Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ja, dat is toch niet zo gek?Point.Flare schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:56:
- Nu ik een nieuwe baan start, heb ik weer geen zekerheid en word ik daar op afgerekend.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Zit er nog wat aan te komen waardoor de kansen groter worden?
- Krijg je een vast contract binnenkort?
- Kan je vriendin iets krijgen van haar werkgever waarop een bepaalde intentie staat waardoor je toch meer hypotheek kunt krijgen?
- Zijn er familieleden die je kunnen helpen met bijvoorbeeld een lening rondom eigen geld?
Offtopic,
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik in het oosten van het land voor 600 bruto euro per maand een 16 jaar oud woonhuis heb kunnen kopen...
[ Voor 34% gewijzigd door Nopheros op 30-06-2016 12:27 ]
Begrijp wat je bedoelt maar het geeft 0 garantie.Kid Buu schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:55:
Ben het met je eens dat dit eigenlijk belachelijk is, maar deze eisen zijn met een reden: in Nederland kom je van een enorme koude kermis thuis als je opeens een niet betalende huurder in je huis hebt zitten. Aangezien de huurberscherming in Nederland volledig gericht is op de huurder, probeert de verhuurder zich van zijn kant in te dekken met dit soort financiële eisen.
Ik ga op termijn waarschijnlijk mijn woning ook verhuren via een intermediair en ook ik zal dan simpelweg soortgelijke eisen gaan stellen. Je kan als verhuurder liever een maandje extra met een lege woning zitten dan het risico lopen van een huurder die het financieel niet meer kan bolwerken.
Je kan schrijven 100x de huur als inkomen, garandeert je 0,0% dat de huurder ook zijn huur betaald.
Het is gewoon voor je gevoel, niks meer niks minder.
En als je dacht dat in Nederland de huurder beschermt is, dat is hier in Duitsland net zo hoor.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Maar het is wel krom toch. Dat het blijkbaar mogelijk is in Nederland dat je als hardwerkend stel met een boven modaal inkomen niet eens aan een dak boven je hoofd kan komen? Wat nu als beide nog thuis wonen bij de ouders of helemaal geen huis hebben?KaiseRRuby schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:11:
Is het dan zo moeilijk te accepteren dat je door recente wijzigingen in je leven inderdaad momenteel nog (even) niet in staat bent een huis te kopen?
Ben je een alleenstaande moeder met kinderen en heb je nauwelijks dan krijg je zo een (ruime) rijtjeswoning maar als goed verdienend hardwerkend stel moet je maar genoegen nemen met een studentenkamer? Dat is zo krom als een hoepel en motiveert nu niet echt om carrière te maken, veel te verdienen en dus ook veel belasting te betalen of wel.
De laatste jaren is de arbeidsmarkt steeds verder geflexibiliseerd en dat is mede gefaciliteerd door het huidige kabinet. Het wordt nu tijd dat ze er ook eens wat aan gaan doen om de woningmarkt te flexibiliseren waardoor dit soort belachelijke scenario's niet meer mogelijk is. Als je beide werkt of kan aantonen dat je een aantal jaar hebt gewerkt en gewoon inkomen hebt dan moet je gewoon op een fatsoenlijke manier aan een fatsoenlijke woning kunnen komen.
Nu is het meer zo dat de oudere generatie die nog in de goede tijd met (veel te) ruime hypotheken allerlei panden heeft kunnen kopen, daar heeft kunnen wonen en nu diezelfde woningen voor (te) veel geld met allerlei belachelijke voorwaarden aan de jongere generatie gaat verhuren die op hun beurt zich in allerlei bochten moeten wringen om überhaupt nog een dak boven hun hoofd te krijgen als ze eindelijk volledig willen gaan meedraaien in de samenleving en belasting gaan betalen. Dat is pas krom.
HD4Life @ Full-HD
Inkomenseis (per maand) was hier 4 a 5x de maand huur volgens mij. Huur is ongeveer 920 dus dat was goed te betalen. Bij een ander appartement in de Dichterswijk in Utrecht was de eis 50x de maandhuur als je alleen was en 70x als je samen was, waarvan beide salarissen 50% meetellen. Op dat moment had mijn vriendin alleen niet het salaris dat ze nu heeft. Die eis werd gesteld door het pensioensfonds dat de woningen in bezit had (Rolderdiephof).
Moeizaam proces maar als je jezelf goed verdiept in de markt en je hebt je eisen heel duidelijk omschreven is het goed te doen! Woon nu 12 minuten fietsen van de stad/station en 1,5 minuut van de snelweg af. Ideaal.
Daar ben ik het wel mee eens, maar dat geldt dan twee kanten op: dat de verhuurder ook de huur moet kunnen opzeggen. Nu kunnen huurders nog gewoon stoppen met huur betalen en moet de verhuurder een lang traject in om de huurders uit te laten zetten. Dan nog zijn er bepaalde omstandigheden waaronder dat zelfs niet mogelijk is.Davidshadow13 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:55:
[...]
De laatste jaren is de arbeidsmarkt steeds verder geflexibiliseerd en dat is mede gefaciliteerd door het huidige kabinet. Het wordt nu tijd dat ze er ook eens wat aan gaan doen om de woningmarkt te flexibiliseren waardoor dit soort belachelijke scenario's niet meer mogelijk is. Als je beide werkt of kan aantonen dat je een aantal jaar hebt gewerkt en gewoon inkomen hebt dan moet je gewoon op een fatsoenlijke manier aan een fatsoenlijke woning kunnen komen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ben ik het niet mee eens. Ik ben 25 en heb vorig jaar een benedenwoning gekocht in Lombok, Utrecht. Alles zelf gedaan, ben super student geweest dus had helemaal geen spaarpotje. Wel vaste baan.Davidshadow13 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:55:
[...]
Maar het is wel krom toch. Dat het blijkbaar mogelijk is in Nederland dat je als hardwerkend stel met een boven modaal inkomen niet eens aan een dak boven je hoofd kan komen? Wat nu als beide nog thuis wonen bij de ouders of helemaal geen huis hebben?
Ben je een alleenstaande moeder met kinderen en heb je nauwelijks dan krijg je zo een (ruime) rijtjeswoning maar als goed verdienend hardwerkend stel moet je maar genoegen nemen met een studentenkamer? Dat is zo krom als een hoepel en motiveert nu niet echt om carrière te maken, veel te verdienen en dus ook veel belasting te betalen of wel.
Nu is het meer zo dat de oudere generatie die nog in de goede tijd met (veel te) ruime hypotheken allerlei panden heeft kunnen kopen, daar heeft kunnen wonen en nu diezelfde woningen voor (te) veel geld met allerlei belachelijke voorwaarden aan de jongere generatie gaat verhuren die op hun beurt zich in allerlei bochten moeten wringen om überhaupt nog een dak boven hun hoofd te krijgen als ze eindelijk volledig willen gaan meedraaien in de samenleving en belasting gaan betalen. Dat is pas krom.
Je chargeert ook heel erg. Voor 800-900 euro kun je prima wat huren in een dorpje 10 - 15km vanuit een grote stad.
De vraag is gewoon, wat wil je zelf? Als jij als tweeverdiener in centrum Amsterdam/Rotterdam/Utrecht wil wonen voor 900 euro, nee dat red je gewoon niet. Daar kun je boos om worden maar volgens mij heeft dat weinig zin. Er zijn nog duizenden mensen die hetzelfde willen.
Dan moet je concessies doen, dus dan moet je ergens tussenin gaan wonen en dan kan het prima voor dat geld.
Dat is nu meteen ook het punt van de TS. Steeds minder mensen krijgen een vaste baan. "Vast wordt minder vast en flex minder flex" weet je nog als uitgangspunt van het kabinet. Het is daarom ook enorm lastig maar wel begrijpelijk dat verhuurders en banken hier nog steeds aan vast houden. Anderzijds moet met de flexibilisering van de woningmarkt juist ook de huurdersbescherming worden teruggeschroeft en moeten maatregelen die huren onaantrekkelijker maken t.o.v. kopen worden versoberd (zoals op dit moment wel gebeurd met de HRA).KaiseRRuby schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Ik ben 25 en heb vorig jaar een benedenwoning gekocht in Lombok, Utrecht. Alles zelf gedaan, ben super student geweest dus had helemaal geen spaarpotje. Wel vaste baan.
Ook mis je het punt van de TS een beetje. De TS wil helemaal niet voor €900,- in het centrum van <insert grote stad> zitten. Hij wil graag een huis huren van rond de €900,- wat hij makkelijk kan betalen met zijn inkomen maar door de regels die verhuurders stellen krijgt hij de kans niet eens om een dergelijke woning te huren.
Dat is het probleem wat nu wel eens opgelost mag worden want dat beperkt de doorstroom vanuit studentenwoningen en van jongeren die nog bij hun ouders wonen enorm.
HD4Life @ Full-HD
Maar dan mis je ook even mijn punt.Davidshadow13 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:10:
[...]
Dat is nu meteen ook het punt van de TS. Steeds minder mensen krijgen een vaste baan. "Vast wordt minder vast en flex minder flex" weet je nog als uitgangspunt van het kabinet. Het is daarom ook enorm lastig maar wel begrijpelijk dat verhuurders en banken hier nog steeds aan vast houden. Anderzijds moet met de flexibilisering van de woningmarkt juist ook de huurdersbescherming worden teruggeschroeft en moeten maatregelen die huren onaantrekkelijker maken t.o.v. kopen worden versoberd (zoals op dit moment wel gebeurd met de HRA).
Ook mis je het punt van de TS een beetje. De TS wil helemaal niet voor €900,- in het centrum van <insert grote stad> zitten. Hij wil graag een huis huren van rond de €900,- wat hij makkelijk kan betalen met zijn inkomen maar door de regels die verhuurders stellen krijgt hij de kans niet eens om een dergelijke woning te huren.
Dat is het probleem wat nu wel eens opgelost mag worden want dat beperkt de doorstroom vanuit studentenwoningen en van jongeren die nog bij hun ouders wonen enorm.
Ik begrijp dat het nu nog niet lukt. Daarom vraag ik ook: kun je er overheen kijken? Staat er een vaste baan aan te komen?
Het kwam bij mij wel zo over dat hij in een grote stad wil huren, alle genoemde aspecten zijn veelal van toepassing op de grote stad. De bemiddelaars met de courtagekosten, de wachttijden, etc. En de regels bij particuliere verhuur in een klein dorpje zijn vaak ook gemakkelijker, zeker als je daar als stel bij een bekende makelaar aanklopt.
Mocht ik het punt alsnog missen, excuus.
Het gat waar niks is, zit rond modaal. Waarbij je niet sociaal kan huren en je wel daadwerkelijk buiten de boot valt voor particuliere huur vaak. En dus een kleine hypotheek eigenlijk de enige optie is.inquestos schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:25:
Daarnaast vallen inkomens zoals de TS in een enorm gat waar niets voor is.
Maar TS zit dichter bij twee keer modaal. En ja door de onzekerheid voor een verhuurder is dat alsnog lastig, maar dat is niet het inkomen waar een woning vinden nagenoeg onmogelijk is. Sowieso als hij over een maand uit de proefperiode is en een intentieverklaring kan krijgen, kunnen ze gewoon voor de hypotheek proberen te gaan (zijn vriendin dan op gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar, hij op intentieverklaring). Of dus gewoon particulier huren en in plaats van de eisen in de reet van de makelaar te rammen, gewoon vragen wat de mogelijkheden zijn.
Gefeliciteerd! Een mooi inkomen hebben jullie!Point.Flare schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:28:
Mijn vriendin en ik zijn eindelijk zo ver dat we allebei een serieuze baan hebben. We staan aan het begin van onze carrière, zij (25) als journalist en ik als junior marketing (30). Gelukkig hebben we allebei wel een baan en een steady inkomen. Samen verdienen we zo'n 4,5 duizend euro per maand (bruto).
Ten tijde van de hypotheek aanvragen zat ik zelfs nog in een payroll contract. Dus enige salaris met beetje zekerheid was dat van mn vrouw. Daar hebben we toch hypotheek mee gekregen. Dit hebben we wel te danken aan een goede hypotheekadviseur. Ik kan je aanraden eens een orienterend gesprek met een adviseur (niet een van een grote hypotheekverstrekker, maar een onafhankelijke) aan te vragen. In veel gevallen vragen ze hier niet eens geld voor. Maar zij kunnen vaak echt wel meer bereiken dan je zelf denkt.
Ik heb geen weet van de regio Utrecht. Zit zelf in regio oost gelderland / overijssel. En daar is het nog wel te doen. Ook huur. Ik hoop voor je dat je wat vindt.
Verwijderd
Overigens in allerlei andere situaties ook: auto kopen via marktplaats/autoscout etc. Al een week verkocht, nog steeds de advertentie online. Vervolgens rapporteer je via marktplaats en is de ad binnen vijf minuten weg. Aargh.
</rant>
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
Ik kan in de regio Eindhoven ook gewoon nog niet kopen. Ik verdien 3850 bruto ongeveer, in m'n eentje, ex vakantietoeslag en dertiende maand, maar heb een studieschuld. Dus voor de hypotheek die ik kan krijgen, kan ik niet veel meer vinden dan een klein 2-kamer appartement. Ik was hierdoor dus, net zoals jullie, aangewezen op particuliere huur. Dit is in Eindhoven ook niet top, maar zeker minder erg dan in de Randstad/regio Utrecht. Ik heb nu een huis dat 974 ex gwl kost, met 3 slaapkamers en een zolder, tuin en garage. Dit is direct tegen het centrum aan, en voor Eindhovense begrippen dus relatief extreem goedkoop en ruim. (Hoewel het natuurlijk nog steeds erg veel geld blijft, zo in je eentje.)
Ik moest hiervoor ook, net als jij, allemaal loonstrookjes opleveren, bankafschriften en een werkgeversverklaring. Dit alles tezamen vond ik ook ook wat overdreven, but that's the way it works.
Nu let op: ik kwam formeel met dit loon ook officieel net niet aan de inkomenseis, wat ik ridicuul vind, want ik kan het gemakkelijk betalen. Ik heb toch gewoon gebeld en dit was geen probleem, aangezien ze mij een stabiel genoege huurder vonden (ik werk bij een werkgever die in de regio heel bekend is). Ik heb echter wel een vast contract, dus dat helpt.
Mijn tip, zoals al vaker gegeven nu in dit topic: ik zou dus toch gewoon de stoute schoenen aantrekken en je gezicht laten zien. Zo'n makelaar zou ook best eens af kunnen gaan op hoe betrouwbaar jullie als koppel over komen. Of jullie 'goed volk' zijn. En indien mogelijk, probeer een vast contract te krijgen op je baan.
Houdt moed!
[ Voor 5% gewijzigd door Gilraen op 30-06-2016 16:50 ]
Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222
Dit zou mij ook een goede optie lijken, gewoon aanbieden een half jaar vooruit te betalen. Moet je wel 3, 4, 5 duizend aan voorschot kunnen ophoesten. Maar een huis kopen is ook niet gratis. Wel moet je iets afspreken dat je je voorschot terug kunt krijgen als je opzegtermijn korter is dan je voorschot termijn.Mr.Nash schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:55:
Ik heb hetzelfde meegemaakt (of maak eigenlijk hetzelfde mee). Ondanks dat ik mijn inkomsten werf als ZZP'er, heb ik toch meerjarige contracten voor gegarandeerde inkomen. Geld is geld, zo zie ik het. Het is meer de zekerheid waar ze aan twijfelen. Om dit weg te nemen heb ik aangeboden meerdere maanden voorschot te betalen.
Hierna is de verhuurder overstag gegaan. Volgend week krijg ik de sleutels van mn eerste huurwoning (heb alleen koop gehad tot heden). Het aparte is, dat ondanks ik het aan heb geboden tot 6 maanden te willen gaan ze het maar 1 maand waarborg hebben gehouden.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Mijn vriendin werkt stabiel genoeg om iedere maand ruim 2000 euro bruto binnen te halen. Kan ze niet bij werkgever a, dan is het bij werkgever b. Dus dat is het ook niet. Er komt bewijsbaar genoeg geld binnen. Enkel het contract is het punt waar ze op afgerekend wordt.JT schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:34:
[...]
Ja het is best klote. Maar zelf kun je na je proeftijd vragen om een intentieverklaring, daarmee zou je voor jouw salaris wel een hypotheek moeten kunnen krijgen. Je vriendin, tja, gewoon te weinig zekerheid, dat snap ik ergens ook wel bij verhuurders. Zoals iemand anders al aangaf, wellicht kun je aangeven enkele maanden vooruit te willen betalen. Of misschien zou je je eens moeten verdiepen in anti-kraak. Hou je maandelijks nog een mooie duit over ook.
Het liefst zou ik kopen. Heel simpel. Echter realiseren wij ons allebei dat het er nu niet in zit, omdat we geen vaste contracten hebben. Dus dan wordt het particulier huren. Echter blijkt dus dat de particuliere sector op sommige vlakken nog harder en veeleisender is dan de bank.hackerhater schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:27:
[...]
Inderdaad. Er zit een enorm gat tussen 650 en 1000 per maand. 3 jaar geleden hebben mijn toenmalige vriendin (nu vrouw) van ellende maar gekocht omdat we niks konden vinden. Een heel risico als je pas bij elkaar bent.
Ironisch genoeg heb ik nu geen vast contract, maar een jaarcontract. Bank maalt er niet om zolang je de hypo maar blijft betalen.
In mijn oude situatie had ik uit moeten gaan van een basisloon van 24 uur. Daar kregen we derhalve ook niets op.MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:16:
[...]
Dan had je op je oude situatie een huur/hypotheek moeten afsluiten. Met in je achterhoofd dat je moest sparen, sparen, sparen om inderdaad de verhuizing, borg, verhoogde levenskosten etc. voor 2 personen als je gaat samenwonen.
[...]
Same here; als ik morgen een andere baan accepteer zonder vast contract of intentieverklaring, stort mijn belastbaar inkomen thuis in met 60% (voor een hypotheek). Kan ik van 4 ton hypotheek naar 1.6 ton en zelfs dat wordt nog een heikele onderhandeling.
Jij ziet het als overal tussenin vallen; ik zie het als een risico wat ik als geldverstrekker / verhuurder niet wil nemen. Helaas verschillen de meningen hierin in NL.
Ik genereer genoeg inkomen. Van de twee serieuze banen die ik heb gehad, heb ik twee keer een vast contract gekregen. Hierbij heb ik bij de ene werkgever 9 jaar gewerkt en bij de andere 3 jaar. Ik heb vorig jaar één van mijn werkgevers had opgezegd, op de belofte van werkgever twee dat ik daar meer kon werken. Nu kwam deze in januari niet over de brug, waardoor ik verder ben gaan zoeken. Ondanks een 24 uurs contract werk ik gemiddeld 32-40 uur in de week. Alleen ja, op niet-contracturen kunnen ze me niks bieden. Dat begrijp ik. Nu ga ik naar een nieuwe baan en enkel door dat nieuwe contract wordt mij (vanuit de voorwaarden) een huis al bij voorbaat ontzegt, terwijl mijn historie wel degelijk bewijst dat ik een stabiel inkomen weet te genereren. Linksom om rechtsom. Dus dat vind ik erg kort door de bocht.
Serieuse vraag zou dan zeker wel zijn, zit je niet te groot?Gilraen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:42:
Ik heb nu een huis dat 974 ex gwl kost, met 3 slaapkamers en een zolder, tuin en garage. Dit is direct tegen het centrum aan, en voor Eindhovense begrippen dus relatief extreem goedkoop en ruim. (Hoewel het natuurlijk nog steeds erg veel geld blijft, zo in je eentje.)
En aan de TS hebben jullie niet te veel eisen voor het budget aanbod? Tuurlijk is ruimte belangrijk, maar als je eens in andere landen in de EU gaat kijken, dan is het in sommige gevallen gewoon normaal om veel kleiner te leven / met meer personen op hetzelfde oppervlakte te leven. In NL zitten we in de top3 van de meeste ruimte per persoon ( = laagste
overcrowding rate) van de EU. zie bijvoorbeeld http://ec.europa.eu/euros...ex.php/Housing_conditions .
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Welke garantie kun je de verhuurder bieden?Point.Flare schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:27:
[...]
Mijn vriendin werkt stabiel genoeg om iedere maand ruim 2000 euro bruto binnen te halen. Kan ze niet bij werkgever a, dan is het bij werkgever b. Dus dat is het ook niet. Er komt bewijsbaar genoeg geld binnen. Enkel het contract is het punt waar ze op afgerekend wordt.
Ik snap je frustratie en ik denk echt dat er iets aan gedaan moet worden maar dat ze je vriendin geen dikke hypotheek willen geven kan ik nog best snappen eerlijk gezegd.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Verwijderd
Financiële zaken met überhaupt iemand anders dan een bank is een dikke no no w.m.b.
Geld is het middel bij uitstek om relaties/vriendschappen om zeep te helpen, dat moet je dus alleen halen bij instanties waar je er buiten die fiscale overeenkomst geen mee hebt.
Als je daar ruzie mee krijgt komt er een deurwaardertje en uiteindelijk schuldsanering. Dat is lang niet zo erg als oorlog met je ouders.
@TS
Ik heb met mijn hilarische inkomen ook een hypotheek (wel al sinds 2008, waren de regels nog zo veel soepeler?), en eerlijk gezegd vind ik koopwoningen in het huidige wonig klimaat het enige realistische alternatief op sociale huur als je enigszins zeker weet dat je voorlopig niet weg gaat.
Ik zie de particuliere huursector echt als verrot. Zeker in gebieden waar huisjesmelkerij meer norm dan incident is zoals de randstad. Dat soort absurde huurderseisen zie ik slechts als bevestiging dat het voorlopig nog niet beter wordt.
Wie heeft je verteld dat je geen hypo kan krijgen? Ook niet met een intentieverklaring van je werkgever? Andere verstrekker?
Contracten voor onbepaalde tijd worden sowieso niet meer zomaar uitgedeeld... ik kan me bijna niet voorstellen dat banken daar nog steeds niet mee om kunnen gaan...
Los van het feit dat voor de meeste bedrijven het wel of niet aanhouden van personeel een fiscale kwestie is en je er bij ellende ook met een onbepaalde tijd overeenkomst er gewoon uit vliegt tegenwoordig.
Je inkomenszekerheid is anno 2016 gewoon inherent wankel, wat voor contract je ook hebt. Zullen ze zich toch vroeg op laat op moeten aanpassen anders gaat de hele pleurisbende gewoon weer op gierend slot.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2016 19:13 ]
Verwijderd
Vaak nog voor de mensen die al lang bij een werkgever zitten en daar blijven zitten, ga je iets anders doen krijg hooguit een aantal tijdelijke contracten.
Ik heb (door mijn leeftijd) nog in de 'goede' tijd kunnen kopen. Zou ik (alleenstaand en laagopgeleid) nu jong zijn zou ik niet weten hoe ik een bestaantje kon opbouwen anders dan in stille armoede overleven. De huren zijn niet te betalen en als alleenstaande man sta je op de wachtlijst tot je 85e voor een sociale huurwoning.
Mijn vraag aan TS en mensen in een vergelijkbare situatie is dan ook of buitenland een optie is. In Nederland is het op dit moment zo moeilijk en er gaat zo'n groot deel van je (jullie) inkomen op aan het dak boven je hoofd.
Verwijderd
Dat is even niet leuk, maar later ga je heel blij zijn met deze keuze. Je eerste woning zal geen paleis zijn, maar wel van jezelf en je hebt niets met zakkenvullende verhuurders te maken. Na een jaar of 6 verkoop je de toko en ga je naar iets leuks.
Blijf weg uit de particuliere huurmarkt Je betaalt meer dan de rest, want je financiert het huis van een ander en betaalt ook zijn levensonderhoud. Dat moet je niet willen, tenzij je geld teveel hebt en weet dat je niet lang zult blijven zitten.
Nu even afzien en jullie zijn degenen die het laatst lachen. 900 euro voor een appartementje is gewoon gelegaliseerde oplichting. Daarvoor woon ik in een gewoon huis, met alles erop en eraan, in een prachtige groene buurt. Een appartementje is vaak relatief duur trouwens. Daar verdienen teveel mensen indirect geld aan.
Verwijderd
Ik zit zelf al een tijdje te pingelen met dat idee maar als je redelijk ver beneden modaal zit met je inkomen zijn dat soort experimenten óók niet te betalen. Vooral niet als een taalbarrière je bind aan Engelstalige landen.Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:02:
Mijn vraag aan TS en mensen in een vergelijkbare situatie is dan ook of buitenland een optie is. In Nederland is het op dit moment zo moeilijk en er gaat zo'n groot deel van je (jullie) inkomen op aan het dak boven je hoofd.
Ik ben zelf verhuisd van het oosten des lands naar het westen in 2006, sociale huur is hier dus nonexistent want inschrijvingen heb je gewoon niet lopen in andere steden als je niet al 10 jaar van te voren weet dat je gaat verhuizen. Ben er wat dat betreft wel van overtuigd dat het niet alleen hier kut is.
Ik zit nu in een appartement die ik heb gekocht na in een drama ervaringde particuliere sector maar die hangt nu wel een beetje zwaar aan mijn been als ik dit soort verhalen lees.
Niet omdat die mega heftig onder water staat maar omdat ik geen flauw idee heb waar ik naartoe moet en vooral kan als alleenstaande laagverdiener zonder lopende inschrijving bij een sociale woningboer o.i.d. Kopen is blijkbaar een lastig ding tegenwoordig en ik heb geen flauw idee of ik lang genoeg in deze stad blijf of uberhaupt wil wonen om nu nog weer zo'n inschrijving aan te slingeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2016 19:29 ]
Dit is ons afgelopen oktober iig verteld(ik had ook geen vast contract, net ergens begonnen)
(Fouten voorbehouden..!)
[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 30-06-2016 19:36 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:33
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
En dit heb je van een erkende hypotheekadviseur te horen gekregen? Je geeft aan dat je zonder vast contract geen hypotheek krijgt maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb mijn hypotheek vorig jaar gesloten zonder vast contract en mijn vrouw als zzp'er. Intentieverklaring, die geen drol waard is, was voldoende. En ja het zzp gedeelte van mijn vrouw was complexer, maar mijn verhaal was zo rond. En dan is het dus 4,5 keer jouw bruto jaarsalaris waar je een koopwoning voor kunt zoeken. Nee zal geen hartje centrum zijn in de stad van jouw keuze, maar die luxe heb je als starter gewoon niet[b]Point.Flare schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:27
Het liefst zou ik kopen. Heel simpel. Echter realiseren wij ons allebei dat het er nu niet in zit, omdat we geen vaste contracten hebben. . Dus dan wordt het particulier huren. Echter blijkt dus dat de particuliere sector op sommige vlakken nog harder en veeleisender is dan de bank.
[...]
In mijn oude situatie had ik uit moeten gaan van een basisloon van 24 uur. Daar kregen we derhalve ook niets op.
Ik genereer genoeg inkomen. Van de twee serieuze banen die ik heb gehad, heb ik twee keer een vast contract gekregen. Hierbij heb ik bij de ene werkgever 9 jaar gewerkt en bij de andere 3 jaar. Ik heb vorig jaar één van mijn werkgevers had opgezegd, op de belofte van werkgever twee dat ik daar meer kon werken. Nu kwam deze in januari niet over de brug, waardoor ik verder ben gaan zoeken. Ondanks een 24 uurs contract werk ik gemiddeld 32-40 uur in de week. Alleen ja, op niet-contracturen kunnen ze me niks bieden. Dat begrijp ik. Nu ga ik naar een nieuwe baan en enkel door dat nieuwe contract wordt mij (vanuit de voorwaarden) een huis al bij voorbaat ontzegt, terwijl mijn historie wel degelijk bewijst dat ik een stabiel inkomen weet te genereren. Linksom om rechtsom. Dus dat vind ik erg kort door de bocht.
https://www.hypotheker.nl...-een-hypotheek-afsluiten/
[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 30-06-2016 21:24 ]
Toevallig heeft een kennis van mij daar een optie op een huurwoning genomen. Vinkeveen is precies tussen Hilversum en Aalsmeer in. Best wel schappelijke huurprijzen, en passend voor jullie inkomen.
Volgens mij zijn de voorwaarden ook nog wel schappelijk:
https://ikwilhuren.nu/Men...tent/Huurvoorwaarden.html
[ Voor 5% gewijzigd door Frieda op 30-06-2016 21:55 ]
Verwijderd
745 euro huur voor minder dan 60 vierkant over 2 kamers vind ikzelf "best pittig".Frieda schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:54:
Is dit niet wat voor jullie: https://zwanenparkzicht-vinkeveen.nl/
Toevallig heeft een kennis van mij daar een optie op een huurwoning genomen. Vinkeveen is precies tussen Hilversum en Aalsmeer in. Best wel schappelijke huurprijzen, en passend voor jullie inkomen.
Volgens mij zijn de voorwaarden ook nog wel schappelijk:
https://ikwilhuren.nu/Men...tent/Huurvoorwaarden.html
Voor de rest dat je redelijk fucked bent in z'n situatie: dat klopt, gefeliciteerd, neem dit in gedachten de volgende keer dat je stemmen gaat. Kun je nagaan als je over een paar jaar kinderen wilt. Dat kun je sowieso al amper betalen als je 4.5k met z'n 2-en verdiend en ze een eigen slaapkamertje wilt geven.
Begin van je carière 30 bent? Wat heb je uitgevreten dan? Heb zelf 7 jaar gestudeerd maar dan nog ben je 25 op het moment dat je begint.
Lol, dit is echt enorme bullshit, niet betalen als huurder is zo ongeveer de enige reden waardoor je wel op redelijk korte termijn uit je hut getrapt kan worden.Kid Buu schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:55:
Ben het met je eens dat dit eigenlijk belachelijk is, maar deze eisen zijn met een reden: in Nederland kom je van een enorme koude kermis thuis als je opeens een niet betalende huurder in je huis hebt zitten. Aangezien de huurberscherming in Nederland volledig gericht is op de huurder, probeert de verhuurder zich van zijn kant in te dekken met dit soort financiële eisen.
Ik ga op termijn waarschijnlijk mijn woning ook verhuren via een intermediair en ook ik zal dan simpelweg soortgelijke eisen gaan stellen. Je kan als verhuurder liever een maandje extra met een lege woning zitten dan het risico lopen van een huurder die het financieel niet meer kan bolwerken.
Bron: een familielid die als verhuurder ervaringsdeskundige is.
[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2016 00:58 ]
Redelijk korte termijn? 3 maanden termijn en er een kantonrechter te pas aan laten komen, als het mee zit...... dat is een hoop ellende die je liever wil voorkomen. Je kan bullshit roepen wat je wil, maar je n=1 familielid ervaring spreekt toch echt mijn bronnen tegen.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:46:
[...]
Lol, dit is echt enorme bullshit, niet betalen als huurder is zo ongeveer de enige reden waardoor je wel op redelijk korte termijn uit je hut getrapt kan worden.
Bron: een familielid die als verhuurder ervaringsdeskundige is.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Wat verwacht je dan? dat je even een knokploegje langs stuurt en het geregeld is?Kid Buu schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:57:
[...]
Redelijk korte termijn? 3 maanden termijn en er een kantonrechter te pas aan laten komen, als het mee zit...... dat is een hoop ellende die je liever wil voorkomen. Je kan bullshit roepen wat je wil, maar je n=1 familielid ervaring spreekt toch echt mijn bronnen tegen.
Ga willekeurig iets wanbetalen en de afhandeling duurt ook flink lang.
Voor de rest heb je nog een borg wat waarschijnlijk een deel van de schade dekt + een woekerwinst op het verhuurde boedeltje (zo niet dan verhuur je het verkeerde pand). Dus nee, medelijden ga je bij mij niet vinden.
Verder snap ik het best, met hoe totaal verkloot de huidige woningmarkt is kan je het prima vragen, door elk brandend hoepeltje spring wel een gek, snap dus prima dat het gebeurd.
Vent, waar heb je het in godsnaam over? Die financiële eisen worden juist gesteld om het minder waarschijnlijk te maken dat je te kampen krijgt met een wanbetaler. Niets meer, niets minder. Ik proef hier pure frustratie vanuit een huurdersperspectief.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:00:
[...]
Wat verwacht je dan? dat je even een knokploegje langs stuurt en het geregeld is?
Ga willekeurig iets wanbetalen en de afhandeling duurt ook flink lang.
Voor de rest heb je nog een borg wat waarschijnlijk een deel van de schade dekt + een woekerwinst op het verhuurde boedeltje (zo niet dan verhuur je het verkeerde pand). Dus nee, medelijden ga je bij mij niet vinden.
Verder snap ik het best, met hoe totaal verkloot de huidige woningmarkt is kan je het prima vragen, door elk brandend hoepeltje spring wel een gek, snap dus prima dat het gebeurd.
Maar enlighten me: die financiële eisen worden volgens jou dus niet gesteld om een wanbetaler te voorkomen, het is immers namelijk makkelijk om een wanbetaler te ontzetten van de woning als verhuurder (bron: een familielid). Waarom worden die eisen dan wel gesteld volgens jou?
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Eh nee, dat betwist ik helemaal niet. Ik betwist dat het zo godvergeten moeilijk is om een wanbetalende huurder uit een huis te zetten als verhuurder. Dat valt imho best mee.Kid Buu schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:08:
[...]
Vent, waar heb je het in godsnaam over? Die financiële eisen worden juist gesteld om het minder waarschijnlijk te maken dat je te kampen krijgt met een wanbetaler. Niets meer, niets minder. Ik proef hier pure frustratie vanuit een huurdersperspectief.
Maar enlighten me: die financiële eisen worden volgens jou dus niet gesteld om een wanbetaler te voorkomen, het is immers namelijk makkelijk om een wanbetaler te ontzetten van de woning als verhuurder (bron: een familielid). Waarom worden die eisen dan wel gesteld volgens jou?
Voor de rest, als je een tikje begrijpend leest zie je dat ik wel snap dat de gekste eisen gesteld worden, ondanks dat het maar weinig extra zekerheid bied vind je toch wel iemand die er mee akkoord gaat.
Dat er aan de huur kant en een groot probleem is met mensen die tussen wal een schip vallen is inderdaad iets dat zeer zorgelijk is, echter is dat niet iets dat op het conto van een individuele verhuurder komt.
Tot slot hoef je je geen zorgen te maken om mijn persoonlijke situatie. Bedankt voor de zorgen maar nee, niet nodig.
Wanneer ik stel dat de huurbescherming volledig geënt is op de huurder en dat de verhuurder dat countert met hoge eisen, daar uit interpreteer jij dat het "zo godvergeten moeilijk is om een wanbetalende huurder uit een huis te zetten als verhuurder"? En dan ben ik degene die het begrijpend lezen ontbeert? Stop lekker met raaskallen en ga wat zinnigs posten.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:14:
[...]
Eh nee, dat betwist ik helemaal niet. Ik betwist dat het zo godvergeten moeilijk is om een wanbetalende huurder uit een huis te zetten als verhuurder. Dat valt imho best mee.
Voor de rest, als je een tikje begrijpend leest zie je dat ik wel snap dat de gekste eisen gesteld worden, ondanks dat het maar weinig extra zekerheid bied vind je toch wel iemand die er mee akkoord gaat.
Dat er aan de huur kant en een groot probleem is met mensen die tussen wal een schip vallen is inderdaad iets dat zeer zorgelijk is, echter is dat niet iets dat op het conto van een individuele verhuurder komt.
Voor de rest hoef je je geen zorgen te maken om mijn persoonlijke situatie. Bedankt voor de zorgen maar nee, niet nodig.
Kid Buu schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:25:
[...]
Wanneer ik stel dat de huurbescherming volledig geënt is de op de huurder en dat de verhuurder dat countert met hoge eisen, daar uit interpreteer jij dat het "zo godvergeten moeilijk is om een wanbetalende huurder uit een huis te zetten als verhuurder"? En dan ben ik degene die het begrijpend lezen ontbeert? Stop lekker met raaskallen en ga wat zinnigs posten.
Vervolgens trek je het hier zelf in een breder perspectief (wat je zelf in de initiële post die ik quote niet aanhaalt). Voor de rest vind ik het niet zo vreemd dat de huurbescherming over de bescherming van de huurder gaat en niet over verhuurder, 'whats in the name' zouden de Engelsen zeggen.
Heb gehoord dat een autoverzekering een auto verzekerd en niet een boot

En ja huurders zijn inderdaad vrij redelijk beschermd en nee met verhuurders heb ik over het algemeen weinig medelijden, ondanks de (voor verhuurders) soms nadelige huurbescherming hebben ze nog steeds een zeer goed renderend businessmodel. Denk dat de belangen van de huurder dus wel prima hun plek vinden op het moment, ondanks de huurbescherming. Tot slot worden ze niet gedwongen om verhuurder te spelen, stoppen met wonen in een huis is een wat lastigere opgave.
Maar dit zul je ook vast wel raaskallen vinden, prima, de lezer mag het zelf uitzoeken welke van de 2 raaskallende nozems hij geloofd.
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2016 01:37 ]
Het is nog steeds niet duidelijk waar je mij precies op aanvalt. Een termijn van 3 maanden en het via de kantonrechter spelen met daarbij nog het risico dat je naar je geld kunt fluiten (immers, van een kale kip kun je niet plukken) vind ik totaal niet meevallen. Dit afgezet tegen eventueel een maandje langer leegstand maar wel de huurder financieel volledig doorlichten vind ik als verhuurder toch iets aantrekkelijker. Maar goed, verschil van inzicht zullen we dat maar noemen.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:34:
[...]
Je geeft zelf aan dat het (volgens eigen zeggen) van een 'enorme koude kermis' thuis komt als je als verhuurder met een wanbetaler temaken hebt. Ik zeg vervolgens, in wat meer woorden, dat ik dat wel mee vind vallen in verhouding tot het rendement.
Ik trek helemaal niks in een breder perspectief noch betwist ik de validiteit van huurberscherming. Ik schets gewoon de situatie zoals die is.Vervolgens trek je het hier zelf in een breder perspectief (wat je zelf in de initiële post die ik quote niet aanhaalt). Voor de rest vind ik het niet zo vreemd dat de huurbescherming over de bescherming van de huurder gaat en niet over verhuurder, 'whats in the name' zouden de Engelsen zeggen.
Heb gehoord dat een autoverzekering een auto verzekerd en niet een boot![]()
Hoe is dit inhoudelijk van toepassing op het geen wat ik heb gepost? Nogmaals: in de vrije sector staat de verhuurder gewoon vrij om dit soort eisen te stellen.En ja huurders zijn inderdaad vrij redelijk beschermd en nee met verhuurders heb ik over het algemeen weinig medelijden, ondanks de (voor verhuurders) soms nadelige huurbescherming hebben ze nog steeds een zeer goed renderend businessmodel. Denk dat de belangen van de huurder dus wel prima hun plek vinden op het moment, ondanks de huurbescherming. Tot slot worden ze niet gedwongen om verhuurder te spelen, stoppen met wonen in een huis is een wat lastigere opgave.
Geen idee, maar volgens mij werd mijn initiële post vrij goed ontvangen.Maar dit zul je ook vast wel raaskallen vinden, prima, de lezer mag het zelf uitzoeken welke van de 2 raaskallende nozems hij gelooft.
Hier kan je ook wel wat leuks vinden, gaat via facebook en is alleen nog maar voor Amsterdam.
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 01-07-2016 07:55 ]
Dit ondanks dat ik qua budget aan de onderkant van de markt zit, zeg max 1000. Voor dat bedrag is het soms zoeken, je moet echt de vinger aan de pols houden en onmiddelijk reageren als je wat van je gading ziet. Ik vermijd de grote steden en zoek meer in het zogenaamde groene hart, goed centraal tov de grote steden maar wel lekker "buiten". Het zal je verbazen wat voor fraaie plekken er dan -ook voor dat bedrag- beschikbaar zijn.
De eisen die verhuurders stellen zijn soms wel erg hoog, maar de soep wordt zelden zo heet gegeten, zeker als je eenmaal in het circuit zit en referenties kunt overleggen. En ziek worden of werkeloos raken kan natuurlijk altijd, dus de eisen zijn sowieso een momentopname met beperkte waarde (referenties zeggen dan veel meer).
Soms loop je aan tegen het feit wat hierboven ook genoemd wordt, dat de woning wel vermeld is maar niet meer beschikbaar. Of dat de woning alleen onder leegstand wordt verhuurd (dit kan wel een mooie tijdelijke oplossing zijn).
Succes met de zoektocht.
Wel jaren 50 maar toch... een plek voor jullie beiden met de geldende rentes van dit moment zou het iets van 330 euro NETTO zijn in de maand..
Of driebergen rijsenburg 1.5 ton voor een appartement +- 500 netto in de maand.
Een schijntje op maandelijkse woonlasten en dan zou je je eigen plekje hebben en meer dan genoeg geld overhouden in de maand om te reizen. Ik zeg NEE tegen huur meer dan 800 p/m
Huren is geld weggooien en kopen dan komt de woning naar je toe.
Werkgeversverklaring en alle gemiddelde overuren op papier door de salarisadministratie is inmiddels genoeg om een hypotheek te krijgen. Vast contract niet perse nodig.
Plak er een starterslening tegenaan en je kan nog leuk verbouwen.
[ Voor 34% gewijzigd door BabyRattle op 01-07-2016 09:15 ]
Huren is echt geen sociale schande (op welk inkomen of in welke klasse je ook zit), en het punt dat huren geld weggooien is ipv een eigen investering opbouwen, tja het geeft je wel de vrijheid en mobiliteit die je toch echt nodig hebt in je "jonge" jaren. Stel je moet verkopen binnen 3 jaar, dan zit je over het algemeen met meer kosten dan dat je "verdient" met verkoop. Denk bv ook aan een kinderwens en de daarbij gestelde periode, en vervolgens de ruimte / voorzieningen die je wilt bieden.
Ik heb dat punt nooit begrepen. Vrienden van ons huren en die geven ook aan "jullie bouwen iets op"... ik gaf vervolgens aan dat hun salaris/hypotheek dusdanig is dat ze net zoveel/meer kunnen sparen dan ons. Of je nu 1000 euro huur betaald en 300 euro p/m spaart of 1300 euro hypotheek hebt met 300 euro aflossingsdeel maakt niets uit qua opbouw natuurlijk. Probleem is dat de meeste mensen die discipline niet hebben.Qwerty-273 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:09:
het punt dat huren geld weggooien is ipv een eigen investering opbouwen
Wat mijn inziens wel geld weggooien is bij huur: Investeren in je woning. Huis mooi afwerken krijg je immers never en nooit ergens op terugverdiend. Al is dat bij een koophuis ook maar de vraag. Nieuwe keuken (als het al mag) is ook zinloos. Echter: CV kapot? -> Huurbaas!! terwijl dat met koop garantie? Nee: betalen! is...
Overigens heeft Qwerty-273 wel een punt met het samenwonen. Kopen is wellicht niet een handige optie indien je nog niet hebt samengewoond met elkaar. Dat brengt toch andere irritaties met zich mee!! Of je moet zoals een kennis van ons een woning kopen die je op 1 salaris rond kan krijgen. Een eventueel verlies van doorverkoop kan je dan opvangen indien je voldoende spaart en niet binnen no-time verhuist.
In het geval dat je b.v. zoals hierboven een appartement kan kopen met 330-500 Netto maandlast dan kan je dus ook 670-500 per maand extra aflossen/sparen. Huren voor 800 euro kan duurder/goedkoper uitvallen afhankelijk van hoelang je zou blijven zitten. Kosten van het kopen/verkopen + verschil van maandlasten bij huur/koop tegen elkaar afwegen + risico van verkoop met verlies. Stel je blijft 3 jaar zitten dan heb je al 36x500=18.000 euro kunnen sparen! Ga je al na een jaar weg dan zou huren beter zijn uiteraard.
[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 01-07-2016 12:22 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Niet helemaal waar natuurlijk, want dan kun je de wachttijd die je in Den Bosch hebt opgebouwd ook gebruiken om in Almere of Maastricht te reageren op een huurwoning.Señor Sjon schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:28:
Omdat ze in de gemeente zelf al helemaal vol zitten. Dan gaan ze alleen naar regionaal gebonden mensen kijken. Stel je voor dat de wachttijd landelijk wordt, dan is de kans voor een ieder onder de 40 helemaal verkeken.
Nu mag je overal waar je misschien ooit zou willen wonen jezelf in gaan schrijven en dat verstopt de wachtlijsten, omdat er heel veel mensen op staan die er al 10 jaar op staan en inmiddels ergens anders zijn gaan wonen (of zijn gaan kopen en zich "voor de zekerheid" maar hebben ingeschreven). Als je te veel verdient kun je nog altijd inschrijftijd blijven opbouwen.
Als een flexibel contract niet meegeteld wordt als inkomen voor een hypotheek of particuliere huur, waarom wordt het dan wel meegeteld als inkomen voor de sociale woningbouw? Stel ik zou een flexibel contract hebben waar ik makkelijk 40.000 euro op jaarbasis mee verdien, dan zou ik geen hypotheek kunnen krijgen en ook niet particulier kunnen huren, maar voor de sociale huursector is het ineens wél "vast inkomen".JT schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:34:Je vriendin, tja, gewoon te weinig zekerheid, dat snap ik ergens ook wel bij verhuurders. Zoals iemand anders al aangaf, wellicht kun je aangeven enkele maanden vooruit te willen betalen. Of misschien zou je je eens moeten verdiepen in anti-kraak. Hou je maandelijks nog een mooie duit over ook.
Dat is gewoon meten met 2 maten en daardoor vallen een hoop mensen (bijvoorbeeld met onregelmatige contracten in de zorg) tussen wal en schip.
[ Voor 39% gewijzigd door Stoney3K op 01-07-2016 12:48 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ja, maar:Thalaron schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:18:
[...]
Ik heb dat punt nooit begrepen. Vrienden van ons huren en die geven ook aan "jullie bouwen iets op"... ik gaf vervolgens aan dat hun salaris/hypotheek dusdanig is dat ze net zoveel/meer kunnen sparen dan ons. Of je nu 1000 euro huur betaald en 300 euro p/m spaart of 1300 euro hypotheek hebt met 300 euro aflossingsdeel maakt niets uit qua opbouw natuurlijk. Probleem is dat de meeste mensen die discipline niet hebben.
Een realistischere waarde is dat je nu 1000 euro huur betaald, of 800 euro p/m hypotheek waarvan 400 euro rente is. Waarbij je aflossing ook nog eens een effectief rendement heeft wat hoger is als een spaarrekening van een huurder.
Dit is een best mooie vergelijker: http://www.huiskopenofhuren.nl/, en dan kom je er toch vaak erg snel op uit dat kopen significant goedkoper is over een beetje periode. Als het na 6 maanden weer klapt uiteraard niet.
Dat zou ik dus nooit aandurven, want onder de leegstandswet heb je helemaal geen huurdersbescherming en zou je dus, in theorie, van de ene op de andere dag door de verhuurder eruit kunnen worden gezet. En dan heb je weinig opties: Kopen gaat op zo'n korte termijn meestal niet, als je zo'n woning huurt doe je dat omdat je al voor niets anders in aanmerking komt, en je mag maar hopen dat er dan wat anders vrij komt waar je zo in kan trekken.Phantasmagoria schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:06:
Soms loop je aan tegen het feit wat hierboven ook genoemd wordt, dat de woning wel vermeld is maar niet meer beschikbaar. Of dat de woning alleen onder leegstand wordt verhuurd (dit kan wel een mooie tijdelijke oplossing zijn).
Ik gok dat mijn ouders het namelijk niet zou fijn zouden vinden als ik ineens met een volle verhuiswagen op de stoep sta.
Verwijderd
Sorry, maar dat is echt onzin. Kan misschien niet als je 0,0 spaarpotje hebt, maar dan kun je misschien ook maar beter even wachten met kinderen.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:46:
[...]
Voor de rest dat je redelijk fucked bent in z'n situatie: dat klopt, gefeliciteerd, neem dit in gedachten de volgende keer dat je stemmen gaat. Kun je nagaan als je over een paar jaar kinderen wilt. Dat kun je sowieso al amper betalen als je 4.5k met z'n 2-en verdiend en ze een eigen slaapkamertje wilt geven.
[...]
4,5k per maand is 60k per jaar. Dan is een hypotheek van 250k geen enkel probleem. En een huis met 4 slaapkamers, zoals dat van ons, heb je echt voor minder dan dat. Financier de kk uit je spaargeld en je zou zelfs voor een hoekwoning kunnen gaan of iets met een garage erbij.
Met de huidige rente lach je je helemaal krom.
Je moet alleen voorkomen dat al jouw "spaarpotentie" naar de verhuurder van ren appartementje gaat. Ik heb een paar jaar ma-vr op 18 m^2 gewoond met gedeelde voorzieningen: tegen leegstand. Kostte me bijna niets en in het weekend zat ik bij mijn ouders. Daarna een appartementje in een opkomende wijk in Utrecht gekocht en nu hebben we een mooi huis op een ideale plek. Ik ben echt geen grootverdiener hoor.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 14:01 ]
Beetje lastig alleen als je weinig zekerheid qua werk hebt, verder is niet iedereen in de positie dat met zeker is voor jaren op de zelfde plek te kunnen blijven wonen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:56:
[...]
Sorry, maar dat is echt onzin. Kan misschien niet als je 0,0 spaarpotje hebt, maar dan kun je misschien ook maar beter even wachten met kinderen.
4,5k per maand is 60k per jaar. Dan is een hypotheek van 250k geen enkel probleem. En een huis met 4 slaapkamers, zoals dat van ons, heb je echt voor minder dan dat. Financier de kk uit je spaargeld en je zou zelfs voor een hoekwoning kunnen gaan of iets met een garage erbij.
Met de huidige rente lach je je helemaal krom.
Je moet alleen voorkomen dat al jouw "spaarpotentie" naar de verhuurder van ren appartementje gaat. Ik heb een paar jaar ma-vr op 18 m^2 gewoond met gedeelde voorzieningen: tegen leegstand. Kostte me bijna niets en in het weekend zat ik bij mijn ouders. Daarna een appartementje in een opkomende wijk in Utrecht gekocht en nu hebben we een mooi huis op een ideale plek. Ik ben echt geen grootverdiener hoor.
Om nog maar te zwijgen over de zogezegde flexibele arbeidsmarkt. Lekker flexibel zijn als je aan een berg stenen vast zit.
Verwijderd
Zekerheid qua werk heeft niemand meer sinds WWZ. Sterker nog; een tijdelijk contract biedt momenteel meer zekerheid dan een vast contract. Mensen ontslaan is weer veel goedkoper geworden.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:01:
[...]
Beetje lastig alleen als je weinig zekerheid qua werk hebt, verder is niet iedereen in de positie dat met zeker is voor jaren op de zelfde plek te kunnen blijven wonen.
Om nog maar te zwijgen over de zogezegde flexibele arbeidsmarkt. Lekker flexibel zijn als je aan een berg stenen vast zit.
Dat klopt, dat mensen ontslaan duur zou zijn was al onzin, nu is het inderdaad nog goedkoper.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:06:
[...]
Zekerheid qua werk heeft niemand meer sinds WWZ. Sterker nog; een tijdelijk contract biedt momenteel meer zekerheid dan een vast contract. Mensen ontslaan is weer veel goedkoper geworden.
Eh je weet dat er een vrij grote laag gecreëerd is die elke 3, nu 2 contracten een nieuwe job moet zoeken? Als je ergens werkt waar dat niet zo is is misschien je wettelijke zekerheid weinig groter, praktisch gezien is de situatie weldegelijk anders.
Nu heb ik daar zelf niet zo heel veel last van (en dan nog, kan zelf vrij makkelijk wat anders vinden) echter voor veel mensen, met een andere achtergrond/type beroep is dit een ander verhaal.
Verwijderd
Zekerheid moet je zelf opbouwen. Als jij op een gegeven moment 10 jaar onafgebroken hebt gewerkt en je raakt werkeloos, dan heb je 10 maanden WW en een gevulde spaarpot. Dat is je zekerheid. Vind je snel iets nieuws, dan raak je je opgebouwde WW rechten niet eens kwijt. Dat betekent dan misschien dat je tijdelijk een baan moet aannemen die niet je voorkeur zou hebben. So be it.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:13:
[...]
Dat klopt, dat mensen ontslaan duur zou zijn was al onzin, nu is het inderdaad nog goedkoper.
Eh je weet dat er een vrij grote laag gecreëerd is die elke 3, nu 2 contracten een nieuwe job moet zoeken? Als je ergens werkt waar dat niet zo is is misschien je wettelijke zekerheid weinig groter, praktisch gezien is de situatie weldegelijk anders.
Nu heb ik daar zelf niet zo heel veel last van (en dan nog, kan zelf vrij makkelijk wat anders vinden) echter voor veel mensen, met een andere achtergrond/type beroep is dit een ander verhaal.
Daarom denk ik ook, dat je de eerste jaren vooral niets moet kopen en niets moet huren in de vrije sector. Eerst zorgen dat je zelf wat zekerheid geschapen hebt, voor je een keuze gaat maken uit duur huren of kopen. Ja, dat is even behelpen en niet wat je eigenlijk zou willen. Maar zie het als een investering in je eigen toekomst.
Ik zit inmiddels bij mijn 3e werkgever in bijna 15 jaar en heb absoluut geen problemen met een woningmarkt. Ik heb een handicap en dat zou werk vinden lastiger maken, zeggen ze: alleen als jij dat toelaat is dat zo. Ik heb nog nooit een dag zonder werk gezeten.
Ik zeg natuurlijk ook nergens, dat het allemaal heel makkelijk gaat. Dat is inderdaad niet zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 19:23 ]
Tja de vraag is dan wel, waar ga je wonen, dat is juist de rede van dit topic, andere opties zijn er enkel in thuis blijven wonen of een kamer huren (wat alsnog erg duur kan zijn, dan is met z'n 2en vrije sector huren vaak net zo duur als het zou kunnen).Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:22:
[...]
Zekerheid moet je zelf opbouwen. Als jij op een gegeven moment 10 jaar onafgebroken hebt gewerkt en je raakt werkeloos, dan heb je 10 maanden WW en een gevulde spaarpot. Dat is je zekerheid. Vind je snel iets nieuws, dan raak je je opgebouwde WW rechten niet eens kwijt. Dat betekent dan misschien dat je tijdelijk een baan moet aannemen die niet je voorkeur zou hebben. So be it.
Daarom denk ik ook, dat je de eerste jaren vooral niets moet kopen en niets moet huren in de vrije sector. Eerst zorgen dat je zelf wat zekerheid geschapen hebt, voor je een keuze gaat maken uit duur huren of kopen. Ja, dat is even behelpen en niet wat je eigenlijk zou willen. Maar zie het als een investering in je eigen toekomst.
Ik zit inmiddels bij mijn 3e werkgever in bijna 15 jaar en heb absoluut geen problemen met een woningmarkt. Ik heb een handicap en dat zou werk vinden lastiger maken, zeggen ze: alleen als jij dat toelaat is dat zo. Ik heb nog nooit een dag zonder werk gezeten.
Ik zeg natuurlijk ook nergens, dat het allemaal heel makkelijk gaat. Dat is inderdaad niet zo.
Verder mbt. Die handicap, tja hangt maar net van je beroep af. Het gaat er bij mij niet in dat al die mensen die in 'de crisis' het allemaal maar plots verkeerd zijn gaan doen. Geloof er niet zo in dat het altijd maar iedereen zij eigenschuld is.
Ben het volledig met je eens dat je met je eigen gedrag, plan en strategie veel verschil kan maken, daar niet van hoor.
Hell zie dat in mijn omgeving zo veel. De meesten zijn of aan het afstuderen of in de afgelopen 2.5 jaar afgestudeerd. Verschil is gigantisch, varieert van lui en zonder plan geen cent te makken en zeer naïef tot het totaal tegenovergestelde.
OK..bedankt voor die Kockengen. Die valt best goed in de regio..DivWhis schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:44:
Hoppa. Hier 975,- voor een nieuw appartement in Mijdrecht. Of hier 865 in Maarssen. Of hier voor 850,- in Kockengen.
Bedank me later maar.
Maar de intentieverklaring wordt wel moeilijker, of niet? Voor dat soort bedragen..tja.. Mijn eerste insteek is altijd gelijk kopen geweest. Enkel zou ik op basis van mijn contract me nu geen kans meer geven om een hypotheek te krijgen. Ik weet niet of mijn werkgever nu al een garantie af gaat geven.BabyRattle schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:07:
Anders toch net buiten Utrecht zoeken? bijvoorbeeld Soesterberg heel groen met genoeg bos heb je al appartementen voor een ton
Wel jaren 50 maar toch... een plek voor jullie beiden met de geldende rentes van dit moment zou het iets van 330 euro NETTO zijn in de maand..
Of driebergen rijsenburg 1.5 ton voor een appartement +- 500 netto in de maand.
Een schijntje op maandelijkse woonlasten en dan zou je je eigen plekje hebben en meer dan genoeg geld overhouden in de maand om te reizen. Ik zeg NEE tegen huur meer dan 800 p/m
Huren is geld weggooien en kopen dan komt de woning naar je toe.
Werkgeversverklaring en alle gemiddelde overuren op papier door de salarisadministratie is inmiddels genoeg om een hypotheek te krijgen. Vast contract niet perse nodig.
Plak er een starterslening tegenaan en je kan nog leuk verbouwen.
Ga eens praten met een onafhankelijke Hypotheekadviseur wat hij adviseert. Het liefst een kleine, en niet een hypotheker ofzo. Op basis van jullie situatie en inkomen (en jou inkomen uit het verleden) zit er misschien wel mogelijkheid in. Je bruto inkomen zou (bij vaste aanstelling) goed zijn voor 270k. Misschien dat 100k voor een starters appartement wel tot de mogelijkheden behoort?Point.Flare schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:58:
[...]
Maar de intentieverklaring wordt wel moeilijker, of niet? Voor dat soort bedragen..tja.. Mijn eerste insteek is altijd gelijk kopen geweest. Enkel zou ik op basis van mijn contract me nu geen kans meer geven om een hypotheek te krijgen. Ik weet niet of mijn werkgever nu al een garantie af gaat geven.
En ik weet ook niet of jullie in de startersdoelgroep vallen, maar Jebber (www.jebber.nl) bouwt veel in Utrecht momenteel voor jongeren / starters in middensegment huur. O.a. bij de Citycampus Max naast en op Rotsoord. Misschien liggen daar kansen?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Imho heeft TS geen probleem met de woningmarkt maar met de arbeidsmarkt.
Als je 30 bent en klaar bent om te gaan settlen, dan is de koop van een woning niet zo'n probleem. Ik kijk naar de huidige k.k., naar het feit dat we juist een prijscorrectie hebben gehad, naar de leeftijd van TS, en naar hierboven berekende hypotheekruimte. Dan moet je toch iets kunnen vinden waaraan je voor 5 of 10 jaar kunt committen?
Als die hypotheek niet mogelijk is door flexibele contracten en het gebrek aan intentieverklaring, dan zou ik eerder kijken naar je werkgever dan naar allemaal makelaars waarmee je helemaal geen zaken hebt.
Want dat kan niet? Wij hebben nog voordat ik was afgestudeerd gewoon een huis gekocht..Michielgb schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:34:
Dus je gaat voor het eerst samenwonen en dan is kopen direct al een optie?
Het lijkt er op dat de TS inderdaad net in de categorie valt waar weinig voor is geregeld, dat is inderdaad zuur, maar ik denk dat je dat had moeten realiseren voordat je van baan ging wisselen (door bijvoorbeeld eerst een huis te kopen, en dan een nieuwe functie te accepteren).
Als je door de hypotheekacceptatie heen bent zal het de bank verder een worst wezen hoe je je geld bijelkaar schraapt.
HENG HENG
Maar TS heeft met zijn vriendin samen bijna 2x modaal. Ze zijn nog jong en hebben dus prima vooruitzichten.
De rant richt zich vooral op de huurmarkt. Ik ben daar in het eerste begin van mijn loopbaan tegenaan gelopen. Mijn oplossing was om nog een jaartje in mijn studentenhuis te blijven (we waren met ons drieëen dus dat was goed te doen). En daarna, zodra ik een vast contract had, een tweekamerappartement te kopen. Daar heb ik dik drie jaar gewoond. Achteraf had ik misschien beter kunnen huren (de kosten koper plus de periode van dubbele hypotheeklasten waren iets groter dan de winst op de woning).
Op de leeftijd van TS zat ik alweer anderhalf jaar in mijn tweede koopwoning. Die heb ik tien jaar later nog steeds. Ik denk dat de koopmarkt niet minder toegankelijk is geworden. We moesten ons tweede huis op twee inkomens kopen, maar de LTI was in feite maar 4, een getal wat je nog steeds wel krijgt. Ook zijn de prijzen niet wezenlijk anders dan 10 jaar geleden, terwijl de CAO-loonindex wel tenminste +20% is.
Als TS niet kan kopen, ligt dat vooral aan de commitment vanuit de werkgever(s). Als hij niet wil kopen, ik heb ervaren dat de problematiek van de huurmarkt aan het begin van deze eeuw hetzelfde was.
Dat is het nou juist.Point.Flare schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:58:
[...]
Maar de intentieverklaring wordt wel moeilijker, of niet? Voor dat soort bedragen..tja.. Mijn eerste insteek is altijd gelijk kopen geweest. Enkel zou ik op basis van mijn contract me nu geen kans meer geven om een hypotheek te krijgen. Ik weet niet of mijn werkgever nu al een garantie af gaat geven.
Mijn werkgever vertelde mij destijds" ik kan je wel een intentieverklaring geven, maar je weet dat ik je geen vast contract kan geven"( werd door de salarisadministratie gemaakt) een standaardformulier op zich met basisvragen waarop zij handtekeningen en bedragen zetten a.d.h.v afgelopen 6 maanden?.
Zelfs achteraf wel een vast contract bemachtigd door m'n goede performance en babbel!(heel belangrijk) Ook ik heb op een zwakke positie gezeten zonder een vast contract en zelfs tehoren gekregen tijdens de intentieverklaring maar destijds gewoon een hypotheek gekregen. Weliswaar met uren op mijn contract.
Nu inmiddels een vast contract maar vraag het gewoon niet geschoten is altijd mis :-) Wees niet bang want ze weten dat ze je niet verplicht een vast contract hoeven te geven ookal staat het in de intentieverklaring.
Verwijderd
Over het algemeen is particulier huren gewoon significant duurder dan dezelfde woning met een hypo hoor. Sure je kan dan niet niet de huisbaas bellen voor een kapotte CV, maar wat kost dat in het meest extreme geval? 1000 euro heb je een fonkelnieuwe HR ketel tegenwoordig en dat gebeurd eens in de 10 jaar als je pech hebt? Als je geld hebt om om het jaar een nieuwe iPhone te kopen kan dat ook wel. Kwestie van een buffertje hebben. Ook kan je die dingen gewoon huren als je geen geld hebt voor aanschaf. Heb je dezelfde voordelen.Thalaron schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:18:
[...]
Ik heb dat punt nooit begrepen. Vrienden van ons huren en die geven ook aan "jullie bouwen iets op"... ik gaf vervolgens aan dat hun salaris/hypotheek dusdanig is dat ze net zoveel/meer kunnen sparen dan ons. Of je nu 1000 euro huur betaald en 300 euro p/m spaart of 1300 euro hypotheek hebt met 300 euro aflossingsdeel maakt niets uit qua opbouw natuurlijk. Probleem is dat de meeste mensen die discipline niet hebben.
Wat wel waar is is dat je natuurlijk wel relatief zeker moet weten dat je er even blijft zitten... ik woon nu 8 jaar in mijn "eigen" appartementje. Voor wat ik onder de streep kwijt ben aan een hypotheek ga ik never nooit niet iets gelijkwaardigs huren. Zeker niet nu. En dan moet je onzin als geen beesten op de koop toenemen. Nein danke.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 14:33 ]
Zo hoog is het rendement op een woning helemaal niet als je dat vergelijkt met andere risicovolle beleggingen. 4% rendement nou joh dat is veel. Beetje goed beleggen op de beurs haal je meer. Je loopt wel evenveel risico als op de beurs beleggen behalve dat je er niet mee kan stoppen. En als het zo'n goed rendement geeft waarom doe je het zelf niet of koop je zelf niets? 1 maandje wachten en dan kan je met dat salaris makkelijk een leuk huisje kopen.GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:34:
[...]
Je geeft zelf aan dat het (volgens eigen zeggen) van een 'enorme koude kermis' thuis komt als je als verhuurder met een wanbetaler temaken hebt. Ik zeg vervolgens, in wat meer woorden, dat ik dat wel mee vind vallen in verhouding tot het rendement.
Vervolgens trek je het hier zelf in een breder perspectief (wat je zelf in de initiële post die ik quote niet aanhaalt). Voor de rest vind ik het niet zo vreemd dat de huurbescherming over de bescherming van de huurder gaat en niet over verhuurder, 'whats in the name' zouden de Engelsen zeggen.
Heb gehoord dat een autoverzekering een auto verzekerd en niet een boot![]()
En ja huurders zijn inderdaad vrij redelijk beschermd en nee met verhuurders heb ik over het algemeen weinig medelijden, ondanks de (voor verhuurders) soms nadelige huurbescherming hebben ze nog steeds een zeer goed renderend businessmodel. Denk dat de belangen van de huurder dus wel prima hun plek vinden op het moment, ondanks de huurbescherming. Tot slot worden ze niet gedwongen om verhuurder te spelen, stoppen met wonen in een huis is een wat lastigere opgave.![]()
Maar dit zul je ook vast wel raaskallen vinden, prima, de lezer mag het zelf uitzoeken welke van de 2 raaskallende nozems hij geloofd.
Huurders bescherming gaat gewoon veel te ver en dat zorgt ook voor te kort aan woningen. Als je 1/2 jaar op wereldreis gaat kan je je huis niet verhuren. Dus het moet door deze regels die tijd leeg staan. Dat is 6 maanden de tijd om iets nieuws te zoeken alleen tja huurbescherming he. Dus dat kan niet, als de huurder er na die 6 maanden niet uit wilt dan heb jij geen woning meer.
Dat je mensen niet gewoon op straat kan zetten is 1 ding maar de huidige regels maken het onmogelijk om afspraken te maken tussen volwassen mensen. Het hele huurders bescherming deel moet gewoon simpeler en eerlijker gemaakt worden, je kan er niet uitgezet worden tenzij je vooraf afspreekt dat het bepaalde tijd is. En als je niet betaald mag de verhuurder je wel gewoon op straat zetten. Voorkom je misbruik tenminste en ja dan kan jij wel wat huren ipv dat je nu 5x de huur als maandinkomen nodig hebt. Maar dat wil je niet dus dan niet zeuren je word zo goed beschermt dat je geen huis kan krijgen.
Leegstandswet geeft de verhuurder alleen het recht om jou er met een opzegtermijn van 3 maanden uit te zetten. Dan heb je dus 3 maanden de tijd om iets anders te zoeken. O en je krijgt geen verhuis premi mee ( wat op zich logisch is natuurlijk )Stoney3K schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:12:
[...]
Dat zou ik dus nooit aandurven, want onder de leegstandswet heb je helemaal geen huurdersbescherming en zou je dus, in theorie, van de ene op de andere dag door de verhuurder eruit kunnen worden gezet. En dan heb je weinig opties: Kopen gaat op zo'n korte termijn meestal niet, als je zo'n woning huurt doe je dat omdat je al voor niets anders in aanmerking komt, en je mag maar hopen dat er dan wat anders vrij komt waar je zo in kan trekken.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-07-2016 21:05 ]
Verwijderd
Ken je niemand die er binnenkort een jaartje tussenuit gaat? Of ken je niemand, die iemand kent, die er binnenkort een jaartje tussenuit gaat? Die willen meestal graag een tijdelijke huurder in hun huis en meestal tegen kostprijs en dan het liefst iemand die te vertrouwen is.
Zo heeft mijn zusje ooit eens dik een jaar voor heel weinig gewoond. Ze had een heel huis (geen groot huis, maar er zat zelfs een tuintje bij) en betaalde gewoon de vaste lasten (ex. aflossing natuurlijk). Dat was goed te doen. Ze profiteerde zelfs van HRA zonder een huis te bezitten.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:33
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Het is geen garantie. Het papiertje is echt niks waard. Werkgever kan het geven en zonder problemen alsnog je contract niet verlengen. Maar de bank accepteert het en dan krijg je dus wel gewoon een hypotheekPoint.Flare schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:58:
[...]
Onze inzet nu is om een jaartje zo goedkoop mogelijk te huren en vermogen op te bouwen, waarna we kunnen gaan kijken naar een koophuis. Ik heb in onze regio gekeken en de koophuizen hebben vaak stukken betere locaties, dan waar de huurhuizen staan.
Voor iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, dankjewel! Er zitten echt goede tips en ideeën tussen.
Verwijderd
VEH heeft maar één belang, dat is jouw belang.
Het lijkt misschien reclame wat ik hierboven schrijf, dat is het niet. Ik heb als koper veel baat gehad bij VEH (hypotheekadvies, aankoopkeuring, juridische vragen) en voor het geld hoef je het niet te laten.
Uiteindelijk heeft VEH mij zoveel geld bespaard t.o.v. het advies de Hypotheker en bank dat ik deze laatste twee niet eens meer serieus neem.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Als jij 4 procent rendement haalt op het verhuren van een woning dan doe je echt iets grondig verkeerd. Voor de rest waar heb je mijn salaris eigenlijk vandaan?Shadowhawk00 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:02:
[...]
Zo hoog is het rendement op een woning helemaal niet als je dat vergelijkt met andere risicovolle beleggingen. 4% rendement nou joh dat is veel. Beetje goed beleggen op de beurs haal je meer. Je loopt wel evenveel risico als op de beurs beleggen behalve dat je er niet mee kan stoppen. En als het zo'n goed rendement geeft waarom doe je het zelf niet of koop je zelf niets? 1 maandje wachten en dan kan je met dat salaris makkelijk een leuk huisje kopen.
Behalve een flutje tijdelijke leegstand op de woningmarkt (let wel, leegstand heb je altijd, simpelweg omdat mensen moeten verhuizen en aankoop/verkoop zich zelfden 1 op 1 laat uitlijnen) is het aanbod van woningen enorm inelastisch. Voor de rest zie ik de typische: er zijn te veel regeltjes die mij verhinderen veel en zonder gezeik geld te verdienen cry. Misschien moet je eens bij het VNO-NCW solliciteren, daar doen ze dat ook altijd.Huurders bescherming gaat gewoon veel te ver en dat zorgt ook voor te kort aan woningen. Als je 1/2 jaar op wereldreis gaat kan je je huis niet verhuren. Dus het moet door deze regels die tijd leeg staan. Dat is 6 maanden de tijd om iets nieuws te zoeken alleen tja huurbescherming he. Dus dat kan niet, als de huurder er na die 6 maanden niet uit wilt dan heb jij geen woning meer.
Dat je mensen niet gewoon op straat kan zetten is 1 ding maar de huidige regels maken het onmogelijk om afspraken te maken tussen volwassen mensen. Het hele huurders bescherming deel moet gewoon simpeler en eerlijker gemaakt worden, je kan er niet uitgezet worden tenzij je vooraf afspreekt dat het bepaalde tijd is. En als je niet betaald mag de verhuurder je wel gewoon op straat zetten. Voorkom je misbruik tenminste en ja dan kan jij wel wat huren ipv dat je nu 5x de huur als maandinkomen nodig hebt. Maar dat wil je niet dus dan niet zeuren je word zo goed beschermt dat je geen huis kan krijgen.
[...]
Leegstandswet geeft de verhuurder alleen het recht om jou er met een opzegtermijn van 3 maanden uit te zetten. Dan heb je dus 3 maanden de tijd om iets anders te zoeken. O en je krijgt geen verhuis premi mee ( wat op zich logisch is natuurlijk )
Dan neem ik aan dat jij dus woningen verhuurt? Wat voor een resultaten haal jij dan? Als ik namelijk in het FO topic kijk wat er langs komt aan rendementen is 4%, na aftrek van alle kosten, misschien wel wat aan de lage kant, maar het is niet alsof je 10% wel haalt.GoldenSample schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:38:
[...]
Als jij 4 procent rendement haalt op het verhuren van een woning dan doe je echt iets grondig verkeerd.
Qua risicoprofiel is het redelijk anders dan de beurs, vooral als je weinig woningen hebt om te verhuren: In principe heb je vaste inkomsten met minder schommelingen dan de beurs, maar het kan ook helemaal mis gaan. Van hetgeen ik heb gezien zou ik dan ook heel veel eerder gewoon geld op de beurs zetten dan gaan verhuren, al het gedoe eromheen met een gemiddeld rendement lager dan wat je op de beurs haalt. En je geld zit ook nog eens compleet vast, terwijl op de beurs je het zo kan verkopen.
Dan kan je het van Shadow wel gezeik vinden, maar ik denk dat hij zeker een punt heeft. Natuurlijk is huurdersbescherming nodig, maar het maakt verhuren minder aantrekkelijk en daardoor automatisch duurder: Mensen belleggen het dan liever.
[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 03-07-2016 17:38 ]
oa. Familieleden, exacte cijfers heb ik niet voor me liggen, wel aan mee gerekend destijds. Echter gaat het redelijk richting de 10% voor het segment net boven de socialehuur. Dat is niet zo veel veranderd tov. de vorige keer dat ik inzage gehad heb.Sissors schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:36:
[...]
Dan neem ik aan dat jij dus woningen verhuurt? Wat voor een resultaten haal jij dan? Als ik namelijk in het FO topic kijk wat er langs komt aan rendementen is 4%, na aftrek van alle kosten, misschien wel wat aan de lage kant, maar het is niet alsof je 10% wel haalt.
Moet je wel tactisch inkopen in een schaarste regio, zie ook mensen om me heen die iets vergelijkbaars proberen en simpelweg domme keuzes maken. Niet zo vreemd, gemiddelde Nederlander is natuurlijk niet bijster intelligent.
Probleem is alleen dat de krapte op de woningmarkt niet veroorzaakt word doordat er geen mensen willen investeren. Probleem is de grondpolitiek. Hoe hard de prijs ook stijgt, grond met een woonbestemming komt er amper vrij. Maw het terugschroeven van de bescherming van een huurder lost dat probleem niet op.Qua risicoprofiel is het redelijk anders dan de beurs, vooral als je weinig woningen hebt om te verhuren: In principe heb je vaste inkomsten met minder schommelingen dan de beurs, maar het kan ook helemaal mis gaan. Van hetgeen ik heb gezien zou ik dan ook heel veel eerder gewoon geld op de beurs zetten dan gaan verhuren, al het gedoe eromheen met een gemiddeld rendement lager dan wat je op de beurs haalt. En je geld zit ook nog eens compleet vast, terwijl op de beurs je het zo kan verkopen.
Dan kan je het van Shadow wel gezeik vinden, maar ik denk dat hij zeker een punt heeft. Natuurlijk is huurdersbescherming nodig, maar het maakt verhuren minder aantrekkelijk en daardoor automatisch duurder: Mensen belleggen het dan liever.
[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 03-07-2016 17:56 ]
Misschien iets om in je achterhoofd te houden voor de middellange termijn: Meeste werkgevers geven na het eerste jaar/halfjaarcontract een vast contract; na 2x contracten voor bepaalde tijd is je werkgever sowieso verplicht je een contract voor onbepaalde tijd te geven. Misschien kan je eerst kijken om dat eerste jaar/2 jaar te overbruggen? En daarna kopen?Point.Flare schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:48:
Ik ga me toch nog eens verdiepen in de mogelijkheden tot kopen dan maar. Enkel zal ik hiervoor wel iets langer bij mijn werkgever in dienst moeten zijn. Net 1 dag binnen lijkt me dit een rare vraag.
Onze inzet nu is om een jaartje zo goedkoop mogelijk te huren en vermogen op te bouwen, waarna we kunnen gaan kijken naar een koophuis. Ik heb in onze regio gekeken en de koophuizen hebben vaak stukken betere locaties, dan waar de huurhuizen staan.
Voor iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, dankjewel! Er zitten echt goede tips en ideeën tussen.
HENG HENG
Geen contract voor onbepaalde tijd geven is dan uiteraard ook een optie hè. En dat is vaker het geval dan je denkt helaas.Spacecowboy schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:01:
[...]
na 2x contracten voor bepaalde tijd is je werkgever sowieso verplicht je een contract voor onbepaalde tijd te geven.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Een werkgever die zo met z'n mensen omgaat moet je sowieso mijden als de pest. Kortzichtig gedrag.Bastien schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:09:
[...]
Geen contract voor onbepaalde tijd geven is dan uiteraard ook een optie hè. En dat is vaker het geval dan je denkt helaas.
HENG HENG
Dat was juist niet mijn insteek. Ik was hevig teleurgesteld toen ik hem koos. Waarom mag mijn titel niet mijn onvrede uiten met mijn ervaring met de gang van zaken op de woningmarkt? Dat ik het nu iets zonniger inzie is niet omdat de situatie is veranderd, maar omdat ik goed advies van de posters in dit topic heb gekregen. Ik blijf de kloof tussen sociaal huren en particulier huren en de daarbij behorende eisenpakketten en gevraagde huren door makelaars echt supertriest vinden.Krisp schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:09:
[mbr]titelfix om het wat meer een neutrale lading te geven.[/]
Helaas moet je daarvoor eerst binnen het bedrijf zitten en die vibe oppikken bij de medewerkers. Dan is het vaak al te laat. De arbeidsmarkt voor mensen met mijn vakgebied heeft een 'klein' overschot in aanbodSpacecowboy schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:27:
[...]
Een werkgever die zo met z'n mensen omgaat moet je sowieso mijden als de pest. Kortzichtig gedrag.
[ Voor 25% gewijzigd door Point.Flare op 03-07-2016 19:36 ]
Ik heb toch de indruk dat dat straks vaker gebeurt dan je zelf zou willen. Twee jaarcontracten en daarna mag je een half jaartje foetsie, waarna we je weer opnieuw aannemen.Spacecowboy schreef op zondag 03 juli 2016 @ 18:27:
[...]
Een werkgever die zo met z'n mensen omgaat moet je sowieso mijden als de pest. Kortzichtig gedrag.
Succes met het vinden van een vrije sector woning of het aanvragen van een hypotheek als je dat een beetje salaris oplevert.
Dat er voor dat soort "flexibele" werkrelaties een oplossing moet komen staat buiten kijf, want dat worden in de toekomst steeds meer mensen waardoor de hele woningmarkt knarsend tot stilstand komt.
Verwijderd
Ligt er natuurlijk aan wat je precies doet, maar na 2 jaar contracten gaan ze mij na een half jaar echt niet opnieuw aannemen. Dan werk ik al bij "de concurrent" en neem mijn opgedane kennis en netwerk mee.Stoney3K schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:35:
[...]
Ik heb toch de indruk dat dat straks vaker gebeurt dan je zelf zou willen. Twee jaarcontracten en daarna mag je een half jaartje foetsie, waarna we je weer opnieuw aannemen.
[...]
Ik zeg niet dat ik onvervangbaar ben; want dat is niemand. Maar het is niet 1-2-3 geregeld.
Dat kan als je een bepaald niveau of specifieke skillset hebt. Maar voor de gemiddelde arbeider werkt het wél zo, voor jou 10 anderen namelijk.Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:20:
[...]
Ligt er natuurlijk aan wat je precies doet, maar na 2 jaar contracten gaan ze mij na een half jaar echt niet opnieuw aannemen. Dan werk ik al bij "de concurrent" en neem mijn opgedane kennis en netwerk mee.
Ik zeg niet dat ik onvervangbaar ben; want dat is niemand. Maar het is niet 1-2-3 geregeld.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Dit is zo links en rechts al een feit...Stoney3K schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:35:
[...]
Ik heb toch de indruk dat dat straks vaker gebeurt dan je zelf zou willen. Twee jaarcontracten en daarna mag je een half jaartje foetsie, waarna we je weer opnieuw aannemen.
Succes met het vinden van een vrije sector woning of het aanvragen van een hypotheek als je dat een beetje salaris oplevert.
Dat er voor dat soort "flexibele" werkrelaties een oplossing moet komen staat buiten kijf, want dat worden in de toekomst steeds meer mensen waardoor de hele woningmarkt knarsend tot stilstand komt.
Al die functies waarvoor je zomaar iemand anders voor "van straat trekt" en na een dagje training mee laat draaien in je bedrijf zien tegenwoordig echt geen vaste aanstellingen meer. Zeker niet als de sector waarin gewerkt wordt ad-hoc is en er van week tot week zomaar meer/minder werk is/kan zijn.
Daarvoor is het nog te veel een werkgeversmarkt.
Ik denk gewoon dat dat dak op contractverlengingen er af moet. Er zitten nu al mensen in een situatie waarbij je geen uitzicht heb op een aanstelling voor onbepaalde tijd en ook weet dat je na 2 1/2 jaar mag opzouten, los van je functioneren. Dat is een spagaat van heb ik jou daar...
'Te' groot is uiteraard subjectief. Ik vind van niet. Ik heb inderdaad niet alle ruimte 'nodig' die ik nu heb. Daarentegen vind ik het wel erg lekker en ik kan het betalen. Dit is voor mij dus een luxe die het waard is. Daarnaast: ik woonde hiervoor in een 2 kamer-appartement waar ik 890 euro voor betaalde (incl. gwl). Ik woon nu dus voor 974 ex gwl. Ik ben ongeveer 200 tot 300 netto per maand meer kwijt (even kijken hoe het gwl over een jaar tijd gaat uitpakken in totaal). Als ik van een 2-kamer appartement had willen opschalen naar minimaal een 3-kamer appartement, dan was ik niet heel veel minder geld kwijt geweest in Eindhoven dan de 974 die ik nu betaal. (Ik heb m'n research gedaan.) En ik zeg geen 'nee' tegen meer ruimte voor dezelfde prijs als een gemiddeld 3-kamer appartement.Qwerty-273 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:35:
[...]
Serieuse vraag zou dan zeker wel zijn, zit je niet te groot?
Daarnaast, met het oog op de toekomst, verwacht ik niet dat ik heel lang alleen blijf wonen in dit huis, dus het is wel 'op de groei' gehuurd, met het idee dat er op termijn een partner bij komt wonen.
Kleine toevoeging overigens: toen ik dit huis 3 maanden geleden ging huren kostte het nog 'maar' 932 euro... dat was dus maar 40 euro meer dan mijn vorige woning (los van het ex gwl verhaal). Dat vond ik dus _zeker_ de moeite voor een significant groter huis. Alleen fijn dat de verhuurder dan al binnen 3 maanden besluit om de huur met de 'toegestane' 4,6% omhoog te gooien...i.e. nog eens 44 euro erbij. Daar was ik op zijn zachts gezegd niet blij mee. Ik kan het nog steeds prima betalen, maar dit werpt wel de vraagtekens op van, wat als dit huis per jaar (!!) met 45 euro omhoog gaat? Dan woon ik toch niet zo lang als ik had gehoopt, want dat gaat dan extreem snel omhoog, en lijkt me niet meerdere jaren feasible.
@TS... dat is dus ook iets om rekening mee te houden! Als jullie gaan huren, zorg dat je weet wanneer de 1e huurverhoging doorgevoerd mag worden. Dit zodat je niet direct aan jullie tax gaat huren, en dan dus ook bijvoorbeeld binnen 3 maanden een flinke verhoging voor je kiezen krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door Gilraen op 04-07-2016 14:40 ]
Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222
10% rendement betekend dat je 1% van de marktwaarde per maand aan huur moet hebben.GoldenSample schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:53:
[...]
oa. Familieleden, exacte cijfers heb ik niet voor me liggen, wel aan mee gerekend destijds. Echter gaat het redelijk richting de 10% voor het segment net boven de socialehuur. Dat is niet zo veel veranderd tov. de vorige keer dat ik inzage gehad heb.
Of je verhuurd het huis aan een groep studenten en vraagt daar een absurde prijs voor of je rekent niet goed.
Voor een woning met WOZ van 200000 moet je dan al 2000 kale huur per maand vragen. Lijkt me nogal veel aangezien je voor dat geld een tussenwoning hebt zo ongeveer. Net boven sociale huur is tussen de 700 en 1000 kale huur in de maand ik ken geen woning die je voor 70000 tot 100000 kan kopen.
120k en €1.200 zijn the magic numbers inderdaad. Als geheel appartement verhuren aan een stel zou je er tegen de 1.000 per maand voor vangen ja.Shadowhawk00 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:35:
[...]
10% rendement betekend dat je 1% van de marktwaarde per maand aan huur moet hebben.
Of je verhuurd het huis aan een groep studenten en vraagt daar een absurde prijs voor of je rekent niet goed.
Voor een woning met WOZ van 200000 moet je dan al 2000 kale huur per maand vragen. Lijkt me nogal veel aangezien je voor dat geld een tussenwoning hebt zo ongeveer. Net boven sociale huur is tussen de 700 en 1000 kale huur in de maand ik ken geen woning die je voor 70000 tot 100000 kan kopen.
Verder wordt in het OG altijd met veel vreemd vermogen gewerkt. Als je de helft hypothecair leent tegen pakweg 3%, schiet het rendement eigen vermogen ook omhoog.
Waarde stijging houd ik er bewust uit gezien dit imho een zeepbel is.t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:54:
In bovenstaande berekening ontbreekt de waardestijging van het pand. Als deze gemiddeld 2% per jaar is, hoef je nog maar 8% rendement te maken.
Verder wordt in het OG altijd met veel vreemd vermogen gewerkt. Als je de helft hypothecair leent tegen pakweg 3%, schiet het rendement eigen vermogen ook omhoog.
Dan hier een omgekeerd verhaal.Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 15:08:
Gebruik de kennis en onafhankelijkheid van Vereniging Eigen Huis (VEH) voor al je vragen over hypotheken en alles wat te maken heeft met een koopwoning. Het is uiteraard verleidelijk om 'gratis' hypotheekadvies te halen bij de Hypotheker of de bank i.p.v. iets te betalen bij VEH.
VEH heeft maar één belang, dat is jouw belang.
Het lijkt misschien reclame wat ik hierboven schrijf, dat is het niet. Ik heb als koper veel baat gehad bij VEH (hypotheekadvies, aankoopkeuring, juridische vragen) en voor het geld hoef je het niet te laten.
Uiteindelijk heeft VEH mij zoveel geld bespaard t.o.v. het advies de Hypotheker en bank dat ik deze laatste twee niet eens meer serieus neem.
Wij hebben ook een hypotheek via VEH afgesloten, maar wij zijn verre van tevreden. Informatieverstrekking was gebrekkig, hij wist niet wat hij verkocht, en de afhandeling was ronduit beroerd. Ondanks dat we in mei de offerte getekend hadden, en de overdragct op vrijdag 11 september zou plaatsvinden, was de hypotheek de dinsdag ervoor nog steeds niet goedgekeurd omdat de bank steeds vroeg om nieuwe gegevens. Het lijkt me dat je dat als hypotheekadviseur op z'n minst moet weten.
Tevens was hij de helft van de tijd niet bereikbaar (ook niet als ons verzocht was om dan terug te bellen).
Nee, ik ga de volgende keer liever naar iemand die wél verdient aan mijn hypotheek, daarvan heb ik tenminste de indruk dat hij z'n best doet om het geld binnen te harken.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Waardestijging kan je helemaal niet meenemen met een huurwoning. Waardestijging wordt alleen interessant als je als verhuurder het pand verkoopt. Dus zolang een pand verhuurd wordt, is het rendement alleen te berekenen aan de hand van investering, onderhoud en overige kosten en dat weggezet tegen de maandelijkse huuropbrengsten over een vooraf vastgestelde periode.t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:54:
In bovenstaande berekening ontbreekt de waardestijging van het pand. Als deze gemiddeld 2% per jaar is, hoef je nog maar 8% rendement te maken.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Dat zijn echt onrealistische waarde om mee te rekenen. Leuk dat het blijkbaar een keer iemand is gelukt, maar als dat ook maar een klein beetje realistisch is, waarom doet niet iedereen het?GoldenSample schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:03:
[...]
120k en €1.200 zijn the magic numbers inderdaad. Als geheel appartement verhuren aan een stel zou je er tegen de 1.000 per maand voor vangen ja.
En huren is duur, maar ook €1000 aan een stel voor iets van 120k is niet realistisch. Waarschijnlijker zit je bij eentje van 120k gewoon nog in het puntenstelsel en mag je uberhaupt de prijs niet bepalen (iig niet boven een maximum).
Tweede helft: Eens. Eerste helft: Ja, maar je begint al met een flinke waardedaling op het moment dat er huurders in komen, dus voordat dat weg is ben je wel even verder. En uiteindelijk kan op lange termijn het gemiddeld niet sneller stijgen dan inflatie (als het goed is).t_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:54:
Die initiële waardedaling heb je als je een huis leeg koopt en dan verhuurt. Koop je een portefeuille bestaande huurwoningen, dan heb je dat niet.
Stukje lanhe termijn: in de jaren 50 kocht je een tussenwoning voor 15 a 20k DFL. Wie de moderne woningmarkt een zeepbel vindt, verwacht een correctie naar dat prijsniveau. Dat geloof komt me meer religieus dan zakelijk over.
Bij ons huur huis stond er op Funda ook een inkomenseis van x keer de huurprijs minimaal verdienen.
Omdat ik eigen baas ben is het niet zo dat ik elk jaar hetzelfde verdien. Toch heb ik er toen der tijd de makelaar gebeld en kwam er naar voren (na aanleveren van gegevens) dat er een borgsom van x000 euro gestort moest worden.
Het kan dus wel als je niet aan de inkomenseis voldoet maar wel een borg kan storten.
Dit is bij een groot bedrijf wat veel huur woningen door heel Nederland heeft (vrij nieuwe woningen).
Wellicht hebben jullie er iets aan
Tja, we willen natuurlijk ook niet dat mensen in Nederland door (onvrijwillige) armoede dakloos worden. Dan hebben we er weer een hele kluif aan om al die daklozen op te vangen.Canaria schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:01:
[...]
Daar ben ik het wel mee eens, maar dat geldt dan twee kanten op: dat de verhuurder ook de huur moet kunnen opzeggen. Nu kunnen huurders nog gewoon stoppen met huur betalen en moet de verhuurder een lang traject in om de huurders uit te laten zetten. Dan nog zijn er bepaalde omstandigheden waaronder dat zelfs niet mogelijk is.
Ik vind zelf ook dat de huurdersbescherming soms een beetje erg ver gaat en dat daardoor de huurprijzen de pan uit zijn gerezen en de eisen voor kandidaat-huurders zo hoog liggen in de particuliere sector. Nu kan een verhuurder je niet zo maar vragen om op te krassen, mede omdát er geen andere woningen zijn waar je "zo even" naartoe kan.
Ik vraag me af of daar geen compromis in te maken valt of een aparte categorie "Flexhuur" waarbij de mate van huurdersbescherming minder hoog is maar er daardoor ook minder eisen gesteld worden aan het inkomen. Dat kan de prijzen in de particuliere sector ook drukken tot een wat leefbaarder niveau.
Veel succes met een hypotheek krijgen voor een huis wat je gaat verhuren, daar zijn banken niet zo happig op. Dus die 3% kan je dan waarschijnlijk vergeten als je het al krijgtt_captain schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:54:
Langlopende leningen kan ook maar dan gaat je rendement wel redelijk naar onder.
En 10% rendement haal je gewoon niet een studio verhuur je niet voor 1200 per maand exclusief zelfs niet aan expats.
De consumenten-afdelingen van banken financieren meestal niet voor de verhuur.
Ik herhaal maar weer: dat veel mensen minder handige keuzes maken das een ander verhaal. Of zou het toeval zijn dat het toch vaker dan 1x gelukt is?Sissors schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:25:
[...]
Dat zijn echt onrealistische waarde om mee te rekenen. Leuk dat het blijkbaar een keer iemand is gelukt, maar als dat ook maar een klein beetje realistisch is, waarom doet niet iedereen het?
En huren is duur, maar ook €1000 aan een stel voor iets van 120k is niet realistisch. Waarschijnlijker zit je bij eentje van 120k gewoon nog in het puntenstelsel en mag je uberhaupt de prijs niet bepalen (iig niet boven een maximum).
Tja 'als het goed is' stijgt het langzamer dan de inflatie, een huis schrijft af. Je kan verbouwen wat je wilt maar een jaren 50 woning wordt nooit zo goed als een nieuwbouwwoning. Maar goed, de woningmarkt van Orwell, goedkoop = slecht en duur = goed.[...]
Tweede helft: Eens. Eerste helft: Ja, maar je begint al met een flinke waardedaling op het moment dat er huurders in komen, dus voordat dat weg is ben je wel even verder. En uiteindelijk kan op lange termijn het gemiddeld niet sneller stijgen dan inflatie (als het goed is).
De woningmarkt is enorm in elastisch, de prijsstijging is het gevolg van meer vraag, aanbod komt er amper bij. Laat je niet wijsmaken dat het ergens anders door komt.Stoney3K schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:06:
[...]
Tja, we willen natuurlijk ook niet dat mensen in Nederland door (onvrijwillige) armoede dakloos worden. Dan hebben we er weer een hele kluif aan om al die daklozen op te vangen.
Ik vind zelf ook dat de huurdersbescherming soms een beetje erg ver gaat en dat daardoor de huurprijzen de pan uit zijn gerezen en de eisen voor kandidaat-huurders zo hoog liggen in de particuliere sector. Nu kan een verhuurder je niet zo maar vragen om op te krassen, mede omdát er geen andere woningen zijn waar je "zo even" naartoe kan.
Ik vraag me af of daar geen compromis in te maken valt of een aparte categorie "Flexhuur" waarbij de mate van huurdersbescherming minder hoog is maar er daardoor ook minder eisen gesteld worden aan het inkomen. Dat kan de prijzen in de particuliere sector ook drukken tot een wat leefbaarder niveau.
[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 06-07-2016 20:17 ]
Waarom doet in hemelsnaam dan niet iedereen het? Met wat hypotheek erbij zit je dan dus zo op 20% rendement!!! Normaal als mensen me 20% rendement beloven is dat piramide spel, het is gewoon niet realistisch.GoldenSample schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 20:15:
[...]
Ik herhaal maar weer: dat veel mensen minder handige keuzes maken das een ander verhaal. Of zou het toeval zijn dat het toch vaker dan 1x gelukt is?
En kom niet ermee aan dat niet iedereen rijk genoeg is. Voor €40k kan je dus al zoveel geld binnen harken (120k waarvan 2/3de via hypotheek gefinancierd). Dat is niet weinig geld, maar ook niet schokkend veel ofzo. Waarom doen vastgoedfondsen dat niet en slepen ze meer geld binnen dan ze kunnen uitgeven? Omdat het niet realistisch is. Ja er bestaat vast een enkele locatie waar het misschien lukt met studenten of door puntenstelsels aan je laars te lappen en te hopen dat de huurders zich laten naaien, maar nee, dat zijn geen realistische rendementen.
Omdat buitenkansjes niet zomaar overal voor het grijpen liggen, omdat je als gewone sterveling geen hypotheek krijgt om te gaan verhuren, omdat je al in een huis met een hypotheek er op woont, omdat je dan geen hypotheekrenteaftrek krijgt. Omdat niet iedereen 120k heeft liggen. Omdat de woningmarkt een piramidespel is, omdat veel mensen liever geen risico van 5 nullen lopen terwijl hun inkomen 4 nullen heeftSissors schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:11:
[...]
Waarom doet in hemelsnaam dan niet iedereen het? Met wat hypotheek erbij zit je dan dus zo op 20% rendement!!! Normaal als mensen me 20% rendement beloven is dat piramide spel, het is gewoon niet realistisch.
Je weet dat Nederlandse huurwoningen bij buitenlandse investeerders erg populair zijn en veel pensioenfondsen (oa. ABP) investeren in dingen als 'the student hotel' waar het nog een paar tandjes erger er aan toe gaat?En kom niet ermee aan dat niet iedereen rijk genoeg is. Voor €40k kan je dus al zoveel geld binnen harken (120k waarvan 2/3de via hypotheek gefinancierd). Dat is niet weinig geld, maar ook niet schokkend veel ofzo. Waarom doen vastgoedfondsen dat niet en slepen ze meer geld binnen dan ze kunnen uitgeven? Omdat het niet realistisch is. Ja er bestaat vast een enkele locatie waar het misschien lukt met studenten of door puntenstelsels aan je laars te lappen en te hopen dat de huurders zich laten naaien, maar nee, dat zijn geen realistische rendementen.
Interessant leesvoer: https://decorrespondent.n...eid/467066059812-c71f5a98
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 06-07-2016 21:45 ]
Verwijderd
Waarom zou je dan 1200 euro per maand uit gaan geven aan een "hok" met een marktwaarde van 120k? Dan heb je het over een 2 kamerflatje van hooguit 50^m. Hooguit 700 per maand en dat is al heel netjes.
En als je echt 1200 per maand krijgt, dan heb je de grootste idioot van het land als huurder. Dan mag je in je handjes knijpen. Hij kan namelijk willekeurig ergens anders goedkoper huren en doet het niet. (In hartje Amsterdam heb je geen flatjes van 120k.)
(Mijn maandlasten liggen inclusief een stukje aflossing overigens ongeveer gelijk aan dat nieuwbouwappartement, maar dan heb ik ongeveer 120^m met voor- en achtertuin erbij in een wijk met alleen bestemmingsverkeer en heel veel groen, tegen de Utrechtse Heuvelrug aan en naast een mooi park. Mijn overburen (en het grootste deel van de bewoners van onze straat) hebben een huis wat bijna 2x zoveel kost als dat van mij. Ik ben toch niet gék!)
Nu zijn het buitenkansjes, net was het nog wat iedereen die niet heel dom was zo kon vinden. Hypotheek kan je gewoon krijgen zolang je maar wat zelf inlegt. Dat schreef ik al, dus die 120k blijft nergens op slaan. Hypotheekrente aftrek heeft er al helemaal niks mee te maken als je zulke rendementen haalt. En welk risico precies? Het was net nog 20% rendement binnenharken.GoldenSample schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 21:40:
[...]
Omdat buitenkansjes niet zomaar overal voor het grijpen liggen, omdat je als gewone sterveling geen hypotheek krijgt om te gaan verhuren, omdat je al in een huis met een hypotheek er op woont, omdat je dan geen hypotheekrenteaftrek krijgt. Omdat niet iedereen 120k heeft liggen. Omdat de woningmarkt een piramidespel is, omdat veel mensen liever geen risico van 5 nullen lopen terwijl hun inkomen 4 nullen heeft
Ja, investeerders kopen woningen en verhuren die (al dan niet via andere partijen). Maar niemand haalt op een hele enkele uitzondering na 20%. De vraag blijft simpelweg waarom niet iedereen het doet als je gewoon 40k kan inleggen en dan geld kan binnenslepen (en anders doe je het met wat andere samen). Of hoe je een idioot zover krijgt om €1000-€1200 huur te betalen voor een woning die €120k waard is.
Dat risico heet, huurbescherming.Sissors schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 07:41:
[...]
. En welk risico precies? Het was net nog 20% rendement binnenharken.
Het risico dat je hele pand gesloopt word voor meer dan 20k schade en jij 1 jaar geen huur krijgt.
Is zeer reeel, kan je als verhuurder weinig aan doen tenzij je hoge eisen stelt aan wie je laat huren.
En dat vind TS nou juist zo vervelend dat de verhuurders die eisen stellen en dat snapt hij niet.
Oh ik ben het met je eens hoor, al voor 20% rendement die Golden me beloofd durf ik dat risico wel te lopen. Het was vooral op hem dan ook gericht die al eerder had aangegeven dat het risico niet groot is, en het rendement dus 20% volgens hem. Wat me lichtelijk gezegd aan de optimistische kant lijktShadowhawk00 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 17:03:
[...]
Dat risico heet, huurbescherming.
Het risico dat je hele pand gesloopt word voor meer dan 20k schade en jij 1 jaar geen huur krijgt.
Is zeer reeel, kan je als verhuurder weinig aan doen tenzij je hoge eisen stelt aan wie je laat huren.
En dat vind TS nou juist zo vervelend dat de verhuurders die eisen stellen en dat snapt hij niet.