Waarom dit Topic
Dit topic gaat over Modeltreinen. Het topic begon omdat ik een volledige Marklin H0 baan kado gekegen van de Opa van mijn vriendin. Het gaat om 5 x loc, 40 x wagon, heel veel huizen, stations e.d, en meer spoor dan de NS heeft liggen.
Ik wilde graag peilen of er meer interesse was in treintjes hier, en zie daar, er reageerden mensen
Ik heb nu een kleine OP in elkaar gedraait om in ieder geval even iets te hebben, en zal deze uitbreiden als het topic loopt.
Modeltreintjes, is dat niet voor stoffige oude mannetjes
Tsja, dat idee had ik eerlijk gezegd ook een beetje
Welke maten zijn er
Er zijn verschrikkelijk veel verschillende maten modeltreinen en sporen. De meest bekende zijn Spoor H0 (1:87) en Spoor N (1:160).
De uitschieters zijn, aan de ene kant Spoor G (1 op 22,5), en aan de andere kant Spoor Z (1:220)

Welke merken zijn er
De twee grootste jongen zijn Marklin en Fleischmann. Er zijn er echter stapels meer, zoals Trix (onderdeel van Marklin), Roco, Pico, Lima en nog vele vele anderen.
En dat is allemaal compatible
Helaas. Marklin maakt gebruik van Wisselstroom, terwijl de rest Gelijkstroom gebruikt. Het aangedreven materiaal is dus tussen Marklin en de rest niet uitwisselbaar. Er zijn echter wel merken die Locs maken voor zowel Gelijkstroom als Wisselstroom
En, is het duur
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je wilt. Startsets beginnen bij zo’n 199,- euro en lopen op tot wel 1499,-.
Deze startsets bestaan altijd uit een (kleine) baan, 1 of 2 Locs met een paar wagons, en een al dan niet digitale unit om de boel te besturen.
Met deze startsets kan je dus beginnen, maar daar is dan ook alles wel mee gezegd. Al snel zul je willen uitbreiden. Niet alleen de baan en de treinen, maar ook de omgeving moet natuurlijk mooier.
Een startset van bijvoorbeeld Marklin ziet er zo uit:

Deze specifieke startset kost 399,-
Wil je de startsets zien van alle merken en maten met de daarbij behorende prijzen, kijk dan hier: http://www.totaltrain.nl/
Pff, een paar duizend euro, dat ga ik toch niet betalen
Een klein beetje relativeren kan geen kwaad
Het bouwen van een mooie baan kost geld. Echter, het is ook niet iets wat je in een maand doet. Sommige mensen zijn jaren bezig met het bouwen en optimaliseren van een baan. Hoewel het totaalbedrag van zo'n baan hoog is, worden de kosten over vele vele vele maanden verdeeld
Moet ik dan zelf huisjes bouwen:?
Kan wel, hoeft niet. Er zijn legio mogelijkheden, en verschillende merken die huisjes, stations, bruggen, bergen etc. etc. aanbieden. Een bekend merk hier is bijvoorbeeld Faller.
Is er ook Software te krijgen om te helpen met ontwerpen:?
Gelukkig voor ons, er is software
De beste is Wintrack. In dit programma kan je de baan ontwerpen, en daarna in 3D bekijken. Het programma heeft een database van bijna alle merken en de maten van de betreffende sporen.

www.wintrack.de
Een nadeel is er helaas ook. Het programma kost in de Nederlandse versie 149,- en in de Duitse taal 99,-.
Gelukkig is er ook een goedkoper alternatief Drail. Het programma heeft dezelfde database van sporen, en kan bijna alles wat Wintrack ook kan, alleen de 3D functie ontbreekt. Tot en met 50 stukken is het programma gratis, wil je meer kunnen leggen, dan kost het programma je 39,-

www.drail.nl
[ Voor 0% gewijzigd door Migrator op 29-06-2016 20:58 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht