Modeltreinbaanervaringen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Korras schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:59:
ik heb inmiddels alle wissels weer goed werkend. ook heb ik de knoop doorgehakt: ik ga geheel over op DCC, en heb daarom een digitaal startset met z21 in huis gehaald. 2 oude analoge Fleischmann locs zijn inmiddels omgebouwd, en voorzien van decoder. ze rijden prima, en samen met de loc uit het startset heb ik nu dus 3 digitale locs.
Het Wi-Fi startpack? Zo nee, als je de kosten kan hebben, zou ik hem halen. Kan je ook vanaf je tablet o.i.d. alles schakelen. App ziet er erg mooi uit.

Je zou natuurlijk ook gewoon een NEM aansluiting in je analoge zooi kunnen bouwen. Decodertje inbouwen en klaar. Moet je alleen een brugje bij bouwen voor eventueel analoog gebruik. Anderzijds, waarom zou je ook, meeste moderne spul is zoveel gedetailleerder dan het spul van 20-30 jaar oud.

Dat wensenlijstje houdt niet op hoor. Hier staat nog hoog op het lijstje een complete RailJet stam. Maar dan wel met echte railjet loc uit de eerste ombouwserie, dus voorzien van schortbeplating op de loc. En de stam moet kloppen (vaste stammen), dus in 1x kopen heeft de voorkeur. Maar ook een 1144 van de OeBB of een stammetje N wagen en Dosto's met een 143 of een 111 of 146 (bij voorkeur meerdere). En een DB Taurus... En een ICE 3. En een rangeerkoffje in verkeersrood met Telex. :+ :+

Eerst maar eens wachten op mijn Central Station 3. Kan je geld maar 1x uitgeven.
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:47:
Ik ben wel eens benieuwd waar het meeste plezier in zit voor jullie? Is dat het bouwen van een baan, deze steeds aanpassen of toch het rijden? Ik zou dolgraag met een baan beginnen, heb ooit een startset gekocht en later nog wat NL treinstellen maare door tijdgebrek komt het er gewoon niet van. Daarnaast heb ik 0,0 kennis van een goede baan opzetten, de techniek, solderen enz.

Ik merk wel dat ik vooral het bouwen van een baan erg leuk zou vinden. Rijden zou me iets minder kunnen schelen denk ik.
Je kan echt heel veel leren. En je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Wil je alles zelf bouwen of ga je voor kant en klaar, ga je voor computerbesturing of houd je zelf de hand erin.

Persoonlijk ben ik nu vooral aan het verzamelen en zo nu en dan eens rijden. Vloerrijder zonder voldoende ruimte. Waarbij ik er met rijden dan wel de sport van maak om met realistische, al dan niet correcte, treincombinaties te rijden. Een IC met 8 rijtuigen een EC met 9 rijtuigen en dat dan over een complex van 70-80 meter met lange rechte stukken (je treinen moeten wel gewoon recht kunnen rijden). En daar begin ik nu de beperkingen van het mobile station te merken. Vermogen houdt niet over, maar ook het aantal loks dat ik kan opslaan (10), ik rijd veel met hetzelfde of met MFX spul, want dat is eenvoudig in te voeren. Daarbij hoop ik met de CS straks gewoon zelf functies toe te kunnen wijzen, dat kan ik nu niet en dat is lastig bij loks van andere bedrijven of ombouwgevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-03-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Pizza_Boom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:16:
[...]
Het Wi-Fi startpack? Zo nee, als je de kosten kan hebben, zou ik hem halen. Kan je ook vanaf je tablet o.i.d. alles schakelen. App ziet er erg mooi uit.

Je zou natuurlijk ook gewoon een NEM aansluiting in je analoge zooi kunnen bouwen. Decodertje inbouwen en klaar. Moet je alleen een brugje bij bouwen voor eventueel analoog gebruik. Anderzijds, waarom zou je ook, meeste moderne spul is zoveel gedetailleerder dan het spul van 20-30 jaar oud.

Dat wensenlijstje houdt niet op hoor. Hier staat nog hoog op het lijstje een complete RailJet stam. Maar dan wel met echte railjet loc uit de eerste ombouwserie, dus voorzien van schortbeplating op de loc. En de stam moet kloppen (vaste stammen), dus in 1x kopen heeft de voorkeur. Maar ook een 1144 van de OeBB of een stammetje N wagen en Dosto's met een 143 of een 111 of 146 (bij voorkeur meerdere). En een DB Taurus... En een ICE 3. En een rangeerkoffje in verkeersrood met Telex. :+ :+

Eerst maar eens wachten op mijn Central Station 3. Kan je geld maar 1x uitgeven.
nope, gewoon de normale witte z21, zonder wifi. ik heb m zelf geactiveerd en op het thuisnetwerk aangesloten, en zodoende kan ik alles prima besturen via tablet en smartphone en PC. hij heeft welliswaar geen DHCP client aan boord, maar wel de mogelijkheid om zelf het IP in te stellen. een beetje tweaker moet dat lukken. ;)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Er schijnt een code op te zitten die dat eerst moet vrijgeven... Maar daar weet ik het fijne niet van, systeem doet alleen DCC, dus niet te gebruiken voor mij.
Ik word er wel eens een beetje simpel van, alles maar kopen, begint op gaming te lijken. Maerklin idem, koop je voor 750 euro een besturingssysteem, je hebt al een behoorlijke zooi materieel staan, kan je alsnog een 10tje in android aftikken voor die app van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Pizza_Boom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:56:
Er schijnt een code op te zitten die dat eerst moet vrijgeven... Maar daar weet ik het fijne niet van, systeem doet alleen DCC, dus niet te gebruiken voor mij.
Ik word er wel eens een beetje simpel van, alles maar kopen, begint op gaming te lijken. Maerklin idem, koop je voor 750 euro een besturingssysteem, je hebt al een behoorlijke zooi materieel staan, kan je alsnog een 10tje in android aftikken voor die app van ze.
klopt, om besturing op afstand mogelijk te maken heb je een unlockcode nodig. die heb ik aangeschaft, inclusief alles vond ik t een prima deal.

overigens kan het ook Maerklin (icm een turnout decoder van Maerklin) en Motorola aan. maar hoe goed dat werkt weet ik niet, en kan ik ook niet voor je testen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Korras schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:18:
[...]

klopt, om besturing op afstand mogelijk te maken heb je een unlockcode nodig. die heb ik aangeschaft, inclusief alles vond ik t een prima deal.

overigens kan het ook Maerklin (icm een turnout decoder van Maerklin) en Motorola aan. maar hoe goed dat werkt weet ik niet, en kan ik ook niet voor je testen. ;)
't Is bij mij ook meer principieel... een 10tje is natuurlijk de kostenpost niet, zeker niet op 750 euro (Adviesprijs), maar dat moet je weer in de playstore betalen. Dus accountgekoppeld. Als ik bijvoorbeeld met mijn vader of met een vriend wil rijden, zou die dus of op mijn apparaat moeten spelen of zelf ook het systeem aan moeten schaffen. En dat is wat mij meer tegen staat. Dat je zo'n module moet kopen of daar rechten voor moet kopen, zoals bij Roco, vooruit dan maar. Maar dat is eenmalig.

Als ik een systeem met adapters had gewild, was ik door gegaan op loconet. Wellicht doe ik dat wel alsnog, heb al een IB en de Daisy wireless is een verdomde mooi apparaat. Wel prijzing, maarja. IB is wel te koppelen aan de CS met dezelfde randapparatuur als de oude control unit. Plannen zijn er om ook mee te gaan doen met de activiteiten bij de Oosterburen en die sturen massaal met die systemen. Voorlopig is het nog niet zo ver, je kan je geld immers maar 1x uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Pizza_Boom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:44:
[...]
't Is bij mij ook meer principieel... een 10tje is natuurlijk de kostenpost niet, zeker niet op 750 euro (Adviesprijs), maar dat moet je weer in de playstore betalen. Dus accountgekoppeld. Als ik bijvoorbeeld met mijn vader of met een vriend wil rijden, zou die dus of op mijn apparaat moeten spelen of zelf ook het systeem aan moeten schaffen. En dat is wat mij meer tegen staat. Dat je zo'n module moet kopen of daar rechten voor moet kopen, zoals bij Roco, vooruit dan maar. Maar dat is eenmalig.
Het unlocken van de z21 gaat niet via de playstore, gelukkig. het is op het aparaat zelf dat je unlocked. dus als ik ik m ooit zou verkopen en de zwarte Z21 met meer opties wil, kan ik 'm gewoon unlocked verkopen. gelukkig maar, want anders had ik t zelf ook niet gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Korras schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:54:
[...]

Het unlocken van de z21 gaat niet via de playstore, gelukkig. het is op het aparaat zelf dat je unlocked. dus als ik ik m ooit zou verkopen en de zwarte Z21 met meer opties wil, kan ik 'm gewoon unlocked verkopen. gelukkig maar, want anders had ik t zelf ook niet gedaan. ;)
Dat weet ik, vandaar dat ik het ook noem. Welk ondersteunend systeem heb jij erbij, de multimaus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Pizza_Boom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:07:
[...]
Dat weet ik, vandaar dat ik het ook noem. Welk ondersteunend systeem heb jij erbij, de multimaus?
Multimaus inderdaad, en uiteraard een tablet ernaast. het plan is om uiteindelijk de baan helemaal werkend te krijgen via de PC, maar eerst wil ik het zo gewoon werkend krijgen. daarna weer dingen als baandetectie erbij, wellicht via een arduino bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Korras schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:33:
[...]

Multimaus inderdaad, en uiteraard een tablet ernaast. het plan is om uiteindelijk de baan helemaal werkend te krijgen via de PC, maar eerst wil ik het zo gewoon werkend krijgen. daarna weer dingen als baandetectie erbij, wellicht via een arduino bordje.
Paar dedicated PIC's is goedkoper. Kijk eens naar WeichEi, welliswaar bedoelt voor C rails, maar wellicht kan je met het schema en wat aangepaste contactpunten eenzelfde oplossing voor Roco inbouwwisselaandrijving met goedkope WeichEi decoder kunnen leveren. DCC doet ie al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 14:34
Goedendag bouwers

Ik zit met een vraag. Ik spaar veel poppetjes (amiibo) van Zelda. Nu wou ik een hyrule field maken. Alleen loop ik vast op het gras gedeelte

Wat voor gras wordt er gebruikt bij modeltreinen? Dit is denk ik het juiste gras wat ik gebruiken wil. Maar je hebt daar enorm veel keuze in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Het ligt er aan of je ouderwets wil strooien, dus inlijmen en schudden maar of dat je aan de slag wil met een statische begrasser. In dat geval heb je verschillende vezellengtes nodig. Voor 1:87 H0 wordt 2, 4 en 6 mm gebruikt voor gras. Die vezels zijn ook nog wel langer te krijgen. Ik geloof tot een mm of 12. Wil je nog langer, dan heb je ook een zwaardere statische begrasser (50kV) nodig. Zelf heb ik een RTS Greenkeeper van 35kV en dat werkt supermooi.

De grassen kan je krijgen bij Noch, Woodlands scenics en Silhouette. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van www.locdepot.nl

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
afgelopen vrijdag in het spoorwegmuseum geweest. daar was ook ONtraxs.

voor degene die niet konden hier een sfeer impressie:
https://www.maarten-schme...raxs-2017-spoorwegmuseum/

Ik vond het zelf zeer de moeite waard.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Tips gevraagd:
Ik heb een partij Märklin gekregen waar ik vroeger ook mee gespeeld heb. Erg leuk om weer wat rangeerbanen mee te bouwen :)
Ik wil de snoertjes van de wissels, de seinen en de ontkoppelrails op een mooie manier kunnen verlengen. De standaard snoertjes zijn in het verleden vervangen door ongeveer 2 meter lange groene snoertjes (ja alle 3) met wel gekleurde stekkertje er aan, uiteraard rood, groen en geel. Die groene snoertjes zijn 1) allemaal losse draden waardoor het snel een warboel wordt en 2) ongeveer 2 meter lang waardoor de wissels niet meer mooi in de doosjes passen.

Ik zit te denken aan het volgende:
Elke wissel krijgt standaard een 3-aderige kabel (30 cm?) waardoor ze weer beter in de doosjes passen. Ik heb daar al mooi draad voor gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6000/6050/6058/605805_BB_00_FB.EPS.jpg

Maar dan:
Mijn idee is om wat verlengkabels op voorraad te maken: bijvoorbeeld 50 cm, 100 cm en 200 cm. Hoe maak ik die koppeling?
Allemaal losse stekkertjes kopen gaat me teveel geld kosten en levert ook iet altijd een zekere verbinding op, welke standaard oplossing er daar handig voor? Solderen is geen probleem, dus bijvoorbeeld male/female printheaders kan, maar misschien is een oplossing waarbij je de beide kanten aan het snoer een stekkertje kunt "knijpen" zoals bij netwerkkabel?
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
kroonsteentjes lijkt me de meest practische oplossing. of wellicht toch molexplugs (mis)bruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
cool! modeltreinbaan topic :D mijn vader is begonnen met N spoor, en dan vooral de treinen uit Zwitserland. Maar mijn goden, wat een dure hobby. Zag een leuk treintje met Hockeyclub Davos (komen we vaak, dus leuk idee), ik netjes in Utrecht vragen hoe duur. 400 nogwat euro.. dacht het toch van niet :+

Maar ik begin nu zelf ook wat langzaam rond te kijken voor leuke ideeën

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeBee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:23:
Tips gevraagd:
Ik heb een partij Märklin gekregen waar ik vroeger ook mee gespeeld heb. Erg leuk om weer wat rangeerbanen mee te bouwen :)
Ik wil de snoertjes van de wissels, de seinen en de ontkoppelrails op een mooie manier kunnen verlengen. De standaard snoertjes zijn in het verleden vervangen door ongeveer 2 meter lange groene snoertjes (ja alle 3) met wel gekleurde stekkertje er aan, uiteraard rood, groen en geel. Die groene snoertjes zijn 1) allemaal losse draden waardoor het snel een warboel wordt en 2) ongeveer 2 meter lang waardoor de wissels niet meer mooi in de doosjes passen.

Ik zit te denken aan het volgende:
Elke wissel krijgt standaard een 3-aderige kabel (30 cm?) waardoor ze weer beter in de doosjes passen. Ik heb daar al mooi draad voor gevonden:
[afbeelding]

Maar dan:
Mijn idee is om wat verlengkabels op voorraad te maken: bijvoorbeeld 50 cm, 100 cm en 200 cm. Hoe maak ik die koppeling?
Allemaal losse stekkertjes kopen gaat me teveel geld kosten en levert ook iet altijd een zekere verbinding op, welke standaard oplossing er daar handig voor? Solderen is geen probleem, dus bijvoorbeeld male/female printheaders kan, maar misschien is een oplossing waarbij je de beide kanten aan het snoer een stekkertje kunt "knijpen" zoals bij netwerkkabel?
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Je hebt deze stekkertjes waarmee je een koppeling kan maken. Kroonsteentjes kan ook.
Als solderen geen probleem is dan gewoon aan elkaar solderen en afdekken met een stukje krimpkous. Zit het zeker muurvast.
corset schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:57:
cool! modeltreinbaan topic :D mijn vader is begonnen met N spoor, en dan vooral de treinen uit Zwitserland. Maar mijn goden, wat een dure hobby. Zag een leuk treintje met Hockeyclub Davos (komen we vaak, dus leuk idee), ik netjes in Utrecht vragen hoe duur. 400 nogwat euro.. dacht het toch van niet :+

Maar ik begin nu zelf ook wat langzaam rond te kijken voor leuke ideeën
Tip, kijk op ebay.de. en ook op ons eigen Marktplaats. Daarnaast voor N-spoor op www.nproject.org en het n-spoor forum, Daar wordt veel op aangeboden voor prettigere prijzen dan nieuw.

Enneh, 400 euro valt nog wel mee hoor... Het kan nog heel erg veel duurder ;)

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 20-03-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

PaT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:39:
[...]

Je hebt deze stekkertjes waarmee je een koppeling kan maken. Kroonsteentjes kan ook.
Als solderen geen probleem is dan gewoon aan elkaar solderen en afdekken met een stukje krimpkous. Zit het zeker muurvast.
[...]
Solderen is geen probleem, als in: dat kan ik wel.
Als alles vastgesoldeerd is, ben je het modulaire idee van verlengsnoertjes kwijt.

Bedankt voor de tip van de spoorbaanstekkers. Ik had bij Conrad de hele sectie Modelspoor nog niet eens gevonden. Ze verkopen ook gekleurde stekertjes en contrastekkertjes (moffen klinkt nog steeds raar) op kleur. Die assorti-zak heeft ook oranje en bruin in zich en die heb ik weer niet nodig.
Die set heeft ook 1,5 mm stekkers (zal wel nieuw zijn) en mijn set (oud) heeft 2,6 mm.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeBee op 20-03-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kijk voor die stekkertjes ook eens op aliexpress en consorten. Heb er zelf daar nog niet naar gezocht, maar daar kan je ook modelpoppetjes voor weinig kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ben ik as we speak aan het doen ;)
Maar welke zoekterm gebruik je in het engels? 2,6 mm female connector in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nee, daar liep ik ook tegen aan :)
Maar aliexpress heeft toch ook een NL site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
GeeBee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 22:36:
Ben ik as we speak aan het doen ;)
Maar welke zoekterm gebruik je in het engels? 2,6 mm female connector in elk geval niet.
https://nl.aliexpress.com...321121941&SearchText=wago

Deze gebruik ik om diverse verbindingen te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door schmm op 21-03-2017 21:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Dat zijn lasdoppen, geen stekkers zo lijkt me?
Deze zijn misschien wel wat
https://nl.aliexpress.com...c2-455b-a3a7-62002e1fd84a

of
https://nl.aliexpress.com...bf-415e-bf4a-f10e601aba9a

Helaas daar geen Rood/Groen/Geel-draad, alleen Rood/Groen/Wit.

[ Voor 105% gewijzigd door GeeBee op 21-03-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Bleh!

:)

Deze gebruik ik ook, maar gekocht via banggood. Je kunt ze eenvoudig loskoppelen door de hendel omhoog te doen. Die klemt de draad in het blok. Werkt ook voor kleine diameters draad.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Waarom zijn Railjets nog steeds zo krankzinnig duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Beste mede-modelspoor fanaten :)

Ik heb op dit moment een Trix (N) modelspoor liggen en een H0 spoorbaan.
Althans het ligt boven in de doos en moet er ooit nog eens mee beginnen.

Echter omdat ik 2 verschillende varianten heb heb ik besloten om mijn N (Trix) variant weg te doen.
Nu is dit geen topic "wat is mijn spul waard" maar zou het nog iets op kunnen leveren of is het meer wat de gek ervoor geeft ? :)

Nog even een foto van de spullen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cemcony.jpg?2

Edit: ik zie dat mijn foto helaas niet helemaal scherp is :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hE2g9ZO.jpg?1

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 24-03-2017 15:41 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik gok allemaal analoog? Ik heb laatste een ovaaltje + tarfo van hetzelfde spul gekocht voor 16,50.Als jouw setje ergens tussen de 50 en 70 euro oplevert mag je heel blij zijn.

Vanwaar de keuze om N te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
PaT schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:04:
Ik gok allemaal analoog? Ik heb laatste een ovaaltje + tarfo van hetzelfde spul gekocht voor 16,50.Als jouw setje ergens tussen de 50 en 70 euro oplevert mag je heel blij zijn.

Vanwaar de keuze om N te laten gaan?
Het is inderdaad allemaal analoog.
Ik heb nu deze N versie en heb pas een H0 baan gekregen van mijn pa die we vroeger al hadden.
Aangezien N en H0 qua baan niet te combineren zijn heb ik besloten om die weg te doen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik reed deze week toevallig langs de Faller fabriek in Zuid Duitsland. Ze zitten echt helemaal in the middle of nowhere en je kunt er alleen via kleine bergweggetjes komen. Vroeger had ik al stations en huisjes van Faller dus het was wel interessant om hun fabriek te zijn. Ik ben even gestopt om de fabriek te zien, van Woensdag tot Zaterdag kun je als bezoeker naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Koel! Waar is dat al ik vragen mag [/teluiomzelftezoeken] ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ze zitten inderdaad in Gütenbach, een klein stadje in het Zwarte Woud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lboers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 22:19
Is hier iemand ook bezig met dccplusplus?

korte uitleg
DCCplusplus is open source arduino code om met een motorshield dcc signalen te genereren. De arduino maakt aangepaste 5volt pwm signalen en een motorshield zet dat om naar 12 of 16 volt dcc rijstroom. De arduino en shield kosten in een chinashop ongeveer 15 euro en maken dure apparaten zoals een multimaus, ecos of een intellibox overbodig. Meer uitleg is ook te vinden op youtube.

Ik heb deze arduino en dit shield gekocht. Een voeding heb ik uit een bewaardoosje gepakt :)

De reden dat ik voor dcc gekozen heb is redelijk eenvoudig; het is het meest standaard protocol en daardoor de hoogste kans dat nieuwe of tweedehands locomotieven compatible zijn.

status
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QTXs3BpV7WeYgosivgw0WZCy/medium.jpg
Op dit moment heb ik de shield geprogrammeerd en aangesloten aan een laptop met een stukje testspoor. Bij twee van de vier locomotieven heb ik nu een decoder (Lenz standard V2) die ik redelijk goedkoop bij een Duitse webshop gekocht heb ingebouwd. Bij de andere twee locomotieven past de decoder helaas niet, moet ik een kleinere kopen en heb ik twee decoders over:9

Ik gebruik nu jmri op de laptop voor het programmeren van de locomotieven en aansturing.

plannen
Ik wil in plaats van de laptop de treinen aansturen met een raspbery pi en een oud overbodig tft schermpje. Dat werkt bijna alleen is de dhmi-vga verloop brak.
Verder ben ik aan het wachten op de onderdelen uit china om deze regelaar te maken.

Later wil ik ook de raspberry pi aan een netwerk koppelen om de commando's met een app te versturen.

Ik wil ook nog gaan kijken of ik rocrail kan gaan gebruiken. Ik krijg het tot nu toe niet verbonden met dccplusplus.

Het Nederlandse programma koploper heb ik niet overwogen omdat het niet meer ontwikkeld/ van updates voorzien wordt en dccplusplus niet ondersteund wordt.

uitdagingen
De wissels in mijn emplacementen stuur ik aan met goedkope sg90 servo's. Tot nu toe heel gebeund. Ik wil dit ook digitaal aan gaan sturen via jmri of rocrail.
Dat wordt een uitdaging want dedicated dcc-modelspoorelectronica is veel duurder dan een arduino en shield. Voor een shield heb ik nog geen geschikte code gevonden en ik denk (nog) niet de skills te hebben om die zelf te ontwikkelen.

Wie weet/heeft goede code om een servo shield aan te kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Oh koel! DCC via een Arduino! Daar ga ik me eens in verdiepen binnenkort, twee hobbies die (nog meer) samen komen :)

Je zou eens kunnen kijken op het Beneluxspoor forum, daar zijn een paar techneuten heel ver met het inzetten van Arduino's als accessoire decoders:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71976.0.html

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De afgelopen dagen een beetje bezig geweest met Sculptamold, een RTS greenkeeper, wat lijm en strooisels.

Voor je het weet heb je dan ineens dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Plv76CDwaO6YH8olkUWFshRq/medium.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schmm
Zo, Gisteren mijn eerste lok gedigitaliseerd. Met een workshop van DTS is het mij goed gelukt.

Heb er nog een stuk of 5 liggen die moeten. Die staan op korte termijn op mijn lijstje :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
@schmm moet wel priegelwerk zijn op schaal N, maar gaaf dat je dat doet! :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
Migrator schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:46:
@schmm moet wel priegelwerk zijn op schaal N, maar gaaf dat je dat doet! :)
Is idd priegelwerk. Maar geeft wel voldoening. Maar de eerste is gelukt. Dus met die kennis zal de rest ook wel lukken :).

Maar inclusief een motor revisie het polijsten van de wielen en alle stroomafname punten moet je toch wel tellen op een uurtje of 4 werk.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Gaaf hoor! Ik ga volgend weekend zelf beginnen met een groot upgradeproject.

Een analoge H0 Lima TGV Sud-Est set uit de jaren '80 naar de 21e eeuw helpen. Gloeilampjes vervangen voor wisselende led-verlichting, interieurverlichting er in, sounddecoder (Esu Loksound V4.0M4) er in en een 2e sleper er onder voor de extra prik. Grote uitdaging is dat ik zelf stroomvoerende koppelingen oid moet gaan fabriceren. Een kennis van mij heeft daar wat moois voor bedacht. We zullen zondag zien of dat ook werkt. Als e.e.a. afgerond is zal ik er hier wel eens verslag van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:10
*knip* het aanbiedingenforum is een deurtje verder.

[ Voor 108% gewijzigd door naitsoezn op 25-09-2017 15:18 ]

Lekker!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Herfst en winter are coming, en dus meer vrije tijd. Mooi moment om na tijden mijn baan te fixxen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ijxZ20XFyymsxdxvs13V3FFL/thumb.jpg
Ik heb één booster (15 jaar oud), en opeens trad het probleem op? Alle treinen zijn van de baan.

Hoe is dit mogelijk? Stof? Iets in de rails?Booster die stuk is en die het niet trekt? En hoelang kan een booster mee?

Ik kan wel de baan weer per sectie aanleggen, maar misschien dat de oplossing onder handbereik is.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@AW_Bos Stof zal het wel niet zijn (dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen in ieder geval). Misschien is er tijdens het mooi weer seizoen een draadje ergens losgekomen en maakt deze nu kortsluiting? Een defecte booster kan het natuurlijk ook zijn. De levensduur van die dingen zou ik niet weten, maar zoals met alle elektronica kan het zomaar ineens op zijn. Het beste lijkt me inderdaad sectie voor sectie de baan weer aansluiten en kijken wanneer het stuk gaat.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik lees toch met enige regelmaat dat een booster de geest geeft. Kennis van mij molde er 2 of 3 doordat een draadje ergens kortsluiting maakte. Ik gebruik ze zelf (nog) niet, dus ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen.

• AW_Bos

AW_Bos

Wel apart is dat een klein stukje rail wel weer werkt.... 8)7

Ik ga een wat meer baandelen isoleren. Snel genoeg kom ik erachter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Nee dus, een enkel stukje rail werkt ook niet.

Zelfs met de aansluitingen los geeft hij die Overbelastings-error 8)7.

Ik heb een groot vermoeden dat mijn transformator (kreeg ik bij de digitale Marklin set 6021) problemen geeft.

Na 20 jaar zou dat misschien best wel eens kunnen. Die dingen zijn inmiddels vast wel betrouwbaarder geworden, lijkt mij?

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 07-10-2017 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Yukkie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:40:
Oh koel! DCC via een Arduino! Daar ga ik me eens in verdiepen binnenkort, twee hobbies die (nog meer) samen komen :)

Je zou eens kunnen kijken op het Beneluxspoor forum, daar zijn een paar techneuten heel ver met het inzetten van Arduino's als accessoire decoders:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.0.html
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71976.0.html
Arduino i.c.m. de modelbaan is echt gaaf.
Je kunt heel veel zelf bouwen namelijk, van decoders en boosters tot aan command station aan toe.

Ik ben er zelf een YouTube kanaal voor begonnen die ik deze winter langzaam wil vullen met mijn gepruts.

YouTube: Model Railroad

Voor degene die geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Oh ja, mijn probleem met mijn spoorbaan is opgelost. De kabeltjes voor mijn programmeerspoor zaten niet goed vast en de plus en min-pool lagen tegen elkaar aan 8)7.

Had ik dan een programmeerspoor, vroeg ik mij toen af? In ieder geval kwam ik erachter toen ik de kabeltjes uit mijn Central Station trok. Maar goed, het is was toch al tijd om de boel af te stoffen :)
Ga ik volgende week doen, en dan ga ik elke trein goed uittesten, en elke fout oplossen die ik maar merk (ontsporing, rare geluiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou ja, fijn dat het zo iets simpels was en geen defecte trafo's of zo iets.

Ik heb van de week ook enorm lopen klooien met een simpel dingetje. Ik wilde eens een sein laten branden en met 2 aansluitdraadjes per led is dat niet zo moeilijk.De enige belangrijke vraag was, Stuurt de remmodule waar ze op komen op de plus of op de min. Seinen hebben een gemeenschappelijke plus, dus dat was al helder.
Ik uiteraard bij de makers van de remmodule gevraagd hoe e.e.a. in te stellen is (we kunnen met dipswitches de gemeenschappelijke voeding ompolen van plus naar min). Nou dat was zus en zo...

Vervolgens ben ik letterlijk 2 uur bezig geweest en het toen maar opgegeven. Het sein brandde op een 9 volt batterij, dus dat werkte. Een losse led wilde wel branden op de remmodule, maar het sein met geen mogelijkheid. Letterlijk om kwart voor twaalf 's avonds maar een mailtje gestuurd naar de remmoduleman met de handleiding van de seinen, krijg ik 's ochtends vroeg als reactie terug "oh, je heb een gemeenschappelijke plus, dan moeten de dipswitches precies andersom"....Dat had ik in de conversatie de avond er voor al een keer of 4 gezegd.... :X

Dipswitches aangepast en (uiteraard) branden dat sein!

Op 12 november mag ik acte de présence geven tijdens de gastendag van het 3railforum in Den Bosch. Ik probeer nu dus als een speer mijn module enigszins aan te kleden.Zo'n kale bak is ook geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:39
Goedemorgen,

Ben voor m'n zoontje 6 op zoek naar een treinbaan.
Iemand suggesties voor een leuke startset? Niet gelijk 300 euro ofzo.
Heb wel een startsetje van Marklin gezien, maar geen idee of het een beetje goed spul is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sosua schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:37:
Goedemorgen,

Heb wel een startsetje van Marklin gezien, maar geen idee of het een beetje goed spul is.
Als je geen kapitalen wil uitgeven, kijk dan op Marktplaats. Let er op dat je een startset heb met C-rail. Er worden soms oude sets met M-rail nog aangeboden, maar daar wil je nu niet meer mee beginnen, want dat is zwaar verouderd.
ook op www.3rail.nl worden regelmatig complete startsets aangeboden.
Let er ook op dat het een digitale startset is. Analoog is een gepasseerd station voor de meesten.
Bij de startset moet een Mobile Station 2 of 3 zitten (zeg maar de vervanger van de transformator). Een Mobile Station 1 is ook verouderd.

Voor jonge kinderen heeft Marklin ook de "myworld" serie. Die is wat robuuster dan het "echte" spul

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 19-10-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
Hmm... kon hem niet laten liggen. Weer een lok aangeschaft.

Nu eerst snel verder met mijn baan. dat ik ook echt wat kan laten rijden :s

https://www.maarten-schme...anwinst-arnold-2019-v200/

Afbeeldingslocatie: https://www.maarten-schmeitz.nl/wp-content/uploads/2017/11/IMG_0547-e1509651412162.jpg

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ha, zo eentje was mijn eerste locomotief die ik had. Het was dan wel Baureihe 160, tesamen met een stoomloc uit Baureihe 03. Ik meen dat er vroeger wel eens een dergelijke loc in het echt in Nederland rondreed voor een kleine periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Inmiddels ben ik lekker op dreef met mijn modelspoorbaan. Ik wil zoveel mogelijk wissels elektrificeren, en via de Central Station 2 kunnen aansturen. Dat is inmiddels gelukt. :)

Nu eens kijken hoe ik deze gelijk kan schakelen, om een rijweg instelling te maken, en hoe ik mijn spoorbaan zo realistisch mogelijk kan natekenen in een layout (met lijntjes op 45 graden, zoals op de NS-spoorkaart 8)7 ) En dan nog even kijken hoe ik mijn spoorbaan ombouw zodat ik echt twee treinen tegelijk kan laten rijden op beide een verschillend spoor zonder dat ze elkaar kruisen.

Met andere woorden: De winter is begonnen! :P

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de plannen voor een toffe vitrine om mijn extra voorraad treinen in op te bergen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Een vitrine wil ik ook nog eens aan beginnen.. wordt waarschijnlijk zelfbouw, want als ik de prijzen van die dingen zie.. pfft..

Verder ook druk bezig om locs te digitaliseren, en stiekum toch wat nieuw spul aangeschaft: Harlaar had wat leuke aanbiedingen, daar heb ik maar gebruik van gemaakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Laatst online: 12-09 15:30
Sosua schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:37:
Goedemorgen,

Ik heb mijn zoontje net voor z'n 6e verjaardag een MyWorld set van Märklin gegeven.
Heb ik lang over getwijfeld: zo'n set of een "echte" set (met digitale besturing etc). Dat laatste is echter wel aanzienlijk duurder.
De set bevalt tot nu toe prima. Modellen lijken in de verte op het origineel (genoeg voor kinderen, totaal niet realistisch voor puristen) en zijn stevig. Rails hebben de gelijke geometrie als de standaard C-rails, hebben echter geen mogelijkheid om stroom door te laten. Zijn daardoor wel weer een stuk goedkoper.

De trein werkt op batterijen met een afstandsbediening. Hij kan in principe op de "echte" modelbaan van papa, maar wordt natuurlijk op geen enkele manier beïnvloed door seinen of stroomloze stukken 8) .

www.steamloco.info

• Doubt
  • Laatst online: 12:56
Korras schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:05:
Een vitrine wil ik ook nog eens aan beginnen.. wordt waarschijnlijk zelfbouw, want als ik de prijzen van die dingen zie.. pfft..

Verder ook druk bezig om locs te digitaliseren, en stiekum toch wat nieuw spul aangeschaft: Harlaar had wat leuke aanbiedingen, daar heb ik maar gebruik van gemaakt. :P
Dat is altijd leuk! Gelijk met geluiden of niet? ESU heeft daar wel mooie voorbeelden van!

Deze rijden ook met de Loksound 4.0

• Korras
Doubt schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:17:
[...]

Dat is altijd leuk! Gelijk met geluiden of niet? ESU heeft daar wel mooie voorbeelden van!

[video]

Deze rijden ook met de Loksound 4.0
Nee, geen geluid. Oude stoomlocs hebben vaak al amper plek om een ESU Nano in te stoppen, en als ik dan ook geluid wil, zal ik behoorlijk wat balast uit de loc moeten halen, wat de rijeigenschappen niet ten gunste komen. 1 loc heb ik wel geluid in verwerkt: een Trix Union Pacific Big Boy. Maar die was er ook op voorbereid, en ook al is dat de enige niet-europeesche loc in de verzameling digitaal, wilde ik deze toch echt met alle toeters en bellen hebben. Ook is er een dubbele rookmodule ingebouwd, gewoon, omdat het kan. :P

Vanavond weer drie nieuwe decoders ophalen, en daarmee gaan een Mat '24 Blokkendoos, en een DB 103 gedigitaliseerd worden. de 3e loc zit ik toch nog over te twijfelen: Koploper of een BR-50 met kabinetender..

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je kan de speaker ook vaak kwijt in de tender van een stoomlok. Maar ik herken het probleem. Ik ben bezig een TGV van Lima om te bouwen, maar in de aangedreven kop is nauwelijks ruimte voor die decoder i.c.m. de speaker. In de andere kop wel, maar dan mogen er dus extra draden door de rijtuigen getrokken worden. Dat moet ik t.z.t. nog een keertje uitvogelen.

• Doubt
PaT schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:29:
Je kan de speaker ook vaak kwijt in de tender van een stoomlok. Maar ik herken het probleem. Ik ben bezig een TGV van Lima om te bouwen, maar in de aangedreven kop is nauwelijks ruimte voor die decoder i.c.m. de speaker. In de andere kop wel, maar dan mogen er dus extra draden door de rijtuigen getrokken worden. Dat moet ik t.z.t. nog een keertje uitvogelen.
YouTube: De ombouw van onze V160 - Deel 1

Kijk maar eens verder op dit kanaal. Op die BR18 zit hij ook in de Tender.

• Korras
Bij de meeste fleischmanns die ik nu open heb gehad was daar helaas geen ruimte voor, zonder te veel in het gewicht te klooien. Verder zijn het ook niet de allerbeste locs, dus niet echt het ombouwen waard, behalve dat ze van mn opa zijn geweest, en ik ze daarom toch rond wil hebben rijden af en toe. Zou mn opa het goedvinden dat ik ze ombouw? Jazeker.. die zou het zelf ook gedaan hebben.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel toevallig kom ik dit topic tegen.

Mijn opa en vader hadden vroeger altijd een hele treinbaan van Märklin.
Niet de smalle baan maar de wat bredere. Heel veel tijd mee gespeeld.

Heb thuis nog een stukje treinbaan met 2 locomotieven op mijn vensterbank staan.
Zal ze eens een fotootje schieten, nostalgie

• Doubt
Viper® schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:47:
Heel toevallig kom ik dit topic tegen.

Mijn opa en vader hadden vroeger altijd een hele treinbaan van Märklin.
Niet de smalle baan maar de wat bredere. Heel veel tijd mee gespeeld.

Heb thuis nog een stukje treinbaan met 2 locomotieven op mijn vensterbank staan.
Zal ze eens een fotootje schieten, nostalgie
O spoor 0?! Vet en duur tegenwoordig!

• AW_Bos

AW_Bos

Toen ik nog een jaartje of 10 was kwam ik na de verhuizing ook een oude modeltrein van mijn vader tegen. Volgens mij was dit een TRIX, uit het jaar 1970 ofzo. Ik heb het nooit werkend gekregen omdat er geen transformator bij zat, maar met de hand werkt het ook :p

Uiteindelijk heb ik paar jaar later besloten om een mooie Marklin Digital set voor mijn verjaardag te vragen. Stukje bij beetje druppelde er een setje binnen bij de leverancier in Woerden. En zodoende begon mijn echte modelspoorhobby. Inmiddels uitgegroeid tot iets van 75 rijtuigen en locomotieven bij elkaar, drie nieuwe banen, en een tof Marklin Central Station tableau omdat het intoetsen van de codes op de 6021 teveel tijd kostte en erg beperkt was! :D

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 30-11-2017 15:55 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Doubt schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:51:
[...]

O spoor 0?! Vet en duur tegenwoordig!
Veel spullen hebben we verkocht en weggedaan, probleem is dat je niet alles kan bewaren. Mijn opa had ook nog hele oude mercedes benz boeken van oude types. Deze bleken achteraf ook vrij kostbaar.

Het was de derde van links, M-rails
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/nl/informatie-tips/hobby/modelspoor/modelspoor-informatie/_jcr_content/par/image_2.img.jpg/1396434440577.jpg

• Doubt
Viper® schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:58:
[...]

Veel spullen hebben we verkocht en weggedaan, probleem is dat je niet alles kan bewaren. Mijn opa had ook nog hele oude mercedes benz boeken van oude types. Deze bleken achteraf ook vrij kostbaar.

Het was de derde van links
[afbeelding]
Oh ok. Omdat je het over groot spoor had. Dat is Marklin M Rails daar ben ik een jaar geleden vanaf gestapt. Had ik ook nog van vroeger liggen. Tegenwoordig helaas geen cent meer waard.De opvolger Marklin C Rails is de meest linkse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjarky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:06
Super gaaf om te ontdekken dat er hier ook een topic van bestaat op tweakers. Yesss!

Als kind kreeg ik Märklin van mijn opa, vader en de hele familie vulde aan. Naar een aantal jaar niks mee gedaan te hebben als volwassene zelf de hobby opnieuw opgepakt. h0 gereden bij mijn ouders thuis.

Nu heb ik momenteel in mijn eigen huis een kamer over. hier heb ik op een lengte 297cm waar ik een tafel kwijt kan. Elke vorm is mogelijk in principe.

Nu zit ik zelf te denken om h0 gaan rijden. Ik vind namelijk stroomtreinen het einde. Zeker met de geluiden en stoom die je tegenwoordig kan produceren. Maar ik twijfel enorm over het merk, danwel de rails die ik ga kiezen. Al mijn oude märklin spul van een paar jaar geleden is verkocht omdat ik tussendoor een tijdje LGB heb gerden. Dus ik heb op dit moment afgezien van wat gebouwen geen rails/locs liggen waardoor ik ergens aan vastzit.

Weet niet of meerdere mensen dit dilemma hebben gehad?

Ik heb zelfs met de gedachte zitten spelen om N schaal te gaan rijden, maar daar kun je geen stoom uit een stoomloc laten komen en ik heb het idee dat het net te klein is voor mijn grote handen.

Het is een leuke hobby maar keuzestress haha.Weet niet of iemand hier mij een bepaald inzicht kan geven waardoor ik beter voor 2 rail of voor 3 rail kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Als ik vandaag opnieuw zou moeten beginnen zou ik absoluut 2rail gaan rijden. Märklin /3rail is enkel handiger als je met keerlussen te maken krijg, maar ook daarvoor zijn met 2rail wel oplossingen te bedenken.

Ik zou toch eens kijken naar N-spoor. Volgens mij kunnen die tegenwoordig ook voorzien worden van sound en ik kan mij bijna niet voorstellen dat stoom een probleem zal zijn.

Ikzelf rij 3rail H0 omdat ik dat nu eenmaal destijds kreeg van opa en vader. Als je je niet stoort aan de Puko's is het een prima systeem en ook bijna alle andere merken brengen 3rail varianten van hun locomotieven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
In N spoor is ook te krijgen met rookgeneratoren. zie hier. Alleen denk ik dat de keus wel minder is.

Verder moet je kijken wat je wil. Teken eens een spoorbaan in schaal H0 op de afmeting die je beschikbaar hebt. Hierdoor kun je zien of dat je kwijt kunt wat je wil. als je een "spannende" baan wilt heb je stiekem toch best wel wat ruimte nodig in H0.

Hierdoor is mijn keuze op N spoor gevallen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik ben benieuwd waarom deze topic al twee jaar dood is.
Ik heb een mP 3000 gekregen.
En ik doe niets mee. Staat mooi in mij kast (geen foto).
Want de mP3000 wil niet rijden. Ik heb alleen stokoude rails en trafo,
De NS 1100 van Rivarossi rijdt er lekker vlot op, maar de mP3000 niet. 8)7

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Laatst online: 13-09 13:38
MedionAkoya schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:21:
Ik ben benieuwd waarom deze topic al twee jaar dood is.
Er zijn een aantal grote, levendige modeltreinforums, denk dat het ook daarin zit. Kan aan mij liggen, maar modeltreinen is niet iets wat je er snel even bij hebt, naast andere interesses.
Ik had een modelspoorbaan totdat de eerste rond de 2 jaar was en de tweede in aantocht was. Ruimte waar de baan stond kon niet worden afgesloten, dus besloten baan af te breken. Veel verkocht of weggegooid wat primair voor de modelbaan zelf was, of alleen leuk om mee te rijden, maar de mooie modellen behouden.
Merk wel dat nu het alleen ter display staat (bij uitzondering even een ovaal neerleggen om de modellen te laten rijden en smeren waar nodig) ik minder interesse heb het modeltreinforum te bezoeken. Indertijd zovaak op het forum gezeten (showen modellen, tips / trucs voor aankleding modelbaan, oplossen problemen, ervaringen van anderen) dat ik geen tijd had om op het Tweaker forum te kijken.

Wanneer deed de mp3000 het nog wel? Heb je bedrading nagekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Is de mp3000 niet toevallig van Märklin? Heeft hij een sleper aan de onderzijde?

Wat ook kan is dat in de loop der jaren een soldeerverbinding heeft losgelaten en je dus een losse draad heb.

Modeltreinen zijn een toffe hobby, maar voor 'even erbij' niet heel geschikt, zeker niet met kleine kinderen. Ik heb 2 jonge kinderen en mijn 'werkdag' duurt van 6 tot 20 uur. Daarna heb ik niet heel veel fut meer om met het vaak priegelige werk van een modelbaan aan de slag te gaan. Ook even een hele dag in het weekend ermee bezig zijn wordt niet echt gewaardeerd door de rest van het gezin. Zodoende is de voortgang traag. In het begin vond ik dat heel erg, maar nu heb ik mij er bij neergelegd. Ik geniet daardoor des te meer van de voortgang die er wel is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Een tijdje terug in een ander modelbouw topic geplaatst. Maar hier is de baan nog steeds actief. Net een tijdje de winterse hoek af. Maar er is nog genoeg te doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjOvBg3SciYue80P_JZAk1TXGl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MP260udrKaQH86InZR38cur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vdV-kXBtp3lXf_79Prc-xwStOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOped557huSf0rji2LBMQ79u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwbSi3x3OtM2QD3Llv-QeBBRDVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKXuDEEF9GIdlEuLPLR4xt02.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trCPCttfwCV_3zyoNcyn_4KIrWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbYcqny3Q3OGg6JHSQPkcyru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7sXC_6cIX40YnL6V_nVXGIiyIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y55Fi5EYViyjm12tExM4HPr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXj1XMdTXXTFMDYoGLcRAvfojBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVX1AQDqrUFAsZSDSyeGBY7G.jpg?f=fotoalbum_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

PaT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:50:
Is de mp3000 niet toevallig van Märklin? Heeft hij een sleper aan de onderzijde?

Wat ook kan is dat in de loop der jaren een soldeerverbinding heeft losgelaten en je dus een losse draad heb.

Modeltreinen zijn een toffe hobby, maar voor 'even erbij' niet heel geschikt, zeker niet met kleine kinderen. Ik heb 2 jonge kinderen en mijn 'werkdag' duurt van 6 tot 20 uur. Daarna heb ik niet heel veel fut meer om met het vaak priegelige werk van een modelbaan aan de slag te gaan. Ook even een hele dag in het weekend ermee bezig zijn wordt niet echt gewaardeerd door de rest van het gezin. Zodoende is de voortgang traag. In het begin vond ik dat heel erg, maar nu heb ik mij er bij neergelegd. Ik geniet daardoor des te meer van de voortgang die er wel is.
Inderdaad Marklin, de Märklin 3388 Ook een sleper. wisselstroom volgens mij.
...hmm losse draadjes. Zou dat de zwakke lampjes verklaren.

Ik heb hem nooit rijdend gezien, de vorige eigenaar had het ook als display neergezet. Totdat hij overleed.
Bizar eigenlijk. Er zit een doos bij maar de sleper heeft wel duidelijke slijtagesporen, Model zelf ziet er gloednieuw uit. (Ik heb de trein gekregen van iemand die de trein erfde).

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Marklin overlijdt niet zomaar. Zwakke lampjes kan een slechte massadraad zijn, kan ook betekenen dat de koolborstels op zijn of dat het anker vast zit door aangekoekte vet.

De techniek van de motoren is supersimpel. Even open schroeven en schoonmaken. Opnieuw smeren van de asjes van het anker met een minimale hoeveelheid olie. 1 druppel is eigenlijk al teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Ik heb een kleine vraag m.b.t. (digitaal) modelspoor. Ik heb al gezocht op internet maar kan niet echt antwoord vinden op mijn vraag maar vermoed dat men hier het antwoord wellicht direct weet.

Ik bouw altijd met kerst een klein kerstdorpje op ons dressoir. Nu heb ik nog dozen vol met oude modeltreinen van vroeger en ik zet er ook altijd een stukje rails met trein bij voor de sfeer. Ik wil deze trein eigenlijk laten rijden maar het dressoir is niet diep genoeg om een rondje op te zetten. Nu zat ik te denken om gewoon een stuk rails van links naar rechts te laten lopen met aan beide uiteindes een stootblok en dan de trein gewoon steeds van voor naar achter op een neer te laten rijden.

Is dit iets wat mogelijk is met digitaal modelspoor? Ik heb treinen waar al een digitale chip in zit. Een werkende transformator heb ik niet meer dus die wil ik sowieso aanschaffen dus dan kan ik meteen de geschikte spullen kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door VulcanRaven op 22-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goosebirdy
  • Laatst online: 13-09 13:38
VulcanRaven schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:Nu zat ik te denken om gewoon een stuk rails van links naar rechts te laten lopen met aan beide uiteindes een stootblok en dan de trein gewoon steeds van voor naar achter op een neer te laten rijden.

Is dit iets wat mogelijk is met digitaal modelspoor?
Dit is mogelijk, maar kan wel fors in de kosten gaan lopen... Heb zelf lang met wens gelopen om mijn ovaal aan te passen en locs te laten pendelen, maar uiteindelijk baan afgebroken voordat het gelukt was.
In elk geval heb je digitale centrale nodig en terugmelders of bezetmelders, denk dan alleen aan 500 euro.... dat was in elk geval 3 jaar terug, geldend voor Marklin-rijder die dit voor elkaar wilde krijgen met Marklin compatibele apparatuur. Misschien is het nu wel anders, of kreeg ik ook wel verkeerde adviezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Of gewoon analoog. Google op “pendelautomaat”.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Analoog zoals @Heroic_Nonsense hierboven noemt is wel het allergemakkelijkste denk ik. De meeste, zo niet alle decoders hebben de mogelijkheid om ook analoog te rijden, of de decoder in jouw loc die instelling ook heeft zul je zelf even moeten checken met een centrale (of, in het geval van een lokmaus, in moeten stellen).
Daarmee moet analoog pendelen mogelijk zijn.

Maar als je van knutselen houd, zijn er bezetmelders te maken op basis van een Arduino. Ook een DCC centrale op basis van een Arduino is mogelijk. Of dat kosten efficienter is dan deze onderdelen off the shelve moet aanschaffen vraag ik me af. Daarnaast ben je er met alleen die twee onderdelen nog niet. Je moet ook je trafo nog hebben en iets om de "route" mee te programmeren. Misschien kan je dat in de code van de Arduino DCC centrale programmeren, maar anders heb je ook nog een computer nodig om dat bijvoorbeeld met Rocrail, JMRI of Koploper te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Veel te lastig. Analoog 2 rail kan je makkelijk ompoolen. Met een paar weerstanden een afremtraject, lichtsluis en zodra de trein daarin rijdt stroom, via relais ompoolen en weer erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hoppa: Arduino pendel automaat:
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3544.0
Alleen dus nog even zorgen dat je decoder goed ingesteld is, dat-ie ook analoog kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Eens met iedereen hierboven :p

Natuurlijk kán het digitaal, maar het is onwaarschijnlijk dat dat de kosten en moeite waard is voor wat heen en weer pendelen van één trein zonder wissels. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:41
Als het Märklin analoog is kan je proberen een besturingsautomaat nummer 6600 te pakken te krijgen.
Die kan dat gewoon aansturen.
Zijn tweedehands wel te vinden denk ik.

https://wiki.3rail.nl/ind...electronische_rijregelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Goosebirdy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Dit is mogelijk, maar kan wel fors in de kosten gaan lopen... Heb zelf lang met wens gelopen om mijn ovaal aan te passen en locs te laten pendelen, maar uiteindelijk baan afgebroken voordat het gelukt was.
In elk geval heb je digitale centrale nodig en terugmelders of bezetmelders, denk dan alleen aan 500 euro.... dat was in elk geval 3 jaar terug, geldend voor Marklin-rijder die dit voor elkaar wilde krijgen met Marklin compatibele apparatuur. Misschien is het nu wel anders, of kreeg ik ook wel verkeerde adviezen ;)
Oei, dat gaat me wat te ver voor een kerst treintje. Ik had gehoopt dat digitaal rijden tegenwoordig zo ver was dat je een soort van vaste route zou kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
VulcanRaven schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:51:
Oei, dat gaat me wat te ver voor een kerst treintje. Ik had gehoopt dat digitaal rijden tegenwoordig zo ver was dat je een soort van vaste route zou kunnen instellen.
Dat heeft niks met digitaal te maken. Met de MS2 kan je ook al e.e.a. Maar nogmaals, pak lekker een Arduino en een paar relais tussen een analoge trafo, paar lichtsensoren erbij en laat dat lekker ompoolen. Soort DIY pendelautomaat. Veel eenvoudiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Heb je niet eens een Arduino voor nodig, heeft Conrad kant en klaar, een pendelautomaat:
https://www.conrad.nl/p/p...nen-schaal-z-tot-1-216524

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even terug naar de basis mannen @VulcanRaven wat voor een baantje heb je? 2-rail of 3-rail. De pendel automaat van Conrad werkt alleen met 2-rail namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
Bedankt voor alle reacties, ik kreeg net pas een notificatie ervan dus wist niet dat er zoveel reacties waren.. Vandaar de wat laten reactie.

Ik heb momenteel een hele rits gelijkstroom spullen. Rails, Materieel (zowel mét als zonder digitale chip) en een hele oude (antieke) fleischmann transformator die het wel nog gewoon doet.

Als ik het zo lees doet die pendel automaat wat ik wil. Ik ga me daar eens in verdiepen wat daar de mogelijkheden en vereisten voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@VulcanRaven je kunt natuurlijk ook tijdelijk je dressoir wat naar voren trekken en er een plaat opleggen. Dan past het wel. Kost je hooguit een plaat hout bij de bouwmarkt, dat zijn de kosten niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
The Eagle schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:52:
@VulcanRaven je kunt natuurlijk ook tijdelijk je dressoir wat naar voren trekken en er een plaat opleggen. Dan past het wel. Kost je hooguit een plaat hout bij de bouwmarkt, dat zijn de kosten niet :)
Daar heb ik inderdaad over nagedacht maar het is een zwevend dressoir dus dan moet ik al een plaat eroverheen leggen met extra poten aan de voorkant. Dat is me iets té groot qua constructie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heb je de mogelijkheid om even tijdelijk een ovaaltje rail neer te leggen en je trein daar een rondje op te laten rijden? In mijn ervaring zijn zeker wat oudere locs verre van stil. Hoewel het natuurlijk wel een super leuk idee is, zou ik binnen een kwartier het gejank van zo'n locje als achtergrond geluid wel zat zijn. Het een en ander zal te verbeteren zijn door de tandwielen te smeren etc. Maar het een en ander even testen en fixen voor je investeerd in een pendelautomaat kan geen kwaad denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Laatst online: 10-09 07:51

Famous

R 400+

Maar even een kick dan :9

Heel vroeger ooit eens een Marklinset gehad. Dit zal zeker niet meer compleet zijn maar gezien ik nu weer ga verhuizen is het misschien eens tijd om het te verkopen.

Is er een manier om erachter te komen wat zoiets waard kan zijn?
Op de trein zie ik bijvoorbeeld "8500" staan maar dit lijkt eerder een algemeen type gezien ik voornamelijk rails tegenkom.

8)7

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Artikel 8500 is een standaard rechte rails op schaal Z (1:220; extreem kleine treintjes dus) van Märklin.

Kun je eens een foto van een/de lok plaatsen? Dan kan ik je misschien wel vertellen wat het is.

Wat het wáárd is, is altijd lastig. Hangt van de staat af en aan wie je het verkoopt (een handelaar zal er minder voor geven dan wat je er op Catawiki voor kunt krijgen).

Edit: oh, die '8500' staat als opschrift op de trein schrijf je. Hmmm... foto's zijn welkom, want dat zegt me zo niets.

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-08-2021 11:28 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Of is het een BR 8500?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNyDmxfX_rd8iUYpIkIOriJVNz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M0L8M5WxQsFCiXuC0K5tViUH.png?f=user_large

Wat ik zo terug vind is dat die in startset 29216 zat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Laatst online: 10-09 07:51

Famous

R 400+

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:27:
Artikel 8500 is een standaard rechte rails op schaal Z (1:220; extreem kleine treintjes dus) van Märklin.

Kun je eens een foto van een/de lok plaatsen? Dan kan ik je misschien wel vertellen wat het is.

Wat het wáárd is, is altijd lastig. Hangt van de staat af en aan wie je het verkoopt (een handelaar zal er minder voor geven dan wat je er op Catawiki voor kunt krijgen).

Edit: oh, die '8500' staat als opschrift op de trein schrijf je. Hmmm... foto's zijn welkom, want dat zegt me zo niets.
De set kan al zon 16 tot 20 jaar oud zijn, was toen heel wat maar nu is het wel “klein” qua formaat ja.

Waarde is opzich niet heel belangrijk, nu ligt het in opbergboxen maar iets weg doen voor een kratje bier is zonde als het bijv. €100,- waard zou zijn.

Het zijn enkele huisjes, wat wagons, spoordelen, doosjes en stof :p
Hieronder wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgpukeMKW7vqUv86_x02pqgb08M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rojEnclIcCbvfDLjJa3iBqWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO5cQkFZiA_Z-lkgGihcBbJtNzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nH5D93hFMnh33K5VEQ2EsPLX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5JCUNKHnJK90BptEek7QzlEN9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUmxVUZHtUeHDqZpzf7CEcNh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjG3sKZYKEMvg_CW8OqXnmq5YLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huSkGGhLE9umWpb27uNpJKVq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrWkCSG42Xmzrgcvr8iZjyjlPFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jTYr2TA6aINlJRr3QawEHQT.jpg?f=fotoalbum_large

@LordSinclair Die lijkt er inderdaad op!

Edit: Ah, die set komt mij zeer bekend voor, de barn en die wagons heb ik sowieso.
De "berg" niet meer, die werd altijd onder de kerstboom gebruikt 8)7

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Op Catawiki is die startset verkocht voor 130 euro zo te zien. Maar dat was 5 jaar geleden en die set was compleet (inclusief berg) en in doos. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Laatst online: 12-09 15:30
Famous schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

De set kan al zon 16 tot 20 jaar oud zijn, was toen heel wat maar nu is het wel “klein” qua formaat ja.

Waarde is opzich niet heel belangrijk, nu ligt het in opbergboxen maar iets weg doen voor een kratje bier is zonde als het bijv. €100,- waard zou zijn.

Het zijn enkele huisjes, wat wagons, spoordelen, doosjes en stof :p
Hieronder wat foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@LordSinclair Die lijkt er inderdaad op!

Edit: Ah, die set komt mij zeer bekend voor, de barn en die wagons heb ik sowieso.
De "berg" niet meer, die werd altijd onder de kerstboom gebruikt 8)7
"Toevallig" lag er op mijn bureau nog "Koll's Kompaktkatalog" en ik heb 'm ff opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kLcas7t58hx0SOzwRHzZ5JnEKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0kN8WdfpxkSpBY0i85tEoPuz.png?f=fotoalbum_large

Voor degene die het lastig vinden om schuin te lezen: Set is gemaakt tussen 2003 en 2005. De waardeschatting van Koll was in 2014 (dat is het jaar van deze catalogus) €150 - maar dat geldt dan voor een ab-so-lute nieuwstaat. En dat is deze niet, zoals je bijvoorbeeld aan het sleepcontact kunt zien.

Voor degene die "Koll" niet kennen: De uitgeverij Koll geeft jaarlijks een catalogus uit met alle actuele prijzen van Märklin-artikelen voor verzamelaars. Vroeger waren dat uitgebreide boekwerken met veel foto's, tegenwoordig hebben ze alleen nog de "Kompakt Katalog", een steriele opsomming van feitjes.
https://www.verlag-koll.de/Willkommen.html

www.steamloco.info

Pagina: 1 2 Laatste