• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-01 11:11
Goedemorgen :)

Ik zit mij wat te verdiepen in een eventuele nas/plexserver combo. Dit zodat alle hdd's uit mijn desktop kunnen. En daarnaast zodat de desktop niet 24/7 hoeft te draaien.

Nu heb ik nog een i3 2120/8gb ram ddr3 liggen. Zou dit een goede keus zijn voor mijn projectje? Dan hoef ik alleen nog een moederbord je te vinden.

Qua passmark zou hij het aan moeten kunnen. Ik ga er van uit dat ik max 2 1080p streams doe.

1 naar een galaxy tab 3, en 1 naar een ps4.

Wat ik zelf niet helemaal helder heb, is dat de ps4(client) het transcoding doet of de desktop (server)?

Ik lees ook veel over moederborden met cpu onboard. Met name icm een dc voeding is dit erg zuinig. (Asrock q1900/n3150). Volgens mij is dit alleen een optie als de Nas/server niet hoeft te decoderen?

In het kort:
Doel: Nas als main storage in de woning, met plexserver (eventueel later sickbeard e.d.) momenteel max 1080p streamen. Draait 24/7 dus stil/zuinig.

Vraag: i3 2120 gebruiken of een Mobo met onboard cpu.

Alvast bedankt :Y

[ Voor 0% gewijzigd door Mr-E op 28-06-2016 11:50 . Reden: Typo ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Die twee 1080p streams, moet de video daarvan worden getranscodeerd? Dan wordt het met die CPU misschien wat te krap. Een 1080p stream zou moeten lukken. Let ook op dat H.265 steeds meer prominent zal worden. Mocht je de overstap naar H.265 maken, dan gaat je dat nog meer rekenkracht kosten.

Je kan simpelweg beginnen met de hardware die je al hebt, en alsnog later upgraden indien nodig. Voor 50€ heb je al een geschikt bordje voor je huidige proc, dus een groot verlies zal het niet zijn als je er al snel achter komt dat je toch meer rekenkracht voor jouw doel benodigd hebt.

Ik weet niet wat jouw budget is, maar mocht je moeten upgraden, dan is dit high-value bordje met onboard CPU misschien interessant voor je:
https://tweakers.net/cate...XRZYo6SVbSSpYmFhVJsbW0tAA.

Kost rond de 500.
Xeon-D SoC (dus goede prestatie/verbruik verhouding, als tevens een relatief laag verbruik in zijn algemeen).
Met 45W TDP moet geluid productie binnen de perken kunnen blijven.
2x 10GbE (althans op die Supermicro, en op een van de Gigabyte modellen)
Ondersteund ECC RAM zoals een echt server bordje betaamd.

Wat betreft dat Bay Trail/Braswell bordje: voor een simpele NAS of simpele server doeleinden zal het voldoende zijn, maar vergeet transcoderen van video maar; als media playback clients zijn ze echter fantastisch (vooral die Braswell, als je hardware matige decodering van H.265 nodig hebt).

• Mr-E
PostHEX schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:59:
Die twee 1080p streams, moet de video daarvan worden getranscodeerd? Dan wordt het met die CPU misschien wat te krap. Een 1080p stream zou moeten lukken. Let ook op dat H.265 steeds meer prominent zal worden. Mocht je de overstap naar H.265 maken, dan gaat je dat nog meer rekenkracht kosten.

Je kan simpelweg beginnen met de hardware die je al hebt, en alsnog later upgraden indien nodig. Voor 50€ heb je al een geschikt bordje voor je huidige proc, dus een groot verlies zal het niet zijn als je er al snel achter komt dat je toch meer rekenkracht voor jouw doel benodigd hebt.

Ik weet niet wat jouw budget is, maar mocht je moeten upgraden, dan is dit high-value bordje met onboard CPU misschien interessant voor je:

Kost rond de 500.
Xeon-D SoC (dus goede prestatie/verbruik verhouding, als tevens een relatief laag verbruik in zijn algemeen).

Wat betreft dat Bay Trail/Braswell bordje: voor een simpele NAS of simpele server doeleinden zal het voldoende zijn, maar vergeet transcoderen van video maar; als media playback clients zijn ze echter fantastisch (vooral die Braswell, als je hardware matige decodering van H.265 nodig hebt).
Budget is eerst zo laag mogelijk, mede om te kijken of het wat is en om er ervaring mee op te doen. Voorlopig blijf ik op het 1080p formaat. Dit is dus eerst voldoende. Ik ga kijken voor een moederbord je voor de i3, dit lijkt mij dan het goedkoopst.

Qua het transcoderen, ik weet dus niet of de ps4 dat doet of de server. Common sense zegt mij dat de ps4 dit voor zijn rekening zou moeten nemen...

Qua decoderen en transcoderen met h264 en 265 moet ik maar wat topics over lezen, zegt me nu nog niet heel veel.

Bedankt tot dusver :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:25
Je moet inderdaad gaan letten of er getranscodeerd moet worden of dat het gewoon direct afspeelbaar is. Ik heb al sinds 2011 een NAS/Plex servertje draaien met daarin een Core i3 2100 en 8GB ram. Geheugen is ieder geval meer dan zat. Het transcoderen van 2x 1080p H264 content is geen probleem, het transcoderen van 1x H265 ook niet. Ooit heb ik wat testen gedaan waarbij ik meerdere iPhones/iPads en de webplayer een film heb gestart. Dit ging tot 6 devices vlekkeloos.

Plex op de PS4: https://support.plex.tv/h...ia-formats-are-supported-
Het is dus geheel afhankelijk van waaruit je huidige content bestaat. Let op dat direct streamen ook weer veel minder cpu-intensief is dan transcoderen.

Wat PostHEX zegt, koop een goedkoop moederbordje en upgrade indien blijkt dat je het nodig hebt.

• Mr-E
Ik stream mkv, dat wordt niet ondersteund door de plex app op de ps4. Dus dat wordt dan omgezet naar mp4? Dan moet de server dit doen, correct? Oftewel, doorgaan zoals het advies tot dusverre luid :) de 2120 zou dus volgens jou ervaringen dit moeten kunnen, dus ga ik het gewoon proberen. Heb net een oude m-atx kast van zolder gehaald, kan ik daar mooi wat testen in doen :).

Thnx voor de info !

• Mr-E
PostHEX schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:59:

Kost rond de 500.

Nog even een vraag: zou dit eerst voldoen om te "testdraaien".

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-2120 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DH67CF€ 0,-€ 0,-
2WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 66,95€ 133,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,85

Heb nog wel ergens een oude case waar het in kan. Aansluiting komt direct van de Ziggo modem.

Ik ga kijken of freenas wat is. Dan komt dat op een usb drive te staan. Zo kan ik later naar mij idee nog 2 extra hdd's toevoegen.

Doel is dat de ene hdd de opslag is, en de 2e een kopie van de eerste is. Dit wil ik doen a.d.v. een raid configuratie.

Bvd :)

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Mr-E schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Nog even een vraag: zou dit eerst voldoen om te "testdraaien".

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-2120 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DH67CF€ 0,-€ 0,-
2WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 66,95€ 133,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,85

Heb nog wel ergens een oude case waar het in kan. Aansluiting komt direct van de Ziggo modem.

Ik ga kijken of freenas wat is. Dan komt dat op een usb drive te staan. Zo kan ik later naar mij idee nog 2 extra hdd's toevoegen.

Doel is dat de ene hdd de opslag is, en de 2e een kopie van de eerste is. Dit wil ik doen a.d.v. een raid configuratie.

Bvd :)
Een Intel bordje, da's lang geleden! Ja, zou prima moeten werken. Vergeet de voeding natuurlijk niet. ;)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
2x 1080P x264 streams transcoderen zal net gaan met die processor (al zegt plex zelf dat 1 1080p transcode, 2000 passmark nodig heeft)
x265 zal moeilijk worden. heb dit getest op een rpi2 als client en in de server zit een i5 4460 8gb ram, en zag dat de belasting bij het transcoderen rond de 80% zat...

Wat ik zou doen:
zoek een leuk moederbordje wat aan je eisen voldoet (cpu en ram support etc.) en probeer het uit! mocht de cpu het niet trekken kun je die altijd later nog upgraden ;)
voor streamen wordt de cpu niet echt belast, transcoderen is de zware jongen..
en de OS op usb zetten scheelt inderdaad weer een vrije sata poortje :) (ik gebruik Unraid, die Plex support, geen ervaring met freenas, maar als ik hier op het forum zo lees is het prima te gebruiken)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Mr-E
PostHEX schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:10:
[...]

Een Intel bordje, da's lang geleden! Ja, zou prima moeten werken. Vergeet de voeding natuurlijk niet. ;)
Heb nog ergens een 350 watt liggen, lekker budget uiteraard ;).

Ja intel bordje is nog nieuw ook :) ben benieuwd hoe t gaat, bordje komt Ma of Di binnen :*). Dan maar ff knutselen. Had gekozen voor deze omdat hij vrij zuinig is en 4 sata poorten heeft.
geenwindows schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:07:
2x 1080P x264 streams transcoderen zal net gaan met die processor (al zegt plex zelf dat 1 1080p transcode, 2000 passmark nodig heeft)
x265 zal moeilijk worden. heb dit getest op een rpi2 als client en in de server zit een i5 4460 8gb ram, en zag dat de belasting bij het transcoderen rond de 80% zat...

Wat ik zou doen:
zoek een leuk moederbordje wat aan je eisen voldoet (cpu en ram support etc.) en probeer het uit! mocht de cpu het niet trekken kun je die altijd later nog upgraden ;)
voor streamen wordt de cpu niet echt belast, transcoderen is de zware jongen..
en de OS op usb zetten scheelt inderdaad weer een vrije sata poortje :) (ik gebruik Unraid, die Plex support, geen ervaring met freenas, maar als ik hier op het forum zo lees is het prima te gebruiken)
Dat is het plan inderdaad! :Y. Qua OS heb ik begrepen dat Freenas nog wel goed te doen is om mee te beginnen. Unraid heb ik me nog niet in verdiept. Zfs guru klonk wel interessant vanwege de Zfs, maar dit kan ook in Freenas. Echter wil ik later kunnen uitbreiden qua schijven, dus dan zou raid weer beter zijn heb ik begrepen.

Begin echter met 1 keer een 2tb WD20EZRX :)

• geenwindows
  • Niet online
ZFS lijkt mij niet echt nodig voor thuis gebruik, plus ECC is nodig?
en als je voor (software)raid gaat is het wel handig om er dan Direct mee te beginnen en niet later ;)
maar zoals ik al zij, Freenas heb ik geen ervaring mee, dus of je later de raid nog kunt uitbreiden zonder problemen weet ik nie.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Mr-E
Ah ok, dus dan zou ik een 2e schijf er alvast bij moeten kopen. Zal mij even inlezen over Freenas en raid.

Mijn bedoeling :
schijf a en b
B is een kopie van a.
Dit betekent dat ik, om in de toekomst de opslag te vergroten, ik dan 2 schijven erbij moet kopen, correct?

Dus beginnen met 2 schijven. Daarna 4.

Of kan ik ze ook 1 voor 1 wisselen met bijvoorbeeld een grotere schijf?

Net bericht gekregen dat het MOBO morgen al komt oOo

• geenwindows
  • Niet online
dat weet ik dus niet ;) daar weet iemand die freeNAS gebruikt wel raad mee :)
wat jij wilt is gewoon RAID1 (al dan softwarematig)

maar mocht je net als ik een digitale hamsteraar worden dan ga je aan 2TB niet genoeg hebben, spreek uit ervaring, in een jaar tijd heb ik 3x hdd ruimte moeten toevoegen, ik weet niet hoe je met freenas extra hdd ruimte kan toevoegen aan je bestaande array, het zou me niks verbazen dat freenas (dan wel de community) een handige wiki/handleiding heeft..

• Mr-E
geenwindows schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:55:
dat weet ik dus niet ;) daar weet iemand die freeNAS gebruikt wel raad mee :)
wat jij wilt is gewoon RAID1 (al dan softwarematig)

maar mocht je net als ik een digitale hamsteraar worden dan ga je aan 2TB niet genoeg hebben, spreek uit ervaring, in een jaar tijd heb ik 3x hdd ruimte moeten toevoegen, ik weet niet hoe je met freenas extra hdd ruimte kan toevoegen aan je bestaande array, het zou me niks verbazen dat freenas (dan wel de community) een handige wiki/handleiding heeft..
Zoals ik al aangaf is het even een test om te kijken wat ik er mee doe. Als het binnen een maand vol zit dan zal ik moeten kijken naar een grotere capaciteit. Echter tot dusver zit de 2tb maar halfvol, net name door home video's... deze wil ik zoiezo gaan backuppen in geval van disk failure...

Daarnaast komt er eerst een kleine film collectie op om ervaring op te doen met Plex en het transcoderen e.d.

Oh ja.. . Goedemorgen :p

• geenwindows
  • Niet online
raid is geen backup hè ;) het help misschien iets tegen het uitvallen van één hardeschijf maar daar blijft het ook bij. het beste is gewoon een offline disk erbij nemen (of elders een backup storage nemen.)
gewoon kijken hoe je het wilt hebben, genoeg keuzes te maken wat betreft hardware en software :)

• Mr-E
Dat moest ik ff opzoeken, raid geen backup... maar snap hem nu :).

Ik bedoel inderdaad meer, als 1 schijf kapot gaat staat het nog op de andere. Op dit moment heb ik 1 schijf, en als die gaat is alles weg... heb ook een losse harddisk met een backup voor mijn foto's, echter doe ik dit maandelijks, dus is er kans op verlies van een maand. Die kans wordt kleiner als ik mijn huidige schijf realtime kan spiegelen :)

• geenwindows
  • Niet online
dat is waar, je kunt gewoon verder als 1 disk uitvalt. data blijft dan ook gewoon benaderbaar. een losse hdd ernaast is altijd aanbevolen.

• Mr-E
geenwindows schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:28:
ZFS lijkt mij niet echt nodig voor thuis gebruik, plus ECC is nodig?
en als je voor (software)raid gaat is het wel handig om er dan Direct mee te beginnen en niet later ;)
maar zoals ik al zij, Freenas heb ik geen ervaring mee, dus of je later de raid nog kunt uitbreiden zonder problemen weet ik nie.
Even een update, indien jullie dat interessant vinden :). Heb de boel in elkaar gezet. Ziet er nog niet uit, over cable management niet te spreken, maar het functioneerd prima :Y.

Ben gegaan voor 2x 2tb in zfs mirror via freenas, zoals aangeraden. Op dit moment ben ik me met name aan het verdiepen in de machtigingen van users/groups e.d... Wel is de media al ff bezig met overzetten.

Plex is inmiddels geïnstalleerd, ik moet het nog instellen maar dan kan ik een aantal stream tests doen. Voordeel is denk ik wel dat de Nas aan de kabel ligt en de pc die ik eerst gebruikte ging via wifi.

Meest storend vind ik het geluid van de ventilator van de voeding. Semi passive voedingen beginnen vaak bij een vrij hoog (550+?) Wattage. Wat gebruiken jullie zoal? Zag ook een pico psu, 160 watt. Dit lijkt me weer aan de zuinige kant. Zijn er stille 300-350 watt voedingen? (Moet me hier nog wat in verdiepen, maar het komt in me op tijdens het typen :p)...

Dat was het eerst maar weer :)

• geenwindows
  • Niet online
mooi zo :) Als het werkt dan werkt het, zolang het maar wel degelijk is ;)
Wat betreft machtigingen, daar ga ik regelmatig nog me op m'n plaat (en dat als Linux gebruiker) maar daar hebben we Google voor...
Een simpel systeempje wat jij hebt is een 500w voeding zwaar overkill, PicoPSU zou inderdaad zeer interessant zijn.
Check anders even het Voeding advies en informatie topic - Deel 32

• Mr-E
Ok, plex werkt nu ook, kan al mijn foto's, homevideo's, disney en gewone films en series benaderen. Helemaal top :D. Nu verdiepen in onderhoud zoals scrubs e.d. en een paar weken testdraaien :*D.

Doel is om nog downloads e.d. te automatiseren uiteindelijk :)

• geenwindows
  • Niet online
voor automatische downloads hebben we ook een topic met heel veel info ;) :
[Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4

het is allemaal ff veel instellen en fine-tunen, maar als het eenmaal werkt dan werkt het top 8)

• Mr-E
Heb er ff in gekeken. Genoeg leesvoer daar :). Plan tot dusver, Freenas en Plex uitbreiden met
- Transmission
- Couchpotato
- Sick rage

Daarnaast heb ik de proef al als tot een soort van geslaagd beoordeeld en een Fractal Design Node 304 bemachtigd :p

Staat wat netter als mijn Fujitsu Scaleo L van 2009 :*). Plus er passen meer schijven in, voor als ik een echte "hamsteraar" wordt!

8)

• geenwindows
  • Niet online
de Fractal Design Node 304 is inderdaad een gaaf dingetje (ik heb de grotere broer van hem) alhoewel ik niet echt voor de looks ga, kijk meer naar dingen als handigheid en luchtcirculatie/koeling. en Fractal Design heeft dat eigenlijk altijd wel dik op orde (check de reviews maar)
Maar een leuk bakkie in een mooie behuizing is natuurlijk nooit verkeerd ;)

Dat hamsteren komt met de tijd, ben zelf ook ooit met weinig begonnen omdat ik dacht dat dat wel voldoende was O-)

• Mr-E
De 804 bedoel je? Daar zat ik eerst over na te denken, wou in elke ruimte 1 mobo plaatsen, 1 voor de nas en 1 voor de htpc. Echter kon ik aan een ps4 komen voor een leuke prijs, dus die gebruik ik nu als media streamer :p.

De Define S heb ik als game pc, vind de Fractal kasten, naast het feit dat ze qua indeling erg efficiënt zijn, ook heel mooi qua design.

• geenwindows
  • Niet online
jup, die heb ik ;)
hoe bedoel je met een moederbord in elke ruimte? oftewel 2 moederborden in deze behuizing? dat gaat namelijk niet werken zonder hardnekkige wijzigingen aan de behuizing, maar hé: Dat is nou TWEAKEN!
offtopic:
en daar bij, je kan prima één systeem als meerdere systemen gebruiken, check maar eens Linustechtips op YouTube, 7 gamers 1 CPU (ok, 2CPUs) en 2 gamers + NAS 1 CPU.

• Mr-E
Ja wou de kast modden om 2 pc's te huisvesten :). Micro itx voor de Nas, micro itx aan de onderkant/bodem van de zelfde kant. 2x pico Psu + Storage aan de andere kant. Liefst dan ook nog een klein loopje erin :p... en toen liep de fantasie wat op hol. Maar moet passen, 2x mitx

• geenwindows
  • Niet online
tweaken/modden + handigheid + fantasie = Awesome resultaat of een kei harde flop ;)
En wat niet past, wordt passend gemaakt _/-\o_

• Mr-E
Alles is gemonteerd, werkt top, nu nog een andere voeding. De fans in de kast maken ook enigszins geluid, maar op de laagst valt het wel mee denk ik. :) heb t topic dat je had gelinkt al aardig doorgespit.

Couchpotato en SickRage ook aan de praat gekregen icm Transmission :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Mr-E op 03-08-2016 18:46 ]

Pagina: 1