• Gotrahh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-02 15:39
Hallo allen!

Wij hebben een nieuw huis gekocht, en hier moet een nieuwe keuken in. Wij zijn nu zover dat we een offerte hebben van Marquardt. Ik weet dat het van DMG is, echter zijn wij tot nu toe wel blij met de service van het bedrijf, en kost elke afspraak de hele tijd veel tijd. Tijd hebben we niet veel met een klein kindje en full time werken. Mijn grootste vraag voor de kenners hier, is of dit er een beetje oke uit ziet ? Ik ben niet bekend in deze wereld en kwam er pas laat achter dat DMG dus niet echt goed bekend staat. Graag jullie eerlijke, maar als het kan aardige mening want dit is helemaal nieuw voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XR2wM_WEJ2h2wzmvgIm8ijIAB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHNwUdrD9CQxfp19gg8KYaSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfbcD0KjaYCX3dzDfigvp37kdFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCAifZp1c0TxREnRbr2r7poB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjAG0SY_X0lun316zuo6YRk5iZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ru6XLH4bwcw8it8gRtWTDwt3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwn9_C_H8LmjaiZfVIlCPmdzzis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnVbxLMfI4M2V4FbQJQvuR4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gSd4t7JV8sGgwEa24Xel7b7-5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7Sb0qStzESeJI4BOJDthE1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsWOpwPOg_jveeZ0fQvoyc2E2Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mckWrc3irGqyEGdqAUSB6inR.jpg?f=fotoalbum_large

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-02 21:30
maussert schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:42:
[...]

Heb je een eiland met spoelgedeelte tegenover deze kastenwand?

Ik zou de vaatwasser altijd direct naast je spoelgedeelte doen. Veel handiger met inpakken van de vaatwasser. Je spoelt toch altijd (tenminste wij wel) de vaat even een klein beetje af voor je het in de vaatwasser zet. Dan is het niet handig dat je met natte vieze vaat moet gaan lopen.
Ongeveer wel. Dit is het huidige plan. Waarbij "schoon" en "vuil" nog kunnen wisselen in de praktijk, afhankelijk van wat lekkerder werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2NV0BvfsCz54VS4nC3JWZiV-H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kly8xE0bEcxqFbKev0uvAEPb.png?f=fotoalbum_large

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-02 21:57
Goedenavond heren, bij ons had de verkoper apparatuur van Pelgrim geadviseerd, omdat wij een beperkt budget hadden. Nu is het zo dat wij toch wat meer (lees: 2 a 3k) kunnen besteden aan de keuken. En willen wij graag van Pelgrim af, omdat ik verschillende verhalen lees op het web en dat het toch een budget merk is. Omdat de vriezer een afwijkende maat had is die van liebherr en die willen wij zo houden. Nu vroeg ik mij dus af voor welk merk wij het beste kunnen gaan? Het volgende hebben wij nodig:

-Vaatwasser
-Kookplaat met afzuiging (liefst mat zwart)
-Oven met pyrolyse functie
-koelkast, mochten wij geen combi-korting kunnen krijgen met een ander merk apparatuur, dan willen wij de koelkast, net zoals de vriezen, van Liebherr.

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik zou kijken of je iets van AEG (goede middenklasse spullen) kan krijgen. Is een serieuze upgrade vanaf Pelgrim.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:41
kaassouflé schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:14:
Goedenavond heren, bij ons had de verkoper apparatuur van Pelgrim geadviseerd, omdat wij een beperkt budget hadden. Nu is het zo dat wij toch wat meer (lees: 2 a 3k) kunnen besteden aan de keuken. En willen wij graag van Pelgrim af, omdat ik verschillende verhalen lees op het web en dat het toch een budget merk is. Omdat de vriezer een afwijkende maat had is die van liebherr en die willen wij zo houden. Nu vroeg ik mij dus af voor welk merk wij het beste kunnen gaan? Het volgende hebben wij nodig:

-Vaatwasser
-koelkast, mochten wij geen combi-korting kunnen krijgen met een ander merk apparatuur, dan willen wij de koelkast, net zoals de vriezen, van Liebherr.

Naar advies van mijn interieurbouwer:
Vaatwasser: kijk naar langste garantie termijn (apparaat dat toch vrij vaak stuk gaat, ook van A merken), bijvoorbeeld Siemens extraklasse met 5 jaar (maar andere opties ook goed). Let op geluid en pak een XXL als je een gezin hebt en m kwijt kunt in je keuken.
Oven: ik heb de goedkoopste Miele met pyrolyse, ben daar heeel erg tevreden over. Warmt zeer snel op en wordt aan de buitenkant niet meer dan hand warm. Geen gefrut met touchscreen en draaiknoppen voor de belangrijkste functies. Alleen de timer is een beetje irritant.
Kookplaat: ik heb een losse afzuigkap dus geen aanbeveling daar. Ik heb een Neff met twistpad, vind dat zelf heel fijn maar je moet er van houden.
Koelkast: heb de goedkoopste Liebherr. Prima ding.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Newbie123666
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-02 20:24
Wat een fijne topic!
Echter word ik een beetje overspoeld door alle informatie en ga ik op deze manier om advies vragen.
Ik en mijn vriend hebben een huis gekocht en willen de hoekkeuken compleet vervangen. Echter willen wij na een gezinsuitbreiding verhuizen naar een groter huis. Dit huis is dus voor ons tijdelijk en we willen er niet al te veel geld in stoppen, want dat willen we sparen voor een groter huis.

Echter willen we wel de keuken geheel vervangen. Maar ik lees zoveeeeel gemengde reacties. Zelf dachten we aan ikea, Bruynzeel, kuchen dump in Capelle of keukenstunter.

We willen niks geks. Strak, wit, hoekkeuken met veel opbergruimte. Niet te veel poespas, zodat als wij het verkopen ook aantrekkelijk is voor de volgende bewoners/kopers.
Budget 15.000

Wat raden jullie aan voor degelijke keukens met al niet te gekke prijzen?

• Newbie123666
Tuxie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:20:
Na in mijn leven 3 keukens te hebben gekocht: vergeet het merk. Koop de keuken bij een kleine keukenboer die een EIGEN montagedienst heeft (dus GEEN ZZP'ers of geoutsourced naar een ander bedrijf). Dan koop je een keuken waar je lang plezier van hebt en waar ze je kennen. Als er iets is met montage en/of apparatuur kun je direct aankloppen. De meeste ellende van een keuken komt van een slecht gemonteerde keuken waar je alle kanten op gestuurd wordt.....
Stomme vraag misschien, maar hoe vind ik een lokale keukenboer? Als ik google raak ik zo verloren in alle advertenties 😅

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:53
Newbie123666 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:48:
Wat een fijne topic!
Echter word ik een beetje overspoeld door alle informatie en ga ik op deze manier om advies vragen.
Ik en mijn vriend hebben een huis gekocht en willen de hoekkeuken compleet vervangen. Echter willen wij na een gezinsuitbreiding verhuizen naar een groter huis. Dit huis is dus voor ons tijdelijk en we willen er niet al te veel geld in stoppen, want dat willen we sparen voor een groter huis.

Echter willen we wel de keuken geheel vervangen. Maar ik lees zoveeeeel gemengde reacties. Zelf dachten we aan ikea, Bruynzeel, kuchen dump in Capelle of keukenstunter.

We willen niks geks. Strak, wit, hoekkeuken met veel opbergruimte. Niet te veel poespas, zodat als wij het verkopen ook aantrekkelijk is voor de volgende bewoners/kopers.
Budget 15.000

Wat raden jullie aan voor degelijke keukens met al niet te gekke prijzen?
Kijk eens naar showroomkeukens die online worden aangeboden. Die zijn vaak (ook) in een hoekopstelling en het scheelt je veel geld.
Verder kun je kjjken naar leveranciers die standaardpakketten aanbieden. Als je daar niet van afwijkt, kun je veel geld besparen.
Ikea kan ook prima, moet je wel zelf in elkaar zetten. Vraagt handigheid en secuur werken.

• Newbie123666
Toke_gt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Kijk eens naar showroomkeukens die online worden aangeboden. Die zijn vaak (ook) in een hoekopstelling en het scheelt je veel geld.
Verder kun je kjjken naar leveranciers die standaardpakketten aanbieden. Als je daar niet van afwijkt, kun je veel geld besparen.
Ikea kan ook prima, moet je wel zelf in elkaar zetten. Vraagt handigheid en secuur werken.
Dankjewel voor je reactie! We hebben naar showroomkeukens gekeken. Echter dien je deze zelf te demonteren/vervoeren en thuis weer monteren. We hebben hier zelf niet echt verstand van en willen wel dat het goed en vakkundig wordt uitgevoerd, vandaar dat we daar maar vanaf zagen..

• Toke_gt
Newbie123666 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:29:
[...]
Dankjewel voor je reactie! We hebben naar showroomkeukens gekeken. Echter dien je deze zelf te demonteren/vervoeren en thuis weer monteren. We hebben hier zelf niet echt verstand van en willen wel dat het goed en vakkundig wordt uitgevoerd, vandaar dat we daar maar vanaf zagen..
Dat is niet overal zo hoor. Ze worden ook keurig voor je gedemonteerd en bij je geïnstalleerd (beide tegen meerprijs) en beschadigde onderdelen/apparaten vervangen door nieuwe. Verschilt een beetje per keukenleverancier. Bij sommige partijen (bijv Tulp) die met showroomkeukenkopen.nl werken kan dat, en als keuken aanpasbaar is, staat dat erbij.

• Maatjewerkt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:49
kaassouflé schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:14:

-Vaatwasser

Voor een koelkast, vriezer of wijnkoeler zou ik altijd voor Liebherr gaan als je het budget er voor hebt. Dat zijn echt de beste koelers. Ze geven niet voor niets 8 jaar garantie dus dat zegt wel iets. De Bora koelers komen trouwens ook uit de Liebherr fabriek.

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:30
[...]

Wat zijn de exacte afmetingen waar je naar op zoek bent? Misschien heb ik nog een showroomkeuken staan die precies past.

Daarnaast zou je ook nog even kunnen kijken op onlinekeukenveiling.nl. Zij hebben een wisselend aanbod en kunnen de keuken eventueel ook voor je bezorgen en plaatsen.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-02 13:44
Newbie123666 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Stomme vraag misschien, maar hoe vind ik een lokale keukenboer? Als ik google raak ik zo verloren in alle advertenties 😅
Keuken+plaatsnaam op een Maps dienst naar keuze.
En dan is het nog maar de vraag of je ze vindt. IMHO zijn de lokale boeren minder bezig met marketing en meer bezig met hun beroep.

En anders heb je altijd je buren netwerk nog. Niet alles hoeft online te zijn als je lokaal zoekt.

[ Voor 27% gewijzigd door CuBras op 06-02-2026 11:27 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Ik heb je post even verplaats naar een groter maar vooral nog actief topic :) ik denk dat je hier in de Topic Start al minimaal een stukje antwoord op je vraag kan vinden.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Iemand hier misschien ervaring met een verlijmde houten vloer (multiplank, bijv. 16mm dik) bij een nieuwbouwwoning, en wat je vervolgens met de keuken doet? Er zijn verschillende mogelijkheden:

1) De keuken eerst plaatsen op de betonnen vloer. De houten vloer vervolgens leggen, en de plinten/zijpanelen van de keuken inkorten met ± 17 mm (16 mm vloer + 1 mm lijm). De vloer laat je doorleggen tot aan de poten van de kasten. Zo lijkt het alsof de vloer doorloopt, maar bespaar je wel een aantal m2 houten vloer.

2) De keuken eerst plaatsen op ± 17-18mm dikke klosjes. Zo staat de keuken direct op dezelfde hoogte van de uiteindelijke vloer. Plinten/zijpanelen hoef je niet in te korten. De vloer leg je zodra de keuken er staat, en deze laat je doorlopen tot aan de klosjes. Hetzelfde voordeel als bij 1.

3) De vloer eerst plaatsen, ook onder de keuken. Omdat deze verlijmd is, zou dit als het goed is de keuken wel moeten dragen zonder problemen. Meest eenvoudige optie, maar ook duurder omdat je al wat m2's extra betaald voor de houten vloer.

Optie 1 werd voorgesteld door de vloerlegger, maar daar was de keukenkastenzaak minder bekend mee, die heeft weer meer ervaring met optie 2. Nu twijfel ik ook zelf wat nou handig is.

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:30
Nordlys schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:59:
Iemand hier misschien ervaring met een verlijmde houten vloer (multiplank, bijv. 16mm dik) bij een nieuwbouwwoning, en wat je vervolgens met de keuken doet? Er zijn verschillende mogelijkheden:

1) De keuken eerst plaatsen op de betonnen vloer. De houten vloer vervolgens leggen, en de plinten/zijpanelen van de keuken inkorten met ± 17 mm (16 mm vloer + 1 mm lijm). De vloer laat je doorleggen tot aan de poten van de kasten. Zo lijkt het alsof de vloer doorloopt, maar bespaar je wel een aantal m2 houten vloer.

2) De keuken eerst plaatsen op ± 17-18mm dikke klosjes. Zo staat de keuken direct op dezelfde hoogte van de uiteindelijke vloer. Plinten/zijpanelen hoef je niet in te korten. De vloer leg je zodra de keuken er staat, en deze laat je doorlopen tot aan de klosjes. Hetzelfde voordeel als bij 1.

3) De vloer eerst plaatsen, ook onder de keuken. Omdat deze verlijmd is, zou dit als het goed is de keuken wel moeten dragen zonder problemen. Meest eenvoudige optie, maar ook duurder omdat je al wat m2's extra betaald voor de houten vloer.

Optie 1 werd voorgesteld door de vloerlegger, maar daar was de keukenkastenzaak minder bekend mee, die heeft weer meer ervaring met optie 2. Nu twijfel ik ook zelf wat nou handig is.
Optie 1 is vrij standaard, maar dit kan in de toekomst uitdagingen geven met de vaatwasser. Als je deze later moet vervangen, kunnen de pootjes van de vaatwasser tegen de rand van de vloer aanlopen. De vaatwasser moet daarom echt "verhoogd" geplaatst worden om dit te voorkomen.

• Nordlys
  • Niet online
MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Optie 1 is vrij standaard, maar dit kan in de toekomst uitdagingen geven met de vaatwasser. Als je deze later moet vervangen, kunnen de pootjes van de vaatwasser tegen de rand van de vloer aanlopen. De vaatwasser moet daarom echt "verhoogd" geplaatst worden om dit te voorkomen.
Goed punt, door alle informatie overload was ik dit helemaal vergeten, dit punt werd ook aangestipt door de keukenkastenzaak. Dan lijkt mij optie 2 in ieder geval beter. Alleen nog even kijken of ik dan 1 of 2 mm speling hanteer voor de klosjes (de vloer is 16 mm dik, met lijm al snel 17 mm, en je wilt de plank wel onder de plint / zijpanelen door kunnen leggen, en een vloer is nooit helemaal recht). Optie 3 is misschien nog beter maar wel prijziger.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-02 22:43
Iemand die op deze ikea keuken durft te schieten?
Langs het raam, dat is niet helemaal ideaal omdat het raam +/- 20cm lager begint dan het aanrecht hoog is.
Maar zo houden we wel een goede doorloop naar de ruimte boven de getekende tafel, en kan de tafel 'overal' in de keuken gezet worden. Dus plaatsing van de tafel is meer even ter illustratie voor onszelf, dat die evt. zelfs daar naast/in de deuropening naar de andere ruimte zou kunnen.
In de hoge kast nabij het fornuis een hoge koelkast, daar tegenover een hoge kast met hoge vriezer. Wellicht zouden we die vriezer nog naar een bijkeuken verplaatsen, dan hebben we meer kastruimte in de keuken.

Dit kost ongeveer €4700 aan kastjes e.d.
Zonder blad en apparatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHtlZYqU_v_7bzJQyGeoJEgghqA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hatd2aF0Jc64D0l4DQD7JYEc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwZc_VXCNBozOuY0Ye-GGGwz1b4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YrTyI5YnIzKMyZesQLPFipWz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoR7skIEs1L9Yjj_o_XRZTdSfec=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/33ja814s7z3VIZY7SrL4R5VI.png?f=fotoalbum_tile

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48

aap

Ik denk dat alles kan, dus het hangt af van wat voor jou het beste uitkomt.

Indien mogelijk zou ik voor 3 gaan. Als je vloer dan de keuken overleeft, dan ligt er een volledige dekkende vloer, zodat je flexibeler bent over de vorm van de nieuwe keuken.

Als je voor 1 gaat, houdt dan wel rekening met dat de hoogte van je aanrechtblad effectief lager uitvalt.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:27

Gaat die vloer überhaupt lekker samen met je vloerverwarming/koeling die je waarschijnlijk hebt in de nieuwbouwwoning?

• Nordlys
  • Niet online
nooberke schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Gaat die vloer überhaupt lekker samen met je vloerverwarming/koeling die je waarschijnlijk hebt in de nieuwbouwwoning?
Jawel, daar heeft de vloerenlegger wel veel ervaring mee. Het is natuurlijk minder efficiënt dan iets als PVC of keramische tegels, en je moet de luchtvochtigheid beter in de gaten houden (grote schommelingen vooral). Maar met de 12+4mm dikte, verlijming en de legtechniek komt het wel goed.

• AFK47
  • Laatst online: 15-02 16:25
Op dit moment ben ik aan het oriënteren voor een keuken. Bij KVIK heb ik reeds een tekening en concept laten maken. De keuken is echter behoorlijk lang aan 1 zijde (3.5m). Wat zou er mogelijk zijn als ik tot max 3m aan die zijde zou gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOh_kK0VfXUW0Jeazb6JhoQ8Jqs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FgPiYi4QpwZbkl2dIJOxNxqL.png?f=user_large

Hiernaast heb ik bij Bruynzeel een scan laten maken waarbij beide kanten 3m lang zijn. Hier rolde echter een offerte uit van 21k. Is dit een normale prijs tegenwoordig? Dit met Pelgrim apparatuur (begrijp dat dit niet geweldig is?) En een Taj Royale keukenblad (van 5.2m voor 4.7k, terwijl dit volgens meerdere bronnen 339 per m2 is?)

Heeft het ook nog zin om naar Duitsland te gaan om hier een offerte aan te vragen? Of zijn de prijzen hier tegenwoordig ook behoorlijk hoog?

