zodat ik zeker weet dat er geen rotzooi is meegekomen. ;) Ook een Windows op een Windows installeren / upgraden heeft in het verleden ook bij mij meer koppijn bezorgd. Makkelijkste is dus om opnieuw te installeren. Kost wellicht wat meer moeite, maar werkt perfect.
Waarom niet direct een clean install gedaan . Je kunt de Windows 7/8 licentie direct gebruiken om een clean install uit te voeren.

In het begin moest dit nog wel maar dan is niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH40S schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:07:
[...]
Waar je dan overigens 30 dagen de tijd voor hebt voor je licentie van de vorige Windows-versie komt te vervallen.
Nee, die komt niet te vervallen. Na 30 dagen wordt de windows.old map verwijdert zodat je niet meer via de geleverde optie terug kan naar hoe je systeem zou zijn voor de upgrade. Je kan die zelf al eerder opruimen door schijfopruiming te draaien en daar 'oude windows bestanden' te selecteren voor opschoning. Als je nu upgrade en morgen gooi je die zooi weg, kan je over twee weken echt niet meer terug. Dan moet je weer een nieuwe installatie doen van de vorige Windows versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MikeOO schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:30:
[...]

Waarom niet direct een clean install gedaan . Je kunt de Windows 7/8 licentie direct gebruiken om een clean install uit te voeren.

In het begin moest dit nog wel maar dan is niet meer nodig.
Nu je het zegt, dat is waar ook! Alleen moest ik eerst upgraden en daarna pas clean install doen, omdat dat toen idd nog wel moest. ;)
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:35:
[...]

Nee, die komt niet te vervallen. Na 30 dagen wordt de windows.old map verwijdert zodat je niet meer via de geleverde optie terug kan naar hoe je systeem zou zijn voor de upgrade. Je kan die zelf al eerder opruimen door schijfopruiming te draaien en daar 'oude windows bestanden' te selecteren voor opschoning. Als je nu upgrade en morgen gooi je die zooi weg, kan je over twee weken echt niet meer terug. Dan moet je weer een nieuwe installatie doen van de vorige Windows versie.
De key verloopt in elk geval naar verloop van tijd wel. Een maat van mij wilde onlangs de Windows 7 key gebruiken, die hij gebruikt had bij de upgrade naar Windows 10, maar de key werd niet geaccepteerd. Door zowel Windows 10 als Windows 7 niet.

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH40S schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:58:
[...]
De key verloopt in elk geval naar verloop van tijd wel. Een maat van mij wilde onlangs de Windows 7 key gebruiken, die hij gebruikt had bij de upgrade naar Windows 10, maar de key werd niet geaccepteerd. Door zowel Windows 10 als Windows 7 niet.
Zal hij eerder een typo hebben gemaakt, of is de key op de blacklist gekomen, maar normaal gesproken verloopt die niet. Zou ook nog kunnen dat de key geregistreerd staat als vervangen voor Windows 10. Maar dit is de eerste keer dat ik er iets van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 08:50
MikeOO schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:25:
[...]

Of gegevens backuppen en schone installatie uitvoeren. Denk dat je dan sneller klaar bent dan dagen zoeken naar een mogelijke oplossing >:)
Ik heb bij het plaatsen van mijn SSD ooit een schone install gedaan van win7 erop... en dat heeft me behoorlijk wat leed bezorgd met die dual graphics... daarom dat dat echt the last resort is. En als je zo'n schone install doet kan je niet meer terugkeren naar 7. (natuurlijk heb ik vooraf geen image gemaakt.. tijdsgebrek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:02:
[...]

Er is geen pijl op te trekken.

Bij 1 systeem MB vervangen: niet meer geactiveerd, bij ander systeem, geen enkel probleem
Bij 1 systeem i7-2600 naar i7-3770 en niet meer geactiveert op ander systeem upgrade cpu, geen enkel probleem.

Overigens, telefoontje naar MS is voldoende :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:12:
[...]

Zal hij eerder een typo hebben gemaakt, of is de key op de blacklist gekomen, maar normaal gesproken verloopt die niet. Zou ook nog kunnen dat de key geregistreerd staat als vervangen voor Windows 10. Maar dit is de eerste keer dat ik er iets van hoor.
Key staat als upgrade bekend, kan niet meer gebruikt worden voor activatie windows 7/Windows 10. Enige methode is om naar MS te bellen en alsnog te actveren. In Windows 10 zou hij hem op zelfde systeem zonder meer moeten accepteren.

Wat kan zijn is:
  • key is reeds op ander systeem gebruikt en geactiveerd;
  • key is op meerdere systemen in gebruik, waarvan er 1 nu naar Windows 10 is gegaan, dit is sowiezo een violation.
Overigens, Windows 7 installatie zal altijd key accepteren als de key juist is. Dat hij niet kan activeren heeft dan andere oorzaken. Er zijn "valide" keys welke door de ISO niet worden geaccepteerd. Dit zijn geblokte keys, daar is echt wat fout mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Koja78 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:16:
[...]

Ik heb bij het plaatsen van mijn SSD ooit een schone install gedaan van win7 erop... en dat heeft me behoorlijk wat leed bezorgd met die dual graphics... daarom dat dat echt the last resort is. En als je zo'n schone install doet kan je niet meer terugkeren naar 7. (natuurlijk heb ik vooraf geen image gemaakt.. tijdsgebrek)
Je zou je drivers die hij nu gebruikt kunnen backuppen voor het geval dat. Image maken van je huidge systeem en dan kun je altijd kijken of het met Windows 10 beter gaat. Zitten 2 OSsen tussen dus mogelijk dat het probleem nu wel in 1x goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit eigenlijk persoonlijk nog steeds niet te wachten op een upgrade naar win10.
Veelal omdat mijn laptop wel drivers heeft voor win8.1 maar niet officieel voor 10.

Verder werkt win7 zonder enige problemen.

Enige reden om te upgraden zou zijn omdat ik nu nog gratis naar win10 kan en mogelijk later niet meer.
De vraag is in hoeverre ik straks nog ooit ga upgraden. De licentie is namelijk toch alleen maar geldig bij de huidige computer, mocht je ooit upgraden heb je weer een nieuwe nodig (upgraden = nieuw moederbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Stopt Microsoft dan ook de 29e met het aggressieve updatebeleidt? De keren dat ik de kb305583 en de andere kb- manueel gehide heb zijn niet op twee handen te tellen inmiddels. Automatische update staat sowieso uit. Het is alleen vervelend dat Microsoft telkens die updates van de hide- weghaald. Als ik niet oplet bij een dinsdag(patch-dag) worden die KB's weer geinstalleerd ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:12
Mensen die ontevreden zijn met welk OS dan ook, die lees je uiteraard op diversen sites. Meer mensen zijn uitermate tevreden met z'n OS, lees je veel minder op internet.

Zelf schakel ik altijd over naar de nieuwste OS-en, soms na wat kleine tweaks. Windows 10 zal je prima bevallen, indien niet, kan je nog altijd terug naar je factory default OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

iriseyoufall schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:28:
Stopt Microsoft dan ook de 29e met het aggressieve updatebeleidt? De keren dat ik de kb305583 en de andere kb- manueel gehide heb zijn niet op twee handen te tellen inmiddels. Automatische update staat sowieso uit. Het is alleen vervelend dat Microsoft telkens die updates van de hide- weghaald. Als ik niet oplet bij een dinsdag(patch-dag) worden die KB's weer geinstalleerd ;p
Wat ik heb gehoord wel. Er was volgens mij zelfs een artikel op de frontpage hierover waar gemeld werd dat MS stopt met het pushen. De upgrade is dan tenslotte niet meer gratis.

De reden dat die updates weer terug komen, is omdat MS zo'n vies trucje uithaalt door de versie van de update te verhogen. Kreeg je vorig jaar versie 1.0, nu krijg je 1.10 ofzo. Die verhoging van versie, met dan ook dus een kleine aanpassing aan de code, is genoeg om 'm als nieuwe update weer te geven. Je verbergt namelijk een specifieke versie/tag/hash.
TFZ61 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:34:
Mensen die ontevreden zijn met welk OS dan ook, die lees je uiteraard op diversen sites. Meer mensen zijn uitermate tevreden met z'n OS, lees je veel minder op internet.
Waarbij het grootste probleem was dat alles zo anders was. Hetzelfde kritiek als dat men met Windows 8 gaf, al was dat o.a. ook vanwege het missen van de startknop. Maar het 'gezeik' dat MS kreeg met 8.1 (want het was niet beter dan 8, behalve de startknop) was bijna 1-op-1 over W10. Plus het Big Brother gehalte, maar niemand zei ook maar iets over de updates die dezelfde techniek naar de vorige Windows versies bracht.
In andere woorden: de zeikers waren (zijn?) kortzichtig, hadden geen idee waar ze het over hadden en hebben in het begin niet eens gewerkt met W10 voordat ze hun onzin uitspuugde.

