Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een nieuwe PC met onder andere een pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed met pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power en ik ben wat basis tests aan het doen om te valideren dat ik geen stomme fouten heb gemaakt. Ik was voornamelijk bang dat ik iets verkeerd gedaan zou hebben met de cooler, simpelweg omdat de instructies zo lastig zijn.

Toen ik de PC voor het eerst aanzette, was de temperatuur 23 graden (omgeving dus), en nu is die idle bijvoorbeeld ook 24-27 graden (nadat ik net wat tests heb gedaan), dus dat is wel prima.

Echter, toen ik eerst prime95 deed, werd die 100 graden, wat echt bizar veel is. Ik had de cooler er even afgehaald om te inspecteren, en alles zag er prima uit, pasta ook goed. Wat mij wel opviel was dat de heatsink totaal niet warm was, maar de CPU zelf voelde eigenlijk ook niet warm aan.

Na die er opnieuw opgezet te hebben, komt die met prime95 op 80 graden, wat alsnog bizar veel lijkt. Dat (en de test waar die 100 haalde) is met de "Small FFTs" test overigens. Met de "Blend" komt die op zo'n 60-63 graden. Dat klinkt al wat meer acceptabel, maar om eerlijk te zijn vind ik dat voor een 6700k op stock speeds en verder geen aanpassingen, met zo'n dure cooler, wel erg warm.

Of zijn dat dan toch misschien temperaturen die ik gewoon kan verwachten?

Eén ander ding dat mij opvalt is dat het voltage ("VID" in HWMonitor) bij zo'n "Small FFT" test ook omhoog loopt, tot 1.438V. Kan dat nog kwaad, is dat de bedoeling?

In ieder geval bedankt voor enig advies. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, want de cooler vind ik altijd het meest lastig bij het bouwen van een PC, en ben nogal onzeker over of ik het wel goed heb gedaan.

Beste antwoord (via Rainbow op 16-07-2016 23:49)

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:59

Pos

Als je de cpu core voltage op auto laat staan in het bios, heb je idd grote kans dat het een heethoofd wordt ja.. Mijn 6700k heeft een VID van 1.38 volt (VID is de info die je processor aan je mobo geeft waarop hij moet draaien op auto settings), dan krijg ik onder load ook temps die veel te hoog zijn en gaat hij thermal throttelen.

Probeer hem eens handmatig in de bios op 1,264 volt te zetten.

Hier een topic met eenzelfde ervaring als jij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Prime95 overvolt je cpu om de maximale prestaties eruit te persen daarom word hij ook zo warm.

Dit kan ook schadelijk zijn voor CPU.

Om te stresstesten zou je ROG real-bench kunnen gebruiken en dan kijken wat de temps dan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:19

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Rainbow schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:18:
Ik had de cooler er even afgehaald om te inspecteren, en alles zag er prima uit, pasta ook goed. Wat mij wel opviel was dat de heatsink totaal niet warm was, maar de CPU zelf voelde eigenlijk ook niet warm aan.
Probeer ook eens *tijdens* de stresstest, als de processor op 80 graden staat, of de heatsink heet is. Zo niet: dan maakt deze niet goed contact met de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je toevallig een Asus Maximus VIII moederbord of iets in die richting? Dit moederbord i.c.m. een i7 6700K is de laatste tijd wel vaker voorbij gekomen met het probleem dat de CPU te warm werd omdat het moederbord het voltage (>1,4v) standaard veel te hoog gooit.

Grote temperatuurfluctuaties: meetfout of montagefout?
Stock temperaturen 6700k voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:26:
Heb je toevallig een Asus Maximus VIII moederbord of iets in die richting? Dit moederbord i.c.m. een i7 6700K is de laatste tijd wel vaker voorbij gekomen met het probleem dat de CPU te warm werd omdat het moederbord het voltage (>1,4v) standaard veel te hoog gooit.

Grote temperatuurfluctuaties: meetfout of montagefout?
Stock temperaturen 6700k voltage
Dank je wel voor de links. Het draait op een pricewatch: Asus Z170-A, maar volgens mij hebben al die Asus Z170 bordjes nagenoeg dezelfde BIOS (met hier en daar kleine verschilletjes). Ik zal vanavond eens in de BIOS kijken naar de opties, en dan kijken of ik het voltage daar kan limiteren op de een of andere manier. Enige suggesties wat een goed limiet is voor nu? Zoiets als 1.3V?

Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal begrijp wat er nou aan de hand is (ik ben nog totaal niet thuis in deze wereld van CPUs, voltages, overclocken, etc, moet ik mij nog flink over inlezen). Ik was in de veronderstelling dat je een CPU meer voltage geeft voor een hogere clock (dus bij overclocken), dus ik zie het punt niet helemaal van dat die >1.4V komt op een stock clock, wat daar de toegevoegde waarde van kan zijn (als die ook dezelfde clock heeft op laat zeggen 1.25V).
vanaalten schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:06:
[...]

Probeer ook eens *tijdens* de stresstest, als de processor op 80 graden staat, of de heatsink heet is. Zo niet: dan maakt deze niet goed contact met de processor.
Dank voor de tip. Toen ik even had gevoeld, was het zo'n beetje 20-30 seconden na de stress test, en ik neem aan dat een blok metaal niet zo snel kan afkoelen van 100 graden naar kamertemperatuur. Maar als ik vanavond weer ga testen kan ik dat wel even doen, gewoon om te controleren.
MichaelvD2203 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:26:
Prime95 overvolt je cpu om de maximale prestaties eruit te persen daarom word hij ook zo warm.

Dit kan ook schadelijk zijn voor CPU.

Om te stresstesten zou je ROG real-bench kunnen gebruiken en dan kijken wat de temps dan doen.
Right, ik las ook dat er sinds een paar versies wat veranderingen zijn bij Prime95 waardoor die de CPU veel en veel heter maakt dan in voorgaande versies. Ook las ik ergens dat een voltage van >1.4V schadelijk kan zijn voor een 6700k, dus ik denk dat ik vanaf nu wel met mijn handen van Prime95 afblijf. :) Ik zal vanavond eens de ROG real bench proberen, en kijken wat daar uit komt.

Los van dit alles, wat voor temperaturen zou ik een beetje moeten kunnen verwachten met mijn set-up, op stock clocks, met full load? Want zelfs 60 graden vind ik nog wel hoog persoonlijk, met deze cooler (in een pricewatch: Fractal Design Define S overigens).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:59

Pos

Als je de cpu core voltage op auto laat staan in het bios, heb je idd grote kans dat het een heethoofd wordt ja.. Mijn 6700k heeft een VID van 1.38 volt (VID is de info die je processor aan je mobo geeft waarop hij moet draaien op auto settings), dan krijg ik onder load ook temps die veel te hoog zijn en gaat hij thermal throttelen.

Probeer hem eens handmatig in de bios op 1,264 volt te zetten.

Hier een topic met eenzelfde ervaring als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainbow schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:48:
[...]

Dank je wel voor de links. Het draait op een pricewatch: Asus Z170-A, maar volgens mij hebben al die Asus Z170 bordjes nagenoeg dezelfde BIOS (met hier en daar kleine verschilletjes). Ik zal vanavond eens in de BIOS kijken naar de opties, en dan kijken of ik het voltage daar kan limiteren op de een of andere manier. Enige suggesties wat een goed limiet is voor nu? Zoiets als 1.3V?

Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal begrijp wat er nou aan de hand is (ik ben nog totaal niet thuis in deze wereld van CPUs, voltages, overclocken, etc, moet ik mij nog flink over inlezen). Ik was in de veronderstelling dat je een CPU meer voltage geeft voor een hogere clock (dus bij overclocken), dus ik zie het punt niet helemaal van dat die >1.4V komt op een stock clock, wat daar de toegevoegde waarde van kan zijn (als die ook dezelfde clock heeft op laat zeggen 1.25V).
Hoger voltage heeft alleen nut als je gaat overclocken en is je overclock met het huidige voltage niet stabiel, dan verhoog je hem iets. Anders produceert het alleen maar onnodige warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Dank voor de tip. Toen ik even had gevoeld, was het zo'n beetje 20-30 seconden na de stress test, en ik neem aan dat een blok metaal niet zo snel kan afkoelen van 100 graden naar kamertemperatuur. Maar als ik vanavond weer ga testen kan ik dat wel even doen, gewoon om te controleren.
Een koelblok wordt natuurlijk nooit 100 graden. Wat je meet is de coretemp IN de cpu cores. Naarmate de warmte verder door de die, heatspreader en heatsink verspreid neemt de temperatuur af. Een groot goed koelblok met goede bevestiging en airflow hoeft niet heel heet te worden.

Intel geeft ook geen directe max temp voor de coretemp, wel voor de casetemp ( = temp bovenop de die. ) die is bij een gegeven coretemp sowieso al lager

Belangrijk is ook of je cpu aan het throttlen slaat

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13

[...]

Right, ik las ook dat er sinds een paar versies wat veranderingen zijn bij Prime95 waardoor die de CPU veel en veel heter maakt dan in voorgaande versies. Ook las ik ergens dat een voltage van >1.4V schadelijk kan zijn voor een 6700k, dus ik denk dat ik vanaf nu wel met mijn handen van Prime95 afblijf. :) Ik zal vanavond eens de ROG real bench proberen, en kijken wat daar uit komt.

Los van dit alles, wat voor temperaturen zou ik een beetje moeten kunnen verwachten met mijn set-up, op stock clocks, met full load? Want zelfs 60 graden vind ik nog wel hoog persoonlijk, met deze cooler (in een pricewatch: Fractal Design Define S overigens).
60 met een stresstest is op een stock CPU normaal met overklok zou deze richting de 80 graden lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:40:
[...]

Hoger voltage heeft alleen nut als je gaat overclocken en is je overclock met het huidige voltage niet stabiel, dan verhoog je hem iets. Anders produceert het alleen maar onnodige warmte.
Okee, maar waarom verhoogt de CPU/het moederbord dan het voltage bij stock speeds? Wat voor nut heeft het om op 4.2Ghz te draaien op 1.4V als die ook prima op ~1.25V kan draaien? Ik ben niet zo thuis in de electro wereld, dus ik begrijp niet zo goed waar die volts goed voor zijn.
maratropa schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:45:
[...]

Een koelblok wordt natuurlijk nooit 100 graden. Wat je meet is de coretemp IN de cpu cores. Naarmate de warmte verder door de die, heatspreader en heatsink verspreid neemt de temperatuur af. Een groot goed koelblok met goede bevestiging en airflow hoeft niet heel heet te worden.

Intel geeft ook geen directe max temp voor de coretemp, wel voor de casetemp ( = temp bovenop de die. ) die is bij een gegeven coretemp sowieso al lager

Belangrijk is ook of je cpu aan het throttlen slaat
Dat is waar. De CPU slaat verder niet aan het throttlen. Maar met wat ik tot nu heb gelezen over voltages, adaptive voltage, en andere mensen met hetzelfde probleem, heb ik toch het idee dat het wel goed zit met de cooler, en ik simpelweg het voltage moet limieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft geen nut, of ze moeten er vanuit gaan dat je gelijk al maximaal wilt gaan overclocken ofzo. Is gewoon een slechte instelling van de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-08 16:16
Asus doet dit naar mijn idee altijd, voltage veel te hoog voor wat nodig is zodat er geen bsod kan ontstaan door gebrek aan voltage. Trouwens is het automatisch nog verder verhogen tijdens gebruik ook al langer bij Asus dit had ik op mijn socket 775 Rampage extreme ook al vandaar dat ik sindsdien naar Gigabyte ben overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ik heb de RealBench gedownload, en als ik die gebruik is de maximum temperatuur 68 graden celcius (met de standaard instellingen voor wat betreft voltage). Dat vind ik nog steeds wel erg veel.

