Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een upgrade gemaakt en mijn pc is trager dan voor de upgrades. Pc reageert gewoon langzaam maar temperatuur is prima en voltages ook, alles klopt, wat kan het zijn.?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Voeding: RM 650x Gold
Ram: Corsair dominator platinum 16GBx2
Moederbord: Z170 Premium edition
Processor: I7 6700K
Videokaart: 660Ti (Als mijn voeding het aan kan 1080 binnenkort.)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers updaten met gebruik van orginele cd's en dat ook updaten via windows update.
Dram check of de ramkaarten verenigbaar is.
Bios check

Help! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dus je hebt je HDD/SSD hergebruikt zonder een verse installatie te draaien? En wat waren je oude componenten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Dat is heel raar er zou niks sneller moeten zijn dan wat je nu hebt. (los van server equipment enzo en de 660TI). (je voeding kan trouwens makkelijk een 1080 draaien zelfs 2 met gemak.)

Wat je ook nog kan doen is alle drivers verwijderen en opnieuw instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Complete herinstal gedaan ? Wat zijn je overige componenten ? Heb je überhaupt al wel een SSD ? Wat doe je systeem dan nog trager gaat dan eerst ?

[ Voor 21% gewijzigd door MichaelvD op 29-06-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, het lag dus aan het feit dat de moederbord ''lichtelijk'' was ge-overclocked. Blijkbaar kan mijn pc dat niet aan? Kocht eigenlijk de K processor voor het overklokken..
Door het overclocken ging mijn pc trager en kreeg de computer kortsluiting bij elk modaal tot hoog performance gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Wat bedoel je met kortsluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kortsluiting? Je hebt dus een aantal keren een nieuw moederbord gekocht?

Werd ie niet gewoon te warm waardoor hij terugclockte ofzo?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon het niet snel genoeg aflezen op de error display op de moederbord.. Maar mijn ramkaarten die dus normaal 2800 moeten draaien komen per stuk niet eens boven de 1098 uit.. ook bij het inschakelen van XMP in de bios lukt het niet, want die optie zorgt er ook voor dat me pc crasht.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/96x01s.png

*Vergeten te zeggen dat de ramkaarten gewoon op de aanbevolen 2 en 4 zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje over mijn computer,

Ik heb de data van mijn computer gecheckt, hier heb ik logdata van in fotos.
Op de foto's geeft hij aan dat mijn Processor een naar mijn idee bijzonder hoge temperatuur heeft onder load.

De reden waarom ik onderzoek begon te doen hiermee is omdat mijn scherm zwart valt als ik ga gamen na een gedurende tijd van load, en mijn fans uiterst hard blazen wanneer dit gebeurd. (No signal, wel power.) De computer blijft wel aan maar ik zie zoals ik al aangeef dusdanig dan niets.

Mijn vraag is, waar ligt het aan?

In event viewer zie ik het volgende wanneer hij crasht:

Event 10 - WMI
Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

Service Control Manager
The Service KMSELDI service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s).

Na de crash lees ik terug dat het op 'verzoek' mijn bureaublad proces is uitgeschakeld:

*A request to disable the Desktop Window Manager was made by process (4)

*The Desktop Window Manager was unable to start because composition was disabled by a running application

Fault bucket , type 0
Event Name: LiveKernelEvent
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1:
P2:
P3:
P4:
P5:
P6:
P7:
P8:
P9:
P10:

Attached files:
C:\Windows\LiveKernelReports\WATCHDOG\WD-20160719-0053.dmp
C:\Windows\Temp\WER-1017017-0.sysdata.xml
C:\Windows\Temp\WER85A3.tmp.WERInternalMetadata.xml

These files may be available here:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\Kernel_0_0_cab_227785a3

Analysis symbol:
Rechecking for solution: 0
Report Id: 84345960-4d3a-11e6-af91-010101010000
Report Status: 4

De misschien wat duidelijkere gegevens naar dit verhaal

*Deze gegevens zijn niet op het moment van de crash, dit is onder load van een ander spel.*
http://www.filedropper.com/k-pc

*Deze gegevens zijn onder load van het spel waar hij altijd door crasht, de crash is gemeten hierin.*
http://www.filedropper.com/19jul2016-0h56

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze computer van mij heeft toch duidelijk meer problemen dan ik dacht, zie mijn andere thread aub.

i7 - 6700K 80 Graden?!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:58
is ie overgeclockt?
ik had zelf een probleem dat de voltage te hoog was waardoor ie te warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check je koeler. en wanneer je echt flinke load op 6700K loslaat kan die aardig warm worden.