Maar goed, dat is wat off-topic hier, er is een ander topic in WOS die dat allemaal bespreekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:45:
[...]

Zie \control panel \system of duw op winkey+Pause. Daar staat ergens vermeld of er reeds geactiveerd is.

[...]

Je kunt ook gewoon ms-settings:about intypen op je cmd prompt (of via Run).
iriseyoufall schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:28:
:9 Het is natuurlijk ook heel verstandig om updates niet te installeren. Voor de gemiddelde gebruiker is dit natuurlijk compleet niet wenselijk....

[ Voor 41% gewijzigd door TheVMaster op 26-07-2016 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Laatst online: 23:12
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Check. Afgelopen weekend een pc geupgrade van 7 naar 10 (zonder de originele installatie te backuppen, my bad). Gebruiker niet tevreden, dus gebruik gemaakt van de rollback functie. Leek allemaal goed te gaan, totdat er gereboot werd. Met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen.
Symptomen:
- In normale modus opstarten leidt tot automatische reboot tijdens het Windows 7 logo
- In veilige modus opstarten gaat iets beter, maar zodra bureaublad / cmd geladen is, bevriezen tb en muis. Zonder dat de pc vastloopt overigens, maar er is niet mee te werken. Een extra toetsenbord wordt na aansluiten in veilige modus nog wel herkend, maar ook daarvan worden aanslagen niet geregistreerd.
- Automatisch systeemherstel mbv van de recovery console leidt tot de melding dat het probleem niet automatisch kan worden opgelost.
- Chkdsk, bootrec /fixmbr, /fixboot, /rebuildbcd etc. halen niets uit. Bootrec /rebuildbcd meldt zelfs dat er 0 installaties gevonden zijn.
- Een 'upgrade' van de huidige installatie naar 7 (dus zonder gegevensverlies) kan alleen vanuit Windows worden gestart, dus helaas geen optie
- Een upgrade naar Windows 10 is niet mogelijk, omdat de setup meldt dat het lijkt alsof het systeem geupgrade wordt en daarom zonder installatiemedium moet worden opgestart (tenzij je een schone installatie wilt uitvoeren).

Conclusie na 3 uur zoeken naar een oplossing: die is er niet, er zit niets anders op dan een verse installatie.

Kortom, mocht je het belangrijk vinden dat je eventueel kan downgraden zonder herinstallatie, vertrouw dan inderdaad niet blindelings op de rollback functie en zorg dat je een systeem backup / clone hebt liggen.

Ik vind dit overigens nogal slecht van Microsoft. Natuurlijk is elke Windows installatie een unieke combinatie van hard- en software, maar waarom bouwen ze een rollback functie in waarvan ze niet kunnen garanderen dat die werkt? Sterker nog: die je systeem onklaar kan maken? Dit is niet uit te leggen aan de gemiddelde gebruiker, en eigenlijk aan niemand. Laat zo'n functie dan lekker achterwege (ze willen tenslotte toch zo graag dat je W10 gebruikt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:12
Er wordt regelmatig gezegd om een clean install te doen of een soort factory-reset uit te voeren.

Hoe makkelijk is het dan om je vertrouwde omgeving weer te herstellen? Ja, software zul je opnieuw moeten installeren, dus dat met de bijhorende licenties moet je dan paraat hebben. Maar wat ik minstens zo belangrijk vind zijn de instellingen van de programma's. Zaken als welke PST files zijn in gebruik (outlook), wat zijn je instellingen in Word, de settings van je FTP client, browser(s), recente documenten etc etc.
Zover ik weet is dit allemaal verloren bij een clean install of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gisteren 11 computers bij een klant van 7 naar 10, vanmorgen op mijn eigen laptop ook van 7 naar 10 met een nieuwe ssd.
Nadat display drivers waren geïnstalleerd geen beeld meer, net zoals bij de mislukte eerdere updates, maar bleek een bios bug te zijn die ook getriggerd wordt met windows 8, is een update voor.

Tot nu toe tevreden, werkt als een speer. Gebruikers die word documenten bewerken op een fileserver achter een adsl lijn zijn ook blij, windows 8 en hoger doen smb 3.x wat een stuk sneller is dan smb 2.x over trage lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Laatst online: 23:12
mcmd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 18:40:
Er wordt regelmatig gezegd om een clean install te doen of een soort factory-reset uit te voeren.

Hoe makkelijk is het dan om je vertrouwde omgeving weer te herstellen? Ja, software zul je opnieuw moeten installeren, dus dat met de bijhorende licenties moet je dan paraat hebben. Maar wat ik minstens zo belangrijk vind zijn de instellingen van de programma's. Zaken als welke PST files zijn in gebruik (outlook), wat zijn je instellingen in Word, de settings van je FTP client, browser(s), recente documenten etc etc.
Zover ik weet is dit allemaal verloren bij een clean install of valt dat wel mee?
Dat is dus exact de reden dat ik 3 uur naar een mogelijkheid heb gezocht om het systeem (zie relaas boven jou) te herstellen zonder een clean install te hoeven doen. Juist al die kleine instellingen, tweaks, licenties, etc. zorgen ervoor dat je al snel een halve dag verder bent, voordat je weer kan werken zoals je gewend bent!
Juist als je daar niet op gerekend had, kost dat voor je gevoel altijd teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:35:
[...]

Nee, die komt niet te vervallen. Na 30 dagen wordt de windows.old map verwijdert zodat je niet meer via de geleverde optie terug kan naar hoe je systeem zou zijn voor de upgrade.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Helaas. En duidelijk vind ik het niet.

Op 'Tenforums' gaat het verhaal dat je de EULA overtreedt wanneer je de Upgrade en de oorspronkelijke 7 of 8.1 blijft gebruiken. Met het aanvaarden van de voorwaarden van een upgrade zou je instemmen met het vervallen van de oude licentie. IK vind dat nogal wat. Dat betekent dus dat men binnen die 30 dagen moet beslissen de Win 10 te behouden. Dat is geen gratis OS krijgen. Dat is mij er inluizen.

We zullen het zien. Ik heb zowel 8.1 als 10 op verschillende schijven en reboot dus vanaf een andere schijf per keer.

@The VMaster
Je kunt ook gewoon ms-settings:about intypen op je cmd prompt (of via Run).
Nou kijk eens aan. Ik vind winkey+pause het makkelijkst; kan met twee vingers...

[ Voor 9% gewijzigd door stresstak op 26-07-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:03:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld. Helaas. En duidelijk vind ik het niet.

Op 'Tenforums' gaat het verhaal dat je de EULA overtreedt wanneer je de Upgrade en de oorspronkelijke 7 of 8.1 blijft gebruiken. Met het aanvaarden van de voorwaarden van een upgrade zou je instemmen met het vervallen van de oude licentie. IK vind dat nogal wat. Dat betekent dus dat men binnen die 30 dagen moet beslissen de Win 10 te behouden. Dat is geen gratis OS krijgen. Dat is mij er inluizen.

We zullen het zien. Ik heb zowel 8.1 als 10 op verschillende schijven en reboot dus vanaf een andere schijf per keer.

@The VMaster

[...]

Nou kijk eens aan. Ik vind winkey+pause het makkelijkst; kan met twee vingers...
Ja, maar dan moet de pause knop wel op je keyboard zitten...en die zit er bij mijn afgelopen laptops al een tijdje niet meer op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:22:
Ja, maar dan moet de pause knop wel op je keyboard zitten..
Het blijft behelpen, laptops, en Windows... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheVMaster schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:22:
[...]

Ja, maar dan moet de pause knop wel op je keyboard zitten...en die zit er bij mijn afgelopen laptops al een tijdje niet meer op :+
Echt? Niet verstopt onder een Fn functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:09:
[...]

Het blijft behelpen, laptops, en Windows... >:)
Neuh..de laatste keer dat ik de pauze knop echt gebruikt was in de MS DOS tijd..dussuh... :+ die heeft geen echte functie meer op een keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind scrolllock anders een knop die helemaal geen functie meer bied. Zie liever pause/break nog dan SL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Groter gemis is natuurlijk een numpad op je laptop. (voor games en Excel)

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 26-07-2016 21:33 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MedionAkoya schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:33:
Groter gemis is natuurlijk een numpad op je laptop. (voor games en Excel)
Eh..die zit er hier dan weer wel op (net als een numeriek keypad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:23:
Neuh..de laatste keer dat ik de pauze knop echt gebruikt was in de MS DOS tijd..dussuh... :+ die heeft geen echte functie meer op een keyboard.
Valt in de categorie ''dvd's branden, VHS-banden, briefpapier en vulpen'' :: Ik gebruik ze nog. Zo ook de pause-toets; start en stopt mijn slideshows in mijn fotoprogramma. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stresstak schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:52:
[...]

Valt in de categorie ''dvd's branden, VHS-banden, briefpapier en vulpen'' :: Ik gebruik ze nog. Zo ook de pause-toets; start en stopt mijn slideshows in mijn fotoprogramma. ;)
LOL _/-\o_

Maar eh..dat doet de pauze toets ook inderdaad, maar goed..ik kijk geen slideshows in mijn fotoprogramma, daar heb ik een Xbox One voor met Plex (of de OneDrive app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik heb nog geen programma gezien wat niet werkte. zelfs een laptop van 2008 werkt 10 prima op
Maar een clean install is echt een pre als je een bug zou hebben
Dus doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

coolbvrobin schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:06:
Ik heb nog geen programma gezien wat niet werkte. zelfs een laptop van 2008 werkt 10 prima op
Maar een clean install is echt een pre als je een bug zou hebben
Dus doen!
Ik zou ff een game draaien bijvoorbeeld SimCity 4 of Battlefield 1942 (niet van Steam of Origin, maar CD-versie). Deze games op CD draaien niet zonder problemen op Windows 10 en onlangs door een update ook niet meer op Windows 8.1 (behalve als je de update weer terugdraait). :/

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
MedionAkoya schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:08:
[...]

Ik zou ff een game draaien bijvoorbeeld SimCity 4 of Battlefield 1942 (niet van Steam of Origin, maar CD-versie). Deze games op CD draaien niet zonder problemen op Windows 10 en onlangs door een update ook niet meer op Windows 8.1 (behalve als je de update weer terugdraait). :/
Klopt maar ja.
Als je die games wilt spelen, gebruikt je toch virtual box.
Ik heb laats wel theme park world aan de praat gekregen (windows 98, me, xp)
Met wat tweaken ofc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou iets als Battlefield niet in een VM gaan spelen eigenlijk. Het vraagt toch net wat te veel grafische kracht dan wat een VM kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi hoi,

Ben een beetje in paniek mbt W10. :?
Ik heb W8.1 en werk er goed mee (na wennen van XP). _/-\o_

Ik heb gelezen dat Microsoft W7 tot 2020 ondersteund en updates geeft en W8.1 tot 2023.

Klopt dit weet iemand hoe het nu echt zit?

Als het echt tot 2023 gewoon ge update blijft ..nou tegen die tijd is mijn laptop toch aan vernieuwing denk ik toe..en anders zal de prijs van W10 een stuk lager zijn ...neem ik aan.

Wie heeft de antwoorden, ik wordt al moe van mn studie..ik heb zo geen zin in W10

Help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:46:
Hoi hoi,

Ik heb gelezen dat Microsoft W7 tot 2020 ondersteund en updates geeft en W8.1 tot 2023.

Als het echt tot 2023 gewoon ge update blijft ..nou tegen die tijd is mijn laptop toch aan vernieuwing denk ik toe..en anders zal de prijs van W10 een stuk lager zijn ...neem ik aan.

