Aanhoudende crashes, waarschijnlijk hardwarematig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-09 23:39
Mijn vraag
Mijn desktop heeft al sinds het begin last van onverklaarbare crashes en/of BSOD. Gemiddeld crasht de PC zo'n 1 á 2 keer per uur (zwart scherm of freeze/ geen BSOD meer). Ik heb hier al meerdere topics over aangemaakt, maar steeds kon ik niet tot een antwoord komen.

Sinds een paar dagen zijn de crashes heftiger en kost het de PC aanzienlijk meer moeite om door te starten in Windows. Ook wordt de cache redelijk vaak gewipet na een crash. De crashes komen willekeurig voor en zijn niet te triggeren, ik heb althans nog geen manier gevonden.

Op dit moment krijg ik allemaal artifacts in mijn scherm en ik verwacht dat iets het binnenkort gaat begeven. Ik weet alleen niet wat.

.Webm van artifacts

Ik zou graag willen weten welke hardware RMA gestuurd moet worden, of welke hardware dit soort crashes zou kunnen veroorzaken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 168,90€ 168,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Acer V236HLbd Zwart€ 222,99€ 222,99
1Steelseries Siberia Headphone (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Steelseries 6Gv2 (Qwerty)€ 84,90€ 84,90
1Steelseries Rival Zwart€ 64,99€ 64,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 41,-€ 41,-
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Cavalier SC102 Thermal Compound kit€ 3,29€ 3,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,87

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie het vorige topic waarin ik een vraag stelde omtrent verschillende BSOD's veroorzaakt door de video scheduler. Dit topic is echter gedateerd en is een vervolg op een ander topic welke naar mijn inziens ook gerelateerd is aan het probleem.

Korte samenvatting van wat ik al heb gedaan om componenten uit te sluiten:
  • Softwarematig; Schone installatie van Windows 7/8/8.1/10 op verschillende schijven (HDD/SSD)
  • GPU; Crashes blijven bestaan na fysiek verwijderen kaart en verwijderen van de drivers
  • iGPU; Crashes blijven bestaan na uitzetten iGPU in BIOS
  • RAM; Gecontroleerd met MemTest86 (geen fouten)
  • PSU; Voeding lijkt me niet, verder heb ik onder heavy load nergens last van wat de voeding betreft. De PC crasht ook onder nauwelijks load. Mijn kennis over voedingen is niet goed genoeg om te kunnen beoordelen of de voeding een storende factor kan zijn in mijn desktop.
Dan blijven de volgende componenten over:
  • Mobo; Dit onderdeel verwacht ik de boosdoener te zijn, waarom precies kan ik niet uitleggen.
  • CPU; Niet uitgesloten, maar zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn.
Van deze twee componenten heb ik onvoldoende kennis m.b.t. troubleshooten om ze uit te kunnen sluiten. Heeft iemand toevallig tips hoe ik deze componenten nader kan onderzoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door DaLucovic op 29-06-2016 12:15 . Reden: Aanvulling ]

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Heb je je PC al eens kaal opgestart en vervolgens 1 voor 1 hardware gaan toevoegen?

Draai anders hiren boot cd en dan een stresstest. Zie je zo wat er fout gaat :) ( S&M stress test)

[ Voor 5% gewijzigd door erwin26 op 29-06-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Ik heb geprobeerd om componenten toe te voegen om zo andere componenten uit te sluiten.

Hiren Boot CD zet ik nu op een USB, ik zal zo de resultaten plaatsen.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:40

Emiel1984

Made in NL

Heb je al is naar de temperaturen van de GPU en CPU gekeken ?
Het kan zijn dat de koeling bijvoorbeeld niet goed aansluit door te veel\weinig koelpasta.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je PC prima werkt maar je beeldscherm vreemd doet.
Heb je dit al uitgesloten door een ander scherm te gebruiken ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Dat ben ik vergeten te vermelden;

De temperaturen (uitgelezen met HWinfo) zijn prima en komen nauwelijks boven de 70 graden uit.

Het scherm is ook uitgesloten aangezien ik 3 verschillende schermen (displayport/hdmi) heb geprobeerd. Crashes en artifacts komen op alle schermen voor.

Opvallend is nu dat ik hem in BIOS wil booten, maar dat het zeker 20-30 seconden duurt voordat hij doorstart nadat ik op de powerbutton heb gedrukt. De ventilatoren beginnen te draaien en ik kan de HDD aan horen slaan, maar daarna duurt het (als ie al doorstart) nog een flink aantal seconden voor ik de bios kan zien of dat de pc doorstart naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Gaat de PC hangen / bevriest deze en moet je hem zelf resetten of herstart deze vanzelf als je een crash hebt ?
Heb je de PC overclocked ?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:37:
Crashes en artifacts komen op alle schermen voor.
Bij mij was het ooit de CPU die dit gedrag veroorzaakte.
Kun je een andere regelen om eea te testen?

[ Voor 9% gewijzigd door Oogje op 29-06-2016 12:41 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
eheijnen schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:39:
Gaat de PC hangen / bevriest deze en moet je hem zelf resetten of herstart deze vanzelf als je een crash hebt ?
Heb de PC overclocked ?
PC blijft hangen; dan merk ik kort van te voren enkele haperingen (10 sec. van tevoren) en daarna freezet het scherm. Soms wordt het scherm zwart of gaan de ventilatoren volop draaien (mobo krijgt verkeerde temps door).

PC is niet overclocked, GPU, RAM of scherm ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Oogje schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:41:
[...]

Bij mij was het ooit de CPU die dit gedrag veroorzaakte.
Kun je een andere regelen om eea te testen?
Ik twijfel zelf dus nog tussen de CPU en Mobo, maar heb helaas geen andere om te testen.

Ik wil best een van de twee producten RMA sturen, maar wil er zo zeker mogelijk van zijn dat ik daadwerkelijk een kapot product opstuur (zodat ik niet met onderzoekskosten opgescheept zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Lijkt op het mobo.
Als je een andere voeding hebt kun je die mss nog eens wisselen.
Als je de mogelijkheid hebt kun je nog RAM en CPU eens op een andere mobo uit proberen.
Als je met voltages in de BIOS hebt gespeeld kun je BIOS nog eens terugzetten op DEFAULTS.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:45:
[...]

Ik twijfel zelf dus nog tussen de CPU en Mobo, maar heb helaas geen andere om te testen.

Ik wil best een van de twee producten RMA sturen, maar wil er zo zeker mogelijk van zijn dat ik daadwerkelijk een kapot product opstuur (zodat ik niet met onderzoekskosten opgescheept zit).
Je kunt altijd eens met de computerboer bellen en overleggen over hoe jullie het samen kunnen oplossen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
eheijnen schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:46:
Lijkt op het mobo.
Als je een andere voeding hebt kun je die mss nog eens wisselen.
Als je de mogelijkheid hebt kun je nog RAM en CPU eens op een andere mobo uit proberen.
Als je met voltages in de BIOS hebt gespeeld kun je BIOS nog eens terugzetten op DEFAULTS.
Helaas, ook geen tweede voeding beschikbaar om mee te testen.

Ik heb niet met de voltages gespeeld, maar zal het toch terugzetten op default.

Daarnaast ben ik nog aan het proberen om Hiren boot CD te draaien, maar dat heeft weinig succes omdat de PC zelf bepaalt of hij door wilt booten naar bios nou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:51:
[...]

Daarnaast ben ik nog aan het proberen om Hiren boot CD te draaien, maar dat heeft weinig succes omdat de PC zelf bepaalt of hij door wilt booten naar bios nou..
Hiren boot cd pas draaien als je in je windows zit. Kun je daar inkomen dan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
erwin26 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:09:
[...]

Hiren boot cd pas draaien als je in je windows zit. Kun je daar inkomen dan draaien.
Ik wilde het vanaf een bootable USB proberen, maar zal het nu via Windows proberen.

Overigens net contact gezocht met de webshop waarin ik mijn dilemma (wel of niet opsturen) uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:05
Het lijkt wel de videokaart gezien de artifacts, zou je de videokaart eens kunnen stressen met een applicatie als Furmark ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:11:
[...]

Ik wilde het vanaf een bootable USB proberen, maar zal het nu via Windows proberen.

Overigens net contact gezocht met de webshop waarin ik mijn dilemma (wel of niet opsturen) uitleg.
In Windows heeft hiren boot een uitgebreidere stress test. In dit geval is die stress test beter om te gebruiken.

Indien je nog garantie hebt gewoon opsturen. Ik zie dat je er al bijna 1 jaar last van hebt? En wat je ook probeer niet helpt. Mochten je mede tweakers dit keer ook niet kunnen helpen dan raad ik het toch echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
ExilaaHH schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:13:
Het lijkt wel de videokaart gezien de artifacts, zou je de videokaart eens kunnen stressen met een applicatie als Furmark ?
Ik heb de GPU al eens fysiek verwijderd en de drivers gedeïnstalleerd, de GPU heb ik daarmee dus uitgesloten.

Ik verwacht dat het meer in de verwerking van de grafische zaken zit, iets waar zowel de CPU als het moederbord voor gebruikt worden. Dit denk ik door aanwijzingen in logboeken waar ik uit op kon halen dat het probleem in ieder geval grafisch was, maar het probleem zit hem niet in drivers, de GPU of op de ingebakken HD4600.

Als ik mijn desktop nog aan de praat krijg (zit nu op telefoon/chromebook), zal ik een stresstest uitvoeren. Het lijkt er alleen nu op dat hij volledig de geest gegeven heeft; ventilatoren draaien, lampjes staan aan, maar er wordt niets gestart. Input naar het scherm blijft ook uit.

EDIT: Ik zal nog wat tests draaien, maar ik verwacht deze week de RMA-procedure te starten voor (grotendeels op gevoel en jullie input) het moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLucovic op 29-06-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:51:
[...]

Als de het voltage voor de CPU onder de standaardwaarede ligt kan het zijn dat het systeem reset als de CPU meer voltage nodig heeft dan in de BIOS is ingesteld. Standaardwaarden (BIOS Defaults) zijn op een zekere norm ingesteld.
EDIT: maar dat zou het boot-proces niet mogen vertragen.

Denk dat het wel zeker aan het mobo ligt. Als je CPU nieuw is en je nooit mee overclocked hebt. Heb zelf wel eens een mobo gehad dat langzamerhand de geest begon te geven en zulk soort kuren begon te krijgen.

Bel eens met de support van de computerboer en overleg met hun. Kun je ook gelijk kijken wat er met een RMA geregeld kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door eheijnen op 29-06-2016 13:24 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat geheugen van jou is Low Voltage, 1,35 V, is het dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:22:
Dat geheugen van jou is Low Voltage, 1,35 V, is het dat niet?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet je geheugen hebben dat op 1,5 V werkt op Haswell.

Volgens de specs van Intel:

Max Memory Size (dependent on memory type) 32 GB
Memory Types DDR3-1333/1600, DDR3L-1333/1600 @ 1.5V
Max # of Memory Channels 2
Max Memory Bandwidth 25.6 GB/s
ECC Memory Supported ‡

No

Volgens de specs van Gigabyte:

4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory
* Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of the physical memory installed.
2.Dual channel memory architecture
3.Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules
4.Support for non-ECC memory modules
5.Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
(Please refer "Memory Support List" for more information.)

Misschien heb je je vergist tussen Low Profile geheugen (LP) en Low Voltage geheugen (DDR3L). Low profile voor onder de koeler.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:25:
Volgens mij moet je geheugen hebben dat op 1,5 V werkt op Haswell.

Volgens de specs van Intel:

Max Memory Size (dependent on memory type) 32 GB
Memory Types DDR3-1333/1600, DDR3L-1333/1600 @ 1.5V
Max # of Memory Channels 2
Max Memory Bandwidth 25.6 GB/s
ECC Memory Supported ‡

No

Volgens de specs van Gigabyte:

4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory
* Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of the physical memory installed.
2.Dual channel memory architecture
3.Support for DDR3 1600/1333 MHz memory modules
4.Support for non-ECC memory modules
5.Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
(Please refer "Memory Support List" for more information.)

Misschien heb je je vergist tussen Low Profile geheugen en Low Voltage geheugen (DDR3L). Low profile voor onder de koeler.
Ik snap nu wat je bedoelt, maar het lijkt me niet dat dat voor dit soort crashes kan zorgen.

Daarnaast twijfel ik er ook aan of dat daadwerkelijk zo is; ik zie dat Tweakers zelf ook Haswell icm 1.35V RAM builds aanraadt in de vorm van de Best Buy guides.

Edit: of ik wil gewoon niet geloven dat ik zo'n grote fout heb gemaakt bij het samenstellen van mijn desktop (m.b.v. DAA nota bene haha)

[ Voor 4% gewijzigd door DaLucovic op 29-06-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:05
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:19:
[...]

Ik heb de GPU al eens fysiek verwijderd en de drivers gedeïnstalleerd, de GPU heb ik daarmee dus uitgesloten.

Ik verwacht dat het meer in de verwerking van de grafische zaken zit, iets waar zowel de CPU als het moederbord voor gebruikt worden. Dit denk ik door aanwijzingen in logboeken waar ik uit op kon halen dat het probleem in ieder geval grafisch was, maar het probleem zit hem niet in drivers, de GPU of op de ingebakken HD4600.

Als ik mijn desktop nog aan de praat krijg (zit nu op telefoon/chromebook), zal ik een stresstest uitvoeren. Het lijkt er alleen nu op dat hij volledig de geest gegeven heeft; ventilatoren draaien, lampjes staan aan, maar er wordt niets gestart. Input naar het scherm blijft ook uit.

EDIT: Ik zal nog wat tests draaien, maar ik verwacht deze week de RMA-procedure te starten voor (grotendeels op gevoel en jullie input) het moederbord.
Beetje makkelijk uitsluiten vind ik persoonlijk, het eens fysiek verwijderen van de videokaart en het deinstalleren van de drivers sluit mogelijk het probleem niet uit, voor mij niet althans. Mocht de computer starten, probeer dan furmark gewoon eens. Het gebeurd vaak dat videokaarten onder stress volledig begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat BBG's in het verleden niet altijd getest werden is al eens naar voren gekomen in een topic. Dat een standaard Memtest geen fouten geeft sluit dit niet uit, Windows maakt ingewikkeldere geheugenbewerkingen, maar daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
ExilaaHH schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:49:
[...]

Beetje makkelijk uitsluiten vind ik persoonlijk, het eens fysiek verwijderen van de videokaart en het deinstalleren van de drivers sluit mogelijk het probleem niet uit, voor mij niet althans. Mocht de computer starten, probeer dan furmark gewoon eens. Het gebeurd vaak dat videokaarten onder stress volledig begeven.
Ik begrijp waarom je dit gemakkelijk vindt, dat is het in principe ook. Maar omdat de crashes voor mij puur willekeurig getriggerd worden, lijkt mij dit niet in verband te staan met de load op de GPU.

De crashes komen ook voor als de PC net opgestart is, voordat de GPU ook maar een vinger uit hoeft te steken in principe. Bij het draaien van zware games of andere GPU-intensieve programma's merk ik niet dat de PC vaker of op een andere manier crasht.

De S&M stresstest loopt nu, daarna zal ik Furmark draaien.

EDIT: S&M test werd geforceerd afgesloten bij het testen van het werkgeheugen. (Toeval?) Ook een tweede test loopt vast op het testen van het werkgeheugen.

Furmark stress test verloopt vlekkeloos tot nu toe, opvallend is dat ik nu geen last heb van artifacts. Zodra ik de stresstest afsluit, komen de artifacts weer terug.
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:49:
Dat BBG's in het verleden niet altijd getest werden is al eens naar voren gekomen in een topic. Dat een standaard Memtest geen fouten geeft sluit dit niet uit, Windows maakt ingewikkeldere geheugenbewerkingen, maar daar heb ik geen verstand van.
Hmmm, daar heb je gelijk in.

[ Voor 27% gewijzigd door DaLucovic op 29-06-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:53:
[...]

Ik begrijp waarom je dit gemakkelijk vindt, dat is het in principe ook. Maar omdat de crashes voor mij puur willekeurig getriggerd worden, lijkt mij dit niet in verband te staan met de load op de GPU.

De crashes komen ook voor als de PC net opgestart is, voordat de GPU ook maar een vinger uit hoeft te steken in principe. Bij het draaien van zware games of andere GPU-intensieve programma's merk ik niet dat de PC vaker of op een andere manier crasht.

De S&M stresstest loopt nu, daarna zal ik Furmark draaien.

EDIT: S&M test werd geforceerd afgesloten bij het testen van het werkgeheugen. (Toeval?) Ook een tweede test loopt vast op het testen van het werkgeheugen.

Furmark stress test verloopt vlekkeloos tot nu toe, opvallend is dat ik nu geen last heb van artifacts. Zodra ik de stresstest afsluit, komen de artifacts weer terug.

[...]

Hmmm, daar heb je gelijk in.
Het is geen toeval dat die daar afsluit. Volgens mij zit daar een bugje in heb ik soms ook. Maar het lijkt erop dat alles werkt dan. Je hdd ligt het niet aan, aangezien je die al eens hebt vervangen en dat is de laatste test van die test.

Waar ik nu aan denk schade op het moederbord. (weet zo de naam niet ervoor :S) Stroom schade wat je niet kan zien. Dit kun je ook niet testen met een mogelijkheid en aangezien je zowat wel alles hebt getest neig ik toch ergens die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:53:
[...]

[b]EDIT: S&M test werd geforceerd afgesloten bij het testen van het werkgeheugen. (Toeval?) Ook een tweede test loopt vast op het testen van het werkgeheugen.

[...]
Dat zegt al meer dan genoeg. Jammer dat je wat ver weg woont, ik heb hier namelijk nog een setje pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9 liggen wat ik niet meer gebruik.

In de QVL van jouw moederbord staat deze; pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9.

Het enige verschil is CML: Vengeance LP, en CMD: 'normale' Vengeance met koelribben.

Als ik dat moet versturen terwijl je voor 3 tientjes meer gloednieuwe hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
erwin26 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:05:
[...]

Het is geen toeval dat die daar afsluit. Volgens mij zit daar een bugje in heb ik soms ook. Maar het lijkt erop dat alles werkt dan. Je hdd ligt het niet aan, aangezien je die al eens hebt vervangen en dat is de laatste test van die test.

Waar ik nu aan denk schade op het moederbord. (weet zo de naam niet ervoor :S) Stroom schade wat je niet kan zien. Dit kun je ook niet testen met een mogelijkheid en aangezien je zowat wel alles hebt getest neig ik toch ergens die kant op.
Beste Luc,

Op zowel moederbord als CPU zit 3 jaar garantie en op het geheugen 10 jaar.
Het niet goed starten van Windows en het niet laden van de BIOS zijn klachten die meestal door werkgeheugen worden veroorzaakt, het kan uiteraard ook dat het moederbord of de CPU defect is.
Voor het controleren van de CPU heeft Intel een Diagnostic tool op hun site staan, deze zou je eens kunnen installeren om de processor te testen.
Ook is het misschien verstandig om een BIOS update uit te voeren als deze nog niet gedaan is.

Wil je toch liever dat wij dit voor je controleren adviseer ik je een retouraanvraag te doen voor het moederbord en in de klachtomschrijving aan te geven dat ook de CPU en het geheugen meegestuurd worden ter controle.
Blijken alle 3 de onderdelen in orde te zijn worden er alleen verzendkosten in rekening gebracht á €5,95 euro.

Met vriendelijke groet,
Nette reactie van de webshop, morgen gaan het werkgeheugen, moederbord en CPU RMA.

Bedankt voor alle hulp in dit (en voorgaande) topic!

De uiteindelijke 'schade' zal ik in dit topic posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd...

Ik denk niet dat je schade hebt aan CPU, Mobo en werkgeheugen. De enige schade wat je hebt zijn improper shutdowns op je SSD(edit: powerloss count oid.).

Waarom vraag je niet of je het geheugen om kunt ruilen? Indien hun TD dat voor je uit moet zoeken worden er misschien kosten in rekening gebracht. Ik weet ook niet of verkeerde hardware-combinaties binnen de garantie valt.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
DaLucovic schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:08:

Nette reactie van de webshop, morgen gaan het werkgeheugen, moederbord en CPU RMA.

Bedankt voor alle hulp in dit (en voorgaande) topic!

De uiteindelijke 'schade' zal ik in dit topic posten.
Goed geregeld van ze :) Ben benieuwd wat het nu is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:13:
Ben benieuwd...

Ik denk niet dat je schade hebt aan CPU, Mobo en werkgeheugen. De enige schade wat je hebt zijn improper shutdowns op je SSD(edit: powerloss count oid.).

Waarom vraag je niet of je het geheugen om kunt ruilen? Indien hun TD dat voor je uit moet zoeken worden er misschien kosten in rekening gebracht. Ik weet ook niet of verkeerde hardware-combinaties binnen de garantie valt.
Ik heb nog verder onderzoek gedaan naar de combinatie Haswell i.c.m. low voltage RAM en kon zo geen mogelijke problemen vinden. De sites die ik heb bezocht gaven juist aan dat in principe iedere combinatie van DDR3 geheugen en DDR3-compatible moederborden zou moeten werken, mits de snelheid overeenkomt bij beide producten. Dit laatste is wel het geval bij mijn combinatie.

Ik ga bij de shop niet aangeven dat dit een mogelijke oorzaak is.

Mijn gevoel zegt dat het moederbord brak is, net zoals Erwin26 zegt. Dat de memory test niet lukt, heeft denk ik weinig te maken met de hardware maar ligt eerder aan de software. Ook hiervan zijn meerdere meldingen geplaatst op fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLucovic
Vanmiddag heb ik de desktop uit elkaar gehaald om hem gereed te maken voor verzending.

Daarbij viel mij het volgende op op de socket:
Schade socket

In hoeverre kan dit de crashes veroorzaken? En kan dit onder gebruikersschade geplaatst worden (dus buiten garantie)?

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Crashes: ja :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Pagina: 1