Budget ligt rond de 14-17k, kan je hier tegenwoordig nog een U keuken van plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door AFK47 op 06-02-2026 21:13 ]

• Piemol
AFK47 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:07:
Budget ligt rond de 14-17k, kan je hier tegenwoordig nog een U keuken van plaatsen?
Ter indicatie:
Piemol in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Echt goedkoper qua kastjes gaat het niet worden.
Mooi nieuw blad bij ikea of een natuursteenfabrikant halen en je kan een chique keuken maken.
Apparatuur wellicht deels 2e hands scoren?

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-02 21:38

Wij hebben zojuist met parket optie 2 gehanteerd. Optie 3 werd ons afgeraden, niet alleen voor de kosten maar ook als je ooit een lekkage hebt die je niet direct opmerkt dan gaat je vloer kapot.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:56
aap schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:56:
[...]

Indien mogelijk zou ik voor 3 gaan. Als je vloer dan de keuken overleeft, dan ligt er een volledige dekkende vloer, zodat je flexibeler bent over de vorm van de nieuwe keuken.
Als ik dit lees dan vraag ik me altijd af wat mensen na 20 jaar (keukens gaan vaak nog langer mee) verwachten als ze de keuken weghalen. Denk je echt dat er geen enorme verkleuringen zichtbaar zijn door zonlicht en slijtage? Echt zonde van je geld om het door te leggen om deze reden

• Piemol
tjubbie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:44:
[...]
Echt zonde van je geld om het door te leggen om deze reden
Stel dat je keuken 8 meter lang is, dan gaat het om 8 x 0,6m 'extra te leggen vloer'.
Dat is 4,8 m2 en een giga keuken.
Is toch veel makkelijker om door te leggen voor die <5m2 vloer, en je bent veel flexibeler richting de toekomst.

• tjubbie
Piemol schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Stel dat je keuken 8 meter lang is, dan gaat het om 8 x 0,6m 'extra te leggen vloer'.
Dat is 4,8 m2 en een giga keuken.
Is toch veel makkelijker om door te leggen voor die <5m2 vloer, en je bent veel flexibeler richting de toekomst.
Misschien makkelijker om te leggen maar flexibeler? Dan lees je blijkbaar voor het gemak over het eerste deel van mijn post heen

• Piemol
tjubbie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:51:
Dan lees je blijkbaar voor het gemak over het eerste deel van mijn post heen
Nee hoor. Er zijn ook mensen die na 10 jaar de keuken (deels) vervangen.
Of een aanbouw plaatsen en dan ook wat met de keuken doen.
Vervangingsmoment: Hoewel een keuken 15-25 jaar mee kan gaan, vervangt 30% van de Nederlanders deze na 16 tot 20 jaar en 24% al na 11 tot 15 jaar.
Update:
Persoonlijk heb ik de plavuizen doorgelegd onder de keuken en ga 10 jaar later verhuizen.
Nieuwe eigenaren hebben nu wat meer mogelijkheden met de keuken. Zelf heb ik ook een aanbouw geplaatst waar ook de keuken heen had gekund, maar heb ik uiteindelijk niet gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Piemol op 06-02-2026 22:08 ]

• tjubbie
Piemol schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:00:
[...]

[...]

Update:
Persoonlijk heb ik de plavuizen doorgelegd onder de keuken en ga 10 jaar later verhuizen.
Nieuwe eigenaren hebben nu wat meer mogelijkheden met de keuken. Zelf heb ik ook een aanbouw geplaatst waar ook de keuken heen had gekund, maar heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Als je nu nog niet snapt dat mijn punt kleurverschil is… 8)7

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:15

Crazy D

I think we should take a look.

Piemol schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:00:
[...]

[...]

Update:
En dan wil de nieuwe bewoner geen plavuizen, en de keuken wel laten staan op de plek waar die nu staat....

Er is voor beiden wat te zeggen, maar "gebruikelijk" is dat je de vloer door laat lopen tot de pootjes van de keuken. En dat iemand andere keuzes maakt helemaal prima, maar de voordelen wegen nauwelijks op tegen de nadelen. Als je je keuken anders gaat indelen zit je ook met andere aansluitingen die verplaatst moeten worden. Als je je keuken gaat verplaatsen heb je alsnog die aansluitingen die je ook weg moet werken. En, totaal lekker boeiend als de volgende bewoner makkelijk de keuken anders kan indelen. Je legt toch geen vloer voor de volgende bewoners... Als je een paar 100 euro kunt besparen zonder dat het ook maar enige moeite kost (anders dan: zeggen, eerst keuken, en de vloer leggen tot de pootjes....) is dat wel echt easy money. Kun je toch weer een paar keer eten laten bezorgen ipv in je mooie nieuwe keuken gaan koken :+

Exact expert nodig?

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-02 12:53
Even een vraagje;

Bij het uitkiezen van mijn keuken ben ik naar een keukenleverancier geweest (Mandemakers groep).
Ik kreeg heel veel 'red flags' tijdens het gesprek en daarnaast werd mij mondeling verteld dat ze de prijzen niet zullen verhogen (nieuwbouw appartement zou 2 jaar later geleverd worden). Uiteindelijke druppel om niet te tekenen en weg te gaan kwam nadat ik de orderbevestiging/contract had doorgenomen en daar stond dat ze de prijzen met 2-5% ieder jaar zullen verhogen.

Ze kwamen nog buiten achter me aan om te vragen wat er aan de hand is. Uiteindelijk hebben ze de orderbevestiging via de mail naar me verstuurd. Ik neem aan dat ik nergens aan vast zit aangezien ik nergens heb getekend?

• tjubbie
UltraInstinct schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:02:
Even een vraagje;

Bij het uitkiezen van mijn keuken ben ik naar een keukenleverancier geweest (Mandemakers groep).
Ik kreeg heel veel 'red flags' tijdens het gesprek en daarnaast werd mij mondeling verteld dat ze de prijzen niet zullen verhogen (nieuwbouw appartement zou 2 jaar later geleverd worden). Uiteindelijke druppel om niet te tekenen en weg te gaan kwam nadat ik de orderbevestiging/contract had doorgenomen en daar stond dat ze de prijzen met 2-5% ieder jaar zullen verhogen.

Ze kwamen nog buiten achter me aan om te vragen wat er aan de hand is. Uiteindelijk hebben ze de orderbevestiging via de mail naar me verstuurd. Ik neem aan dat ik nergens aan vast zit aangezien ik nergens heb getekend?
Echt heel extreem… zou wel een berichtje terugsturen dat je niet tot overeenstemming bent gekomen, nergens voor hebt getekend en niet gediend bent van dit soort praktijken. Het kan maar duidelijk zijn.

• UltraInstinct
tjubbie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:37:
[...]

Echt heel extreem… zou wel een berichtje terugsturen dat je niet tot overeenstemming bent gekomen, nergens voor hebt getekend en niet gediend bent van dit soort praktijken. Het kan maar duidelijk zijn.
Zal wel raar zijn om na een jaar te reageren. Daarnaast wil ik helemaal geen communicatie vanwege de hele situatie. Neem aan dat ik later niks van ze hoor omdat ik geen betaling heb gedaan, niet heb getekend of akkoord mondeling heb gegeven

• tjubbie
UltraInstinct schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Zal wel raar zijn om na een jaar te reageren. Daarnaast wil ik helemaal geen communicatie vanwege de hele situatie. Neem aan dat ik later niks van ze hoor omdat ik geen betaling heb gedaan, niet heb getekend of akkoord mondeling heb gegeven
Je krijgt na een jaar een orderbevestiging?

• UltraInstinct
tjubbie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Je krijgt na een jaar een orderbevestiging?
Nee zat in mijn ongewenste map en zag het een jaar later

• tjubbie
UltraInstinct schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Nee zat in mijn ongewenste map en zag het een jaar later
O stond niet in je eerste post maar nu ik dat weet… lekker laten gaan

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:02:
Even een vraagje;

Is dit een nieuwe post over de eerdere situatie, of is dit je opnieuw overkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 07-02-2026 21:50 ]

• Gotrahh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-02 15:39
Zijn er nog goede combi ovens met knoppen ipv allemaal elektronisch verkrijgbaar ? Ik kan het nergens vinden maar zou dit wel graag willen in de nieuwe keuken.

• IamBait
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:25
Gotrahh schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:34:
Zijn er nog goede combi ovens met knoppen ipv allemaal elektronisch verkrijgbaar ? Ik kan het nergens vinden maar zou dit wel graag willen in de nieuwe keuken.
De nieuwe 8 serie van Atag. Is een combinatie van touch en knop maar werkt echt heel prettig.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:31
Gotrahh schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:34:
Siemens iQ500

• Dtrierum
  • Laatst online: 14-02 14:48
Zijn er ook ervaringen met outlet / showroom modellen keukens? Wij zijn toe aan een nieuwe keuken, maar ik vind het zo’n dure hobby. :-)

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:12
Toke_gt schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:15:
[...]

Er zijn geen grote verschillen tussen deze twee in kwaliteit. Rotpunkt heeft iets meer oog voor design, Ballerina eerder de degelijkheid. Kijk dus vooral naar wat je mooier vindt of kies voor de laagste prijs. Soms zit het in de manier waarop details als binnenlades zijn afgewerkt of in de bredere keuze van materialen. Maar ze zijn allebei goed.
Ik heb het idee dat Rotpunkt een eigen lade systeem gebruikt. Ben je bekend met de kwaliteit hiervan?

• Toke_gt
.NCK schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:37:
[...]
Ik heb het idee dat Rotpunkt een eigen lade systeem gebruikt. Ben je bekend met de kwaliteit hiervan?
Nee, niet persoonlijk. Maar Rotpunkt is een gerenommeerd merk, dus ik zou daar niet direct aan twijfelen. Veel van kwaliteitsbeleving zit ook in de manier van gebruiken. Ga je ze belasten met voorraad blikgroenten of serviesgoed? Dat vraagt meer dan bijvoorbeeld textiel of voorraad thee/koffiecups. Een lade van 120 vol blikken en potten heeft veel meer te verduren dan een lade van 60. Ga eens in een showroom kijken (waar die lades flink wat te verduren krijgen) om je een oordeel te vormen van dat systeem.

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 22:24
Toke_gt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:13:
[...]
Ze verleggen bestaande leidingen zoveel mogelijk naar de nieuwe punten, bijvoorbeeld door muur open te breken en buis te verplaatsen (vaak door vervanging met flexibele buis). Heel nieuwe leidingen voor stopcontacten worden vaak vanuit centraaldoos getrokken. Is er meer bedrading nodig dan beschikbaar, dan kunnen ze die via een lasdoos verlengen. Doorgaans kiezen ze wat het minste werk is en ook minste herstelwerk oplevert.
Toke_gt schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:21:
[...]
Blijven over stopcontacten, lichtpunten. Die kunnen wel vanuit centraaldoos.
Voor mijn beeldvorming, de centraaldoos zit in het plafond bij het lichtpunt? Als er een geheel nieuwe stopcontact/leiding wordt geinstalleerd, hoe gaat die dan naar de centraaldoos? (door je plafond spack frezen lijkt me niet de meest voor de hand liggende keuze...?)

• Toke_gt
Shadow_Zero schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:11:
[...]

[...]

Voor mijn beeldvorming, de centraaldoos zit in het plafond bij het lichtpunt? Als er een geheel nieuwe stopcontact/leiding wordt geinstalleerd, hoe gaat die dan naar de centraaldoos? (door je plafond spack frezen lijkt me niet de meest voor de hand liggende keuze...?)
Als er niks in de buurt zit van waaruit kan worden verlengd, is dat toch de werkwijze. Laat er een specialist naar kijken voor de beste verdeling en verleggen van leidingen en contactpunten.

• Shadow_Zero
Toke_gt schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Als er niks in de buurt zit van waaruit kan worden verlengd, is dat toch de werkwijze. Laat er een specialist naar kijken voor de beste verdeling en verleggen van leidingen en contactpunten.
Ja ok, dan heb ik die scherp, en ga ik uit van verlengen (of via de vloer/kruipruimte). Ik dacht dat ik van de keukenboer vandaag opving dat verlengen niet volgens NEN-standaard is (als in bestaand electrapunt doorlussen naar een andere).

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:00
.NCK schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Hier staat een 14/15 jaar oude Rotpunkt keuken. Twee lades vol pannen (van 60 cm) en nog een derde lade stampvol met bakspullen. Functioneert na al die tijd nog net zo goed als nieuw.

• Shadow_Zero
Ik kwam deze post toevallig tegen en nu zit ik mij af te vragen of ik niet iets over het hoofd zie. We hebben momenteel een keramische kookplaat op een 'kookgroep' (bouwjaar 2002), en deze AEG inductie kookplaat voor de nieuwe keuken: https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/to74ib00cz/

Kan hiervoor de bestaande aansluiting worden gebruikt? Ik zie in de specs nog staan:
FlexPower Management: geschikt voor zowel 1- als 2-fase aansluiting

• Newbie123666
MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Wat zijn de exacte afmetingen waar je naar op zoek bent? Misschien heb ik nog een showroomkeuken staan die precies past.

Daarnaast zou je ook nog even kunnen kijken op onlinekeukenveiling.nl. Zij hebben een wisselend aanbod en kunnen de keuken eventueel ook voor je bezorgen en plaatsen.
Circa 224x286
59cm diep

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-02 22:20
Shadow_Zero schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:53:
Ik kwam deze post toevallig tegen en nu zit ik mij af te vragen of ik niet iets over het hoofd zie. We hebben momenteel een keramische kookplaat op een 'kookgroep' (bouwjaar 2002), en deze AEG inductie kookplaat voor de nieuwe keuken: https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/to74ib00cz/

Kan hiervoor de bestaande aansluiting worden gebruikt? Ik zie in de specs nog staan:

[...]
Ja dat kan. Op p.8 van de handleiding staat een installatieschema voor een Nederlandse kookgroep (2 fase/2 nul/1 aarde). Je moet dan wel goed nagaan hoe je aansluiting is aangesloten want dat is niet noodzakelijkerwijs 1-op-1 vergelijkbaar.

• Shadow_Zero
O88088 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:26:
[...]

Ja dat kan. Op p.8 van de handleiding staat een installatieschema voor een Nederlandse kookgroep (2 fase/2 nul/1 aarde). Je moet dan wel goed nagaan hoe je aansluiting is aangesloten want dat is niet noodzakelijkerwijs 1-op-1 vergelijkbaar.
Is dat een kwestie van de stekker bekijken?

Qua doorlooptijd gaan we het niet redden, maar wat ik her en der lees had ik wellicht ook al een 3-fase aansluiting kunnen (moeten?) overwegen (kookplaat, airco als verwarming, zonnepanelen. Nog geen elektrische auto though)

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 22:06
We zijn op zoek naar een geschikte keukenzaak in Noord Nederland voor een keuken in onze nog te bouwen woning.
Edit: na wat lezen in dit topic maken we een afspraak bij dki hoofddorp en eventueel nog bij potman in Meppel. Iets verder maar voor een goed doel.
Edit 2: dki kan niets betekenen omdat ze in regio Groningen geen keuken plaatsen, helaas. Zijn er soortgelijke winkels met een ruim aanbod van Duitse merken die keukens plaatsen in Groningen?

We hebben nu een Schmidt keuken en die bevalt goed qua bouw. Het enige wat we merken is dat de mat zwarte kastjes voorzien zijn van een geplakte laag. De randjes beginnen wit uit te slaan. Dat willen we met de volgende keuken graag anders.
De fronten zijn Schmidt Evolution Arcos Supermat Eolis. Dit is een "hoogwaardig laminaat" volgens de website. Zo hoogwaardig vind ik het niet. Het is toch geen melanine of HPL? Het lijkt eerder een folie.

Om deze witte randen te voorkomen waar moet ik dan op letten bij de toekomstige keuken? Dan weten we in ieder geval wat voor materiaal we niet moeten kiezen.

Foto 1 de plattegrond voor de nieuwe keuken en foto 2 de kastjes nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9SQF00YLMzj7uMBxa3AtuAaJtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al2SRGVUtwNVLel9wJ1tb3wP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6kZ8ll71oo-MNTti_Q5r9Xy2w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZKYzLKOvQmR3F9DJJsDJdZW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door SX-Superfly op 09-02-2026 10:39 ]

• Dtrierum
  • Laatst online: 14-02 14:48
We zijn bezig om onze keken te vervangen en hebben een eerste oriënteren gesprek gehad. De twee grootste vraagtekens zijn we nog niet uit.

1) Hoge kasten aan de linkerzijde of rechterzijde van de keuken. In de huidige tekening is dat links, maar we hebben desperate kastruime nodig omdat er verder op de begane grond geen kasten zijn. Dus de 'voorraadkast' is ook echt in de keuken. We neigen naar andersom. Het huidige muurtje wordt verwijderd zodat er dan doorkijk is.

Maar in dat geval zullen er dus twee losse keukenbladen zijn. 1 aan de linkerzijde en 1 aan de rechterzijde van de hoge kasten, naar het 'schier' eiland.

2) Keuken in U-vorm of het raam vrij laten. Met het raam vrij hebben we minder onhandige hoekkasten, en gevoelsmatig wat meer openheid.

3) bonus discussiepunt. Vanwege het vrij lage raam zijn we beperkt in de hoogte van het werkblad. D.w.z., die is voor het mooie te laag, qua rugpijn. Maar als ik hem aan de rechterzijde laat beginnen na de hoge kasten, zou ie daar wel hoger kunnen (inclusief het eiland). Of ziet dat er dan heel raar uit als er hoogte verschil is tussen links en rechts?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJnBWnpqEEMMxB7DWqMenJwVHwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH9yFlGsiHzPOUQKGEB2xmZ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLdwLi4u7iSq3Z_7fQUKzDhnPAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAkUIyanRMG4DDz4rrfpysJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URoP0cKHK0RsgvkGR6RqW1UCIy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeBMa2Bfah76razZ7qulQuU2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCKWKSdkPu2uJRO9vvzsKqh9DTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhMbEQs4YBL0L8df25tuMa9X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZH2pyLd8a2k5Cr52mIVtUI3EUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiL31Leae1woiqDHJ31kGKy8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ6KOv_uVuVTtwH7g-4GxEpK95E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXOZ9NnvnP0dLFnUeJL5awHX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se0bnUyfuuSv--JTrpGIepT-Ii8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrC1IiO5z9XUwZsKtV46cn1W.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Dtrierum op 08-02-2026 20:51 ]

• Maatjewerkt

Op basis van verschillende gevallen zou ik altijd adviseren om voor optie 3 te gaan. Stel je hebt lekkage in je spoelkast dan loopt het water óver je houten vloer en komt het onder de plint uit zodat je het snel opmerkt. Hierdoor heb je veel minder schade dan wanneer het water ónder je houten vloer door loopt. Je ziet dan niet waar het stopt. Dan reageert men vaak dat je de vloer dan maar moet afkitten zodat er niks onder kan lopen, maar dan creëer je onder je keukenkastjes een bak waar het water in kan gaan staan en wat uiteindelijk toch eronder vandaan komt.
Wil je dus het minste risico lopen dan altijd de vloer doorleggen onder de keuken bij houten vloeren. Voor PVC of tegelwerk maakt het niet uit.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Keuken op de beton en dan de vloer onder de plint is gewoon de standaard ook omdat keukens meestal gewoon voor de vloer worden geplaatst.

En hoezo klosjes…. De pootjes zijn gewoon in hoogte verstelbaar en als een keukenplaatser niet eens een plint van de juiste hoogte kan maken….

Maar het kan allemaal.

[ Voor 39% gewijzigd door TweakGP op 09-02-2026 10:45 ]

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-02 20:06
Is er iemand bekend met de keukens van Keuk uit Hoogezand? Ik probeer ervaringen en voorbeeldkeukens te vinden, maar 'keuk' is niet zo'n handige zoekterm.. De website spreekt me wel aan.

Afgelopen weekend bij Kvik geweest. Ook erg mooi. Beperkte keuze, maar de eerste keukenwinkel waar ik blij van werd qua stijl keukens. Hier hebben we volgend weekend een afspraak voor het maken van een tekening.

• w_hugo_s
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-02 19:13
Tweak_ers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 04:52:
[...]

Been there.
Zelfde bij ons, wij waren bij Forepark geweest. Op zich nette zaak, maar inderdaad “netto prijzen”, totdat hij wilde verkopen en toen was er opeens meer mogelijk.
Maar uiteindelijk waren ze voor echt eikenfineer gewoon een stuk duurder dan de interieurbouwer.

(...)

Berg&Smidt interieurbouw, Bergschenhoek.
@Tweak_ers, late reactie, maar komt omdat we het hele project een jaar in de ijskast (jaja, heel grappig) hebben gezet. Ik was even klaar met die vriendelijke gesprekken waarbij ik toch steeds het gevoel overhield beduveld te worden. Gaan het nu weer oppakken, want er moet een andere keuken komen.

Als ik het goed begrijp heb jij keuken door Berg & Schmidt laten plaatsen? En jij heb echt eiken fineer. In mijn beleving hebben veel keukenzaken dat niet. Ik zie en snap de voordelen van maatwerk, maar ben wel benieuwd of Berg & Schmidt ook bij gewone frontjes wel betaalbaar is. Kun je daar iets over zeggen?

En klopt het dat zij geen website hebben?

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 23:08
We gaan ongeveer 3 meter aanbouw aan het het huis om meer ruimte in de keuken te krijgen. Vorige week ben ik bij van Diessen in Veldhoven geweest waar ongeveer deze indeling uit is gekomen.

Zelf had ik de ruimte waar de fotos aan de muur hangen eerst meegenomen in de keuken door daar een hoge kastenwand te maken, maar de loopruimte (o.a. naar de koelkast) die je creëert door dat leeg te houden spreekt me wel aan. Het muurtje bij de plant kan niet weg ivm afvoer van de badkamer. De voorgestelde 2 vaatwassers rechts heb ik vervangen door 1 enkele zodat er meer ruimte is voor de nis.

Wat vinden jullie van de indeling? Heb eerst lang getwijfeld over de wastafel in het eiland maar zie ook wel de voordelen in hiervan. Was bang voor een hoop afwas/zooi maar door voldoende ruimte in de nis bij de vaatwasser te hebben zal dat wel meevallen (incl discipline om meteen op te ruimen). Zitten de 2 besteklades op een logische plek onder de nis?

Afmetingen eiland: 300cm x 100cm. Achterwand: ~400cm x 60cm.

Tekening heb ik gemaakt met SketchUp en renders met twinmotion.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV8KTwK38IQyDjv-6_4kSOhRHfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNuCHQQZIIeNZV0zOYkWVFFG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEgsoruFFXRRFc1vAQah074fTsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnbxJVLfXRDfuYqE6GcW6GzJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rO1tfvBzYzN2_XFyujuPxKU-9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KMsQljTfdEcnhUD54CrMYrj.png?f=fotoalbum_large

• Enit
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-02 21:57
Eva-Luna74 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:58:
Is er iemand bekend met de keukens van Keuk uit Hoogezand? Ik probeer ervaringen en voorbeeldkeukens te vinden, maar 'keuk' is niet zo'n handige zoekterm.. De website spreekt me wel aan.

Afgelopen weekend bij Kvik geweest. Ook erg mooi. Beperkte keuze, maar de eerste keukenwinkel waar ik blij van werd qua stijl keukens. Hier hebben we volgend weekend een afspraak voor het maken van een tekening.
Toevallig stelde iemand vorige maand dezelfde vraag over Keuk (onhandige zoekterm inderdaad!), met een filmpje erbij:
DBreda schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:39:
Heeft er al iemand al ervaring met KEUK? Een bedrijf uit Groningen, won een jaar geleden de prijs voor interieurproduct van 2024. Focus op modulair en duurzaamheid en beperkte keuzes, niet te vergelijken met de standaard keukenboer.

[YouTube: KEUK wil de meest duurzame en robuuste keuken van Nederland ontwikkelen]
Daar kwam helaas nog geen reactie op in dit topic, maar ik ben er ook wel benieuwd naar! Ik vind het er ook interessant uit zien, het lijkt wel een beetje op een betaalbare variant van de VIPP V1 keuken.

• gijsos
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 20:23
Eindelijk de tijd gevonden om hier onze keuken te delen. Door dit topic zijn we naar Rotpunkt keukens gaan kijken. We waren initieel niet van plan de keuken zelf te plaatsen maar na de offerte van JTW in Huissen zagen we geen andere optie. Onderstaande keuken was namelijk al een aanpassing aangezien we op het eiland frontjes van het type Memory RI in Terra Grey wouden. De totaalprijs bij JTW inclusief apparatuur en het blad met frontjes Memory RI zou uitkomen op €32K, ons budget was echter €20K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBvgj57V7JCvIPXb2yK-ZNHJYbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyrwAxw38bsyalqaDo0cPna8.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens via de tips in dit forum uitgekomen bij 123apparatuur, Potman Jr. en de Stonefactory uitgekomen.
Apparatuur:
Kookplaat - Siemens EX807NX68E
Oven - Siemens HB936GAB1
Combi-oven - Siemens HM936GCB1
Koelkast - Siemens KI81RSDD0
Vaatwasser - Siemens SX75EX11CE
Spoelbak - Franke Maris MRG 210-52 Spoelbak Coffee

Keuken bij Potman Jr. Uitstekende service, snelle reacties en no-nonsens mentaliteit. Eén zet plinten was verkeerd geleverd en is nageleverd met enkele panelen voor de koof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhPtfLfDCAcqf69FXkYNIuZjy04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnPfIdJ5Tyf5hHem91RBphfy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TctFF7iT3p8VwLI9tA6EZXVL3aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU1dJ2wiDIRLlJyOUpGjwjyv.jpg?f=fotoalbum_tile
Tot slot, na plaatsing, Hussain van de Stonefactory het blad laten inmeten. Het is de Quartzforms Breeze Ashen Light geworden, één van de weinige bladen die we echt mooi vonden.

Zelf zijn we enorm blij met het resultaat en de keuzes die we gemaakt hebben. Uiteindelijk niet binnen budget gebleven maar een heel eind gekomen en het extra geld is het ruimschoots waard.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UnRawSwS6B7RbX2IWH8kIlAi1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jd4b2fJmyGCIODEWrrILf08l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obbYrp0jlHRCn8UWoaDSar32f2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKfT6QnXYpUacjt0o5ppPbFy.jpg?f=fotoalbum_large

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:34

Typhone

Who Dares Wins

Voor de potentiële kopers: ik ben heel tevreden over de AEG Combi/stoom maar de vaatwasser en de magnetron zijn beiden het 'topmodel' maar van abominabele kwaliteit als ik het vergelijk met mijn oude Bosch apparatuur. Magnetron is heel zwak (1000W) en de vaatwasser is gevoelsmatig klein en droogt heel slecht. Gebruikstijd nu een kleine 3 maanden. AEG service nu de eerste keer ingeschakeld en benieuwd hoe dat gaat zijn.

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 11:57
Mijn vrouw en ik zijn druk bezig met het verzamelen van offertes en tekeningen bij verschillende bedrijven. Nu hebben wij een goed gevoel bij Aswa Keukens, maar zij hameren er behoorlijk op om ATAG apparatuur te nemen. In de tijd dat ik bij de Handyman (onderdelenwinkel) werkte, ongeveer 20 jaar geleden, stond ATAG nou niet echt bekend als een goed merk.

Is dit inmiddels veranderd of adviseren jullie toch te kijken naar een ander merk? Zat zelf te denken aan Neff of Siemens, maar hoor graag jullie meningen.

• caspervc
  • Nu online
Hebben er hier mensen ervaring met Van der Zandt keukens uit Wageningen? Ik kom in dit topic weinig over ze tegen, terwijl ze mooie keukens leveren (Ballerina, Schuller Contur). Wij hebben echt een nette keukenofferte van ze liggen voor een Schuller / Contur keuken waarbij ze enorm goed en professioneel overkwamen door met ons mee te denken in mogelijkheden en kansen, in plaats van (meer standaard) oplossingen.