Wie heeft de antwoorden, ik wordt al moe van mn studie..ik heb zo geen zin in W10

Help
ja en nee. echt belangrijke lekken worden wel gedicht.
Maar er word niks meer geüpdatete (zoals verbeteringen met opstarten, noem maar wat)
Neem die gratis update gewoon. als het je niet bevalt. kun je altijd nog terug.
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:43:
Ik zou iets als Battlefield niet in een VM gaan spelen eigenlijk. Het vraagt toch net wat te veel grafische kracht dan wat een VM kan leveren.
Valt wel mee hoor.
Met een beetje pittige graficekaart, lukt dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Ik zou wel upgraden. Ik heb zelf een lege harddisk gekocht en al mijn machines daarop voorzien van een verse W10 install. Als productkey heb ik de codes op de stickers gebruikt. Dit leidde in alle gevallen tot een geactiveerde W10. Daarna heb ik de oude harddisk er weer in gestopt. Ik had net al mijn machines opnieuw ingericht op W8.1 en heb geen zin om me er opnieuw in te verdiepen. Maar nu hebben al die machines tenminste een licentie.

Enige uitzondering was een W7 laptop zonder sticker. Die heb ik gekloond met een Linux-stickje en dd en vervolgens de kloon het upgradetraject laten doorlopen (eerst AVG verwijderd) en dat ging gelukkig goed (ik heb er ook heel veel zien fout gaan). Die laptop draait nu ook goed op W10 en kan met de oude harddisk W7 blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ojee wat klinkt dit op dit moment ingewikkeld en ik studeer juist programmeren hahahaha.
dus het is een leugen ...wat jammer :(
Ik heb een nieuwe externe schijf en usb 6g gekocht...kan ik daar wat mee?.. ik heb hier ook echt geen zin in .. je wordt gewoon gedwongen, echt gemeen bah!

Super bedankt voor de feedback !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:46:
Hoi hoi,

Help
Eh...Windows 10 is nu gratis. Maar eh..je zit nog in je studie, dan kun je toch gewoon overgaan naar Windows 10? Om eerlijk te zijn klink je wel een beetje als een Tweaker van middelbare leeftijd :9

Als je aan Windows 8.1 bent gewend, dan is Windows 10 toch een eitje.
[...]

Hmm....dus als je de Steam/Origin versie draait, werkt het wel? Waarom zou je dan de oude CD-versies gaan gebruiken? Spellen zijn ehh..14 jaar oud en jij verwacht dan dat het nog goed werkt op een recent OS? :?

[ Voor 25% gewijzigd door TheVMaster op 27-07-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Gaat om een update die de drivers van de kopieerbeveiliging op een blacklist zet omdat ze je systeem instabiel of onveilig maken.
Ik heb liever een stabiel en veilig OS dan een spel met antieke kopieerbeveiliging. Dat spel is vast wel te patchen met een no-cd crack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheVMaster schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 00:14:
[...]

Hmm....dus als je de Steam/Origin versie draait, werkt het wel? Waarom zou je dan de oude CD-versies gaan gebruiken? Spellen zijn ehh..14 jaar oud en jij verwacht dan dat het nog goed werkt op een recent OS? :?
Blizzard heeft niet voor niets ontwikkelaars aangenomen om oude spellen zoals Diablo 2 en Star Craft te patchen voor Windows 10. ;)

En geloof het of niet, m'n vader heeft nog een paar hele oude spellen uit de tijd van Windows 98 (o.a. Myst). Die deden het toch niet zo geweldig in een W98 VM, maar op een cursur bug na prima op Windows 10. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hero of Time schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:53:
[...]

Blizzard heeft niet voor niets ontwikkelaars aangenomen om oude spellen zoals Diablo 2 en Star Craft te patchen voor Windows 10. ;)

En geloof het of niet, m'n vader heeft nog een paar hele oude spellen uit de tijd van Windows 98 (o.a. Myst). Die deden het toch niet zo geweldig in een W98 VM, maar op een cursur bug na prima op Windows 10. :P
Natuurlijk niet, je moet ook niet de verwachting hebben dat het werkt. Als zo'n oud spel werkt is het mooi meegenomen, maar om daar nu Windows 10 op af te rekenen vind ik wat te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheVMaster schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:56:
[...]

Natuurlijk niet, je moet ook niet de verwachting hebben dat het werkt. Als zo'n oud spel werkt is het mooi meegenomen, maar om daar nu Windows 10 op af te rekenen vind ik wat te makkelijk.
Uiteraard. Dat is hetzelfde als zeggen dat Word Perfect 2.0 niet meer werkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hero of Time schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:58:
[...]

Uiteraard. Dat is hetzelfde als zeggen dat Word Perfect 2.0 niet meer werkt. :+
Maar die werkt natuurlijk nog wel gewoon :+ maar goed, we gaan off topic hier. De TS heeft nog iets meer dan 2 dagen de tijd om te upgraden....DOEN!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jup. Vandaag en morgen krijg ik nog vrienden langs die ik help met upgraden. Image maken, upgraden, testen en klaar. Als het toch niet goed werkt, image terug, licentie voor W10 is er en later nog eens met een schone installatie proberen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hero of Time schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:03:
Jup. Vandaag en morgen krijg ik nog vrienden langs die ik help met upgraden. Image maken, upgraden, testen en klaar. Als het toch niet goed werkt, image terug, licentie voor W10 is er en later nog eens met een schone installatie proberen. :)
Image maken...wauw wat netjes. Ik ram hier bij iedereen altijd gewoon Windows 10 erop...teruggaan is geen optie O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zou denken, waarom niet upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TheVMaster schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:49:
[...]

Image maken...wauw wat netjes. Ik ram hier bij iedereen altijd gewoon Windows 10 erop...teruggaan is geen optie O-)
Ze hebben nogal wat troep op de laptop geïnstalleerd staan en ik wil niet dat ik een week bezig ben voor ze om alles weer terug te zetten. ;)

Had ik met de eerste laptop die ik upgradede ook gedaan. Was m'n oude laptop die ik voor school gebruikte, maar de buren van m'n ouders hebben die nu. Draait 8.1 zonder issues. De W10 app gaf aan dat de videokaart niet ondersteund werd. Had eerst een image gemaakt, upgrade uitgevoerd en idd, de videokaart was niet helemaal 100%. Via de Windows Catalogue verschillende versies voor 8.1 geprobeerd, maar of er kwam een BSOD bij installatie of onderdelen waren onzichtbaar (geen tekst in startmenu bijvoorbeeld). Vlak voor ik de backup terugzette nog een poging gewaagd en zowaar, de BSOD driver deed het nu wel. Maar omdat ik er geen vertrouwen in had, alsnog image terug gezet.

En ja, de videokaart was een AMD/ATi kaart. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hero of Time schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:56:
[...]

Ze hebben nogal wat troep op de laptop geïnstalleerd staan en ik wil niet dat ik een week bezig ben voor ze om alles weer terug te zetten. ;)

Had ik met de eerste laptop die ik upgradede ook gedaan. Was m'n oude laptop die ik voor school gebruikte, maar de buren van m'n ouders hebben die nu. Draait 8.1 zonder issues. De W10 app gaf aan dat de videokaart niet ondersteund werd. Had eerst een image gemaakt, upgrade uitgevoerd en idd, de videokaart was niet helemaal 100%. Via de Windows Catalogue verschillende versies voor 8.1 geprobeerd, maar of er kwam een BSOD bij installatie of onderdelen waren onzichtbaar (geen tekst in startmenu bijvoorbeeld). Vlak voor ik de backup terugzette nog een poging gewaagd en zowaar, de BSOD driver deed het nu wel. Maar omdat ik er geen vertrouwen in had, alsnog image terug gezet.

En ja, de videokaart was een AMD/ATi kaart. :P
Ik snap die mensen niet die 100en 'tooltjes' op hun laptops hebben draaien, die ze waarschijnlijk 1x per jaar gebruiken. Ja...dat gebeurt natuurlijk wel eens dat er 'iets' niet meer werkt en dat je (om teveel werk wilt voorkomen) een image maakt.. Gelukkig doet iedereen die ik ken de Windows 10 upgrade lekker zelf.

Jaren geleden ben ik er al mee gestopt om familie/kennissen te assisteren met hun pc issues, ze kunnen we inhuren a 50 euro per uur. Dat is ze (gelukkig) te duur, dus ze doen het zelf. 'k mag dan wel in de IT werkzaam zijn, het troubleshooten van pc problemen doe ik al 15+ jaar niet meer O-)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.