Gaat dan terugclocken normaal, uitvallen is defect ergens.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:47
In je vorige topic vermeld je dat je het moederbord/cpu/ram hebt vervangen, maar daar heb je ondanks verzoek van twee mensen nog steeds niet gemeld of je wel een verse installatie van Windows hebt gedaan. Ik vermoed dus dat je dat niet hebt gedaan. Als je zulke componenten vervangt moet je Windows opnieuw installeren en ook de juiste drivers vanaf de website van je moederbord fabrikant installeren. Anders krijg je last van allemaal vage klachten, zoals degene die je omschrijft.

Het is mogelijk dat je dan ook een nieuwe Windows licentie moet aanschaffen omdat je vorige licentie is gekoppeld aan je oude moederbord. Als je een Retail licentie hebt hoeft dit niet, als je een OEM licentie hebt moet dit wel.

Als je na een verse installatie nog steeds last hebt van hoge temperaturen kan je kijken hoe de voltages in de bios zijn ingesteld, die kan mogelijk wat naar beneden bijstellen. Asus moederborden lijken wat enthousiast met het voltage te zijn. Hier wat vergelijkbare topics, 1.264 volt wordt daar aangeraden.
Is 80 graden normaal voor een i7 6700k?
Stock temperaturen 6700k voltage

Voor de rest kunnen die dingen 100°C worden dus zou ik me voorlopig niet al te druk over de temperaturen maken.

En zou je alsjeblieft je screenshots willen uploaden op imgur.com en die links in het topic willen zetten, mensen vinden het fijner om geen bestanden te hoeven downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebastiaannn op 19-07-2016 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je zulke componenten vervangt moet je Windows opnieuw installeren
Mhoa, hoeft niet hoor. Als ie van Intel (bijv. Sandy Bridge) -> Intel gegaan is dan is herinstallatie echt niet nodig. Wel even ofc chipset, LAN en SATA drivers updaten. Mijn huidige install is van Z68->X79->X99 gegaan, 24x7 stable.
Een herinstallatie gaat de temps echt niet naar beneden brengen.

80 graden onder load, schiet hij direct door naar 80 graden, of duurt dat enige minuten ?
Als hij snel naar 80 graden schiet -> Koelpasta checken, waarsch. te veel gebruikt (of juist niets)
Traag naar 80 graden -> Koeler kan zijn warmte niet kwijt. Check de fan's, en met name of er genoeg warmte de kast uit geblazen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Je moederbord laat z'n NB of cache clock van de chip overclocken tot een behoorlijk niveau, en het ziet er naar uit dat je BCLCK verhoogd is, wat ook vrijwel nooit way to go is.

Als je dan inderdaad met BCLCK over de 100.0, de strap van je XMP instelt, en dan een hogere CPU Cache clock gaat draiaen gaat t geheel niet booten. Je zou dan (zonder het door te hebben?) meteen 3000mhz RAM instellen.

Zet alles eens terug op stock en ga je even inlezen. Je kan veelal beter niet de afsnij route nemen die "auto-overlock" systemen gebreuken als je langer dan een jaar tot anderhalf jaar van je hardware wilt genieten. Voor een stabiele OC wil je aanvankelijk verkennend een paar minuten Prime95 Blend overleven (niet crashen) en temps langs zien komen die acceptabel zijn in small FTT.

Ik kan b.v. prima (Andere CPU!) op 1.265 4.5Ghz instellen met alles op auto => Wordt alleen binnen 2 minuten 92 graden in small FTE. Daarom dus "maar 4.2Ghz bij 1.17V" -> maar wel met goede mem timing (onbelangrijk vs cpu clock voor de meesten) en een max 88 graden na een uurtje het zwaardere / hetere LinX te draaien. Het verschil is waarschijnlijk dat de CPU op 1.265V in LinX waarschijnlijk de geest had gegeven. Na de zomer hitte kan er waarschijnlijk wel 1.195V voor 4.3 worden gepushed. Als ik al de moeite neem om dit weer 8 uur te testen op stabiliteit. Verschil doet er namelijk niet zo heel erg toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:05:
Je moederbord laat z'n NB of cache clock van de chip overclocken tot een behoorlijk niveau, en het ziet er naar uit dat je BCLCK verhoogd is, wat ook vrijwel nooit way to go is.

