Grote temperatuurfluctuaties: meetfout of montagefout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:43

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn nieuwe PC in gebruik genomen en merkte dat de ventilators enorm fluctueerden steeds. Ik ben gaan meten en ontdekte dat rond 20% CPU load de temperatuur direct in één seconde van 30 naar 50-60 graden springt en zodra het weer idle is, direct weer (binnen 1 seconde) 30 graden. Dit gaat gepaard met bijbehorende fan spin-up en spin-down, wat enorm hinderlijk is.

Ik ben toen gaan testen met verschillende fan profiles, met alle profiles komt dit voor. Zelfs met de fans op de laagste stand tot 80 graden (dus geen invloed van de fans) blijft de temperatuur verspringen, het is niet zo dat de inschakelende fans de temperatuur dan weer omlaag brengen. Ook heb ik getest met Prime95, de temperatuur springt dan ook direct binnen een seconde naar 60 graden en blijft daar vrij stabiel (koelt nog een beetje af naar 55).

Het doet mij een beetje denken aan een meetfout, andere programma's geven ook tegenstrijdige informatie. SpeedFan noemt temperaturen rond de 10-20 graden (in een kamer rond 23 graden) en OHM geeft helemaal geen resultaat. Toch vrees ik een montagefout, maar het lijkt zo vreemd dat het dan ook direct binnen 1 seconde weer is afgekoeld.

Hardware:
i7 6700K stock clocks
Asus VIII Maximus
Cooler Master V10 met twee andere fans (2x CM Jetflo 120), had ook een ongebruikelijke montagemethode, dus wellicht dat daar iets is misgegaan?
Fractal Design Define R5
GTX960

Ik merk wel dat de air outtake significant warmer is dan bij mijn vorige PC (zie sig), de kast zelf is ook wel vrij warm.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Beste antwoord (via F.West98 op 26-06-2016 00:09)

Verwijderd

Dikke kans dat het voltage automatisch te hoog wordt gezet door het bord. Zijn meerdere verhalen van bekend zoals:
Stock temperaturen 6700k voltage

Het voltage handmatig aanpassen lijkt een oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Probeer eens de CPU uit de socket te halen en er opnieuw in te plaatsen. Kan zijn dat de temp sensor een beetje een matige verbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ook kijken of je de laatste bios hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dikke kans dat het voltage automatisch te hoog wordt gezet door het bord. Zijn meerdere verhalen van bekend zoals:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:43

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:43:
Ook kijken of je de laatste bios hebt.
Had ik al ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:50:

:o
Bedankt! Hij zat inderdaad te blazen op 1,4V regelmatig, diverse tune dingen uitgezet en nu rond 1,3V maximaal is hij veel rustiger. Nog geen fluctaties waargenomen, ook met Prime95 blijft de temperatuur lager met minder hoge fan speeds.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI