Modeltreinbaanervaringen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nqd8nQqRUdCCh5hUK5D2Aifl/full.jpg

Waarom dit Topic :?
Dit topic gaat over Modeltreinen. Het topic begon omdat ik een volledige Marklin H0 baan kado gekegen van de Opa van mijn vriendin. Het gaat om 5 x loc, 40 x wagon, heel veel huizen, stations e.d, en meer spoor dan de NS heeft liggen.

Ik wilde graag peilen of er meer interesse was in treintjes hier, en zie daar, er reageerden mensen :)

Ik heb nu een kleine OP in elkaar gedraait om in ieder geval even iets te hebben, en zal deze uitbreiden als het topic loopt.

Modeltreintjes, is dat niet voor stoffige oude mannetjes
Tsja, dat idee had ik eerlijk gezegd ook een beetje :P Er is echter een hele schare mensen die met treintjes bezig zijn in de categorie 10-35 jaar.

Welke maten zijn er :?
Er zijn verschrikkelijk veel verschillende maten modeltreinen en sporen. De meest bekende zijn Spoor H0 (1:87) en Spoor N (1:160).
De uitschieters zijn, aan de ene kant Spoor G (1 op 22,5), en aan de andere kant Spoor Z (1:220)

Afbeeldingslocatie: http://vincentklop.nl/tweakers/2_scale_big.jpg

Welke merken zijn er :?
De twee grootste jongen zijn Marklin en Fleischmann. Er zijn er echter stapels meer, zoals Trix (onderdeel van Marklin), Roco, Pico, Lima en nog vele vele anderen.

En dat is allemaal compatible :?
Helaas. Marklin maakt gebruik van Wisselstroom, terwijl de rest Gelijkstroom gebruikt. Het aangedreven materiaal is dus tussen Marklin en de rest niet uitwisselbaar. Er zijn echter wel merken die Locs maken voor zowel Gelijkstroom als Wisselstroom

En, is het duur :?
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je wilt. Startsets beginnen bij zo’n 199,- euro en lopen op tot wel 1499,-.

Deze startsets bestaan altijd uit een (kleine) baan, 1 of 2 Locs met een paar wagons, en een al dan niet digitale unit om de boel te besturen.

Met deze startsets kan je dus beginnen, maar daar is dan ook alles wel mee gezegd. Al snel zul je willen uitbreiden. Niet alleen de baan en de treinen, maar ook de omgeving moet natuurlijk mooier.

Een startset van bijvoorbeeld Marklin ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HqTTSnjKElUWoM3Zi0BAXtA2/full.jpg
Deze specifieke startset kost 399,-

Wil je de startsets zien van alle merken en maten met de daarbij behorende prijzen, kijk dan hier: http://www.totaltrain.nl/

Pff, een paar duizend euro, dat ga ik toch niet betalen :?
Een klein beetje relativeren kan geen kwaad :)

Het bouwen van een mooie baan kost geld. Echter, het is ook niet iets wat je in een maand doet. Sommige mensen zijn jaren bezig met het bouwen en optimaliseren van een baan. Hoewel het totaalbedrag van zo'n baan hoog is, worden de kosten over vele vele vele maanden verdeeld

Moet ik dan zelf huisjes bouwen:?
Kan wel, hoeft niet. Er zijn legio mogelijkheden, en verschillende merken die huisjes, stations, bruggen, bergen etc. etc. aanbieden. Een bekend merk hier is bijvoorbeeld Faller.

Is er ook Software te krijgen om te helpen met ontwerpen:?
Gelukkig voor ons, er is software :)

De beste is Wintrack. In dit programma kan je de baan ontwerpen, en daarna in 3D bekijken. Het programma heeft een database van bijna alle merken en de maten van de betreffende sporen.

Afbeeldingslocatie: http://www.modellplan.de/planen/Wintrack/imageWintrack/viewer3d.jpg
www.wintrack.de

Een nadeel is er helaas ook. Het programma kost in de Nederlandse versie 149,- en in de Duitse taal 99,-.

Gelukkig is er ook een goedkoper alternatief Drail. Het programma heeft dezelfde database van sporen, en kan bijna alles wat Wintrack ook kan, alleen de 3D functie ontbreekt. Tot en met 50 stukken is het programma gratis, wil je meer kunnen leggen, dan kost het programma je 39,-

Afbeeldingslocatie: http://www.drail.net/img/screendump_nl.jpg
www.drail.nl

[ Voor 0% gewijzigd door Migrator op 29-06-2016 20:58 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
De topic start van dit topic is gekopieerd van het vorige deel. Als je interesse hebt om deze aan te passen en / of te verbeteren, neem dan contact op met één van de topic starters of meld je bij één van de mods :).

[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 29-06-2016 19:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:23
Ik gebruik het software scarm om mijn Marklin baan te ontwerpen met C rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou ng wel eens zo'n kant en klare treinplaat willen voor N spoor. Maar hoe heet zo'n ding ook alweer? Met "treinplaat" of "diorama" kom ik qua zoeken niet heel ver.
En nee, ik ga niet bouwen. Totaal geen tijd of geduld voor :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
Mijn pa zei laatst dat hij zijn Marklin H0 spullen weg wil doen. Hij heeft het al 20 jaar ofzo en is nagenoeg ongebruikt. Het is natuurlijk verouderd en zo analoog als de pest, maar ondanks dat het niet veel tijd opgesteld heeft gestaan heb ik er goede herinneringen aan.

Ik denk dat ik het maar bij mij neerzet, voorlopig. Het is best een hoop baan, aantal locs en treinstellen. Ik kan er nog niet zo goed afscheid van nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Vroeger mezelf uren vermaakt met de treinbaan van m'n opa. Die spendeerde hier ook veel tijd aan maar, was nooit af ;)

Het is dat ik er nu echt de tijd en ruimte niet voor heb anders had ik die hobby van m'n opa graag weer opgepakt.

Voor de topicstart maat N is 1:160 :)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07

Exterazzo

Qeasy

The Eagle schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:06:
Ik zou ng wel eens zo'n kant en klare treinplaat willen voor N spoor. Maar hoe heet zo'n ding ook alweer? Met "treinplaat" of "diorama" kom ik qua zoeken niet heel ver.
En nee, ik ga niet bouwen. Totaal geen tijd of geduld voor :P
Bedoel je zoiets: http://www.noch.com/en/pr...ys/preformed-layouts.html

Audentia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Ik wist niet dat er "kant en klaar" plank waren. Het is best interessant. Zijn er grote afmetingen te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

KnoxNL schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:10:
Mijn pa zei laatst dat hij zijn Marklin H0 spullen weg wil doen. Hij heeft het al 20 jaar ofzo en is nagenoeg ongebruikt. Het is natuurlijk verouderd en zo analoog als de pest, maar ondanks dat het niet veel tijd opgesteld heeft gestaan heb ik er goede herinneringen aan.

Ik denk dat ik het maar bij mij neerzet, voorlopig. Het is best een hoop baan, aantal locs en treinstellen. Ik kan er nog niet zo goed afscheid van nemen.
Waarom neem je het dan niet zelf over? Zolang het werkt maakt het niet uit dat het oud is, nog genoeg voor te vinden en veel is ook met nieuwer spul te gebruiken dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb zelf nog een boel Fleischmann spul, je kan er niks meer mee, allemaal nog analoog. Jammer opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Tegenwoordig zijn er modules om je loc's digitaal te maken, dus je hebt alvast een ruime startset. Het kost een hoop tijd en geld om de loc's te verbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door plizz op 29-06-2016 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Daarom ja, ik heb een startersset en een oude Diesel Loc 1306, zo goed als niets meer waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat geeft niets joh. Het ombouwen naar digitaal is nou ook weer geen rocketscience. Zat filmpjes en how-to's over te vinden. Dan is het wel prettig als je eerste project een niet zo'n waardevol lokje is. Mijn eerste gedigitaliseerde lok was ook hooguit 4 tientjes waard (en nu door alle elektronica er in minstens het 4 voudige ;) )

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Had hier graag meegepost met (recente-) foto's en plannen maar helaas heb ik mijn redelijk grote collectie Marklin treintjes (ongeveer hetzelfde als in TO genoemd qua aantallen) al jaren geleden verkocht.
Niet echt spijt van (deed er al 10 jaar niets meer mee), heb sowieso hele goeie herinneringen aan "vroegah" toen ik nog dagelijks in mijn kinderbedje wakker werd en bij het krieken van de dag de "treinplaat" van z'n haken aan de muur haalde en zo tot een flinke tafel transformeerde. Daarop een layout met gekoppelde loops, een rangeerterrein en een boel gebouwtjes waaronder een grote oer-Nederlandse boerderij tot spul wat ooit nog van mijn opa geweest was (ook een aantal locs; niet kapot te krijgen!).

Kan er nog steeds erg van genieten, kijk regelmatig naar layouts op youtube en daar kwam deze ook langs, de tofste marklin layout ooit (wmb.): Miniatur Wunderland in Hamburg. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yup, dat spul idd :)
Maar hoe heet dat in het Nederlands?

Edit: en damn wat is dat spul prijzig :X

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 29-06-2016 22:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MiWuLa is inderdaad een topper die op eenzame hoogte staat. Een andere mooie grote opstelling is het Hans Peter Porsche Traumwerk (ja, die van de auto's)

The Eagle schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Yup, dat spul idd :)
Maar hoe heet dat in het Nederlands?
In goed Nederlands "Fertiggelände". (Het blijven tenslotte Duitse leveranciers)

Zie bijvoorbeeld http://www.modelspoorscen...gelande/modules-fertiggelände-n voor schaal N.

[ Voor 49% gewijzigd door PaT op 29-06-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Nieuw topic nieuw leven :D. Het begint bij mij met vlagen ook heel erg te kriebelen om weer een baan te gaan bouwen, maar eerst moet de nieuwe schuur en bovenverdieping af. Toch vandeweek nog even een loc en een rijtuigenset aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: http://modellbahn-gs.de/wp-content/uploads/2015/08/Mrklin-16901-Trix-E-Lok-Serie-4000-CFL-0.jpg
Minitrix 16901 E-loc Serie 4000 CFL en

Afbeeldingslocatie: https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/8/235914_b.jpg
Minitrix 15305 Dubbeldeks rijtuigen set CFL.

Zijn er weer 2 minder van de veel te lange verlanglijst...

Tot die tijd is het de bedoeling dat ik een boekenkast met vitrine ga bouwen waar alles in kan staan. Volledige lengte Kato Eurostar, Kato Thalys, 2x Fleischman ICE2, Liliput Flirt en nog wat overig spul.

Ben zelf dus fan van N-spoor. Ooit van m'n vader zijn vroegere startset gekregen (Minitrix 71054) en daar mee verder gegaan. Kan mooi veel van op een relatief klein oppervlak :)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mooie Luxemburgse set! In spoor N kan je dat soort complete sets zoals de Thalys of ICE nog relatief makkelijk kwijt. Ik spoor in H0 en heb ook zo'n complete 10-delige Thalys. Dan heb je zomaar 2,5 meter trein voor je neus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zou een van de (mede)auteurs van de TS de informatie over Drail kunnen aanpassen, dat heet tegenwoordig AnyRail (eigenlijk al zo lang als ik het ken/gebruik :X ). Versie 6 bied nu ook (zij het beperkt) 3D mogelijkheden.

Misschien is het ook nuttig om links op te nemen naar de encyclopediën van Beneluxspoor: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina en die van 3rail: http://wiki.3rail.nl/index.php/Hoofdpagina
:)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
PaT schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 07:03:
Mooie Luxemburgse set! In spoor N kan je dat soort complete sets zoals de Thalys of ICE nog relatief makkelijk kwijt. Ik spoor in H0 en heb ook zo'n complete 10-delige Thalys. Dan heb je zomaar 2,5 meter trein voor je neus staan.
Past dat wel in het geheel op je module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DP Kunst schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:24:
Nieuw topic nieuw leven :D. Het begint bij mij met vlagen ook heel erg te kriebelen om weer een baan te gaan bouwen, maar eerst moet de nieuwe schuur en bovenverdieping af. Toch vandeweek nog even een loc en een rijtuigenset aangeschaft:

[afbeelding]
Minitrix 16901 E-loc Serie 4000 CFL en

[afbeelding]
Minitrix 15305 Dubbeldeks rijtuigen set CFL.

Zijn er weer 2 minder van de veel te lange verlanglijst...

Tot die tijd is het de bedoeling dat ik een boekenkast met vitrine ga bouwen waar alles in kan staan. Volledige lengte Kato Eurostar, Kato Thalys, 2x Fleischman ICE2, Liliput Flirt en nog wat overig spul.

Ben zelf dus fan van N-spoor. Ooit van m'n vader zijn vroegere startset gekregen (Minitrix 71054) en daar mee verder gegaan. Kan mooi veel van op een relatief klein oppervlak :)
Ah, de Minitrix Super A. Die heb ik ook :)
Zijn twee versies van, eentje met een dieselloc en eentje met een stoomloc. Ik heb de stoomloc, welke heb jij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

PaT schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:10:
MiWuLa is inderdaad een topper die op eenzame hoogte staat. Een andere mooie grote opstelling is het Hans Peter Porsche Traumwerk (ja, die van de auto's)
Die is ook echt een "WAUW" waard!! _/-\o_

Ik mag ook wel eens op youtube naar ho-fanaten uit de vs kijken. Ook naar een knakker die vaak unboxing doet van nieuwe modellen (voor geïnteresseerden: https://www.youtube.com/user/jlwii2000). Dat zijn meestal hele andere merken dan hier besproken worden.
Wat me daarbij vooral opvalt is dat ze het daar over technieken als "dcc/ tsunami sound" hebben. Nou snap ik wel dat ze daar andere wensen hebben want die machinisten hangen daar IRL volgens protocol meer aan de hoorn dan dat hij uitstaat in bewoond gebied, dus als je realisme wilt moet je er wel geluid bij hebben.
Klopt het dat dat voornamelijk amerikaans is of wordt dat ook hier door modelbouwers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
MiWuLa ben ik gister nog geweest. Zeer aan te raden, maar ga wel vroeg. voor 11:00 is het nog rustig, daarna stampvol, en het is noggeneens vakantie. Tip: je kan vooraf op internet al een ticket halen waarmee je de wachtrij kan omzeilen.

Hamburg zelf is ook goed te doen als stad, shoppen (voor de metgezellen die niet naar MiWuLa willen ;) ) en eten/drinken is zeer goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
The Eagle schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:20:
[...]

Ah, de Minitrix Super A. Die heb ik ook :)
Zijn twee versies van, eentje met een dieselloc en eentje met een stoomloc. Ik heb de stoomloc, welke heb jij? :)
Ik heb de V60 diesel. Het enige nadeel is dat het motortje doorgebrand is en er geen vervanger te vinden is. Laatst op marktplaats voor weinig een vervanger gevonden, maar die kerel reageerd niet meer :(.

In N kan je het idd redelijk kwijt. Toch is een volledige (of eigenlijk halve) ICE2 met 8 bakken ook al 1,20m lang. De Eurostar met 3 uitbreidingssets zit al op 2,5e meter _/-\o_.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

SuBBaSS schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:26:
[...]

Die is ook echt een "WAUW" waard!! _/-\o_

Ik mag ook wel eens op youtube naar ho-fanaten uit de vs kijken. Ook naar een knakker die vaak unboxing doet van nieuwe modellen (voor geïnteresseerden: https://www.youtube.com/user/jlwii2000). Dat zijn meestal hele andere merken dan hier besproken worden.
Wat me daarbij vooral opvalt is dat ze het daar over technieken als "dcc/ tsunami sound" hebben. Nou snap ik wel dat ze daar andere wensen hebben want die machinisten hangen daar IRL volgens protocol meer aan de hoorn dan dat hij uitstaat in bewoond gebied, dus als je realisme wilt moet je er wel geluid bij hebben.
Klopt het dat dat voornamelijk amerikaans is of wordt dat ook hier door modelbouwers gebruikt?
DCC is een veelgebruikt digitaal protocol dat we hier ook veel zien. De meeste niet-Märklin rijders gebruiken dit protocol, maar met de multiprotocol decoders van ESU zien we het ook veel in Märklin treinen verschijnen. Daarnaast wordt MFX(+) in Märklin veel gebruikt.

Dat tsunami sound ken ik dan weer niet, maar ook "bij ons" wordt sound tegenwoordig wel standaard toegepast in de wat betere modellen. De door mij genoemde Kuifje Thalys heeft iets van 12 verschillende geluiden aan boord.
Pizza_Boom schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:30:
[...]
Past dat wel in het geheel op je module?
Net O-)

De module is inclusief black boxen 2,4 meter lang en die Thalys volgens mij ook. Helemaal in beeld komt hij dus nooit in volledige lengte. Misschien op de keerlussen, daar hebben we wat meer lengte rails liggen.
DP Kunst schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:09:
[...]
De Eurostar met 3 uitbreidingssets zit al op 2,5e meter _/-\o_.
Maar die is in het echt ook belachelijk lang. Ze zijn bezig met testritten met de Eurostar in Nederland (voor de toekomstige verbinding Amsterdam - Londen), maar dat ding is echt enorm lang! Als je die langs het perron ziet staan, dan is echt het hele perron gevuld!

Plaatje net bij de grensovergang met Belgie
Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/570/1920_eurostarbijnispen.jpg?10000

[ Voor 26% gewijzigd door PaT op 30-06-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Dat is idd al echt super lang. En dan is die Eurostar nog "maar" 16 delen lang. Die oude is 20. Ben wel benieuwd of er ook een N model van die nieuwe uitkomt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zijn er hier ook mensen die zelf hun bomen maken? Ik ben daar nu een beetje mee bezig. Geinig om te doen, maar ik zie bij mijzelf nog genoeg ruimte voor verbetering.

Momenteel ben ik aan het experimenteren met verschille de schorspasta's. Laatst een combinatie van muurvuller en verf gebruikt, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden mee. Binnenkort aan de slag met de kant en klare schorspasta van Anita decor en een pasta van DAS klei, verf en Dettol (tegen de schimmel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Ik heb dat wel een keertje gedaan ja, toen ik klein was en de trein nog niet al 10+ jaar op zolder stond. Blok hout met een haakje eraan, haakje in de boormachine. Ijzerdraadje met sisal in een puntje geknipt ertussen inspannen in de haakjes en dan de boor aanzetten. Krijg je best nette (op een afstandje) naaldbomen mee voor weinig. Eventueel nog in de (aangelengde) houtlijm dopen en dan in zo'n zakje met nepgras oid om ze er nog beter uit te laten zien.

Dit dus: http://www.modelspooropzolder.nl/bomen-maken.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
In plaats van de aangelende houtlijm kun je ze ook eerst bruin spuiten en er dan wat overheen strooien. Eventueel haarlak er overheen om de boel vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DP Kunst schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Ik heb de V60 diesel. Het enige nadeel is dat het motortje doorgebrand is en er geen vervanger te vinden is. Laatst op marktplaats voor weinig een vervanger gevonden, maar die kerel reageerd niet meer :(.

In N kan je het idd redelijk kwijt. Toch is een volledige (of eigenlijk halve) ICE2 met 8 bakken ook al 1,20m lang. De Eurostar met 3 uitbreidingssets zit al op 2,5e meter _/-\o_.
Voor dat motortje (of desnoods een ander model met het zelfde motortje): neem ff contact op met http://www.de-spoorzoeker.nl/ of http://willies.biedmeer.nl
Die eerste is vrij onbekend maar heet vziw gewoon heel veel, en de tweede had vroeger een winkel maar sinds zijn pensioen alleen een webwinkel. Echter heeft die met een leven lang modelbouw wel een hele hoop contacten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Leuk, weer een vervolgtopic met modelspoor. :)
Ik rij H0 Fleishmann (gelijkstroom dus), maar heb ook Lima, Jouef en Mehano rijden. Mij gaat het niet om het landschap of echte details, maar meer om het functionele. Er rijdt rustig een thalys zonder bovenleiding achter een stoomtreintje aan. :P
Op dit moment heb ik het al een paar jaar in dozen staan vanwege ruimte en tijdgebrek maar wil er in de winter wel weer mee beginnen.
De boel is allemaal nog analoog, en met meerdere trafo's en schakelaars om baanvakken in te schakelen, maar wil het waarschijnlijk een beetje digitaliseren maar het 50 jaar oude materieel kost wel wat moeite nog om de motoren van de basis te isoleren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben de afgelopen dagen weer een beetje verder gegaan met mijn experimenteerboom. Ik ben er ondertussen uit dat mijn basis al niet helemaal goed is. Ik heb teveel draadjes gebruikt per tak, waardoor e.e.a. wat bulky is geworden. Ondanks dat ben ik toch benieuwd hie de rest van de technieken uitpakken, dus we gaan gewoon verder ;)

Ten eerste maar eens een schors maken. Een beetje muurvuller, wat verf en water en gaan met die banaan!
Vervolgens wilde ik er een wat schorsig patroon in maken, maar dan moet je dus wat langer wachten dan dat ik nu gedaan heb :) Ik trok meer de schors er weer af, dan dat ik allemaal kleine lijntjes op het schors kreeg.

Vervolgens met wat laagjes verf er over heen om zo de dry-brush techniek eens uit te proberen. Die techniek doet echt zijn naam eer aan, want je kwast moet echt heel erg droog zijn. Je smeert er dus al snel veel te veel op, wat het complete effect verpest. Weer wat geleerd voor de volgende keer!

Uiteindelijk werd de kale stam dus zo iets. (in het echt is het allemaal wat lichter, zie ook de volgende foto):
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IwYedmXft5rfpiQfx8pzz0DH/medium.jpg

Toen verder met het zeeschuim. Dit plantje lijkt net op de fijne vertakking van een boom en kan een mooie drager zijn van het gebladerte. Met veel geduld en spuitlijm (en passant nog even geëxperimenteerd met houtlijm, maar dat droogt veel te traag) heb ik uiteindelijk dit er van weten te maken:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/zPKkVPxXJc6NKovjQsLx1nmy/medium.jpg

Het lijkt nog best goed te komen met dit boompje. Nu moet de laatste fase nog komen. Afstrooien met begroeningsmateriaal en fixeren met haarlak. Daarvoor moeten we even langs de lokale Action.

En ja, die wortels moeten er echt af... gekke dingen om te zien zo. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 04-07-2016 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Doe je netjes allemaal, ik doe het je niet na. Sowieso geen geduld voor laat staan tijd trouwens :+
Having said that: als een boom te groot uitvalt kun je ook claimen dat het een Seqouia is natuurlijk. Die zijn iets groter dan gemiddeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hahaha, ja, dat zou kunnen. Moet ik wel mijn thema van Duitsland in de VS wijzigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Wow, erg netjes! Ik vind die wortels niet eens heel verkeerd staan btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/KlT7irgArB24RxQwuGiBBTDI/medium.jpg

Klaar!

Foto in bloemen

[ Voor 35% gewijzigd door PaT op 04-07-2016 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Laatst online: 12-09 15:30
Netjes!!
Zelfs als de foto iets groter is, valt je modelboom niet op in de werkelijkheid (en dat is dus een compliment!)

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Mooi boompje PaT! Bij je eerste foto's dacht ik dat je stam wel erg dik was, maar dat valt bij het eindproduct wel mee :) Tis nu gewoon een flinke, oude boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Het is inderdaad wel een flinke jongen geworden hoor. Eentje die je op een rustiek dorpspleintje zet met wat bankjes er onder o.i.d. Ik heb nog 1 geraamte van ongeveer dezelfde hoogte, maar daarna ga ik eens kijken of wat kleinere bomen andere uitdagingen gaan opleveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Misschien zou je die volgende dan een beetje krommer moeten maken, dat-ie een beetje over held (-t?) naar een kant. Meestal hebben die oude bomen flink wat beleefd in hun leven. Wellicht heeft die volgende ook wat mindere tijden mee gemaakt ;)

edit: hmm, volgens Google zijn oude bomen op dorpspleinen wel redelijk recht (hoewel ik dan ook veel bomen met vertakkingen zie). Van die kromme bomen staan dus waarschijnlijk meer in het open veld, waar de wind vaak van 1 kant komt. Grappig, zo ga je toch weer heel anders tegen zo iets stoms als bomen aan kijken :) (En dat is zo leuk aan deze hobby :) )

[ Voor 42% gewijzigd door Yukkie op 05-07-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben weer eens bezig geweest met modelbaangroen. Ik had nog een geraamte voor een boom staan die ik van te dik bloembinddraad had gemaakt. E.e.a. leek dus wat grof te worden. Uiteindelijk ben ik toch maar aan de slag gegaan en wilde een wat luchtiger geheel fabriceren. Dit is het voorlopig resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UComo0SWZ9P0Ph81wEhh6W7p/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LTTl784okuvJmwaJGtrLq3ZD/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tP4OaMlr3a2RmTKObH0ji2WR/medium.jpg

Ik ga er denk ik nog wat loof aan toevoegen zodat het nog iets voller wordt. Maar al met al valt het resultaat voor een mislukt geraamte nog best mee.

Voorlopig was dit het wel even qua bomenbouw. Ik moet hoognodig verder met de 3railforum module. Hopelijk lukt het om a.s. zaterdag op technisch gebied wat stappen te maken zodat ik verder kan met de scenery.

Edit:
Ik heb vanmiddag de eerste boom wat uitgedund en het loof dat daar uit kwam deels in de 2e gestoken. Dit was het resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HiRCgpi97MWcA64fSBQ8AKhB/medium.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door PaT op 13-07-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 14:44
Wat een creativiteit wordt hier tentoongespreid.

Vroeger veel met mijn treinbaan gespeeld (Fleischmann N-piccolo). Heeft vele jaren goed opgeborgen gezeten. Geen ruimte, toen ik ruimte had geen tijd etc. Een groot gedeelte heb ik dit jaar verkocht, ben alleen blijven zitten met een lading rails en een klein stoomlocje met wat goederenwagons.

Heb al die jaren wel zitten kijken naar foto's en filmpjes van modelbanen, met de baan in Hamburg als hoogtepunt - staat nog op het verlanglijstje om eens een bezoek aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MiWuLa staat ook nog op mij to-do lijstje. Schijn je wel een dag mee te kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
PaT schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:54:
MiWuLa staat ook nog op mij to-do lijstje. Schijn je wel een dag mee te kunnen vullen.
Ik ben er een jaar of 6 geleden geweest. Toen zijn we er zeker een middag bezig geweest. En nog niet alles gezien :).

Een aanrader voor iedereen. Volgend jaar staat deze weer voor mij op de agenda (als het gaat lukken.)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
PaT schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:54:
Ik ben er in Augustus 2014 geweest, Italië nog niet af. Er valt inderdaad een goede dag mee te vullen. En de stad Hamburg kan je ook nog een paar dagen mee vullen. Mooi weekendje weg van maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik geloof dat ik in het najaar maar weer een weekendje weg moet gaan plannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Een aantal jaren terug heb ik een modelbaantje overgenomen van een oud-collega.
Nu had ik er jaren geen tijd voor, maar ik dacht ik zal er eens naar kijken.

Het gaat om een mini-trix baan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DgBBcFH.jpg

Echter naar mijn idee mis ik een onderdeel om stroom op de rails te kunnen zetten.
Kan iemand mij vertellen welk onderdeel ik nog zou moeten hebben om de baan van stroom te kunnen voorzien.

Mijn vader had vroeger een H0-baan en dan had je 2 pinnen die je aan de onderkant van de rails moest zetten zodat er spanning op kwam.
Ik heb echter geen idee hoe dat heet.

Kan iemand mij dat vertellen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat is ongeveer zoiets, maar niet het Minitrix spul.
Bij minitrix zijn het losse klemmetjes die je onderaan de rails klemt. Daar kun je dan weer de voedingslijnen klemmen. Deze bijvoorbeeld:
https://www.modeltreinmar...l-recht-lengte-730mm.html

Die klemmetjes zijn ook los te krijgen vziw. Maar met ontstoring is wel makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:09:
Dat is ongeveer zoiets, maar niet het Minitrix spul.
Bij minitrix zijn het losse klemmetjes die je onderaan de rails klemt. Daar kun je dan weer de voedingslijnen klemmen. Deze bijvoorbeeld:
https://www.modeltreinmar...l-recht-lengte-730mm.html

Die klemmetjes zijn ook los te krijgen vziw. Maar met ontstoring is wel makkelijker :)
Bedankt nu weet ik wat ik nog moet hebben :)
Is er hier ervaring met een railgum (zag het staan op die website) om de rails schoon te maken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Railgum werkt heel goed, maar het maakt wel kleine krasjes in je rails. Hier kan weer nieuw vuil in gaan zitten, dus je moet wel schoon blijven maken.

Als je digitaal rijdt heb je minder last van vuile rails. Doordat er altijd ong 18V op de rails staat zal de rails sneller "schoongevonkt" worden en blijft je treintje ook op lage snelheden goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Een gummetje (of fijn polijstpapiertje wat ik gebruik) maakt altijd groeven in de rails. Veeg daarom altijd zijwaarts en nooit met de rails mee zodat het vuil nooit in een parallelle groef kan gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat serieus een goed middeltje is om je spoor schoon te maken zonder zelf fysieke arbeid te moeten leveren zijn een paar druppels ATF vloeistof (versnellingsbak olie). Daarvan leg je een heel klein streepje op beide spoorstaven en dan rijden maar! Geen geschuur geen groeven en ook nog eens goed contact tussen rails en trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Mijn baan ligt inmiddels even buiten gebruik. Bij het opstarten van mijn Central Station 2 krijg ik een foutmelding dat er een overbelastingssituatie is, waardoor de spanning automatisch van de baan gaat. Ik heb al diverse delen geïsoleerd naar de rangeerterreinen, maar het probleem blijft.

Fijn hoor, zo'n baan van 30m lang (niet de tafel!) controleren. :/

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hahaha, dan is het bouwen van een module'tje ineens een eitje. 2 stukjes spoor van 2,5 meter en that's it. Dan is iedere storing zo opgesnort.

Veel succes met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Damn dat is inderdaad wel zuur. Alles met 1 booster gevoed dan? Of heb je het wel deels in secties verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
AW_Bos schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:34:
Mijn baan ligt inmiddels even buiten gebruik. Bij het opstarten van mijn Central Station 2 krijg ik een foutmelding dat er een overbelastingssituatie is, waardoor de spanning automatisch van de baan gaat. Ik heb al diverse delen geïsoleerd naar de rangeerterreinen, maar het probleem blijft.

Fijn hoor, zo'n baan van 30m lang (niet de tafel!) controleren. :/
Heb je niet ergens een kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Blijkbaar, maar waar is de vraag. Gelukkig heb ik één booster, dus valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
AW_Bos schreef op zondag 31 juli 2016 @ 08:03:
Blijkbaar, maar waar is de vraag. Gelukkig heb ik één booster, dus valt het wel mee.
Märklin hè? Niet toevallig ergens ouder materieel met zeer korte sleper die sluiting staat te maken op een wissel? Een wagon/loc o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, Marklin. Verder staan alle wagons van de baan en heb ik de rails naar de opstelterreinen 'gebroken' en dus geisoleerd van het spoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben inmiddels begonnen met een klusje aan mijn module waar ik wel wat tegen op zag. Het bedraden. Het zijn slechts 2 spoortjes, maar man,man, wat een dradenboel wordt dat ;)

Hier op de foto de tijdelijke bedrading om te zien waar ik wat het beste heen kon leiden. Inmiddels ben ik bezig met de kunststof boekbindertjes om alles netjes weg te werken en te beschermen. Wat een !@#$% klus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KQLwfIzb2QlxWUZXLNo4gviR/medium.jpg

Op de foto is ook goed de remmodule te zien. Door mede 3railforum clubleden ontwikkelt. Ik vind het altijd maar knap dat mensen dat kunnen bedenken EN maken.

[ Voor 12% gewijzigd door PaT op 23-08-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat doet zo'n remmodule eigenlijk? Wat is het verschil met een oplossing met digitaal en computergestuurd rijden bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dit is digitaal rijden. Zelfs de oude dipswitch digitale decoders werken hier niet mee. Dit is niets anders dan een computerprogramma. Het voordeel van deze remmodule is dat hij altijd werkt, onafhankelijk welke module er naast staat. Met bijvoorbeeld het programma koploper moet je dan iedere keer de modulesamenstelling nabouwen (er van uit gaande dat die niet altijd gelijk is). We hebben nu dus een oplossing die met de koppeling van 2 speak-on stekkers werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

hmm, ik kan me er nog even niets bij voorstellen zo. heb je wellicht een linkje oid naar het 3rail forum waar de werking besproken/uitgelegd wordt?

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:47

Reley

Zoom Zoom

*schop...

Ik heb mijn oude trix-express baan weer eens opgeduikeld. Nu heb ik de loc uit elkaar gehaald en wil hem schoonmaken.
Hoe kan ik dat het beste doen? kan ik zomaar alle niet electrische onderdeeltjes in een bakje water met schoonmaakazijn gooien?
De baan zelf ga ik met alcohol doen, maar om een bak te vullen voor de loc onderdeeltjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag weer aan het pielen geweest met een boompje. Voorlopig de laatste aangezien er ook nog een viaduct gemaakt moet worden hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CK8iYA9YZzrAWXZXhbUapwzv/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m7LI5V8rU9BZPfHVKKsR06GS/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XcN1QCSV89e119ypc49d49lm/medium.jpg
Reley schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:53:
*schop...

Ik heb mijn oude trix-express baan weer eens opgeduikeld. Nu heb ik de loc uit elkaar gehaald en wil hem schoonmaken.
Hoe kan ik dat het beste doen? kan ik zomaar alle niet electrische onderdeeltjes in een bakje water met schoonmaakazijn gooien?
De baan zelf ga ik met alcohol doen, maar om een bak te vullen voor de loc onderdeeltjes...
Nee!!! Geen water! Stop je motordelen in wasbenzine en ga flink poetsen. Let daarbij ook op koolborstels die niet graag nat worden.

Sporen kan je het beste schoon maken met atf vloeistof. Google daar maar eens op en ga daarna met een klein flesje langs bij je garagist.

[ Voor 38% gewijzigd door PaT op 19-11-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Hier ondertussen ook langzaamaan wat aan het opstarten op modelbaangebied. Enkele jaren terug heb ik van Noch een kant-en-klaar landschap gekocht, die wil ik als basis gaan gebruiken om een fraai wereldje te creëren waar ik kan experimenteren met digitale aansturing. Gewoon omdat ik de techniek leuk vind :)

Nu heb ik een oude Central Station 1 van Märklin liggen die voor MFX geschikt is. Na een hoop gezoek kom ik erachter dat het mogelijk is om dat ding ook voor DCC en SX decoders geschikt te maken! Ik blij! :*) Tot ik erachter kom dat de firmware update daarvoor niet meer te koop is. :'( In 2014 heeft ESU blijkbaar besloten de productie ervan de beëindigen. :( Bij ESU kunnen / willen ze daar ook niet bij helpen, maar ik vind het dan weer zonde om voor 600 euro een nieuwe ESU Ecos te kopen terwijl het oude Central Station die functies in theorie ook kan uitvoeren. Maar eens zoeken of er iemand is die de 3.0.0 firmware op de plank heeft liggen... :X

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Volgens mij liggen die niet op de plank, maar moet je CS1, net als bij de IB1, door de fabrikant worden vrijgeschakeld met behulp van je serienummer. Alleen is de IB1 nog steeds up te graden bij Uhlenbrock, de leverancier van die dingen, en de CS1, geupgrade door formeel gezien een externe fabrikant, niet meer. Reden dat ik er toch eigenlijk niet aan wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Ik heb twee dozen met Märklin M-spoor gekregen en wil daar eens mee aan de slag.
Eerste actie: inventariseren van rails en op zoek naar een geschikt tekenprogramma.

Ik ben om te beginnen bezig geweest met de demo van AnyRail. Zo kom je er dus achter dat de hand-getekende banen er leuk uit zien, en dat sommige verbindingen met een beetje wringen wel gaan lukken, maar eigenlijk niet mogen passen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nufK4d8.png

Dus ben ik op zoek naar software die automatisch een verbinding kan maken tussen twee gegeven punten. Het mooiste dan ook nog met gebruik van een eigen bibliotheek zodat je zeker weet dat je de baan kunt leggen.

Wie tips heeft, ik hoor het graag!

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Met M rail kan je dat vergeten. Die rails zijn zoals ze zijn en wringend leggen gaat een computerprogramma niet begrijpen. Als je bijvoorbeeld K rail zou gebruiken, dan kan je met de flexrails jouw probleem oplossen.

Kijk eens naar scarm. Gratis programma waar veel mensen lyrisch over zijn. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar van wat ik er van gezien heb ziet het er goed uit inclusief 3D weergave.

[ Voor 12% gewijzigd door PaT op 29-12-2016 09:22 ]

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Nee, ik zoek geen programma dat "wringend leggen snapt", maar een programma dat oplossingen zoekt via autorouting.
Bijboorbeeld het middelste probleem. Een hele en een halve bocht past dus net niet goed, maar misschien past een halve bocht, een 4/24 recht, halve bocht, 3/24 recht, halve bocht wel.
Dat soort oplossingen kost je uren proberen, vooral als de track langer is en daar heb ik ook nog een voorbeeld van liggen, dus dan is autorouting wel zo simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wintrack. Auto connectie: krijg je wel de meest bijzondere oplossingen. SCARM kent dat niet.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ah, op die manier. Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord dat een programma dat kon.
Nou ben ik zeker geen trackplanner expert, maar ik ben bang dat je aangewezen ben op urenlang proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Dankzij Pizza_Boom heb ik WinTrack eens geprobeerd en inderdaad zit er een autoconnect-functie in.
Ik dacht eerst vast te moeten zitten aan Duitstalige software (vreselijk vind ik dat), maar gelukkig is er een Engelstalige en zelfs een Nederlandstalige versie van.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeBee op 30-12-2016 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ah mooi. Wintrack is ook een fijn pakket, maar vrij prijzig qua aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Pizza_Boom schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:27:
Volgens mij liggen die niet op de plank, maar moet je CS1, net als bij de IB1, door de fabrikant worden vrijgeschakeld met behulp van je serienummer. Alleen is de IB1 nog steeds up te graden bij Uhlenbrock, de leverancier van die dingen, en de CS1, geupgrade door formeel gezien een externe fabrikant, niet meer. Reden dat ik er toch eigenlijk niet aan wil.
Ik heb geprobeerd om via de supportafdeling van ESU iets voor elkaar te krijgen, maar helaas, CS1 reloaded is op geen enkele manier nog te arrangeren.

Heb nu een tweedehands Ecos 1 gekocht en verkoop mijn CS1 binnenkort - ook een manier om te upgraden naar multiprotocol :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

PaT schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:37:
Ah mooi. Wintrack is ook een fijn pakket, maar vrij prijzig qua aanschaf.
Ik begin het onder de knie te krijgen. Waarschijnlijk is er veel meer mogelijk dan je gebruikt, maar dat is met bijna alle pakketten zo :)
Als ik de documentatie doorlees en ook als ik een materiaallijst maak, krijg ik het idee dat het mogelijk is om met een voorraadlijst te werken. Maar ik kan daar in WT niets over vinden (ik gebruik versie 10). Iets in de zin van Bewerken > Beheer voorraad of zoiets.
Dat lijkt me wel handig, dat je automatisch te zien kunt krijgen wat je (nog) niet hebt. Als er dan ook nog en mogelijkheid is om de materiaallijst aan de linkerkant uit te dunnen zodat je alleen maar M-rails hebt die je gebruikt, wordt het allemaal nog overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

nvm, ik doe het even anders, dat is wat netter dan dit topic bevuilen.

Om deze post dan toch nuttig te gebruiken, wellicht heeft hier iemand een briljante oplossing voor het volgende:

Ik heb voor mijn verjaardag een Talent BR 644 van Brawa gekregen (nou ja, gekocht). Heel mooi ding, maar ik heb wat probleempjes met bezetmelders. Als deze trein vooruit rijdt, dan zit het aangedreven draaistel met anti-slipbandjes vooraan. Door die anti-slipbandjes is weinig tot geen direct contact tussen het wiel en de rail en dus krijg ik pas een bezet melding als het eerste jacobs draaistel de bezetmelder bereikt. Andersom rijden wordt het niet, ik wil het treinstel laten pendelen, dus het aangedreven draaistel zit altijd een keer voorop. Ik heb al eens de 2 van de 4 anti-slipbandjes verwijderd, maar dan komt de trein niet van zijn plek. Ik denk niet alleen doordat-ie die bandjes mist, maar ook om dat het wiel dan een gleufje heeft, waardoor geen/of iig nog minder contact is tussen wiel en rail. Een as wisselen met het andere draaistel geeft eigenlijk hetzelfde probleem, want daar zit geen tandwiel op om aangedreven te worden. Ik weet ook niet of (en hoe) ik de wielen eventueel van de asjes kan uitwisselen.

Heeft iemand een goed idee hoe ik dit op zou kunnen lossen, zonder (grote) aanpassingen aan mijn baan?

[ Voor 165% gewijzigd door Yukkie op 02-01-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Asje zonder ASB maar met tandwiel kopen. Als je gelijkstroom rijdt, volgens mij zijn Brawa wieltjes dubbel geïsoleerd, wieltjes van het asje halen en wisselen zou ook nog kunnen. Heb je wel een wielpersje en een maatje nodig. ASB wielen zou ik dan lekker apart leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:26

Killjoy

Klingon lawn products

Leuk topic :) . Het maken van een modelbaan heb ik eigenlijk maar opgegeven en verder gegaan met schaal V (eerst MSTS, nu Open Rails)

Maar het is leuker om het echt te kunnen zien. Daarom wel vitrines. Met Amerikaans materieel.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29xdfgi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1w000.jpg

Dan een in aanbouw zijnde vitrine van 5 meter lengte, waarin een drietal consists moeten komen te staan.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/313gnyt.jpg

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Da's geen kleine vitrine, daar past ook wel wat landschap in O-)

Ik moet zelf nodig eens verder met mijn elektronica op de baan. Alle rails ligt er nu in, moet binnenkort eens foto's posten :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Migrator schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:50:
Da's geen kleine vitrine, daar past ook wel wat landschap in O-)
Ben wel iets van plan met een achtergrondje. Maar wat sommingen bereiken qua afwerking, daar kan ik alleen maar jaloers op zijn.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Hmmmm...... Ik ga van de week eens een poging doen of ik mijn baan kan 'repareren'. Marklin CS zegt dat er kortsluiting in zit, en vergrendelt de baan.

Kan ik meteen de baan even stofzuigen, deze berg stof zal wel in H0-formaat te vergelijken zijn met een flink pak sneeuw, denk ik zo. Ook best wel minder dat mijn treinen ook al een flinke tijd niet gereden hebben. :/

Hoelang kan een treintje eigenlijk stil blijven staan zonder dat hij opeens vastloopt O-).

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 08-01-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Kleine update. Heb nu de rails in bestelling. Plus grasmatten voor de afwerking. Wordt zo alles bij elkaar toch best duur :-(

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/9u2bnt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
ik heb bij mijn ouders op zolder een grote hoeveelheid modeltreinbaan spullen van mijn grootvader gevonden. locomotieven, wagons, en vooral een heleboel spoor (ik denk, minstens 200 meter aan spoor, inclusief diverse wissels. echt heel veel. 1 doos zat vol met ruim 20 stukken van een meter). alles in H0, voornamelijk Fleischman. overigens allemaal analoog, dit is uit de tijd toen digitaal nog niet eens verzonnen was.

ik heb hier als kind enorm veel uren met m'n opa mee doorgebracht, dus het is vooral sentimentele waarde. vooralsnog is het er geen plan om er een baan mee te maken. echter, wat ik wel wil doen, is alles stofvrij maken, en ieder geval werkend, voor het een mooie plek in een vitrinekast krijgt. ik zit dus te denken hoe die allemaal schoon te krijgen. alchoholdoekjes voor de sporen, sowieso. ik denk ook perslucht en alcohol samen met wattenstaafjes voor de treintjes, want sommigen zitten behoorlijk onder het stof. echter, heb ik geen flauw idee wat alcohol doet met de plastic onderdelen van deze leeftijd, sommigen zijn ruim 50 jaar oud, en zullen ook aan de binnenkant schoongemaakt moeten worden, na 20 jaar niets doen. hebben jullie tips? ik kan via google eigenlijk alleen tips vinden voor het reguliere onderhoud.

ik heb nog geen idee wat er precies allemaal tussenzit. ik heb in ieder geval een flinke stoomloc gezien, en een paar kleintjes. bijkomend voordeel is dat ik ook een flink set reserveonderdelen gevonden heb, dus reparaties zullen hopelijk mogelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Korras op 18-01-2017 11:39 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

AW_Bos schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:33:

Hoelang kan een treintje eigenlijk stil blijven staan zonder dat hij opeens vastloopt O-).
In het geval van Märklin zijn gevallen van 40 jaar stilliggen en gewoon weer rijden helemaal geen uitzondering hoor.
Spul van mij had ruim 20 jaar opgeborgen gelegen en reed ook nog prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korras
alvast een beginsel aan de inventarisatie gemaakt. Alle thumbs zijn klikbaar.

allereerst wat Bachmann spullen. deze hebben mijn ouders ooit voor mij aangeschaft. lang niet zo gedetailleerd als de treinen van m'n opa:
Bachmann

een tafeltje vol met wagons en een paar treinen. wagons zijn al gesorteerd, stapels zijn dubbele wagons. allerlei merken.. zelfs wagons die nog als kit in elkaar gezet moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/brJZbKvfFSCiofbwzhlCnysn/medium.jpg

Locomotief

twee kleine NS loc's. merk onbekend, niets van te herleiden. de loc met tender is de koppeling kwijt. die zal ongetwijfeld ergens naar boven komen.
Treinen 2

een Fleischmann loc.
Treinen

en dit is hoe ik het ongeveer neer wil gaan zetten:
Treinen 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat is toch gewoon leuk spul om de hobby weer mee op te pakken Korras?!

Ik heb voor het eerst van mijn leven een nieuwe locomotief besteld. En een week later nog 1.
Ik zit al sinds de herfst te wachten op de 1212 van Roco. Die komt rond week 11. Presenteert Roco vorige week de nieuwigheden, komen ze met de Railpromo versie van de 1215, die ik zo mogelijk nog langer begeer.

Na wat wikken en wegen beide locomotieven besteld... Ben je 650 euro verder, maar heb je wel 2 heel goede modellen van de door mij zo geliefde 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
PaT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:05:
Ik heb voor het eerst van mijn leven een nieuwe locomotief besteld. En een week later nog 1.
Ik zit al sinds de herfst te wachten op de 1212 van Roco. Die komt rond week 11. Presenteert Roco vorige week de nieuwigheden, komen ze met de Railpromo versie van de 1215, die ik zo mogelijk nog langer begeer.
1200's zijn inderdaad fantastische locs, leuk dat je ze hebt gekocht. :)
Reed jij trouwens 2-rail of 3-rail? Meende dat ik had gezien dat je ook Märklin spul had. Of is Roco ook 3-rail?

Ik wil zelf ook binnenkort eens uitbreiden en wat lijn aanbrengen in mijn materieel. Heb nu een ICE2, een koploper, twee lawaaierige en niet heel fijn rijdende stoomlocs en de museumloc BR64 van de VSM.

Wil eigenlijk tijdperk III stoom/diesel gaan rijden, want dat is het meest beschikbaar en dan hoef ik geen bovenleiding aan te leggen. De BR V200 is een van de locs die momenteel het hoogst op het lijstje staat. Moet nog wel even sparen.

Voor de koploper had ik het plan een diorama te maken met een stukje NL landschap of stedelijk gebied met rijdraad, wat ik met de andere treinen doe zie ik tegen die tijd wel.

Eerst maar eens zorgen dat ik fatsoenlijk kan rijden met alles wat ik nu heb. Eerste stap is het fixen van de Märklin wisselaandrijvingen die ik heb, want die blijven door de beveiliging vaak steken. Oplossing is die beveiliging omzeilen, maar dat wordt dus flink wat solderen. :p

En oh ja wilde ook nog de TS hier een update geven. Druk druk druk op modelgebied :P

[ Voor 17% gewijzigd door Migrator op 21-01-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Migrator schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:21:
[...]

1200's zijn inderdaad fantastische locs, leuk dat je ze hebt gekocht. :)
Reed jij trouwens 2-rail of 3-rail? Meende dat ik had gezien dat je ook Märklin spul had. Of is Roco ook 3-rail?

Ik wil zelf ook binnenkort eens uitbreiden en wat lijn aanbrengen in mijn materieel. Heb nu een ICE2, een koploper, twee lawaaierige en niet heel fijn rijdende stoomlocs en de museumloc BR64 van de VSM.

Wil eigenlijk tijdperk III stoom/diesel gaan rijden, want dat is het meest beschikbaar en dan hoef ik geen bovenleiding aan te leggen. De BR V200 is een van de locs die momenteel het hoogst op het lijstje staat. Moet nog wel even sparen.

Voor de koploper had ik het plan een diorama te maken met een stukje NL landschap of stedelijk gebied met rijdraad, wat ik met de andere treinen doe zie ik tegen die tijd wel.

Eerst maar eens zorgen dat ik fatsoenlijk kan rijden met alles wat ik nu heb. Eerste stap is het fixen van de Märklin wisselaandrijvingen die ik heb, want die blijven door de beveiliging vaak steken. Oplossing is die beveiliging omzeilen, maar dat wordt dus flink wat solderen. :p

En oh ja wilde ook nog de TS hier een update geven. Druk druk druk op modelgebied :P
Ik rij 3rail. Die keuze zou ik nu nooit meer maken, maar ja, je erft eens wat he?
Gelukkig maken de meeste fabrikanten tegenwoordig alles in 2 rail EN 3rail. Heb dus naast Märklin ook wagons van LS Models en binnenkort dus locs van Roco.

De 1200 ruled inderdaad. Enige loc waar ik ooit echt in gezeten heb (tijdens NS 150 Jaar). Dat heeft toen dikke indruk op mij gemaakt.
Daarnaast heb ik vooral ICE-1's (4 stuks) en een Thalys.
Ik zit met smart te wachten op een model van de ICE-4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Ah check. Ik heb op mijn tiende(?) een Märklin set gekregen en dus zit daar ook wel aan vast. Ben er op zich niet ontevreden mee, alleen het gesloten karakter van de digitale kant staat me wat tegen. Zo zou ik graag een MFX-compatible besturingsunit (lees: CS3) willen hebben maar wil ook de baan kunnen automatiseren. Dat lijkt nog niet samen te gaan als ik zo lees. Gelukkig rij ik momenteel nog met een Mä-Control Unit en daarmee kan Koploper wel overweg, dus kan ik daarmee ooit eens proberen te automatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sinds dit jaar brengt Marklin ook locomotieven uit die voorzien zijn van een multi-protocol decoder en dus DCC snappen.
Het zal nog wel even duren voordat alles DCC praat, maar het begin is er.
Zelf heb ik mijn analoge locomotieven voorzien van een Esu v4.0 M4 decoder. Heb ik in de toekomst iig geen gezeur dat ik alleen met MFX aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
PaT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:05:
Dat is toch gewoon leuk spul om de hobby weer mee op te pakken Korras?!

Na wat wikken en wegen beide locomotieven besteld... Ben je 650 euro verder, maar heb je wel 2 heel goede modellen van de door mij zo geliefde 1200.
yep, het is zeker leuk om het weer op te pakken. het begint toch behoorlijk te kriebelen om ergens een spoortje aan te leggen. ik denk dat ik er wel ergens een plekje voor kan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Gewoon eerst een hoekje op de grond claimen?
PaT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:46:
Sinds dit jaar brengt Marklin ook locomotieven uit die voorzien zijn van een multi-protocol decoder en dus DCC snappen.
Het zal nog wel even duren voordat alles DCC praat, maar het begin is er.
Zelf heb ik mijn analoge locomotieven voorzien van een Esu v4.0 M4 decoder. Heb ik in de toekomst iig geen gezeur dat ik alleen met MFX aan de slag kan.
't Werd eens tijd. Al een aantal jaar zijn de decoders voor de Trix en Märklin hokken identiek, maar alleen voorzien van andere firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
bij het aanleggen van een spoortje een probleem tegengekomen: een behoorlijk aantal Fleischmann wissels werkt niet goed meer: er lijkt aan de binnenkant iets vast te zitten. ik kan nergens een overzicht van de binnenkant vinden. heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is? gewoon willekeurig WD40 erin spuiten lijkt me totaal geen goed plan, gezien deze zowel handmatig als op afstand zijn om te zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Gewoon een beetje kruipolie gebruiken, en een 10-tal keer de wissel omzetten en dan werkt het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel eens benieuwd waar het meeste plezier in zit voor jullie? Is dat het bouwen van een baan, deze steeds aanpassen of toch het rijden? Ik zou dolgraag met een baan beginnen, heb ooit een startset gekocht en later nog wat NL treinstellen maare door tijdgebrek komt het er gewoon niet van. Daarnaast heb ik 0,0 kennis van een goede baan opzetten, de techniek, solderen enz.

Ik merk wel dat ik vooral het bouwen van een baan erg leuk zou vinden. Rijden zou me iets minder kunnen schelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Voor mij zit de grootste lol ook wel in het bouwen en het zo mooi mogelijk maken van het plaatje. Ook het ontdekken van nieuwe technieken/vaardigheden vind ik tof. Tot ik anderhalf jaar geleden weer begon met de hobby had ik nog nooit gesoldeerd. Nu kan ik dat dus gewoon.

Scenery is voor mij wel een dingetje. Alles zoveel als mogelijk zelf maken, het ook doorleefd er uit laten zien en meer van dat soort dingen vind ik gewoon tof.

Over 2,5 week ga ik zo bijvoorbeeld ook een workshop airbrush volgen. Kan ik mooi de boel met de luchtspuit ouder maken.

Het rijden zelf, tsja... ik krijg daar toch altijd een beetje dit gevoel bij (zonder liefhebbers daarvan voor het hoofd te willen stoten)

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/_WkKZJVG5wTk/TOOvsXrMbhI/AAAAAAACvaU/uKzDu_bCJew/s1600/Image87.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
een schopje!

ik heb inmiddels alle wissels weer goed werkend. ook heb ik de knoop doorgehakt: ik ga geheel over op DCC, en heb daarom een digitaal startset met z21 in huis gehaald. 2 oude analoge Fleischmann locs zijn inmiddels omgebouwd, en voorzien van decoder. ze rijden prima, en samen met de loc uit het startset heb ik nu dus 3 digitale locs.

na een proefspoortje op de grond ben ik nu bezig een grotere baan op te bouwen. een mooie grote plaat bij de Gamma gehaald, die voorzien van een isolatieplaat, en daar een baan op aan het bouwen. relatief eenvoudig, maar met ruimte voor aanpassingen en hoogteverschillen. als alles klaar is, wil ik daar best wat foto's van plaatsen. ;)

ik heb nu nog 7 analoge locs, en een analoog treinstel staan. 1 fleischmann, die waarschijnlijk analoog blijft als testloc, en een zestal amerikaans Bachmann loc's. die ga ik ook niet ombouwen waarschijnlijk. de mechaniek is niet super te noemen, ombouwen kost een stuk meer werk als bij de fleischmann locs, en als ik perse amerikaans materieel wil rijden, kost een nieuwe met ingebouwde decoder ook niet enorm veel.

het treinstel is aan de handen blijven plakken bij de beurs in houten: een ICE, 2 motorrijtuigen en 3 wagons. die gaat nog wel gedigitaliseerd worden. daarna.. tsja. ik wil stiekem een Big Boy 4-8-8-4. een mooie TGV ook. etc. en zo gaat er toch veel meer geld inzitten dan gepland. :P

Pagina: 1 2 Laatste