Ik heb nu het voltage in de BIOS op manual mode gezet, en naar de suggestie van Pos op 1.264V gezet (de optie "CPU Core/Cache Voltage" naar "manual Mode", en de "CPU Core Voltage Override" naar 1.264V). Ik denk dat ik het nog steeds niet zo begrijp, want de VID in HWMonitor gaat alsnog omhoog naar 1.401V. En idle ook wel naar 0.770V (dus het is alsnog adaptive? of heb ik verkeerd begrepen wat dat is?).

Bij de RealBench gaat die nu max naar 61 graden celcius, wat ik al meer acceptabel vind. Zelfs in Prime95 met small FFTs wordt die maximaal 67 graden, dus dat is prima lijkt me.

De CPU clock gaat wel max naar 4214MHz (voor én na het aanpassen van de instellingen), dus dat zit wel goed denk ik?

Ik vind het wel lastig, want de BIOS is niet echt heel duidelijk over wat de verschillende opties doen, en het internet is ook niet echt heel super duidelijk over wat nu wat doet, en wat de "beste" instellingen zijn (of hoe ik voor mijzelf kan bepalen welke instellingen ik wil gebruiken).

Edit:
Hier is wel veel info: https://linustechtips.com...-boards-and-the-i7-6700k/
Al begrijp ik daar ook niet zo heel veel van, en weet ik ook nog niet echt hoe dat toepasbaar is op mijn situatie. :)

Ik zag wel dat mijn BIOS out of date is, dus die kan ik ook nog wel even updaten, en dan kijken wat er gebeurd..

[ Voor 13% gewijzigd door Rainbow op 14-07-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Je hebt waarschijnlijk iets van adaptive voltage oid aanstaan in het bios. Daarnaast kunnen sommige mobo's ook automatisch overclocken. Stock speeds zijn dus rekbaar. In iedergeval draait ie onder load niet op stock voltage

Daarnaast moet de bodem van de cpu koeler wel behoorlijk warm worden met een cpu temp van 100graden. Waren trouwens alle cores 100 graden of zaten er enorme (meer dan 15 graden) verschillen tussen?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Dank voor je antwoord. Ja ik denk dat als ik het voltage op "auto" zet, die inderdaad adaptive gebruikt. Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe ik adaptive aan kan laten staan, maar een maximumlimiet kan geven.

Alle cores waren wel 100 graden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een 6700k heeft een Tcase van 64 graden. Als de Tcore waardes hoog zijn maar er is niet gethrottled dan is de Tcase nog niet veels te hoog. Dus ook met coretemps van 100 zit je rond de heatspreader al met veel lagere temps. Is een goede koeler goed geplaatst dan wordt die warmte op zijn beurt weer zo goed verspreid dat je coretemps van 100 graden dus helemaal niet per se aan de koeler hoeft te voelen. Dit is, zoals al duidelijk is nu, een voltage probleem.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ik vind het redelijk frustrerend. Zelfs als ik dus het voltage op "manual" zet en iets invul, bijv. 1.264V, dan komt die soms op 1.4V tijdens het gamen, of een Prime95 stress test. Ik begrijp er echt he-le-maal niets van.

Sterker nog, in dit filmpje wordt een 6700k naar 4500MHz geclocked, en blijft die wel netjes op 1.264V: YouTube: ASUS Maximus VIII Hero [CPU OC Guide] Overclocking.Guide 6600K 6700K...
Ik vraag me dus af welke van die extra instellingen het effect heeft het voltage niet te hoog wordt. Misschien het uitzetten van SpeedStep, of de load line calibration? Het liefst heb ik SpeedStep wel aan voor het terugclocken op idle echter. Hoewel dat misschien ook niet zo'n punt is, als de temperatuur verder prima laag blijft..
Pagina: 1