Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassybass
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 19:59
Mijn vraag
Ik heb 2 maanden geleden een i7 6700k icm een Asus Maximus Hero Viii moederbord en 32 gb corsair vengance 2133Mhz geheugen gekocht ik koel mijn processor met een Be quite dark rock pro 3.

Ik heb deze processor gekocht omdat ik wilde gaan overclocken zodra dat nodig zou zijn en hem tot die tijd op stock settings houden maar ik vind de temperaturen veel te hoog,

Idle 35-50
Load 67-85

Relevante software en hardware die ik gebruik
Realbench Rog
Prime 95
Intel extreme ultilty
Ai suite 3
Realtemp
Hwmonitor
CPU-z

Mijn build:

Intel core i7 6700k 4.0 4.2 (stock)
Asus Maximus Hero Viii z170
Corsair vengance low profiel 2133 LPX
EVGA GTX 980 Ti Classified
Corsair m850x
Dark rock pro 3 Be quite
Corsair C70 vengance case
Samsung evo 250 gb ssd
2tb Western digital Green
8x Corsair AF 120m fans performance

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie dat het voltage van mijn processor ongeveer 1.403 aangeeft alleen heb ik geen idee hoe overclocken werkt en wat voltage doet. Behalve dat er veel op veel forum staat dat dit niet te hoog mag zijn.

Ik heb niets in mijn bios gedaan en wil dat nog even zo houden.

De temperaturen zijn naar mijn idee veel te hoog en ook na een uurtje guild wars 2 gaat de temperatuur al naar 82 graden.

Help.

Mega bedankt voor alle hulp!

Mvg

Matt.
...

Beste antwoord (via grassybass op 12-05-2016 23:23)

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:02

Pos

Een maandje of wat geleden heb ik ook een nieuwe build met die cpu gebouwd en kwam tot dezelfde conclusie..

Stock voltage (auto setting) stond ie onder stress ook op 1.40 nogwat volt te tetteren, en idd hikte hij al gauw over de 70 graden (ambient temp was toen ± 16 graden.. I know, ik houd van fris) met temp throttle tot gevolg.. Met een CM hyper 212x erboven.

Ik ben wat gaan rondneuzen op het web en de consensus die ik had gevonden was 1.264 volt.
Cpu voltage handmatig daarop ingesteld, stresstests draaien, nooit geen problemen meer gehad.
Bij dezelfde ambient temp, onder stress een max van ongeveer 60 graden na een half uur stressen.

Deze middag nog een klein stresstestje gedraait met huidige temperaturen, 25 graden binnen, 62 graden aangetikt.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Klokt ie ook terug tydens idle?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Volgens de posts die ik kan vinden is dit een bekend probleem bij dat bord. De cpu moet op 1.2 volt lopen en niet op 1.4 volt. 1.4 is een flinke overclock-setting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

Een maandje of wat geleden heb ik ook een nieuwe build met die cpu gebouwd en kwam tot dezelfde conclusie..

Stock voltage (auto setting) stond ie onder stress ook op 1.40 nogwat volt te tetteren, en idd hikte hij al gauw over de 70 graden (ambient temp was toen ± 16 graden.. I know, ik houd van fris) met temp throttle tot gevolg.. Met een CM hyper 212x erboven.

Ik ben wat gaan rondneuzen op het web en de consensus die ik had gevonden was 1.264 volt.
Cpu voltage handmatig daarop ingesteld, stresstests draaien, nooit geen problemen meer gehad.
Bij dezelfde ambient temp, onder stress een max van ongeveer 60 graden na een half uur stressen.

Deze middag nog een klein stresstestje gedraait met huidige temperaturen, 25 graden binnen, 62 graden aangetikt.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassybass
Ik heb nog nooit iets op een forum gezet voor zover ik weet en ik ben ontzettend verrast met de snelheid van alle reacties en de daadwerkelijke info die wordt gegeven.

geweldig bedankt!

Hij klokt terug als hij idle is naar 2.1 Ghz en na een minuut naar 0.800 Ghz.

Ik heb al wat lopen kutten met de voltage maar in Cpu-z geeft hij nog steeds VID 1.44 max aan.
wat ik niet zo goed snap is dat de standaard instellingen van dit bord zo zijn ingesteld als dit dus te hoge voltages zijn.

misschien ben ik wat simpel maar ik dacht ''Ik koop het, tetter het in elkaar. donder alles op de default settings en spelen maar''

Ik ga kijken wat ik kan doen betreft het voltage in de bios.

nogmaals geweldig bedankt, ik houd jullie op de hoogte.

Matt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

Er is redelijk duidelijke info, met beelden, te vinden op het web.
De meeste info die had gevonden relateerden ook met asus moederborden.

Je moet helaas nog wel even wat hobbyen in het bios/uefi gedeelte van je moederbordje om tot de gewenste resultaten te komen. Ik heb zelf een MSI bordje, dus kan je helaas niet stapsgewijs uitleggen wat ik gedaan heb, daarbij typ ik dit ook nog op de telefoon, dus even wat zoeken en linken zit er niet in. Maybe morgen als je er niet uit komt ondertussen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 19:14
misschien is deze site leuk voor je om je op weg te helpen, https://rog.asus.com/4542...the-maximus-viii-extreme/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassybass
Ik heb het voltage via de bios handmatig op 1.264 gezet en ik heb net ongeveer 2 uur guild wars 2 gespeeld en de temperaturen zijn maximaal;

core 1: 67 C
core 2: 64 C
core 3: 65 C
core 4: 64 C

dat is al een hele verbetering ten opzichte van de 85+ tempraturen die ik eerst zag!.

ook op idle doet de processor het nu een stuk beter blijft keurig rond de 30 hangen. ''het is nu 24 graden op mijn kamer dus dat is zeer netjes lijkt me''

Ik heb inderdaad een hoop duidelijke info gevonden op het internet betreft het overklokken ook als het gaat om mijn moederbord icm met mijn processor. maar dat is allemaal voor later, eerst wil ik weten;

-Is mijn chip wel oke?
-Wat hoort de voltage eigenlijk te zijn?
-Waarom zijn de default instellingen op mijn moederbord zoals ze zijn?
-Wat kan ik nog doen om de tempratuur te verlagen?

Wederom super bedankt voor de reacties!

Matt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 21:17
Sinds een paar maanden beschik ik ook over een 6700k met een Dark Rock Pro 3 op een ASUS Maximus VIII Formula moederbord.

Destijds ook dit topic geschreven: ASUS Maximus VIII (Formula) ervaring en vragen

Mijn idle temperaturen zijn 25-35 en op load (The Division - Ultra) heb ik de temperatuur nog niet hoger gezien dan 55 graden.

Zoals ik in mijn eerdere topic heb geschreven, merkte ik ook het hoge voltage op met de stock BIOS. Ik heb toen ASUS Multicore Enhancement uitgezet en nu is het voltage wat normaler (1,25 - 1,30 V) en max 1,328 V. Ik ben overigens nog niet aan de slag gegaan met een handmatige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

grassybass schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:23:
Ik heb het voltage via de bios handmatig op 1.264 gezet en ik heb net ongeveer 2 uur guild wars 2 gespeeld en de temperaturen zijn maximaal;

core 1: 67 C
core 2: 64 C
core 3: 65 C
core 4: 64 C

dat is al een hele verbetering ten opzichte van de 85+ tempraturen die ik eerst zag!.

ook op idle doet de processor het nu een stuk beter blijft keurig rond de 30 hangen. ''het is nu 24 graden op mijn kamer dus dat is zeer netjes lijkt me''

Ik heb inderdaad een hoop duidelijke info gevonden op het internet betreft het overklokken ook als het gaat om mijn moederbord icm met mijn processor. maar dat is allemaal voor later, eerst wil ik weten;

-Is mijn chip wel oke?
-Wat hoort de voltage eigenlijk te zijn?
-Waarom zijn de default instellingen op mijn moederbord zoals ze zijn?
-Wat kan ik nog doen om de tempratuur te verlagen?

Wederom super bedankt voor de reacties!

Matt.
Je chip is prima in orde. Wat ik heb gevonden is dat intel via automatische procedure elke chip een andere VID (voltage id) geeft. Een voltage behorend bij die kloksnelheid om goed te werken voor die specifieke chip.

Zoals dus al verwacht, kan het voltage (VID) voor elke chip anders zijn. De ene heeft een VID bij 4 GHz van 1.36 en de andere op 1.28 en nog andere zoals die van ons 1.40 dus. Als je geluk hebt, en een cpu had gescoord die zijn stock VID van 1.25 op 4.2 GHz had gehad, was het waarschijnlijk een goeie overklokker geweest.

De default van je mobo kun je meer zien als failsafe instellingen, een baseline. Met deze instellingen zou je mobo zonder problemen moeten kunnen opstarten bij de eerste opstart na het bouwen
Aangezien er vele factoren van optimalisaties mogelijk zijn, de ene wil overklokken, de andere underklokken, etc etc, zijn er dus nog extra instellingen.

Wat je nog kunt doen om de temp te verlagen, is alles proberen te leren wat de bios/uefi mogelijkheden zijn van je moederbord. Je kunt door te testen met kleine stapjes het voltage onder load misschien nog iets te verlagen. Stapjes van 0.05V ofzo. Crasht je systeem tijdens boot, terug naar de instellingen die voor het laatst werkten. Maar nogmaals, lees je eerst goed in over de mogelijkheden van je mobo en over overklokken/underklokken in het algemeen.
Uiteraard nog airfllow in je kast checken, verschillende soorten koelpasta, cpu delidden, all-in-one cpu waterkoeling.
Pagina: 1