Als je dan inderdaad met BCLCK over de 100.0, de strap van je XMP instelt, en dan een hogere CPU Cache clock gaat draiaen gaat t geheel niet booten. Je zou dan (zonder het door te hebben?) meteen 3000mhz RAM instellen.

Zet alles eens terug op stock en ga je even inlezen. Je kan veelal beter niet de afsnij route nemen die "auto-overlock" systemen gebreuken als je langer dan een jaar tot anderhalf jaar van je hardware wilt genieten. Voor een stabiele OC wil je aanvankelijk verkennend een paar minuten Prime95 Blend overleven (niet crashen) en temps langs zien komen die acceptabel zijn in small FTT.

Ik kan b.v. prima (Andere CPU!) op 1.265 4.5Ghz instellen met alles op auto => Wordt alleen binnen 2 minuten 92 graden in small FTE. Daarom dus "maar 4.2Ghz bij 1.17V" -> maar wel met goede mem timing (onbelangrijk vs cpu clock voor de meesten) en een max 88 graden na een uurtje het zwaardere / hetere LinX te draaien. Het verschil is waarschijnlijk dat de CPU op 1.265V in LinX waarschijnlijk de geest had gegeven. Na de zomer hitte kan er waarschijnlijk wel 1.195V voor 4.3 worden gepushed. Als ik al de moeite neem om dit weer 8 uur te testen op stabiliteit. Verschil doet er namelijk niet zo heel erg toe.
In principe is wat je zegt dat mijn PC automatisch overklokt, door de auto-ocing in de bios? En dat mijn systeem dat overklokken niet aankan? (Ik dacht zelf dat mijn pc wel wat overklokken kan handelen, daarvoor ook de unlocked processor voor aangeschaft.)
in principe is mijn processor dus beperkt en moet ik alles op stock laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:20:
[...]

In principe is wat je zegt dat mijn PC automatisch overklokt, door de auto-ocing in de bios? En dat mijn systeem dat overklokken niet aankan? (Ik dacht zelf dat mijn pc wel wat overklokken kan handelen, daarvoor ook de unlocked processor voor aangeschaft.)
in principe is mijn processor dus beperkt en moet ik alles op stock laten?
Nee dat zegt hij niet. Hij zegt wel dat je moet weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 01:06:
Deze computer van mij heeft toch duidelijk meer problemen dan ik dacht, zie mijn andere thread aub.

i7 - 6700K 80 Graden?!
Alles die kant op. Dan lopen er geen zaken langs elkaar heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ok dit wordt wat warrig momenteel, Back to the basics:

1. Heb je na de upgrade direct in de bios gerommeld met (overclock) instellingen? Zo ja: laadt even the 'optimized defaults' (reset je bios).

2. Heb je na je upgrade je oude Windows gebruikt? Zo ja: installeer Windows even helemaal opnieuw.

3. Gebruik je een harde schijf of een SSD?

4. Welke processor koeler gebruik je? Is deze ook goed gemonteerd etc?

5. Installeer geen drivers van CDs, deze zijn vaak al verouderd. Je kan het beste direct bij de fabrikant (van bijv je moederbord) de nieuwste drivers zoeken en downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 18:51:
Ok dit wordt wat warrig momenteel, Back to the basics:

1. Heb je na de upgrade direct in de bios gerommeld met (overclock) instellingen? Zo ja: laadt even the 'optimized defaults' (reset je bios).

2. Heb je na je upgrade je oude Windows gebruikt? Zo ja: installeer Windows even helemaal opnieuw.

3. Gebruik je een harde schijf of een SSD?

4. Welke processor koeler gebruik je? Is deze ook goed gemonteerd etc?

5. Installeer geen drivers van CDs, deze zijn vaak al verouderd. Je kan het beste direct bij de fabrikant (van bijv je moederbord) de nieuwste drivers zoeken en downloaden.
1 Hij staat nu op standaard instellingen. De pc crasht nog steeds onder load van games, alleen onder het gamen.

2 Nee, ik heb geen cd meer van de windows omdat ik die kreeg bij het aankopen van een van de onderdelen, heb geen mogelijkheid om opnieuw te resetten

3 SSD main boot en hdd als storage, ssd is nu als primaire partitie

4 Ik gebruik deze processor koeler al een tijd en werkt prima,
Hij lijkt hierop : Cooler Master Hyper TX3

5 Ik heb alles geupdate via windows update en alles is vernieuwd.

Het is pas sinds een korte tijd dat hij afslaat op alles, 1 week ongeveer geleden begon dit allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:16:
[...]

1 Hij staat nu op standaard instellingen. De pc crasht nog steeds onder load van games, alleen onder het gamen.

2 Nee, ik heb geen cd meer van de windows omdat ik die kreeg bij het aankopen van een van de onderdelen, heb geen mogelijkheid om opnieuw te resetten

3 SSD main boot en hdd als storage, ssd is nu als primaire partitie

4 Ik gebruik deze processor koeler al een tijd en werkt prima,
Hij lijkt hierop : Cooler Master Hyper TX3

5 Ik heb alles geupdate via windows update en alles is vernieuwd.

Het is pas sinds een korte tijd dat hij afslaat op alles, 1 week ongeveer geleden begon dit allemaal..
1. Dat is vreemd. Het is dat je niet meer je systeem in kan (of niet voor lang) - het zou wel helpen als je wat basis info zou kunnen verzamelen.

2. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

3. Als je dit zo hebt gelaten van ook voor je hardware upgrade, heb je de kans dat je een een hoop drivers / instellingen voor je vorige setup hebt staan. Daarom is het handig even een backup te trekken van alles wat je dierbaar is, en met een schone Windows installatie te beginnen. Let dus even op bij het installeren dat je van de HDD afblijft. => Trek even de kabeltjes eruit (just to be sure), maar natuurlijk eerst even uitschakelen en zoals altijd even de voeding van het lichtnet lostrekken.

4. Heb je er nieuwe koelpasta tussen gesmeerd en de oude verwijderd? Past de koeler wel goed op je huidige moederbord & CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:39:
[...]

1. Dat is vreemd. Het is dat je niet meer je systeem in kan (of niet voor lang) - het zou wel helpen als je wat basis info zou kunnen verzamelen.

2. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

3. Als je dit zo hebt gelaten van ook voor je hardware upgrade, heb je de kans dat je een een hoop drivers / instellingen voor je vorige setup hebt staan. Daarom is het handig even een backup te trekken van alles wat je dierbaar is, en met een schone Windows installatie te beginnen. Let dus even op bij het installeren dat je van de HDD afblijft. => Trek even de kabeltjes eruit (just to be sure), maar natuurlijk eerst even uitschakelen en zoals altijd even de voeding van het lichtnet lostrekken.

4. Heb je er nieuwe koelpasta tussen gesmeerd en de oude verwijderd? Past de koeler wel goed op je huidige moederbord & CPU?
1. Basis informatie? Alle onderdelen op een rijtje? bedoel je dat?

2. Werkt niet omdat ik niet kan bevestigen dat ik de licentie heb gekocht, hij bevestigd alleen dat hij prima is en windows 10 aan kan etc.

4 Ja, want de moederbord en cpu zijn beiden nieuw, dus heb er nieuwe pasta op geplaatst. Verder is het zo dat dit een perfecte set-up was volgens Azerty.nl

Aanvullende informatie: de ramkaarten zijn Corsair dominator 2800mhz, maar ze runnen ieder op 2133 mhz, is er een reden waarom hij gedownclocked word? Misschien is dat extra informatie waarom mijn pc crasht onder load?

Ik test nu mijn pc met een externe molen gericht op de pc met de behuizing aan een zijde eraf. Kijken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Als jij windows niet opnieuw hebt geinstalleerd na het vervangen van moederboard en CPU, dat is dat zeer zeker een probleem!

Doet dat als eerste! (nu direct dus.. de link is al gepost). Zoeken naar andere oorzaken heeft geen zin totdat je dat hebt gedaan. Eventueel windows 10 kopen via kinguin.net.

[ Voor 7% gewijzigd door Lumics op 20-07-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Aanvullende informatie: de ramkaarten zijn Corsair dominator 2800mhz, maar ze runnen ieder op 2133 mhz, is er een reden waarom hij gedownclocked word? Misschien is dat extra informatie waarom mijn pc crasht onder load?

Ik test nu mijn pc met een externe molen gericht op de pc met de behuizing aan een zijde eraf. Kijken hoe het werkt.
De ramkaarten lopen standaard op 2133MHz totdat je ze zelf op hun specificatie instelt in het bios. Daar is dus niets mee aan de hand.

Verder is het niet vreemd dat een Skylake zo warm wordt, mijn nieuwe i7 6700k werd ook rond de 70 graden op stock snelheid met een H100i koeler. Kwestie van slechte koelpasta onder de heatspreader van de CPU en een voltage dat automatisch zeer royaal wordt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:05:
Als jij windows niet opnieuw hebt geinstalleerd na het vervangen van moederboard en CPU, dat is dat zeer zeker een probleem!

Doet dat als eerste! (nu direct dus.. de link is al gepost). Zoeken naar andere oorzaken heeft geen zin totdat je dat hebt gedaan.
Het liefst heb ik Win7 ultimate gewoon, maar beveel jij Win10 aan? vroeger toen 8.0 net uit kwam waren daar vele klachten over (achtergrond cpu gebruik en download gebruik, etc.)

Ik moet het namelijk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:09:
[...]

Het liefst heb ik Win7 ultimate gewoon, maar beveel jij Win10 aan? vroeger toen 8.0 net uit kwam waren daar vele klachten over (achtergrond cpu gebruik en download gebruik, etc.)

Ik moet het namelijk kopen.
Ik en vele anderen draaien probleemloos windows 10. In mijn signature kan je zien dat ik ook een 6700K heb. https://www.kinguin.net/c...-10-professional-oem-key/

[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 20-07-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZwartR schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:08:
[...]

De ramkaarten lopen standaard op 2133MHz totdat je ze zelf op hun specificatie instelt in het bios. Daar is dus niets mee aan de hand.

Verder is het niet vreemd dat een Skylake zo warm wordt, mijn nieuwe i7 6700k werd ook rond de 70 graden op stock snelheid met een H100i koeler. Kwestie van slechte koelpasta onder de heatspreader van de CPU en een voltage dat automatisch zeer royaal wordt ingesteld.
Ik gebruik Artic cooler 5 als koelpasta, en mijn voltages worden automatisch gesteld. denk dat de voltages wel goed zijn (naar de fotos gezien..)
Mijn I7 3770 kwam nooit boven de 45 graden uit, heb nog nooit problemen gehad met mijn computer, dit is de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:14:
[...]

Ik gebruik Artic cooler 5 als koelpasta, en mijn voltages worden automatisch gesteld. denk dat de voltages wel goed zijn (naar de fotos gezien..)
Mijn I7 3770 kwam nooit boven de 45 graden uit, heb nog nooit problemen gehad met mijn computer, dit is de eerste keer.
Hoe lees je de temperaturen uit? In de bios of in Windows? Als je dat in Windows doet is de kans groot dat de temperaturen onjuist worden uitgelezen doordat het systeem niet de juiste drivers bevat.

(Ik snap trouwens niet dan men hier niet eerst wacht met oplossingen aandragen voordat de TS zijn windows op de juiste wijze heeft geinstalleerd. De TS is geholpen met een stappenplan en niet met tig verschillende tips.)

[ Voor 15% gewijzigd door Lumics op 20-07-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
IIRC zijn juist die auto voltages bij skylake soms een beetje vaag en veel ste hoog. Vooral bij asus moederborden een probleem.

Deze dus handmatig lager stellen zou een oplossing moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Als je je Win 7 nog nooit naar Win 10 hebt geupgrade, heb je kans afhankelijk van je licentie type (Alleen Retail werkt altijd? = > Not sure even researchen) niet meteen Win 10 kan installeren.

Win 10 werkt prima. Ik zou persoonlijk niet meer zo snel een Win 7 (SP1) installeren gezien de vraag om update vanuit het OS zal blijven aanhouden en de tijd dat je gratis kan upgraden ook ten einde gaat lopen. DX12 om maar iets te noemen komt voorlopig alleen (officieel) naar Win 10. Kinderziektes zijn er niet meer zo veel, en buiten dat het OS alle moeite neemt om je te bespioneren is er geen nadeel. Overigens doet 7, 8 en 8.1 dat net zo hard met recente updates. En bij allen moet je ongeveer hetzelfde doen om er weer vanaf te komen.

Het is nieuwe hardware, dus je kan ook prima een veel goedkopere OEM licentie aanschaffen.

Er is overigens niets mis met Win 7 installeren (zelfde tool zelfs geloof ik) vanaf een recente (!!) image die activeren en dan naar Win 10 upgraden. Mits je natuurlijk door de installatie heen komt zonder instabiliteit.
Ardjee schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:17:
IIRC zijn juist die auto voltages bij skylake soms een beetje vaag en veel ste hoog. Vooral bij asus moederborden een probleem.

Deze dus handmatig lager stellen zou een oplossing moeten kunnen zijn.
Dit dus. En zo nog meer instellingen. Maar vooral met deze temperature zijn dingen als (onzinnig) hoge voltages, PLL, input voltages en cache clocks erg vervelend. Asus moederborden staan er daarnaast om bekend dat ze (net als sommige OC MSI borden met véél fases) by default op een erg hoge Load Line Calibratie staan. Zo laatst ook met een Asus Z170 Gaming: "Auto LLC" = 9 van 10, dus de CPU kreeg er onder load even 0.0875V bij. (En dat is veel en scheelt zomaar 6 graden!)

[ Voor 27% gewijzigd door djunicron op 20-07-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
makkelijker is even een live linux immage instaleren op een usb stick met lili en dat van de usb stick draaien om daar even te checken of alles nog steeds high temps heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Flaat schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:33:
makkelijker is even een live linux immage instaleren op een usb stick met lili en dat van de usb stick draaien om daar even te checken of alles nog steeds high temps heeft
Dit als je inderdaad bang bent dat de instellingen / temps nog steeds absurd zijn of zouden kunnen zijn.

Kleine distro speciaal hiervoor (niet gebruiksvriendelijk, nahjah, is maar wat je fijn vind)
https://www.stresslinux.org/sl/

Daarnaast is je favo distro vanaf live CD natuurlijk voldoende, je kunt CLI "stress" pakken (ala stresslinux) maar ook gewoon SuperPi (exact als de Win versie).

Dé Intel stabiliteitstest: http://www.mersenne.org/download/ is er ook gewoon voor diverse distro's.

(neem AVX1 versies, dus b.v. 27.7 liever dan 28.9!)

Temps zijn veelal minder fancy uit te lezen als onder Windows, maar hangt ook maar net van je desktop manager af.

Altijd werkt:

http://askubuntu.com/questions/53762/how-to-use-lm-sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een testje gedaan, en met een molentje in mijn pc, kan ik onder iedere load ( ook ultra settings) gewoon weer gamen zonder dat hij uit slaat.

Ik heb de molen er vanuit de onderkant richting naar boven gezet omdat dit de enige manier was om hem te plaatsen zonder steun.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/11giyxs.jpg

Nu weet ik niet of het de videokaart is of de moederbord of de ramkaarten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

je cpu fan zit volgens mij verkeerd om?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 03:58:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5prloy.jpg

Denk het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hij moet op het koelblok blazen.

Is deze koeler geschikt voor deze cpu? Zit er nieuwe koelpasta op bij het monteren? Kan hij 95+ watt aan warmte afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
millman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 03:58:
Hihi kerel ik heb ook een brilletje... 8)

Het is een Skylake issue kan misschien ook beter in het 1151 Skylake overklok topic behandeld worden.

[ Voor 22% gewijzigd door undeepdiver op 21-07-2016 13:41 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:34:
[...]

Hij moet op het koelblok blazen.

Is deze koeler geschikt voor deze cpu? Zit er nieuwe koelpasta op bij het monteren? Kan hij 95+ watt aan warmte afvoeren?
Dus ik moet hem omdraaien? Nu blaast de fan de lucht van de cpu naar buiten, ipv andersom.
Leek mij logischer om hem zo te zetten namelijk, alleen al voor het oog.

Ja er ziet nieuwe pasta op bij het monteren, Artic Silver 5. Hij hoort tot 130 graden warmte overdracht te kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:59:
[...]

Dus ik moet hem omdraaien? Nu blaast de fan de lucht van de cpu naar buiten, ipv andersom.
Leek mij logischer om hem zo te zetten namelijk, alleen al voor het oog.

Ja er ziet nieuwe pasta op bij het monteren, Artic Silver 5. Hij hoort tot 130 graden warmte overdracht te kunnen hebben.
Zou hem andersom doen, de lucht gaat dan door het koelblok heen en neemt ook het VRM gedeelte mee naast je CPU zodat dat ook wat koeling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:02

Pos

Koeler zit goed, die blaast naar je wisselaar. Hij draait counter clockwise, linksom.
Zet in je bios het voltage van je cpu (Vcore) op 1.264, vcore op auto laat hem makkelijk oplopen 1.34 tot 1.36 Vcore, veel te hoog en onnodig. Waarom? Geen idee..

Nadat je dat gedaan hebt, check eens of je nog steeds crashes krijgt.

Ik draai zelf momenteel op 1.210 Vcore, lekker "fris" onder load. Binnenkort eens proberen op 1.200 Vcore

Edit:
De topics waar Sebastiaannn naar refereert en ik een Vcore van 1.264 adviseer is omdat het in de meeste gevallen een stabiel voltage geeft om te overklokken naar 4.6 GHz en het in ieder geval lager is dan een hele hoop Vcore auto setting die een VID geeft van 1.38 Volt. Vanuit daar zou je dus ook de Vcore nog lager kunnen gaan zoeken tot instabiliteit of een hogere multiplier opzoeken tot instabiel. Mooie basis dus.

[ Voor 37% gewijzigd door Pos op 21-07-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie niet hoe ik de voltage kan aanpassen ,ook niet via google of youtube..

Ik heb hem wel aangepast van [AUTO] Naar Manual Mode

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/3ubkx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/bjabmg.png

Ik weet niet hoe ik de voltage handmatig kan bijstellen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Als je em op manual hebt kan je toch gewoon je cursor in het vakje waar nu 1.296V staat zetten en dat aanpassen naar wat je wil? Als je een overklokbaar moederbord/CPU koopt is het wel zo handig als je je een beetje inleest in hoe die instellingen allemaal werken, is genoeg informatie over te vinden.

Maargoed, op deze manier schiet het niet op met je topic. Als je denkt dat hoge temperaturen de instabiliteit veroorzaken (lijkt me sterk maargoed) moet je eerst maar eens proberen om je temperaturen te monitoren terwijl je de CPU belast met een stresstest zoals Prime95, LinX of IntelBurnTest. Deel die resultaten.

Ik denk overigens nog steeds dat een hoop van de instabiliteit wordt veroorzaakt door de softwarekant, zelfs als we een verse Windows-installatie achterwege laten vraag ik me af of je überhaupt de juiste chipset- en andere drivers van de moederbordfabrikant hebt geïnstalleerd? Alle vragen omtrent software blijf je maar negeren in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Sebastiaannn op 21-07-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Waarom ga je uberhaupt spelen met voltages als je niet weet hoe je ze moet aanpassen en op welke voltages.

Een nieuw mobo + een nieuwe processor moet out of the box werken met een goede koeler. Daarnaast lijkt mij dit niet een hele geschikte koeler (zeker als je niet precies weet wat voor koeler dit is). Zorg voor een degelijke koeler op de 6700K. Dat verdient zo'n setje ook.

pricewatch: Scythe Fuma

En inmiddels had je 29 keer een verse windows installatie kunnen doen. Waarom zo eigenwijs, dan hoef je dit topic ook niet te openen.

[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 21-07-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:02

Pos

Lumics schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:18:

Een nieuw mobo + een nieuwe processor moet out of the box werken met een goede koeler.
In principe heb je gelijk, zou zo moeten zijn ja. Maar in mijn eigen geval had ik met auto settings onder load een Vcore van 1.380.. Met thermal throtteling bij ~73 graden tot gevolg. Ik ben daarna uiteraard gaan zoeken omdat ik dat niet acceptabel vond voor een gloedje nieuw systeem met redelijk prijzige proc. Ik dacht dat het misschien aan mijn msi-intel combi lag. Maar ik vond dat ik niet de enige was met dit euvel. Heb web staat vol met 6700k's en stock settings die hoge temps laten zien.. Asus, MSI, Gigabyte, etc.. Dus verder gaan zoeken en dingen uit gaan proberen.

Misschien zijn er een hoop lui die in de sillicon lottery bij deze chips niet echt geluk hebben gehad. Onder load gaf mijn cpu een VID van 1.38 door aan het mobo, en ik zie deze cijfers bij meerdere terug.

Edit:
@OP: Selecteer manual mode, dat zou een extra regel moeten geven waar je handmatig de waarde in kan geven. Begin met 1.264 en indien stabiel gebleken, kun je met stapjes van 0.005 lager gaan.

Edit2:
@ Sebastiaannn: Het systeem blijkt instabiel, ik zie in zijn screenshot een Vcore van 1.296 staan (dat is idle in bios) plus Load VID in CPUID tussen 1.37 en 1.40.. Ik zou dus beginnen met die zaken aan te pakken waarvan ik ondertussen weet dat ze problemen kunnen veroorzaken. Eerst de hardware kant, daarna de software kant.

[ Voor 21% gewijzigd door Pos op 21-07-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:18:
Waarom ga je uberhaupt spelen met voltages als je niet weet hoe je ze moet aanpassen en op welke voltages.

Een nieuw mobo + een nieuwe processor moet out of the box werken met een goede koeler. Daarnaast lijkt mij dit niet een hele geschikte koeler (zeker als je niet precies weet wat voor koeler dit is). Zorg voor een degelijke koeler op de 6700K. Dat verdient zo'n setje ook.

pricewatch: Scythe Fuma

En inmiddels had je 29 keer een verse windows installatie kunnen doen. Waarom zo eigenwijs, dan hoef je dit topic ook niet te openen.
Ff antwoord op je vragen :P

Omdat het nog onbekend is voor me wil niet zeggen dat ik niet snel leer. Ik zie wel nu in al dat de voltages iets te hoog zitten voor het gebruik wat nodig is, het enige wat ik nog duidelijk zou moeten krijgen is wat ideaal is en wat niet.

De koeler heeft elders altijd al voldoende gewerkt en een nieuwe aanschaffen lijkt mij nogal onnodig. Alhoewel ik graag nieuwe onderdelen koop, bedank ik je toch voor de tip en misschien toch die koeler aaschaf als hij echt goed is naar jou zeggen!

Ik zat te wachten op mijn saldo om te upgraden naar win10, dat was geen koppigheid. Ook liever eerst de voltages aanpakken en dan het software gedeelte.

Bedankt voor je hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

AUTO VOLTAGES en OC, de fan van je koeler verkeerdom... vragen om problemen. Begin eens gewoon bij t begin? het begin is dus INLEZEN/KENNIS VERGAREN. Nu verspil je dus kostbare tijd van anderen omdat je te lui bent geweest je in te lezen, goed te testen, weten wat je doet en dan pas je eerste OC beginnen.. Dit gaat toch nergens over? Zonde hoor 8)7 |:(

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 00:21:
AUTO VOLTAGES en OC, de fan van je koeler verkeerdom... vragen om problemen. Begin eens gewoon bij t begin? het begin is dus INLEZEN/KENNIS VERGAREN. Nu verspil je dus kostbare tijd van anderen omdat je te lui bent geweest je in te lezen, goed te testen, weten wat je doet en dan pas je eerste OC beginnen.. Dit gaat toch nergens over? Zonde hoor 8)7 |:(
Voltages en OC was bij de eerste gebruik al automatisch gesteld op die percentages, het is niet vragen om problemen als ik verwacht dat hij op default settings staat wanneer ik deze binnenkrijg. Zo raar is het niet om dan niet door te hebben wat de oorzaak is van een probleem wat ik al sinds het begin van gebruik hoor te hebben.
Dus zoals ik zeg, ik heb nooit bewust een OC geprobeerd te maken. Ook dat heb jij zelf dus niet eens goed gelezen.

Graag niet mee discussiëren als je geen input hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:52:
[...]

Ik zat te wachten op mijn saldo om te upgraden naar win10, dat was geen koppigheid. Ook liever eerst de voltages aanpakken en dan het software gedeelte.
Iemand had je deze link al gepost:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Je hebt daar vast op 'Nu upgraden' geklikt maar das niet goed, je moet iets verder kijken en op 'Hulpprogramma nu downloaden' klikken om een bootable USB-stick met de Windows 10 installatie te maken. Dan kan je gewoon een verse install van Windows 10 doen (als je je C:schijf formatteert in dat proces kan je gelijk veel problemen uitsluiten), ik denk dat de kans aanwezig is dat ie gewoon automatisch geactiveerd wordt tijdens de installatie maar als dat niet zo is heb je alsnog 30 dagen ofzo om een licentie te activeren.

Als je in de UEFI gewoon de standaard-instellingen laat staan ze heus wel 'ongeveer' goed. Als je voltage op 1.3 staat in plaats van op 1.25 gaat je computer heus niet ineens om te haverklap crashen, in het ergste geval wordt de CPU wat warmer. Dat is niet de oorzaak van je problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebastiaannn op 22-07-2016 14:05 ]

Pagina: 1