Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken voor een nieuwe keuken. Per begin maart gaat de aannemer beginnen met het renoveren van de begane vloer en daarvoor wil hij de technische tekeningen hebben van de keuken die het moet worden zodat hij daarvoor de leidingen kan gaan leggen vorens het storten van schuimbeton in de vloer. Gezien de verbouwing op zich zelf al een enorme kostenpost is, werken we met een strak budget voor de keuken: maximaal € 15k. Wij denken dat dit te doen moet zijn, maar bij SB Arctic en Centrum-keuken in Utrecht zijn we nog net niet uitgelachen

. Dus ik zit er aan te denken om al het apparatuur zelf aan te schaffen (ik heb een kennis die bij Siemens werkt en wel wat korting kan regelen, maar nog steeds niet al te veel). Het monteren willen we ook zelf doen. Tot nu toe komen we bij Superkeukens goed weg, maar zijn er nog meer leuke suggesties waar wij alleen de kasten en het aanrechtblad kunnen halen zonder gedoe over het niet aanschaffen van de apparatuur en het monteren? Los van de Ikea. Zijn bereidt om ver te rijden, wonen in midden-Nederland. De Quooker en koelkast hebben we al (amerikaanse koelkast van Siemens).
Daarnaast zijn mijn vriendin en ik het niet eens over het afzuigsysteem. Mijn vriendin wil heel graag een inductieplaat met afzuigsysteem, waarbij de afzuigbuizen door de vloer naar buiten gaan (ik wil namelijk echt niet reincirculatie), maar ik wil het liefst wel een afzuigkap boven de inductieplaat, maar die vindt zij heel lelijk en zij wil geen verlaagd plafond boven het keuken eiland waardoor het lastiger wordt om deze in het plafond te verwerken (hoogte is 256cm vanaf de vloer). Ik heb toch een beter gevoel van een afzuigsysteem boven de inductieplaat i.p.v. onder, vooral toen de verkoper bij superkeukens zij dat we wel meer het 'nieuwe koken' moeten toepassen en dus de deksel van de pan erop laten. Hierdoor ben ik opzoek naar een mooi afzuigsysteem.
Wij hebben gezien dat Wave op zich wel leuke afzuigkappen hebben die stijlvol zijn, maar zijn er nog meer interessante merken hiervoor?
Voor de geinterreseerde (en misschien tips?); onze huidige keuken indeling is nu:
Badkamer gaat eruit en wordt met de keuken meegetrokken. Bijkeuken wordt een gang + toiletruimte. Draagmuur tussen keuken en woonkamer gaat er ook uit. Het huidige raam boven het huidige aanrechtblad wordt tot de grond verlengd waardoor we geen aanrechtblad tegen die muur kunnen plaatsen.
Hoe het wordt zonder keuken geplaatst (mijn tekening):
Het wordt ongeveer (eerste schetsen van SK):
(dat raampje is eigenlijk een schuifpui).
[
Voor 5% gewijzigd door
Thrawni op 18-01-2026 15:28
]