Vandaag waren we bij Ekelhoff, en hebben we daar dezelfde keuken opgebouwd. Deze had betere apparatuur, en wat iets goedkoper, maar de klik met de verkoper was een stuk minder. Nu lees ik overal dat Ekelhoff hele goede kwaliteit, service, montage en prijs biedt. Toch blijft de kleine nederlandse keukenverkoper in ons hoofd zitten, ook vanwege gunfactor. Ik vindt alleen niet zo veel over Van der Zandt in dit topic… Iemand ervaringen?

• caspervc
  • Nu online
Extigo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:39:
Mijn vrouw en ik zijn druk bezig met het verzamelen van offertes en tekeningen bij verschillende bedrijven. Nu hebben wij een goed gevoel bij Aswa Keukens, maar zij hameren er behoorlijk op om ATAG apparatuur te nemen. In de tijd dat ik bij de Handyman (onderdelenwinkel) werkte, ongeveer 20 jaar geleden, stond ATAG nou niet echt bekend als een goed merk.

Is dit inmiddels veranderd of adviseren jullie toch te kijken naar een ander merk? Zat zelf te denken aan Neff of Siemens, maar hoor graag jullie meningen.
Ik heb vandaag begrepen dat ATAG onder het Chinese HiSense valt, net als ETNA, Pelgrim ed. Ze zijn niet meer het goede ATAG van echt vroeger. Wij hadden ook een keuken getekend met ATAG, maar neigen nu naar Siemens.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:04
w_hugo_s schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:10:
[...]

@Tweak_ers, late reactie, maar komt omdat we het hele project een jaar in de ijskast (jaja, heel grappig) hebben gezet. Ik was even klaar met die vriendelijke gesprekken waarbij ik toch steeds het gevoel overhield beduveld te worden. Gaan het nu weer oppakken, want er moet een andere keuken komen.

Als ik het goed begrijp heb jij keuken door Berg & Schmidt laten plaatsen? En jij heb echt eiken fineer. In mijn beleving hebben veel keukenzaken dat niet. Ik zie en snap de voordelen van maatwerk, maar ben wel benieuwd of Berg & Schmidt ook bij gewone frontjes wel betaalbaar is. Kun je daar iets over zeggen?

En klopt het dat zij geen website hebben?
Berg & Smidt doet zeker ook normale frontjes en wij waren bij hen een stuk minder kwijt dan eiken fineer in de keukenzaken.
Mijn zwager heeft een keuken bij hen besteld met kunststof frontjes.

Klopt, geen website. Doen alles van mond tot mond reclame hebben en zitten daarmee helemaal vol (hadden destijds 9 man in dienst).

Dat zei de na eigenlijk wel genoeg. En het hielp wel mee dat we hun werk al bij vrienden hadden gezien.

Je kunt bij hem prima over budgetten hebben, het zijn echt geen keukenverkopers die jou uitknijpen.
Gewoon vakmensen met passie voor hun werk!

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 10-02-2026 21:13 ]

• SX-Superfly
gijsos schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:58:
Eindelijk de tijd gevonden om hier onze keuken te delen. Door dit topic zijn we naar Rotpunkt keukens gaan kijken. We waren initieel niet van plan de keuken zelf te plaatsen maar na de offerte van JTW in Huissen zagen we geen andere optie. Onderstaande keuken was namelijk al een aanpassing aangezien we op het eiland frontjes van het type Memory RI in Terra Grey wouden. De totaalprijs bij JTW inclusief apparatuur en het blad met frontjes Memory RI zou uitkomen op €32K, ons budget was echter €20K.

[Afbeelding]

Vervolgens via de tips in dit forum uitgekomen bij 123apparatuur, Potman Jr. en de Stonefactory uitgekomen.
Apparatuur:
Kookplaat - Siemens EX807NX68E
Oven - Siemens HB936GAB1
Combi-oven - Siemens HM936GCB1
Koelkast - Siemens KI81RSDD0
Vaatwasser - Siemens SX75EX11CE
Spoelbak - Franke Maris MRG 210-52 Spoelbak Coffee

Keuken bij Potman Jr. Uitstekende service, snelle reacties en no-nonsens mentaliteit. Eén zet plinten was verkeerd geleverd en is nageleverd met enkele panelen voor de koof.
[Afbeelding][Afbeelding]
Tot slot, na plaatsing, Hussain van de Stonefactory het blad laten inmeten. Het is de Quartzforms Breeze Ashen Light geworden, één van de weinige bladen die we echt mooi vonden.

Zelf zijn we enorm blij met het resultaat en de keuzes die we gemaakt hebben. Uiteindelijk niet binnen budget gebleven maar een heel eind gekomen en het extra geld is het ruimschoots waard.

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie keuken! Ik zie dat de kastenwand van vloer tot plafond gaan. Hoe heb je dat gedaan met roosters? Want als er apparatuur in de kastenwand zit moet er ruimte zijn voor lucht circulatie toch? Wij willen ook tot het plafond toe dicht maar krijgen steeds te horen dat er bovenin dan een plint moet met roosters (in het zicht).

• gijsos
SX-Superfly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Mooie keuken! Ik zie dat de kastenwand van vloer tot plafond gaan. Hoe heb je dat gedaan met roosters? Want als er apparatuur in de kastenwand zit moet er ruimte zijn voor lucht circulatie toch? Wij willen ook tot het plafond toe dicht maar krijgen steeds te horen dat er bovenin dan een plint moet met roosters (in het zicht).
Wat je niet ziet is dat er afzuiging van het wtw ventilatiesysteem zit. Die zuigt van onder de kasten (ruimte bij de plint) de lucht af.

• SX-Superfly
gijsos schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:08:
[...]

Wat je niet ziet is dat er afzuiging van het wtw ventilatiesysteem zit. Die zuigt van onder de kasten (ruimte bij de plint) de lucht af.
Wij krijgen ook wtw maar die zitten in het plafond. En nu bij 3 keukenzaken geweest en die zeggen allemaal dat er of ruimte boven de kasten moet zitten of een plint met roosters boven de bovenste kasten.

Edit: of is bij jullie een verlaagd plafond zodat je daar de ventilatie (onzichtbaar) in hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door SX-Superfly op 12-02-2026 19:42 ]

• gijsos
SX-Superfly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:25:
[...]

Wij krijgen ook wtw maar die zitten in het plafond. En nu bij 3 keukenzaken geweest en die zeggen allemaal dat er of ruimte boven de kasten moet zitten of een plint met roosters boven de bovenste kasten.

Edit: of is bij jullie een verlaagd plafond zodat je daar de ventilatie (onzichtbaar) in hebt?
De ventilatiebuis gaat door het plafond naar de 1e en 2e verdieping. Het gat zit boven 1 van de hoge kasten in het midden. Er zit ook een gat in de kast waar de ventilatiebuis doorheen loopt. Door de hoogte van de kasten zie je dat nauwelijks als je het deurtje open doet. Achter de rechter hoge kast loopt een riolering buis en een douche wtw. Alle techniek zit strak achter de kasten dus. Ik denk dat weinig installateurs het zo voor je willen doen maar wij zijn blij met het strakke resultaat.

• SX-Superfly
We zijn bij drie keukenzaken geweest en ze zeggen allemaal dat het niet mogelijk is kasten vanaf de vloerplint tot plafond te plaatsen. Enerzijds vanwege ventilatie en anderzijds omdat er simpelweg geen kasten zijn met een lengte van vloer tot plafond.

We ontkomen dus niet aan een bovenste rij klepkasten.

Zijn er keukenmerken waar dit anders kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fVBCs0JYQ-pEYSKhSab5EVGJ_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmBmEVgvO2xpcvV68NPZeLBW.jpg?f=fotoalbum_large

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:35
SX-Superfly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:17:
We zijn bij drie keukenzaken geweest en ze zeggen allemaal dat het niet mogelijk is kasten vanaf de vloerplint tot plafond te plaatsen. Enerzijds vanwege ventilatie en anderzijds omdat er simpelweg geen kasten zijn met een lengte van vloer tot plafond.

[Afbeelding]
Bij Modulnova kan dit sowieso, maar vast wel bij meer in het wat hogere segment.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:17

[Afbeelding]
MadebyDas (voorheen Tristar).

• MikaX
  • Laatst online: 10:08
SX-Superfly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Wij hebben plafondhoog en geen rooster erboven. Ventilatie zit bij ons onder de koelkast en vriezer. Aan de buitenkant zie je niks en als je de koelkast of vriezer open doet ook niet. Wij hebben zowel een grote koelkast als een grote vriezer. Ze staan op een plank en daaronder is iets van ruimte voor ventilatie. Je ziet echt niks aan de buitenkant. Onze keuken is van Schüller.
De hoogte is hier 259,5 geworden. Hiervoor hebben we wel een aantal kastjes op maat moeten laten maken. Dat maakte het iets duurder, maar je ziet er niks van uiteraard. Er zijn verschillende maten kasten voor koelkast, oven etc, dus we hebben even zitten spelen met wat de mooiste combinatie was. We wilden bijv niet hele lage kastjes bovenaan. Onze kastjes hebben deuren. Het kan dus wel, maar wij hebben inderdaad ook een aantal keer gehoord dat het niet zou kunnen.

• Maatjewerkt

[Afbeelding]
Je kan de hoge kasten prima tot het plafond doen, geen probleem. Je bent dan alleen bij de verkeerde keukenzaken binnen gelopen, maar je zou naar maatwerk keukens op zoek moeten. Als je gewoon bij kunststof blijft hoeft dat niet veel duurder te zijn maar heb je wel enorm veel meer opbergruimte en een veel strakkere keuken.
Boven de kasten moet je wel altijd rekening houden met zo'n 15/20mm ruimte voor ontluchting van de apparaten. Of je moet er een WTW ventiel er boven plannen zoals Gijsos heel slim heeft gedaan. Maar een naad hou je altijd omdat je anders van die schuurplekken op je plafond krijgt wat ook lelijk is. Daarnaast zie je die spleet bijna niet, zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9RzDWNeiHfkQMOFkVH8fVLkSJ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U7XKCbihM8zomY3YrOqZGkZB.jpg?f=user_large

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:35
MikaX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:56:
[...]

Wij hebben plafondhoog en geen rooster erboven. Ventilatie zit bij ons onder de koelkast en vriezer.
...
Dit is geen ventilatie. Bij ventilatie heb je een toevoer en een afvoer.
In dit geval zou je een lage opening voor de toevoer van verse lucht moeten hebben en een opening op hoogte (boven de apparaten die warmte produceren) voor de afvoer. Een spleet is vaak al voldoende.
Twee tegengestelde luchtstromen gaan nooit door één opening. En warme lucht gaat niet naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door arpeggio op 13-02-2026 11:27 ]

• MikaX
  • Laatst online: 10:08
arpeggio schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Dit is geen ventilatie. Bij ventilatie heb je een toevoer en een afvoer.
In dit geval zou je een lage opening voor de toevoer van verse lucht moeten hebben en een opening op hoogte (boven de apparaten die warmte produceren) voor de afvoer. Een spleet is vaak al voldoende.
Twee tegengestelde luchtstromen gaan nooit door één opening. En warme lucht gaat niet naar beneden.
Er zit zo'n een à anderhalve centimeter boven de kasten. Helemaal strak tot het plafond kan niet uiteraard ;)
Maar meneer/mevrouw hier kreeg een heel rooster aangeboden, bij ons ziet het er qua hoogtes uit zoals op dat plaatje hierboven met die bruine kasten.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

[Afbeelding]
Dat moet gewoon kunnen. Hier worden twee kasten op elkaar gezet met meubelplaat erlangs. Totale hoogte 340 cm. Keuken wordt over 1,5 maand geplaatst dus dan kan ik echte foto’s delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNH9nbaBLr5H9xucxsOG_Hx5PuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTwqkRC7b2jAxI0TfQqQ4bKq.jpg?f=fotoalbum_large

• SX-Superfly
Maatjewerkt schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Je kan de hoge kasten prima tot het plafond doen, geen probleem. Je bent dan alleen bij de verkeerde keukenzaken binnen gelopen, maar je zou naar maatwerk keukens op zoek moeten. Als je gewoon bij kunststof blijft hoeft dat niet veel duurder te zijn maar heb je wel enorm veel meer opbergruimte en een veel strakkere keuken.
Boven de kasten moet je wel altijd rekening houden met zo'n 15/20mm ruimte voor ontluchting van de apparaten. Of je moet er een WTW ventiel er boven plannen zoals Gijsos heel slim heeft gedaan. Maar een naad hou je altijd omdat je anders van die schuurplekken op je plafond krijgt wat ook lelijk is. Daarnaast zie je die spleet bijna niet, zie foto hieronder.

[Afbeelding]
Dit is erg mooi inderdaad. Zit er nog een plint boven de kasten? En de spleet voor ontluchting zie je als je de deur open doet? En als je de koelkast of vriezer open doet heb je daarboven nog een kast met een plank?

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-02 19:47
Dit topic is echt goud waard. Ik heb hem volgens mij oprecht helemaal teruggelezen deze maand +)

Wij gaan voor 90% zeker morgen onze keuken kopen bij Superkeukens Tilburg. Iemand ervaring met montage via Superkeukens? inmeten, leidingen verleggen, meterkast optimaliseren, stucen en dan plaatsen van keuken inclusief apparatuur.

Keuken / prijs is prima voor wat wij willen betalen, echter kan ik nergens de kwaliteit van de montage achterhalen.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:48

aap

seadogg schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:
Wij gaan voor 90% zeker morgen onze keuken kopen bij Superkeukens Tilburg. Iemand ervaring met montage via Superkeukens?
Keuken / prijs is prima voor wat wij willen betalen, echter kan ik nergens de kwaliteit van de montage achterhalen.
Ik heb geen ervaring met Superkeukens, maar als zij werken zoals 90% van de verkopers, dan huren ze gewoon een bende ZZP'ers in die de installatie voor ze doen.
Dus hoe goed ze dat doen hangt er heel erg van af welke ZZP'ers bij jou over de vloer gaan komen.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

[Afbeelding]
Dat komt omdat je bij al die woonboulevard keukenboeren nagenoeg precies hetzelfde product koopt van dezelfde kwaliteit. Het komt allemaal uit één van de grote Duitse zaagfabrieken. Voor massaproductie worden meestal melamineplaten van 4100x2100mm gebruikt. De beschikbare formaten kasten zijn helemaal geoptimaliseerd zodat het zaagverlies minimaal is. Weet je precies wat je wilt, ga dan gewoon een langs bij een doorsnee interieurbouwer om de hoek. Verwacht alleen geen fancy showroom of strakke verkooppraatjes en prijsklasse bullshit. En waarschijnlijk zijn de prijzen zijn gewoon schappelijker dan menig keukenboer.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:04
Autonoesis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:59:
[...]

Dat komt omdat je bij al die woonboulevard keukenboeren nagenoeg precies hetzelfde product koopt van dezelfde kwaliteit. Het komt allemaal uit één van de grote Duitse zaagfabrieken. Voor massaproductie worden meestal melamineplaten van 4100x2100mm gebruikt. De beschikbare formaten kasten zijn helemaal geoptimaliseerd zodat het zaagverlies minimaal is. Weet je precies wat je wilt, ga dan gewoon een langs bij een doorsnee interieurbouwer om de hoek. Verwacht alleen geen fancy showroom of strakke verkooppraatjes en prijsklasse bullshit. En waarschijnlijk zijn de prijzen zijn gewoon schappelijker dan menig keukenboer.
Schappelijker dan speciale maten bij de massa fabrieken, maar zeker niet vergeleken standaard maten/blokken.

• Maatjewerkt
SX-Superfly schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:16:
[...]

Dit is erg mooi inderdaad. Zit er nog een plint boven de kasten? En de spleet voor ontluchting zie je als je de deur open doet? En als je de koelkast of vriezer open doet heb je daarboven nog een kast met een plank?
Achter de fronten zit nog een plint inderdaad in dezelfde kleur als de kast zodat het 1 geheel lijkt. Dit stukje is nodig om de kast rechtop te kunnen zetten.
De spleet voor de ontluchting boven het front zie je altijd omdat hij altijd vrij moet kunnen ademen. De spleet onderin de kast zie je inderdaad alleen als je de deur open doet.
Ja boven de koeler zit dan inderdaad nog kastruimte.

• seadogg
aap schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb geen ervaring met Superkeukens, maar als zij werken zoals 90% van de verkopers, dan huren ze gewoon een bende ZZP'ers in die de installatie voor ze doen.
Dus hoe goed ze dat doen hangt er heel erg van af welke ZZP'ers bij jou over de vloer gaan komen.
Dit dacht ik al inderdaad. Beter informeren welke ZZp'ers ze gaan gebruiken dus en dan daar reviews over zoeken..?

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik zit hier ook te twijfelen over de ventilatie afzuiging in de keuken.

We hebben een keuken wand die door een interieurbouwer helemaal op maat gemaakt gaat worden. Alles is dus mogelijk.

Het ventiel om de woonkamer en keuken naar de WTW unit af te zuigen kan alleen in het plafond boven in die kastenwand uitkomen. Heb echt geen andere opties. Er zal zo’n 180m3/h op maximaal stand afgezogen moeten worden.

Zie nu twee opties:
1. De buis laten overgaan in vlakke metalen kanalen. Die zijn wel 80mm hoog, dan kan ik eventueel een paar, zeg 3 uitgangen maken voor een evenredige afzuiging. Met wat marge verlies ik dan zeg 10cm hoogte. Zou er dan wel een plint voor kunnen zetten met een inkeping aan de onderkant, zodat je hier eigenlijk helemaal niks meer van ziet.
2. De buis gewoon in het plafond uit laten komen, eventueel met een ventiel en dan een spleet van zeg 2 cm tussen de bovenkant van de kastje houden en het plafond. Qua cm2 zou dat meer dan het dubbele zijn dan nodig om die 180m3/h mee af te zuigen. Zou ik theorie dus goed moeten gaan. Zou dan eventueel een luikje in het kastje onder het ventiel/buis kunnen laten maken, zodat we er nog wel bij kunnen indien nodig.

Iemand ervaring of soortgelijke oplossingen? Ben op zoek naar praktijk ervaringen die de theorie ondersteunen. Wat is wijsheid?

Vervelende is dat dit achteraf niet eenvoudig meer aan te passen is en dat maakt me wat nerveus.

• caspervc
  • Nu online
In dat kader: zijn er mensen die ervaring hebben met Falmec kookplaten met afzuiging?
De Zero Easy 84 heeft een filter met gecombineerd koolstof en zeoliet. Zeoliet is een mineraal dat vocht en warmte kan opvangen en later (langzaam) weer afgeeft. Daarmee zou het probleem van vocht minder zijn.

Ik kan er alleen weinig over vinden, beperkt reviews, geen tests.. Hooguit wat afzuigkappen waar ze goed in zijn, maar kookplaten van het merk…nee. Falmec schijnt iets exclusiefs Italiaans te zijn, maar dat hoeft niet perse goed te zijn (denk maar eens aan de betrouwbaarheid van Maserati’s ;) )

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 13:00

Wuursj

want worst is al bezet

@_kilian_ Ik ziet hier met hetzelfde 'probleem' (of oplossing voor een nagenoeg onzichtbare WTW afzuiging). Met een gips plafond kan ik nog boven de kastjes gips en rachels weglaren zodat ik nog 3cm 'win'. Ik neig naar je eerste optie met ook een uitgang boven de achterkant van de kastjes zodat de warmte van koelkast, vriezers en ovens wordt afgezogen. 80mm hoge rechthoekige buizen bestaan flink breed.

De frontjes iets hoger trekken zou het nog mooier maken en die openingen in de boven plint afdekken maar dan kom ik wel in de meubelmaak-sferen ipv keukenkastfabrieken

Een probleem is het inregelen. Zonder roosters of ventielen kan ik niet meer de afvoer van afzuiging regelen. Een regelklep in de buis er naar toe zou dat moeten verhelpen, een heel eind verderop boven het wegneembare plafond in het toilet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:52
@Wuursj plafond was ik inderdaad vergeten, van die 8 a 10 hoogte gaat de hoogte van een rachel en een gipsplaat nog vanaf. Das ook weer een cm of 3. Zat dan inderdaad ook aan een klep te denken ergens waar deze toegankelijk zou zijn. Dan nog lijkt me dat lastig inregelen. Ik zat zelf naar de 80x300 instort kanalen te kijken, icm met een 180 ronde buis. Die hebben nagenoeg hetzelfde oppervlakte. Moet alleen nog wel uitzoeken hoe je die kleppen dan inregelt.

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-02 10:02
Wij hebben een nieuwbouwwoning aangekocht. Maar de bouw gaat nog een tijd duren. Er is een keukenpartij betrokken waar we de keuken kunnen afnemen. Daar hebben we een goed gesprek mee gevoerd en een eerste concept besproken. Maar wel willen eigenlijk de opties nog even open houden. Voor 95% weten we wel hoe we de indeling eruit moet komen te zien. Maar de keukenpartij wil pas een installatietekening maken als we definitief voor hun kiezen. We willen ons niet zo definitief committeren aan een partij, voor een keuken die pas over 2 jaar nodig is.

Voor de ruwbouw is wel een installatietekening nodig in dit stadium. Lang verhaal kort; ik heb zelf een installatietekening gemaakt. Zien jullie onvolkomenheden? Het is jammer als we er over 2 jaar achter komen dat we een aansluiting gemist hebben :9 . Tips ook welkom.

Aanvullend:
- Deze installatietekening is niet professioneel. En niet bedoeld om een keuken op te kunnen installeren. Maar is voor de ontwikkelaar om de aansluitingen op de juiste plek te krijgen.
- Mini-Wijnklimaatkast gaat op de groep van één van de ovens.
- Ja, 2 vaatwassers, 2 koelcombi's en 2 combi ovens is veel. Maar we zijn zometeen met zijn 6-en :*)
- geen warmwater aansluiting bij spoelbak, want daar komt een Quooker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fFugyL1u3nMeURoyoyJo66ni-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvmle6vop75CGZE5IrqMEs9a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ik ben het! op 14-02-2026 09:17 ]

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:00
Ik ben het! schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:16:
Wij hebben een nieuwbouwwoning aangekocht. Maar de bouw gaat nog een tijd duren. Er is een keukenpartij betrokken waar we de keuken kunnen afnemen. Daar hebben we een goed gesprek mee gevoerd en een eerste concept besproken. Maar wel willen eigenlijk de opties nog even open houden. Voor 95% weten we wel hoe we de indeling eruit moet komen te zien. Maar de keukenpartij wil pas een installatietekening maken als we definitief voor hun kiezen. We willen ons niet zo definitief committeren aan een partij, voor een keuken die pas over 2 jaar nodig is.

Voor de ruwbouw is wel een installatietekening nodig in dit stadium. Lang verhaal kort; ik heb zelf een installatietekening gemaakt. Zien jullie onvolkomenheden? Het is jammer als we er over 2 jaar achter komen dat we een aansluiting gemist hebben :9 . Tips ook welkom.

Aanvullend:
- Deze installatietekening is niet professioneel. En niet bedoeld om een keuken op te kunnen installeren. Maar is voor de ontwikkelaar om de aansluitingen op de juiste plek te krijgen.
- Ja, 2 vaatwassers, 2 koelcombi's en 2 combi ovens is veel. Maar we zijn zometeen met zijn 6-en :*)

[Afbeelding]
Is het niet praktischer om adhv je gewenste indeling bij een andere leverancier (bijv. Superkeukens, of een DMG zaak) binnen te lopen en ze gewoon je keuken te laten intekenen? Over het algemeen krijg je daar gewoon je technische tekening mee. Kan me niet heugen dat dat bij Superkeukens destijds een probleem was. Scheelt je wat giswerk?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:00
Ik ben het! schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:16:

Aanvullend:

[Afbeelding]
Ik vind de afstand tussen je spoelbak en kookplaat wel erg groot. Dan moet je 2 meter lopen als je je pannen af wil gieten. Idealiter is dat gewoon 1 stap of even omdraaien ofzo. Voor zo’n ruime keuken vind ik die indeling dus niet erg praktisch. Waarom geen vrijstaand eiland parallel aan de kastenwand?
Je vraagt je af hoe we ooit zonder hebben gedaan… haha, maar met zo’n ruime keuken snap ik het. ;)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• HakanT
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-02 13:05

[Afbeelding]
Wat kost deze keuken?

• SX-Superfly
Dik 30k incl montage en aeg/novy inbouwapparatuur. Gaan we niet doen.

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-02 10:02
RobbieB schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Ik vind de afstand tussen je spoelbak en kookplaat wel erg groot. Dan moet je 2 meter lopen als je je pannen af wil gieten. Idealiter is dat gewoon 1 stap of even omdraaien ofzo. Voor zo’n ruime keuken vind ik die indeling dus niet erg praktisch. Waarom geen vrijstaand eiland parallel aan de kastenwand?
[...]
De woonkamer is L vormig (dat hebben we niet aangegeven op de tekening), dus dit is de opstelling die past.

Afstand tussen spoelbak en kookplaat is inderdaad wat groot. We waren al bezig met een alternatief, waarbij we ook nog een heel smalle spoelbak toevoegen aan het eiland. Dat hebben we op mijn werk ook en dat is grappig genoeg heel praktisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGjgMlowzzyAb38vXwtMjiZ0oZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6EeDLwsNZNVNzNDAGKJgoud5.png?f=user_large

We komen dan op onderstaande uitwerking. Bedankt voor de suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkuT0_VEcAcB_ZxuIyFKqHyYpUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9cQZDaEmnboqfPiQx0UQPES.jpg?f=fotoalbum_large

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:00
Ik ben het! schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:47:
[...]

De woonkamer is L vormig (dat hebben we niet aangegeven op de tekening), dus dit is de opstelling die past.

Afstand tussen spoelbak en kookplaat is inderdaad wat groot. We waren al bezig met een alternatief, waarbij we ook nog een heel smalle spoelbak toevoegen aan het eiland. Dat hebben we op mijn werk ook en dat is grappig genoeg heel praktisch.

[Afbeelding]

We komen dan op onderstaande uitwerking. Bedankt voor de suggesties.

[Afbeelding]
Goeie oplossing. Ik zou dan wel ook de Quooker bij die kleine wasbak doen ipv die andere. Hier wordt hij gebruikt voor 2 zaken: thee en water om in te koken. En je wil nou net niet met een pan met kokend water heen en weer gaan wandelen. En voor thee maakt het niet uit waar hij zit. Je zou dan kunnen overwegen de schone glazen in de la onder het fornuis (of ernaast) te zetten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• seadogg
Wat raden jullie aan voor apparatuur in de keuken? We hebben een offerte gekregen met onderstaand apparatuur. Echter kan ik weinig tot geen product informatie / reviews vinden dus ik twijfel ook het goed materiaal is.
Wellicht dat hier iemand tips heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a7yIHBuGMaOBnkEPq1LbAICPnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcLgI0yMK0S503tk8JKz3dz5.jpg?f=fotoalbum_large

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52
seadogg schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:02:
Wat raden jullie aan voor apparatuur in de keuken? We hebben een offerte gekregen met onderstaand apparatuur. Echter kan ik weinig tot geen product informatie / reviews vinden dus ik twijfel ook het goed materiaal is.
Wellicht dat hier iemand tips heeft?
[Afbeelding]
De AEG kookplaat heeft wat maar weinigen hebben, namelijk directe instelling van de kookzones. We hadden eerst ook een AEG, en na verhuizing een Bosch die dat niet heeft, waardoor je iedere keer als je een pit hoger/lager wil instellen eerst de pit moet kiezen en daarna hoe hoog. M'n vrouw vloekt daar regelmatig over. Dus yes voor de AEG. Electrolux is dacht ik wel goed spul.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap